Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na bie gu ja³owym?
1 | Data: Luty 09 2010 00:59:13 |
Temat: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na bie gu ja³owym? | |
Autor: Michał | Witam 2 |
Data: Luty 09 2010 01:17:27 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Yogi(n) | U¿ytkownik "Micha³" napisa³ w wiadomoÅ›ci Witam 20 lat temu by³y powszechne ga¼niki. -- Yogi(n) 3 |
Data: Luty 09 2010 01:19:58 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: MichaÅ‚ |
Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli ju¿ w wiÄ™kszoÅ›ci wtryski. Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na ja³owym? A mo¿e nowe silnik dzia³ajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu ja³owym? Pozdrawiam 4 |
Data: Luty 09 2010 08:29:22 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Tomasz Pyra | Micha³ pisze:
Nie bardzo kojarzÄ™ jak wyglÄ…da³y silniki dok³adnie 20 lat temu, ale sÄ…dzÄ™ ¿e nie by³y sterowane sondÄ… lambda, a wolne obroty nie by³y ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego u¿ycia wesz³o chyba z normami EURO. MyÅ›lÄ™ ¿e te dwie rzeczy wystarczÄ… ¿eby zu¿ycie paliwa na biegu ja³owym znacznie zmniejszyć. 5 |
Data: Luty 09 2010 14:00:19 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: J.F. | On Tue, 09 Feb 2010 08:29:22 +0100, Tomasz Pyra wrote: 20 lat temu by³y powszechne ga¼niki. Nie bardzo kojarzê jak wygl±da³y silniki dok³adnie 20 lat temu, ale 20 lat temu wtrysk byl juz powszechny, a gazniki u schylku. Euro1 zaczelo obowiazywac od 1993. My¶lê ¿e te dwie rzeczy wystarcz± ¿eby zu¿ycie paliwa na biegu ja³owym Ale gaznik trzymal wolne obroty dosc dobrze, a wyregulowac go mozna bylo na przyzwoity CO - czyli nie przepalal paliwa duzo za duzo. J. 6 |
Data: Luty 09 2010 08:36:23 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Wojtekk |
Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli ju¿ w wiÄ™kszoÅ›ci wtryski. Mo¿e teraz precyzyjniej komputer pokazuje? Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za du¿o tlenków azotu powstaje w takim przypadku. Z podobnym problemem zmagali siÄ™ (chyba w³aÅ›nie oko³o 20 lat temu) konstruktorzy wtrysków bezpoÅ›rednich do silników benzynowych. Potencjalnie by³y du¿e mo¿liwoÅ›ci osczÄ™dnoÅ›ci na paliwie, ale normy ekologiczne nie u³atwia³y zadania. Nie wiem jak ostatecznie rozwiÄ…zano ten problem, ale pamiÄ™tam, z eksperymentowano z odpowiednim roz³o¿eniem wtrysku w czasie i specjalnym kszta³tem górnej części t³oka, tak zby spalanie zachodzi³o lokalnie, a nie w ca³ej objetoÅ›ci cylindra. Mo¿e niektóre z tych doÅ›wiadczeÅ„ uda³o siÄ™ zaadoptować do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem? Pozdrawiam Wojtek 7 |
Data: Luty 09 2010 14:04:59 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: J.F. | On Tue, 9 Feb 2010 08:36:23 +0100, Wojtekk wrote: Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za du¿o tlenków No i tak sie skonczylo - FSI = Fuel Stratified Injection, uwarstwiony ladunek, ktory ma bogatsza warstwe. Nie wiem czy o tlenki poszlo, czy bardziej o mozliwosc zaplonu. A tlenki moze wylapac pulapka NOx, opracowana dla diesli. Ale to z wtryskiem bezposrednim. Mo¿e niektóre z tych do¶wiadczeñ uda³o siê zaadoptowaæ do silników z klasycznym Raczej nie bardzo, bo mialy wtrysk w kolektor. Honda cos tam kombinowala z komora posrednia, ale jej nie wyszlo. J. 8 |
Data: Luty 09 2010 08:53:26 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: MarcinJM | Micha³ pisze:
To raczej kiedys pracowaly na lambda ~0.8 na biegu jalowym. Zwiazane bylo to z malym przeplywem powietrza na jalowym i trudnoscia z utrzymaniem w tych warunkach stabilnej pracy silnika. Wspolczesnie sa odrebne uklady dbajace wylacznie o bieg jalowy, co w polaczeniu z wtyskiem paliwa zapewnia odpowienia prace na jalowym, wiec mozna mieszanke utrzymac w okolicy lambda ~ 1 -- Pozdrawiam MarcinJM 9 |
Data: Luty 09 2010 11:36:28 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Sergiusz Rozanski | Dnia 09.02.2010 Micha³ napisa³/a:
Wtrysk mechaniczny, nie potrzebuje komputera. W sumie mo¿na to uznaæ za najdoskonalszy ga¼nik jaki wymy¶lono przed ECU. Nie znam tych aut, ale to co¶ jak k-jetronic czy jako¶ tak, pó¼niej przesz³y w ke-jetronic ju¿ mo¿e mieæ z lambda, krokowcem na ja³owym, cutoff, katalizatory i ecu do zarz±dzania, taka mieszanka elektoniczno/mechaniczna - nadal membrany i t³oczki zamiast listwy, ale te mog³y ju¿ paliæ jak te z listw±. O ile pamiêtam odczyty ze sondy regulowa³y ci¶nienie na t³oczkach a tym samym ilo¶æ wtryskiwanego paliwa co pozwala³o dok³adnie dawkowaæ ilo¶æ i realizowaæ cutoff i obs³ugiwaæ tym samym katalizator odpowiednimi spalinami. Wtryski by³y nadal sterowane mechaniczne, co nie pozwala³o w dowolnym zakresie regulowaæ momentu wtrysku przez ecu - co mo¿e wp³ywaæ na wiêksze zu¿ycie paliwa. -- "A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie? Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu". Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê. 10 |
Data: Luty 09 2010 12:45:30 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Mario | Micha³ pisze:
a skÄ…d wiesz ¿e pali³y wiÄ™cej? Wg komputera? ;-) pozdrawiam mario 11 |
Data: Luty 09 2010 10:06:59 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: krzysiek82 | Micha³ pisze: Chodzi o silniki benzynowe Bo np majÄ… obni¿one obroty biegu ja³owego, dlatego te¿ stosuje siÄ™ nieszczÄ™sne duwmasy. -- krzysiek82 12 |
Data: Luty 09 2010 10:46:50 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Toworek | W dniu 2010-02-09 10:06, krzysiek82 pisze: Micha³ pisze:Niby z ilu na ile obni¿yli bo jakoÅ› specjalnie nie widzÄ™ ró¿nicy. chyba ze nawiÄ…zujesz do ssania w starych silnikach, gdzie obroty ja³owe potrafi³y dochodzić nawet do 3000rpm, ale autor pisa³ ¿e chodzi o silniki z wielopunktowym wtryskiem a one majÄ… obecnie praktycznie takie same obroty biegu ja³owego jak 20 lat temu. Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna ¿eby silnik nie telepa³ ca³Ä… budÄ… jak klekoty i rzadko jest stosowana wiÄ™c o co ci chodzi? T. 13 |
Data: Luty 09 2010 11:20:06 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: krzysiek82 | Toworek pisze: Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna ¿eby silnik nie telepa³ ca³Ä… budÄ… jak klekoty i rzadko jest stosowana wiÄ™c o co ci chodzi? Mocniejsze silniki benzynowe w niektórych autach wyposa¿one sÄ… w dwumasÄ™. JeÅ›li chodzi o obni¿enie obrotów na biegu ja³owym tak¿e tego nie zaobserwowa³em ale tak twierdzÄ… producenci na pytanie po co wprowadzono dwumasÄ™. -- krzysiek82 14 |
Data: Luty 09 2010 11:07:39 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: P_ablo | U¿ytkownik "Micha³" napisa³ w wiadomo¶ci Witam Po czym wnosisz, ze pala mniej? -- Picasso 15 |
Data: Luty 09 2010 13:39:47 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Michal Jankowski | Ale konkretnie - ile palily kiedys a ile dzis? 16 |
Data: Luty 09 2010 13:45:57 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Jakub Witkowski | Micha³ pisze: Witam Mo¿e najpierw ustalmy czy aby naprawdÄ™, potem bÄ™dziemy dyskutować dlaczego. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora. 17 |
Data: Luty 09 2010 13:52:38 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: J.F. | On Tue, 09 Feb 2010 00:59:13 +0100, Micha³ wrote: Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy A jest ? Wedle J.A.M - naped tych 16 zaworow pochlania wiecej energii. I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok 850. J. 18 |
Data: Luty 09 2010 19:16:23 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Karol Y | I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok A w du¿ych jak to wygl±da? -- Mateusz Bogusz 19 |
Data: Luty 11 2010 10:26:24 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: Marek M. | Dnia Tue, 09 Feb 2010 19:16:23 +0100, Karol Y napisa³(a): A w du¿ych jak to wygl±da? Nie wiem jak w starszych konstrukcjach. U mnie ja³owy to oko³o 650. -- Pozdrawiam Marek M. Jeep Grand Cherokee WG 2003 - 4.7 V8 QD 20 |
Data: Luty 09 2010 19:09:43 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: BydlÄ™ | Micha³ wrote: Witam To znaczy ile? -- BydlÄ™ 21 |
Data: Luty 10 2010 01:11:09 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: MichaÅ‚ | Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemnoÅ›ci 3,5 litra pali na ja³owym 2.5 litra a troszkÄ™ nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra. ten pierwszy: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M30 (ten drugi silnik) ten drugi: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M60 (ten drugi) w trasie spalanie bardzo podobne. Obydwa silniki sterowane komputerem i wielopunktowy wtrysk. Tylko ¿e ten drugi ma zdaje siÄ™ 650 rpm na ja³owym a ten pierwszy 800 rpm. Pozdrawiam 22 |
Data: Luty 10 2010 01:26:42 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: P_ablo | U¿ytkownik "Micha³" napisa³ w wiadomo¶ci Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno¶ci 3,5 litra Skad masz te dane? -- Picasso 23 |
Data: Luty 10 2010 01:55:06 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal� du�o mniej n a biegu ja�owym? | Autor: Michał |
Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno�ci 3,5 litra Z komputerów pok³adowych tych aut 24 |
Data: Luty 10 2010 02:08:08 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal? du?o mniej na biegu ja?owym? | Autor: P_ablo | U¿ytkownik "Micha³" napisa³ w wiadomo¶ci
I co one pokazywaly? Spalanie na 100 km czy na godzine? Uwazasz, ze te urzadzenia sa miarodajne? Wiesz - czasami koputer pokladowy pokazuje mi "0 km to empty" a auto jedzie i jedzie i jedzie... -- Picasso 25 |
Data: Luty 10 2010 12:43:37 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal� du�o mniej n a biegu ja�owym? | Autor: Jakub Witkowski | Micha³ pisze:
Aha :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora. 26 |
Data: Luty 10 2010 16:47:13 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? | Autor: BydlÄ™ | Micha³ wrote: |