Grupy dyskusyjne   »   Masa koła a amortyzowanie

Masa koła a amortyzowanie



1 Data: Pa?dziernik 25 2007 22:29:39
Temat: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Fishman 

Witam!

Czy masa koła ma znaczący wpływ na amortyzację?
Zmieniłem wczoraj koła letnie (alufelgi 5", opony 155/70R13) na zimowe (stalówki 4", opony 135/80R13) i zauważyłem znaczącą poprawę w amortyzowaniu, zwłaszcza większych nierówności w drodze.
Wysokość opony została taka sama, więc w grę mogą wchodzić w zasadzie dwa czynniki:
1. Twardość opony - zarówno zimowe jak i letnie pompowane były do tego samego ciśnienia (1,8-1,9 bara). Opony zimowe (Uniroyal MS Plus 5) z pewnością są bardziej miękkie, ale letnie (Uniroyal Ralye 680) też do twardych nie należą.
2. Masa koła - szersze alufelgi i opona ważą więcej niż wąska felga stalowa i zimówki. Czy może mieć to jakiś znaczący wpływ na amortyzowanie? Wiele osób ma dwa komplety kół w podobnej konfiguracji, więc jeżeli występuje taka zależność, to powinna być przez nich odnotowana.

--
Lt. Edward Fishman
Space Shuttle Door Gunner
62'nd Chairborne Division



2 Data: Pa?dziernik 25 2007 22:44:16
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Alex81 

In article   says...

Czy masa koła ma znaczący wpływ na amortyzację?
Zmieniłem wczoraj koła letnie (alufelgi 5", opony 155/70R13) na zimowe
(stalówki 4", opony 135/80R13) i zauważyłem znaczącą poprawę w
amortyzowaniu, zwłaszcza większych nierówności w drodze.
Wysokość opony została taka sama, więc w grę mogą wchodzić w zasadzie
dwa czynniki:

Trzy! A inny profil opony to niby nic?

[...]
2. Masa koła - szersze alufelgi i opona ważą więcej niż wąska felga
stalowa i zimówki. Czy może mieć to jakiś znaczący wpływ na
amortyzowanie?
Może.

Wiele osób ma dwa komplety kół w podobnej konfiguracji,
więc jeżeli występuje taka zależność, to powinna być przez nich odnotowana.
Ja mam letnie i zimowe w tym samym rozmiarze (185/70/13), letnie
założone na alufelgi, zimowe na stalówki. Te drugie są oczywiście
lżejsze. Jest wyraźna różnica w komforcie jazdy, trudno powiedzieć na
ile jest ona skutkiem lepszej pracy zimówki w bieżących temperaturach a
na ile miała na to wpływ mniejsza masa stalowej felgi.

--
Alex GG#1667593
'97 Caro 1.6GLSI

3 Data: Pa?dziernik 25 2007 22:43:53
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Scyzoryk 


Trzy! A inny profil opony to niby nic?

ale inna jest tylko cyferka bo faktyczna wysokosc prawie identyczna. W
jednym przypadku 108 w drugim 108,5. Roznica 5mm raczej nic tu nie zmienia
:)


--
Pozdr
Scyzoryk
Corolla e11
GSX550

4 Data: Pa?dziernik 25 2007 22:52:03
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Alex81 

In article   says...

ale inna jest tylko cyferka bo faktyczna wysokosc prawie identyczna. W
jednym przypadku 108 w drugim 108,5. Roznica 5mm raczej nic tu nie zmienia
:)

No wiesz, zawsze coś ;)

--
Alex GG#1667593
'97 Caro 1.6GLSI

5 Data: Pa?dziernik 25 2007 17:14:18
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Pete 


Użytkownik "Alex81" wrote

In article   says...
ale inna jest tylko cyferka bo faktyczna wysokosc prawie identyczna. W
jednym przypadku 108 w drugim 108,5. Roznica 5mm raczej nic tu nie
zmienia
:)

No wiesz, zawsze coś ;)

To jest 0,5mm, nie 5mm.  O tyle zmienia się wysokość ścianki bocznej.

Pete

6 Data: Pa?dziernik 26 2007 10:30:16
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Agent 


Użytkownik "Pete"  napisał w wiadomości


Użytkownik "Alex81" wrote
In article   says...
ale inna jest tylko cyferka bo faktyczna wysokosc prawie identyczna. W
jednym przypadku 108 w drugim 108,5. Roznica 5mm raczej nic tu nie zmienia
:)

No wiesz, zawsze coś ;)

To jest 0,5mm, nie 5mm.  O tyle zmienia się wysokość ścianki bocznej.

Właśnie, jak to się mierzy? Dotychczas myśłałem, że jak jest np 70 to opona ma wys 70 a jak np 80 to wysokość 80 więć różnica powinna być 10 mm a nie 0,5 mm

7 Data: Pa?dziernik 26 2007 10:41:06
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "Agent"  napisał w wiadomości

Właśnie, jak to się mierzy? Dotychczas myśłałem, że jak jest np 70 to opona ma wys 70 a jak np 80 to wysokość 80 więć różnica powinna być 10 mm a nie 0,5 mm

70 = 70% szerokości opony
80 = 80% szerokości opony

dla 155/70R13 wysokość wyniesie 108.5 mm, dla 135/80R13 - 108 mm, czyli różnica jest 0.5 mm

Pozdrawiam
Wojtek

8 Data: Pa?dziernik 25 2007 23:02:55
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Tomasz Pyra 

Fishman pisze:

Witam!

Czy masa koła ma znaczący wpływ na amortyzację?
Zmieniłem wczoraj koła letnie (alufelgi 5", opony 155/70R13) na zimowe (stalówki 4", opony 135/80R13) i zauważyłem znaczącą poprawę w amortyzowaniu, zwłaszcza większych nierówności w drodze.
Wysokość opony została taka sama, więc w grę mogą wchodzić w zasadzie dwa czynniki:
1. Twardość opony - zarówno zimowe jak i letnie pompowane były do tego samego ciśnienia (1,8-1,9 bara). Opony zimowe (Uniroyal MS Plus 5) z pewnością są bardziej miękkie, ale letnie (Uniroyal Ralye 680) też do twardych nie należą.

2. Masa koła - szersze alufelgi i opona ważą więcej niż wąska felga stalowa i zimówki. Czy może mieć to jakiś znaczący wpływ na amortyzowanie? Wiele osób ma dwa komplety kół w podobnej konfiguracji, więc jeżeli występuje taka zależność, to powinna być przez nich odnotowana.

Jeżeli zmniejszyłeś masę nieresorowaną to praca zawieszenia powinna się poprawić.

Amortyzator działa na koło pewną siłą w funkcji prędkości ściskania/rozprężania amortyzatora. Jeżeli koło jest lżejsze to amortyzator będzie mógł zadziałać szybciej zapobiegając podbiciu koła.

Natomiast czy to da odczuwalną różnicę w prowadzeniu to nie jestem przekonany, ale skoro tak mówisz i skoro jest to jedyny czynnik który się zmienił to widocznie tak właśnie jest :)

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

9 Data: Pa?dziernik 25 2007 17:29:08
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Pete 


Użytkownik "Tomasz Pyra" wrote

Jeżeli zmniejszyłeś masę nieresorowaną to praca zawieszenia powinna się
poprawić.

Dokładnie.  Dlatego w sportach motorowych ludzie tak bardzo zwracają uwagę
na masę felg, a producenci tych bardzo lekkich felg każą sobie za nie słono
płacić.  Oczywiście zgadzam się, że w zwykłej jeździe ulicznej różnica
kilograma na koło nie powinna być zbytnio odczuwalna, no ale kto wie...

Pozdr.
Pete

10 Data: Pa?dziernik 25 2007 23:33:50
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Fishman 

Pete pisze:

Użytkownik "Tomasz Pyra" wrote
Jeżeli zmniejszyłeś masę nieresorowaną to praca zawieszenia powinna się poprawić.

Dokładnie.  Dlatego w sportach motorowych ludzie tak bardzo zwracają uwagę na masę felg, a producenci tych bardzo lekkich felg każą sobie za nie słono płacić.  Oczywiście zgadzam się, że w zwykłej jeździe ulicznej różnica kilograma na koło nie powinna być zbytnio odczuwalna, no ale kto wie...

Jak się ma 10-letnie amortyzatory, to się odczuwa ;)

--
Lt. Edward Fishman
Space Shuttle Door Gunner
62'nd Chairborne Division

11 Data: Pa?dziernik 26 2007 05:32:17
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: AL 

Pete pisze:

Użytkownik "Tomasz Pyra" wrote
Jeżeli zmniejszyłeś masę nieresorowaną to praca zawieszenia powinna się poprawić.

Dokładnie.  Dlatego w sportach motorowych ludzie tak bardzo zwracają uwagę na masę felg, a producenci tych bardzo lekkich felg każą sobie za nie słono płacić.  Oczywiście zgadzam się, że w zwykłej jeździe ulicznej różnica kilograma na koło nie powinna być zbytnio odczuwalna, no ale kto wie...

Pozdr.
Pete


ten 1 kg ma wplyw - i to nie maly - wszystko zalezy tez od predkosci pokonywania kolein.
Zauwaz, ze kolo jadac po jezdni natrafia na rozne przeszkody (dolgi i gorki - wieksze i mniejsze ;) - ktore powoduja ruch kola w gore i w dol z pewnym przyspieszeniem.
Z lekcji fizyki przypomnij sobie wzor na sile w f(a,m) i na szybko mozesz sobie przeliczyc jaka sila potrafi takie kolo dzialac na amortyzator.
Zauwaz, ze amortyzator ma pewna charkterystyke tlumienia (inaczej bedzie wiec sie zachowywal na nowych amorkach a inaczej na 10-cio letnich - ze sprawnoscia 50% lub mniej).

Czyli tutaj bardziej uginac powinno sie przy kolach ciezszych - czyli letnich (kwestia jeszcze - czy to ugiecie nie bedzie juz dobijac do dopuszczalnych zakresow ugiecia - wtedy to juz bedzie dobijac ;)


Innym czynnikiem jest fakt, ze kola zimowe u autora watku maja inny profil - stosunek wysokosc/szerokosc jest wiekszy  - a przez to opona jest bardziej podatna na ugiecia.  Dodatkowo mieszanka opon zimowych jest 'mieksza' niz mieszanka opon letnich.

Ten drugi czynnik bedzie tu mial glowny wlyw na odczucia autora watku - zapewne to 'resorowanie' porownywal przy niewielkich predkosciach, przy ktorych czynnik nr 1 mozna pominac.



--
pozdr
Adam (AL)
TG

12 Data: Pa?dziernik 25 2007 22:14:27
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Pete 


"Fishman"  wrote

Wysokość opony została taka sama, więc w grę mogą wchodzić w zasadzie
dwa czynniki:

Dodałbym jeszcze jedno:  węższa opona jest bardziej okrągła, przez co zachowuje się bardziej sprężyście.  Nie leży plackiem tak jak szersze opony.  Przez to zapewnia lepszy komfort.  Minusem jest oczywiście to, że nie oferuje tak dobrej stabilności przy wyższych prędkościach.

Pozdr.
Pete

13 Data: Pa?dziernik 26 2007 14:10:54
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: red 

Fishman pisze:

(stalówki 4", opony 135/80R13) i zauważyłem znaczącą poprawę w

Swoją drogą do jakiego auta takie "kolarki" zakładasz? :-)

14 Data: Pa?dziernik 26 2007 17:30:30
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Fishman 

red pisze:

Fishman pisze:
(stalówki 4", opony 135/80R13) i zauważyłem znaczącą poprawę w

Swoją drogą do jakiego auta takie "kolarki" zakładasz? :-)

Fiat Uno 1.0 fire. W tej wersji silnikowej "rowerówki" to rozmiar fabryczny ;)

--
Lt. Edward Fishman
Space Shuttle Door Gunner
62'nd Chairborne Division

15 Data: Pa?dziernik 26 2007 19:53:38
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: DoQ 

Użytkownik "Fishman"  napisał w wiadomości

Witam!

2. Masa koła - szersze alufelgi i opona ważą więcej niż wąska felga stalowa
i zimówki. Czy może mieć to jakiś znaczący wpływ na amortyzowanie? Wiele
osób ma dwa komplety kół w podobnej konfiguracji, więc jeżeli występuje
taka zależność, to powinna być przez nich odnotowana.

Niestety wlasnie masa koła ma diametralny wplyw na komfort i zachowanie
samochodu.
Najlepiej widac to na przykladzie terenowek (raczej tych prawdziwych :)) -
niby duze kola, wysoka guma... a na nierownosciach rzuca jak na rodeo.  Duze
ciezkie kola + ciezkie elementy zawieszenia bez problemu 'podrzucaja'
nadwoziem...



--
Pozdrawiam
Paweł

16 Data: Pa?dziernik 26 2007 23:13:33
Temat: Re: Masa koła a amortyzowanie
Autor: Tomasz Pyra 

DoQ pisze:

Użytkownik "Fishman"  napisał w wiadomości
Witam!

2. Masa koła - szersze alufelgi i opona ważą więcej niż wąska felga stalowa i zimówki. Czy może mieć to jakiś znaczący wpływ na amortyzowanie? Wiele osób ma dwa komplety kół w podobnej konfiguracji, więc jeżeli występuje taka zależność, to powinna być przez nich odnotowana.

Niestety wlasnie masa koła ma diametralny wplyw na komfort i zachowanie samochodu.
Najlepiej widac to na przykladzie terenowek (raczej tych prawdziwych :)) - niby duze kola, wysoka guma... a na nierownosciach rzuca jak na rodeo.

Tam jeszcze duże znaczenie ma to że siedzi się wysoko.
Jak siedzisz odpowiednio wyżej, to z tw. Talesa będzie rzucało proporcjonalnie mocniej w stosunku odległości przy tych samych przechyłach nadwozia.
Zwłaszcza to widać w poprzecznych nierównościach. Terenówki to jeszcze nic. Jak się jedzie dostawczym to już w ogóle są wrażenia :)

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

Masa koła a amortyzowanie



Grupy dyskusyjne