Grupy dyskusyjne   »   Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?

Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?



1 Data: Listopad 24 2009 23:43:55
Temat: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: s@piens 

Witam,

Przeszukiwałem archiwum pms i znalazłem poniższe informacje o silniku
2.5T R5 wyprodukowanym przez Volvo, które Ford umieszcza pod mask±
swoich  niektórych modeli.

Katanka (topic: "Różnica w BP Pb95 i Shell V-Power Racing 100") wrote:

Jest kolosalna, to juz pis±łem po subiektywnych odczuciach. Ale teraz
na hamowni wyszło ponad 12 koni więcej. Oba wykresy zamieszczę
niebawem.

PS. silnik volvowski benzyniak 2.5T R5.

vs.

On Oct 8, 9:13 pm, "Przemek V" wrote:
[...]
A jaki ma przebieg? Jak nówka to może jeszcze być na programie
oszczędzaj±co/docieraj±cym. Na pewno nie jest to typowy problem dla
tego
modelu w przeciwieństwie np do Fordowskich 2.5T gdzie niedobór mocy
jest notorycznym problemem.
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Czy kto¶ mógłby co¶ dodać, skomentować?
Jestem od roku posiadaczem pojazdu z takim silnikiem i nie wiem, czy już
mam zacz±ć się martwić? 8)

TIA

BTW Dysponuje kto¶ może wykresami mocy i momentu dla tego silnika?

pozdrawiam

--
Piotr



2 Data: Listopad 24 2009 23:58:08
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Tomasz Pyra 

s@piens pisze:

Witam,

Przeszukiwałem archiwum pms i znalazłem poniższe informacje o silniku
2.5T R5 wyprodukowanym przez Volvo, które Ford umieszcza pod mask±
swoich  niektórych modeli.

Katanka (topic: "Różnica w BP Pb95 i Shell V-Power Racing 100") wrote:
Jest kolosalna, to juz pis±łem po subiektywnych odczuciach. Ale teraz
na hamowni wyszło ponad 12 koni więcej. Oba wykresy zamieszczę
niebawem.

A czy ten silnik nie powinien być zalewany wła¶nie benzyn± 98?
Tak co¶ kojarzę że T5 tak około rocznika 1998-99 miał na wlewie napisane żeby lać 98.

3 Data: Listopad 25 2009 00:02:41
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: s@piens 

Tomasz Pyra wrote:
[...]

A czy ten silnik nie powinien być zalewany wła¶nie benzyn± 98?
Tak co¶ kojarzę że T5 tak około rocznika 1998-99 miał na wlewie
napisane żeby lać 98.

Koło wlewu rocznika 2008 jest napisane 95 lub lepsza.
(Posiada czujnik spalania stukowego, czy jako¶ tak)

--
Piotr

4 Data: Listopad 24 2009 23:05:20
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: to 

s@piens wrote:

A czy ten silnik nie powinien być zalewany właĹ›nie benzynÄ… 98? Tak coĹ›
kojarzÄ™ że T5 tak około rocznika 1998-99 miał na wlewie napisane żeby
lać 98.

Koło wlewu rocznika 2008 jest napisane 95 lub lepsza. (Posiada czujnik
spalania stukowego, czy jakoĹ› tak)

No i to jest prawda, bo jeĽdzi, ale w przypadku tego silnika 98 może dać
dobre efekty. Warto sprawdzić (najlepiej na hamowni).

--
cokolwiek

5 Data: Listopad 25 2009 00:18:12
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: s@piens 

to wrote:
[...]

Koło wlewu rocznika 2008 jest napisane 95 lub lepsza. (Posiada
czujnik spalania stukowego, czy jakoĹ› tak)

No i to jest prawda, bo jeĽdzi, ale w przypadku tego silnika 98 może
dać dobre efekty. Warto sprawdzić (najlepiej na hamowni).

Fakt, nawet hamownie V-Techa mam 15 metrów od biurowca... czas w koĹ„cu odwiedzić.

Na razie tylko w oparciu o subiektywne odczucia, to najlepiej na 98 ze BP mi sie jeĽdziło.

--
Piotr

6 Data: Listopad 25 2009 00:18:22
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Tomasz Pyra 

s@piens pisze:

Tomasz Pyra wrote:
[...]
A czy ten silnik nie powinien być zalewany wła¶nie benzyn± 98?
Tak co¶ kojarzę że T5 tak około rocznika 1998-99 miał na wlewie
napisane żeby lać 98.

Koło wlewu rocznika 2008 jest napisane 95 lub lepsza.
(Posiada czujnik spalania stukowego, czy jako¶ tak)


To znaczy co do zasady, to nie ma przeciwwskazań żeby silnik zoptymalizował sobie k±t wyprzedzenia zapłonu w zależno¶ci od liczby oktanowej zalanego paliwa.
Mnie raczej dziwi od zawsze dlaczego inne silniki tego nie robi±.

My¶lę, że być może nawet rzadkie spalenie detonacyjne (chyba koniecznie do stwierdzenia gdzie jest granica przyspieszania zapłonu) jest już niszcz±ce dla silnika. Ale może da się to stwierdzić bez doprowadzenia do spalania stukowego?

Samo przej¶cie na VPowera z przyspieszeniem zapłonu może dać około 5% mocy więcej, co przy 200KM przełożyłoby sie na jakie¶ 10KM.

Natomiast "kolosalne subiektywne odczucia" to chyba jednak przesada. Zim± silniki maj± o jakie¶ 10% większ± moc (w turbo z intercoolerem różnice s± chyba jeszcze większe), a jednak s± to różnice w normalnej eksploatacji nieodczuwalne.

7 Data: Listopad 25 2009 00:26:15
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: s@piens 

Tomasz Pyra wrote:
[...]

To znaczy co do zasady, to nie ma przeciwwskazań żeby silnik
zoptymalizował sobie k±t wyprzedzenia zapłonu w zależno¶ci od liczby
oktanowej zalanego paliwa.
Mnie raczej dziwi od zawsze dlaczego inne silniki tego nie robi±.

Cięcie kosztów przez księgowych... :-/

Samo przej¶cie na VPowera z przyspieszeniem zapłonu może dać około 5%
mocy więcej, co przy 200KM przełożyłoby sie na jakie¶ 10KM.

Natomiast "kolosalne subiektywne odczucia" to chyba jednak przesada.
Zim± silniki maj± o jakie¶ 10% większ± moc (w turbo z intercoolerem
różnice s± chyba jeszcze większe), a jednak s± to różnice w normalnej
eksploatacji nieodczuwalne.

Ja podczas jazdy po mie¶cie leję 95, a na trasę z bagażami 98 - tak na wszelki wypadek.

Choć kiedy¶ zalałem V-Power Racing 100 i chyba nie odczułem zbytniej róznicy...

--
Piotr

8 Data: Listopad 25 2009 00:39:09
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Tomasz Pyra 

s@piens pisze:

Tomasz Pyra wrote:
[...]
To znaczy co do zasady, to nie ma przeciwwskazań żeby silnik
zoptymalizował sobie k±t wyprzedzenia zapłonu w zależno¶ci od liczby
oktanowej zalanego paliwa.
Mnie raczej dziwi od zawsze dlaczego inne silniki tego nie robi±.

Cięcie kosztów przez księgowych... :-/

Ale to nie wygl±da na rzecz specjalnie kosztown±, a jaki byłby "bajer"...

Tylko z drugiej strony może taki wybór wprowadzałby tylko w niepotrzebne zakłopotanie _zwykłego_ użytkownika?


Samo przej¶cie na VPowera z przyspieszeniem zapłonu może dać około 5%
mocy więcej, co przy 200KM przełożyłoby sie na jakie¶ 10KM.

Natomiast "kolosalne subiektywne odczucia" to chyba jednak przesada.
Zim± silniki maj± o jakie¶ 10% większ± moc (w turbo z intercoolerem
różnice s± chyba jeszcze większe), a jednak s± to różnice w normalnej
eksploatacji nieodczuwalne.

Ja podczas jazdy po mie¶cie leję 95, a na trasę z bagażami 98 - tak na wszelki wypadek.

A nie lepiej wła¶nie odwrotnie?
Paliwo z wyższ± liczb± oktanow± jako¶ tak lepiej pracuje przy niskich obrotach, to ma jaki¶ tam sens wła¶nie w mie¶cie jak się co chwilę rusza.

A na trasę gdzie się cały czas trzyma jednak do¶ć wysokie obroty to 95 sprawdzi się równie dobrze.

A moc w normalnym (nieadaptuj±cym się) silniku przy wyższej liczbie oktanowej ponoć mniejsza.

Choć kiedy¶ zalałem V-Power Racing 100 i chyba nie odczułem zbytniej róznicy...

Ja tam słyszę pewn± różnicę przy niskich obrotach na korzy¶ć milszego dla ucha odgłosu benzyny wyżej oktanowej.
Ale tak w osi±gach to żadnych odczuć.

Chociaż przymierzam się w cieniasie do załadowania jakiego¶ programu z przyspieszonym zapłonem i wtedy już trzeba jeĽdzić na minimum 98. Koledze hamownia powiedziała że daje mu to parę koników.

9 Data: Listopad 25 2009 00:27:46
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: to 

Tomasz Pyra wrote:

Chociaż przymierzam siÄ™ w cieniasie do załadowania jakiegoĹ› programu z
przyspieszonym zapłonem i wtedy już trzeba jeĽdzić na minimum 98.
Koledze hamownia powiedziała że daje mu to parÄ™ koników.

Ja rozważam wpiÄ™cie potencjometra w czujnik IAT i odpowiedniÄ… korektÄ™
zapłonu takÄ… metodÄ…. Zaleta jest taka, że w razie zatankowania kiepskiego
paliwa można tymczasowo powrócić do zwykłych ustawieĹ„. Tylko trzeba mieć
pewnoć, że w danym aucie IAT odpowiada tylko za zapłon (tak jak u mnie),
bo niekiedy ma też wpływ na dawki paliwa.

--
cokolwiek

10 Data: Listopad 25 2009 01:36:59
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Tomasz Pyra 

to pisze:

Tomasz Pyra wrote:

Chociaż przymierzam siÄ™ w cieniasie do załadowania jakiegoĹ› programu z
przyspieszonym zapłonem i wtedy już trzeba jeĽdzić na minimum 98.
Koledze hamownia powiedziała że daje mu to parÄ™ koników.

Ja rozważam wpiÄ™cie potencjometra w czujnik IAT i odpowiedniÄ… korektÄ™ zapłonu takÄ… metodÄ…. Zaleta jest taka, że w razie zatankowania kiepskiego paliwa można tymczasowo powrócić do zwykłych ustawieĹ„. Tylko trzeba mieć pewnoć, że w danym aucie IAT odpowiada tylko za zapłon (tak jak u mnie), bo niekiedy ma też wpływ na dawki paliwa.

Nie bardzo tylko rozumiem jak IAT ma wpływać na wyprzedzenie zapłonu.

IAT (wraz z MAP) używany jest do obliczenia masy powietrza w cylindrze i   używane to jest do obliczania dawki paliwa.
W dodatku ECU zazwyczaj sobie skompensuje wartoć obliczonÄ… z MAP/IAT za pomocÄ… sondy lambda - dlatego w wiÄ™kszoĹ›ci samochodów "chip-rezystor" nie działa.

A kÄ…t wyprzedzenia zapłonu to już funkcja zaszyta w ECU i zależna od obrotów silnika.

11 Data: Listopad 25 2009 00:40:28
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: to 

Tomasz Pyra wrote:

IAT (wraz z MAP) używany jest do obliczenia masy powietrza w cylindrze i
  używane to jest do obliczania dawki paliwa.
W dodatku ECU zazwyczaj sobie skompensuje wartoć obliczonÄ… z MAP/IAT za
pomocÄ… sondy lambda - dlatego w wiÄ™kszoĹ›ci samochodów "chip-rezystor"
nie działa.

U mnie za dawkowanie paliwa odpowiada MAF (nie MAP, a także TPS i pewnie
coĹ›tam jeszcze), odczyty z IAT wpływajÄ… wyłÄ…cznie na zapłon (im
cieplejsze powietrze tym bardziej opóĽniony).

--
cokolwiek

12 Data: Listopad 25 2009 00:23:33
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: to 

Tomasz Pyra wrote:

MyĹ›lÄ™, że być może nawet rzadkie spalenie detonacyjne (chyba koniecznie
do stwierdzenia gdzie jest granica przyspieszania zapłonu) jest już
niszczÄ…ce dla silnika. Ale może da siÄ™ to stwierdzić bez doprowadzenia
do spalania stukowego?

Moje doć proste, wolnossÄ…ce V6 skÄ…dĹ› wie, jakie ma zalane paliwo. Po
podłÄ…czeniu komputera stoi jak byk "95" albo "98", wiÄ™c pewnie może też
sobie dostosować mapy zapłonu do paliwa zawczasu.
 
Natomiast "kolosalne subiektywne odczucia" to chyba jednak przesada.
Zimą silniki mają o jakieś 10% większą moc (w turbo z intercoolerem
różnice sÄ… chyba jeszcze wiÄ™ksze), a jednak sÄ… to różnice w normalnej
eksploatacji nieodczuwalne.

Siła autosugestii...

--
cokolwiek

13 Data: Listopad 25 2009 01:32:14
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Tomasz Pyra 

to pisze:

Tomasz Pyra wrote:

MyĹ›lÄ™, że być może nawet rzadkie spalenie detonacyjne (chyba koniecznie
do stwierdzenia gdzie jest granica przyspieszania zapłonu) jest już
niszczÄ…ce dla silnika. Ale może da siÄ™ to stwierdzić bez doprowadzenia
do spalania stukowego?

Moje doć proste, wolnossÄ…ce V6 skÄ…dĹ› wie, jakie ma zalane paliwo. Po podłÄ…czeniu komputera stoi jak byk "95" albo "98", wiÄ™c pewnie może też sobie dostosować mapy zapłonu do paliwa zawczasu.

A co to za auto?
Ponoć jakieĹ› Subaru majÄ… też takie cudo.

14 Data: Listopad 25 2009 00:36:56
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: to 

Tomasz Pyra wrote:

A co to za auto?
Ponoć jakieĹ› Subaru majÄ… też takie cudo.

Ford ;)

--
cokolwiek

15 Data: Listopad 24 2009 22:52:02
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: to 

s@piens wrote:

Czy ktoĹ› mógłby coĹ› dodać, skomentować? Jestem od roku posiadaczem
pojazdu z takim silnikiem i nie wiem, czy już mam zacząć siÄ™ martwić? 8)

TIA

BTW Dysponuje ktoĹ› może wykresami mocy i momentu dla tego silnika?

Te silniki majÄ… zwykle około 200 koni. TrochÄ™ wykresów jest np. tutaj:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=70058

--
cokolwiek

16 Data: Listopad 25 2009 00:12:51
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: s@piens 

to wrote:

BTW Dysponuje ktoĹ› może wykresami mocy i momentu dla tego silnika?

Te silniki majÄ… zwykle około 200 koni. TrochÄ™ wykresów jest np. tutaj:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=70058

Dzięki! Zaraz się zarejestruję na tym forum :)

--
Piotr

17 Data: Listopad 25 2009 07:28:08
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Katanka 

s@piens wrote:

Witam,


Nie ma za bardzo co komentować. W V-Techu mówi±, że normalne dla tego silnika w Mondeo (bo w Volvo podobno sterowniki tunninguje samo volvo, w fordach robia je w boschu czy w Seamensie), gdzie powinien miec te 220 koni, jest wynik rzędu 205-210 koni, gdy hamuj± na PB95. Warto nalać V-Povera i moc będzie odpowiednia. Dodatkowo silnik odkręca się (z tego co mówi V-Tech) dopiero po przejechaniu 1500km. Hamowany był przy 600km i pokazał 190 koni, po przejechaniu 3000km pokazał 207 na PB95.

--
Kacper Potocki | PlayStation3 Fanboy
PSN: Katanka_PL | XBL: Katanka PL
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl

18 Data: Listopad 25 2009 01:29:50
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Przemek V 

On 25 Lis, 07:28, "Katanka"  wrote:

s@piens wrote:
> Witam,

Nie ma za bardzo co komentować. W V-Techu mówi±, że normalne dla tego silnika w
Mondeo (bo w Volvo podobno sterowniki tunninguje samo volvo, w fordach robia je
w boschu czy w Seamensie), gdzie powinien miec te 220 koni, jest wynik rzędu
205-210 koni, gdy hamuj± na PB95. Warto nalać V-Povera i moc będzie odpowiednia.
Dodatkowo silnik odkręca się (z tego co mówi V-Tech) dopiero po przejechaniu
1500km. Hamowany był przy 600km i pokazał 190 koni, po przejechaniu 3000km
pokazał 207 na PB95.

Żony autko ma mniej niż tydzień i na razie 300 km. raptem zrobiło ale
tych 220 KM to w nim nie czuję chociaż też go specjalnie nie
katowałem. Zobaczymy co będzie po tych 1500 km i czy się dotrze.
Spalanie dla przyzwyczajonego do dużego diesla jest dosyć masakryczne
- 12,5 ¶rednia na trasie W-wa - Dęblin W-wa. Za to prowadzenie,
zawieszenie - bardzo pozytywne wrażenia.

Foty delikwenta: http://picasaweb.google.com/przemv/SMax#

19 Data: Listopad 25 2009 10:48:32
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Katanka 

Przemek V wrote:

Żony autko ma mniej niż tydzień i na razie 300 km. raptem zrobiło ale
tych 220 KM to w nim nie czuję chociaż też go specjalnie nie
katowałem. Zobaczymy co będzie po tych 1500 km i czy się dotrze.

Jak przejedziesz te 1500km to zatankuj proszę Shell V-Pover Racing :) zobaczysz róznicę!

Spalanie dla przyzwyczajonego do dużego diesla jest dosyć masakryczne
- 12,5 ¶rednia na trasie W-wa - Dęblin W-wa. Za to prowadzenie,
zawieszenie - bardzo pozytywne wrażenia.

Nauczy się jeĽdzić. Mój na poczatku palił ¶redino 13l. Teraz pali poniżej 9l gdy jeĽdżę po wioskach okolicznych, w trybie mieszanym poniżek 10l. Kiedy jechałem w trasie z Gizycka do Bielska przez Wawę, spalił poniżej 8l. Trzeba tylko się troszkę nauczyc nim jeĽdzić. silnik jest bardzo elastyczny.

--
Kacper Potocki | PlayStation3 Fanboy
PSN: Katanka_PL | XBL: Katanka PL
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl

20 Data: Listopad 25 2009 19:48:22
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Tomasz Pyra 

Przemek V pisze:

Żony autko ma mniej niż tydzień i na razie 300 km. raptem zrobiło ale
tych 220 KM to w nim nie czuję chociaż też go specjalnie nie
katowałem.

No bo to też kawałek samochodu - widzę 1743kg na pusto, czyli 126KM/t.

Inna sprawa, że producent podaje czas 0-100 w 7.9s - aż trudno uwierzyć.

21 Data: Listopad 26 2009 12:05:35
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Katanka 

Tomasz Pyra wrote:

Przemek V pisze:

Żony autko ma mniej niż tydzień i na razie 300 km. raptem zrobiło ale
tych 220 KM to w nim nie czuję chociaż też go specjalnie nie
katowałem.

No bo to też kawałek samochodu - widzę 1743kg na pusto, czyli 126KM/t.

Inna sprawa, że producent podaje czas 0-100 w 7.9s - aż trudno
uwierzyć.

Piszesz o Mondeo czy o Kudze? Bo jesli Mondeo to co¶ jest nie tak :) Jest lżejszy i ma większe przyspieszenie z tego co pamiętam.

--
Kacper Potocki | PlayStation3 Fanboy
PSN: Katanka_PL | XBL: Katanka PL
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl

22 Data: Listopad 26 2009 20:51:23
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Tomasz Pyra 

Katanka pisze:

Tomasz Pyra wrote:
Przemek V pisze:

Żony autko ma mniej niż tydzień i na razie 300 km. raptem zrobiło ale
tych 220 KM to w nim nie czuję chociaż też go specjalnie nie
katowałem.

No bo to też kawałek samochodu - widzę 1743kg na pusto, czyli 126KM/t.

Inna sprawa, że producent podaje czas 0-100 w 7.9s - aż trudno
uwierzyć.

Piszesz o Mondeo czy o Kudze?

S-Max.
Przyspieszenie podaje producent.
Masa zważona przez EuroNCAP.

23 Data: Listopad 26 2009 21:07:45
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Przemek V 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomo¶ci

Katanka pisze:
Tomasz Pyra wrote:
Przemek V pisze:

Żony autko ma mniej niż tydzień i na razie 300 km. raptem zrobiło ale
tych 220 KM to w nim nie czuję chociaż też go specjalnie nie
katowałem.

No bo to też kawałek samochodu - widzę 1743kg na pusto, czyli 126KM/t.

Inna sprawa, że producent podaje czas 0-100 w 7.9s - aż trudno
uwierzyć.

Piszesz o Mondeo czy o Kudze?

S-Max.
Przyspieszenie podaje producent.
Masa zważona przez EuroNCAP.

530d waży 1670 kg, ma moc 218 KM, automatyczn± skrzynię a subiektywnie jest
dużo bardziej żwawe.

24 Data: Listopad 26 2009 21:12:56
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: Tomasz Pyra 

Przemek V pisze:

530d waży 1670 kg, ma moc 218 KM, automatyczn± skrzynię a subiektywnie jest dużo bardziej żwawe.

Subiektywnie to bardzo różnie bywa - u mnie na odczucia to większy wpływ niż moc silnika ma wysoko¶ć siedziska i kształt siedzenia.

25 Data: Listopad 30 2009 01:25:08
Temat: Re: Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?
Autor: to 

Przemek V wrote:

530d wa¿y 1670 kg, ma moc 218 KM, automatyczn± skrzyniê a subiektywnie
jest duÂżo bardziej Âżwawe.

Subiektywnie to prawie każdy diesel jest dużo bardziej żwawy od benzyny o
podobnej mocy, ale obiektywnie wręcz przeciwnie...

--
cokolwiek

Niedobór mocy w Fordowskich 2.5T?



Grupy dyskusyjne