Jakiś czas temu pisałem o problemach z termostatem w
Grande Punto - w chłodne dni silnik wolno się nagrzewał,
a po krótkim zatrzymaniu (nawet na światłach na
skrzyżowaniu) temperatura potrafiła spaść o 1/4 skali.
Ja dotąd byłem przyzwyczajony do tego, że we Fiatach,
gdy wszystko jest sprawne, wskazówka temperatury podczas
jazdy stoi nieruchomo w połowie skali.
Termostat został wymieniony, silnik nagrzewa się dużo
szybciej, temperatura już tak bardzo nie skacze. Ale nadal
występują niewielkie, chwilowe spadki temperatury, a dałbym
głowę, że kiedyś ich nie było. Dodam, że stary termostat
testowany w garnku z wodą ;) działa, chociaż nie wiem czy
jego czas reakcji nie jest zbyt wolny.
No i teraz wpadłem na nowy trop - w zeszłym roku, latem,
wymieniana była pompa wody i cały płyn. Pompa to jakiś
zamiennik, ale pewnie nie różni się od oryginału, więc jej
bym nie posądzał. Jednak płyn został zmieniony z Paraflu
(wiadomo, Fiat) na jakiś inny (nie pamiętam nazwy producenta,
warsztat kupuje to hurtem w beczkach, podobno bardzo dobry,
co by to nie znaczyło ;)).
No i zastanawiam się, czy przyczyną tych wahań temperatury
może być inna charakterystyka płynu? Czy może ta nowa pompa
jest bardziej wydajna? A może po prostu ja powinienem przestać
gapić się na wskazówkę temperatury ;)
Pozdrawiam
MK
2 |
Data: Maj 08 2013 10:21:14 |
Temat: Re: Od czego zależą wahania temperatury? |
Autor: JK |
W dniu 2013-05-08 09:30, Marcin Kiciński pisze:
Jakiś czas temu pisałem o problemach z termostatem w
Grande Punto - w chłodne dni silnik wolno się nagrzewał,
a po krótkim zatrzymaniu (nawet na światłach na
skrzyżowaniu) temperatura potrafiła spaść o 1/4 skali.
No i zastanawiam się, czy przyczyną tych wahań temperatury
może być inna charakterystyka płynu?
Nie.
Czy może ta nowa pompa
jest bardziej wydajna? A może po prostu ja powinienem przestać
gapić się na wskazówkę temperatury ;)
Stawiam na zapowietrzony układ chłodzenia.
--
Pozdrawiam
JK
3 |
Data: Maj 09 2013 04:39:25 | Temat: Re: Od czego zależą wahania temperatury? | Autor: Marcin Kiciński |
W dniu środa, 8 maja 2013 10:21:14 UTC+2 użytkownik JK napisał:
Stawiam na zapowietrzony układ chłodzenia.
To może dawać takie objawy? Zawsze myślałem, że jak układ jest
zapowietrzony to są problemy z przegrzewaniem. U mnie są tylko
te spadki temperatury.
No i czy odpowietrzenie układu to taki problem? To powinno być
zrobione zarówno po wymianie płynu jak i po wymianie termostatu.
Pozdrawiam
MK
4 |
Data: Maj 09 2013 19:25:36 | Temat: Re: Od czego zależÄ
wahania temperatury? | Autor: AZ |
On 2013-05-09, Marcin KiciĹski wrote:
Stawiam na zapowietrzony układ chłodzenia.
To może dawaÄ takie objawy? Zawsze myĹlałem, że jak układ jest
zapowietrzony to sÄ
problemy z przegrzewaniem. U mnie sÄ
tylko
te spadki temperatury.
No i czy odpowietrzenie układu to taki problem? To powinno byÄ
zrobione zarówno po wymianie płynu jak i po wymianie termostatu.
To by musial byc bardzo mocno ten uklad zapowietrzony. Jezeli chodzi
o zapowietrzenie to po prostu moze Cie oszukiwac czujnik ktory jest
zanurzony w tym momencie w "bablu" powietrza zamiast cieczy.
Nie wiem gdzie w Punto jest czujnik ale moze faktycznie tak byc,
przestajesz jechac, spadaja obroty, plyn wolniej plynie i "babel"
ma szanse sie utrzymac na czujniku. To latwo sprawdzic, pojedz
na jakas spokojna droge, rozpedz sie i wrzuc luz i wtedy obserwuj
czy spada.
--
Artur
ZZR 1200
5 |
Data: Maj 09 2013 21:37:01 | Temat: Re: Od czego zależą wahania temperatury? | Autor: Iglo |
Dnia Thu, 9 May 2013 04:39:25 -0700 (PDT), Marcin Kiciński napisał(a):
W dniu środa, 8 maja 2013 10:21:14 UTC+2 użytkownik JK napisał:
Stawiam na zapowietrzony układ chłodzenia.
Nie zaszkodzi sprawdzić. Ja tak miałem w Renówce z benzynowym silnikiem, po
odpowietrzeniu do zbiorniczka weszło jeszcze niecałe pół litra płynu i
wszystko minęło. Nie zaszkodzi spróbować odpowietrzyć, to nc nie kosztuje.
6 |
Data: Maj 09 2013 22:02:16 | Temat: Re: Od czego zależą wahania temperatury? | Autor: Artur Maśląg |
W dniu 2013-05-09 13:39, Marcin Kiciński pisze:
W dniu środa, 8 maja 2013 10:21:14 UTC+2 użytkownik JK napisał:
Stawiam na zapowietrzony układ chłodzenia.
To może dawać takie objawy? Zawsze myślałem, że jak układ jest
zapowietrzony to są problemy z przegrzewaniem. U mnie są tylko
te spadki temperatury.
Objawy zapowietrzonego układu chłodzenia mogą być różne :)
W którymś z samochodów miałem np. tak, że na zimnym silniku
(do pewnego momentu) wolne obroty jeździły od ~700rpm do
~1500rpm. I szukaj usterki ;) Mogą być problemy z ogrzewaniem,
przegrzewaniem, pomiarem temperatury. Odpowietrzyć warto,
ale ja bym jednak sprawdził czy ten nowy termostat aby na
pewno jest dobry i ma poprawną temperaturę otwarcia :)
No i czy odpowietrzenie układu to taki problem?
Zależy od samochodu, silnika itd. Znaczy może nie jest to
problem, ale np. trzeba wiedzieć jak wygląda procedura
w konkretnej aplikacji.
To powinno być
zrobione zarówno po wymianie płynu jak i po wymianie termostatu.
Przy wymianie płynu musi być.
| | | | |