Grupy dyskusyjne   »   Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego

Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego



1 Data: Wrzesien 22 2016 21:12:27
Temat: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Maciek 


Czołem,

Czy są firmy montujące pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewnił punktów mocowania?

Jest auto - Hyundai Santa Fe - które ma z tyłu pośrodku tylko pas biodrowy.
Czy dałoby się w jakiś sposób wyposażyć to auto w pas 3-punktowy, ale tak,
żeby to nie było druciarstwo, tylko żeby zabezpieczał tak samo dobrze jak
fabryczny?
Zakup samego pasa ze zwijaczem to nie problem, są różne długości, nawet na
zamówienie.

Czytałem, że w oldtimerach ludzie montują czasem pasy (mam na myśli
oldtimery bez fabrycznych punktów mocowania), ale konkretów nie mogę
znaleźć.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus



2 Data: Wrzesien 22 2016 21:39:17
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:12:27 +0200, Maciek napisaů(a):

Czoůem,

Czy sŕ firmy montujŕce pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewniů punktów mocowania?

Jest auto - Hyundai Santa Fe - które ma z tyůu poúrodku tylko pas biodrowy.
Czy daůoby sić w jakiú sposób wyposaýyă to auto w pas 3-punktowy, ale tak,
ýeby to nie byůo druciarstwo, tylko ýeby zabezpieczaů tak samo dobrze jak
fabryczny?
Zakup samego pasa ze zwijaczem to nie problem, sŕ róýne důugoúci, nawet na
zamówienie.

Czytaůem, ýe w oldtimerach ludzie montujŕ czasem pasy (mam na myúli
oldtimery bez fabrycznych punktów mocowania), ale konkretów nie mogć
znaleęă.

Cićýka sprawa, bo trzeci pas musi mieă punkt mocowania.
Fabrycznie mocowany jest zazwyczaj do oparcia kanapy, co wymusza duýo
mocniejszŕ konstrukcjć tego oparcia, zwůaszcza w przypadku dzielonego
oparcia. Tak sobie samemu nie przerobisz, jedynie jeýeli jest wersja
wyposaýenia z trzypunktowym pasem, to moýna przeůoýyă oparcie razem z
pasem.

Ewentualnie ten trzeci punkt trzeba zamocowaă do poprzeczki solidnie
zamocowanej do obu stron nadwozia.
W sporcie zaů. J do MKS stawia wymagania dla takiej poprzeczki tak:
Wzmocnieniem poprzecznym musi byă rura o min. wymiarach 38 mm x 2,5 mm lub
40mm x 2 mm ze stali wćglowej ciŕgnionej na zimno, bez spawów, o minimalnej
wytrzymaůoúci na rozciŕganie 350 N/mm˛ .

3 Data: Wrzesien 22 2016 22:19:44
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Adam 

W dniu 2016-09-22 o 21:39, Tomasz Pyra pisze:

Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:12:27 +0200, Maciek napisał(a):

Czołem,

Czy są firmy montujące pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewnił punktów mocowania?
 (...)
Ciężka sprawa, bo trzeci pas musi mieć punkt mocowania.
(...)


Zwróciłbym jeszcze uwagę na stronę formalną: certyfikaty i ubezpieczenia.
Jak znajdzie się jakiś "ciężki" i nadgorliwy policjant, który wlepi mandat za to, że jest lepszy pas, niż fabryka dała, to pół biedy.
Ale jak w razie nieszczęścia jakiegoś ubezpieczyciel się "wypnie", to może być nieciekawie.


--
Pozdrawiam.

Adam

4 Data: Wrzesien 22 2016 23:26:02
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Thu, 22 Sep 2016 22:19:44 +0200, Adam napisał(a):

W dniu 2016-09-22 o 21:39, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:12:27 +0200, Maciek napisał(a):

Czołem,

Czy są firmy montujące pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewnił punktów mocowania?
 (...)
Ciężka sprawa, bo trzeci pas musi mieć punkt mocowania.
(...)


Zwróciłbym jeszcze uwagę na stronę formalną: certyfikaty i ubezpieczenia.
Jak znajdzie się jakiś "ciężki" i nadgorliwy policjant, który wlepi
mandat za to, że jest lepszy pas, niż fabryka dała, to pół biedy.
Ale jak w razie nieszczęścia jakiegoś ubezpieczyciel się "wypnie", to
może być nieciekawie.

No formalnie to w ogóle nie wolno majtrować przy pasach :)

5 Data: Wrzesien 23 2016 07:52:47
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Maciek 

Dnia Thu, 22 Sep 2016 22:19:44 +0200, Adam napisał(a):

Zwróciłbym jeszcze uwagę na stronę formalną: certyfikaty i ubezpieczenia.
Jak znajdzie się jakiś "ciężki" i nadgorliwy policjant, który wlepi
mandat za to, że jest lepszy pas, niż fabryka dała, to pół biedy.
Ale jak w razie nieszczęścia jakiegoś ubezpieczyciel się "wypnie", to
może być nieciekawie.

Myślałem, żeby po zamontowaniu pasa 3-pkt wykorzystać istniejące mocowanie
obecnego brzusznego i jego zapięcie.


--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

6 Data: Wrzesien 23 2016 07:54:41
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Maciek 

Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:39:17 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

, jedynie jeżeli jest wersja
wyposażenia z trzypunktowym pasem, to można przełożyć oparcie razem z
pasem.

W wersji poliftowej są podobno pasy 3-pkt pośrodku, ale z tego co
widziałem, mocowane do dachu.


--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

7 Data: Wrzesien 24 2016 01:11:26
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Fri, 23 Sep 2016 07:54:41 +0200, Maciek napisał(a):

Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:39:17 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

, jedynie jeżeli jest wersja
wyposażenia z trzypunktowym pasem, to można przełożyć oparcie razem z
pasem.

W wersji poliftowej są podobno pasy 3-pkt pośrodku, ale z tego co
widziałem, mocowane do dachu.

No to pewnie idzie tam jakieś wzmocnienie (bo tak do samego poszycia, to
raczej nikt pasa nie montuje). Może da się przełożyć cały element z
polifta?

8 Data: Wrzesien 22 2016 23:59:27
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: tck 


Użytkownik "Maciek"  napisał w wiadomości


Czołem,

Czy są firmy montujące pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewnił punktów mocowania?

Jest auto - Hyundai Santa Fe - które ma z tyłu pośrodku tylko pas biodrowy.
Czy dałoby się w jakiś sposób wyposażyć to auto w pas 3-punktowy, ale tak,
żeby to nie było druciarstwo, tylko żeby zabezpieczał tak samo dobrze jak
fabryczny?
Zakup samego pasa ze zwijaczem to nie problem, są różne długości, nawet na
zamówienie.

Czytałem, że w oldtimerach ludzie montują czasem pasy (mam na myśli
oldtimery bez fabrycznych punktów mocowania), ale konkretów nie mogę
znaleźć.


a czy to miejsce jest wyposażone w zagłówek?
bo jeśli nie to wcale nie będzie dobrze zabezpieczał i nie będzie zgodny z przepisami.


--
pozdr

Tomasz

tck(at)top.net.pl

9 Data: Wrzesien 23 2016 07:50:47
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Maciek 

Dnia Thu, 22 Sep 2016 23:59:27 +0200, tck napisał(a):

a czy to miejsce jest wyposażone w zagłówek?
bo jeśli nie to wcale nie będzie dobrze zabezpieczał i nie będzie zgodny z
przepisami.

Tak, jest zagłówek.


--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

10 Data: Wrzesien 23 2016 08:02:21
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: tck 


Użytkownik "Maciek"  napisał w wiadomości

Dnia Thu, 22 Sep 2016 23:59:27 +0200, tck napisał(a):

a czy to miejsce jest wyposażone w zagłówek?
bo jeśli nie to wcale nie będzie dobrze zabezpieczał i nie będzie zgodny z
przepisami.

Tak, jest zagłówek.


 a to tylko w Twojej wersji są takie pasy czy we wszystkich? łatwiej by było gdyby jakaś wersja posiadała 3 punktowe- trzeba by było tylko skopiowac;)


--
pozdr

Tomasz

tck(at)top.net.pl

11 Data: Wrzesien 24 2016 22:49:05
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Scobowski 

Pogadaj z _kierownikiem_ najbliższej OSKP - co trzeba spełnić dla takiej_zmiany_konstrukcyjnej_ w pojeździe.

12 Data: Wrzesien 26 2016 04:04:28
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: laisar 

W dniu czwartek, 22 września 2016 21:12:23 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:


Jest auto - Hyundai Santa Fe - które ma z tyłu pośrodku tylko pas biodrowy.
Czy dałoby się w jakiś sposób wyposażyć to auto w pas 3-punktowy, ale tak,
żeby to nie było druciarstwo, tylko żeby zabezpieczał tak samo dobrze jak
fabryczny?

Sprawdzić jak jest w wersjach z pasami 3-punktowymi - czasami jest to tylko kwestia samego pasa, a karoserie są takie same, więc punkty istnieją.

http://doc.hyundai-autoclub.ru/santafe/

http://workshop-manuals.com/hyundai/

13 Data: Wrzesien 28 2016 11:24:34
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Maciek 

Dnia Mon, 26 Sep 2016 04:04:28 -0700 (PDT), laisar napisał(a):

(...)

Dzięi, na to nie wpadłem. Porównałem manuale do 2000 i 2005. Wychodzi, że w
nowszej wersji są dodatkowe elementy w konstrukcji tylnej ćwiartki, na
których zamontowany jest zwijacz. Czyli raczej kiszka...



--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

14 Data: Wrzesien 28 2016 05:14:31
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: laisar 

W dniu środa, 28 września 2016 11:24:30 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:


w nowszej wersji są dodatkowe elementy w konstrukcji tylnej
ćwiartki, na których zamontowany jest zwijacz

Jeśli osobne, to pól biedy - można by wstawić "jak w fabryce".

Gorzej jeżeli to np kawałek słupka - niby też można wspawać (w końcu naprawy blacharskie obejmują częściowe wymiany elementów), ale to jednak rzeźbologia...

15 Data: Wrzesien 28 2016 15:45:07
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Maciek 

Dnia Wed, 28 Sep 2016 05:14:31 -0700 (PDT), laisar napisał(a):
 

Gorzej jeżeli to np kawałek słupka - niby też można wspawać (w końcu naprawy blacharskie obejmują częściowe wymiany elementów), ale to jednak rzeźbologia...

Ciężko określić, wyglądają na mocowane do słupka, ale być może sam słupek
też jest zmodyfikowany.
widzę jedno wyjście - kupić homologowany pas odpowiedniej długości ze
zwijaczem i zamontować tenże zwijacz do podłogi bagażnika tuż za kanapą,
wykorzystując punkt do kotwienia fotelika dla dzieci, a odcinek biodrowy
zamocować do istniejącego mocowania..


--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

16 Data: Wrzesien 28 2016 14:29:43
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: laisar 

W dniu środa, 28 września 2016 15:45:03 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

widzę jedno wyjście - kupić homologowany pas odpowiedniej długości ze
zwijaczem i zamontować tenże zwijacz do podłogi bagażnika tuż za kanapą,
wykorzystując punkt do kotwienia fotelika dla dzieci, a odcinek biodrowy
zamocować do istniejącego mocowania..

Jeśli masz na myśli top-tether, to nie jest to dobre wyjście, bo takie rozwiązanie nie zadziała. W czasie wypadku siły działające na punkt kotwiczący są inne dla sztywno napiętej taśmy ustalającej jedynie pozycję fotelika, a zupełnie inne dla dopiero blokującego się pasa bezwładnościowego przytrzymującego nagłe szarpnięcie sporą częścią masy pasażera.

Dobry pas biodrowy jest lepszy od marnego 3-punktowego.

17 Data: Wrzesien 29 2016 00:44:11
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Wed, 28 Sep 2016 15:45:07 +0200, Maciek napisał(a):

Dnia Wed, 28 Sep 2016 05:14:31 -0700 (PDT), laisar napisał(a):
 
Gorzej jeżeli to np kawałek słupka - niby też można wspawać (w końcu naprawy blacharskie obejmują częściowe wymiany elementów), ale to jednak rzeźbologia...

Ciężko określić, wyglądają na mocowane do słupka, ale być może sam słupek
też jest zmodyfikowany.
widzę jedno wyjście - kupić homologowany pas odpowiedniej długości ze
zwijaczem i zamontować tenże zwijacz do podłogi bagażnika tuż za kanapą,
wykorzystując punkt do kotwienia fotelika dla dzieci, a odcinek biodrowy
zamocować do istniejącego mocowania..

Pas ramieniowy musi chronić przed przemieszczeniem się do przodu.
Tak jak planujesz to będzie chronił jedynie przed przemieszczeniem w górę.
Bo oparcie kanapy złoży się przy niezbyt wielkim obciążeniu.

Do tego punkt mocowania isofix może być samodzielnie używany tylko do
fotelików dla dzieci o masie poniżej 18kg (czyli zasadniczo na takiego
lekkiego pasażera jest wymyślony), dzieci cięższe mocuje się jednocześnie
isofixem i pasami. Więc isofix jest dużo za słaby na mocowanie pasa
bezpieczeństwa.

Punkt kotwiczenia isofixa musi wytrzymać obciążenie 8kN, a to wydaje się
mało dla pasa bezpieczeństwa dla dorosłego.

A w przypadku pasa trzypunktowego, cały pas trzyma tak mocno jak najsłabszy
punkt podparcia - jak poluzuje się pas ramieniowy, to będzie gorzej niż w
samym biodrowym. Więc to musi być zrobione albo bardzo porządnie, albo
lepiej nie robić wcale.

18 Data: Wrzesien 30 2016 10:50:28
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Maciek 

Dnia Thu, 29 Sep 2016 00:44:11 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

 Więc to musi być zrobione albo bardzo porządnie, albo
lepiej nie robić wcale.

Jak się to robi w rajdówkach, jeśli trzeba zamontować w nich sportowe pasy?
Wstawia się po prostu wzmocnienie?

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

19 Data: Wrzesien 30 2016 02:57:51
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: laisar 

W dniu piątek, 30 września 2016 10:50:20 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:


Jak się to robi w rajdówkach, jeśli trzeba zamontować w nich sportowe pasy?

Jeżeli nie porusza się po drogach publicznych, to zapewne obowiązują ją jedynie przepisy techniczne dotyczące rajdówek.

Jeśli ma mieć możliwoć jeżdżenia po drogach publicznych, to obowiązują ją zwykłe regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ - http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html (trzeba poszukać tego mówiącego o pasach).

20 Data: Wrzesien 30 2016 17:14:51
Temat: Re: Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Fri, 30 Sep 2016 10:50:28 +0200, Maciek napisał(a):

Dnia Thu, 29 Sep 2016 00:44:11 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

 Więc to musi być zrobione albo bardzo porządnie, albo
lepiej nie robić wcale.

Jak się to robi w rajdówkach, jeśli trzeba zamontować w nich sportowe pasy?
Wstawia się po prostu wzmocnienie?

W rajdówce montuje się pasy tylko dla przednich siedzeń, więc problem jest
trochę inny.
Ramieniowe montuje się albo do poprzeczki klatki bezpieczeństwa (poprzeczka
jest rurą 40mm o ściance 2mm), albo przykręca się do otworów po
oryginalnych mocowaniach tylnego pasa biodrowego.
Kąt który pasy ramieniowe tworzą z poziomem nie może być większy niż 45
stopni.

Jeśli chodzi o pozostałe pasy, to albo wykorzystuje się seryjne punkty
mocowania, a jeżeli trzeba wykonać nowe mocowanie do progu lub podłogi, to
robi się otwór, za nim montuje stalową płytkę wzmacniającą o powierzchni
40cm^2 i grubości 3mm za którą jest nakręta śruby M12 (lub 7/16 UNF) klasy
minimum 8.8.

Zasady montowania pasów bezpieczeństwa można znaleźć w art. 253 załącznika
J do MKS, od drugiej strony:
http://www.pzm.pl/pliki/zg/samochody/2016/Regulaminy/FIA/J/art253_2016.pdf

Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego



Grupy dyskusyjne