Grupy dyskusyjne   »   OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...

OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...



1 Data: Marzec 04 2007 11:10:19
Temat: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Pamela 

witam!
od ok. pół roku woże się Puntem II 1.2 16V 2000r. (80KM), bardzo
podoba mi się dynamika silnika, jednak chciałbym wiedzieć jak jeździć
oszczędnie:)

Wiem że to pytanie maglowane było już dziesiątki razy, ale:
- podawano zupełnie sprzeczne informacje
- rozmawiano o silnikach większych niż 1.2
- w zasadzie to nie było żadnych ostatecznych wniosów:(

Chciałbym wiedzieć jak:
1) najekonomiczniej przejechać np. 100km na trasie
2) na jakich obrotach auto ma największego "kopa"
3) na jakich obrotach pali najmniej w stosunku do czasu przejazdu
danego odcinka drogi
4) ponizej jakich obrotów nie wchodzić, żeby nie dusić/męczyć silnika
5) czy dojeżdzając do np. światel wciskać sprzęgło/wrzucać luz/jechać
na biegu i poniżej jakiejśtam prędkości wciskać sprzęgło (odpowiedzią
na to pytanie pewnie będzie 3 mozliwość....jednak przeciez wtedy auto
hamuje, a przy wciśniętym sprzęgle dokulamy się dalej- czyli możemy
wcześniej wcisnąć sprzęgło)

znalazłem w necie stronkę z wykresami do tego modelu, jednak moja
uboga wiedza techniczna nie pozwala na ich intrerpretację...
oto one: http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=528 w
zakładce DOWNLOADS jest ich kilka:)

Dziękuję wszystkim za pomoc i pozdrawiam



2 Data: Marzec 04 2007 12:46:42
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliw ości...
Autor: Marcin 

Dnia Sun, 04 Mar 2007 12:10:19 +0100, Pamela  napisał:

witam!
od ok. pół roku woże się Puntem II 1.2 16V 2000r. (80KM), bardzo
podoba mi się dynamika silnika, jednak chciałbym wiedzieć jak jeździć
oszczędnie:)

Chciałbym wiedzieć jak:
1) najekonomiczniej przejechać np. 100km na trasie

Chociaz mam wersje 8V to predkosc 80-90 jest odpowiednia aby jak najmniej  spalic paliwa, do tego hamowanie silnikiem (np dlugie zjazdy z gorki) -  takie sa wskazania komputera.

3 Data: Marzec 04 2007 15:32:28
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwoœci...
Autor: J.F. 

On 4 Mar 2007 03:10:19 -0800,  Pamela wrote:

Chciałbym wiedzieć jak:
1) najekonomiczniej przejechać np. 100km na trasie

50km/h. A moze 40 ..

2) na jakich obrotach auto ma największego "kopa"

Pewnie ze 6000

3) na jakich obrotach pali najmniej w stosunku do czasu przejazdu
danego odcinka drogi

Zbyt skomplikowane zadanie.

4) ponizej jakich obrotów nie wchodzić, żeby nie dusić/męczyć silnika

Tak kosiarka zapewne lubi mniej wiecej 3000-4500

5) czy dojeżdzając do np. światel wciskać sprzęgło/wrzucać luz/jechać
na biegu i poniżej jakiejśtam prędkości wciskać sprzęgło (odpowiedzią
na to pytanie pewnie będzie 3 mozliwość....jednak przeciez wtedy auto
hamuje, a przy wciśniętym sprzęgle dokulamy się dalej- czyli możemy
wcześniej wcisnąć sprzęgło)

Tez mi sie tak wydaje ..

znalazłem w necie stronkę z wykresami do tego modelu, jednak moja
uboga wiedza techniczna nie pozwala na ich intrerpretację...
oto one: http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=528

Na wiele w kwestii oszczednosci to sie nie przydadza.

No no, nie taka kosiarka. Nie przekraczac 5000.

J.

4 Data: Marzec 05 2007 10:14:25
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwoœci...
Autor: Robert Rędziak 

On Sun, 04 Mar 2007 15:32:28 +0100, J.F
 wrote:

No no, nie taka kosiarka. Nie przekraczac 5000.

 Oczywiście, że przekraczać (chyba że ma ciasno zestopniowaną
 szóstkę), krzywa mocy nie opada zbyt drapieżnie (przy 6krpm
 wciąż jest więcej niż przy 4krpm). Przy normalnej skrzyni z
 okolic 6krpm obroty pewnie będą spadać o jakieś 2000, więc
 akurat będziesz trafiać w maksymalny moment.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak    mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net
klubsubaru.pl  uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl

5 Data: Marzec 05 2007 12:44:34
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: J.F. 

On Mon, 5 Mar 2007 10:14:25 +0000 (UTC),  Robert Rędziak wrote:

On Sun, 04 Mar 2007 15:32:28 +0100, J.F
No no, nie taka kosiarka. Nie przekraczac 5000.

Oczywiście, że przekraczać (chyba że ma ciasno zestopniowaną
szóstkę), krzywa mocy nie opada zbyt drapieżnie (przy 6krpm
wciąż jest więcej niż przy 4krpm). Przy normalnej skrzyni z
okolic 6krpm obroty pewnie będą spadać o jakieś 2000, więc
akurat będziesz trafiać w maksymalny moment.

Ale kolega chcial oszczednie.
Zaloze sie ze sprawnosc przy 3500 znacznie lepsza niz przy 6000,
a mocy znow nie tak duzo mniej.

J.

6 Data: Marzec 05 2007 12:49:00
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki 

On 2007-03-05, J.F  wrote:


Ale kolega chcial oszczednie.
Zaloze sie ze sprawnosc przy 3500 znacznie lepsza niz przy 6000,
a mocy znow nie tak duzo mniej.

Oszczedniej bedzie wyprzedzal jak zrobi to szybko...

--
___________________________________________
Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net

7 Data: Marzec 05 2007 15:59:18
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Robert Rędziak 

On Mon, 05 Mar 2007 12:44:34 +0100, J.F
 wrote:

Ale kolega chcial oszczednie.
Zaloze sie ze sprawnosc przy 3500 znacznie lepsza niz przy 6000,
a mocy znow nie tak duzo mniej.

 Ale pytał też, jak przyspieszać efektywnie =P

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak    mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net
klubsubaru.pl  uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl

8 Data: Marzec 04 2007 17:31:29
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: V-Tec 

Pamela napisał(a):
[..]

Chciałbym wiedzieć jak:
1) najekonomiczniej przejechać np. 100km na trasie

Jedź tempem ciężarówek 85-90 na piątym biegu bez niepotrzebnego hamowania hamulcem (staraj się hamować silnikiem), łagodnie przyspieszaj, niepotrzebnie nie wyprzedzaj i będzie ok.

--
Pozdr,
W.

9 Data: Marzec 04 2007 17:36:27
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Gabriel'Varius' 

Użytkownik V-Tec napisał:

Pamela napisał(a):
[..]

Chciałbym wiedzieć jak:
1) najekonomiczniej przejechać np. 100km na trasie


Jedź tempem ciężarówek 85-90 na piątym biegu bez niepotrzebnego hamowania hamulcem (staraj się hamować silnikiem), łagodnie przyspieszaj, niepotrzebnie nie wyprzedzaj i będzie ok.

Dodatkowo na trasie schowaj sie za TIRa, autokar i w droge (jesli spalnie wyjdzie ponizej normy to krzyknij na 19#  "sprzedam oszczednosci" :-) )
ps. to w () to zart :-)
pozdrawiam

--
            <-- - http://www.varius.jawnet.pl -- ->
Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
                Oskar Wilde

10 Data: Marzec 04 2007 17:52:19
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: blackbird 

Dodatkowo na trasie schowaj sie za TIRa, autokar i w droge

Nie sprawdza sie. TIRy i autokary hamuja w miejscach i sytuacjach gdzie
osobowka mozna spokojnie toczyc sie na V biegu. Podstawowa zasada to nie
wjezdzac nikomu w dupe.

11 Data: Marzec 04 2007 18:10:22
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: blackbird 

Jedź tempem ciężarówek 85-90 na piątym biegu bez niepotrzebnego hamowania
hamulcem (staraj się hamować silnikiem), łagodnie przyspieszaj,
niepotrzebnie nie wyprzedzaj i będzie ok.

Dodalbym jeszcze: Zgasic swiatla, wylaczyc radio. Wspomaganie kierownicy
jest elektryczne wiec trzeba wyjac bezpiecznik.

12 Data: Marzec 04 2007 18:19:17
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Relifex 

Dodalbym jeszcze: Zgasic swiatla, wylaczyc radio. Wspomaganie kierownicy jest elektryczne wiec trzeba wyjac bezpiecznik.

nie ma to jak stary diesel, jak sie juz rozkreci to mozna odpiac akumulator i podrozowac bez elektrycznosci ;) to jest dopiero oszczednosc

13 Data: Marzec 04 2007 19:15:48
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Pamela 

a może ktoś odpowie na te 5 pytań które są na samej górze? :) bo w
zasadzie nic nowego sie nie dowiedziałem jak narazie :p

14 Data: Marzec 04 2007 20:25:08
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: blackbird 

a może ktoś odpowie na te 5 pytań które są na samej górze? :)

Ale o co chodzi? Co za roznica, czy auto spali 6 czy 9 litrow/100km?

bo w
zasadzie nic nowego sie nie dowiedziałem jak narazie :p

Jak to nic, J.F. napisal bardzo precyzyjnie, najmniej spali gdzies tak przy
40-50 km/h. Najtaniej wiec bedzie na trasie rozpedzic sie do 50 km/h
korzystajac z gornego zakresu obrotow, wrzucic IV i majestatycznie toczyc
sie nie szybciej jak 50 km/h. Spalanie nie przekroczy 4 l/100 km.

15 Data: Marzec 04 2007 19:30:28
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Pamela 

On 4 Mar, 20:25, "blackbird"  wrote:

Ale o co chodzi? Co za roznica, czy auto spali 6 czy 9 litrow/100km?

róznica zasadnicza...oszczędność pieniędzy:)


Jak to nic, J.F. napisal bardzo precyzyjnie, najmniej spali gdzies tak przy
40-50 km/h. Najtaniej wiec bedzie na trasie rozpedzic sie do 50 km/h
korzystajac z gornego zakresu obrotow, wrzucic IV i majestatycznie toczyc
sie nie szybciej jak 50 km/h. Spalanie nie przekroczy 4 l/100 km.
no.....a gdzie jest odpowiedz na pytanie 3, 4 i 5? bo jakoś nie
widze...

PS jak ktoś nie rozumie sensu oszczędnej jazdy lub pisze zeby pisać i
nic nowego nie wnieść do dyskusji to niech wyłączy to okienko

16 Data: Marzec 04 2007 18:17:54
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Relifex 

Jedź tempem ciężarówek 85-90 na piątym biegu bez niepotrzebnego hamowania hamulcem (staraj się hamować silnikiem), łagodnie przyspieszaj, niepotrzebnie nie wyprzedzaj i będzie ok.

taka metoda jechalem kiedys bodajze do Katowic, nie spieszylo mi sie i mialem czas na rozmyslanie
efek to to jak mnie paiec nie myli 4,4l/100km benzyny, samochodem daewoo nexia 1.5 8V MPI. Kiedys jeszcze raz tak jechalem ale widocznie warunki byly inne bo spalanie wzroslo do 4,8.

17 Data: Marzec 05 2007 12:46:05
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwoœci...
Autor: J.F. 

On Sun, 04 Mar 2007 17:31:29 +0100,  V-Tec wrote:

Jedź tempem ciężarówek 85-90 na piątym biegu

No wlasnie - w jakiej odleglosci za ciezarowka/autobusem
jest korzystny ciag ?

J.

18 Data: Marzec 05 2007 13:12:13
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wť tpliwo�ci...
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. napisał(a):

On Sun, 04 Mar 2007 17:31:29 +0100,  V-Tec wrote:
Jedź tempem ciężarówek 85-90 na piątym biegu

No wlasnie - w jakiej odleglosci za ciezarowka/autobusem
jest korzystny ciag ?

Jadąc rowerem góra kilkadziesiąt cm za zderzakiem, no może metr, dalej zaczyna się przepływ wybitnie turbulentny i zaczyna szarpać.

Jak w Nascar jeżdżÄ… to też muszą się trzymać na centymetry za zderzakiem (co prawda nie za autobusem, ale za to jadą tam po 300km/h).
Oddalenie się trochę bardziej powoduje chyba odwrotny, niekorzystny efekt rozcinania strug powietrza tam gdzie turbulentnie łÄ…czą się one za poprzednim samochodem.

19 Data: Marzec 05 2007 15:49:51
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Pamela 

no dobra, a co robić w następujących sytuacjach?
1.na trasie powiedzmy lepiej jechać na IV przy obrotach 3000 czy na V
przy 2000?
2.jade po mieście na IV i nagle muszę zwolnić do 40km/h, po czym chce
przyspieszyć....lepiej zredukować na III i dać większe obroty czy
dalej ciągnąć na IV przy niskich obrotach?
3. lepiej przy ruszaniu ostro przyspieszać na każdym biegu, czy np.
zmieniac po przekroczeniu xxxx obrotów? - chodzi mi o ekonomię a nie
dynamikę ;p

sory że tak Was męcze, ale moja kariera motoryzacyjna trwa dość
krótko, a mimo tego chce dobrze jeździć:)

20 Data: Marzec 05 2007 17:02:34
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Tomek 

Pamela napisał(a):

no dobra, a co robić w następujących sytuacjach?
1.na trasie powiedzmy lepiej jechać na IV przy obrotach 3000 czy na V
przy 2000?

Ekonomiczna jazda: jak najwyzszy bieg, jak najnizsze obroty. Wiec o ile odpowiada Ci predkosc uzyskiwana przy 2000 obr na V biegu (podejrzewam jakies 80 km/h), to mozesz tak jezdzic. Wtedy tez pali naprawde malo. Podejrzewam, ze gdybys powiedzmy jechal gierkowka caly czas z rownie lekka noga na "piatce", to spalisz nawet ponizej 4 litrow na setke. Przynajmniej SC 1,1 mpi potrafi ;-). Tyle ze wtedy zmuszasz ciezarowki i autobusy do wyprzedzania => tamowania lewego pasa.

2.jade po mieście na IV i nagle muszę zwolnić do 40km/h, po czym chce
przyspieszyć....lepiej zredukować na III i dać większe obroty czy
dalej ciągnąć na IV przy niskich obrotach?

Obowiazkowo redukcja na III, bo przyspieszanie od powiedzmy 1500 a nawet mniej obrotow dla benzyniaka to maltretowanie. O braku dynamiki i zwiekszonym spalaniu juz nie wspominam.

3. lepiej przy ruszaniu ostro przyspieszać na każdym biegu, czy np.
zmieniac po przekroczeniu xxxx obrotów? - chodzi mi o ekonomię a nie
dynamikę ;p

Paradoksalnie - przyspieszac nalezy zdecydowanie o ile tylko war. drogowe na to pozwalaja (zmuszasz wtedy silnik do krotkotrwalych wysilkow i wychodzi to ponoc korzystniej, niz kapelusznicze rozpedzanie przez wdepniecie pedalu pare mm i tym samym tamowanie ruchu).
Kiedys czytalem artykul na temat "eco driving" i autor zalecal krecic silnik zdecydowanie - przez depniecie pedalu gazu do 3/4 glebokosci i w momencie gdy silnik osiagnie (benzyniak 2500, diesel 2200) obrotow/min natychmiast zmieniac bieg na wyzszy i powtarzac procedure az do momentu osiagniecia docelowej predkosci.

--
Pozdrawiam

21 Data: Marzec 05 2007 16:24:15
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Pamela 

On 5 Mar, 17:02, Tomek  wrote:

Ekonomiczna jazda: jak najwyzszy bieg, jak najnizsze obroty.

No a jak to się ma do męczenia silnika przy zbyt niskich obrotach?:)
tzn. gdzie jest granica między oszczędną jazdą a torturami :D

22 Data: Marzec 05 2007 17:33:16
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Tomek 

Pamela napisał(a):

No a jak to się ma do męczenia silnika przy zbyt niskich obrotach?:)
tzn. gdzie jest granica między oszczędną jazdą a torturami :D


Najlepiej sluchaj co silnik do Ciebie "mowi" - jesli "burczy" wyraznie inaczej niz przy 2000-2500 obr/min i zaczyna wprawiac karoserie w wibracje, to zdecydowanie nalezy zwiekszyc obroty. Generalnie sprobuj tak: "lekka noga na gazie" na tym V biegu - czyli wcisniety moze nie pare milimetrow, ale jakies z 1 - 2 cm w podloge i zobacz, ile obrotow wtedy rozwija. U mnie jest ok 2000 obr/min, osiaga na plaskim 80 km/h i nie powiedzialbym, zeby to bylo maltretowanie. Z kolei na IV przy podobnie wcisnietym pedale "idzie" jakies 60-70 km/h, srednio 65. Dla przypomnienia Seiko z silnikiem 1,1 mpi 8v serii Fire.

--
Pozdrawiam

23 Data: Marzec 05 2007 17:37:37
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki 

On 2007-03-05, Pamela  wrote:

On 5 Mar, 17:02, Tomek  wrote:

Ekonomiczna jazda: jak najwyzszy bieg, jak najnizsze obroty.

No a jak to się ma do męczenia silnika przy zbyt niskich obrotach?:)
tzn. gdzie jest granica między oszczędną jazdą a torturami :D

Przyjmij, ze ~2 kRPM. Staraj sie nie przyspieszac od obrotow nizszych
niz ta wartosc.


--
___________________________________________
Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net

24 Data: Marzec 05 2007 22:52:21
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Robert Rędziak 

On 5 Mar 2007 08:24:15 -0800, Pamela  wrote:

No a jak to się ma do męczenia silnika przy zbyt niskich obrotach?:)
tzn. gdzie jest granica między oszczędną jazdą a torturami :D

 Jak dla mnie ta cała ekojazda to masakrowanie panewek, ale kto
 by się takimi rzeczami przejmował...

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak    mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net
klubsubaru.pl  uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl

25 Data: Marzec 06 2007 08:39:47
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Funaki 

Jak dla mnie ta cała ekojazda to masakrowanie panewek, ale kto
by się takimi rzeczami przejmował...

Bo ludzie głupi myślą, że ekojazda to utrzymywanie mozliwie najniższych obrotów, a to g* prawda, no bogowie no... :-/

--
3M
Felicia 1.9D GLX Break + mobil, y2k.

26 Data: Marzec 06 2007 08:52:51
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Tomasz Pyra 

Robert Rędziak napisał(a):

On 5 Mar 2007 08:24:15 -0800, Pamela  wrote:

No a jak to się ma do męczenia silnika przy zbyt niskich obrotach?:)
tzn. gdzie jest granica między oszczędną jazdą a torturami :D

 Jak dla mnie ta cała ekojazda to masakrowanie panewek, ale kto
 by się takimi rzeczami przejmował...

Masakrowanie panewek to coś przeciwnego do ekojazdy :)
No chyba że chodzi o taką "ekojazdę z magla".

Wielu się wydaje, że ekologicznie jest jak oni przy przyspieszaniu cisną samochód poniżej 2000rpm, a wtedy to dokładnie - panewki lecą, a samochód wcale nie pali mało paliwa.

Żeby zużyć mało paliwa, przyspieszać trzeba zdecydowanie, z redukcją przy normalnych obrotach, a po ustaleniu prędkości wrzucić docelowy bieg i jechać jak najdłużej ze stałą prędkością.

No i oczywiście przede wszystkim płynność, czyli uzmysłowić sobie że paliwa nie zużywa się od wciskania gazu, a bardziej od wciskania hamulca.

27 Data: Marzec 06 2007 08:16:01
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Robert Rędziak 

On Tue, 06 Mar 2007 08:52:51 +0100, Tomasz Pyra
 wrote:

Masakrowanie panewek to coś przeciwnego do ekojazdy :)
No chyba że chodzi o taką "ekojazdę z magla".

Wielu się wydaje, że ekologicznie jest jak oni przy przyspieszaniu cisną
samochód poniżej 2000rpm, a wtedy to dokładnie - panewki lecą, a
samochód wcale nie pali mało paliwa.

 Właśnie wszyscy ekowstrząsacze, z Motorem włącznie, mówią
 wyraźnie: przyspieszaj z gazem w 3/4 w podłodze, przy 2.5k zmień
 bieg na wyższy. Przy normalnie zestopniowanej skrzyni oznacza to
 spadek poniżej 2krpm na wyższym biegu. Ja się nie odważę tak
 piłować silnika.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak    mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net
klubsubaru.pl  uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl

28 Data: Marzec 06 2007 17:29:13
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: V-Tec 

Robert Rędziak napisał(a):
[..]

 Właśnie wszyscy ekowstrząsacze, z Motorem włącznie, mówią
 wyraźnie: przyspieszaj z gazem w 3/4 w podłodze, przy 2.5k zmień
 bieg na wyższy. Przy normalnie zestopniowanej skrzyni oznacza to
 spadek poniżej 2krpm na wyższym biegu. Ja się nie odważę tak
 piłować silnika.

to ty jeździsz ekonomicznie? ;)
   Kiedyś zrobiłem test - przejazd około 1km, ze startu zatrzymanego, z
przyspieszaniem do tej samej prędkości ~80km/h. Raz z gazem ~3/4, drugim
razem z mniejszym gazem (maks 1/2). Średnie zużycie (odczyt z komputera)
było mniejsze w drugim przypadku - więc gdzie tu ekonomia? Co prawda
średnia prędkość nieznacznie też - ale ma być ekonomicznie.
   3/4 gazu w podłodze przy większych silnikach to już spore
przyspieszenie - przy normalnej jeździe nie potrzebuję go, po za tym
taka jazda trochę szarpana mi się wydaje. Wolę delikatniej i płynniej.
No i tak jak piszesz: gdzie 3/4 gazu przy obrotach <2krpm (w benzynie)?

--
Pozdr,
W.

29 Data: Marzec 06 2007 16:59:40
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Robert Rędziak 

On Tue, 06 Mar 2007 17:29:13 +0100, V-Tec
 wrote:

to ty jeździsz ekonomicznie? ;)

 Ja? Bardzo ekonomicznie: 3-5krpm, czasami nawet do rev limitera
 ;) Gaz od 1/2 do deski ;)

   3/4 gazu w podłodze przy większych silnikach to już spore
przyspieszenie - przy normalnej jeździe nie potrzebuję go, po za tym
taka jazda trochę szarpana mi się wydaje. Wolę delikatniej i płynniej.
No i tak jak piszesz: gdzie 3/4 gazu przy obrotach <2krpm (w benzynie)?

 Jak dla mnie, to chodzi o to, żeby:

 a) pracować w zakresie małych mocy silnika (żeby pracować z
 możliwie dużym obciążeniem silnika),
 b) możliwie nie dławić silnika przepustnicą (znów -- duże
 obciążenie).

 Krótkie przyspieszenia w zakresach, gdzie silnik mało z siebie
 daje, ale z dużymi obciązeniami, żeby sprawność była możliwie
 wysoka, a potem toczenie się przy minimalnym obciążeniu, na
 możliwie niskich obrotach.

 Ale te 2.5k jako obroty maksymalne kłóci mi się z opowiastkami o
 zjawiskach hydrodynamicznych, jakie mają miejsce na styku
 panewek z czopami, etc...

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak    mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net
klubsubaru.pl  uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl

30 Data: Marzec 07 2007 08:50:24
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Tomasz Pyra 

V-Tec napisał(a):

Robert Rędziak napisał(a):
[..]
 Właśnie wszyscy ekowstrząsacze, z Motorem włącznie, mówią
 wyraźnie: przyspieszaj z gazem w 3/4 w podłodze, przy 2.5k zmień
 bieg na wyższy. Przy normalnie zestopniowanej skrzyni oznacza to
 spadek poniżej 2krpm na wyższym biegu. Ja się nie odważę tak
 piłować silnika.

to ty jeździsz ekonomicznie? ;)
  Kiedyś zrobiłem test - przejazd około 1km, ze startu zatrzymanego, z
przyspieszaniem do tej samej prędkości ~80km/h. Raz z gazem ~3/4, drugim
razem z mniejszym gazem (maks 1/2). Średnie zużycie (odczyt z komputera)
było mniejsze w drugim przypadku - więc gdzie tu ekonomia? Co prawda
średnia prędkość nieznacznie też - ale ma być ekonomicznie.

Ale kluczowa jest tu ta średnia prędkość.
Warunki porównywalne to te gdzie przejeżdżasz odcinek w tym samym czasie, czyli albo przyspieszasz nagle do 50km/h i tą prędkość utrzymujesz, albo przyspieszasz delikatnie, jednostajnie od 0->100km/h.

Jak Ci się nie spieszy to mimo wszystko lepiej szybko przyspieszyć do tej niespiesznej prędkości nią sobie powoli jechać, niż powoli rozpędzać się do dużej prędkości.

31 Data: Marzec 07 2007 12:58:44
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: blackbird 

Ale kluczowa jest tu ta średnia prędkość.
Warunki porównywalne to te gdzie przejeżdżasz odcinek w tym samym czasie,
czyli albo przyspieszasz nagle do 50km/h i tą prędkość utrzymujesz, albo
przyspieszasz delikatnie, jednostajnie od 0->100km/h.

No to w takim razie miedzy swiatlami musisz rozpedzic sie do 40 km/h zamiast
do 50 km/h, tylko ze w pierwszym przypadku wyprzedzi Cie na tyle duzo
pojazdow, ze na nastepnych swiatlach stracisz jeden cykl. Problem nie
wystepuje przy bardzo spokojnym rozpedzaniu do 50 km/h.  "Ale srednia
predkosc taka sama!" No i co z tego? Wszyscy sa przyzwyczajeni do
stosunkowego powolnego ruszania samochodu ze swiatel i malo kierowcow bedzie
kombinowalo jak wyprzedzic taki pojazd, w przeciwienstwie do auta jadacego
40 km/h.

Mam fajne swiatla po drodze do pracy. Warunki sa dosc specyficzne, bo jest
to fragment drogi laczacej Wroclaw z autostrada, a po zjezdzie z autostrady
przy 80-100 km/h na podmiejskiej dwupasmowce ludziom wydaje sie, ze samochod
prawie sie zatrzymal. Moznaby ladnie przejechac na zielonym przez kilka
swiatel z rzedu... Ale kiedy jest duzy ruch, poprostu sie nie da, bo
wyprzedzi Cie na tyle duzo samochodow (z Tirami wlacznie), ze ruszysz wtedy
na drugim cyklu, albo na trzecim zamiast na drugim. Zeby bylo ciekawiej, to
ze swiatel na jednym cyklu ruszy, moze 12-16 samochodow, gdyby natomiast
auta jechaly z rozpedu to przeskoczyloby 2x wiecej.

32 Data: Marzec 08 2007 22:03:59
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wštpliwo?ci...
Autor: Pamela 


Mam fajne swiatla po drodze do pracy. Warunki sa dosc specyficzne, bo jest
to fragment drogi laczacej Wroclaw z autostrada, a po zjezdzie z autostrady
przy 80-100 km/h na podmiejskiej dwupasmowce ludziom wydaje sie, ze samochod
prawie sie zatrzymal. Moznaby ladnie przejechac na zielonym przez kilka
swiatel z rzedu... Ale kiedy jest duzy ruch, poprostu sie nie da, bo
wyprzedzi Cie na tyle duzo samochodow (z Tirami wlacznie), ze ruszysz wtedy
na drugim cyklu, albo na trzecim zamiast na drugim. Zeby bylo ciekawiej, to
ze swiatel na jednym cyklu ruszy, moze 12-16 samochodow, gdyby natomiast
auta jechaly z rozpedu to przeskoczyloby 2x wiecej.

no i co z tego wynika? bo nie bardzo złapałem o co Ci chodzi:)

33 Data: Marzec 05 2007 12:59:22
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: V-Tec 

V-Tec napisał(a):

Pamela napisał(a):
[..]

Chciałbym wiedzieć jak:
1) najekonomiczniej przejechać np. 100km na trasie

Jedź tempem ciężarówek 85-90 na piątym biegu bez niepotrzebnego

qrde, napisać coś na pms to od razu zinterpretują po swojemu. Chodziło mi o odpuszczenie sobie wyprzedzania (podniesie spalanie, a nieznacznie średnią prędkość-zależy jeszcze jaki jest ruch), a nie chowanie się za ciężarówką w celu zmniejszenia oporów :)

W.

34 Data: Marzec 04 2007 20:52:28
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Funaki 

Co też nasz Pamela napisał we wiadomości

siedząc na sedesie w wielkim skupieniu:

witam!
od ok. pół roku woże się Puntem II 1.2 16V 2000r. (80KM), bardzo
podoba mi się dynamika silnika, jednak chciałbym wiedzieć jak jeździć
oszczędnie:)
Wiem że to pytanie maglowane było już dziesiątki razy, ale:
- podawano zupełnie sprzeczne informacje
- rozmawiano o silnikach większych niż 1.2
- w zasadzie to nie było żadnych ostatecznych wniosów:(

Moje doświadczenia wiążą się jedynie z 1,2 8V mojej połowicy. Zszedłem już do 18,7km/l w mieście na zimówkach, co daje ~5,3L/100km (dynamiczna jazda!). Trasy jeszcze nim nie robiliśmy. Ale ten silnik ma całkiem inną charakterystykę niż 16V, więc dokładny opis nie będzie miał tu zastosowania.

1) najekonomiczniej przejechać np. 100km na trasie

3) na jakich obrotach pali najmniej w stosunku do czasu przejazdu
danego odcinka drogi

Musisz obserwować komputer :-)

--
3M
Felicia 1.9D GLX Break + mobil, y2k.

35 Data: Marzec 04 2007 21:13:56
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Relifex 

Moje doświadczenia wiążą się jedynie z 1,2 8V mojej połowicy. Zszedłem już do 18,7km/l w mieście na zimówkach, co daje ~5,3L/100km (dynamiczna jazda!). Trasy jeszcze nim nie robiliśmy. Ale ten silnik ma całkiem inną charakterystykę niż 16V, więc dokładny opis nie będzie miał tu zastosowania.

moze Twoja dynamika konczy sie wraz z koncem zielonego pola na obrotomierzu?
A moze mieszkasz w miescie gdzie sa jedne swiatla.
A moze to samochod sasiada?

1) najekonomiczniej przejechać np. 100km na trasie

najlepiej jeszcze wiecej

3) na jakich obrotach pali najmniej w stosunku do czasu przejazdu
danego odcinka drogi

musisz probowac, generalnie z pewnoscia V-bieg i predkosci w okolicach 80km/h

Musisz obserwować komputer :-)

firmowo zestrojone komputery prawie zawsze oszukuja, np. niemal wszystkie paski i octawie TDi jakimi jezdzilem zawsze zanizaly spalanie o 0,5-0,8 l/100km w stosunku do tego co wychodzilo na stacji.
Ja sam stroilem swojego kompa po przejechaniu kilku bakow w roznych warunkach az doszedlem do stanu kiedy 0 paliwa na kompie oznacza faktyczny brak paliwa w baku, albo inaczej mowiac lejac pod korek (razem z odpowietrzeniem) po wskazaniu przez komp ze zuzyto 50l paliwa wchodzi dokladnie 50l.

36 Data: Marzec 04 2007 21:22:22
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Funaki 

Moje doświadczenia wiążą się jedynie z 1,2 8V mojej połowicy. Zszedłem
już  do 18,7km/l w mieście na zimówkach, co daje ~5,3L/100km (dynamiczna jazda!). Trasy jeszcze nim nie robiliśmy. Ale ten silnik ma całkiem inną charakterystykę niż 16V, więc dokładny opis nie będzie miał tu zastosowania.

moze Twoja dynamika konczy sie wraz z koncem zielonego pola na
obrotomierzu? A moze mieszkasz w miescie gdzie sa jedne swiatla.
A moze to samochod sasiada?

1. Nie ma tam zielonego pola (Punto II 1,2 8V 2003 r.).
2. Uważniej czytając sig'a zozumiałbyś, że chodzi o Trójmiasto, no ale po jakści Twego posta nie chciałbym być wobec Ciebie zbyt wymagający ;-p.
3. Co Ci nie pasuje? Spalanie w Nexii? Baardzo mi przykro :-)

--
3M
Felicia 1.9D GLX Break + mobil, y2k.

37 Data: Marzec 04 2007 21:38:36
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: blackbird 

3. Co Ci nie pasuje? Spalanie w Nexii? Baardzo mi przykro :-)

Na 3 biegu nie spali mniej niz 4 litry, przy jezdzie ze stala i umiarkowana
predkoscia, dodaj skrzyzowania, rozpedzanie nie wspomne juz nawet, ze na III
to jedziesz najwyzej 50% dystansu, bo reszte na II i I. A ty jeszcze
piszesz, ze jazda byla dynamiczna...

38 Data: Marzec 04 2007 21:50:34
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Funaki 

Na 3 biegu nie spali mniej niz 4 litry, przy jezdzie ze stala i
umiarkowana  predkoscia, dodaj skrzyzowania, rozpedzanie nie wspomne juz
nawet, ze na III  to jedziesz najwyzej 50% dystansu, bo reszte na II i
I. A ty jeszcze  piszesz, ze jazda byla dynamiczna...

Owszem :-)

No ale i tak wiele osób sądzi, że jak czegoś nie potrafią, to jest to
niemożliwe.
Oooczywiście szanujemy je :-)



--
3M
Felicia 1.9D GLX Break + mobil, y2k.

39 Data: Marzec 04 2007 22:15:11
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: blackbird 

No ale i tak wiele osób sądzi, że jak czegoś nie potrafią, to jest to
niemożliwe.
Oooczywiście szanujemy je :-)

Nigdy nie chcialo mi sie bawic w sprawdzanie ile najmniej spali samochod w
miescie. Sprawdzilem natomiast ile, moze spalic maksymalnie. Astra 1.6 16v,
19,8 l/100 km, nastepne tankowanie rowne 20 (ale tankowanie po okolo 100 km
bo jechalem na trase), potem 19,1 l/100 km (bylo deszczowo). Inna sprawa, ze
mniej niz 12 jezdzac wylacznie po miescie nigdy mi nie spalila.

40 Data: Marzec 04 2007 22:20:47
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: blackbird 

Nigdy nie chcialo mi sie bawic w sprawdzanie ile najmniej spali samochod w
miescie. Sprawdzilem natomiast ile, moze spalic maksymalnie. Astra 1.6
16v, 19,8 l/100 km, nastepne tankowanie rowne 20 (ale tankowanie po okolo
100 km bo jechalem na trase), potem 19,1 l/100 km (bylo deszczowo). Inna
sprawa, ze mniej niz 12 jezdzac wylacznie po miescie nigdy mi nie spalila.

A byl bym zapomnial - miasto Wroclaw. Przy takiej jezdzie, srednio na 1
tankowanie przypadala 1 wizyta u wulkanizatora i prostowanie falgi lub felg.
Potem wyremontowalem zawieszenie i nie mialem juz ochoty na dalsze
eksperymenty.

41 Data: Marzec 05 2007 07:16:31
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Relifex 

moze Twoja dynamika konczy sie wraz z koncem zielonego pola na
obrotomierzu? A moze mieszkasz w miescie gdzie sa jedne swiatla.
A moze to samochod sasiada?

1. Nie ma tam zielonego pola (Punto II 1,2 8V 2003 r.).

mniejsza o to, pewnie konczysz jazde na 2,5 obr./min. i mowisz cos o czym...? o dynamice...?

2. Uważniej czytając sig'a zozumiałbyś, że chodzi o Trójmiasto,

fakt, ciezko mi idzie

no ale po jakści Twego posta nie chciałbym być wobec Ciebie zbyt wymagający ;-p.
3. Co Ci nie pasuje? Spalanie w Nexii? Baardzo mi przykro :-)

pasuje mi i to bardzo, zwlaszcza ze inne auto mimo ze 12x drozsze wcale mi sie nie podoba i pali jeszcze wiecej;)
wracajac do meritum, to nawet jesli Twoj wynik jest realny to technika jazdy przyprawia o nerwice nie tylko samego kierowce ale pewnie tez 99% innych kierowcow. W W-wie by Cie zatrabili, wczoraj jechalem z kims spoza miasta i na TT mialem na budziku 140, polowa mondziakow asterek itd. wyprzedzala. Na Wislostradzie w tunelu lecialem 110 srodkowym i lewy i prawy pas jechal szybciej (na moim akurat tyle jechalo sie w ciagu aut). Na Poniatowskim az do ronda Wiatraczna raczej nikt nie jechal ponizej 80 km/h. Przy moim codziennym stulu jazdy na benzynie ciezko zejsc pozniej 9,5l. a czesto dochodzilem do 13, ale to bylo zwykle krecenie motoru w okolice czerwieni. Na lpg mieszcze sie zwykle w 11-12 ale to tez jest jazda do 5 ty.s obr. i z pedalem do polowy w podlodze ;)

42 Data: Marzec 04 2007 21:50:55
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: V-Tec 

Funaki napisał(a):
[..]

Moje doświadczenia wiążą się jedynie z 1,2 8V mojej połowicy. Zszedłem już do 18,7km/l w mieście na zimówkach, co daje ~5,3L/100km (dynamiczna jazda!). Trasy jeszcze nim nie robiliśmy. Ale ten silnik ma całkiem inną

nie żartuj :) 5,3l po mieście przy dynamicznej jeździe - skutery prawie tyle palą ;)
Zrób pomiar metodą "2 tankowań do pełna".

W.

43 Data: Marzec 04 2007 22:05:49
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Funaki 

Moje doświadczenia wiążą się jedynie z 1,2 8V mojej połowicy. Zszedłem już do 18,7km/l w mieście na zimówkach, co daje ~5,3L/100km (dynamiczna jazda!). Trasy jeszcze nim nie robiliśmy. Ale ten silnik ma całkiem inną

nie żartuj :) 5,3l po mieście przy dynamicznej jeździe - skutery prawie tyle palą ;)

Nie żartuję :-) Poważnie komputer tyle wskazuje, oczywiście pod warunkiem bardzo rygorystycznego przestrzegania pewnych zasad, poza tym w tym przypadku dynamiczna jazda oznacza szybkie rozpędzanie się do 50-60 km/h (a nie 80-90 co wiele osób ma na myśli) i utrzymanie jej w bardzo ściśle określonym (i wąskim) przedziale obrotów.

Zrób pomiar metodą "2 tankowań do pełna".

Połowica do pełna jeszcze nie tankowała, ale jak wleje 25l, to przejedzie ~450 km, tankowanie w momencie zaświecenia się rezerwy.


--
3M
Felicia 1.9D GLX Break + mobil, y2k.

44 Data: Marzec 04 2007 22:07:23
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: blackbird 

Połowica do pełna jeszcze nie tankowała, ale jak wleje 25l, to przejedzie
~450 km, tankowanie w momencie zaświecenia się rezerwy.

Moze Ci ktos w nocy do baku potajemnie dolewa?

45 Data: Marzec 04 2007 22:17:37
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Alex81 

In article  
says...

Moze Ci ktos w nocy do baku potajemnie dolewa?

Jakiś czas temu w AŚ było porównanie najmniej spalających pojazdów.
Punto II 1.2 60KM tylko w mieście spaliło mniej niż wyniosło średnie
spalanie innych aut (z równie wielkimi silnikami). Wiem że posiadaczom
bardziej paliwożernych aut trudno czasem to pojąć (ha, ja to dopiero
mogę coś o tym powiedzieć ;)) ale tym samochodem naprawdę można tyle
spalić. Moje stare Punto Mk.I 55 potrafiło spalić niewiele więcej.

--
Alex GG#1667593
'97 Caro 1.6GLSI
http://www.skotniczny.com/samochody/stratus/tjunink.jpg
http://alex81.byxonline.com

46 Data: Marzec 04 2007 22:25:59
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: blackbird 

Jakiś czas temu w AŚ było porównanie najmniej spalających pojazdów.
Punto II 1.2 60KM tylko w mieście spaliło mniej niż wyniosło średnie
spalanie innych aut (z równie wielkimi silnikami). Wiem że posiadaczom
bardziej paliwożernych aut trudno czasem to pojąć (ha, ja to dopiero
mogę coś o tym powiedzieć ;)) ale tym samochodem naprawdę można tyle
spalić. Moje stare Punto Mk.I 55 potrafiło spalić niewiele więcej.

Znajomy ma w firmie 2 sztuki Punto II 1.2/60. Ekonomie potwierdza, ale to co
on mowi o spalaniu to jednak calkiem inny "rzad wielkosci".

BTW: W dwoch egzemplarzach wysiadalo wspomaganie (elektryczne), w dwoch po
okolo 60-80 kkm szarpalo sprzeglo i wymieniali, chociaz sam tym jechalem i
IMHO nadawalo sie do jazdy - ale wiadomo, samochod firmowy.

47 Data: Marzec 04 2007 22:15:57
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Funaki 

Połowica do pełna jeszcze nie tankowała, ale jak wleje 25l, to
przejedzie  ~450 km, tankowanie w momencie zaświecenia się rezerwy.

Moze Ci ktos w nocy do baku potajemnie dolewa?

Nie wiem, wszystko możliwe :-)

W tym PII można ładnie opracować styl jazdy bo jest komputer.
W mojej Feli niestety takowego nie ma, w związku z czym zostało mi mozolne próbowanie różnych stylów jazdy i porównywanie następnych tankowań. Cały czas mam wrażenie, że wyniki mogłyby być lepsze ;-/ dlatego jeśli ktoś ujeżdża taki silnik (w sig'u), to chętnie poznam jego spostrzeżenia.

--
3M
Felicia 1.9D GLX Break + mobil, y2k.

48 Data: Marzec 05 2007 10:36:07
Temat: Re: OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...
Autor: Tomasz Pyra 

Pamela napisał(a):

witam!
od ok. pół roku woże się Puntem II 1.2 16V 2000r. (80KM), bardzo
podoba mi się dynamika silnika, jednak chciałbym wiedzieć jak jeździć
oszczędnie:)

Wiem że to pytanie maglowane było już dziesiątki razy, ale:
- podawano zupełnie sprzeczne informacje
- rozmawiano o silnikach większych niż 1.2
- w zasadzie to nie było żadnych ostatecznych wniosów:(

Chciałbym wiedzieć jak:
1) najekonomiczniej przejechać np. 100km na trasie

Zazwyczaj po prostu najwolniej jak się da. Może 40-50km/h.
Musisz dobrać to eksperymentalnie. Pewnie będą to obroty w okolicach 1500rpm na III lub IV biegu.

2) na jakich obrotach auto ma największego "kopa"

Jeżeli pytasz o to jak najlepiej przyspieszać, to wybierz taki bieg żeby mieć obroty w okolicach tych gdzie rozwija maksymalną moc (w praktyce będzie to przyspieszanie do odcięcia).
Parząc na wykres powyżej punktu mocy maksymalnej moc nie spada mocno, więc najlepiej przyspieszać w zakresie 4500-6000rpm.

Jeżeli chodzi Ci o to kiedy będzie przyspieszać najlepiej na danym biegu (którego nie zmieniasz), to przy obrotach przy których masz maksymalny moment. Czyli 4000-5000rpm, ale to parametr nie mający zastosowania w normalnej jeździe.

3) na jakich obrotach pali najmniej w stosunku do czasu przejazdu
danego odcinka drogi

Myślę że przy jeździe z prędkością maksymalną, może trochę poniżej. W każdym razie szybko.

4) ponizej jakich obrotów nie wchodzić, żeby nie dusić/męczyć silnika

Silnik zmieni dźwięk i będzie się zaczynał trząść. To już oznacza za niskie obroty.

5) czy dojeżdzając do np. światel wciskać sprzęgło/wrzucać luz/jechać
na biegu i poniżej jakiejśtam prędkości wciskać sprzęgło (odpowiedzią
na to pytanie pewnie będzie 3 mozliwość....jednak przeciez wtedy auto
hamuje, a przy wciśniętym sprzęgle dokulamy się dalej- czyli możemy
wcześniej wcisnąć sprzęgło)

Hamując silnikiem na wysokim biegu - będziesz się kulał wystarczająco daleko, a nie zużyjesz paliwa.

OSZCZĘDNA JAZDA PUNTO II 1.2 16V - wątpliwości...



Grupy dyskusyjne