Grupy dyskusyjne   »   Do użytkowników Olympusa XZ2

Do użytkowników Olympusa XZ2



1 Data: Styczen 11 2014 23:51:20
Temat: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

Witajcie,

Mam dwa pytania do użytkowników XZ2 - chcę wiedzieć, czy mam niesprawny egzemplarz, czy po prostu "ten typ tak ma":

1. W trybie obrazu "Muted", i tylko w tym trybie, kolor czerwony jest wyraźnie przesunięty w kierunku purpurowego, w związku z czym m.in. nienaturalnie wygląda kolor skóry. Dzieje się tak niezależnie od ustawień balansu bieli. Czy też tak macie? Lubię ten tryb, ponieważ przy ustawieniu kontrastu na minimum daje on największą dynamikę w JPEG-ach.

2. Czy u was automatyczny balans bieli też często gubi się przy oświetleniu "żarówkami energooszczędnymi" i lampami sodowymi? U mnie od czasu do czasu ustawia się na najwyższą temperaturę barwową, potem nagle sam ustawia się poprawnie, potem znowu zaczyna się gubić - nawet przy fotografowaniu tej samej sceny.

Firmware mam najnowszy (1.3).

Pozdrawiam,

Piotr



2 Data: Styczen 13 2014 09:52:57
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: bans 

W dniu 2014-01-11 23:51, Uncle Pete pisze:

1. W trybie obrazu "Muted", i tylko w tym trybie, kolor czerwony jest
wyraźnie przesunięty w kierunku purpurowego, w związku z czym m.in.
nienaturalnie wygląda kolor skóry.


Nie wiem, robię w RAW-ach :)

2. Czy u was automatyczny balans bieli też często gubi się przy
oświetleniu "żarówkami energooszczędnymi" i lampami sodowymi?

Nie wiem, robię w RAW-ach :)))


--
bans

3 Data: Styczen 13 2014 10:20:09
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

On 2014-01-13 09:52, bans wrote:

W dniu 2014-01-11 23:51, Uncle Pete pisze:

1. W trybie obrazu "Muted", i tylko w tym trybie, kolor czerwony jest
wyraźnie przesunięty w kierunku purpurowego, w związku z czym m.in.
nienaturalnie wygląda kolor skóry.


Nie wiem, robię w RAW-ach :)

2. Czy u was automatyczny balans bieli też często gubi się przy
oświetleniu "żarówkami energooszczędnymi" i lampami sodowymi?

Nie wiem, robię w RAW-ach :)))

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.

Piotr

4 Data: Styczen 13 2014 19:14:27
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Pszemol 

"Uncle Pete"  wrote in message

2. Czy u was automatyczny balans bieli też często gubi się przy oświetleniu "żarówkami energooszczędnymi" i lampami sodowymi? U mnie od czasu do czasu ustawia się na najwyższą temperaturę barwową, potem nagle sam ustawia się poprawnie, potem znowu zaczyna się gubić - nawet przy fotografowaniu tej samej sceny.

Nie mam (jeszcze) tego aparatu, ale uważam że niemożliwe jest
ustawienie "poprawnego" balansu bieli jeśli nie masz bieli...
A nie będziesz mieć bieli jeśli źródło światła nie ma wszystkich
barw podstawowych z których ta biel jest stworzona...
Od przykładów mniej skrajnych (tanie świetlówki) do bardzo
skrajnych jak typowa lampa sodowa, która praktycznie ma
w swoim emitowanym widmie tylko prążki z pasma światła żółtego...

5 Data: Styczen 14 2014 09:24:20
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

Nie mam (jeszcze) tego aparatu, ale uważam że niemożliwe jest
ustawienie "poprawnego" balansu bieli jeśli nie masz bieli...
A nie będziesz mieć bieli jeśli źródło światła nie ma wszystkich
barw podstawowych z których ta biel jest stworzona...
Od przykładów mniej skrajnych (tanie świetlówki) do bardzo
skrajnych jak typowa lampa sodowa, która praktycznie ma
w swoim emitowanym widmie tylko prążki z pasma światła żółtego...

Idealnego ze źródła światła z niskim Ra nie zrobisz, ale w przybliżeniu coś może być, tym bardziej że przy ręcznym pomiarze balans bieli się ustawia. Mnie dziwi niestabilne zachowywanie się aparatu, który raz ustawia balans bieli, a raz nie - przy dokładnie tym samym oświetleniu i fotografowanej scenie. To pierwszy aparat cyfrowy w moje praktyce, który coś takiego wyprawia. I właśnie chcę wiedzieć, czy TTTM, ponieważ idealnie działające aparaty nie istnieją :) Np. poprzednio używałem Canonów A650 i S90 i potrafiły samoczynnie zmieniać sztywnie ustawiony balans bieli - w niewielkim zakresie, ale jednak zauważalnie.

Piotr

6 Data: Styczen 14 2014 03:08:51
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Dienstag, 14. Januar 2014 09:24:20 UTC+1 schrieb Uncle Pete:

> Nie mam (jeszcze) tego aparatu, ale uwa�am �e niemo�liwe jest

> ustawienie "poprawnego" balansu bieli je�li nie masz bieli...

> A nie b�dziesz mie� bieli je�li �r�d�o �wiat�a nie ma wszystkich

> barw podstawowych z kt�rych ta biel jest stworzona...

> Od przyk�ad�w mniej skrajnych (tanie �wietl�wki) do bardzo

> skrajnych jak typowa lampa sodowa, kt�ra praktycznie ma

> w swoim emitowanym widmie tylko pr��ki z pasma �wiat�a ��tego...



Idealnego ze �r�d�a �wiat�a z niskim Ra nie zrobisz, ale w przybli�eniu

co� mo�e by�, tym bardziej �e przy r�cznym pomiarze balans bieli si�

ustawia. Mnie dziwi niestabilne zachowywanie si� aparatu, kt�ry raz

ustawia balans bieli, a raz nie - przy dok�adnie tym samym o�wietleniu i

fotografowanej scenie. To pierwszy aparat cyfrowy w moje praktyce, kt�ry

co� takiego wyprawia. I w�a�nie chc� wiedzie�, czy TTTM, poniewa�

idealnie dzia�aj�ce aparaty nie istniej� :) Np. poprzednio u�ywa�em

Canon�w A650 i S90 i potrafi�y samoczynnie zmienia� sztywnie ustawiony

balans bieli - w niewielkim zakresie, ale jednak zauwa�alnie.



Piotr

ustalene na auto w apoaratach dziala tak , ze aparat idenctyfikuje ktory z progranmiow balansu bieli jest najbardziej zblizony do warunkow jakie zidentyfikowal i wybiera ten program.

jesli zidenctywikuje np ze warunki swiatla odpwiadaja no oswietleniu sztucznemu , to dobiera standardowy program jaki ma wbudowany  dla oswietlenia sztucznego . nie zawsze to rzeczywistze oswietlenie sztuczne odpowiada warunkom stndardowego oswietlenia sztucznegio , stad automatyka nie gwarantuje idelny balans bieli.
Gdyby idealny automatyczna  balans byl mozliwy to nie wbudowano by programow do balansu bieli , gdyz ten automatyczny zalatwialby sprawe idealnie.

jesli raz lampy w kadrze jzajma wiecej , innym razem mniej miejsca to moze zidentyfokowac raz jako zafarb , innym razem jako swiatlo sztuczne.
Zdjecia nocne , w swietle sztucznym zawsze sa wyzwaniem dla balansu bieli.
decyduje smak fotografa , jaki wlasciwie mu odpowiada.
Trzeba sie pogodzic z systuacja ze balans bieli inni niz bysmy sobie tego zyczyli jest czyms absolutnie normalnym , gdyz automatyka nie zne naszego indywidualnego wyobrazenia o kolorze.

jpeg mozna tez w programie obrobczym balansowac kolorystycznie , czesto przy niewielkich korektach z b. dobrym skutkiem.

Jesli chcaioby sie dostroic balans bieli w miare dobrze, to nie wystarczy pomiar na szara kartke papieru.
nalezaloby dokonac pomiaru na ciemna szarosc , 18% szarosc i jasna szarosc , aby odpowiednio dopasowac krzywa charakterystyczna w calym zakresie luminancji. W aparacie tego sie nie przeprowadza - to sie robi w komputerze majac do dyspozycji najlepiej  raw.

Mnie nie dziwi , ze automatyka nie zawsze dobrze balansuje kolory , zdziwilbym sie gdyby to robila dobrze. W dodatku na pewno masz gdzies mozliwosc indywidualnej korekty profilu barwengo aparatu.

7 Data: Styczen 14 2014 14:17:26
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

ustalene na auto w apoaratach dziala tak , ze aparat idenctyfikuje ktory z progranmiow balansu bieli jest najbardziej zblizony do warunkow jakie zidentyfikowal i wybiera ten program.

jesli zidenctywikuje np ze warunki swiatla odpwiadaja no oswietleniu sztucznemu , to dobiera standardowy program jaki ma wbudowany  dla oswietlenia sztucznego . nie zawsze to rzeczywistze oswietlenie sztuczne odpowiada warunkom stndardowego oswietlenia sztucznegio , stad automatyka nie gwarantuje idelny balans bieli.

To jest Twoja teoria, we wszystkich aparatach, które miałem, automatyczny balans bieli często nie odpowiadał żadnemu z zaprogramowanych. Właśnie przy takich "niestandardowych" źródłach światła automatyczny balans bieli często okazywał się lepszy od predefiniowanych.

Gdyby idealny automatyczna  balans byl mozliwy to nie wbudowano by programow do balansu bieli , gdyz ten automatyczny zalatwialby sprawe idealnie.

Dzięki, oświeciłeś mnie :)


jesli raz lampy w kadrze jzajma wiecej , innym razem mniej miejsca to moze zidentyfokowac raz jako zafarb , innym razem jako swiatlo sztuczne.
Zdjecia nocne , w swietle sztucznym zawsze sa wyzwaniem dla balansu bieli.
decyduje smak fotografa , jaki wlasciwie mu odpowiada.
Trzeba sie pogodzic z systuacja ze balans bieli inni niz bysmy sobie tego zyczyli jest czyms absolutnie normalnym , gdyz automatyka nie zne naszego indywidualnego wyobrazenia o kolorze.

Mowa była o niestabilności, nie o smaku fotografa :)


jpeg mozna tez w programie obrobczym balansowac kolorystycznie , czesto przy niewielkich korektach z b. dobrym skutkiem.

W dosyć małym zakresie. Jak masz ustawiony balans na światło dzienne, a robisz zdjęcia przy oświetleniu żarówkowym, skorygować się tego nie da.


Jesli chcaioby sie dostroic balans bieli w miare dobrze, to nie wystarczy pomiar na szara kartke papieru.
nalezaloby dokonac pomiaru na ciemna szarosc , 18% szarosc i jasna szarosc , aby odpowiednio dopasowac krzywa charakterystyczna w calym zakresie luminancji. W aparacie tego sie nie przeprowadza - to sie robi w komputerze majac do dyspozycji najlepiej  raw.

Ja to wszystko wiem, chodziło mi o konkretne odpowiedzi na bardzo konkretne pytania o to jak zachowuje się konkretny model aparatu. Wykład z ustawiania kolorów i obróbki mogę sam sobie zrobić :)

Piotr

8 Data: Styczen 14 2014 05:58:56
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 




Ja to wszystko wiem, chodzi�o mi o konkretne odpowiedzi na bardzo

konkretne pytania o to jak zachowuje si� konkretny model aparatu. Wyk�ad

z ustawiania kolor�w i obr�bki mog� sam sobie zrobi� :)

konkretnie to nie wierze zebys usrtawil dokladnie ten sam motyw i raz zbalansowala automatyka za kazdym razem inaczej.


ustaw aparat na statywie na ten sam motyw - auto , zrob zdjecia w krotkim odstepie czasu -zawsze zbalansuje tak samo. Zmienisz troche  kadr - balans moze byc w auto inny.

9 Data: Styczen 14 2014 16:03:51
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

W dniu 2014-01-14 14:58, XX YY pisze:

konkretnie to nie wierze zebys usrtawil dokladnie ten sam motyw i raz zbalansowala automatyka za kazdym razem inaczej.


Tu jest przykład:
   http://www19.zippyshare.com/v/29744943/file.html

Niezupełnie ten sam motyw, ale to samo oświetlenie.
Pierwsze zdjęcie (850): automatyczny balans bieli.
Drugie zdjęcie - też, ale zrobiło się żółte. Dlatego
trzecie (852) jest z ręcznie ustawionym balansem.


P.

10 Data: Styczen 14 2014 07:13:59
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Dienstag, 14. Januar 2014 16:03:51 UTC+1 schrieb Piotrne:

W dniu 2014-01-14 14:58, XX YY pisze:



> konkretnie to nie wierze zebys usrtawil dokladnie ten sam motyw i raz zbalansowala automatyka za kazdym razem inaczej.





Tu jest przyk�ad:

   http://www19.zippyshare.com/v/29744943/file.html



Niezupe�nie ten sam motyw, ale to samo o�wietlenie.

Pierwsze zdj�cie (850): automatyczny balans bieli.

Drugie zdj�cie - te�, ale zrobi�o si� ��te. Dlatego

trzecie (852) jest z r�cznie ustawionym balansem.





P.

i to jest przyczyna
dobiera z bazy danych odpowiedni program korygujacy balans bieli . akurat auto taki wyszukal. Dlatego jest mozliwosc nastawy recznej - i tez nie musi byc idealnie. Auto nie oznacza ze wyliczy sam jakies wartosci posrednie miedzy tymi standardowymi , lecz oznacza ze wybiera algorytm korygujacy z bazy danych.
Jest ich wiecej niz widzisz na koleczku nastawy lub w menue.
Zidentyfikowal warunki jako jakies tam oswietleniowe i wybral najblizszy balans. akurat nieodpowiedni zdaniem fotografa. Z punktu widzenia algorytmu - najlepszy.

11 Data: Styczen 14 2014 07:24:49
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Dienstag, 14. Januar 2014 16:03:51 UTC+1 schrieb Piotrne:

W dniu 2014-01-14 14:58, XX YY pisze:



> konkretnie to nie wierze zebys usrtawil dokladnie ten sam motyw i raz zbalansowala automatyka za kazdym razem inaczej.





Tu jest przyk�ad:

   http://www19.zippyshare.com/v/29744943/file.html



Niezupe�nie ten sam motyw, ale to samo o�wietlenie.

Pierwsze zdj�cie (850): automatyczny balans bieli.

Drugie zdj�cie - te�, ale zrobi�o si� ��te. Dlatego

trzecie (852) jest z r�cznie ustawionym balansem.





P.

zobaczylem te sample
oczywiscie ze aparat sie nie myli
zdecie pierwsze to inny kadr niz 2 i 3-ci e i to jest normalne ze moga miec inny balans , gdyz inny kadr

ale

zdjecie 2 i 3 to ten sam kadr a inaczej zbalansowane ( zreszta oba d.d.)
i okazuje sie ze jedno z nich balansowane na auto , drugie na manulau.

zero winy aparatu - sugerowalbym zakupic jakis podrecznik.

12 Data: Styczen 15 2014 14:59:32
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

W dniu 2014-01-14 16:24, XX YY pisze:

> zdjecie 2 i 3 to ten sam kadr a inaczej zbalansowane ( zreszta oba d.d.)
> i okazuje sie ze jedno z nich balansowane na auto , drugie na manulau.

Tak właśnie napisałem. W trybie "auto" zdjęcie wyszło żółto-pomarańczowe,
dlatego przestawiłem na "manual", wybrałem świetlówkę i jeszcze raz
sfotografowałem.


> zero winy aparatu - sugerowalbym zakupic jakis podrecznik.

Dzięki za cenne sugestie. Co w takim razie powiesz o takim zestawie:

   http://www57.zippyshare.com/v/72711524/file.html

Wszystkie zdjęcia z automatycznym balansem bieli, trzecie
dodatkowo z doświetleniem lampą błyskową (żeby było widać
"prawdziwe" kolory).

W pierwszym przypadku ustawiło się na pomarańczowo.
Po skierowaniu aparatu na białą kartę i z powrotem na tę samą
scenę co poprzednio - balans całkowicie inny. Między zdjęciami
nawet nie wyłączałem aparatu. Po zrobieniu zdjęcia pierwszego
cały czas było "pomarańczowo", dopiero pokazanie białej kartki
i powrót coś zmieniło.


P.

13 Data: Styczen 15 2014 06:34:55
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 



W pierwszym przypadku ustawi�o si� na pomara�czowo.

Po skierowaniu aparatu na bia�� kart� i z powrotem na t� sam�

scen� co poprzednio - balans ca�kowicie inny. Mi�dzy zdj�ciami

nawet nie wy��cza�em aparatu. Po zrobieniu zdj�cia pierwszego

ca�y czas by�o "pomara�czowo", dopiero pokazanie bia�ej kartki

i powr�t co� zmieni�o.





P.

aparat sie nie myli robi  prawidlowo
interesujace sa zdj nr..5  i ..6  to ten sam kadr.

kiedy je zobaczylem pomyslalem od razu ze pierwsze jest z flaschem a drugie nie.
 I tak jest. Roznica wynika z zupelnie innego swiatla.
nigdy automat nie dokona dokladnie tej samej korekty przy oswietleniu flaschem i z  lampy zarowej. to jest normalne. od taniego aparata nie mozna tez za wiele oczekiwac.

o niestabilnosci balansu bieli moznaby mowic , gdybys dokladnie dla tego samego kadru i w tym samym swietle dostal za kazdym razem inny wynik balansowania.
a tutaj masz rozne swiatlo. Nic dziwnego, zewynik nie jest identyczny.

w samym balansowaniu gdyby to bylo z lampy - wystarczy ze raz ja skierujesz na sufit , innym razem wprost , innym razem do tylu i otrzymasz 3 rozne wyniki.

Jesli chcesz aby aparat decydowal za Ciebie to musisz sie z tym liczyc , ze wynik bedzie jak "od glupiego jasia" . Jesli chcesz zeby bylo dokladnie jak sobie zyczysz , to musisz miec mozliwosc recznego indywidualnego balansu bieli wg samku i uznania.
automat pokazal wiernie jak mogl - raz te same przedmioty w swietle zimniejszym , drugi raz cieplejszym - zgodnie z prawda.

Majac  drozszy aparat dokonuje niemal zawsze indywidualnego balansu bieli w pomieszczeniach zamknietych - decyduje kolor scian , kolor zrodla swiatla , odbicia.


Naprawde zalecam podreczniki.

przyklad balansu bieli we wnterzu - automat tego w zyciu nie robi , a aparat przeciez drozszy. Sam musisz zadecydowac jaki chcesz miec wynik.

http://spherapan.vot.pl/087/087bis.html

14 Data: Styczen 15 2014 20:13:11
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

W dniu 2014-01-15 15:34, XX YY pisze:

o niestabilnosci balansu bieli moznaby mowic ,
> gdybys dokladnie dla tego samego kadru i w tym samym
> swietle dostal za kazdym razem inny wynik balansowania.
a tutaj masz rozne swiatlo. Nic dziwnego, zewynik nie jest identyczny.

Obejrzałeś te zdjęcia? Kadr pierwszy i drugi są takie same,
światło takie same, a ustawiony automatycznie balans bieli inny.

O czym właściwie piszesz? Założyciel wątku pytał, czy w XZ-2
zdarzają się błędne ustawienia balansu bieli w oświetleniu
świetlówką. Odpisałem, że tak i pokazałem kilka przykładów.

A teraz przekonujesz, że to nieprawda. Jeśli masz XZ-2,
to po prostu włącz i sprawdź.


P.

15 Data: Styczen 15 2014 11:39:54
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Mittwoch, 15. Januar 2014 20:13:11 UTC+1 schrieb Piotrne:

W dniu 2014-01-15 15:34, XX YY pisze:



> o niestabilnosci balansu bieli moznaby mowic ,

 > gdybys dokladnie dla tego samego kadru i w tym samym

 > swietle dostal za kazdym razem inny wynik balansowania.

> a tutaj masz rozne swiatlo. Nic dziwnego, zewynik nie jest identyczny.



Obejrza�e� te zdj�cia? Kadr pierwszy i drugi s� takie same,

�wiat�o takie same, a ustawiony automatycznie balans bieli inny.



O czym w�a�ciwie piszesz? Za�o�yciel w�tku pyta�, czy w XZ-2

zdarzaj� si� b��dne ustawienia balansu bieli w o�wietleniu

�wietl�wk�. Odpisa�em, �e tak i pokaza�em kilka przyk�ad�w.



A teraz przekonujesz, �e to nieprawda. Je�li masz XZ-2,

to po prostu w��cz i sprawd�.





P.

pisze o tym co widze

zdjecie o numerze ...5 i ...6  to ten sam prawie identyczny kadr.

zdj 5 robione  z lampa blyskowa ( ok 5500 K)  zdj 6 bez. w obu wypadkach balans bieli ustawiony na auto.
i zdjcia sa kolorystycznie rozne .
to jest normalne, w kazdym razie ma prawo tak byc. Dlatego ze sklad widmowy lampy w suficie i flascha sa rozne .

zdj ..3 i ...4  tez balans na auto i oba zdjecia robione bez  flasha
ale zauwaz, ze kadr nie jest identyczny . w zdjeciu 3 masz wiecej gory - podszedles z kadrem blizej lampy - swiatlo pewnie ok 2500 - 3000 K.

jesli chcesz wyciagac wnioski to zrob przyzwoity test - dokladnie ten sam kadr.
Niechlujne testowanie jest powodem stresu wynikajacego nie z wad sprzetu ale z niechlujnosci testujacego - niestety .

16 Data: Styczen 15 2014 12:23:44
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Mittwoch, 15. Januar 2014 20:39:54 UTC+1 schrieb XX YY:

Am Mittwoch, 15. Januar 2014 20:13:11 UTC+1 schrieb Piotrne:

> W dniu 2014-01-15 15:34, XX YY pisze:

>

>

>

> > o niestabilnosci balansu bieli moznaby mowic ,

>

>  > gdybys dokladnie dla tego samego kadru i w tym samym

>

>  > swietle dostal za kazdym razem inny wynik balansowania.

>

> > a tutaj masz rozne swiatlo. Nic dziwnego, zewynik nie jest identyczny..

>

>

>

> Obejrza�e� te zdj�cia? Kadr pierwszy i drugi s� takie same,

>

> �wiat�o takie same, a ustawiony automatycznie balans bieli inny.

>

>

>

> O czym w�a�ciwie piszesz? Za�o�yciel w�tku pyta�, czy w XZ-2

>

> zdarzaj� si� b��dne ustawienia balansu bieli w o�wietleniu

>

> �wietl�wk�. Odpisa�em, �e tak i pokaza�em kilka przyk�ad�w.

>

>

>

> A teraz przekonujesz, �e to nieprawda. Je�li masz XZ-2,

>

> to po prostu w��cz i sprawd�.

>

>

>

>

>

> P.



pisze o tym co widze



zdjecie o numerze ...5 i ...6  to ten sam prawie identyczny kadr.



zdj 5 robione  z lampa blyskowa ( ok 5500 K)  zdj 6 bez. w obu wypadkach balans bieli ustawiony na auto.

i zdjcia sa kolorystycznie rozne .

to jest normalne, w kazdym razie ma prawo tak byc. Dlatego ze sklad widmowy lampy w suficie i flascha sa rozne .



zdj ..3 i ...4  tez balans na auto i oba zdjecia robione bez  flasha

ale zauwaz, ze kadr nie jest identyczny . w zdjeciu 3 masz wiecej gory - podszedles z kadrem blizej lampy - swiatlo pewnie ok 2500 - 3000 K.



jesli chcesz wyciagac wnioski to zrob przyzwoity test - dokladnie ten sam kadr.

Niechlujne testowanie jest powodem stresu wynikajacego nie z wad sprzetu ale z niechlujnosci testujacego - niestety .


zrobilem 2 zdjecia . lepszym aparatem, lepsza lampa z wiekszej odleglosci (odleglosc  ma znaczenie )

balans bieli na auto+
raz z lampa i raz bez
z lampa :
http://spherapan.vot.pl/IMG_7946.JPG

bez:
http://spherapan.vot.pl/IMG_7948.JPG

jest roznica w kolorystyce i to duza.
gdybym robil z 1 metra jak to zrobiles , to bylaby jeszcze wieksza.
nigy by mi do glowy nie przyszlo zeby posadzac balans bieli o niestabilnosc..

balans bieli sie sprawdza w dokladnie takich warunkach rzeczywistych  dla jakich zostal wyliczony. w rzeczywistzosci dokladnie takie same masz rzadko.
Jak czesto w roku i przez jaki czas masz np dokladnie w dzien  5500 K?

17 Data: Styczen 15 2014 22:03:15
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

W dniu 2014-01-15 21:23, XX YY pisze:

zrobilem 2 zdjecia . lepszym aparatem, lepsza lampa z wiekszej
> odleglosci (odleglosc  ma znaczenie )

balans bieli na auto+
raz z lampa i raz bez

Jaki związek z tematem mają zdjęcia wykonane innym aparatem
i w dodatku raz z lampą, a raz bez?

Chodziło o błędy w ustawianiu balansu bieli przez XZ-2.


Możesz poszukać różnic pikselowych w takich dwóch kadrach
(uzasadniając różne ustawienie balansu bieli przez automat):

   http://www78.zippyshare.com/v/19743920/file.html

Uzyskanie tego efektu wygląda na powtarzalne:
- włączenie aparatu
- (tu można odczekać dowolnie długo)
- wykonanie zdjęcia przy oświetleniu świetlówką (WB Auto)
- podsunięcie na 3 sekundy przed obiektyw białej kartki papieru,
   bez żadnego dodatkowego oświetlenia
- odsunięcie kartki
- (tu można odczekać dowolnie długo)
- wykonanie drugiego zdjęcia (cały czas WB Auto).


P.

18 Data: Styczen 15 2014 13:39:16
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Mittwoch, 15. Januar 2014 22:03:15 UTC+1 schrieb Piotrne:

W dniu 2014-01-15 21:23, XX YY pisze:



> zrobilem 2 zdjecia . lepszym aparatem, lepsza lampa z wiekszej

 > odleglosci (odleglosc  ma znaczenie )

>

> balans bieli na auto+

> raz z lampa i raz bez



Jaki zwi�zek z tematem maj� zdj�cia wykonane innym aparatem

i w dodatku raz z lampďż˝, a raz bez?



a taki, ze jak wynika z exif tez robiles zdjecia raz z lampa raz bez.
I dlatego sa roznie zbalansowane.
A to nie jest przypadlosc okreslonego aparatu , tylko w kazdym tak bedzie.

W balansie auto przy zmianie kadru tez bedzie roznica , dlatego ze balans jest wyliczany na podstawie tego co widzi matryca , czyli tego co jest na zdjeciu.
(  zdjecie moze byc balansowane  na podstawie tego co znajduje sie w raw )

tylko nieliczne aparaty maja zewnetrzny kolorymetr , kadr moze miec mniejsze znaczenie w takim wypadku.

moim zdaniem roznica w kolorystyce w zdjeciach 5 i 6 jest normalna i uzasadniona , na moje wyczucie roznica w zdjeciach 3 i 4 jest troche za duza , ale algorytm wie lepiej co robi.

o niestabilnosci mozna mowic , gdybys mial nastawiony ten sama rodzaj balansu , kadr byl dokladnie ten sam i w serii zdjec byly one roznie zbalansowane.

zdjecia w swietle sztucznym b, rzadko sa przez automatyke prawidlowo balansowane. Nie przypominam sobie wypadku zebym nie musial balansowac recznie zdjecia zrobionego w swietle sztucznym . A juz w drugim aparacie licznik dawno przekroczyl 100 000 wyzwolen, z czego sporo bylo w swietle sztucznym.

19 Data: Styczen 15 2014 13:45:58
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 


zdjecia w swietle sztucznym b, rzadko sa przez automatyke prawidlowo balansowane. Nie przypominam sobie wypadku zebym nie musial balansowac recznie zdjecia zrobionego w swietle sztucznym .

ups...
zadazalo sie , jesli robilem w swietle blyskowym i bylo to oswietlenie dominujace , czyli wplyw pozostalych zrodel swiatla byl bez znacznia.
switlo zarowe( neonowe ,  zawsze o ile pamietam wymaghalo korekty .

ledowe - chyba tez zawsze balansowalem.

20 Data: Styczen 15 2014 22:57:32
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

Am Mittwoch, den 15 Januar 2014, XX YY schrieb:

a taki, ze jak wynika z exif tez robiles zdjecia raz z lampa raz bez.
I dlatego sa roznie zbalansowane.

Cóż, tu jedyne co mogę poradzić - poszukaj działającego programu
do czytania EXIFów. Oraz czytaj tekst, na który odpowiadasz:

   "Wszystkie zdjęcia z automatycznym balansem bieli, TRZECIE
    DODATKOWO Z DOŚWIETLENIEM LAMPĄ BŁYSKOWĄ" (dzisiaj, 14:59)

....a uwagi o różnicach dotyczyły zdjęcia 1 i 2 (P1151213.JPG, P1151214.JPG).

Obejrzyj też jeszcze jedną parę zdjęć:
   http://www78.zippyshare.com/v/19743920/file.html
dla której wyjątkowo trudno będzie uzasadnić różne ustawienie balansu bieli
innym kadrowaniem. Opis wysłałem wcześniej.

Oprócz tego polecam przeczytanie czegoś na temat algorytmów
automatycznego wyznaczania balansu bieli, np. na stronie:
   http://www.stanford.edu/~sujason/ColorBalancing/Papers/
artykuł pt. "Robust Automatic White Balance Algorithm using Gray Color
Points in Images". Jest tam mowa o całkowicie płynnym ustawianiu
balansu bieli dla każdej składowej, a nie o wybieraniu jakiegoś
najlepszego predefiniowanego ustawienia z kilku dostępnych ustawień.

P.

21 Data: Styczen 15 2014 23:30:48
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Mittwoch, 15. Januar 2014 22:57:32 UTC+1 schrieb Piotrne:

Am Mittwoch, den 15 Januar 2014, XX YY schrieb:



> a taki, ze jak wynika z exif tez robiles zdjecia raz z lampa raz bez.

> I dlatego sa roznie zbalansowane.



C�, tu jedyne co mog� poradzi� - poszukaj dzia�aj�cego programu

do czytania EXIF�w. Oraz czytaj tekst, na kt�ry odpowiadasz:



   "Wszystkie zdjďż˝cia z automatycznym balansem bieli, TRZECIE

    DODATKOWO Z DOďż˝WIETLENIEM LAMPďż˝ Bďż˝YSKOWďż˝" (dzisiaj, 14:59)



...a uwagi o r�nicach dotyczy�y zdj�cia 1 i 2 (P1151213.JPG, P1151214.JPG).



Obejrzyj te� jeszcze jedn� par� zdj��:

   http://www78.zippyshare.com/v/19743920/file.html

dla kt�rej wyj�tkowo trudno b�dzie uzasadni� r�ne ustawienie balansu bieli

innym kadrowaniem. Opis wys�a�em wcze�niej.



Opr�cz tego polecam przeczytanie czego� na temat algorytm�w

automatycznego wyznaczania balansu bieli, np. na stronie:

   http://www.stanford.edu/~sujason/ColorBalancing/Papers/

artykuďż˝ pt. "Robust Automatic White Balance Algorithm using Gray Color

Points in Images". Jest tam mowa o ca�kowicie p�ynnym ustawianiu

balansu bieli dla ka�dej sk�adowej, a nie o wybieraniu jakiego�

najlepszego predefiniowanego ustawienia z kilku dost�pnych ustawie�.



P.

jezeli zdjecia o nr ..44  , ..45  sa robione w tych samych warunkach oswietleniowych  to cos jest nie w porzadkau.
dokladnie ten sam kadr , nastawa balansu auto.
To by swiadczylo rzeczywiscie o niestabilnosci

dla mnie byloby to wytlumaczalne tylko w tym przypadku, gdybys raz oswietlil pokoj swiatlem np zarowym raz zimniejszym. Automatyka nie zawsze kompensuje idealnie roznice barwy swiatla.

powiedzialbym, ze jesli to 2 razy zdjecie jest robione w tym sanmym swietle to nie jest to o.k.

Gdybys czyms innym oswietlil/doswietlil  to bylbym w stanie zrozumiec.

22 Data: Styczen 16 2014 08:54:48
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

W dniu 2014-01-16 08:30, XX YY pisze:

> jezeli zdjecia o nr ..44  , ..45  sa robione w tych samych
> warunkach oswietleniowych  to cos jest nie w porzadkau.

dokladnie ten sam kadr , nastawa balansu auto.

Właśnie o tym pisałem. Warunki dokładnie takie same.
Zdjęcia wykonane w odstępie 12 sekund, aparat cały czas
włączony. Jedyną operacją między zdjęciami było "pokazanie"
na chwilę aparatowi białej kartki papieru.

Wniosek - ten model rzeczywiście ma czasem problemy z WB...

P.

23 Data: Styczen 16 2014 00:32:15
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Donnerstag, 16. Januar 2014 08:54:48 UTC+1 schrieb Piotrne:

W dniu 2014-01-16 08:30, XX YY pisze:



 > jezeli zdjecia o nr ..44  , ..45  sa robione w tych samych

 > warunkach oswietleniowych  to cos jest nie w porzadkau.

> dokladnie ten sam kadr , nastawa balansu auto.



W�a�nie o tym pisa�em. Warunki dok�adnie takie same.

Zdj�cia wykonane w odst�pie 12 sekund, aparat ca�y czas

w��czony. Jedyn� operacj� mi�dzy zdj�ciami by�o "pokazanie"

na chwil� aparatowi bia�ej kartki papieru.



Wniosek - ten model rzeczywi�cie ma czasem problemy z WB...



P.

ja nie mam watpliwosci.
 zrobiles w takich samych warunkach,a zdjecia rozne kolorystycznie-  nie jest to normalne.
cos sie nie zgadza.


wielokrotnie widzialem rozne niestarnnie robione testy , ktore byly powodem blednych obserwacji , czy wnioskow , ale teraz dla mnie jest jasne , ze balans nie pracuje stabilnie. Ja bym to zakwalifikowal jako wadliwe dzialanie , usterke .

24 Data: Styczen 16 2014 00:36:43
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 



W�a�nie o tym pisa�em. Warunki dok�adnie takie same.

Zdj�cia wykonane w odst�pie 12 sekund, aparat ca�y czas

w��czony. Jedyn� operacj� mi�dzy zdj�ciami by�o "pokazanie"

na chwil� aparatowi bia�ej kartki papieru.



Wniosek - ten model rzeczywi�cie ma czasem problemy z WB...



P.

test zrobiony starannie.
gdyby nie ta biala kartka pomiedzy zdjeciami  nie mialbym watpliwosci, ze cos nie tak.

normalnie balans dokonywany jest po zdjeciu , ale w aparatych z celownikiem elektronicznym jest robiony takze przed zdjeciem na uzytek tego celownika.
tutaj byc moze jest pobierany sygnal.

dziwne , trzeba to zroszumiec jak to dziala.

w pierwszej chwili pomyslaem , ze tak nie moze byc ,ze to wada ,  ale ta biala kartka dala mi do myslenia.

25 Data: Styczen 16 2014 17:16:51
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

W dniu 2014-01-16 09:36, XX YY pisze:


gdyby nie ta biala kartka pomiedzy zdjeciami
> nie mialbym watpliwosci, ze cos nie tak.


Nagrałem jeszcze filmik pokazujący, jak zmienia się
ustawienie balansu bieli po pokazaniu kartki:

   http://www.youtube.com/watch?v=_eHOPtrf2i0

Ustawienie początkowe ("pomarańczowe") jest ewidentnie
błędnie, składowej niebieskiej jest bardzo mało.
Po chwilowym pokazaniu białego tła jest lepiej.
Ale właściwie dałoby się jeszcze lepiej - nawet
automatyczna korekcja kolorów z IrfanView potrafi
zrobić z tego "prawie idealne" zdjęcie z bielą
bez żadnych podkolorowań.

P.

26 Data: Styczen 16 2014 23:09:11
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 


automatyczna korekcja kolor�w z IrfanView potrafi

zrobi� z tego "prawie idealne" zdj�cie z biel�

bez �adnych podkolorowa�.



ja bym taka funkcje balansu bielil nazwal "panna mloda"
jesli aparat rozpozna biala powierzchnie  (suknie slubna) ustawia balans na te biel i trzyma na przyszlosc. Cale towarzystwo weselne wychodzi w tej samej konwencji kolorystycznej. :-))))
Jakiejs logiki w tym mozna sie dopatrzec - poza jedna - kto robi czyms takim wesele ? - hi , hi , hi...

A co na to instrukcja obslugi aparatu?
Zapewne jest opisany balans bieli w tej zabaweczce.

27 Data: Styczen 17 2014 09:49:33
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2014-01-17 08:09, XX YY pisze:

ja bym taka funkcje balansu bielil nazwal "panna mloda"

To się nazywa ''custom wb'' i jest dostępne od lat siedemdziesiątych, jeszcze w kamerach VHS, fachowcze :)

jesli aparat rozpozna biala powierzchnie  (suknie slubna) ustawia balans na te biel i trzyma na przyszlosc. Cale towarzystwo weselne wychodzi w tej samej konwencji kolorystycznej. :-))))
Jakiejs logiki w tym mozna sie dopatrzec

No i tak to działa od samego początku, fachowcze :)

Zapewne jest opisany balans bieli w tej zabaweczce.

Mały siusiorek jak mniemam? :)

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/jadam kebaby, ale jestem pacyfistą/

28 Data: Styczen 17 2014 02:17:09
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Freitag, 17. Januar 2014 09:49:33 UTC+1 schrieb Janko Muzykant:

W dniu 2014-01-17 08:09, XX YY pisze:

> ja bym taka funkcje balansu bielil nazwal "panna mloda"



To si� nazywa ''custom wb'' i jest dost�pne od lat siedemdziesi�tych,

jeszcze w kamerach VHS, fachowcze :)


juz nie pisz glupot.
ja rozumiem, ze pisanie na forum wiele lat bez przerwy musi prowadzic do oglupienia i wyprania dzdolnosci do niezaleznego myslenia , ale nie wszyscy pisza bez przerwy , jak ja, czyli nie sa zidiocialymi maniakami internetu. Zalecam pare lat przerwy - rodzaj sanatorium

funkcja custom wb  dziala zupelnie inaczej niz w tym aparacie opisany przypadek.

ja nie mam watpliwosci, ze jest to wprowadzone celowo , ale trzeba wyczuc  jak  i kiedy to to dziala w ten sposob. a najlepiej zobaczyc do instrukcji.

pojawienie sie np bialego przedmiotu na chwile  przed kadrem bez zrobienia zdjecia ( np przejezdzajacy bialy samochod) , ani nacisniecia czegokolwiek normalnie nie ma wplywu na pozniejszy balans bieli.
ryzyko jest takie, ze moze wybrac jakis kadr statyczny w ktorym jest np biala sciana , nastepnie przekadrowac w inne miejsce nie naciskajac czegokolwiek i WB zostalby w auto zrobiony dla poprzedniego kadru.
W custom WB decydujesz kiedy wzorzec ma zostac zapisany w aparacie i kiedy go stosowac.

29 Data: Styczen 17 2014 12:27:26
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: JD 

W dniu 2014-01-17 11:17, XX YY pisze:

ja rozumiem, ze pisanie na forum wiele lat bez przerwy musi prowadzic do oglupienia i wyprania dzdolnosci do niezaleznego myslenia , ale nie wszyscy pisza bez przerwy , jak ja, czyli nie sa zidiocialymi maniakami internetu.

Nareszcie trochę samokrytyki :)

--
Pozdrawiam
JD

30 Data: Styczen 17 2014 03:22:22
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Freitag, 17. Januar 2014 09:49:33 UTC+1 schrieb Janko Muzykant:

W dniu 2014-01-17 08:09, XX YY pisze:

> ja bym taka funkcje balansu bielil nazwal "panna mloda"



To si� nazywa ''custom wb'' i jest dost�pne od lat siedemdziesi�tych,

jeszcze w kamerach VHS, fachowcze :)




funkcja custom wb  dziala zupelnie inaczej niz w tym aparacie opisany przypadek.
 
ja nie mam watpliwosci, ze jest to wprowadzone celowo , ale trzeba wyczuc  jak  i kiedy to to dziala w ten sposob. a najlepiej zobaczyc do instrukcji.
 
pojawienie sie np bialego przedmiotu na chwile  przed kadrem bez zrobienia zdjecia ( np przejezdzajacy bialy samochod) , ani nacisniecia czegokolwiek normalnie nie ma wplywu na pozniejszy balans bieli.
 ryzyko jest takie, ze moze wybrac jakis kadr statyczny w ktorym jest np biala sciana , nastepnie przekadrowac w inne miejsce nie naciskajac czegokolwiek i WB zostalby w auto zrobiony dla poprzedniego kadru.
 W custom WB decydujesz kiedy wzorzec ma zostac zapisany w aparacie i kiedy go stosowac.

31 Data: Styczen 17 2014 10:02:18
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2014-01-16 08:54, Piotrne pisze:

Właśnie o tym pisałem. Warunki dokładnie takie same.
Zdjęcia wykonane w odstępie 12 sekund, aparat cały czas
włączony. Jedyną operacją między zdjęciami było "pokazanie"
na chwilę aparatowi białej kartki papieru.

Wniosek - ten model rzeczywiście ma czasem problemy z WB...

Wszystko jest w porządku, tak działają systemy AWB. Analizują scenę pod względem występowania większych powierzchni o niewielkim kontraście chromatycznym i możliwie najniższym zróżnicowaniu kanałów w stosunku do całości (duże plamy jednolitych, mało wysyconych barw) i na tej podstawie ustalają współczynniki kanałów rgb dla całego zdjęcia. Być może - to już zależy od modelu - stosuje się poprawki na typowe sceny, które na podstawie wstępnych wyników implementuje się, ale wciąż jest to mechanizm nieskuteczny, gdyż np. dość łatwo korygowane ręcznie sceny oświetlone żarówkami nigdy nie wychodzą dobrze z automatu.

Przy analizie ciągłej (wszystkie systemy z podglądem na żywo), proces ten następuje także ciągle, z uwzględnieniem stałej czasowej na tyle długiej, żeby wyeliminować szybkie zmiany wb biorące się interferencji (większość sztucznych źródeł światła nie świeci światłem ciągłym - mogłyby pojawić się dudnienia - cykliczne, szybkie zmiany kolorystyki; po to zresztą filtry 50/60Hz przy nagrywaniu wideo, które stosuje się dla całego sygnału, tzn. także luminancji). Stąd gmeranie szarymi (białymi) powierzchniami daje zmiany awb trwające ok. sekundy - kilku - już zależy jak sobie inżynierowie przyjęli.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/a patronem mym święty Niedaś i błogosławiona Nieochota.../

32 Data: Styczen 18 2014 10:46:51
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Pszemol 

"Janko Muzykant"  wrote in message

Stąd gmeranie szarymi (białymi) powierzchniami daje
zmiany awb trwające ok. sekundy - kilku - już zależy jak sobie inżynierowie przyjęli.

W swoim Canonie powershot g9 miałem w trybie ustawiania
bieli mały kwadracik w środku kadru (celownik) który ustawiało
się na przedmiot szary/biały i naciskało guzik aby utrwalić daną
równowagę bieli w aparacie. Były do tego celu dwie takie pamięci
poza trybami zapisanymi na stałe przez producenta aparatu.
W Olympusie XZ-2 nie ma czegoś podobnego?

33 Data: Styczen 18 2014 19:15:48
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2014-01-18 17:46, Pszemol pisze:

W Olympusie XZ-2 nie ma czegoś podobnego?

Jest tylko jedna pozycja, analizowany jest zdaje się cały obraz, a nie fragment. Custom WB występuje chyba w każdym aparacie.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/bo w nas jest powszechny, wrodzony talent do tworzenia rzeczy brzydkich/

34 Data: Styczen 19 2014 12:24:15
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Pszemol 

"Janko Muzykant"  wrote in message

W dniu 2014-01-18 17:46, Pszemol pisze:
W Olympusie XZ-2 nie ma czegoś podobnego?

Jest tylko jedna pozycja, analizowany jest zdaje się cały obraz, a nie fragment. Custom WB występuje chyba w każdym aparacie.

Oj, to dużo gorzej... Używałem tej funkcji dosyć intensywnie
w czasie nurkowania z tym G9. Ma on biel do nurkowania,
ale odpowiada ona bardzo płytkiemu zanurzeniu w wodzie.
Tak gdzieś kilka metrów. Dwie pozostałe pamięci bieli
ustawiałem sobie przy pomocy białego mankietu skafandra
na 2 większych głębokościach i dało się dobre foty robić...

Szkoda że Olek ma tylko jedną taką pamięć.
A skuteczność ustawienia balansu bieli bez celownika wydaje
się być wątpliwa... Ale być może działa to lepiej niż się mi wydaje.

35 Data: Styczen 19 2014 20:24:34
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

W dniu 2014-01-19 19:24, Pszemol pisze:

Jest tylko jedna pozycja, analizowany jest zdaje się cały obraz, a nie fragment. Custom WB
występuje chyba w każdym aparacie.

Oj, to dużo gorzej... (...)
Szkoda że Olek ma tylko jedną taką pamięć.

Hmmm, wystarczy poszukać "xz-2 manual", kliknąć pierwszy znaleziony
link do PDF-a:

   http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/manual/xz/man_xz2_e.pdf

przejść na stronę 38 i przeczytać, że są DWA ustawienia
"one-touch white balance".


P.

36 Data: Styczen 19 2014 23:45:24
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2014-01-19 20:24, Piotrne pisze:

przejść na stronę 38 i przeczytać, że są DWA ustawienia
"one-touch white balance".

Czyli w dwójce są dwa, w przeciwieństwie do jedynki.
Dwa są też we wszystkich chyba penach.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/osiem procent badanych martwi się, że ich iPhone jest zazdrosny o ich iPada/

37 Data: Styczen 19 2014 17:53:59
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Pszemol 

"Piotrne"  wrote in message

W dniu 2014-01-19 19:24, Pszemol pisze:

Jest tylko jedna pozycja, analizowany jest zdaje się cały obraz, a nie fragment. Custom WB
występuje chyba w każdym aparacie.

Oj, to dużo gorzej... (...)
Szkoda że Olek ma tylko jedną taką pamięć.

Hmmm, wystarczy poszukać "xz-2 manual", kliknąć pierwszy znaleziony
link do PDF-a:


http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/manual/xz/man_xz2_e.pdf

przejść na stronę 38 i przeczytać, że są DWA ustawienia
"one-touch white balance".

Dobra wiadomość :-) Dzięki.
Wciąż jest gorzej od G9 bo widzę że szary/biały przedmiot musi wypełnić cały
ekran w XZ-2 a nie wystarczy wcelować celownikiem w biały rękaw/płetwę itp.

38 Data: Styczen 25 2014 21:21:19
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

Wszystko jest w porządku, tak działają systemy AWB. Analizują scenę pod
względem występowania większych powierzchni o niewielkim kontraście
chromatycznym i możliwie najniższym zróżnicowaniu kanałów w stosunku do
całości (duże plamy jednolitych, mało wysyconych barw) i na tej
podstawie ustalają współczynniki kanałów rgb dla całego zdjęcia. Być
może - to już zależy od modelu - stosuje się poprawki na typowe sceny,
które na podstawie wstępnych wyników implementuje się, ale wciąż jest to
mechanizm nieskuteczny, gdyż np. dość łatwo korygowane ręcznie sceny
oświetlone żarówkami nigdy nie wychodzą dobrze z automatu.

Przy analizie ciągłej (wszystkie systemy z podglądem na żywo), proces
ten następuje także ciągle, z uwzględnieniem stałej czasowej na tyle
długiej, żeby wyeliminować szybkie zmiany wb biorące się interferencji
(większość sztucznych źródeł światła nie świeci światłem ciągłym -
mogłyby pojawić się dudnienia - cykliczne, szybkie zmiany kolorystyki;
po to zresztą filtry 50/60Hz przy nagrywaniu wideo, które stosuje się
dla całego sygnału, tzn. także luminancji). Stąd gmeranie szarymi
(białymi) powierzchniami daje zmiany awb trwające ok. sekundy - kilku -
już zależy jak sobie inżynierowie przyjęli.


Wiesz, ale w tym olkowym algorytmie jest jednak coś nie tak - używałem poprzednio Pentaksa i kilka Canonów i tak dużych błędów nie spotkałem. Rozrzut był mniej więcej raz 7000 K, raz 3000 K, a obiekty prawie monochromatyczne - w pewnym momencie zacząłem po prostu robić zdjęcia asfaltu i cału czas miałem co jakiś czas "przeskakiwanie" WB.

Co ciekawe - One Touch WB działa bez błędów.

Co jeszcze ciekawe - problem ten występuje tylko w przypadku oswietlenia z bardzo porąbanym widmem, czyli świetlówkami i lampami sodowymi. Przy zwykłych żarówkach i świetle dziennym AWB działa ładnie i najważniejsze stabilnie. Ale wtedy akurat raczej nie jest potrzebny :)

No i pozostaje problem złego czerwonego koloru w trybie Muted...

Generalnie zaś aparat naprawdę bardzo udany.

Pozdrawiam,

Piotr

39 Data: Styczen 25 2014 13:53:37
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 



Wiesz, ale w tym olkowym algorytmie jest jednak coś nie tak - używałem

poprzednio Pentaksa i kilka Canonów i tak dużych błędów nie spotkałem.

Rozrzut był mniej więcej raz 7000 K, raz 3000 K, a obiekty prawie

monochromatyczne - w pewnym momencie zacząłem po prostu robić zdjęcia

asfaltu i cału czas miałem co jakiś czas "przeskakiwanie" WB.



Co ciekawe - One Touch WB działa bez błędów.



Co jeszcze ciekawe - problem ten występuje tylko w przypadku oswietlenia

z bardzo porąbanym widmem, czyli świetlówkami i lampami sodowymi. Przy

zwykłych żarówkach i świetle dziennym AWB działa ładnie i najważniejsze

stabilnie. Ale wtedy akurat raczej nie jest potrzebny :)



No i pozostaje problem złego czerwonego koloru w trybie Muted...



Generalnie zaś aparat naprawdę bardzo udany.



Pozdrawiam,



Piotr


to dziala bardzo specyficznie.
w momencie jesli sie pojawi w celowniku PRZED zrobieniem zdjecia bialy element , a wiec o zblizonych i wysokich wartosciach RGB  zostaje wprowadzona do nastepnego zdjecia poprawka taka, zeby wartosci RGB dla tego elemntu byly sobie rowne.
to jest bardzo praktyczne rozwiazanie , jesli sie wie kiedy ono dziala w ten sposob. Czy tylko w trybie auto , czy mozna je wylaczyc?

w stosunku do custom WB jest zasadnicza roznica. W custom WB decydujesz , ktory element ma stanowic biel referencyjna , i go zapamietujesz ( to nie musi byc rzeczywiscie bialy przedmiot). W momencie zastosowania custom CB  bedzie wprowadzona poprawka w odniesieniu to tego koloru referencyjnego , ktory bedzie traktowany jakby mial byc bialy ( przeliczenia po zrobieniu zdjecia) .

W twoim aparacie poprawka jest robiona automatycznie w momencie pojawienia sie bialego elementu przed zdjeciem .
przeczytaj instrukcje , kiedy ten rodzaj balansu bieli jest aktywny.

co do zasady to jest bardzo proste , ale warto wiedziec kiedy to tak dziala..
mnie sie to rozwiazanie podoba, widze w pewnych przypadkach zalety.

40 Data: Styczen 27 2014 09:46:50
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 



> monochromatyczne - w pewnym momencie zacząłem po prostu robić zdjęcia

>

> asfaltu i cału czas miałem co jakiś czas "przeskakiwanie" WB.



ja w samoistne przeskakiwanie WB bez powodu nie wierze.
w polu celownika znalazlo sie cos , z czego nie zdawales sobie sprawy.
Chocby np biale linie na asfalcie - one mogla byc powodem.
Ne wiem czy tak bylo w tym przypadku , ale na ogol ten blaszany idiota , czyli komputer ma racje. Bledy najczesciej sa po stronie uzytkownika.

swietlowki , czy zrodla swiatla o nieciaglym widmie , lub widmie znacznie odbiegajacym od dziennego , dla ktorego matryca jest kalibrowana :
tego sie nie da idealnie zbalansowac kolorystycznie. w takim przypadku pomocne  jest wprowadzenie do aparatu profilu barwnego dla okreslonego , konkretnego zrodla swiatla . W takim przypadku  zaburzenia kolorystyczne zostaja skompensowane , zas barwy moga byc oddane poprawnie pod warunkiem rownoczesnego , prawidlowego przeprowadzenia WB. Sam odpowiedni profil kolorystyczny sprawy balansu nie zalatwi.
matryca zapisuje czarno-bialo. cmosy zapisuja tylko luminancje . WB sluzy do okreslenia proporcji z jakimi ma ten cz-b zapis poszczegolnych pixeli zostac zastosowany do wyliczenia koloru. W kazdych warunkach WB jest potrzebny, jesli zdjecie ma byc kolorowe.

41 Data: Styczen 27 2014 15:44:56
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Krzysztof Halasa 

Uncle Pete  writes:

Przy zwykłych żarówkach i świetle dziennym AWB działa ładnie
i najważniejsze stabilnie. Ale wtedy akurat raczej nie jest potrzebny
:)

Świetlówek nie ruszam, ale korekta balansu bieli (jaka by nie była) jest
zdecydowanie potrzebna przy zwykłych żarówkach.
--
Krzysztof Hałasa

42 Data: Styczen 27 2014 16:18:09
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

Świetlówek nie ruszam, ale korekta balansu bieli (jaka by nie była) jest
zdecydowanie potrzebna przy zwykłych żarówkach.

Tu XZ2 akurat najlepiej zachowuje się ze wszystkich aparatów, które miałem i które nie mogły automatycznie zejć tak nisko z temperaturą barwową, aczkolwiek z reguły dawały przyzwoity wynik na presecie. Co więcej, ma 2 tryby dla światła żarówkowego - ustawienie dokładne i ustawienie "ocieplone", które wygląda naturalniej, ponieważ mimo całej adaptacji oka światło żarówkowe postrzegamy jako nieco bardziej żółte, niż światło dzienne.

Piotr

43 Data: Styczen 28 2014 00:33:10
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Mariusz [mr.] 


"Uncle Pete"  wrote:

[...]

Co więcej, ma 2 tryby dla światła żarówkowego - ustawienie dokładne i
ustawienie "ocieplone", które wygląda naturalniej, ponieważ mimo całej
adaptacji oka światło żarówkowe postrzegamy jako nieco bardziej żółte,
niż światło dzienne.


    O! A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić pod wołarką RAW jaką
temperaturę (i korektę tinty!) uważa za "zerową" dla żarówek, a jaką tę
"słusznie ocieploną"?




    Jeśli ktoś skądinąd zna przykłady takich korekt, to proszę śmiało! :)
"Psychofizjologicznie" nie zachowujemy stałego odstępu w niskich/wysokich
temperaturach, a warto by wreszcie było ustalić jakieś zależności...


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

44 Data: Styczen 28 2014 00:53:44
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Mariusz [mr.] 


"Mariusz [mr.]"  wrote:
[...]

    Od razu autokorekta, bo właśnie zauważyłem w innym poście, że ten typ chyba tak ma, iż zaproponowano nastawy temperatur "zerowe" i "po ludzku skorygowane" (chociaż faktycznie wcale nie muszą być "po ludzku", a mogą być "na ślicznie", a to nie to samo. :)




"Piotrne"  wrote:
[...]

Kolejno:
[...]
WB: Pochmurno, Natural (biała kartka)
WB: Pochmurno, Muted   (biała kartka)



    Czyli ponawiam prośbę, ale już rozszerzoną:

    - A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić pod wołarką RAW, jakie temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych źródeł światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?



    A jeśli ktoś zna inne propozycje korekt tego typu, to też jestem ciekaw.


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

45 Data: Styczen 28 2014 01:07:49
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

    - A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić pod wołarką RAW, jakie
temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych źródeł
światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?

OK, sprawdzę, nie obiecuję, że natychmiast, ale postaram się nie zapomnieć :)

Piotr

46 Data: Styczen 27 2014 17:54:35
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2014-01-25 21:21, Uncle Pete pisze:

Co jeszcze ciekawe - problem ten występuje tylko w przypadku oswietlenia
z bardzo porąbanym widmem, czyli świetlówkami i lampami sodowymi. Przy
zwykłych żarówkach i świetle dziennym AWB działa ładnie i najważniejsze
stabilnie. Ale wtedy akurat raczej nie jest potrzebny :)

Przyczyną mogą być jeszcze skutki interferencji częstotliwości pracy wszystkiego dookoła. Czasy wszechobecnych 50Hz się skończyły, teraz każda świetlówka gra własną melodię.
Ale jak jest do końca, to się pewnie nigdy nie dowiemy :)

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/raczej jestem optymistą, może nie aż takim jakim był Żeromski.../

47 Data: Styczen 15 2014 12:26:01
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

zrobilem 2 zdjecia . lepszym aparatem, lepsza lampa z wiekszej odleglosci (odleglosc  ma znaczenie )
 
balans bieli na auto+
raz z lampa i raz bez
bez lampy :
http://spherapan.vot.pl/IMG_7946.JPG

z lampa:
http://spherapan.vot.pl/IMG_7948.JPG

jest roznica w kolorystyce i to duza.
gdybym robil z 1 metra jak to zrobiles , to bylaby jeszcze wieksza.
nigy by mi do glowy nie przyszlo zeby posadzac balans bieli o niestabilnosc.

balans bieli sie sprawdza w dokladnie takich warunkach rzeczywistych  dla jakich zostal wyliczony. w rzeczywistzosci dokladnie takie same masz rzadko.
 Jak czesto w roku i przez jaki czas masz np dokladnie w dzien  5500 K?

48 Data: Styczen 15 2014 12:50:53
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

i jeszcze jeden przykladzik
balans na auto troche inny kadr obydwa bez lampy

http://spherapan.vot.pl/IMG_7949.JPG

 http://spherapan.vot.pl/IMG_7950.JPG

i to samo zbalansowane recznie - mniej wiecej odpowaiada rzeczywisosci

 http://spherapan.vot.pl/IMG_7950-1.JPG

z mniejszej odleglosci , szerszym katem roznice bylyby wieksze , ale i tak sa.

Przy balansie auto kadr ma znaczenie.

49 Data: Styczen 25 2014 20:38:05
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

On 2014-01-14 14:58, XX YY wrote:

konkretnie to nie wierze zebys usrtawil dokladnie ten sam motyw i raz zbalansowala automatyka za kazdym razem inaczej.


ustaw aparat na statywie na ten sam motyw - auto , zrob zdjecia w krotkim odstepie czasu -zawsze zbalansuje tak samo. Zmienisz troche  kadr - balans moze byc w auto inny.


Przesunięcie o kilkadziesiąt pikseli nie będzie powodowało zmiany balansu bieli z około 7000 K, na ok. 3000 K i z powrotem (czyli raz dorbrze, a raz _bardzo_ źle), a właśnie o tak duży rozrzut chodzi.

Piotr

50 Data: Styczen 15 2014 20:53:02
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2014-01-14 12:08, XX YY pisze:

ustalene na auto w apoaratach dziala tak , ze aparat idenctyfikuje ktory z progranmiow balansu bieli jest najbardziej zblizony do warunkow jakie zidentyfikowal i wybiera ten program.

Nie pieprz chłopie, nie pieprz znowu, nie mieszaj ludziom w głowach w każdym wątku!

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/a może teraz coś przerażającego? RMF ma już dziesięć milionów słuchaczy.../

51 Data: Styczen 14 2014 03:12:34
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

To pierwszy aparat cyfrowy w moje praktyce, kt�ry


co� takiego wyprawia. I w�a�nie chc� wiedzie�, czy TTTM, poniewa�

idealnie dzia�aj�ce aparaty nie istniej� :) Np. poprzednio u�ywa�em

Canon�w A650 i S90 i potrafi�y samoczynnie zmienia� sztywnie ustawiony

balans bieli - w niewielkim zakresie, ale jednak zauwa�alnie.



Piotr


ustalene na auto w aparatach dziala tak , ze aparat identyfikuje, ktory z progranmow balansu bieli jest najbardziej zblizony do warunkow jakie zidentyfikowal i wybiera ten program.
 
jesli zidentyfikuje np., ze warunki swiatla odpowiadaja np oswietleniu sztucznemu , to dobiera standardowy program jaki ma wbudowany  dla oswietlenia sztucznego . nie zawsze to rzeczywiste oswietlenie sztuczne odpowiada warunkom stndardowego oswietlenia sztucznego , stad automatyka nie gwarantuje idelny balans bieli.
 Gdyby idealny automatyczny  balans byl mozliwy, to nie wbudowano by roznych programow do balansu bieli , gdyz ten automatyczny zalatwialby sprawe idealnie.
 
jesli raz lampy w kadrze zajma wiecej , innym razem mniej miejsca, to moze zidentyfikowac raz jako zafarb , innym razem jako zrodlo swiatla.
 Zdjecia nocne , w swietle sztucznym zawsze sa wyzwaniem dla balansu bieli.
decyduje smak fotografa , jaki wlasciwie mu odpowiada.
Trzeba sie pogodzic z systuacja, ze balans bieli inny niz bysmy sobie tego zyczyli jest czyms absolutnie normalnym , gdyz automatyka nie zna naszego indywidualnego wyobrazenia o kolorze.
 
jpeg mozna tez w programie obrobczym balansowac kolorystycznie , czesto przy niewielkich korektach z b. dobrym skutkiem.
 
Jesli chciaoby sie dostroic balans bieli w miare dobrze, to nie wystarczy pomiar na szara kartke papieru.
 nalezaloby dokonac pomiaru na ciemna szarosc , 18% szarosc i jasna szarosc , aby odpowiednio dopasowac krzywa charakterystyczna w calym zakresie luminancji. W aparacie tego sie nie przeprowadza - to sie robi w komputerze majac do dyspozycji najlepiej  raw.
 
Mnie nie dziwi , ze automatyka nie zawsze dobrze balansuje kolory , zdziwilbym sie gdyby to robila dobrze. W dodatku na pewno masz gdzies mozliwosc indywidualnej korekty profilu barwnego aparatu.

52 Data: Styczen 14 2014 13:20:58
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

W dniu 2014-01-11 23:51, Uncle Pete pisze:

1. W trybie obrazu "Muted", i tylko w tym trybie, kolor czerwony
> jest wyraźnie przesunięty w  > kierunku purpurowego

Zwykle używam trybu "natural", ale przełączyłem na "muted"
i nie zauważyłem takiego efektu.

2. Czy u was automatyczny balans bieli też często gubi się
> przy oświetleniu "żarówkami energooszczędnymi" i lampami sodowymi?

To się zdarza (ale nie liczyłem, jak często). Obraz jest wtedy
całkowicie pomarańczowy. Ale przy kolejnej próbie może wyjść poprawny.
Nie wiem, od czego to zależy. Pomóc może ręczne ustawienie balansu
bieli na "świetlówkę" albo wcześniejsze zapamiętanie ustawień
(jeśli ustawią się właściwie) i przełączenie na nie.

Zrobiłem 6 testowych zdjęć, do ściągnięcia stąd:
   http://www16.zippyshare.com/v/87329171/file.html

Kolejno:
WB: Auto, Natural (krajobraz)
WB: Auto, Muted   (krajobraz)
WB: Pochmurno, Natural (biała kartka)
WB: Pochmurno, Muted   (biała kartka)
WB: Auto, Natural (biała kartka)
WB: Auto, Muted   (biała kartka)

Oświetlenie naturalne pochmurne...


P.

53 Data: Styczen 14 2014 14:24:00
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 


Zrobiłem 6 testowych zdjęć, do ściągnięcia stąd:
   http://www16.zippyshare.com/v/87329171/file.html

Kolejno:
WB: Auto, Natural (krajobraz)
WB: Auto, Muted   (krajobraz)
WB: Pochmurno, Natural (biała kartka)
WB: Pochmurno, Muted   (biała kartka)
WB: Auto, Natural (biała kartka)
WB: Auto, Muted   (biała kartka)

Oświetlenie naturalne pochmurne...

Dzięki! Przyrzę się tym zdjęciom.

54 Data: Styczen 25 2014 21:07:46
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

Zrobiłem 6 testowych zdjęć, do ściągnięcia stąd:
   http://www16.zippyshare.com/v/87329171/file.html

Kolejno:
WB: Auto, Natural (krajobraz)
WB: Auto, Muted   (krajobraz)
WB: Pochmurno, Natural (biała kartka)
WB: Pochmurno, Muted   (biała kartka)
WB: Auto, Natural (biała kartka)
WB: Auto, Muted   (biała kartka)

Oświetlenie naturalne pochmurne...

Przepraszam, że dopiero teraz odpowiadam - wyjeżdżałem. Cóż, wychodzi, że problem z ustawianiem AWB - to ten typ tak ma, argumenty Janka mnie nie przekonały, w innych moich aparatach AWB zawsze dziłał zdecydowanie bardziej przewidywalnie.

Co do czerwonego koloru w trybie muted - trochę za mało było na Twoich zdjęciach czerwonego koloru - ale znalazłem kawałek i praktycznie niewidoczne gołym okiem, ale jakieś dostrzegalne przez pomiar przesunięcie w stronę purpury jest. U mnie jest bardzo widoczne - oba zdjęcia zrobione z WB ustawionym na światło żarowe, pierwsze w trybie Natural, drugie - Muted. Kontrast w obu trybah -2. Realny kolor temperówki jest bliższy temu w Normal:

http://i178.photobucket.com/albums/w272/pkozar/Various/ResizeofP1250767.jpg

http://i178.photobucket.com/albums/w272/pkozar/Various/ResizeofP1250768.jpg

Przy czym ogólny balans bieli pozostaje praktycznie taki sam, czyli szarość pozostaje szarością.

Pozdrawiam,

Piotr

55 Data: Styczen 28 2014 01:00:02
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Mariusz [mr.] 


"Piotrne"  wrote:

[...]

Zrobiłem 6 testowych zdjęć, do ściągnięcia stąd:
  http://www16.zippyshare.com/v/87329171/file.html

Kolejno:
[...]
WB: Pochmurno, Natural (biała kartka)
WB: Pochmurno, Muted   (biała kartka)


    A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić np. pod wołarką RAW, jakie temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych źródeł światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?




    Jeśli ktoś skądinąd zna przykłady takich korekt, to proszę śmiało - też jestem ciekaw! :)     "Psychofizjologicznie" nie zachowujemy stałego odstępu w niskich/wysokich temperaturach, a warto by wreszcie było ustalić jakieś zależności...



pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

56 Data: Styczen 29 2014 16:29:40
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

    A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić np. pod wołarką RAW, jakie
temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych źródeł
światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?

Za mało jeszcze poznałem ten aparat i nieuważnie czytałem instrukcję :) Więc jest tak: jedyna różnica to AWB przy niskiej temperaturze barwowej źródła świtła (w moim przypadku biała kartka oświetlona żarówką halogenową):

Keep Warm Color Off: 2704 K, tint 1,
Keep Warm Color On: 3178 K, tint 0.

Ustawienia manualne wszystkie mają tint 0 i jednakowe temperatury barwowe w obu trybach:

Sunny: 5300 K
Shadow: 7500 K
Cloudy: 6000 K
Incandescent: 2800 K

Spróbowałem na kartce oświetloną pochmurnym niebem (trochę już się ściemnia), ustawienie AWB:

Keep Warm Color Off: 6471 K, tint 1,
Keep Warm Color On: 6140 K, tint 1.

Tak, obraz z włączonym "ocieplaczem" jest nieco bardziej niebieski, widać to nawet na ekraniku aparatu. Sprawdziłem kilka razy na widoku za oknem, to nie jest niestabilność pomiaru.

Pozdrawiam,

Piotr

57 Data: Styczen 30 2014 02:10:13
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Mariusz [mr.] 


"Uncle Pete"  wrote:

    A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić np. pod wołarką RAW,
jakie temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych
źródeł światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?

Za mało jeszcze poznałem ten aparat i nieuważnie czytałem instrukcję :)
Więc jest tak: jedyna różnica to AWB przy niskiej temperaturze
barwowej źródła świtła (w moim przypadku biała kartka oświetlona
żarówką halogenową):


    O'kay, dzięki za fatygę, ale przyznaję, że zaczynam coś się gubić (a
jeszcze nie próbowałem ściągać instrukcji, ale pewnie to ostatecznie
wyjaśni sprawę. :)

    Myślałem cały czas, że wszyscy mówią o ustawieniach "na zicher"
wbudowanych w aparat, a nie o korekcie ręcznego pomiaru WB na białą
kartkę (choć to w sumie mogłoby być jeszcze ciekawsze, gdyby miał
wbudowane nie stałe korekty, ale wbudowaną "psychofizyczną" funkcję
ludzkiej korekty WB i na niskich temperaturach, w sposób bazujący na
zgromadzonej olbrzymiej wiedzy na ten temat ;)     ocieplałby
ustawiania, na wysokich temperaturach je oziębiał, a wszystko w tak
bardzo przemyślany sposób, że teraz trzebaby przynajmniej ze 20
rozstrzelonych pomiarów, żeby spróbować wykreślić tę funkcję. :))




    I jeszcze jedna przeszkadzajka przyszła mi do głowy - na pewno nie
mówimy o aparatowych symulatorach filtrów ocieplających/ochładzających,
które zamiast zakładać na szkło próbują robić to cyfrowo?




Keep Warm Color Off: 2704 K, tint 1,
Keep Warm Color On: 3178 K, tint 0.

Ustawienia manualne wszystkie mają tint 0 i jednakowe temperatury
barwowe w obu trybach:


    Czyli to działa tylko z ręcznym pomiarem WB?

    Chyba nie pozostaje mi nic innego jak zajrzeć do instrukcji. Może
jakiś "autorski" zwrot z początku instrukcji dla nakarmienia
wyszukiwarki?




[...]
Spróbowałem na kartce oświetloną pochmurnym niebem (trochę już się
ściemnia), ustawienie AWB:

Keep Warm Color Off: 6471 K, tint 1,
Keep Warm Color On: 6140 K, tint 1.

Tak, obraz z włączonym "ocieplaczem" jest nieco bardziej niebieski,
widać to nawet na ekraniku aparatu. Sprawdziłem kilka razy na widoku
za oknem, to nie jest niestabilność pomiaru.


    Czyli funkcja, mimo że oficjalnie nazywająca się "ocieplaniem", w
przypadku temperatury powyżej "słońca ~5300K" jednak zdjęcie ochłodziła?

    No, to by nawet zaczynało potwierdzać mój trop z początku posta... :))
Że nie jest to jakieś głupie ocieplanie, tylko mix próbujący
symulować ludzkie widzenie kolorów - niskotemperaturowe oświetlenie
odbieramy jako ciepłe, zimowe cienie na śniegu - jednak jako chłodne -
nie ma w głowie 100% korekty jak aparatu na białą kartę.

    Problem z chałupniczym wykreśleniem funkcji polega na tym, że 100
kelwinów różnicy w niskich temperaturach odbieramy zupełnie inaczej niż
100K w wysokich. I dlatego warto zrozumieć, jak zrobili to bardziej
doświadczeni...




    BTW: Sztuczną biel do ręcznych pomiarów WB mamy na... monitorze! :)
Można biały ekran zaniebieszczać i poczerwieniać w kontrolowany sposób i
kazać aparatowi traktować to jako prawdziwą biel (robiłem to nawet dla
pełnych debilizmów, typu czysty fiolet... :)



Dzięki i pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

58 Data: Styczen 30 2014 15:20:06
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

    Myślałem cały czas, że wszyscy mówią o ustawieniach "na zicher"
wbudowanych w aparat, a nie o korekcie ręcznego pomiaru WB na białą
kartkę

Może źle to sformułowałem - chodziło właśnie o te ustawienia predefiniowane i o AWB (w trybie AWB korzystałem z białej kartki, aby nie utrudniać pracy olkowej znerwicowanej automatyce).

(choć to w sumie mogłoby być jeszcze ciekawsze, gdyby miał
wbudowane nie stałe korekty, ale wbudowaną "psychofizyczną" funkcję
ludzkiej korekty WB i na niskich temperaturach, w sposób bazujący na
zgromadzonej olbrzymiej wiedzy na ten temat ;)     ocieplałby
ustawiania, na wysokich temperaturach je oziębiał, a wszystko w tak
bardzo przemyślany sposób, że teraz trzebaby przynajmniej ze 20
rozstrzelonych pomiarów, żeby spróbować wykreślić tę funkcję. :))

No właśnie tak jest w tym Olku, kiedy masz ustawione AWB i włączony tryb Keep Warm Color: ociepla sceny z niską temperaturą i nieco oziębia z wysoką.

    I jeszcze jedna przeszkadzajka przyszła mi do głowy - na pewno nie
mówimy o aparatowych symulatorach filtrów ocieplających/ochładzających,
które zamiast zakładać na szkło próbują robić to cyfrowo?

Nie, to nie to.

Keep Warm Color Off: 2704 K, tint 1,
Keep Warm Color On: 3178 K, tint 0.

Ustawienia manualne wszystkie mają tint 0 i jednakowe temperatury
barwowe w obu trybach:

    Czyli to działa tylko z ręcznym pomiarem WB?

Manualne w sensie fabrycznie predefiniowane. Tryb Keep Warm Color działa tylko z AWB. Ręcznego "na białą/szara kartkę" nie sprawdzałem.

    Chyba nie pozostaje mi nic innego jak zajrzeć do instrukcji. Może
jakiś "autorski" zwrot z początku instrukcji dla nakarmienia
wyszukiwarki?

Instrukcja jest do ściągnięcia ze strony Olympusa.


    Czyli funkcja, mimo że oficjalnie nazywająca się "ocieplaniem", w
przypadku temperatury powyżej "słońca ~5300K" jednak zdjęcie ochłodziła?

Właśnie.


    BTW: Sztuczną biel do ręcznych pomiarów WB mamy na... monitorze! :)
Można biały ekran zaniebieszczać i poczerwieniać w kontrolowany sposób i
kazać aparatowi traktować to jako prawdziwą biel (robiłem to nawet dla
pełnych debilizmów, typu czysty fiolet... :)

Tak jest, akurat mam skalibrowany monitor i kalibrator. Przy pomocy tablicy kolorów na monitorze sprawdzałem przesunięcie czerwieni w tybie Muted. Przy okazji okazało się, że Olek ma bardzo słaby filtr AA, więc mora wychodzi nieziemska i trzeba kombinować z nieostrością.

Dzięki i pozdrawiam

Też pozdrawiam,

Piotr

59 Data: Luty 04 2014 06:08:02
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Mariusz [mr.] 


"Uncle Pete"  wrote:

[...]

(choć to w sumie mogłoby być jeszcze ciekawsze, gdyby miał wbudowane
nie stałe korekty, ale wbudowaną "psychofizyczną" funkcję ludzkiej
korekty WB i na niskich temperaturach, w sposób bazujący na
zgromadzonej olbrzymiej wiedzy na ten temat ;)     ocieplałby
ustawiania, na wysokich temperaturach je oziębiał, a wszystko w tak
bardzo przemyślany sposób, że teraz trzebaby przynajmniej ze 20
rozstrzelonych pomiarów, żeby spróbować wykreślić tę funkcję. :))

No właśnie tak jest w tym Olku, kiedy masz ustawione AWB i włączony
tryb Keep Warm Color: ociepla sceny z niską temperaturą i nieco
oziębia z wysoką.

[...]
    Czyli funkcja, mimo że oficjalnie nazywająca się "ocieplaniem", w
przypadku temperatury powyżej "słońca ~5300K" jednak zdjęcie
ochłodziła?

Właśnie.


    Jeszcze raz dzięki za fatygę.

    Czyli wygląda na to, że Olympus wybrał wariant całkiem sprytny.
Bardzo mnie to cieszy. :)




    Pozostaje w takim razie sprawdzić matodą prób AWB na ile sprytna
jest ta funkcja wbudowana w aparat - czy jest to jakiś prymitywny model
liniowy (dokładniej dwuliniowy, z punktem zmiany kierunku w okolicach
temperatury "słoneczka"), czy może jakaś bardziej zaawansowana krzywa.

    No, ale żeby choć spróbować taką odtworzyć, to by było potrzebne ze
20 pomiarów w równych odstępach od ~ 2200 K do jakichści ~ 8500 K. To by
pozwoliło wykreślić w miarę przybliżony przebieg funkcji i wyciągnąć z
tego gotową formułę do stosowania, ew. po dalszych własnych
usprawnieniach modelu producenta. :)




Keep Warm Color Off: 2704 K, tint 1,
Keep Warm Color On: 3178 K, tint 0.


    Ten jeden pomiar pozwala nam jedynie na pierwsze (zbyt) prymitywne
przybliżenie liniowe dla niskich temperatur:

        y = ax + b

    gdzie

        a = 0,830471994
    i
        b = 931,4040346

    a
        x = temperatura wejściowa






Okazało się, że nadal działa, tylko w odwrotną stronę (przy niskiej
temperaturze jeszcze bardziej obniża, przy wysokiej
- nieco podwyższa). Przy tak nieoczywistym dla mnie wyniku musiałem
upewnić się, że to nie był przypadek.


    A mnie się wydawało, że na odwrót - przy niskiej podwyższa (i przez
co zdjęcia są docieplone), a przy wysokiej obniża (i przez co są
ochłodzone). ;-)


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

60 Data: Luty 04 2014 07:58:32
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

    A mnie się wydawało, że na odwrót - przy niskiej podwyższa (i przez
co zdjęcia są docieplone), a przy wysokiej obniża (i przez co są
ochłodzone). ;-)

No właśnie, jak pogodzić się z tym, że im wyzsza temperatura, tym zimniejszy kolor? ;)

Piotr

61 Data: Luty 04 2014 09:13:34
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Mariusz [mr.] 


"Uncle Pete"  wrote:

    A mnie się wydawało, że na odwrót - przy niskiej podwyższa (i przez co zdjęcia są docieplone), a przy wysokiej obniża (i przez co są ochłodzone). ;-)

No właśnie, jak pogodzić się z tym, że im wyzsza temperatura, tym zimniejszy kolor? ;)


    Pamiętam, że kiedyś wpadło mi do głowy lepsze wytłumaczenie, niż standardowe "gorący ogień i zimny śnieg w cieniu", ale to było tak dawno (początki zagadnienia balansu bieli), że na poczekaniu sobie nie przypomnę. Ale jeszcze lepiej tłumaczyło powszechne odczucie.

    Ostatnio natomiast zastanawiałem się natomiast jak wytłumaczyć powszechne określenie tony niskie/wysokie i nawet mam kilka dobrych pomysłów... :)


[mr.]

62 Data: Luty 04 2014 09:34:16
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

    Ostatnio natomiast zastanawiałem się natomiast jak wytłumaczyć
powszechne określenie tony niskie/wysokie i nawet mam kilka dobrych
pomysłów... :)

Chyba tak samo, jak niską/wysoką częstotliwość :)

Piotr

63 Data: Luty 04 2014 04:48:53
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Dienstag, 4. Februar 2014 09:34:16 UTC+1 schrieb Uncle Pete:

>     Ostatnio natomiast zastanawiałem się natomiast jak wytłumaczyć

> powszechne określenie tony niskie/wysokie i nawet mam kilka dobrych

> pomysłów... :)




cienie /swiatla

64 Data: Luty 04 2014 04:48:07
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 



No właśnie, jak pogodzić się z tym, że im wyzsza temperatura, tym

zimniejszy kolor? ;)


o tak ,mozna to zrozumiec , choc calkiem oczywistym to nie jest.

programy robiace WB jak np LTR albo DPP i wiele innych , choc nie wszystkie,  maja dla zaznaczonej temp barwowej 2000 K    zimne kolory ( niebieskie ) , zas dla wysokiej temperatrury np 10000 K obraz staje sie zolto - czerwony.

a wiec odwrotnie niz to wynika z definicji temperatury barwowej
- gdzie niska temp barwowa odpowiada zolto-czerwonemu , wysoka temp. barwowa - niebieskiemu.

to sie bierze stad, ze w tych programach temperatura obiektu sie nie zmienia - jest jaka byla w rzeczywistosci -natomiast  przesuwamy tylko punkt bieli , czyli temperature dla ktorej bial winna byc biala.

w warunkach dziennych biel to ok 5500 K
w swietle zarowym musimy obnizyc temperature bieli do np 2800 K ( zmienic polozenie bieli referencyjnej)  - w ten sposob obraz stanie sie bardziej niebieski.
a wiec na skali wyswietlane jest polozenie bieli - niskie polozenie bieli odpowiada zimnym kolorom , wysokie polozenie bieli powoduje ocieplenie kolorow

czyli cieple - zimne kolory sa skutkiem przyjecia dla jakiej temperatury przyjeto biel referencyjna.

dla zimnych kolorow temp bieli referencyjnej jest niska, dla cieplych kolorow temperatura bieli referencyjnej jest wysoka.

65 Data: Luty 04 2014 14:58:42
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Piotrne 

W dniu 2014-02-04 13:48, XX YY pisze:

a wiec odwrotnie niz to wynika z definicji temperatury barwowej
- gdzie niska temp barwowa odpowiada zolto-czerwonemu , wysoka temp. barwowa - niebieskiemu.

Podawana w ustawieniach WB temperatura barwowa ma całkiem dobrą
definicję "fizyczną": zakładając, że scenę oświetla źródło światła
świecące przez swoją wysoką temperaturę (żarówka, świeczka, Słońce),
czyli tzw. ciało doskonale czarne, "temperatura barwowa" jest
po prostu temperaturą tego źródła światła.

Dla żarówki może to być temperatura 2800 K, dla Słońca 5500 K.

Czyli jeśli powiemy aparatowi, że scena jest oświetlona Słońcem
(ustawimy 5500 K), a naprawdę oświetlimy ją żarówką - to zdjęcie
wyjdzie pomarańczowe. Przy ustawieniu 2800 K wyjdzie normalne.
Ale trudno powiedzieć, że to jest "odwrotnie"...

P.

66 Data: Styczen 30 2014 01:35:35
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Sprawdziłem kilka razy na widoku za


oknem, to nie jest niestabilność pomiaru.



nawet cienia watpliwosci  nie mozna bylo miec , ze to nie jest niestabilnosc pomiaru.

jesi recznie wprowadzasz jakies poprawaki , zmieniasz nastawy i aparat pokazuje obraz kolorystycznie inaczej zbalansowany , to nie tylko, ze nie jest to przejawem niestabilnosci , ale przeciwnie - przejawem prawidlowosci.
jesli cos zmienisz w aparacie to aparat powinien pokazac inaczej, w przeciwnym razie taka nastawa bylyby niepotrzebna.

Ciekawa jest ta funkcja balansu bieli po wpropwadzeniu w pole widzenia bialej kartki papieru przed zrobieniem zdjecia. Na jak dlugo zostanie taki balans utrzymany , czy to kwestia czasu ( np przez 20 sek) , czy tez do momentu wyzwolenia migawki , a moze do momentu zmiany kadru?

to jest b. ciekawa i przydatna funkcja , wypada przeczytac jak producent ja zastosowal konkretnie w tym aparacie - mogl jak chcial , trudno zgadywac.

67 Data: Styczen 30 2014 15:24:48
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 

nawet cienia watpliwosci  nie mozna bylo miec , ze to nie jest niestabilnosc pomiaru.

jesi recznie wprowadzasz jakies poprawaki , zmieniasz nastawy i aparat pokazuje obraz kolorystycznie inaczej zbalansowany , to nie tylko, ze nie jest to przejawem niestabilnosci , ale przeciwnie - przejawem prawidlowosci.
jesli cos zmienisz w aparacie to aparat powinien pokazac inaczej, w przeciwnym razie taka nastawa bylyby niepotrzebna.

Ale w instrukcji jest napisane, że ta korekta dotyczy scen z niską temperaturą barwową. Więc spodziewałem się, że nie będzie działać przy wysokiej temperaturze. Okazało się, że nadal działa, tylko w odwrotną stronę (przy niskiej temperaturze jeszcze bardziej obniża, przy wysokiej - nieco podwyższa). Przy tak nieoczywistym dla mnie wyniku musiałem upewnić się, że to nie był przypadek.

68 Data: Styczen 30 2014 07:08:00
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

 Przy tak nieoczywistym dla mnie wyniku musiałem


upewnić się, że to nie był przypadek.


slusznie - oczywistym to nie jest.

69 Data: Luty 04 2014 05:05:26
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Donnerstag, 30. Januar 2014 15:24:48 UTC+1 schrieb Uncle Pete:

> nawet cienia watpliwosci  nie mozna bylo miec , ze to nie jest niestabilnosc pomiaru.

>

> jesi recznie wprowadzasz jakies poprawaki , zmieniasz nastawy i aparat pokazuje obraz kolorystycznie inaczej zbalansowany , to nie tylko, ze nie jest to przejawem niestabilnosci , ale przeciwnie - przejawem prawidlowosci.

> jesli cos zmienisz w aparacie to aparat powinien pokazac inaczej, w przeciwnym razie taka nastawa bylyby niepotrzebna.



Ale w instrukcji jest napisane, że ta korekta dotyczy scen z niską

temperaturą barwową. Więc spodziewałem się, że nie będzie działać przy

wysokiej temperaturze. Okazało się, że nadal działa, tylko w odwrotną

stronę (przy niskiej temperaturze jeszcze bardziej obniża, przy wysokiej

- nieco podwyższa). Przy tak nieoczywistym dla mnie wyniku musiałem

upewnić się, że to nie był przypadek.

nie czytalem instrukcji , ale z Twojego opisu wynika , ze maja na mysli temerature bieli referencyjnej - jak to w fotografi sie uzywa.

nie temperature barwowa ciala emitujacego promieniowanie widzialna o jakims tam spektrum.


w takim przypadku ta odwrotnosc by sie zgadzala.

70 Data: Luty 04 2014 16:26:17
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: Uncle Pete 


nie czytalem instrukcji , ale z Twojego opisu wynika , ze maja na mysli temerature bieli referencyjnej - jak to w fotografi sie uzywa.

nie temperature barwowa ciala emitujacego promieniowanie widzialna o jakims tam spektrum.


w takim przypadku ta odwrotnosc by sie zgadzala.

Niepotrzebnie komplikujesz :)

Dla mnie nie była oczywista nie terminologia, lecz fakt ingerencji w AWB scen nie tylko z (wg jakiejś definicji) niską temeraturą barwową (bardziej żółtych, żeby nie trzymać się określenia "temperatura"), lecz także z wysoką (bardziej niebieskich). Jak nazwiesz to na odwrót, najważniejsze się nie zmieni - ingerencja w balans bieli obu typu scen, a nie tylko jednego.

Piotr



71 Data: Luty 04 2014 08:15:11
Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
Autor: XX YY 

Am Dienstag, 4. Februar 2014 16:26:17 UTC+1 schrieb Uncle Pete:

>

> nie czytalem instrukcji , ale z Twojego opisu wynika , ze maja na mysli temerature bieli referencyjnej - jak to w fotografi sie uzywa.

>

> nie temperature barwowa ciala emitujacego promieniowanie widzialna o jakims tam spektrum.

>

>

> w takim przypadku ta odwrotnosc by sie zgadzala.



Niepotrzebnie komplikujesz :)



Dla mnie nie była oczywista nie terminologia, lecz fakt ingerencji w AWB

scen nie tylko z (wg jakiejś definicji) niską temeraturą barwową

(bardziej żółtych, żeby nie trzymać się określenia "temperatura"), lecz

także z wysoką (bardziej niebieskich). Jak nazwiesz to na odwrót,

najważniejsze się nie zmieni - ingerencja w balans bieli obu typu scen,

a nie tylko jednego.



Piotr



>

terminoogia ma znaczenie.
obnizenie temperatury  balansu bieli oznacza  zaniebieszczenie  (oziebienie)
podniesienie temperatury  balansu  bieli oznacza zazolcenie.(ocieplenie)

ale

obnizenie temperatury barwowej oznacza zalocenie  (ocieplenie)
podniesienie temperatury barwowej oznacza zaniebieszczenie (oziebienie)


jest wiec  na odwrot.

Do użytkowników Olympusa XZ2



Grupy dyskusyjne