Grupy dyskusyjne   »   Luzy na drążku kierowniczym.

Luzy na drążku kierowniczym.



1 Data: Listopad 23 2010 23:35:55
Temat: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: jerzu 

Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński 
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200



2 Data: Listopad 24 2010 00:02:14
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: Michał "HoMMeR" Paszek 

W dniu 2010-11-23 23:35, jerzu pisze:

Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?


Tak. W większości przypadków drążek kierowniczy to tak na prawdę dwa drążki - zewnętrzny, uznawany potocznie końcówką drążka i wewnętrzny, który łączy końcówkę i maglownicę. Połączenie pomiędzy końcówką, a drążkiem wewn. jest na gwincie, ale drążek wewnętrzny posiada również przegub (najczęściej kulowy) - dlatego luz osiowy jest dopuszczalny, a nawet wskazany, inaczej nie byłoby możliwości regulacji zbieżności już po zamontowaniu końcówki.
Choć jak pamiętam z Corsy, to tam końcówka jest sztywna względem przekładni - śruba rzymska.

--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen Xantia

3 Data: Listopad 24 2010 00:27:52
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: jerzu 

On Wed, 24 Nov 2010 00:02:14 +0100, "Michał \"HoMMeR\" Paszek"
 wrote:

Tak.
(...)

Też mi się tak wydaje. Ale... mam drugie auto, takie same i tam luzu
nie ma.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński 
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

4 Data: Listopad 24 2010 07:36:32
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: Michał "HoMMeR" Paszek 

W dniu 2010-11-24 00:27, jerzu pisze:

On Wed, 24 Nov 2010 00:02:14 +0100, "Michał \"HoMMeR\" Paszek"
  wrote:

Tak.
(...)

Też mi się tak wydaje. Ale... mam drugie auto, takie same i tam luzu
nie ma.

Jeśli masz taką możliwość, to ściągnąłbym zewnętrzny przegub ze zwrotnicy i sprawdził luz wzdłużny na przegubie wewnętrznym. Wiadomo jak zachowuje się wypracowany przegub kulowy - będzie miał zarówno luz wzdłużny jak i poprzeczny w związku z czym wyczuwalny będzie mniejszy opór przy ruchach osiowych.
Mówimy o Masterze?


--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen Xantia

5 Data: Listopad 24 2010 20:55:38
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: jerzu 

On Wed, 24 Nov 2010 07:36:32 +0100, "Michał \"HoMMeR\" Paszek"
 wrote:

Mówimy o Masterze?

Tak. I o Oplu Movano, czyli aucie technicznie takim samym.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński 
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

6 Data: Listopad 24 2010 12:12:04
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: Yans van Horn 

On 2010-11-24 00:02, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" wrote:

W dniu 2010-11-23 23:35, jerzu pisze:
Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?


Tak. W większości przypadków drążek kierowniczy to tak na prawdę dwa
drążki - zewnętrzny, uznawany potocznie końcówką drążka i wewnętrzny,
który łączy końcówkę i maglownicę. Połączenie pomiędzy końcówką, a
drążkiem wewn. jest na gwincie, ale drążek wewnętrzny posiada również
przegub (najczęściej kulowy) - dlatego luz osiowy jest dopuszczalny, a
nawet wskazany, inaczej nie byłoby możliwości regulacji zbieżności już
po zamontowaniu końcówki.

Cos chyba pokręciłeś. Co ma luz osiowy wspólnego z możliwością ustawienia zbieżności ?
Zbieżność realizuję się na gwincie drążek-końcówka drążka - jakikolwiek luż jest niewskazany, ponieważ zmniejsza precyzcję układu.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

7 Data: Listopad 24 2010 20:54:56
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: jerzu 

On Wed, 24 Nov 2010 12:12:04 +0100, Yans van Horn
wrote:


Cos chyba pokręciłeś. Co ma luz osiowy wspólnego z możliwością
ustawienia zbieżności ?
Zbieżność realizuję się na gwincie drążek-końcówka drążka - jakikolwiek
luż jest niewskazany, ponieważ zmniejsza precyzcję układu.

Drążek jest wkręcany/wykręcany w końcówkę drążka, więc musi się kręcić
wokół własnej osi. Tylko czy po skręceniu tego i zakontrowaniu
powinien się dalej dać obracać wokół własnej osi? Zagwozdkę mam, bo w
jednym się kręci, w drugim nie.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński 
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

8 Data: Listopad 24 2010 21:03:47
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: Artur Maśląg 

W dniu 2010-11-24 20:54, jerzu pisze:

On Wed, 24 Nov 2010 12:12:04 +0100, Yans van wrote:

Cos chyba pokręciłeś. Co ma luz osiowy wspólnego z możliwością
ustawienia zbieżności ?
Zbieżność realizuję się na gwincie drążek-końcówka drążka - jakikolwiek
luż jest niewskazany, ponieważ zmniejsza precyzcję układu.

Drążek jest wkręcany/wykręcany w końcówkę drążka, więc musi się kręcić
wokół własnej osi. Tylko czy po skręceniu tego i zakontrowaniu
powinien się dalej dać obracać wokół własnej osi? Zagwozdkę mam, bo w
jednym się kręci, w drugim nie.

Z tego co ja wiem, to luz między "drążkiem" a "końcówką drążka"
(na części gwintowanej) jest niedopuszczalny po zakontrowaniu
i nie ma prawa się kręcić. Może pracować na przegubie/bach,
ale luzu tam być nie powinno. Oczywiście mogę o czymś nie wiedzieć...

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

9 Data: Listopad 24 2010 22:29:57
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: Michał "HoMMeR" Paszek 

W dniu 2010-11-24 20:54, jerzu pisze:


Drążek jest wkręcany/wykręcany w końcówkę drążka, więc musi się kręcić
wokół własnej osi. Tylko czy po skręceniu tego i zakontrowaniu
powinien się dalej dać obracać wokół własnej osi? Zagwozdkę mam, bo w
jednym się kręci, w drugim nie.


Oczywiscie w tym wypadku koncowka drazka nie jest zamontowana do zwrotnicy?
Jesli koncowka wisi luzno, IMO tak, powinien dac sie obracac.
Jesli mowa o mozliwosci obrotu wewnetrznego drazka przy zamontowanej zewnetrznej koncowce do zwrotnicy to nie, nie powinien dac sie obrocic.

Nagraj jakis filmik, bo juz sie pogubilem :)

--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen Xantia

10 Data: Listopad 24 2010 09:54:42
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: Marquez 


Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?

Możliwe, że masz luz na krzyżaku kolumny kierowniczej, który znajduje się
komorze silnika pomiędzy kierownicą a maglownicą.

Możesz bez konieczności używania podnośnika sprawdzić który element jest
winien. Poproś kogoś by pokręcił delikatnie kierownicą w zakesie luzu o
którym piszesz. Ty w tym czasie zajrzyj pod maskę i chwyć kolumnę
kierowniczą powyżej (bliżej kierownic) przegubu krzyżakowego. Jeśli
występuje luz to winna jest kierownica. Jeśli luz nie występuje, to powtórz
procedurę chwytając kolumnę poniżej przegubu krzyżakowego. Jeśli występuje
luz, tzn. kolumna w Twojej ręce jest nieruchoma a kierownica ma luz to masz
do wymiany krzyżaka. Jeśli natomiast luzu nie ma to winna bęzie maglownica
albo drążki kierownicze.

Jak mialem problem z przegubem krzyżakowym to kierownica miała luz około 3-4
minut kątowych.

W przypadku przegubu krzyżakowego koszt jego wyiany wynosi około 150zł z
robocizną.
Jeśli winna maglownica to lepiej nie pytaj o koszt..:-)

Pozdro,
Marquez

11 Data: Listopad 24 2010 21:56:20
Temat: Re: Luzy na drążku kierowniczym.
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Tue, 23 Nov 2010 23:35:55 +0100, jerzu napisał(a):

Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?

Co rozumiesz przez luz? Znaczy drążek obraca się wokół własnej osi? To
akurat normalne, bo na obydwóch końcach masz przeguby kulowe.
Jak masz wątpliwości, to podjedź :D

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Luzy na drążku kierowniczym.



Grupy dyskusyjne