Grupy dyskusyjne   »   [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania przez nowych.

[FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania przez nowych.



1 Data: Kwiecien 28 2013 08:37:19
Temat: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Magic 

===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===

Wersja 3.29
Ostatnia aktualizacja: 23.03.2013

Pamięci An O - Andrzeja Owczuka.

**Spis treści:**
Wprowadzenie.
Rozdzia I - Netykieta grupy pl.rec.motocykle.
Rozdzia II - Jaki motocykl kupić?
Rozdzia III - Co zaoyć? Ubiory, kaski, akcesoria.
Rozdzia IV - Porady natury oglnej.

**Wprowadzenie.**
FAQ - skrt od Frequently Asked Questions zawiera zbir odpowiedzi na najczęściej zadawane na grupie dyskusyjnej pl.rec.motocykle pytania. Zanim podzielisz się publicznie nurtującym Cię problemem sprawd czy czasem wcześniej nie zosta rozwiązany, a odpowied znajduje się w niniejszym opracowaniu lub pod ktrymś z podanych niej, a bardzo przydatnych adresw:

http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj pena wersja FAQ
http://www.google.pl/ najpopularniejsza wyszukiwarka
http://www.scigacz.pl/ serwis internetowy dla motocyklistw wszelkiej maści
http://www.motocaina.pl/ kobiecy portal motoryzacyjny

Informacji moesz te szukać na stronach mniej lub bardziej związanych z naszą grupą:

http://www.riders.pl/ strona prowadzona przez MadMaxa
http://lublin.riders.pl/forum/ spuścizna po lubelskim odamie PRM

Inne ciekawe miejsca w sieci:
http://www.forum.motocyklistow.pl/
http://www.skutery.net/
http://www.bikez.com/ - katalog motocykli on-line

Opinie i uwagi nt. zawartości i dziaania FAQ naley kierować do Magica pod adres  ktry obecnie zajmuje się redagowaniem dziau FAQ na stronie http://www.riders.pl/ . Tam te znajdują się odpowiedzi na pytania wymagające okresowej aktualizacji: adresy sklepw, knajp, serwisw, procedury sprowadzania i rejestracji motocykla itp. Niniejsze FAQ jest obecnie pomyślane jako wprowadzenie nowej grupowiczki/nowego grupowicza w świat obyczajw panujących w naszej do lunej, ale sympatycznej i zytej rodzinie, a powstao na podstawie wygoszonych na forum grupy opinii, ktre mona uznać za miarodajne i nie kontrowersyjne. Wielkie i serdeczne podziękowania naleą się wszystkim, ktrzy swoimi uwagami przyczynili się do powstania i ciągego udoskonalania tego opracowania.

Autor oryginalnej wersji: Jacek Rański
Aktualizowa: Maciej "Magic" Sajecki

**Rozdzia 1. Netykieta pl.rec.motocykle.**

1.1 Nieprzestrzeganie netykiety jest przyczyną częstych napięć i zgrzytw nawet na tak przyjaznej grupie dyskusyjnej jak ta. Pomni przykrych doświadczeń chcielibyśmy ich uniknąć w przyszości. W tym celu kady nowy grupowicz zobowiązany jest do zapoznania się z zasadami netykiety w Sieci. Mona ją znaleć np. na http://www.grush.one.pl/article.php?id=netykieta lub http://republika.pl/orzechp/netykieta.html .

1.2 Grupowicz w trosce o czytelno swej wypowiedzi i przez szacunek dla innych uytkownikw powinien zwrcić szczeglną uwagę na następujące zagadnienia:
- obcinać cytowane listy pozostawiając jedynie autora i fragment tekstu, do ktrego odnosi się komentarz. Komentować naley POD cytatem;
- podpisywać swoje posty. Podpis, czyli sygnaturka lub sig, w pierwszej linijce powinien mieć tzw. delimiter, czyli dwa myślniki i spację. Czytnik rozpoznaje wtedy, e ma do czynienia z podpisem i nie umieszcza go w cytowanym tekście. Sig powinien mieć 4 linijki max (+ delimiter);
- powstrzymywać się od nadmiernego rozwlekania wątkw nie związanych z tematyką grupy lub odbiegających od tematu w pierwszym poście w wątku;
- powstrzymywać się od publicznego prowadzenia dwustronnych rozmw, ktre nie interesują innych czytelnikw, a ktre muszą ściągać;
- powstrzymywać się przed szerzeniem tzw. SPAMu, czyli wysyaniu wiadomości o zerowej zawartości informacyjnej i humorystycznej;
- trzykrotnie zastanowić się przed wysaniem spodzonego posta, bo chocia bardzo bawi on autora, niekoniecznie musi bawić jego czytelnikw.
Jak mawia nasz kolega Pietrasik "Nie masz nic do powiedzenia to nie pisz";
- NIE wysyać postw w HTML;
- do dobrego tonu naley uwaanie na ortografię i interpunkcję. Wypowied, sama w sobie interesująca, a napisana z bykami w co drugim sowie, chaotycznie i bez znakw przestankowych w odpowiednich miejscach, staje się nieczytelna czy wręcz irytująca. Epistolografia to trudna sztuka, wiem :) Dlatego m.in. namawiamy do przeczytania posta PRZED wysaniem, mona wtedy wychwycić będy i je poprawić.

Kolejna kwestia to uywanie polskich "ogonkw". Pozostawiamy to Twojemu wyborowi, jeśli zdecydujesz, e chcesz pisać przy pomocy polskich liter pamiętaj o ustawieniu kodowania znakw na standard ISO 8859-2. Z drugiej strony, nieuzywanie polskich liter ulatwia czytanie grupy przez naszych kolegow rozsianych po swiecie, ktorzy nie zawsze moga ustawic na swoich komputerach wlasciwe kodowanie znakow.

Następna sprawa - tematy postw i waściwe ich konstruowanie. Podeprę się tu tekstem Łukasza Spychalskiego:

"Pojawilo sie ostatnio sporo pytan z fatalnie dobranymi tematami - ze
wymienie tylko np. "Romet - wazne", "125 :P", "Zapytanie" czy "Suzuki
Hayabusa".

Autorzy tych watkow najwyrazniej nie zdaja sobie sprawy, ze przewazajaca
wiekszosc sposrod wielu tysiecy czytelnikow grupy najpierw sciaga same
tematy, a dopiero potem tresci interesujacych ich postow.[...] Nie zdaja sobie wreszcie
sprawy, ze wielu w ogole ignoruje watki o beznadziejnych tematach
rozpoczynane przez szeszej nikomu nie znanych autorow (co innego, gdy
np. Amil napisze "No i dupa" - frekwencja gwarantowana .

Tak wiec tematy watkow powinny zawierac w sobie wszystkie niezbedne do
podjecia decyzji o sciaganiu (badz nie) tresci postow informacje - dla
wspomnianych wyzej watkow moglyby byc to np: "Romet a licznik z WSK",
"co wybrac do codziennych dojazdow", " 125 - co wybrac", "Hayabusa a
PCII/PCIII - czy warto?".

Wlozcie wiec nieco wysilku w wymyslenie wlasciwego tematu - zwieksza to
szanse, ze ludzie, ktorzy mogliby wniesc cos ciekawego do dyskusji w ogole
do posta zajrza, a pozostalym oszczedza czasu i rozczarowan."

W tematach warto te uywać skrtw informujących o zawartości posta np.:
[TECH] - techniczne;
[INFO] - informacyjne, np. o zlotach, spotkaniach;
[SPAM][NTG] - tekst nie związany z tematyką grupy;
[KUPIE][SPRZEDAM] - ogoszenia handlowe;
[ALLEGRO][EBAY] itp. - link do aukcji

W tych dwch ostatnich przypadkach przyjęliśmy zasadę, e ogoszenia o charakterze handlowym dot. danego przedmiotu powinny być zamieszczane na grupie nie częściej ni raz w miesiącu. Nie chcemy po prostu traktowania grupy jak tablicy ogoszeń.

Skoro jesteśmy ju przy skrtach, zapraszam do skorzystania z tego linka http://eredaktor.pl/teoria/akronimy-i-skroty-stosowane-w-komunikacji-internetowej/ .. Dzięki tej stronie wyraenia takie jak IMHO,BTW,ZTCW i inne przestaną być czarną magią ;) Tutaj ograniczę się tylko do wyjaśnienia rnicy między skrtami [NTG] i [OT], ktre są często (i będnie) uywane zamiennie. [NTG] oznacza Nie Ta Grupa, czyli tekst niezwiązany z tematyką grupy, np. link do filmiku podpatrzonego na grupie samochodowej albo pytanie o to gdzie wycentrować koo w rowerze (trafiają się i takie :). Natomiast [OT] oznacza Off Topic, czyli "bez związku z tematem" i jest uywane, gdy w danym wątku dyskusja zejdzie nagle na inny temat.

I jeszcze jedna draniąca kwestia - CAPS LOCK i wykrzykniki. Uycie wyącznie wielkich liter jest w necie synonimem krzyku i ma podkreślać wagę danego przekazu, warto więc zarezerwować ten sposb pisania na WYJĄTKOWE okazje. Podobnie rzecz ma się z wykrzyknikami, zwaszcza, gdy są umieszczane w temacie postu. Dana kwestia moe być istotna dla piszącego, ale z perspektywy grupy jest banalna lub wręcz NTG (Nie Ta Grupa). Poza tym uycie wykrzyknikw lub wielkich liter w co drugim temacie powoduje, e trudno jest wyapać w zalewie postw waśnie TEN jeden istotny. Smutny, ale najlepszy przykad to sytuacja, w ktrej ktoś informuje o wypadku grupowiczw. Wtedy często przywieramy wręcz do monitorw w oczekiwaniu na najświesze informacje o stanie zdrowia, przyczynach, skutkach zdarzenia. Wtedy kwestia Twojego zepsutego amortyzatora albo tego, e leciaeś "czysta na gumie" lata nam koo pira.
Nowi grupowicze powinni uwaać na tzw. syndrom nowego, ktry przejawia się pisaniem postw bez opamiętania, odpowiadania na kady inny post, szczegowym opisywaniem ostatnich przeyć, a to wszystko zazwyczaj amiąc wszystkie zasady netykiety i pisząc w HTMLu. Takie postępowanie prowadzi do szybkiego wyczerpania cierpliwości grupowiczw i nowy, pomimo serdecznego przyjęcia w pierwszej chwili, staje się obiektem drwin, docinkw, uwag i pouczeń.

1.3 Internet to świetne narzędzie komunikacji, wykorzystywane take do wirtualnych spotkań i wymiany doświadczeń pomiędzy uytkownikami takich samych motocykli bąd miośnikw jednej marki. Jeśli znasz język obcy, choćby nawet rosyjski, nie wahaj się wstukać w wyszukiwarkę marki czy modelu swojego motocykla. KAŻDY popularniejszy model motocykla ma swoją listę mailingową, grupę dyskusyjną czy website. Wiele z problemw, z ktrymi dopiero będziesz się boryka w swoim motocyklu, tam mają ju opanowane. Pamiętaj jednak, e zasady netykiety są niezmienne niezalenie od języka, w ktrym piszesz post, a jeśli to robisz to na grupie zagranicznej, to dodatkowo reprezentujesz nie tylko siebie, ale i kilkadziesiąt milionw swoich Rodakw.

1.4 Z grupą najlepiej komunikować się przy pomocy odpowiedniego programu do obsugi grup dyskusyjnych np. Outlook Express lub Mozilla Thunderbird.
Grupa jest dostępna m.in. na serwerach news.atman.pl i freenews.netfront.net . Warto te sprawdzić, czy serwis na ktrym mamy konto pocztowe umoliwia take dostęp do grup dyskusyjnych.

1.5 Do wynajdywania bardzo licznych stron producentw motocykli i akcesoriw suą rozmaite wyszukiwarki, więc lepiej nie męczyć grupowiczw o podanie strony takiej lub innej firmy.

1.6 Barany i prowokatorzy.
Co pewien czas trafiają na naszą mią i przyjazną grupę jacyś idioci. Osobnicy ci, pchani gębokimi kompleksami, wrodzoną nieśmiaością i lękiem wobec kobiet dają upust swoim frustracjom na amach gwarantującego anonimowo Internetu. Przejawia się to w wysyaniu rozmaitych tekstw w rodzaju "motocykliści to idioci", "rozp****lę kady napotkany motocykl moim biaym merolem" lub podobnych. Celem jest tylko i wyącznie zaistnienie i wywoanie lawiny postw. Nowi zazwyczaj grupowicze, ktrzy gorliwie odpowiadają na takie prowokacje nieświadomie przyczyniają się do jego osiągnięcia i tym samym nakręcają lawinę idiotycznych postw na denerwujący wszystkich temat. Zjawisko to nosi skrconą nazwę "karmienie trolla". Jedyną skuteczną receptą na taką prowokację jest cakowite zignorowanie gościa. Kiedy zobaczy, e go olano, pjdzie szukać szczęścia gdzie indziej. Grupowicz, ktry nawet w dobrej wierze wda się w polemikę musi się liczyć z opieprzeniem ze strony bardziej zdyscyplinowanych i znających realia Internetu kolegw-motocyklistw.

1.7 Adresy kilku stron umoliwiających wpisanie trasy, obliczanie odlegości, wariantw drg itp.: http://www.targeo.pl/ , http://www.de.map24.com/ , http://www.viamichelin.com/ , http://w.droge.pl , http://wikimapia.org , http://pilot.pl

1.8 Co zrobić z dugimi adresami do stron?
Chcesz podać linka do interesującej strony, a jej adres jest za dugi i ulega poszatkowaniu przez program pocztowy? Masz dwa wyjścia:
- skorzystaj ze strony www.tinyurl.com, ktra podany przez ciebie link umieści tymczasowo w swojej bazie danych i poda nowy link, znacznie krtszy. Jest to po prostu usuga przekierowania.
- umie ten dugi link między znakami < i >. Wtedy powinien on, mimo swojej dugości, funkcjonować jako jeden klikalny link.


**Rozdzia II. Jaki motocykl kupić?**

Rozdzia ten skierowany jest przede wszystkim do początkujących, a opiera się na opiniach doświadczonych grupowiczw pl.rec.motocykle.

2.1 Ciuchy to podstawa. Zazwyczaj na pytanie nowicjusza "Jakie moto na początek?" odpowiadamy najpierw pytaniem "A ciuchy ju masz?". Jeśli nie, spokojnie odlicz 1.5-3 tys. zotych od kwoty, ktrą przeznaczyeś na motocykl, i zajrzyj do rozdziau III.

2.2 Cokolwiek wyczytasz za chwilę, pamiętaj, e jesteś motocyklistą niezalenie od tego na czym jedzisz. Spokojnie moesz zacząć swą karierę od Rometa, MZ czy Jawy (chocia to ju raczej klasa Weteran ;) ).
Jakikolwiek motocykl chciabyś mieć na początek, przy jego wyborze naley kierować się:
- umiejętnościami jakimi się dysponuje,
- warunkami fizycznymi (wzrost/sia/dugo kończyn),
- preferowanym stylem motocyklizmu,
- moliwościami finansowymi.

Generalne zalecenie brzmi - _na_początek_nie_więcej_jak_500_ccm,_nie_więcej_jak_50KM._

Przemawia za tym kilka powodw:
- sabszy motocykl daje więcej czasu na reakcję i więcej wybacza;
- motocykle o duych pojemnościach, szczeglnie starsze, są do ciękie i kopotliwe w manewrowaniu dla nowicjuszy;
- są te drosze w utrzymaniu.

Co to oznacza w praktyce ? Wemy parametry pierwszego z brzegu Suzuki GS500, czyli maszyny ktra spenia dokadnie nasze zalecenia - pięćsetka o mocy 46KM. Motocykl jest niewielki i średnio cięki jak na maszynę szosową, bo way 188 kg. Teraz wyobra sobie, e te 188 kg ley na glebie i musisz je podnie. Albo zabrako paliwa i pchasz je do stacji benzynowej, nierzadko pod grkę. A teraz wyobra sobie e zamiast tego masz GS 750 waące 253 kg. A mocy raptem 13 KM więcej. I w drugą stronę - masz GN 250 waące 140 kg. Czujesz rnicę ? Masa ta przekada się automatycznie na atwo (lub trudno) w manewrowaniu na postoju, wypychaniu motocykla z garau i sprowadzaniu go do niego, szybko wykonania manewru ominięcia auta ktre nagle dao po hamulcach tu przed Twoim nosem ... W offroadzie znaną prawdą jest to, e kade 0.1 kg masy motocykla robi rnicę. Na szosie jest to mniej istotne, ale jednak. Czyli dobrze byoby szukać motocykla waącego poniej 200 kg, a jeszcze lepiej w okolicach 130-160 kg.
Teraz osiągi. Prędko maksymalna GS500 to 175 km/h, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 6 sekund. Tak, 6 sekund. Tyle co Porsche Boxster i to w nie najsabszej wersji i pewnie ze 2 razy szybciej ni auto ktrym jedzieś. W praktyce na starcie spod świate odchodzisz 90% aut - jeśli umiesz jedzić, bo wykorzystanie tych 46KM wcale nie jest proste i jest szansa, e jeśli za gwatownie dasz odwiniesz manetkę i puścisz sprzęgo, to wykonasz mniej lub bardziej efektowne salto przez plecy albo (co bardziej prawdopodobne) do rączo pojedziesz w kierunku, ktrego wcale nie braeś pod uwagę. A nie masz dookoa siebie tony blach ktre ochronią w razie W. W przypadku mocniejszych motocykli mwimy o czasie przyśpieszania rzędu 3-4 s i zapasie mocy i momentu, ktry w poączeniu z byskawiczną reakcją na gaz wymaga ebyś dokadnie wiedzia ile chcesz go uyć i jak się skończy jego uycie. W przypadku GS 500 eby uzyskać mocniejszą reakcję na gaz trzeba go odwinąć przynajmniej o centymetr, w VFR 800 (ktre sportową maszyną nie jest) wystarczy ze 2-3 mm. Umiesz jadąc w korku kontrolować tak mae dozowanie gazu ? Poza tym pamiętaj, e rozpędzić się to jedno, ale pniej trzeba z tej prędkości wyhamować, nierzadko do gwatownie.
****Nie jest wstydem zaczynać i jedzić motocyklem o mniejszej pojemności, wstydem jest nie ogarnąć dosiadanego motocykla.**** Co z tego e masz pod tykiem 150 kucy, skoro nie potrafisz ich wykorzystać, a na pierwszym lepszym winklu objedzie Cię go na motocyklu o poowę sabszym ?

Poza tym rzadko kiedy pierwszy motocykl jest wyborem ostatecznym. Nasze oczekiwania i wyobraenia o jedzie ewoluują i konkretyzują się, a argumenty, e &#171;nie stać mnie na zmianę motocykla co sezon, więc kupię od razu docelowy&#187; są nietrafione, bo nie ma czegoś takiego jak motocykl docelowy. Ludzie, ktrzy zaczynali od czopera przesiadają się na turystyki, potem często na sporty (na ktre wcześniej nawet nie chcieli patrzeć). Dziaa to te w drugą stronę - czowiek ma do jazdy na krawędzi i kupuje coś do spokojnego toczenia się z miejsca na miejsce.

Polecam lekturę artykuu pod adresem http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=R1NaPierwszyMotocykl&v=14az. To skrt wątku, jaki pojawi się na pl.rec.motocykle na przeomie sierpnia i września 2003r. Daje do myślenia. Podobnie jak wpis na blogu pod adresem http://panwiewiorka.riderblog.pl/Wunderwaffe,b2512.html .

Być moe w wyborze pomocna okae się ponisza lista. Propozycje dla początkujących są oznaczone jako "p", a dla średnio zaawansowanych jako "sz".

Ograniczone moliwości finansowe - motocykle uywane:
ścigacz - "p" Aprilia RS 50/125, "sz" Suzuki GS500F
klasyk - "p" Honda CBF 250, "sz" Yamaha DragStar 650
turysta - "p" Honda Dominator 250, "sz" Kawasaki ER-6
przeajowiec - "p" Kawasaki KLX 250, "sz" Suzuki DR-Z 400

Nieograniczone moliwości finansowe:
ścigacz - "p" Honda CBR 250, "sz" Honda CBR600F
klasyk" - "p" Yamaha YBR 250, "sz" HD Sportster 883
turysta" - "p" Honda CBF 500, "sz" Honda NTV700 Deauville
przeajowiec" - "p" Honda CRF 250, "sz" KTM EXC300

UWAGA!!! Podane typy motocykli mają charakter przykadowy. Mona je zastąpić dowolnymi innymi, byleby o podobnych parametrach, przede wszystkim pojemności silnika. Pamiętajcie, e motocyklizm to do niebezpieczne hobby, więc przy ocenie wasnych moliwości i wyborze maszyny naley się kierować przede wszystkim ZDROWYM ROZSĄDKIEM. Kombinacja: nowy-cholernie napalony to bardzo niebezpieczne zestawienie. Paru takich zdąyo ju sprawić kopot kierowcom, ktrzy musieli potem pracowicie wydubywać ich szczątki spomiędzy kratek chodnicy.
A tu kilka podpowiedzi, czym się kierować przy wyborze konkretnego modelu:
1. Wysoko sioda i waga motocykla. Osoby o nieduych gabarytach le będą się czuy na wysokim motocyklu (ktry ma do tego wysoko środek ciękości). Zasadą powinno być, eby jeśli siedzimy na motocyklu praktycznie cae stopy opieray się pewnie na podou. Pomyślcie co będzie jak staniecie przed światami na garbie pośrodku pasa, a z prawej i lewej do gęboka koleina... Widziaem takie zdarzenie z udziaem kobylastej Yamahy Venture :)
Przy wyborze osobom niszym pomocna moe być ta lista: http://www.nebcom.com/noemi/moto/sbl.sbl.html#cat3.
Przelicznik: 1' (stopa) = 30,4 cm a 1" (cal) = 2,54 cm, czyli np 5'1&#187; to ok 154 cm wzrostu.
2. Istotnym kryterium, ktre moe być brane pod uwagę jest moliwo wykonywania wasnoręcznych napraw. Naley się nim kierować szczeglnie przy wyborze weteranw, wszelakich SAMorbek itp. konstrukcji.
3. Pamiętaj o dostępności serwisw. Moesz okazyjnie kupić rzadki motocykl i mieć powany problem z naprawą lub znalezieniem części nie tylko zamiennych ale i eksploatacyjnych. Przy tym "rzadki" w naszych warunkach nadal nie musi oznaczać motocykla o ktrym niewielu syszao, bo nawet znane marki jak Aprilia czy Kawasaki nie mają szczęścia do polskich importerw.
4. Zakadaj, e podczas pierwszych przejadek prawdopodobnie się przewrcisz i moesz w motocyklu to i owo uszkodzić. Bąd na to przygotowany finansowo. Zakup motocykla to nie wszystko, przygotuj się te na jego eksploatację. Jeśli cię to nie przekonuje, zapytaj w serwisie ile kosztuje: prostowanie kierownicy, przetoczenie obręczy koa, prostowanie lag, prostowanie pek, nowa oś koa, nowe owiewki, nowe lampy i kierunkowskazy, lakierowanie. Wszystko to moe cię spotkać podczas typowej "gleby".
5. Jeśli jesteś mieszkańcem miasta i motocykl ma suyć ci do codziennego przemieszczania po zatoczonych ulicach raczej nie kupuj smokw o duych wymiarach i pojemnościach. Chodzi o to, eby jechać a nie stać w sznurze samochodw. Do tego celu najlepiej nadają się mae nakedy typu Suzuki GN/Honda CBF/Yamaha YBR, a nie pasują due choppery i cruisery. Rwnie due przecinaki sabo nadają się do ruchu miejskiego. Powodem jest zwyczajny brak miejsca na ulicy, do tego stan naszych drg jest daleki od ideau. Dla "objechania" większości spotykanych u nas samochodw w zupeności wystarczy Suzuki GS 500.
6. Ceny motocykli zmieniają się na bieąco i najlepszym sposobem ich śledzenia jest odwiedzanie serwisw aukcyjnych jak Allegro czy eBay oraz dziaw giedowych na stronach motocyklowych. Rwnie pisma motocyklowe jak Świat Motocykli czy Motocykl mają dziay ogoszeniowe z motocyklami i częściami do nich. Większo dealerw i importerw ma swoje strony internetowe i fanpejde na Facebooku, dzięki ktrym mona szybko dowiedzieć się o najnowszych promocjach.
Poza tym ceny motocykli ulegają zmianom sezonowym i jesienią często mona kupić interesujący nas model o kilkanaście procent taniej ni w kwietniu/maju gdy wszyscy mają ciśnienie na jazdę.
7. Do motocykla naley się przymierzyć. Kupowanie przez internet czy katalog to nie najlepszy pomys. Trzeba usią, sprawdzić czy przetoczenie zbiornika nie wbija się w kolano, podnki nie są tak wysoko e nasze dugie nogi są poskadane w scyzoryk, a kierownica wygięta tak fantazyjnie, e donie są zgięte i za chwilę nabawimy się cieśni nadgarstka. Wraca te temat wysokości sioda od gleby - moe się okazać, e teoretycznie wyszy motocykl ma węsze siodo przy baku i sprawia mniej problemw ni nisze moto z szerszą kanapą.
8. Po motocykl jed z kimś kto się na tym zna. Będzie wiedzia gdzie spojrzeć, przepatrzy internet w poszukiwaniu podpowiedzi o typowe usterki, przejedzie się i będzie wiedzia co ju umaro a co jeszcze poyje. Jeśli w pobliu jest serwis ASO warto się tam umwić i przywieć motocykl na oględziny - będą zainteresowani tym eby wykryć co się da.
9. Co wybrać: Yamaha XVS 650 Drag Star czy Suzuki VZ 800 Marauder? Na tak postawione pytanie odpowiadają zazwyczaj waściciele powyszych motocykli. Poniewa nie ma między tymi motocyklami istotnych rnic, wybr pozostaje nierozstrzygnięty i chętny musi się kierować wasnymi preferencjami oraz ceną. Zaleta Yamahy to waek Kardana, zaleta Suzuki to większa moc. Wady Yamahy to nisza moc i ciut mniejszy komfort pasaera. Wady Suzuki: twarde kanapy. Ale oglnie pytanie jest z gatunku: kogo bardziej kochasz, tatusia czy mamusię?

2.10. Zakup motocykla uywanego to nie tylko najczęstszy sposb rozpoczęcia motocyklowej przygody, ale zazwyczaj rwnie kolejne jej etapy, bo wcią niewielu z nas stać na kupno nowego motocykla z salonu. O tym, jak kupować i na co zwracać uwagę napisano ju wiele, choćby w Świecie Motocykli, informacje mona te znaleć w Sieci, np. http://www.motocaina.pl/Na_co_zwrocic_uwage_przy_kupnie_motocykla_Poradnik,69,7919,0.html .. Tutaj chciabym jedynie odnie się do kwestii, ktra bya często poruszana na PRM, a mianowicie tzw. okazji z zagranicy. Na zagranicznych aukcjach i w ogoszeniach mona znaleć oferty sprzeday motocykli z "dostawą do domu". Ma to wyglądać tak, e licytujesz lub odpowiadasz na ogoszenie, wpacasz kasę za pośrednictwem zazwyczaj Western Union na konto firmy rzekomo pośredniczącej w transakcji, po czym moto przyjeda do Ciebie spedycją międzynarodową. Jeśli nie jesteś zadowolony odsyasz moto i odzyskujesz kasę, jeśli moto jest ok autoryzujesz przelew na konto sprzedawcy. JEST TO OSZUSTWO. Sprzedawca i firma pośrednicząca zazwyczaj mają faszywy adres, podana strona w sieci dziaa od kilku dni i po następnych kilku(nastu) znika, a kasy nigdy nie odzyskujesz ... Charakterystyczne dla tego rodzaju oszustwa są te częste przypadki gdy sprzedawca znajdujący się np. w Anglii oferuje motocykl na niemieckich czy innych tablicach rejestracyjnych.
Prawda jest taka, i to nie tylko w odniesieniu do tego konkretnego rodzaju oszustwa, e OKAZJI NIE MA. Moto zadbane, proste, nie wymagające wkadu finansowego musi odpowiednio kosztować. Jeśli cena jest okazyjna, bąd pewien e kwotę "brakującą" do rynkowej ceny za chwilę z nawiązką woysz w serwis - o ile będzie opacalny ... . Nieliczne wyjątki potwierdzają tylko tę reguę.


**Rozdzia III. Co zaoyć? Ubiory, kaski, akcesoria.**

NIE WARTO OSZĘCZĘDZAĆ NA CIUCHACH MOTOCYKLOWYCH. To podstawowa zasada rozsądnego motocyklisty. Dobry ciuch ochroni Cię przed skutkiem upadku, zimna, deszczu. Z reguy posuy duej ni motocykl, ktrym jedzisz.
ZAWSZE warto ubierać się dobrze i kompletnie. Statystyki wypadkw są bardzo okrutne i mwią, e ich większo przydarza się podczas krtkich podry, w ciągu pierwszych 10 kilometrw. Kask, kurtka, spodnie, buty, rękawice to minimum. Mona te zaoyć wszelakie pasy nerkowe i "wie" na plecy. Upa doskwiera tylko wtedy gdy się stoi w miejscu, poruszanie się po mieście latem i dobr stroju pozostawiam woli czytelnika. Pamiętaj jednak, e w mieście jesteś szczeglnie naraony na wypadki. Na szczęście producenci dostrzegli ju ten segment rynku i w coraz większym wyborze mamy letnie kurtki i dinsy z protektorami CE i wstawkami z kevlaru.

3.1 Gdzie na zakupy?
W polskich sklepach mona się w caości wyekwipować, wystarczy znaleć w internecie adresy najbliszych Twojego miejsca zamieszkania. Mona te niedrogo kupić uywaną odzie na cyklicznie organizowanych Motobazarach w Warszawie, Łodzi, Poznaniu czy Wrocawiu. Sporo ciuchw pojawia się te na aukcjach http://www.allegro.pl/ ale to niestety trochę jak kupowanie kota w worku jeeli nie masz szans na przymierzenie ciuchw przed zakupem. Ale jeśli oferta jest z Twoich okolic to masz szansę na dobry zakup po umiarkowanej cenie.

3.2 Jaki kask kupić?
Przede wszystkim - najlepiej nowy. Kask dopasowuje się do ksztatu gowy i twarzy, uywany kask będzie prawdopodobnie za luny, o względach higienicznych nie wspominając. Z tego ostatniego względu warto uywać na co dzień kominiarki. Wydatek niewielki, a wyścika kasku będzie dugi czas jak nowa.
Po drugie - praktyczny i bezpieczny. Tu wybr mamy ograniczony nieco rodzajem naszego motocykla, w integralu trochę dziwnie się wygląda na klasycznym chopperze  Ale bezpieczeństwo i wygoda są najwaniejsze więc:
kaski integralne - najbezpieczniejsze,najcichsze i najlejsze;
kaski szczękowe - nieco cięsze i zazwyczaj nieco gośniejsze, ale za to
bardzo praktyczne, zwaszcza dla okularnikw;
kaski otwarte - klasyka i atwo zakadania i zdejmowania, dua gośno,
kiepska ochrona twarzy/szczęki;
kaski enduro - pochodna kaskw otwartych, ale zaopatrzona w daszek
przeciwbotny i osonę szczęki.
Z rzeczy praktycznych naley zwrcić uwagę na:
- czy wyścika jest wyjmowana do prania;
- czy zapięcie da się obsuyć ręka w rękawicy;
- czy szyba jest atwo wymienialna i dostępna w handlu.
Po szczegy na temat konkretnych modeli odsyam do pism motocyklowych, oraz do Sieci. Sporo opisw znajdziesz na http://www.skutery.net/ .
Model kasku powinien pasować do rodzaju motocykla. Nie tylko ze względw estetycznych, ale przede wszystkim ergonomicznych. Trudno pędzić 180 km/h w otwartym kasku na motorze bez owiewek.

3.2.1 Ceny.
Mona przyjąć, e im droszy kask, tym lepszy. Ceny markowych kaskw otwartych zaczynają się od 400 z., za integralny lub szczękowy zapacisz od 600 z. Jeśli kupujesz uywany za ok.300 zotych powinieneś kupić coś dobrego.

3.2.2 Jak przymierzać kask?
Raz kupiony, niedopasowany kask moe być udręką na dugie miesiące, do momentu wyczerpania cierpliwości i sprzeday ze stratą. Przede wszystkim nie warto kupować kasku z firm wysykowych. Kask trzeba przymierzyć. Pasować będzie ten, ktry będzie lekko ciasny. Podkreślam - lekko. Kask z czasem dopasuje się do twarzy waściciela, ale na samym początku musi na tyle przylegać, eby gowa nie skakaa w skorupie jak orzeszek. Dobrze jest gdy przy poruszaniu powoduje lekki ruch skry w miejscu w ktrym styka się ona z poduszkami. Przy lekkich acz energicznych ruchach "potakujących" rwnie powinien podąać za gową.

3.2.3 Kaski dla dzieci ma w ofercie większo firm produkujących"dorose" kaski, np. Airoh, Shoei czy Uvex. Szukaj rozmiarw XXXS lub XXS. Ciuchy dla dzieci znajdziesz w Polo, bardzo adne i dobre robi te firma Difi. Rozmiary zaczynają się od 122 cm. Polecam lekturę artykuu "Dzieciak na motocyklu" w FAQ.

3.3 Jaki ciuch zaoyć? Tu take najprostszym kryterium jest cena i marka. Wybr wraz ze wzrostem rynku rośnie i trudno polecić coś oprcz konsekwentnego obejścia wszystkich dostępnych sklepw i porwnania rnych modeli. Metoda moe prymitywna, ale skuteczna na porwnanie rnych ubrań - popatrz na ilo metek przyczepionych do danej rzeczy. Kady producent lubi się chwalić swoimi materiaami zastosowanymi w danej rzeczy, więc im więcej metek, tym większa ilo zastosowanych w niej materiaw. Warto te zwrcić uwagę na "firmowe" produkty sklepw Hein Gericke, Louis czy Polo. Zlecają one wykonanie ubiorw czy akcesoriw innym, często renomowanym firmom, dzięki czemu w umiarkowanej cenie moemy nabyć produkt dobrej jakości.

3.3.1 Skra czy tex? W tym względzie zdania są rwnie podzielone. Skry oferują większą odporno na ścieranie, a więc i większe bezpieczeństwo. Za to średni standard wyrobw w przypadku syntetykw oferuje lepsze zabezpieczenie przed zimnem, wiatrem i wilgocią ni skra. W skrcie - texy są praktyczniejsze, w skrach zazwyczaj lepiej się wygląda :) Czarna skra dominuje wśrd weterańsko-cruiserowych-chopperowych tradycjonalistw, kolorowe skrzane kombinezony to domena gości na ścigaczach, a syntetyczne ciuchy (czyli texy) najpopularniejsze są wśrd turystw i maniakw jazdy w terenie. Muszę zaznaczyć, e w Polsce skra jest pki co zwyczajnie modna, więc jeśli ktoś jest w gębi duszy troszkę konformistą "w towarzystwie" lepiej wypadnie w skrze.

3.3.2 Wanym elementem stroju powanego motocyklisty jest przeciwdeszczowy "kondonik". Nie jest to drogie (150-300z), a dodatkowo niele chroni przed wiatrem. Pamiętaj, e taki ciuch to czysty plastik i nie przepuszcza ani powietrza ani pary wodnej, więc nie naley go traktować jako substytut kombinezonu na dalsze wyprawy. Dobrą przeciwdeszczwkę robi Modeka, szwy są dodatkowo podklejane, co zwiększa wodoszczelno. Z osobistego doświadczenia polecam raczej modele dwuczęściowe. Szybciej i atwiej się je zakada i zdejmuje, a przy uszkodzeniu wymienia się tylko spodnie lub bluzę. Poza tym nie zawsze jest potrzebny kompletny "kondonik".

3.4. Podczas kupowania kurtki i spodni zwrć uwagę na obecno ochraniaczy na rnych wystających częściach ciaa (okcie, barki, plecy, biodra, kolana, ydki) lub przynajmniej specjalnych kieszonek przeznaczonych do ich umieszczenia. Na nogach takie ochraniacze penią dodatkową funkcję - izolują od wiatru i chodu tak wraliwe miejsce jak kolana. Jeśli w spodniach nie ma takowych zabezpieczeń, pamiętaj o dodatkowym ich ociepleniu podczas duszej podry.

3.5 Jakie rękawice i buty?
Podstawowa funkcja rękawic to ochrona doni w czasie wypadku, ale nie naley zapominać o tym, e chronią donie rwnie przed wiatrem i wodą, i stale ich uywamy. Muszą więc być wygodne i raczej miękkie, z mankietami zaopatrzonymi w paski regulacyjne lub ściągacze zarwno w przegubie jak i u końca mankietu. Rękawice powinny być zaopatrzone we wzmocnienia chroniące kostki i palce, od wewnętrznej strony powinny mieć zamsz, by uchwyt kierownicy by pewny. Poytecznym dodatkiem jest kawaek zamszu lub gumy wszyty na wierzchu palca wskazującego lewej doni, przyda się do wycierania szybki kasku w czasie deszczu. Naley zwrcić uwagę na jako szww, no i przede wszystkim, czy rękawica dobrze ley na doni, nie uwiera i nie uciska adnej części doni. Z czasem moe się ona uoyć, ale jeśli mamy do przymierzenia kilka par, warto sprbować, a nu druga para będzie uszyta nieco inaczej.
Jednymi z tańszych rękawic są Probikery, do kupienia na Motobazarach za 80-100 z. Niestety, ich trwao jest raczej średnia, a do tego farbują. Za lepsze rękawice zapacisz 200-300 z.
Buty oczywiście rwnie trzeba przymierzyć przed zakupem. Polecamy modele z wysoką cholewą, chroniące piszczel i ydkę. Z reguy im wysza cholewa, tym lepiej. Warto sprawdzić czy interesujące nas buty mają ponisze cechy:
- antypoślizgową podeszwę;
- wzmocnienie w okolicach palcw i kostki;
- dodatkową "naszywkę" ze skry lub (lepiej) gumy na wierzchu lewego buta, w miejscu, gdzie but styka się z dwignią zmiany biegw;
- zakryty rzepem suwak.

Poza tym trzeba określić cel, jakiemu będą suyy buty. Jeśli oprcz jazdy zamierzamy w nich zwiedzać atrakcje turystyczne na szlaku naszych wojay, trzeba kupić buty w ktrych da się chodzić, czyli na pewno nie takie rodem z torw wyścigowych. Wybr obuwia jest spory i mona kupić sensowne modele od ok 300 z za modele letnie "do miasta", ale caosezonowe to ju wydatek 500-600 z i więcej. Jeśli kasy brakuje, a nie chcesz kupować uywanych (te bym nie chcia) dobrym rozwiązaniem na pierwsze jazdy są "glany" lub buty trekkingowe dostępne w sklepach sportowych. Mają do wysoką i sznurowaną cholewkę, dzięki czemu usztywniają kostkę. Naley tylko zwrcić uwagę, by podeszwa nie miaa zbyt grubego bienika, bo utrudnia on manewrowanie stopą na podnku, oraz by "język" by przyszyty do cholewki, co utrudni przedostanie się wody do wnętrza buta.

3.6 Produkty markowe (kolejno przypadkowa).
Kaski - Shoei, Suomy, Arai, Schuberth, Nolan, Airoh, Caberg, Lazer, Shark, AGV, Uvex.
Ubrania - Dainese, IXS, Spidi, Uvex, Modeka, Ixon, Arlen Ness.
Buty - Daytona, Alpinestars, Sidi, Diadora, TCX, Forma.

3.7 Wodoszczelno a konserwacja odziey.
O kada rzecz trzeba dbać i odzie nie stanowi wyjątku. Przede wszystkim naley przeczytać zalecenia producenta co do sposobu czyszczenia i konserwacji kurtki czy butw. Z reguy pranie w detergentach oznacza kres wodoodporności, ktrą trzeba przywrcić stosując odpowiednie specyfiki w sprayu. Są one dostępne w sklepach oferujących odzie dla turystw. Dobry i tani impregnat mona kupić w sieci sklepw obuwniczych Deichmann. Stosuje się go zarwno do skr, jak i texw. Inna sprawa to pranie wszelkiego rodzaju membran i goretexu. Tu najlepiej się sprawdzają zwyke pyny do prania i pukania NIE ZAWIERAJĄCE LANOLINY, bo ta zatyka kanaki we wknach materiau i membrana przestaje dziaać.


**Rozdzia IV. Porady natury oglnej**

Gar bardzo trafnych, zwięzych i przydatnych porad starego, ywego motocyklisty.

"Cze, Jestem Witek, czytam listę i od czasu do czasu się pojawiam. Na moto jedę ze 100 lat, to jest z niewielkimi przerwami od 1971. Teraz na XL600R. Poza tym sporo jedę samochodem (moja nazwa katamaranu). Po przeczytaniu opisw paru Waszych przygd i po ostatnich przypadkach wpadem na pomys eby spisać swoje doświadczenia i obserwacje z jazd tych udanych i nie oraz zaproponować, ebyście dopisali swoje. Moe dzięki temu paru z nas uniknie kopotw. Przy okazji - to co piszę to tylko mj punkt widzenia. Pozdrowienia i do zobaczenia na trasie.

- Wszystkie znaki malowane na jezdni zawsze traktuj jak kawaki lodu. Farba kauczukowa do malowania znakw jest potwornie śliska. Dodatkowo odrobina wody, trochę piasku i rzeczywiście bywa jak ld, nawet bez deszczu, na przykad po przejedzie polewaczki (sprawdziem).

- Nie ścigaj się z katamaranami. Jeśli jakiś ambitny kierowca zaczyna się ścigać - odpu. I tak mu dooysz na najbliszych światach. W bezpośrednim starciu nie masz szans (sprawdziem)

- Nigdy nie jed w martwym polu katamaranu - kierowca cię nie widzi. Martwe pole przejedaj jak najszybciej. Jed albo z boku - na wysokości kierowcy lub trochę przed, albo dobrych kilkanaście metrw z tyu. Nigdy na wysokości tylnego okna czy tu za zderzakiem. Musisz zawsze być widoczny.

- Jedzij skrajem pasa, nie środkiem, w przypadku awaryjnego hamowania czasami moe zabraknąć kilku - kilkunastu cm, a tak wjedziesz między katamarany i się zmieścisz, ale uwaaj na skraju prawego pasa, szczeglnie przed skrzyowaniami mogą być koleiny, a na środku moe być śliski (olej z cięarwek).

- Jedzisz duo szybciej ni katamarany więc licz się z tym e mogą cię nie zauwayć i zajechać drogę. Kierowca patrzy w lusterko co pewien czas, tak aby zobaczyć inne katamarany i nie jest przygotowany na taką rakietę jak Ty.

- Uywaj świate i klaksonu, nawet w mieście, jeśli masz jakieś wątpliwości co do intencji sąsiadw.

- Niektre ograniczenia prędkości naley traktować powanie. Zmniejsz szybko, a jeśli nie masz takiego zwyczaju to chocia wyostrz uwagę i przygotuj się na awaryjny manewr. Takie znaki to na przykad ograniczenie szybkości przed skrzyowaniem czy przejściem dla pieszych, ktre jest niewidoczne, za grką, za zakrętem czy za domem. Wylatujesz zza zakrętu a tam w poprzek drogi wytacza się katamaran. Nie zauway Cię bo byeś za szybki.

- Wystrzegaj się (omijaj szerokim ukiem): starych katamaranw, nowych i lśniących w niedzielę, jadących za wolno, kobitek za kierownicą (nie wszystkich co prawda), kierowcw w kapeluszach i dziadkw za kierownicą, katamaranw z obcą rejestracją. Jeśli kilka tych cech się ączy - omijaj bardzo szerokim ukiem i bardzo uwaaj.

- Mijając stojący autobus patrz pod koami, czy jakiś czowiek nie stara się wskoczyć na jezdnię, patrz take na cienie.

- Nie wierz migaczom. Wielu ich nie uywa lub zapomina albo nie wyącza. Jeśli katamaran zaczyna jechać jakoś niepewnie i zbyt blisko krawędzi pasa uwaaj, bo moe skręcić. Jeśli katamaran stoi na poboczu patrz na przednie koa, jeśli są skręcone - uwaaj - moe wyjechać. Jeśli dojedasz do skrzyowania, na ktre stara się wjechać katamaran, to nawet jeśli masz pierwszeństwo staraj się patrzeć na kierowcę, czy Cię zauway, czy popatrzy w Twoim kierunku. Moe się gapić gdzie indziej i zajechać Ci drogę.

- Jeśli przeciskasz się między katamaranami nie wjedaj między nie jeśli katamaran ma moliwo skrętu na inny pas bo moe cię trącić. Musisz nauczyć się ocenić, czy moe skręcić, czy moe chcieć wyprzedzić inny katamaran, czy te nie ma takiej moliwości, wtedy gazuuu! Na przykad jeśli wyprzedzasz osobowy samochd jadący za cięarwką (i jedzie szybciej ni cięarwka) to bardzo moliwe jest e będzie chcia ją wyprzedzić i zajedzie Ci drogę. Podjedając do skrzyowania między katamaranami w upalny dzień patrz na kierowcw (na tyle ile Ci się to oczywiście uda), ktryś moe otworzyć drzwi, eby się ochodzić. Powinien co prawda sprawdzić czy nikt nie jedzie ale.....

- Nieznany zakręt szczeglnie na podlejszych drogach moe mieć zmienny promień. Wej atwo, wyj trudno (sprawdziem).

- Poza miastem patrz na świata hamulcowe katamaranw jadących przed tobą. Jeśli hamują pozornie bez powodu - prawie na pewno patrol z suszarką - prawie kady na widok patrolu odruchowo ciśnie hamulec. Jeśli wszyscy jadą podejrzanie wolno to te uwaaj - prawdopodobnie gdzieś tu stoją. Warto obserwować samochody wyposaone w CB (poznasz po dodatkowej, zazwyczaj dugiej antenie), oni wiedzą co się dzieje na drodze nierzadko z wyprzedzeniem kilkudziesięciu km. Jeśli jedziesz między katamaranami, nie powinien cię namierzyć - musisz być sam na szosie. Przy okazji, jeśli masz antyradar to pamiętaj, e ty wykryjesz ich ze znacznie większej odlegości ni oni Ciebie (pod warunkiem, e kogoś innego namierzają).

- Myśl za innych, staraj się przewidywać, nie pakuj się w sytuacje co do ktrych masz wątpliwości. Czasem opaca się odpuścić parę sekund. Jesteś duo szybszy, zwrotniejszy, szybciej przyśpieszasz i hamujesz, zajmujesz mniej miejsca na szosie i to Ty kontrolujesz sytuację.

- Ostronie wyprzedzaj cięarwki. Na przykad jedziesz lewym pasem i wtedy prba szybkiego wyprzedzenia cięarwki, na zasadzie "z lewego pasa na prawy i gazu", moe się skończyć najechaniem na katamaran zasonięty przez cięarwkę. Uwaaj te na zawirowania powietrza przy wyprzedzaniu.

- Jeśli wyprzedzasz coś, a szczeglnie coś co jedzie podejrzanie powoli np. katamaran, traktor itp, upewnij się e nie ma adnej drki w lewo bo moe skręcić. Starsze katamarany i maluchy mają sabe świata stop i migacze i ich nie widać.

- Wypadki najczęściej nie są efektem będu jednego kierowcy ale będw kilku uytkownikw na raz, na przykad ktoś nieprawidowo wyjecha, a ty jechaeś za szybko i jeszcze saba widoczno itp.

Ale jeśli masz pecha to jak mwią "i w drewnianym kościele cega na eb
spadnie".

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Peną (oby) i stale uaktualnianą wersję FAQ znajdziesz pod adresem
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -



2 Data: Kwiecien 29 2013 21:59:43
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania pr zez nowych.
Autor: Grzegorz Rogala 

W dniu 2013-04-28 08:37, Magic pisze:

===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===
[cut]

Magic ja Cie szczerze podziwiam.. masa roboty psu w dupe.
Te barany z sikacza oprocz nacisniecia enter tudziez klikniecia myszka nie potrafia zbyt wiele, czytac faq? tyle zdan na raz? szczerze watpie.
A plrec.. stalo sie syfem jakich malo.
Czas chyba zaorac i posadzic baobaby jak mawia Pietrasik.


--
Pozdr!
Rogal
990 Adv.R
http://www.rogal.riders.pl

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

3 Data: Kwiecien 29 2013 22:04:29
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania pr zez nowych.
Autor: Magic 

W dniu 2013-04-29 21:59, Grzegorz Rogala pisze:

W dniu 2013-04-28 08:37, Magic pisze:
===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===
[cut]

Magic ja Cie szczerze podziwiam.. masa roboty psu w dupe.

Eno, spoko, ja tylko aktualizuję i robię ctrl+C ctrl+V :)

Te barany z sikacza oprocz nacisniecia enter tudziez klikniecia myszka
nie potrafia zbyt wiele, czytac faq? tyle zdan na raz? szczerze watpie.

Przynajmniej nie mają wytumaczenia e nie byo nigdzie napisane :)

A plrec.. stalo sie syfem jakich malo.
Czas chyba zaorac i posadzic baobaby jak mawia Pietrasik.


Moe i tak, ale pki mnie i paru innym chce się tu zaglądać to niech będzie, nie ?

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

4 Data: Kwiecien 29 2013 22:18:09
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania pr zez nowych.
Autor: Kuczu 

W dniu 2013-04-29 21:59, Grzegorz Rogala pisze:

W dniu 2013-04-28 08:37, Magic pisze:
===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===
[cut]

Magic ja Cie szczerze podziwiam.. masa roboty psu w dupe.
Te barany z sikacza oprocz nacisniecia enter tudziez klikniecia myszka
nie potrafia zbyt wiele, czytac faq? tyle zdan na raz? szczerze watpie.
A plrec.. stalo sie syfem jakich malo.
Czas chyba zaorac i posadzic baobaby jak mawia Pietrasik.


Podziekuj Chinczykom i importerom ich motorowerow.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

5 Data: Kwiecien 29 2013 22:23:10
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania pr zez nowych.
Autor: Magic 

W dniu 2013-04-29 22:18, Kuczu pisze:

W dniu 2013-04-29 21:59, Grzegorz Rogala pisze:
W dniu 2013-04-28 08:37, Magic pisze:
===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===
[cut]

Magic ja Cie szczerze podziwiam.. masa roboty psu w dupe.
Te barany z sikacza oprocz nacisniecia enter tudziez klikniecia myszka
nie potrafia zbyt wiele, czytac faq? tyle zdan na raz? szczerze watpie.
A plrec.. stalo sie syfem jakich malo.
Czas chyba zaorac i posadzic baobaby jak mawia Pietrasik.


Podziekuj Chinczykom i importerom ich motorowerow.


Raczej polskiemu systemowi oświaty. Ostatnio tu jeden taki pyta o Hondę w sposb, ktry kompletnie mnie obezwadni.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

6 Data: Kwiecien 29 2013 22:38:40
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania pr zez nowych.
Autor: Grzegorz Rogala 

W dniu 2013-04-29 22:18, Kuczu pisze:

Podziekuj Chinczykom i importerom ich motorowerow.
Jak mawial klasyk :) nie wazne co masz pod dupa wazne co masz nad nia.
A z precla zrobil sie smietnik i szambo niezaleznie od rzeczonych chinczykow.

--
Pozdr!
Rogal
990 Adv.R
http://www.rogal.riders.pl

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

7 Data: Kwiecien 29 2013 23:32:58
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania pr zez nowych.
Autor: Kuczu 

W dniu 2013-04-29 22:38, Grzegorz Rogala pisze:

W dniu 2013-04-29 22:18, Kuczu pisze:
Podziekuj Chinczykom i importerom ich motorowerow.
Jak mawial klasyk :) nie wazne co masz pod dupa wazne co masz nad nia.
A z precla zrobil sie smietnik i szambo niezaleznie od rzeczonych
chinczykow.


Jednakze szeroka oferta motoryzacyjna Tesco i innych Biedronek poszerzyla krag milosnikow jednosladow na slabo wyedukowana mlodziez w wieku mlodszym. Podobnie jak bylo z Neostrada. Kiedys na motocykl lub motorower trzeba bylo zasluzyc, chocby wynikami w nauce. Teraz to kosztuje tyle co skrzynka wodki wiec po co sie starac ?

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

8 Data: Kwiecien 29 2013 13:54:29
Temat: Re: [FAQbot] Obowizkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: MiG 

W dniu poniedziaek, 29 kwietnia 2013 21:59:43 UTC+2 uytkownik Grzegorz Rogala napisa:

Magic ja Cie szczerze podziwiam.. masa roboty psu w dupe.

Ja czytaem jak zaczynaem...

MiG

9 Data: Kwiecien 29 2013 22:05:51
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: AZ 

On 2013-04-29, Grzegorz Rogala  wrote:


Magic ja Cie szczerze podziwiam.. masa roboty psu w dupe.
Te barany z sikacza oprocz nacisniecia enter tudziez klikniecia myszka
nie potrafia zbyt wiele, czytac faq? tyle zdan na raz? szczerze watpie.
A plrec.. stalo sie syfem jakich malo.
Czas chyba zaorac i posadzic baobaby jak mawia Pietrasik.

No coz, jak paru chcialo pogonic sikacza i zaczelo cos robic w tym kierunku
to sie poderwali obroncy sikacza, ze niby swieza krew i w ogole...

--
Artur
ZZR 1200

10 Data: Kwiecien 30 2013 00:13:41
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania pr zez nowych.
Autor: Kuczu 

W dniu 2013-04-30 00:05, AZ pisze:

No coz, jak paru chcialo pogonic sikacza i zaczelo cos robic w tym kierunku
to sie poderwali obroncy sikacza, ze niby swieza krew i w ogole...

Zaczynasz byc nudny


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

11 Data: Kwiecien 30 2013 08:52:31
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: AZ 

On 2013-04-29, Kuczu  wrote:

No coz, jak paru chcialo pogonic sikacza i zaczelo cos robic w tym kierunku
to sie poderwali obroncy sikacza, ze niby swieza krew i w ogole...

Zaczynasz byc nudny

No nudze, bo i tak juz nic z tego nie bedzie. Trzeba by jakas impreze pogrzebowa
precla zrobic.

--
Artur
ZZR 1200

12 Data: Kwiecien 30 2013 11:09:41
Temat: Re: [FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Bartomiej Kacprzak 


Uytkownik "AZ"  napisa w wiadomoci

On 2013-04-29, Kuczu  wrote:
No coz, jak paru chcialo pogonic sikacza i zaczelo cos robic w tym kierunku
to sie poderwali obroncy sikacza, ze niby swieza krew i w ogole...

Zaczynasz byc nudny

No nudze, bo i tak juz nic z tego nie bedzie. Trzeba by jakas impreze pogrzebowa
precla zrobic.
W zyciu!!
Co bdziemy czyta w pracy?

Ale z jednym masz racj, nowe idzie, stare pokolenie zostaje zastpione pryszczatym sikaczem.
Szkoda tylko, e prdzej czy pniej precle same zejd i nic na to nie poradzimy.
Zmieniaj si nam priorytety :) co wida o piszcych.

pozdrawiam

--
Bartek czasami piszcy od 2005
Niebieska9'99
Ave1,8
EL

13 Data: Kwiecien 30 2013 10:06:18
Temat: Re: [FAQbot] ObowiÄ…zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: AZ 

On 2013-04-30, Bartomiej Kacprzak  wrote:


W zyciu!!
Co będziemy czytać w pracy?

Od dawna nie ma co czytac bo wiekszosc to pytania z sikacza "nie pali co
robic?" albo "mam 140cm i 30kg jaki motur bedzie dla mnie dobry"?

--
Artur
ZZR 1200

14 Data: Kwiecien 30 2013 12:40:54
Temat: Re: [FAQbot] ObowiÄ…zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Bartłomiej Kacprzak 


Uytkownik "AZ"  napisa w wiadomości

On 2013-04-30, Bartomiej Kacprzak  wrote:

W zyciu!!
Co będziemy czytać w pracy?

Od dawna nie ma co czytac bo wiekszosc to pytania z sikacza "nie pali co
robic?" albo "mam 140cm i 30kg jaki motur bedzie dla mnie dobry"?
Nie ma co czytać bo wszystko ju byo :)
Stare precle o nic nie pytają bo ju wszystko wiedzą, nowe precle o nic nie pytają bo ich po prostu nie ma. Nie ma nowych, ktrzy by się z precelem identyfikowali.
Kiedyś bycie "preclem" to byo coś a dziś modzi mają to gdzieś.
I na domiar zego stao się to dlatego, e motocykle spowszedniay.
Dziś kady byle gwniarz moe mieć dwa kka.

pozdrawiam


--
Bartek
Niebieska9'99
Ave1,8
EL

15 Data: Kwiecien 30 2013 13:21:35
Temat: Re: [FAQbot] ObowiÄ…zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Magic 

W dniu 2013-04-30 12:40, Bartomiej Kacprzak pisze:

Kiedyś bycie "preclem" to byo coś

Znam te takich co się z tego do dziś nabijają ;)

Poza tym jakie czasy taka formua. I konkurencja spora - nie to e mielibyśmy się z kimś ścigać, po prostu jest wiele miejsc w sieci do wyboru. Na razie jeszcze yjemy, PRM w odrnieniu od innych serwisw jest bezkosztowy więc niech sobie będzie i w miarę naszych skromnych chęci dziaa - trzeba tylko pilnować eby nam się tu kompletny chlew nie zrobi i tyle.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

16 Data: Kwiecien 30 2013 13:46:03
Temat: Re: [FAQbot] ObowiÄ…zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Bartłomiej Kacprzak 


Uytkownik "Magic"  napisa w wiadomości

W dniu 2013-04-30 12:40, Bartomiej Kacprzak pisze:

Kiedyś bycie "preclem" to byo coś

Znam te takich co się z tego do dziś nabijają ;)
Naley im tylko wspczuć ;)
Mnie się tam precle zawsze dobrze kojarzyy.

Poza tym jakie czasy taka formua. I konkurencja spora - nie to e mielibyśmy się z kimś ścigać, po prostu jest wiele miejsc w sieci do wyboru. Na razie jeszcze yjemy, PRM w odrnieniu od innych serwisw jest bezkosztowy więc niech sobie będzie i w miarę naszych skromnych chęci dziaa - trzeba tylko pilnować eby nam się tu kompletny chlew nie zrobi i tyle.
Dopki sikacz będzie tu podpięty, chlewu nie unikniesz.
Paradoksalnie ten chlew "napędza" prm ale te odstrasza starych.


--
Bartek
Niebieska9'99
Ave1,8
EL

17 Data: Maj 02 2013 18:42:33
Temat: Re: [FAQbot] ObowiÄ…zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Viking 

W dniu 2013-04-30 13:46, Bartomiej Kacprzak pisze:


Uytkownik "Magic"  napisa w wiadomości

W dniu 2013-04-30 12:40, Bartomiej Kacprzak pisze:

Kiedyś bycie "preclem" to byo coś

Znam te takich co się z tego do dziś nabijają ;)
Naley im tylko wspczuć ;)
Mnie się tam precle zawsze dobrze kojarzyy.

Poza tym jakie czasy taka formua. I konkurencja spora - nie to e
mielibyśmy się z kimś ścigać, po prostu jest wiele miejsc w sieci do
wyboru. Na razie jeszcze yjemy, PRM w odrnieniu od innych serwisw
jest bezkosztowy więc niech sobie będzie i w miarę naszych skromnych
chęci dziaa - trzeba tylko pilnować eby nam się tu kompletny chlew
nie zrobi i tyle.
Dopki sikacz będzie tu podpięty, chlewu nie unikniesz.
Paradoksalnie ten chlew "napędza" prm ale te odstrasza starych.




Bardzo dobra puenta..
--
z Komsomolskim "Czuwaj" :)
Tomek
"Four wheels move the body, two wheels move the soul.."
XX' Czarnula

18 Data: Maj 06 2013 12:44:12
Temat: Re: [FAQbot] Obowi?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Jacot 

Bartomiej Kacprzak  wrote:

I na domiar zego stao si to dlatego, e motocykle spowszedniay.
Dzi kady byle gwniarz moe mie dwa kka.

A to zle jest?
Pytamboniewiem.
Kilkanascie lat temu ta grupa by nie powstala, gdyby nie "importerzy"
japonskiego padla, "jezdzonego tylko w niedziele".
Wiekszosc tlumnie przybywajacych, (dzieki TP i "polboxom")
prezentowala podobny poziom wiedzy co sikacze.
No moze tylko jezykiem ojczystym poslugiwala sie sprawniej ale to
akurat z motorami wspolnego nie ma nic.
--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://stokrotka.grejt.pl/

19 Data: Maj 06 2013 11:07:13
Temat: Re: [FAQbot] ObowiÄ?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: AZ 

On 2013-05-06, Jacot  wrote:

I na domiar zego stao się to dlatego, e motocykle spowszedniay.
Dziś kady byle gwniarz moe mieć dwa kka.

akurat z motorami wspolnego nie ma nic.
         ^^^^^^^^
Motocyklami!

;-)
--
Artur
ZZR 1200

20 Data: Maj 06 2013 22:23:46
Temat: Re: [FAQbot] Obowi?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Bartomiej Kacprzak 


Uytkownik "Jacot"  napisa w wiadomoci

Bartomiej Kacprzak  wrote:

I na domiar zego stao si to dlatego, e motocykle spowszedniay.
Dzi kady byle gwniarz moe mie dwa kka.

A to zle jest?
Pytamboniewiem.

To ja moe odpowiem.
Kiedy jak szukaem miejsca gdzie mona by dowiedzie si czego o
motocyklach to zostaem skierowany tutaj.
Byo tylko jedno przykazanie ;) kultura.
Mam nadziej, e widzisz rnic pomiedzy kim kto zajrzy tu z pen
wiadomoci gdzie jest a kim kto walnie jedno pytanie od czapki.
Czy to le, e jest wicej 2oo? Nie, im nas wicej na drogach tym lepiej. A
czy tu im nas wicej tym lepiej? Sam nie wiem...
Mnie nie bawi rozmowa pomidzy przedstawicielem sikacza a preclem, jeden
stara si przekaza jak wiedz a drugi uwaa to za pierdy.

Kilkanascie lat temu ta grupa by nie powstala, gdyby nie "importerzy"
japonskiego padla, "jezdzonego tylko w niedziele".
Wiekszosc tlumnie przybywajacych, (dzieki TP i "polboxom")
prezentowala podobny poziom wiedzy co sikacze.
A jak byo z kultur? Grzybol by tego najlepszym przykadem :)
No moze tylko jezykiem ojczystym poslugiwala sie sprawniej ale to
akurat z motorami wspolnego nie ma nic.
hmm czyli jak do jakiego miejsca wpada grupa uli to Tobie to nie
przeszkadza?

pozdrawiam

--
Bartek
niebieska 9'99
Ave1,8
EL

21 Data: Maj 07 2013 09:30:42
Temat: Re: [FAQbot] Obowi?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Magic 

W dniu 2013-05-06 22:23, Bartomiej Kacprzak pisze:

A jak byo z kultur? Grzybol by tego najlepszym przykadem :)

Trole istniay zawsze.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

22 Data: Maj 07 2013 09:53:30
Temat: Re: [FAQbot] Obowi?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Bartomiej Kacprzak 


Uytkownik "Magic"  napisa w wiadomoci

W dniu 2013-05-06 22:23, Bartomiej Kacprzak pisze:

A jak byo z kultur? Grzybol by tego najlepszym przykadem :)

Trole istniay zawsze.
To ja wiem, ale s trolle i trolle.
Jeden prowadzi do ciekawej dyskusji a drugi do kretyskiej pyskwki.

pozdrawiam

--
Bartek
Niebieska9'99
Ave1,8
EL

23 Data: Maj 07 2013 10:39:47
Temat: Re: [FAQbot] Obowi?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Akarm 

W dniu 2013-05-07 09:30, Magic pisze:

W dniu 2013-05-06 22:23, Bartomiej Kacprzak pisze:

A jak byo z kultur? Grzybol by tego najlepszym przykadem :)

Trole istniay zawsze.

Mowa nie o trolach tylko o braku kultury. Czyli o hoocie.

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

24 Data: Maj 09 2013 22:54:03
Temat: Re: [FAQbot] Obowi?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Jacot 

"Bartomiej Kacprzak"  wrote:

Czy to le, e jest wicej 2oo? Nie, im nas wicej na drogach tym lepiej. A
czy tu im nas wicej tym lepiej? Sam nie wiem...

No ja sie wlasciwie odnosilem do tego. Nie martwi mnie ilosc i  nie
martwi mnie to, ze prawie kazdy malolat moze miec motor, chocby
chinski.
(One sa nawet calkiem ladne niekiedy, tak ze po prawdzie zazdraszczam,
bo 'za moich czasow' takich nie bylo;)

Mnie nie bawi rozmowa pomidzy przedstawicielem sikacza a preclem, jeden
stara si przekaza jak wiedz a drugi uwaa to za pierdy.

No ale to juz jest ogolem kwestia przemian cywilizacyjnych, jakie
nastapily w internecie w ogole.
Wszystko przez te php i przez to, ze ktos pobudowal na tem te kombajny
forumowe a najgorsze, ze je udostepnil do wziecia.  Teraz 6-ciolatek
zamiast zglebiac tajniki hateemela i budowac pierwsze www to se
zaklada konto na frykasie, instaluje foruma, bo jest w pakiecie i
jedzie, tem bardziej ze mozna na tym trzepac kasiore na batony i piwo.
No i sie rozlazla ta 'kultura forumowa', bo newsy czy listy mailowe to
sa relikty z czasow pierwszych tutenhamonow.
--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://stokrotka.grejt.pl/

25 Data: Maj 31 2013 22:41:30
Temat: Re: [FAQbot] Obowi?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Arni 

W dniu 09.05.2013 22:54, Jacot pisze:

"Bartomiej Kacprzak"  wrote:

Czy to le, e jest wicej 2oo? Nie, im nas wicej na drogach tym lepiej. A
czy tu im nas wicej tym lepiej? Sam nie wiem...

No ja sie wlasciwie odnosilem do tego. Nie martwi mnie ilosc i  nie
martwi mnie to, ze prawie kazdy malolat moze miec motor, chocby
chinski.
(One sa nawet calkiem ladne niekiedy, tak ze po prawdzie zazdraszczam,
bo 'za moich czasow' takich nie bylo;)

Mnie nie bawi rozmowa pomidzy przedstawicielem sikacza a preclem, jeden
stara si przekaza jak wiedz a drugi uwaa to za pierdy.

No ale to juz jest ogolem kwestia przemian cywilizacyjnych, jakie
nastapily w internecie w ogole.
Wszystko przez te php i przez to, ze ktos pobudowal na tem te kombajny
forumowe a najgorsze, ze je udostepnil do wziecia.  Teraz 6-ciolatek
zamiast zglebiac tajniki hateemela i budowac pierwsze www to se
zaklada konto na frykasie, instaluje foruma, bo jest w pakiecie i
jedzie, tem bardziej ze mozna na tym trzepac kasiore na batony i piwo.
No i sie rozlazla ta 'kultura forumowa', bo newsy czy listy mailowe to
sa relikty z czasow pierwszych tutenhamonow.


ojapierdole, nigdy tak krtko nie byem na preclu (jakies 10 min) nic sie nie zmienio
Jest coraz gorzej.

Pa

Arni

26 Data: Czerwiec 02 2013 17:31:28
Temat: Re: [FAQbot] Obowi?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Magic 

W dniu 2013-05-31 22:41, Arni pisze:

ojapierdole, nigdy tak krtko nie byem na preclu (jakies 10 min) nic
sie nie zmienio
Jest coraz gorzej.


Czyli si zmienio ;)

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

27 Data: Czerwiec 02 2013 18:19:48
Temat: Re: [FAQbot] Obowi?zkowo do przeczytania przez nowych.
Autor: Jacot 

Magic  wrote:

W dniu 2013-05-31 22:41, Arni pisze:

ojapierdole, nigdy tak krtko nie byem na preclu (jakies 10 min) nic
sie nie zmienio
Jest coraz gorzej.


Czyli si zmienio ;)

Nieno, kierunek sie nie zmienil. Zawsze bylo coraz gorzej ;)
--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://stokrotka.grejt.pl/

[FAQbot] Obowiązkowo do przeczytania przez nowych.



Grupy dyskusyjne