Grupy dyskusyjne   »   OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym

OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym



1 Data: Czerwiec 30 2008 07:57:55
Temat: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 

Witam

Chciałbym się dowiedzieć jakie są różnice w przebiegach momentu obrotowego
dla jakichś silników o tej samej pojemności różniących się TYLKO ilością
zaworów na cylinder

szukałem troszkę na ten temat wczoraj ale tylko znalazłem przy jakich
obrotach silniki osiagaja max moment
obrotowy

dla przykładu mogą to być ople czy volkswageny 1.6

Proszę podeprzeć odpowiedź wykresami

Pozdrawiam
Janusz Brela



2 Data: Czerwiec 30 2008 08:27:25
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Agent 


Użytkownik "Janusz Brela"  napisał w wiadomości

Witam

Chciałbym się dowiedzieć jakie są różnice w przebiegach momentu obrotowego dla jakichś silników o tej samej pojemności różniących się TYLKO ilością zaworów na cylinder

szukałem troszkę na ten temat wczoraj ale tylko znalazłem przy jakich obrotach silniki osiagaja max moment
obrotowy

dla przykładu mogą to być ople czy volkswageny 1.6

Proszę podeprzeć odpowiedź wykresami


Nie ma prostej zależności że silnik DOHC ma taki moment a OHC inny. Po prostu to zawsze będą inne silniki różniące się nie tylko liczbą wałków i zaworów. Nawet jeśli udałoby ci się znaleźć taki silnik to nie bedziesz wiedział czy np komputer ma inną mapę wtrysków, inny kolektor itp.

3 Data: Czerwiec 30 2008 09:34:44
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 

Nie ma prostej zależności że silnik DOHC ma taki moment a OHC inny. Po
prostu to zawsze będą inne silniki różniące się nie tylko liczbą wałków i
zaworów. Nawet jeśli udałoby ci się znaleźć taki silnik to nie bedziesz
wiedział czy np komputer ma inną mapę wtrysków, inny kolektor itp.

właśnie to mnie interesuje jak sie zmieni moment obrotowy(charakterystyki) w
zależności od ilosci zaworów na cylinder

Pozdrawiam
Janusz Brela

4 Data: Czerwiec 30 2008 09:15:10
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Janusz Brela"  wrote in message

Witam

Chciałbym się dowiedzieć jakie są różnice w przebiegach momentu obrotowego dla jakichś silników o tej samej pojemności różniących się TYLKO ilością zaworów na cylinder

OHC czy DOHC nie determinuje bezposrednio ilosci zaworow na cylinder, jednostki z wieksza iloscia zaworow na cylinder maja zazwyczaj bardziej nierowny moment obrotowy w calym zakresie predkosci obrotowych, osiagi silnika zaleza od wielu czynnykow i jak mi sie wydaje ilosc walkow rozrzadu ma tu najmniejsze znaczenie.

5 Data: Czerwiec 30 2008 09:33:19
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 


OHC czy DOHC nie determinuje bezposrednio ilosci zaworow na cylinder,
jednostki z wieksza iloscia zaworow na cylinder maja zazwyczaj bardziej
nierowny moment obrotowy w calym zakresie predkosci obrotowych

To chciałbym wiedzieć jak to sie zmienia i dlaczego?

Pozdrawiam
Janusz Brela

6 Data: Czerwiec 30 2008 09:41:02
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Janusz Brela"  wrote in message


OHC czy DOHC nie determinuje bezposrednio ilosci zaworow na cylinder,
jednostki z wieksza iloscia zaworow na cylinder maja zazwyczaj bardziej nierowny moment obrotowy w calym zakresie predkosci obrotowych

To chciałbym wiedzieć jak to sie zmienia i dlaczego?

poszukaj sobie w takim razie informacji o silnikach w ktorych zmienila sie praktycznie wylacznie glowica z 8V na 16V (np fordowski NSD vs N3A), jednostki wielozaworowe zazwyczaja maja wyzszy moment obrotowy polozony w wezszym zakresie predkosci obrotowych ale wplyw ma na to konstrukcja dolotu, wylotu, ksztalt komory spalania i pare innych rzeczy. Ja w kazdym razie nie wiazalbym ilosci walkow rozrzadu z momentem

7 Data: Czerwiec 30 2008 09:54:08
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Tomasz Pyra 

Janusz Brela pisze:

OHC czy DOHC nie determinuje bezposrednio ilosci zaworow na cylinder,
jednostki z wieksza iloscia zaworow na cylinder maja zazwyczaj bardziej nierowny moment obrotowy w calym zakresie predkosci obrotowych

To chciałbym wiedzieć jak to sie zmienia i dlaczego?

Zasadniczo więcej zaworów to lepsze napełnianie silnika przy wysokich obrotach i nieco gorsze przy niskich.

Po prostu więcej zaworów to "większa dziura" do cylindra, a większa dziura pozwala wpuścić do cylindra więcej powietrza przy dużym podciśnieniu (wysokie obroty).

Za to mniejsza dziura pozwala lepiej napełnić cylinder przy niższych obrotach (wyższa prędkość przepływu gazu przez zawór) dzięki jakimś tam zagadkowym efektom rezonansowym :)

Jeżeli chodzi o skutki, to silniki 16V rozwijają wyższą moc, przy wyższych obrotach - krzywa jest bardziej stroma.

Natomiast tak jak już było mówione - DOHC/OHC nie ma przełożenia wprost na ilość zaworów, a jest tylko rozwiązaniem konstrukcyjnym popychania tych zaworów, a czy będzie ich dowolna ilość pomiędzy 2 a 5 na cylinder to już inna sprawa.

8 Data: Czerwiec 30 2008 10:50:24
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 

Za to mniejsza dziura pozwala lepiej napełnić cylinder przy niższych
obrotach (wyższa prędkość przepływu gazu przez zawór) dzięki jakimś tam
zagadkowym efektom rezonansowym :)

tego własnie nie rozumiałem.

Jeżeli chodzi o skutki, to silniki 16V rozwijają wyższą moc, przy wyższych
obrotach - krzywa jest bardziej stroma.

Natomiast tak jak już było mówione - DOHC/OHC nie ma przełożenia wprost na
ilość zaworów, a jest tylko rozwiązaniem konstrukcyjnym popychania tych
zaworów, a czy będzie ich dowolna ilość pomiędzy 2 a 5 na cylinder to już
inna sprawa.

To wiem poprostu źle się wyraziłem kontruując pytanie

Dziękuję za rzeczową odpowiedź
Pozdrawiam
Janusz Brela

9 Data: Czerwiec 30 2008 09:36:05
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Boombastic 


Użytkownik "Janusz Brela"  napisał w wiadomości

Witam

Chciałbym się dowiedzieć jakie są różnice w przebiegach momentu obrotowego dla jakichś silników o tej samej pojemności różniących się TYLKO ilością zaworów na cylinder

To się zdecyduj - pytasz o ilość wałków czy o ilość zaworów. Bo to nie ma nic wspólnego jedno z drugim.

10 Data: Czerwiec 30 2008 10:41:39
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 


To się zdecyduj - pytasz o ilość wałków czy o ilość zaworów. Bo to nie ma
nic wspólnego jedno z drugim.

Wybaczysz mi że się źle wyrazilem?
Bardzo proszę wybacz

11 Data: Czerwiec 30 2008 10:15:40
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: R. 

Janusz Brela pisze:

Witam

Chciałbym się dowiedzieć jakie są różnice w przebiegach momentu obrotowego dla jakichś silników o tej samej pojemności różniących się TYLKO ilością zaworów na cylinder


ilość wałów nie wpływa znacząco na ilość zaworów - patrz moja mazda:

1,8 16V (BPE) i jeden wałek, moc 103 KM i 148 Nm przy 4000 obr./min.
natomiast wersja:

1,8 16V DOHC (BP-DOHC) dwa wałki, moc 128 KM i 157 Nm przy 4500 obr./min.

przeniesienie maksymalnego momentu w górę nawet tak nieznacznie znacząco wpływa na technikę jazdy - w DOHC'u jest on w dużo węższym przedziale


natomiast silniki 8 zaworowe (niestety nie ma 1,8 )

1,6 8V  jeden wałek, 8 zaworów, moc 84 KM i 125 Nm przy *2500* obr./min.

1,6 16V jeden wałęk, 16 zaworów, moc 88 KM i moment 132Nm przy
*4000* rpm/min

w powyższym przypadku widać już snaczącą różnicę w obrotach maksymalnego momentu



Proszę podeprzeć odpowiedź wykresami

niestety znalazłem tylko wykres dla silnika B6

http://images31.fotosik.pl/109/68ca411491b212c5.jpg


--
  ____   Pozdrawiam R. ;-) giegie:7063613  >>>> http://rmazurek.com <<<<
| .  )  rmazurek(na)rmazurek(krop)com e-booki>> http://tnij.com/ebooks
|_|\_\ .Mazda 323F 1,8 16V                 >>> http://ujeb.pl/mazda323
PMS+ PJ- S++ p+ M+ W- P+:++ X+ L++ B++ M+ Z++ T W+ CB++

12 Data: Czerwiec 30 2008 10:53:57
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 


Dziękuję za rzeczową odpowiedź
Pozdrawiam
Janusz Brela

13 Data: Czerwiec 30 2008 13:06:57
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: Mikolaj Rydzewski 

R. wrote:

przeniesienie maksymalnego momentu w górę nawet tak nieznacznie znacząco

'nieznacznie znaczaco' - czyli nic sie nie zmienilo?

14 Data: Czerwiec 30 2008 13:23:48
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym
Autor: R. 

Mikolaj Rydzewski pisze:

R. wrote:
przeniesienie maksymalnego momentu w górę nawet tak nieznacznie znacząco

'nieznacznie znaczaco' - czyli nic sie nie zmienilo?

zabrakło przecinka i co z tego - kto chciał to zrozumial o co kaman a kto nie chcial jego problem...


--
  ____   Pozdrawiam R. ;-) giegie:7063613  >>>> http://rmazurek.com <<<<
| .  )  rmazurek(na)rmazurek(krop)com e-booki>> http://tnij.com/ebooks
|_|\_\ .Mazda 323F 1,8 16V                 >>> http://ujeb.pl/mazda323
PMS+ PJ- S++ p+ M+ W- P+:++ X+ L++ B++ M+ Z++ T W+ CB++

15 Data: Czerwiec 30 2008 10:36:32
Temat: Re: OHC a DOHC jakie sÂą różnice w momencie obrotowym
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 30 Jun 2008 07:57:55 +0200, "Janusz Brela"
 wrote:

Chciałbym się dowiedzieć jakie są różnice w przebiegach momentu obrotowego
dla jakichś silników o tej samej pojemności różniących się TYLKO ilością
zaworów na cylinder

Nie ma takich silników.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

16 Data: Czerwiec 30 2008 11:09:44
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są róznice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Adam Plaszczyca"  wrote in message

On Mon, 30 Jun 2008 07:57:55 +0200, "Janusz Brela"
 wrote:

Chcialbym sie dowiedziec jakie sa róznice w przebiegach momentu obrotowego
dla jakichs silników o tej samej pojemnosci rózniacych sie TYLKO iloscia
zaworów na cylinder

Nie ma takich silników.

ekhm... jestes pewien czy ja nie rozumiem pytania autora a ty zrozumiales i udzielasz odpowiedzi?

17 Data: Czerwiec 30 2008 12:43:59
Temat: Re: OHC a DOHC jakie sÂą róznice w momencie o brotowym
Autor: Jakub Witkowski 

PAndy pisze:

dla jakichs silników o tej samej pojemnosci rózniacych sie TYLKO iloscia
zaworów na cylinder

Nie ma takich silników.

ekhm... jestes pewien czy ja nie rozumiem pytania autora a ty zrozumiales i udzielasz odpowiedzi?

Ja zrozumiałem odpowiedź następująco: nie ma dwóch takich silników,
które różnią się TYLKO liczbą zaworów na cylinder.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

18 Data: Czerwiec 30 2008 12:56:35
Temat: Re: OHC a DOHC jakie sÂą róznice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Jakub Witkowski"  wrote in message

Ja zrozumiałem odpowiedź następująco: nie ma dwóch takich silników,
które różnią się TYLKO liczbą zaworów na cylinder.

alez sa takie w ktorych inna jest tylko glowica... cala reszta jest praktycznie taka sama - pytanie co kryje sie pod TYLKO?

19 Data: Czerwiec 30 2008 13:06:29
Temat: Re: OHC a DOHC jakie sÂą róznice w momencie o brotowym
Autor: R. 

PAndy pisze:


alez sa takie w ktorych inna jest tylko glowica... cala reszta jest praktycznie taka sama - pytanie co kryje sie pod TYLKO?


potwierdzam:

8V

http://img45.imageshack.us/img45/256/11rb5.jpg

16V

http://images27.fotosik.pl/208/a7e108a251504763.jpg


sama budowa reszty oprócz głowicy a dokładniej ilości krzywek na wałku rozrządu i ilości zaworów jest identyczna.

--
  ____   Pozdrawiam R. ;-) giegie:7063613  >>>> http://rmazurek.com <<<<
| .  )  rmazurek(na)rmazurek(krop)com e-booki>> http://tnij.com/ebooks
|_|\_\ .Mazda 323F 1,8 16V                 >>> http://ujeb.pl/mazda323
PMS+ PJ- S++ p+ M+ W- P+:++ X+ L++ B++ M+ Z++ T W+ CB++

20 Data: Czerwiec 30 2008 13:34:18
Temat: Re: OHC a DOHC jakie sÂą róznice w momencie obrotowym
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 30 Jun 2008 12:56:35 +0200, "PAndy"
 wrote:

alez sa takie w ktorych inna jest tylko glowica... cala reszta jest
praktycznie taka sama - pytanie co kryje sie pod TYLKO?

Tylko, to tylko ilość zaworó. A w Twoim przykładzie z fordem, reaz,
porównujesz dwa DOHC, a pytanie bylo OHC vs DOHC, poza tym silniki
mają tez inne układy dolotowe, wydechowe i inne sterowanie.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

21 Data: Czerwiec 30 2008 18:24:17
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są róznice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Adam Plaszczyca"  wrote in message

Tylko, to tylko ilosc zaworó. A w Twoim przykladzie z fordem, reaz,
porównujesz dwa DOHC, a pytanie bylo OHC vs DOHC, poza tym silniki

ok, ale juz ustalilismy ze nie ma wiekszego znaczenia jeden czy dwa walki i autor watku zreflektowal sie ze raczej chodzi mu o ilosc zaworow a nie o OHC vs DOHC (mylnie bowiem utozsamil to z iloscia zaworow)

maja tez inne uklady dolotowe, wydechowe i inne sterowanie.

ekhm osmiele sie nie zgodzic w calosci - maja o ile maja - bez wiekszych problemow mozesz przelozyc glowice 16V w miejsce 8V bez zmieniania tego o czym mowisz, inna bedzie strategia sterowania przez EEC.

22 Data: Czerwiec 30 2008 13:33:18
Temat: Re: OHC a DOHC jakie sÂą róznice w momencie obrotowym
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 30 Jun 2008 11:09:44 +0200, "PAndy"
 wrote:

dla jakichs silników o tej samej pojemnosci rózniacych sie TYLKO iloscia
zaworów na cylinder

Nie ma takich silników.

ekhm... jestes pewien czy ja nie rozumiem pytania autora a ty zrozumiales
i udzielasz odpowiedzi?

Nie ma dwóch silników różniących się tylko ilością zaworów na
cylinder.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

23 Data: Czerwiec 30 2008 18:29:06
Temat: Re: OHC a DOHC jakie są róznice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Adam Plaszczyca"  wrote in message

Nie ma dwóch silników rózniacych sie tylko iloscia zaworów na
cylinder.

fabrycznych a i to nie jestem pewien - N9E (DOHC z Sierrki) moze dostac glowice z Y5B czy N7A bez zmieniania pozostalych elementow

OHC a DOHC jakie są różnice w momencie obrotowym



Grupy dyskusyjne