Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji?
1 | Data: Luty 27 2007 12:27:31 |
Temat: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | |
Autor: Sel | Witam! 2 |
Data: Luty 27 2007 13:37:05 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Tomasz Pyra | Sel napisał(a): Witam! Samochód waży około 1000kg, a opony dość szerokie i wysokoprofilowe. Przypada 147cm^2 powierzchni styku na każde koło czyli placek styku 17.5x8.4cm. Moim zdaniem nie jest tak źle, chociaż faktycznie inni producenci zalecają nieco więcej przy podobnych parametrach. Im niższe ciśnienie tym większa powierzchnia styku z nawierzchnią - lepsza przyczepność na asfalcie, gorsza na śniegu. Tyle że zbyt niskie ciśnienie powoduje nierównomierny nacisk i szybsze zużycie brzegów opon (nie zauważasz tego u siebie?). Moim zdaniem jak producent zaleca takie ciśnienie, to wie co mówi. 3 |
Data: Luty 27 2007 12:48:45 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Sel | Tyle że zbyt niskie ciśnienie powoduje nierównomierny nacisk i szybsze Nic takiego nie wystepuje u mnie. Dzieki za rady. -- Pozdrawiam, Sel 4 |
Data: Luty 27 2007 14:00:09 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Moon | Tomasz Pyra wrote: Im niższe ciśnienie tym większa powierzchnia styku z nawierzchnią - czyli, nieskończenie szeroka i wielka opona spowoduje zero przyczepności na śniegu:) wy, na tej grupie, to fizyki chyba uczyliście się w odzieżówce? moon 5 |
Data: Luty 27 2007 14:12:52 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Tomasz Pyra | Moon napisał(a): Tomasz Pyra wrote: Idź przekaż swoje teorie w świat motorsportu - wszyscy tam czekają na oświecenie, bo jełopy nadal do F1 zakładają szerokie walce (o dragsterach nie wspominając), a na rajdy po śniegu zakładają oponki o szerokościach raczej motocyklowych. 6 |
Data: Luty 27 2007 23:59:38 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Moon | Tomasz Pyra wrote: Moon napisał(a): jełopy od F1 potrzebują dużo ślizgu, praktycznie cały czas jada na półpoślizgu, moon 7 |
Data: Luty 28 2007 07:31:04 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: DoQ | Użytkownik "Moon" napisał w wiadomości jełopy od F1 potrzebują dużo ślizgu, praktycznie cały czas jada na Dużo "ślizgu" ? Po co? Zeby tracić ulamki sekund na niepotrzebne poślizgi? -- Pozdrawiam Paweł Chrysler Stratus http://3stawy.mokotow.com/samochody/stratus/ 8 |
Data: Luty 28 2007 09:18:26 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Tomasz Pyra | Moon napisał(a): jełopy od F1 potrzebują dużo ślizgu, praktycznie cały czas jada na półpoślizgu, Z driftem Ci się pomyliło ;) 9 |
Data: Luty 27 2007 14:37:25 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Chris |
Tomasz Pyra wrote:na śniegu:) Zaloz sobie nieskonczenie szerokie opony do samochodu i sprawdz. wy, na tej grupie, to fizyki chyba uczyliście się w odzieżówce? Ty na tej grupie to udajesz kretyna czy masz tak od urodzenia ? 10 |
Data: Luty 28 2007 00:00:49 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Moon | Chris wrote: "Moon" wrote in message jak na razie, to TY sobie nie radzisz z odpowiedzi±, więc albo postaraj się lepiej, albo wal się na oponkę. moon 11 |
Data: Luty 27 2007 14:19:53 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: J.F. | On Tue, 27 Feb 2007 13:37:05 +0100, Tomasz Pyra wrote: Moim zdaniem jak producent zaleca takie ci¶nienie, to wie co mówi. Tylko ktory producent - samochodow czy opon ? I czemu inne pojazdy podobnej klasy maja inna ? No coz - linijke/suwmiarke w dlon i do auta. Jesli opona jest bardziej wytarta na srodku niz po bokach - cisnienie za duze. Jesli odwotnie - za male. J. 12 |
Data: Luty 27 2007 15:15:03 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Tomasz Pyra | J.F. napisał(a): On Tue, 27 Feb 2007 13:37:05 +0100, Tomasz Pyra wrote: Nie spotkałem się jeszcze z zaleceniami producentów opon co do ci¶nienia, co zreszt± IMO jest dziwne, bo to wła¶nie chyba od konstrukcji opony najwięcej zależy. I to chyba do opony powinna być doł±czona tabelka jakie ma być ci¶nienie do jakiego nacisku na dan± oponę. Za to ci¶nienia podaj± producenci samochodów w zależno¶ci od warunków eksploatacji i rozmiaru opon. I czemu inne pojazdy podobnej klasy maja inna ? Z drugiej strony ci¶nienie trzeba też dopasować do zawieszenia - sztywniejsze amortyzatory powinny mieć wyższe ci¶nienie żeby opona zbytnio się nie uginała podczas pracy. Trzeba też uwzględnić prędko¶ci z jakimi będzie się poruszał samochód. Szybszy samochód - wyższe ci¶nienie. Też stosunek szeroko¶ci samochodu do wysoko¶ci ¶rodka ciężko¶ci, bo przy słabym współczynniku stabilno¶ci na zakrętach bardziej zwiększa się obci±żenie zewnętrznych opon i można zaryć felg± w asfalt i wywin±ć Logana. 13 |
Data: Luty 27 2007 22:25:20 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: blackbird | Nie spotkałem się jeszcze z zaleceniami producentów opon co do ci¶nienia, Powinno byc podane maksymalne cisnienie. Trzeba też uwzględnić prędko¶ci z jakimi będzie się poruszał samochód. Niby w instrukcjach pojawiaja sie niekiedy takie zalecenia. Przy indeksie predkosci dobranym z zapasem mysle, ze mozna jednak sobie darowac, bo przy bardzo szybkiej jezdzie opona mocno sie nagrzewa, przez co cisnienie i tak wyraznie rosnie, potem zwolnimy i spada powoli. 14 |
Data: Luty 28 2007 09:22:25 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Tomasz Pyra | blackbird napisał(a): Nie spotkałem się jeszcze z zaleceniami producentów opon co do ci¶nienia, co zreszt± IMO jest dziwne, bo to wła¶nie chyba od konstrukcji opony najwięcej zależy. Maksymalne które uszkodzi oponę, do takiego ciśnienia pompuje się oponę maksymalnie obciążoną - zazwyczaj w jakiś dostawczakach, albo jak ktoś lubi założyć jakieś cienkie oponki do wielkiego wozu. W osobówkach zazwyczaj opony mają dużo wyższą nośność niż faktyczny nacisk i ciśnienie dużo niższe niż maksymalne. Trzeba też uwzględnić prędko¶ci z jakimi będzie się poruszał samochód. Szybszy samochód - wyższe ci¶nienie. W mojej instrukcji do jazdy >160km/h jest zalecenie dopompowania opon - i to całkiem solidnie bo AFAIR o 20%. 15 |
Data: Luty 27 2007 22:19:05 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: blackbird | Im niższe ciśnienie tym większa powierzchnia styku z nawierzchnią - lepsza Dziwne, bo wlasnie w przypadku zakopania sie samochodu na luznej nawierzchni, zaleca sie obnizenie cisnienia w oponach, co poprawia trakcje. 16 |
Data: Luty 28 2007 00:02:11 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Moon | blackbird wrote: Im niższe ciśnienie tym większa powierzchnia styku z nawierzchnią - my¶lę, że tu zapadnie cisza i lobby cienko-oponiastych uda, że nie widzi tego postu:) moon 17 |
Data: Luty 27 2007 23:33:54 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: patashnik | On Wed, 28 Feb 2007 00:02:11 +0100, Moon wrote: Dziwne, bo wlasnie w przypadku zakopania sie samochodu na luznej my¶lę, że tu zapadnie cisza i lobby cienko-oponiastych uda, że nie widzi Nie ma lobby cienko-oponiastych. Sa cienko-oponiasci i ci ktorzy sie myla. :] -- stukaj±cy na podstawie: "użyłem niewła¶ciwego skrótu my¶lowego" ____________________________________________ Balcerowicz musi wrócić... 18 |
Data: Luty 28 2007 01:57:42 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Moon | patashnik wrote: On Wed, 28 Feb 2007 00:02:11 +0100, Moon wrote: cienko-oponia¶ci to GEJE! moon 19 |
Data: Luty 28 2007 09:29:35 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Tomasz Pyra | blackbird napisał(a): Im niższe ciśnienie tym większa powierzchnia styku z nawierzchnią - lepsza przyczepność na asfalcie, gorsza na śniegu. Jeżeli jest to nawierzchnia w której się zapadasz to obniżenie ciśnienie spowoduje że zapadniesz się mniej (płycej). W kopnym śniegu i tak nie wykorzystasz wyższego ciśnienia w oponie, bo się w nim zapadniesz i nacisk i tak rozłoży się na dużej powierzchni. Tyle że będziesz głębiej zapadnięty co nie jest korzystne. Oglądałem kiedyś relację ze zdobywania chyba któregoś bieguna samochodami terenowymi. Opony mieli jak walce, a ciśnienie w nich praktycznie atmosferyczne (problemem było wręcz spadanie z felg) właśnie po to żeby rozłożyć nacisk jak najbardziej i nie załamywać warstwy śniegu/lodu po której jechali. Natomiast na twardej nawierzchni powierzchnia styku z nawierzchnią zależy wprost od ciśnienia - jak masz ciśnienie 2kg/cm^2 (2atm), i mając 1000kg samochód będzie on się stykał z nawierzchnią powierzchnią 500cm^2. Jak napompujesz oponę do 3kg/cm^2 będzie się stykał powierzchnią 333cm^2. 20 |
Data: Luty 28 2007 12:21:34 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: Moon | Tomasz Pyra wrote: Oglądałem kiedyś relację ze zdobywania chyba któregoś bieguna nareszcie ktoś opisał z sesem ten mechanizm. choć jak znam życie, zaraz ktos wyskoczy z jakims "ale". moon 21 |
Data: Luty 27 2007 13:52:09 | Temat: Re: Nexia - za niskie cisnienie w oponach podane w instrukcji? | Autor: patashnik | On Tue, 27 Feb 2007 12:27:31 +0000, Sel wrote: Instrukcja samochodu podaje zalecane cisnienie dla opon 175/70 R 13, przy przod: 1,8 kg/cm2, co daje 25,6 psi, Ja daje 2.0-2.2 na przod i 1.8-2.0 na tyl, opony jakies low-endowe barrumy. Przy nizszych cisnieniach jakos mi sie nie za baudzo jezdzi. -- stukaj±cy na podstawie: "użyłem niewła¶ciwego skrótu my¶lowego" ____________________________________________ Balcerowicz musi wrócić... |