Grupy dyskusyjne   »   Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na bie gu jaÅ‚owym?

Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na bie gu ja³owym?



1 Data: Luty 09 2010 00:59:13
Temat: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na bie gu ja³owym?
Autor: MichaÅ‚ 

Witam

Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym spalanie jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe


Pozdrawiam



2 Data: Luty 09 2010 01:17:27
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Yogi(n) 

U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

Witam

Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym spalanie jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu by³y powszechne ga¼niki.

--
Yogi(n)

3 Data: Luty 09 2010 01:19:58
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: MichaÅ‚ 


Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy
spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym
spalanie jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu by³y powszechne ga¼niki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli ju¿ w wiÄ™kszoÅ›ci wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na ja³owym? A mo¿e nowe silnik dzia³ajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu ja³owym?


Pozdrawiam

4 Data: Luty 09 2010 08:29:22
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Tomasz Pyra 

Micha³ pisze:


Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy
spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym
spalanie jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu by³y powszechne ga¼niki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli ju¿ w wiÄ™kszoÅ›ci wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na ja³owym? A mo¿e nowe silnik dzia³ajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu ja³owym?

Nie bardzo kojarzÄ™ jak wyglÄ…da³y silniki dok³adnie 20 lat temu, ale sÄ…dzÄ™ ¿e nie by³y sterowane sondÄ… lambda, a wolne obroty nie by³y ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego u¿ycia wesz³o chyba z normami EURO.

MyÅ›lÄ™ ¿e te dwie rzeczy wystarczÄ… ¿eby zu¿ycie paliwa na biegu ja³owym znacznie zmniejszyć.

5 Data: Luty 09 2010 14:00:19
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: J.F. 

On Tue, 09 Feb 2010 08:29:22 +0100,  Tomasz Pyra wrote:

20 lat temu by³y powszechne ga¼niki.

Nie bardzo kojarzê jak wygl±da³y silniki dok³adnie 20 lat temu, ale
s±dzê ¿e nie by³y sterowane sond± lambda, a wolne obroty nie by³y
ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego u¿ycia wesz³o chyba
z normami EURO.

20 lat temu wtrysk byl juz powszechny, a gazniki u schylku.
Euro1 zaczelo obowiazywac od 1993.

My¶lê ¿e te dwie rzeczy wystarcz± ¿eby zu¿ycie paliwa na biegu ja³owym
znacznie zmniejszyæ.

Ale gaznik trzymal wolne obroty dosc dobrze, a wyregulowac go mozna
bylo na przyzwoity CO - czyli nie przepalal paliwa duzo za duzo.


J.

6 Data: Luty 09 2010 08:36:23
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Wojtekk 


U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli ju¿ w wiÄ™kszoÅ›ci wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na ja³owym? A mo¿e nowe silnik dzia³ajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu ja³owym?

Mo¿e teraz precyzyjniej komputer pokazuje?

Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za du¿o tlenków azotu powstaje w takim przypadku.
Z podobnym problemem zmagali siÄ™ (chyba w³aÅ›nie oko³o 20 lat temu) konstruktorzy wtrysków bezpoÅ›rednich do silników benzynowych. Potencjalnie by³y du¿e mo¿liwoÅ›ci osczÄ™dnoÅ›ci na paliwie, ale normy ekologiczne nie u³atwia³y zadania. Nie wiem jak ostatecznie rozwiÄ…zano ten problem, ale pamiÄ™tam, z eksperymentowano z odpowiednim roz³o¿eniem wtrysku w czasie i specjalnym kszta³tem górnej części t³oka, tak zby spalanie zachodzi³o lokalnie, a nie w ca³ej objetoÅ›ci cylindra.
Mo¿e niektóre z tych doÅ›wiadczeÅ„ uda³o siÄ™ zaadoptować do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem?

Pozdrawiam
Wojtek

7 Data: Luty 09 2010 14:04:59
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: J.F. 

On Tue, 9 Feb 2010 08:36:23 +0100,  Wojtekk wrote:

Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za du¿o tlenków
azotu powstaje w takim przypadku.
Z podobnym problemem zmagali siê (chyba w³a¶nie oko³o 20 lat temu) konstruktorzy
wtrysków bezpo¶rednich do silników benzynowych. Potencjalnie by³y du¿e
mo¿liwo¶ci osczêdno¶ci na paliwie, ale normy ekologiczne nie u³atwia³y zadania.
Nie wiem jak ostatecznie rozwi±zano ten problem, ale pamiêtam, z
eksperymentowano z odpowiednim roz³o¿eniem wtrysku w czasie i specjalnym
kszta³tem górnej czê¶ci t³oka, tak zby spalanie zachodzi³o lokalnie, a nie w
ca³ej objeto¶ci cylindra.

No i tak sie skonczylo - FSI = Fuel Stratified Injection, uwarstwiony
ladunek, ktory ma bogatsza warstwe. Nie wiem czy o tlenki poszlo, czy
bardziej o mozliwosc zaplonu.
A tlenki moze wylapac pulapka NOx, opracowana dla diesli.

Ale to z wtryskiem bezposrednim.

Mo¿e niektóre z tych do¶wiadczeñ uda³o siê zaadoptowaæ do silników z klasycznym
wielopunktowym wtryskiem?

Raczej nie bardzo, bo mialy wtrysk w kolektor.

Honda cos tam kombinowala z komora posrednia, ale jej nie wyszlo.

J.

8 Data: Luty 09 2010 08:53:26
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: MarcinJM 

Micha³ pisze:


Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy
spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym
spalanie jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu by³y powszechne ga¼niki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli ju¿ w wiÄ™kszoÅ›ci wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na ja³owym? A mo¿e nowe silnik dzia³ajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu ja³owym?

To raczej kiedys pracowaly na lambda ~0.8 na biegu jalowym.
Zwiazane bylo to z malym przeplywem powietrza na jalowym i trudnoscia z utrzymaniem w tych warunkach stabilnej pracy silnika.
Wspolczesnie sa odrebne uklady dbajace wylacznie o bieg jalowy, co w polaczeniu z wtyskiem paliwa zapewnia odpowienia prace na jalowym, wiec mozna mieszanke utrzymac w okolicy lambda ~ 1

--
Pozdrawiam
MarcinJM

9 Data: Luty 09 2010 11:36:28
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 09.02.2010 Micha³  napisa³/a:


Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy
spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym
spalanie jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu by³y powszechne ga¼niki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest
Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli ju¿ w wiêkszo¶ci wtryski.

Wtrysk mechaniczny, nie potrzebuje komputera. W sumie
mo¿na to uznaæ za najdoskonalszy ga¼nik jaki wymy¶lono przed ECU.

Nie znam tych aut, ale to co¶ jak k-jetronic czy jako¶ tak, pó¼niej
przesz³y w ke-jetronic ju¿ mo¿e mieæ z lambda, krokowcem na ja³owym,
cutoff, katalizatory i ecu do zarz±dzania, taka mieszanka
elektoniczno/mechaniczna - nadal membrany i t³oczki zamiast listwy, ale
te mog³y ju¿ paliæ jak te z listw±. O ile pamiêtam odczyty ze sondy regulowa³y
ci¶nienie na t³oczkach a tym samym ilo¶æ wtryskiwanego paliwa co
pozwala³o dok³adnie dawkowaæ ilo¶æ i realizowaæ cutoff i obs³ugiwaæ
tym samym katalizator odpowiednimi spalinami. Wtryski by³y nadal
sterowane mechaniczne, co nie pozwala³o w dowolnym zakresie regulowaæ
momentu wtrysku przez ecu - co mo¿e wp³ywaæ na wiêksze zu¿ycie paliwa.

--
"A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie?
Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest
co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê.

10 Data: Luty 09 2010 12:45:30
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Mario 

Micha³ pisze:


Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy
spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym
spalanie jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu by³y powszechne ga¼niki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp.

a skÄ…d wiesz ¿e pali³y wiÄ™cej? Wg komputera? ;-)

pozdrawiam
mario

11 Data: Luty 09 2010 10:06:59
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: krzysiek82 

Micha³ pisze:

Chodzi o silniki benzynowe

Bo np majÄ… obni¿one obroty biegu ja³owego, dlatego te¿ stosuje siÄ™ nieszczÄ™sne duwmasy.

--
krzysiek82

12 Data: Luty 09 2010 10:46:50
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Toworek 

W dniu 2010-02-09 10:06, krzysiek82 pisze:

Micha³ pisze:
Chodzi o silniki benzynowe

Bo np majÄ… obni¿one obroty biegu ja³owego, dlatego te¿ stosuje siÄ™
nieszczęsne duwmasy.

Niby z ilu na ile obni¿yli bo jakoÅ› specjalnie nie widzÄ™ ró¿nicy. chyba ze nawiÄ…zujesz do ssania w starych silnikach, gdzie obroty ja³owe potrafi³y dochodzić nawet do 3000rpm, ale autor pisa³ ¿e chodzi o silniki z wielopunktowym wtryskiem a one majÄ… obecnie praktycznie takie same obroty biegu ja³owego jak 20 lat temu.
Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna ¿eby silnik nie telepa³ ca³Ä… budÄ… jak klekoty i rzadko jest stosowana wiÄ™c o co ci chodzi?

T.

13 Data: Luty 09 2010 11:20:06
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: krzysiek82 

Toworek pisze:

Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna ¿eby silnik nie telepa³ ca³Ä… budÄ… jak klekoty i rzadko jest stosowana wiÄ™c o co ci chodzi?

T.

Mocniejsze silniki benzynowe w niektórych autach wyposa¿one sÄ… w dwumasÄ™. JeÅ›li chodzi o obni¿enie obrotów na biegu ja³owym tak¿e tego nie zaobserwowa³em ale tak twierdzÄ… producenci na pytanie po co wprowadzono dwumasÄ™.

--
krzysiek82

14 Data: Luty 09 2010 11:07:39
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: P_ablo 

U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomo¶ci

Witam
Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy
spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym spalanie
jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?
Chodzi o silniki benzynowe


Po czym wnosisz, ze pala mniej?

--
Picasso

15 Data: Luty 09 2010 13:39:47
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Michal Jankowski 

Ale konkretnie - ile palily kiedys a ile dzis?

  MJ

16 Data: Luty 09 2010 13:45:57
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Jakub Witkowski 

Micha³ pisze:

Witam

Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?

Mo¿e najpierw ustalmy czy aby naprawdÄ™, potem bÄ™dziemy
dyskutować dlaczego.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

17 Data: Luty 09 2010 13:52:38
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: J.F. 

On Tue, 09 Feb 2010 00:59:13 +0100,  Micha³ wrote:

Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy
spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym spalanie
jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

A jest ?
Wedle J.A.M - naped tych 16 zaworow pochlania wiecej energii.

I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
850.


J.

18 Data: Luty 09 2010 19:16:23
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Karol Y 

I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
850.

A w du¿ych jak to wygl±da?

--
Mateusz Bogusz

19 Data: Luty 11 2010 10:26:24
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: Marek M. 

Dnia Tue, 09 Feb 2010 19:16:23 +0100, Karol Y napisa³(a):

A w du¿ych jak to wygl±da?

Nie wiem jak w starszych konstrukcjach. U mnie ja³owy to oko³o 650.
--
Pozdrawiam
Marek M.
Jeep Grand Cherokee WG 2003 - 4.7 V8 QD

20 Data: Luty 09 2010 19:09:43
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: BydlÄ™ 

Micha³ wrote:

Witam

Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?


To znaczy ile?


--
BydlÄ™

21 Data: Luty 10 2010 01:11:09
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: MichaÅ‚ 

Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?


To znaczy ile?


Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemnoÅ›ci 3,5 litra pali na ja³owym 2.5 litra a troszkÄ™ nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

ten pierwszy: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M30 (ten drugi silnik)

ten drugi: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M60 (ten drugi)

w trasie spalanie bardzo podobne.

Obydwa silniki sterowane komputerem i wielopunktowy wtrysk.

Tylko ¿e ten drugi ma zdaje siÄ™ 650 rpm na ja³owym a ten pierwszy 800 rpm.


Pozdrawiam

22 Data: Luty 10 2010 01:26:42
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: P_ablo 

U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomo¶ci


Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno¶ci 3,5 litra
pali na ja³owym 2.5 litra a troszkê nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

Skad masz te dane?


--
Picasso

23 Data: Luty 10 2010 01:55:06
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal� du�o mniej n a biegu ja�owym?
Autor: MichaÅ‚ 


Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno�ci 3,5 litra
pali na ja�owym 2.5 litra a troszk� nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

Skad masz te dane?


Z komputerów pok³adowych tych aut

24 Data: Luty 10 2010 02:08:08
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal? du?o mniej na biegu ja?owym?
Autor: P_ablo 

U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomo¶ci


Z komputerów pok³adowych tych aut

I co one pokazywaly? Spalanie na 100 km czy na godzine? Uwazasz, ze te
urzadzenia sa miarodajne?

Wiesz - czasami koputer pokladowy pokazuje mi "0 km to empty" a auto jedzie
i jedzie i jedzie...


--
Picasso

25 Data: Luty 10 2010 12:43:37
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal� du�o mniej n a biegu ja�owym?
Autor: Jakub Witkowski 

Micha³ pisze:


Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno�ci 3,5 litra
pali na ja�owym 2.5 litra a troszk� nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

Skad masz te dane?


Z komputerów pok³adowych tych aut

Aha :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

26 Data: Luty 10 2010 16:47:13
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
Autor: BydlÄ™ 

Micha³ wrote:
>>> Dlaczego nowe silniki palÄ… du¿o mniej na biegu ja³owym?
>>
>>
>>
>> To znaczy ile?
>>
>
> Np. (...)ze starym silnikiem M30(...) pali na ja³owym 2.5 litra
>  a  nowszy silnik M60 (...) pali 1,5 litra.



Czyli pytanie sprowadza siÄ™ do tego:

Dlaczego ró¿ne silnieki majÄ… ró¿ne parametry.
MyÅ›la³em, ¿e coÅ› wiÄ™cej siÄ™ za tym kryje.
:-)

--
BydlÄ™

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na bie gu jałowym?



Grupy dyskusyjne