Grupy dyskusyjne   »   Dlaczego w oÅ›wietleniu studyjnym nie ma TTL?

Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?



1 Data: Pa?dziernik 02 2012 22:53:47
Temat: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek 

Witam,

Interesuje mnie powy¿sze zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
oÅ›wietleniem? Wydaje mi siÄ™, ¿e od strony technicznej powinno to być proste
do zrealizowania supportowanie TTL. Jeśli aparat wyzwala N lamp studyjnych,
to równie dobrze mo¿e je wszystkie gasić gdy uzna, ¿e dosta³
satysfakcjonujÄ…cÄ… iloæ Å›wiat³a. Na lampach ustawia³oby siÄ™ jedynie
proporcje jasności a w aparacie +/- EV i pozamiatane. Czy dobrze myślę?

Zastanawiam mnie to w szczególnoÅ›ci, ¿e takie rozwiÄ…zania istniejÄ… w
przypadku lamp nie-studyjnych. W Sony nawet ADI-TTL jest ponoć obs³ugiwany
jeÅ›li zastosujemy system kompatybilnych lamp. Co prawda nie wyobra¿am sobie
obs³ugi tego "ADI". Chyba, ¿e przedb³ysk pomiarowy jest w takim przypadku
stosowany... No ale to rozwiÄ…zanie tak czy owak jakoÅ› dzia³a.



2 Data: Pa?dziernik 02 2012 23:15:14
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Tue, 2 Oct 2012 22:53:47 +0200, Marek napisa³(a):

Witam,

Interesuje mnie powy¿sze zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
o¶wietleniem?
Jaki problem?

Wydaje mi siê, ¿e od strony technicznej powinno to byæ proste
do zrealizowania supportowanie TTL. Je¶li aparat wyzwala N lamp studyjnych,
to równie dobrze mo¿e je wszystkie gasiæ gdy uzna, ¿e dosta³
satysfakcjonuj±c± ilo¶æ ¶wiat³a. Na lampach ustawia³oby siê jedynie
proporcje jasno¶ci a w aparacie +/- EV i pozamiatane. Czy dobrze my¶lê?

Pewnie i mo¿e. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjêcia, a
nie ma³pa z aparatem.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

3 Data: Pa?dziernik 03 2012 01:31:30
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek 

Dnia Tue, 2 Oct 2012 23:15:14 +0200, Adam P³aszczyca napisa³(a):


Interesuje mnie powy¿sze zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
oświetleniem?
Jaki problem?

Ju¿ wyjaÅ›niam. Jako poczÄ…tkujacy w bran¿y zada³em pytanie w sklepie
fotograficznym o lampy studyjne. Chcia³em poeksperymentować sobie z nimi.
Powsta³a kwestia ich wyzwalania. MyÅ›la³em o bezprzewodowym aby nie zaplatać
siÄ™ w kablach i nie narobić diab³a gdy coÅ› siÄ™ przewróci. Wyobra¿a³em
sobie, ¿e takie oÅ›wietlenie pracuje tak samo jak lampy systemowe i zada³em
pytanie o obs³ugÄ™ TTL w sterowaniu bezprzewodowym. Odpowied¼ by³a: nie ma
czegoÅ› takiego w studio.

Czy dobrze myślę?

Pewnie i mo¿e. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjÄ™cia, a
nie ma³pa z aparatem.

Owszem, ale to nie znaczy, ¿e nale¿y unikać ergonomii pracy w imiÄ™
pielÄ™gnowania tradycji. Zamiast ganiać ze Å›wiat³omierzem i podkrÄ™cać
wszÄ™dzie nastawy lamp/aparatu (skaczÄ…c przy tym jak wspomniana ma³pa :-D )
mo¿naby znaczÄ…co ograniczyć sobie iloæ czynnoÅ›ci. Zdaje sobie sprawÄ™, ¿e w
ten sposób artysta mo¿e stracić na renomie gdy¿ mo¿e okazać siÄ™, ¿e osoby
znacznie mniej doÅ›wiadczone w fachu bedÄ… robi³y równie udane zdjÄ™cia nie
rozumiejÄ…c procesu do koÅ„ca. Czy to mo¿e być powodem unikania rozwiÄ…zaÅ„ jak
w temacie?

4 Data: Pa?dziernik 03 2012 09:30:04
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek Dyjor 

Marek wrote:

Owszem, ale to nie znaczy, ¿e nale¿y unikać ergonomii pracy w imiÄ™
pielÄ™gnowania tradycji. Zamiast ganiać ze Å›wiat³omierzem i podkrÄ™cać
wszÄ™dzie nastawy lamp/aparatu (skaczÄ…c przy tym jak wspomniana ma³pa
:-D ) mo¿naby znaczÄ…co ograniczyć sobie iloæ czynnoÅ›ci. Zdaje sobie
sprawÄ™, ¿e w ten sposób artysta mo¿e stracić na renomie gdy¿ mo¿e
okazać siÄ™, ¿e osoby znacznie mniej doÅ›wiadczone w fachu bedÄ… robi³y
równie udane zdjÄ™cia nie rozumiejÄ…c procesu do koÅ„ca. Czy to mo¿e być
powodem unikania rozwiązań jak w temacie?

Brawo rozszyfrowa³eÅ› tajemnicÄ™ wielkich fotografów.

Teraz musisz uwa¿ać bo twoje ¿ycie jest zagro¿one.

PrzyjdÄ… faceci w czerni z wielkimi lampami b³yskowymi



;-)

5 Data: Pa?dziernik 03 2012 19:12:16
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Andrzej Zbierzchowski 

W dniu 2012-10-03 01:31, Marek pisze:

Czy to mo¿e być powodem unikania rozwiÄ…zaÅ„ jak
w temacie?

Unikanie cesji my¶lenia na automaty jak najbardziej.

http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

W cyfrze to nie problem, mo¿esz pstrykaæ z ró¿nymi korektami a¿ siê w koñcu wstrzelisz (a i to nic pewnego bo to co dostajesz na LCD aparatu te¿ nei musi siê pokrywac z faktycznym na¶wietleniem matrycy) ale w analogu kazda klatka kosztuje. I warto pomysleæ czy warto zaufaæ nierozró¿niaj±cemu kolorów automatowi przed naci¶nieciem spustu migawki.

6 Data: Pa?dziernik 03 2012 22:05:23
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek 

Dnia Wed, 03 Oct 2012 19:12:16 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a):


Unikanie cesji myślenia na automaty jak najbardziej.

Hipotetycznie Boeinga da³oby siÄ™ pilotować bez elektroniki. Grupa ludzi
mog³aby myÅ›leć, kombinować i być mo¿e nie rozbiliby siÄ™. No ale w imiÄ™
czego tak kombinować? Taki mam motyw przewodni tej dyskusji :-)

Być mo¿e siÄ™ w czymÅ› mylÄ™ ale od tego jest w³aÅ›nie nasza dyskusja aby mnie
sprostować.


http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

Co tu znajdÄ™ nawiÄ…zujÄ…cego do naszej dyskusji? Chodzi o "USE THE ULTIMATE
EXPOSURE COMPUTER WISELY" ? Jeśli tak, to jest to zgodne z tym co
napisa³em. Wyobra¿am sobie, ¿e TTL coÅ› tam nam ustawi a jak siÄ™ to nie
podoba, to zawsze mo¿na skorygować. Przypuszczalnie takich korekcji by³oby
niewiele.


W cyfrze to nie problem, mo¿esz pstrykać z ró¿nymi korektami a¿ siÄ™ w
końcu wstrzelisz (a i to nic pewnego bo to co dostajesz na LCD aparatu
te¿ nei musi siÄ™ pokrywac z faktycznym naÅ›wietleniem matrycy)

ale w
analogu kazda klatka kosztuje.

Tak, tu siÄ™ zgodzÄ™. Choć nie wiem czy TTL nie obni¿y³by ryzyka z³ej
ekspozycji...

I warto pomysleć czy warto zaufać
nierozró¿niajÄ…cemu kolorów automatowi przed naciÅ›nieciem spustu migawki.

Czy mo¿esz polecić jakÄ…Å› ciekawÄ… lekturÄ™ na temat zasad pos³ugiwania siÄ™
oświetleniem studyjnym? Chodzi mi o takie niuanse o jakich wspominasz.

7 Data: Pa?dziernik 05 2012 19:36:41
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Andrzej Zbierzchowski 

W dniu 2012-10-03 22:05, Marek pisze:

Czy mo¿esz polecić jakÄ…Å› ciekawÄ… lekturÄ™ na temat zasad pos³ugiwania siÄ™
oświetleniem studyjnym? Chodzi mi o takie niuanse o jakich wspominasz.


Wystarczy ¿e przeczytasz u Freda Parkera to co podlinkowa³em i zapoznasz siê z systemem strefowym Adamsa. Hint podstawowy jest jeden: ¦wiat³omierze TTL s± skalibrowane na V strefê (szara karta) co oznacza ¿e motywy ciemne prze¶wietl± a jasnych niedo¶wietl±. Reszta jest pochodn±.

Pzdr :)

8 Data: Maj 14 2013 16:02:33
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Poldek 

Marek wrote:

Dnia Wed, 03 Oct 2012 19:12:16 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a):


Unikanie cesji myślenia na automaty jak najbardziej.

Hipotetycznie Boeinga da³oby siÄ™ pilotować bez elektroniki. Grupa ludzi
mog³aby myÅ›leć, kombinować i być mo¿e nie rozbiliby siÄ™. No ale w imiÄ™
czego tak kombinować? Taki mam motyw przewodni tej dyskusji :-)

Być mo¿e siÄ™ w czymÅ› mylÄ™ ale od tego jest w³aÅ›nie nasza dyskusja aby mnie
sprostować.

Bywa³em ostatnio parÄ™ razy na planie zdjÄ™ciowym, co prawda nie fotograficznym, tylko filmowym. Podpatrzy³em, ¿e tam oprócz Å›wiat³omierza Å›wiat³a padajÄ…cego w garÅ›ci (zresztÄ… nie zawsze) u¿ywajÄ… urzÄ…dzenia z zielonym ekranikiem, które na bie¿Ä…co analizuje obraz i rysuje histogram, a w³aÅ›ciwie kilka histogramów. Na tej podstawie operator dokonuje korekt w ustawieniu Å›wiate³ i ekspozycji w kamerze.

9 Data: Maj 28 2013 16:47:13
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Tmek 


U¿ytkownik "Poldek"  napisa³ w wiadomo¶ci

Bywa³em ostatnio parê razy na planie zdjêciowym, co prawda nie
fotograficznym, tylko filmowym. Podpatrzy³em, ¿e tam oprócz ¶wiat³omierza
¶wiat³a padaj±cego w gar¶ci (zreszt± nie zawsze) u¿ywaj± urz±dzenia z
zielonym ekranikiem, które na bie¿±co analizuje obraz i rysuje histogram,
a w³a¶ciwie kilka histogramów. Na tej podstawie operator dokonuje korekt w
ustawieniu ¶wiate³ i ekspozycji w kamerze.

Fantastycznie!
Odkryles oscyloskop
Gratulacje

10 Data: Pa?dziernik 03 2012 19:29:08
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Wed, 3 Oct 2012 01:31:30 +0200, Marek napisa³(a):

Pewnie i mo¿e. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjêcia, a
nie ma³pa z aparatem.

Owszem, ale to nie znaczy, ¿e nale¿y unikaæ ergonomii pracy w imiê
pielêgnowania tradycji. Zamiast ganiaæ ze ¶wiat³omierzem i podkrêcaæ
wszêdzie nastawy lamp/aparatu (skacz±c przy tym jak wspomniana ma³pa :-D )
mo¿naby znacz±co ograniczyæ sobie ilo¶æ czynno¶ci. Zdaje sobie sprawê, ¿e w

A to nie wystarczy przys³ona?

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

11 Data: Pa?dziernik 03 2012 21:25:41
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Andrzej Zbierzchowski 

W dniu 2012-10-03 19:29, Adam P³aszczyca pisze:

A to nie wystarczy przys³ona?

Czas na¶wietlania :)

Przys³ona s³uzy do operowania g³êbi± ostro¶ci :)

12 Data: Pa?dziernik 03 2012 22:12:48
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek 

Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a):

W dniu 2012-10-03 19:29, Adam P³aszczyca pisze:
A to nie wystarczy przys³ona?

Czas naświetlania :)

Przys³ona s³uzy do operowania g³Ä™biÄ… ostroÅ›ci :)

Oj, chyba sprawy sÄ… bardziej z³o¿one. Za³ó¿my, ¿e chcemy zrobić zdjÄ™cie w
ruchu. Wtedy czas musimy skrócić maksymalnie (np. 1/250). G³Ä™biÄ™ ostroÅ›ci
chcemy zachować wiÄ™c przys³ona te¿ nie mo¿e być manipulowana. Co nam
zostaje? ISO albo energia b³ysku lamp. Wtedy bez TTL zmieniamy siÄ™ w ma³pÄ™
i skaczemy do ka¿dej lampy aby proporcjonalnie podnieæ energiÄ™ b³ysku. A
jeśli lampy nie pozwalają na precyzyjną regulację, to nam się rozjedzie
ca³a scena i musimy od nowa próbÄ™ robić.

Czy dobrze sobie takÄ… sytuacjÄ™ wyobra¿am?

13 Data: Pa?dziernik 03 2012 22:27:21
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Wed, 3 Oct 2012 22:12:48 +0200, Marek napisa³(a):

zostaje? ISO albo energia b³ysku lamp. Wtedy bez TTL zmieniamy siê w ma³pê
i skaczemy do ka¿dej lampy aby proporcjonalnie podnie¶æ energiê b³ysku. A
je¶li lampy nie pozwalaj± na precyzyjn± regulacjê, to nam siê rozjedzie
ca³a scena i musimy od nowa próbê robiæ.

Czy dobrze sobie tak± sytuacjê wyobra¿am?

¬le. Ale wiesz, dobry fotograf to najpierw ustawia ¶wiat³o.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

14 Data: Pa?dziernik 03 2012 22:26:22
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a):

A to nie wystarczy przys³ona?

Czas na¶wietlania :)

Przy fleszach? LOL.



--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

15 Data: Pa?dziernik 04 2012 15:16:09
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek 

Dnia Wed, 3 Oct 2012 22:26:22 +0200, Adam P³aszczyca napisa³(a):

Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a):

A to nie wystarczy przys³ona?

Czas naświetlania :)

Przy fleszach? LOL.

Przy nich te¿ przecie¿ mo¿na. W moim sprzÄ™cie mo¿na regulować sobie czas od
1/250 i d³u¿sze. Owszem... niby b³ysk jest krótki lecz Å›wiat³o zastane
powoduje, ¿e poruszenie postaci po b³ysku te¿ jest widoczne przy d³ugich
czasach naÅ›wietlania w postaci. Robi³em ostatnio nocne zdjÄ™cia przy ISO
800, czas ok. 1/10, b³ysk doÅ›wietlajÄ…cy - na wielu zdjÄ™ciach by³o widać
"duszka" wokó³ postaci choć sama postać by³a ostra.

16 Data: Pa?dziernik 06 2012 21:40:18
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Thu, 4 Oct 2012 15:16:09 +0200, Marek napisa³(a):

Przy fleszach? LOL.

Przy nich te¿ przecie¿ mo¿na. W moim sprzêcie mo¿na regulowaæ sobie czas od
1/250 i d³u¿sze. Owszem... niby b³ysk jest krótki lecz ¶wiat³o zastane

No ale dalej nie bêdziesz regulowa³ czasu na¶wietlania przys³on±....

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

17 Data: Pa?dziernik 05 2012 19:29:05
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Andrzej Zbierzchowski 

W dniu 2012-10-03 22:26, Adam P³aszczyca pisze:

Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a):

A to nie wystarczy przys³ona?

Czas na¶wietlania :)

Przy fleszach? LOL.

Spokojnie siê da :)

18 Data: Pa?dziernik 04 2012 10:23:11
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: JD 

W dniu 2012-10-02 22:53, Marek pisze:

Witam,

Interesuje mnie powy¿sze zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
oÅ›wietleniem? Wydaje mi siÄ™, ¿e od strony technicznej powinno to być proste
do zrealizowania supportowanie TTL. Jeśli aparat wyzwala N lamp studyjnych,
to równie dobrze mo¿e je wszystkie gasić gdy uzna, ¿e dosta³
satysfakcjonujÄ…cÄ… iloæ Å›wiat³a. Na lampach ustawia³oby siÄ™ jedynie
proporcje jasności a w aparacie +/- EV i pozamiatane. Czy dobrze myślę?

Zastanawiam mnie to w szczególnoÅ›ci, ¿e takie rozwiÄ…zania istniejÄ… w
przypadku lamp nie-studyjnych. W Sony nawet ADI-TTL jest ponoć obs³ugiwany
jeÅ›li zastosujemy system kompatybilnych lamp. Co prawda nie wyobra¿am sobie
obs³ugi tego "ADI". Chyba, ¿e przedb³ysk pomiarowy jest w takim przypadku
stosowany... No ale to rozwiÄ…zanie tak czy owak jakoÅ› dzia³a.

Ale sobie z tobÄ… pogrywajÄ…, a¿ mi³o poczytać :)
Å»eby precyzyjnie ustawić Å›wiat³o w studio (i nie tylko),
to nie ¿aden TTL jest potrzebny, tylko zewnÄ™trzny Å›wiat³omierz
do Å›wiat³a padajÄ…cego z pomiarem b³ysku.

--
Pozdrawiam
JD

19 Data: Pa?dziernik 04 2012 15:21:11
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek 

Dnia Thu, 04 Oct 2012 10:23:11 +0200, JD napisa³(a):

Ale sobie z tobÄ… pogrywajÄ…, a¿ mi³o poczytać :)

Nie przejmujÄ™ siÄ™ tym. Zazwyczaj osoby posiadajÄ…ce du¿Ä… wiedzÄ™ niechÄ™tnie
siÄ™ niÄ… dzielÄ….

Å»eby precyzyjnie ustawić Å›wiat³o w studio (i nie tylko),
to nie ¿aden TTL jest potrzebny, tylko zewnÄ™trzny Å›wiat³omierz
do Å›wiat³a padajÄ…cego z pomiarem b³ysku.

A'propos... bÄ™dÄ™ potrzebowa³ jakiÅ› skoro TTL nie ma i nie bÄ™dzie mia³
zastosowania (o ile nie zbudujemy oÅ›woietlenia b³yskowego na lampach
systemowych - a to mi nie odpowiada). Czy mo¿esz mi doradzić konkretny
model abym sie w kana³ nie wpakowa³?

20 Data: Pa?dziernik 04 2012 16:13:16
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek Dyjor 

Marek wrote:

Dnia Thu, 04 Oct 2012 10:23:11 +0200, JD napisa³(a):

Ale sobie z tobÄ… pogrywajÄ…, a¿ mi³o poczytać :)

Nie przejmujÄ™ siÄ™ tym. Zazwyczaj osoby posiadajÄ…ce du¿Ä… wiedzÄ™
niechętnie się nią dzielą.

Å»eby precyzyjnie ustawić Å›wiat³o w studio (i nie tylko),
to nie ¿aden TTL jest potrzebny, tylko zewnÄ™trzny Å›wiat³omierz
do Å›wiat³a padajÄ…cego z pomiarem b³ysku.

A'propos... bÄ™dÄ™ potrzebowa³ jakiÅ› skoro TTL nie ma i nie bÄ™dzie mia³
zastosowania (o ile nie zbudujemy oÅ›woietlenia b³yskowego na lampach
systemowych - a to mi nie odpowiada). Czy mo¿esz mi doradzić konkretny
model abym sie w kana³ nie wpakowa³?

imho to ci na czorta potrzebny chyab ¿e planujesz zajmować sie profesjonalnÄ… fotografiÄ… i musisz robić dobre wra¿enie przed modelkami i klientami :) wtedy kup najdro¿szego seconika jaki jest dostepny an rynku.

Tylko ¿e w takiej sytuacji dziwiÄ… twoje lamerskie pytania.


Jak masz cyfrowy aparat to ustawiasz Å›wiat³a na oko i robisz sobie fotkÄ™ testowÄ… i widzisz co sie dzieje.

21 Data: Pa?dziernik 04 2012 21:54:31
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek 

Dnia Thu, 4 Oct 2012 16:13:16 +0200, Marek Dyjor napisa³(a):

imho to ci na czorta potrzebny chyab ¿e planujesz zajmować sie profesjonalnÄ…
fotografiÄ… i musisz robić dobre wra¿enie przed modelkami i klientami :)
wtedy kup najdro¿szego seconika jaki jest dostepny an rynku.

hahaha

Nie w tym rzecz. Generalnie jeśli wchodzę w jakiś temat, to staram się to
robić albo dobrze albo wcale. Fotografia jest w zasadzie odgrzebanym hobby.
KiedyÅ› zajmowa³em siÄ™ tÄ… tematykÄ… za pomocÄ… analoga. Niestety d³ugi proces
konwersji zdjÄ™cia do postaci finalnej zniechÄ™ci³ mnie na d³u¿szy czas.
Cyfrówki z kolei by³y marnej jakoÅ›ci. Teraz siÄ™ to zmienia wiÄ™c odgrzebujÄ™
zainteresowania.


Tylko ¿e w takiej sytuacji dziwiÄ… twoje lamerskie pytania.


Zaniechanie praktyk na d³ugi czas + potencjalny postÄ™p techniczny w tym
okresie = stajÄ™ siÄ™ lamerem.

Jak masz cyfrowy aparat to ustawiasz Å›wiat³a na oko i robisz sobie fotkÄ™
testowÄ… i widzisz co sie dzieje.

Masz rację, lepiej kupić za tą kasę jakieś akcesoria :-)

22 Data: Pa?dziernik 04 2012 19:12:14
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: JD 

W dniu 2012-10-02 22:53, Marek pisze:

Witam,

Interesuje mnie powy¿sze zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
oÅ›wietleniem? Wydaje mi siÄ™, ¿e od strony technicznej powinno to być proste

Zwyczajnie, przez wiele lat przed cyfryzacjÄ… fotografii pracÄ… w studio zajmowali siÄ™ prawie wy³Ä…cznie profesjonaliÅ›ci, którzy mieli wiedzÄ™ o technice fotograficznej na poziomie zdecydowanie wy¿szym ni¿ podstawowy. JeÅ›li amatorzy, to nawet mogli mieć wiÄ™kszÄ… wiedzÄ™ ni¿ profesjonaliÅ›ci (z zami³owania, a nie tylko z potrzeby zarobienia na chleb). Fotografowali czÄ™stokroć aparatami nie wyposa¿onymi w ¿aden Å›wiat³omierz (Å›redni format, wielki format). To po co by³o wymyÅ›lać lampy ze sterowaniem z aparatu?

Dzisiaj wiele siÄ™ nie zmieni³o, przyby³o trochÄ™ packshotowców, ale oni ustawiajÄ… Å›wiat³o raz i jadÄ… dalej na tych ustawieniach.

Produkcja lamp studyjnych nie jest jakÄ…Å› wielkoseryjnÄ…, nie produkujÄ… tego giganci, lecz raczej ma³e firmy. Å»eby wyposa¿yć lampy w sterowanie trzeba by mocno skomplikować produkcjÄ™, czyli robić co najmniej kilka oddzielnych linii ze sterowaniem odpowiadajÄ…cym komputerkom ka¿dego producenta aparatu, a przynajmniej tych kilku najwiÄ™kszych i chodzi nie tylko o CNPS (alfabetycznie ;) ale te¿ o Å›rednioformatowe cyfry.

BiorÄ…c pod uwagÄ™ to co napisa³em w pierwszym akapicie i ostatnim,
to po prostu TTL w lampach studio by³by nieop³acalny. Jak myÅ›lisz ilu jest takich Marków jak Ty?


--
Pozdrawiam
JD

23 Data: Pa?dziernik 04 2012 22:51:40
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: Marek 

Dnia Thu, 04 Oct 2012 19:12:14 +0200, JD napisa³(a):

BiorÄ…c pod uwagÄ™ to co napisa³em w pierwszym akapicie i ostatnim,
to po prostu TTL w lampach studio by³by nieop³acalny. Jak myÅ›lisz ilu
jest takich Marków jak Ty?

Ja się czasem troję więc trzech co najmniej :-D

W miÄ™dzyczasie poczyta³em sobie w sieci, ¿e nie tylko mnie to zagadnienie
interesuje. Znalaz³em artyku³y na temat jak zbudować obs³ugÄ™ TTL we w³asnym
zakresie (bÄ™dÄ…c elektronikiem i programistÄ… procesorów). KtoÅ› chyba
rozrywkowo to robi³ a za chwilÄ™ do pomys³u pod³Ä…czyli siÄ™ inni i wyrazili
chęć adaptacji oprogramowania takich uk³adów dla lamp studyjnych. :-)
Pewnie niewiele z tego wyniknie dla rynku ale z racji zadanego sobie trudu
tych osób wnioskujÄ™, ¿e zale¿y komuÅ› na tym bardzo :-)

24 Data: Pa?dziernik 04 2012 23:34:08
Temat: Re: Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor: JD 

W dniu 2012-10-04 22:51, Marek pisze:

Dnia Thu, 04 Oct 2012 19:12:14 +0200, JD napisa³(a):

BiorÄ…c pod uwagÄ™ to co napisa³em w pierwszym akapicie i ostatnim,
to po prostu TTL w lampach studio by³by nieop³acalny. Jak myÅ›lisz ilu
jest takich Marków jak Ty?

Ja się czasem troję więc trzech co najmniej :-D

W miÄ™dzyczasie poczyta³em sobie w sieci, ¿e nie tylko mnie to zagadnienie
interesuje. Znalaz³em artyku³y na temat jak zbudować obs³ugÄ™ TTL we w³asnym
zakresie (bÄ™dÄ…c elektronikiem i programistÄ… procesorów). KtoÅ› chyba
rozrywkowo to robi³ a za chwilÄ™ do pomys³u pod³Ä…czyli siÄ™ inni i wyrazili
chęć adaptacji oprogramowania takich uk³adów dla lamp studyjnych. :-)
Pewnie niewiele z tego wyniknie dla rynku ale z racji zadanego sobie trudu
tych osób wnioskujÄ™, ¿e zale¿y komuÅ› na tym bardzo :-)

Troling Pierwsza Klasa

To se zrób taki doÅ›wietlacz/dopalacz opatentuj i przestaÅ„ truć.

--
Pozdrawiam
JD

25 Data: Maj 26 2013 10:13:00
Temat: Re: Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Autor:

Czytaj±c Twoje posty mam wra¿enie ¿e nigdy nie pracowa³e¶ w studiu :-)
Podstaw± skutecznego dzia³ania TTL jest odpowiedni i sensowny pomiar. Teraz wyobra¼ sobie ¿e masz trzy lampy i robisz portret - na g³ównej chcesz mieæ f32, na do¶wietlaj±cej f16, a rêce chcesz do¶wietliæ ma³ym spotem na f22 - napisz mi co w tym swoim magicznym TTL'owym systemie ustawisz i na czym ¿eby tak zrobiæ. Jak ju¿ Ci siê to uda to powiedz w tym to bêdzie ³atwiejsze od trzech pomiarów fleszmiark± zrobionych na pocz±tku, a potem pe³n± swobod± zmieniania miejsca fotografowania czy pozy modelki, bo ¶wiat³o siê nie zmieni gdy modelka przechyli g³owê.

Napiszê Ci moj± opiniê w któr± wierzê, ale z któr± mo¿esz siê nie zgodziæ - chêtnie poczytam kontrargumenty: Lampy studyjne nie maj± TTL tylko rêczne ustawianie mocy bo to najlepszy sposób ustawiania ich mocy. TTL i jego kolejne mutacje to protezy które powsta³y ¿eby móc robiæ zdjêcia reporterskie gdy nie ma czasu na pomiar fleszmiark±, a chce siê mieæ w miarê dobry efekt (poczytaj w archiwum narzekania na TTL'e i co wymy¶lali producenci w kolejnych jego mutacjach ¿eby omin±æ jego wady). Za¶ ustawianie manualne ma tylko jedn± wadê - wymaga czasu na dodatkowy pomiar - ale skoro mówimy o fotografii studyjnej to chyba nie fotografujemy na czas. Za to ma jedn± zaletê której nie daje ¿aden TTL (chyba ¿e zrobisz lepszy ni¿ te które znam) - o¶wietlenie jest dok³adnie takie jakiego chcia³ fotograf.

Pozdrawiam,
                   Henry

Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?



Grupy dyskusyjne