Grupy dyskusyjne   »   Nierównomiernezużycie opon - jaka przyczyna

Nierównomiernezużycie opon - jaka przyczyna



1 Data: Pa?dziernik 31 2008 18:20:03
Temat: Nierównomiernezużycie opon - jaka przyczyna
Autor: Verox 

Powiedzcie prosze co powoduje nierównomierne zużycie opon, takie że na
zewnętrznych krawędziach koła gumy są już łyse, a po wewnętrznej stronie
bieżnik ma ok 5 mm głębokości.

Samochód to C5 kombi z 80kkm nie bity (tak przynajmniej twierdzą w salonie
;-))) jeszcze na gwarancji.

Rozumiem że problemem jest to że koła nie są równoległe do płaszczyzny drogi,
ale jak ten parametr sie nazywa ?

--
begin 755 signature.exe
[tomek <at> kalety <dot> net]                               vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free.                            op. Tomek



2 Data: Pa?dziernik 31 2008 20:59:45
Temat: Re: Nierównomiernezużycie opon - jaka przyczyna
Autor: Tomasz Pyra 

Verox pisze:

Powiedzcie prosze co powoduje nierównomierne zużycie opon, takie że na
zewnętrznych krawędziach koła gumy są już łyse, a po wewnętrznej stronie
bieżnik ma ok 5 mm głębokości. Samochód to C5 kombi z 80kkm nie bity (tak przynajmniej twierdzą w salonie
;-))) jeszcze na gwarancji.

Rozumiem że problemem jest to że koła nie są równoległe do płaszczyzny drogi,
ale jak ten parametr sie nazywa ?

Ogólnie jest to geometria zawieszenia.

Ta nierównoległość do płaszczyzny nazywa się kątem pochylenia koła, ale niekoniecznie to musi być przyczyną takiego stanu rzeczy. Równie dobrze może to być np. zbieżność.

Tu poczytasz więcej:
http://www.zss.pl/~moto/geometria.htm

3 Data: Listopad 01 2008 06:41:33
Temat: Re: Nierównomiernezużycie opon - jaka przyczyna
Autor: qnick 

Verox pisze:

Powiedzcie prosze co powoduje nierównomierne zużycie opon, takie że na
zewnętrznych krawędziach koła gumy są już łyse, a po wewnętrznej stronie
bieżnik ma ok 5 mm głębokości.

Za duża zbieżność kół trzeba zrobic geometrię i wyregulować.

4 Data: Listopad 01 2008 15:22:06
Temat: Re: Nierównomiernezużycie opon - jaka przyczyna
Autor: yapann 

Użytkownik "Verox"  napisał w wiadomości

zewnętrznych krawędziach koła gumy są już łyse, a po wewnętrznej stronie
bieżnik ma ok 5 mm głębokości.
oddal sie od krawężnika :p


Rozumiem że problemem jest to że koła nie są równoległe do płaszczyzny drogi,
ale jak ten parametr sie nazywa ?
tak dokładnie równoległe to chyba tak naprawdę nie mają być, prosze mnie poprawić, jeśl i sie mylę - o ile dobrze kojarzę z dawnej wizyty z moimi kołami, najlepiej jak są lekko w minusie (rzędu stopnia/części stopnia) - tzn dolna część koła bardziej wystaje z obrysu ('zwalniając' zewnętrzną krawędź). Zatem zużywanie zewnętrzej krawędzi może sugerować że są za bardzo w plusie albo właśnie jak będą idealnie równoległe *) - bo wtedy na zakręcie, kiedy obszar styku opony z powierzchnią się zmienia (im większy zakręt i szybsza perędkość tym bardziej)

Czy ten kąt ulega jakiejś istotnej zmianie przy dużym obciążaniu osi, to nie wiem ...


*) chciaż jak punktem odniesienia ma być droga, to bym to nazwała: prostopadłe - płaszczyznę symetrii koła jakoś lepiej werbalizować,  mówienie o płaszczyźnie opony jakieś takie nieintuicyjne hieh

Nierównomiernezużycie opon - jaka przyczyna



Grupy dyskusyjne