Grupy dyskusyjne   »   Odg³os jazdy na wstecznym

Odg³os jazdy na wstecznym



1 Data: Kwiecien 21 2010 19:39:51
Temat: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: =Marcos= 

Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do przodu? Tzn. jest takie jakby wycie zale¿ne chyba od prêdko¶ci jazdy, nie od obrotów silnika.
Mam wra¿enie, ¿e stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawa³y równie¿ podobny odg³os na biegach do przodu. Co o tym decydowa³o, dlaczego teraz ju¿ nie ma tego odg³osu przy je¼dzie do przodu?

--
Marcos
[Marek ¦lusarczyk]
marek [AT] microstock . pl

http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze



2 Data: Kwiecien 21 2010 19:45:36
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: bratPit 

Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do przodu? Tzn. jest takie jakby wycie zale¿ne chyba od prêdko¶ci jazdy, nie od obrotów silnika.
Mam wra¿enie, ¿e stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawa³y równie¿ podobny odg³os na biegach do przodu. Co o tym decydowa³o, dlaczego teraz ju¿ nie ma tego odg³osu przy je¼dzie do przodu?

kszta³t zêbów zêbatek biegów w przód i do ty³u,
na wstecznych s± proste st±d ten d¼wiêk,
resztê mo¿e wyja¶ni± koledzy którzy s± bardziej za pan brat z mechanik±,
brat

3 Data: Kwiecien 21 2010 20:33:37
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Tomasz Pyra 

bratPit pisze:

Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do przodu? Tzn. jest takie jakby wycie zale¿ne chyba od prêdko¶ci jazdy, nie od obrotów silnika.
Mam wra¿enie, ¿e stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawa³y równie¿ podobny odg³os na biegach do przodu. Co o tym decydowa³o, dlaczego teraz ju¿ nie ma tego odg³osu przy je¼dzie do przodu?

kszta³t zêbów zêbatek biegów w przód i do ty³u,
na wstecznych s± proste st±d ten d¼wiêk,

Dok³adnie.

Czasami mo¿na spotkaæ sportowe skrzynie w których wszystkie biegi maj± takie zêby - wyj± strasznie :)

4 Data: Kwiecien 22 2010 10:18:00
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Bartek 

U¿ytkownik "Tomasz Pyra"  napisa³ w wiadomo¶ci

bratPit pisze:
Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do
przodu? Tzn. jest takie jakby wycie zale¿ne chyba od prêdko¶ci jazdy,
nie od obrotów silnika.
Mam wra¿enie, ¿e stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawa³y
równie¿ podobny odg³os na biegach do przodu. Co o tym decydowa³o,
dlaczego teraz ju¿ nie ma tego odg³osu przy je¼dzie do przodu?

kszta³t zêbów zêbatek biegów w przód i do ty³u,
na wstecznych s± proste st±d ten d¼wiêk,

Dok³adnie.

Czasami mo¿na spotkaæ sportowe skrzynie w których wszystkie biegi maj±
takie zêby - wyj± strasznie :)

strasznie fajnie, znaczy;)




--
Pozdrawiam, Bartek
[SG] LYBRA 2.4 JTD

5 Data: Kwiecien 21 2010 19:47:51
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: DoQ 

=Marcos= pisze:

Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do przodu? Tzn. jest takie jakby wycie zale¿ne chyba od prêdko¶ci jazdy, nie od obrotów silnika.

Proste zêby na ko³ach biegu wstecznego?


Pozdrawiam
Pawe³

6 Data: Kwiecien 21 2010 20:33:18
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: MarcinJM 

=Marcos= pisze:

Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do przodu? Tzn. jest takie jakby wycie zale¿ne chyba od prêdko¶ci jazdy, nie od obrotów silnika.
Mam wra¿enie, ¿e stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawa³y równie¿ podobny odg³os na biegach do przodu. Co o tym decydowa³o, dlaczego teraz ju¿ nie ma tego odg³osu przy je¼dzie do przodu?

Proste zeby :) rajdowa skrzynia biegow (klowa) tez ma proste zeby kazdego biegu i dostarcza fascynujacych doznan sluchowych :)

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

7 Data: Kwiecien 25 2010 22:56:04
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Wed, 21 Apr 2010 20:33:18 +0200, MarcinJM napisa³(a):


Proste zeby :) rajdowa skrzynia biegow (klowa) tez ma proste zeby
kazdego biegu i dostarcza fascynujacych doznan sluchowych :)

To, ¿e skrzynia jest k³owa nie oznacza, ¿e ma proste zêby.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    os. Jagielloñskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

8 Data: Kwiecien 26 2010 06:31:34
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: MarcinJM 

Adam P³aszczyca pisze:

Dnia Wed, 21 Apr 2010 20:33:18 +0200, MarcinJM napisa³(a):

Proste zeby :) rajdowa skrzynia biegow (klowa) tez ma proste zeby kazdego biegu i dostarcza fascynujacych doznan sluchowych :)

To, ¿e skrzynia jest k³owa nie oznacza, ¿e ma proste zêby.

Dlatego pisalem o klowej z prostymi zebami.

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

9 Data: Kwiecien 21 2010 20:35:17
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Czarek Daniluk 

W dniu 2010-04-21 19:39, =Marcos= pisze:

Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do
przodu? Tzn. jest takie jakby wycie zale¿ne chyba od prêdko¶ci jazdy,
nie od obrotów silnika.
Mam wra¿enie, ¿e stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawa³y
równie¿ podobny odg³os na biegach do przodu. Co o tym decydowa³o,
dlaczego teraz ju¿ nie ma tego odg³osu przy je¼dzie do przodu?

Brak synchronizacji i inny kszta³t ko³a - we wstecznym najczê¶ciej s± to zwyk³e ko³a o zêbach prostych po chamsku zazêbiane ze sob± przy w³±czaniu biegu.
W starych konstrukcjach dawno dawno pewnie ca³ê skrzynie tak by³y zrobione, ale teraz reszta biegów to ko³a s± ca³y czas ze sob± zazêbione i maj± zêby inaczej ukszta³towane a nie proste.

Pozdrawiam !!

10 Data: Kwiecien 21 2010 19:15:08
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: to 

Czarek Daniluk wrote:

Brak synchronizacji i inny kszta³t ko³a - we wstecznym najczęściej sÄ… to
zwyk³e ko³a o zÄ™bach prostych po chamsku zazÄ™biane ze sobÄ… przy
w³Ä…czaniu biegu.

Ja mam synchronizowany wsteczny, wrzucić podczas jazdy do przodu i
zahamować sprzÄ™g³em/silnikiem (to samo na odwrót). Ale jaki odg³os wydaje
to nie wiem, nie zwróci³em uwagi.

--
cokolwiek

11 Data: Kwiecien 21 2010 21:25:10
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Olek 

On 2010-04-21 21:15, to wrote:

Ja mam synchronizowany wsteczny, wrzuciæ podczas jazdy do przodu i
zahamowaæ sprzêg³em/silnikiem (to samo na odwrót). Ale jaki odg³os wydaje
to nie wiem, nie zwróci³em uwagi.


chyba przy toczeniu, a nie jazdy
podczas jazdy jak Ci sie uda to nie zapomnij szufelki i zmiotki wzi±æ, by trybiki z drogi odkurzyæ :)

12 Data: Kwiecien 21 2010 22:10:35
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: huri_khan 

Dnia Wed, 21 Apr 2010 21:25:10 +0200, Olek napisa³(a):

On 2010-04-21 21:15, to wrote:

Ja mam synchronizowany wsteczny, wrzuciæ podczas jazdy do przodu i
zahamowaæ sprzêg³em/silnikiem (to samo na odwrót). Ale jaki odg³os wydaje
to nie wiem, nie zwróci³em uwagi.


chyba przy toczeniu, a nie jazdy
podczas jazdy jak Ci sie uda to nie zapomnij szufelki i zmiotki wzi±æ,
by trybiki z drogi odkurzyæ :)

Wrzuca³e¶ kiedy¶ wsteczny przy oko³o 60 km/h ?
Oprócz wstecznego wszytskie biegi dalej mo¿na wrzucaæ, ale us³yszec ten
d¼wiêk bezcenne. Pacjentem by³o stare polo przed oddaniem na z³om.


--
[Pozdrawiam [huri-khan][GG 177094]
[Astra G '1,6 16V] [SY]

13 Data: Kwiecien 21 2010 23:25:59
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Grzegorz Prêdki 

Olek pisze:

On 2010-04-21 21:15, to wrote:

Ja mam synchronizowany wsteczny, wrzuciæ podczas jazdy do przodu i
zahamowaæ sprzêg³em/silnikiem (to samo na odwrót). Ale jaki odg³os wydaje
to nie wiem, nie zwróci³em uwagi.


chyba przy toczeniu, a nie jazdy
podczas jazdy jak Ci sie uda to nie zapomnij szufelki i zmiotki wzi±æ, by trybiki z drogi odkurzyæ :)


Akurat. MOje Volvo 850 mialo zsychronizowany wsteczny. Pewnie z pareset razy wrzucilem wsteczny przy jezdzie do przodu i nic nie odkurzalem.

14 Data: Kwiecien 21 2010 22:24:40
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Micha³ 


chyba przy toczeniu, a nie jazdy
podczas jazdy jak Ci sie uda to nie zapomnij szufelki i zmiotki wzi±æ,
by trybiki z drogi odkurzyæ :)


S± samochody w których siê da.

w moim starym aucie mog³em wrzucaæ przy wiêkszych prêdko¶ciach
(np. na ¶niegu, z trójki na wsteczny).

w "nowym" wsteczny ma limit gdzie¶ do ko³o 20km/h (przód i ty³),
potem nawet si³a nic nie daje - nie da siê wrzuciæ, blokada.
chyba skrzynia podobna do tej z volvo850 lub s80.

pozdrawiam.

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

15 Data: Kwiecien 22 2010 15:47:51
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: MarcinJM 

Czarek Daniluk pisze:

Brak synchronizacji i inny kszta³t ko³a - we wstecznym najczê¶ciej s± to

Brak synchronizacji nie ma tu ZADNEGO znaczenia.
Za "wycie" odpowiedzialne sa wylacznie proste zeby.
Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami prostymi.
Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

16 Data: Kwiecien 23 2010 16:00:53
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Yans van Horn 

MarcinJM wrote:

Czarek Daniluk pisze:
Brak synchronizacji i inny kszta³t ko³a - we wstecznym najczê¶ciej s± to

Brak synchronizacji nie ma tu ZADNEGO znaczenia.
Za "wycie" odpowiedzialne sa wylacznie proste zeby.
Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami prostymi.
Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)

A oto przyk³ad :-)

http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

17 Data: Kwiecien 25 2010 09:05:29
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: MarcinJM 

Yans van Horn pisze:

MarcinJM wrote:
Czarek Daniluk pisze:
Brak synchronizacji i inny kszta³t ko³a - we wstecznym najczê¶ciej s± to

Brak synchronizacji nie ma tu ZADNEGO znaczenia.
Za "wycie" odpowiedzialne sa wylacznie proste zeby.
Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami prostymi.
Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)

A oto przyk³ad :-)

http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8

Tu akurat glownie dyfer wyje: jazgot narasta rownomiernie do predkosci.
:)

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

18 Data: Kwiecien 26 2010 11:29:42
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: kamil 



"MarcinJM"  wrote in message

Yans van Horn pisze:
MarcinJM wrote:
Czarek Daniluk pisze:
Brak synchronizacji i inny kszta³t ko³a - we wstecznym najczê¶ciej s± to

Brak synchronizacji nie ma tu ZADNEGO znaczenia.
Za "wycie" odpowiedzialne sa wylacznie proste zeby.
Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami prostymi.
Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)

A oto przyk³ad :-)

http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8

Tu akurat glownie dyfer wyje: jazgot narasta rownomiernie do predkosci.
:)

http://www.youtube.com/watch?v=klNOJU85lao




Pozdrawiam
Kamil

19 Data: Kwiecien 25 2010 23:05:45
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: kogutek 


Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami
prostymi.
Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Ujmij trochê bo masz z czego. Nie mo¿esz zrobiæ synchronizowanej skrzyni biegów
bo siê na tym nie znasz, pomijaj±c drobny szczegó³ ¿e nie masz czym i za co. A
dlaczego uwa¿am ¿e siê nie znasz? Bo bzdury piszesz. Wchodzenie biegów jak bajka
w synchronizowanej skrzyni biegów nie ma najmniejszego zwi±zku z kszta³tem
zêbów. Nie ma nawet zwi±zku w jaki sposób bêdzie przenoszony moment obrotowy.
Mo¿na zrobiæ synchronizowan± skrzyniê biegów gdzie moment bêdzie przenoszony
przez przek³adniê z paskami klinowymi, przek³adniê ³añcuchow± a nawet
przek³adniê ciern±.

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

20 Data: Kwiecien 26 2010 09:32:50
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: MarcinJM 

kogutek pisze:

Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami prostymi.
Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)

-- Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Ujmij trochê bo masz z czego. Nie mo¿esz zrobiæ synchronizowanej skrzyni biegów
bo siê na tym nie znasz, pomijaj±c drobny szczegó³ ¿e nie masz czym i za co. A
dlaczego uwa¿am ¿e siê nie znasz? Bo bzdury piszesz. Wchodzenie biegów jak bajka
w synchronizowanej skrzyni biegów nie ma najmniejszego zwi±zku z kszta³tem
zêbów. Nie ma nawet zwi±zku w jaki sposób bêdzie przenoszony moment obrotowy.
Mo¿na zrobiæ synchronizowan± skrzyniê biegów gdzie moment bêdzie przenoszony
przez przek³adniê z paskami klinowymi, przek³adniê ³añcuchow± a nawet
przek³adniê ciern±.

Czytasz czasem to, na co odpisujesz?
Nie pytam o rozumienie, pytam o czytanie.

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

21 Data: Kwiecien 26 2010 14:35:17
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: kogutek 

kogutek pisze:
>> Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami
>> prostymi.
>> Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)
>>
>> --
>> Pozdrawiam
>> MarcinJM
>> gg: 978510, marcinjm()op.pl
> Ujmij trochê bo masz z czego. Nie mo¿esz zrobiæ synchronizowanej skrzyni biegów
> bo siê na tym nie znasz, pomijaj±c drobny szczegó³ ¿e nie masz czym i za co. A
> dlaczego uwa¿am ¿e siê nie znasz? Bo bzdury piszesz. Wchodzenie biegów jak bajka
> w synchronizowanej skrzyni biegów nie ma najmniejszego zwi±zku z kszta³tem
> zêbów. Nie ma nawet zwi±zku w jaki sposób bêdzie przenoszony moment obrotowy.
> Mo¿na zrobiæ synchronizowan± skrzyniê biegów gdzie moment bêdzie przenoszony
> przez przek³adniê z paskami klinowymi, przek³adniê ³añcuchow± a nawet
> przek³adniê ciern±.

Czytasz czasem to, na co odpisujesz?
Nie pytam o rozumienie, pytam o czytanie.

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Co Ci nie pasuje? To ¿e uwa¿am ¿e jeste¶ g³upi i z grzeczno¶ci tego wprost nie
napisa³em. Jestem w stanie zrobiæ w pe³ni synchronizowan± skrzyniê - piszesz.
Czy co¶ takiego mo¿e napisaæ cz³owiek m±dry? Jak by¶ napisa³ ze jeste¶ w stanie
zrobiæ w pe³ni  nie synchronizowan± skrzyniê biegów  to bym nic nie napisa³.
Wystarczy wyj±æ synchronizatory. Nie by³o by co¶ takiego zbyt m±dre, ale mo¿liwe
do zrobienia. W ¿yciu nie widzia³e¶ skrzyni biegów do samochodu z zêbami
prostymi. Bo niby gdzie mia³by¶ zobaczyæ co¶ co ju¿ nie istnieje.

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

22 Data: Kwiecien 24 2010 17:29:38
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Marcin Jan 

=Marcos= pisze:

Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do przodu? Tzn. jest takie jakby wycie zale¿ne chyba od prêdko¶ci jazdy, nie od obrotów silnika.
Mam wra¿enie, ¿e stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawa³y równie¿ podobny odg³os na biegach do przodu. Co o tym decydowa³o, dlaczego teraz ju¿ nie ma tego odg³osu przy je¼dzie do przodu?


BTW a w³a¶nie sko¶ne zêby mamy dziêki citroenowi. I na pami±tkê tego wynalazku mamy w³a¶nie logo citroena.

23 Data: Kwiecien 24 2010 22:35:01
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Zbylut 

Marcin Jan napisal(a):

BTW a w³aÅ›nie skoÅ›ne zÄ™by mamy dziÄ™ki citroenowi. I na pamiÄ…tkÄ™ tego
wynalazku mamy w³aÅ›nie logo citroena.

ok, to przy okazji 'glupie' pytanie: czemu więc wsteczny nie ma skośnych
zÄ™bów?

--
pozdrawiam, Zbylut
* Usenet news. Learn what you know, share what you don't *

24 Data: Kwiecien 25 2010 00:54:07
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Tomasz Pyra 

Zbylut pisze:

Marcin Jan napisal(a):

BTW a w³aÅ›nie skoÅ›ne zÄ™by mamy dziÄ™ki citroenowi. I na pamiÄ…tkÄ™ tego wynalazku mamy w³aÅ›nie logo citroena.

ok, to przy okazji 'glupie' pytanie: czemu więc wsteczny nie ma skośnych
zÄ™bów?

SkoÅ›ne zÄ™by sÄ… s³absze, wymagajÄ… wiÄ™c zastosowania solidniejszych kó³ i taki bieg zajmuje wiÄ™cej miejsca w skrzyni.

Proste zÄ™by sÄ… mocniejsze, wiÄ™c mo¿na zastosować mniejszych rozmiarów ko³a zÄ™bate. Sprawdza siÄ™ to dobrze w³aÅ›nie we wstecznym biegu gdzie musi być o jedno ko³o wiÄ™cej, a wycie nie zmniejsza jakoÅ› istotnie komfortu jazdy.

Ponoć w niektórych samochodach pierwszy bieg te¿ jest na prostych zÄ™bach, ale mo¿e dlatego ¿e ko³a zÄ™bate w biegach do jazdy do przodu mogÄ… być wiÄ™ksze ni¿ w biegu wstecznym, nie wyje to a¿ tak bardzo.

25 Data: Kwiecien 25 2010 16:57:35
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: BartekK 

W dniu 2010-04-25 00:54, Tomasz Pyra pisze:

SkoÅ›ne zÄ™by sÄ… s³absze, wymagajÄ… wiÄ™c zastosowania solidniejszych kó³ i
taki bieg zajmuje więcej miejsca w skrzyni.
Dodatkowo: przek³adnia zbudowana na skoÅ›nych zÄ™bach s³u¿y do krÄ™cenia siÄ™ w jednÄ… stronÄ™, poniewa¿ si³y dzia³ajÄ…ce na ko³a sÄ… te¿ "w osi" - zÄ™batki pod wp³ywem si³y przekazywanej przez przek³adniÄ™ chcÄ… siÄ™ przesuwać (zgodnie ze skosem zÄ™bów) na swoich osiach, i dla kierunku tej si³y sÄ… odpowiednie ³o¿yskowania/oparcie zrobione. (tzn mo¿na by zrobić takÄ… w obie, ale wymaga³oby to wiÄ™kszej komplikacji mechaniki)

Ponoć w niektórych samochodach pierwszy bieg te¿ jest na prostych
zÄ™bach, ale mo¿e dlatego ¿e ko³a zÄ™bate w biegach do jazdy do przodu
mogÄ… być wiÄ™ksze ni¿ w biegu wstecznym, nie wyje to a¿ tak bardzo.
No np w maluchu (i nie, nie ma to nic wspólnego z brakiem synchronizacji jedynki w maluchu) ;) A ogólnie w konstrukcjach, gdzie bieg pierwszy ma wspólne zÄ™batki ze wstecznym - takie ma³e uproszczenie mechaniczno-materia³owe, ale wymagajÄ…ce by zÄ™batki "1" i "R" by³y ze sobÄ… kompatybilne...


--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

26 Data: Kwiecien 25 2010 19:17:52
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: J.F. 

On Sun, 25 Apr 2010 16:57:35 +0200,  BartekK wrote:

Dodatkowo: przek³adnia zbudowana na sko¶nych zêbach s³u¿y do krêcenia
siê w jedn± stronê, poniewa¿ si³y dzia³aj±ce na ko³a s± te¿ "w osi" -
zêbatki pod wp³ywem si³y przekazywanej przez przek³adniê chc± siê
przesuwaæ (zgodnie ze skosem zêbów) na swoich osiach, i dla kierunku tej
si³y s± odpowiednie ³o¿yskowania/oparcie zrobione. (tzn mo¿na by zrobiæ
tak± w obie, ale wymaga³oby to wiêkszej komplikacji mechaniki)

Skos jest maly, a zwykle lozyska sobie radza z niewielkimi silami.
Albo dajemy skosne, ale i tak dajemy z oby stron ..

Ponoæ w niektórych samochodach pierwszy bieg te¿ jest na prostych
zêbach, ale mo¿e dlatego ¿e ko³a zêbate w biegach do jazdy do przodu
mog± byæ wiêksze ni¿ w biegu wstecznym, nie wyje to a¿ tak bardzo.
No np w maluchu (i nie, nie ma to nic wspólnego z brakiem synchronizacji
jedynki w maluchu) ;) A ogólnie w konstrukcjach, gdzie bieg pierwszy ma
wspólne zêbatki ze wstecznym - takie ma³e uproszczenie
mechaniczno-materia³owe, ale wymagaj±ce by zêbatki "1" i "R" by³y ze
sob± kompatybilne...

A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?

Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
wyc powinny na kazdym biegu.
No i jak sa stale zazebione to nie mozna ich uzyc do wstecznego ..

J.

27 Data: Kwiecien 25 2010 19:42:24
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: BartekK 

W dniu 2010-04-25 19:17, J.F. pisze:

A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
wyc powinny na kazdym biegu.
Jest "choinka" sta³a (jeden odlew z wszystkimi prze³o¿eniami, wbrew pozorom nie w kszta³cie choinki, bo prze³o¿enia/zÄ™batki nie idÄ… po kolei, ale idea ta sama) z zestawem prze³o¿eÅ„ oraz zestaw zÄ™batek (na wspólnej osi, z synchronizatorami) przesuwanych "wybierakiem" tak ¿e dla uzyskania ró¿nych prze³o¿eÅ„ odpowiednie zÄ™batki zostajÄ… przesuniÄ™te tak, by zapasowa³y do swojej pary w "choince". Do wstecznego jest dodatkowa zÄ™batka na dodatkowej oÅ›ce, zapinana miÄ™dzy zÄ™batki normalnie od 1, co daje odwrócenie obrotów.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

28 Data: Kwiecien 25 2010 22:21:39
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: J.F. 

On Sun, 25 Apr 2010 19:42:24 +0200,  BartekK wrote:

W dniu 2010-04-25 19:17, J.F. pisze:
A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
wyc powinny na kazdym biegu.
Jest "choinka" sta³a (jeden odlew z wszystkimi prze³o¿eniami, wbrew
pozorom nie w kszta³cie choinki, bo prze³o¿enia/zêbatki nie id± po
kolei, ale idea ta sama) z zestawem prze³o¿eñ oraz zestaw zêbatek (na
wspólnej osi, z synchronizatorami) przesuwanych "wybierakiem" tak ¿e dla
uzyskania ró¿nych prze³o¿eñ odpowiednie zêbatki zostaj± przesuniête tak,
by zapasowa³y do swojej pary w "choince".

I tu mi sie cos nie zgadza, bo na ile znam konstrukcje skrzyn, to nie
sa przesuwane, tylko zazebione na stale. Przesuwa sie zespol
synchronizatora.

Ale doczytalem - kolo od jedynki jest w maluchu przesuwane.

Do wstecznego jest dodatkowa
zêbatka na dodatkowej o¶ce, zapinana miêdzy zêbatki normalnie od 1, co
daje odwrócenie obrotów.

Tylko ze gdyby on byly spiete na stale to nie mozna by zapiac
dodatkowego kolka.

P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ?

http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choinka_zespol_kol_jedynka.html

J.

29 Data: Kwiecien 25 2010 23:10:10
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor:



P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ?

http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choinka_zespol_kol_jedynka.html

J.


Widzisz po prawo wielowypust? Na niego jest zak³adane ko³o 3 biegu.

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

30 Data: Kwiecien 26 2010 02:13:36
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: BartekK 

W dniu 2010-04-25 22:21, J.F. pisze:

I tu mi sie cos nie zgadza, bo na ile znam konstrukcje skrzyn, to nie
sa przesuwane, tylko zazebione na stale. Przesuwa sie zespol
synchronizatora.
Ale doczytalem - kolo od jedynki jest w maluchu przesuwane.
Jedynka siÄ™ przesuwa (raz trafiajÄ…c wprost na choinkÄ™, a raz przez ko³o wstecznego), pozosta³e ko³a - majÄ… wsuwane synchronizatory za pomocÄ… wybieraka, aczkolwiek idea jest ta sama.

Do wstecznego jest dodatkowa
zębatka na dodatkowej ośce, zapinana między zębatki normalnie od 1, co
daje odwrócenie obrotów.
Tylko ze gdyby on byly spiete na stale to nie mozna by zapiac
dodatkowego kolka.
No i dlatego nie sÄ… spiÄ™te na sta³e, tylko przesuwane, i dlatego wciskanie jedynki/wstecznego daje taki piÄ™kny zgrzyt zÄ™bów, i ko³a w maluchowej skrzyni mÄ™czonej majÄ… z jednej strony zaokrÄ…glone/zdarte zÄ™by.
P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ?
http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choinka_zespol_kol_jedynka.html
trzeci bieg jest w "dupce" - dekielku na zewnÄ…trz. nak³ada siÄ™ go dodatkowo po wsadzeniu choinki do skrzyni, na ten wieloklin na choince. Ile ja siÄ™ naklÄ™³em ju¿ w ¿yciu, czemu tam wsadzili 3ke, która najmniej siÄ™ zu¿ywa³a, zamiast kó³ tej nieszczÄ™snej jedynki, która rozpada³a siÄ™ co chwila i koÅ„czy³o siÄ™ to a) wymianÄ… drogiej choinki b) co gorsza rozbieraniem ca³ej skrzyni do wymiany

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

31 Data: Kwiecien 26 2010 09:57:10
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: MarcinJM 

BartekK pisze:

W dniu 2010-04-25 19:17, J.F. pisze:
A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
wyc powinny na kazdym biegu.
Jest "choinka" sta³a (jeden odlew z wszystkimi prze³o¿eniami, wbrew pozorom nie w kszta³cie choinki, bo prze³o¿enia/zÄ™batki nie idÄ… po kolei, ale idea ta sama) z zestawem prze³o¿eÅ„ oraz zestaw zÄ™batek (na wspólnej osi, z synchronizatorami) przesuwanych "wybierakiem" tak ¿e dla uzyskania ró¿nych prze³o¿eÅ„ odpowiednie zÄ™batki zostajÄ… przesuniÄ™te tak, by zapasowa³y do swojej pary w "choince". Do wstecznego jest dodatkowa zÄ™batka na dodatkowej oÅ›ce, zapinana miÄ™dzy zÄ™batki normalnie od 1, co daje odwrócenie obrotów.

Zebatki nie zostaja przesuniete, tylko przesuwana jest przesuwka, ktora spieta jest z walkiem wieloklinem (kolo zebate zawsze obraca sie swobodnie). Przesuwka sie przesuwa, dociska synchronizator do biezni, ten wyhamowuje kolo (synchronizuje obroty kola wzgledem walka), przesuwka przesuwa sie dalej wskakujac w zeby spinajaca ja z kolem. Nie sa to te same zeby, ktore sa spiete z drugim kolem.
Przsuwka posiada jeszcze kulkowe zatrzaski (najczesciej 3 szt), ktore na drazku zmiany biegow daja wrazenie, ze bieg juz "wskoczyl", a praktycznie powoduja niedoprowadzenie do "wyskoczenia" biegu przy zmianie kierunku momentu (napedzanie/hamowanie silnikiem).
Zatrzaski nie bylyby potrzebne, gdyby skrzynia pracowla tylko z jednym kierunkiem momentu, bo zeby na kole i przesuwce klinuja sie (kat spiecia ok 5o z tego co pamietam)

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

32 Data: Kwiecien 25 2010 17:06:39
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Zbylut 

Tomasz Pyra napisal(a):

Proste zÄ™by sÄ… mocniejsze, wiÄ™c mo¿na zastosować mniejszych rozmiarów
ko³a zÄ™bate. Sprawdza siÄ™ to dobrze w³aÅ›nie we wstecznym biegu gdzie
musi być o jedno ko³o wiÄ™cej, a wycie nie zmniejsza jakoÅ› istotnie
komfortu jazdy.

Ponoć w niektórych samochodach pierwszy bieg te¿ jest na prostych
zÄ™bach, ale mo¿e dlatego ¿e ko³a zÄ™bate w biegach do jazdy do przodu
mogÄ… być wiÄ™ksze ni¿ w biegu wstecznym, nie wyje to a¿ tak bardzo.

dziÄ™ki za rzeczowÄ… odpowied¼. SwojÄ… drogÄ… zawsze mnie zastanawia³o
to wycie na wstecznym.

--
pozdrawiam, Zbylut
* Usenet news. Learn what you know, share what you don't *

33 Data: Kwiecien 25 2010 20:52:18
Temat: Re: OdgÅ&#65533;os jazdy na wstecznym
Autor: kogutek 

Tomasz Pyra napisal(a):

> Proste zÄ&#65533;by sÄ&#65533; mocniejsze, wiÄ&#65533;c mo¿na zastosowaÄ&#65533; mniejszych rozmiarów
> koÅ&#65533;a zÄ&#65533;bate. Sprawdza siÄ&#65533; to dobrze wÅ&#65533;aÅ&#65533;nie we wstecznym biegu gdzie
> musi byÄ&#65533; o jedno koÅ&#65533;o wiÄ&#65533;cej, a wycie nie zmniejsza jakoÅ&#65533; istotnie
> komfortu jazdy.
>
> PonoÄ&#65533; w niektórych samochodach pierwszy bieg te¿ jest na prostych
> zÄ&#65533;bach, ale mo¿e dlatego ¿e koÅ&#65533;a zÄ&#65533;bate w biegach do jazdy do przodu
> mogÄ&#65533; byÄ&#65533; wiÄ&#65533;ksze ni¿ w biegu wstecznym, nie wyje to a¿ tak bardzo.

dziÄ&#65533;ki za rzeczowÄ&#65533; odpowied¼. SwojÄ&#65533; drogÄ&#65533; zawsze mnie zastanawiaÅ&#65533;o
to wycie na wstecznym.

--
pozdrawiam, Zbylut
* Usenet news. Learn what you know, share what you don't *
Mi³y jeste¶ ¿e podziêkowa³e¶. Ale zapomnij na zawsze co ci kolega odpisa³ bo to
nieprawda. Zêby sko¶ne maj± wiêksza wytrzyma³o¶æ przy takiej samej szeroko¶ci
ko³a zêbatego ni¿ zêby proste. Co¶ co jest po skosie jest zawsze d³u¿sze od tego
co jest w poprzek. Wytrzyma³o¶æ zêba zale¿y miêdzy innymi od jego d³ugo¶ci. Niby
oszczêdno¶æ niewielka bo sko¶ny z±b jest niewiele d³u¿szy od prostego. Ale jak
fabryka zaoszczêdzi na ka¿dej skrzyni biegów kilogram to przy milionie skrzyñ
robi siê milion kilogramów specjalnej, czyi drogiej stali. Kilogram stali na
ko³a zêbate to jakie¶ 5 do 8 dolców. Przy okazji zêby sko¶ne ciszej pracuj±. Nie
napiszê dlaczego bo to du¿o pisania i mi siê nie chce. Zêby sko¶ne maj± wadê bo
wywo³uj± pod obci±¿eniem si³ê osiow±. Ale sobie z tym poradzili. Proste zêby
stosuje siê przy biegu wstecznym. Do ty³u nie je¼dzi siê szybko i ha³as nie jest
z tego powodu uci±¿liwy. Przy wstecznym jest jeszcze taki myk ze potrzebne jest
dodatkowe trzecie ko³o zêbate ¿eby zmieniæ kierunek obrotów walka g³ównego. Nikt
siê nie bawi w super konstrukcje tylko wszyscy robi± to tak jak sto lat temu.
Nie synchronizowana jedynka to bardzo stara konstrukcja. Obecnie praktycznie nie
stosowana. Ostatni by³ chyba 126p. Za takim rozwi±zaniem przemawia³ kiedy¶ niski
koszt produkcji. W samochodach z nie synchronizowan± jedynk±, bieg ten s³u¿y³
tylko do ruszania. Jak samochód siê turla³ to dwójka wystarcza³a ¿eby
przyspiesza³ bez szarpania. Tak by³a wyliczona. W czasie jazdy na biegach innych
ni¿ jedynka i wsteczny w takiej skrzyni biegów. Ko³a pierwszego biegu i
wstecznego nie by³y zazêbione. Nie obraca³y siê. Biegi synchronizowane s± zawsze
zazêbione. £±czy siê je w pracuj±ce pary za pomoc± sprzêgie³ k³owych
wyposa¿onych w hamulce, najczê¶ciej cierne. Wycie na wstecznym wynika z tego ze
wspó³pracuj± trzy ko³a o zêbach prostych. Zauwa¿ ¿e w nowym samochodzie wyje
jakby ciszej. Jak skrzynia ma konkretny przebieg to siê robi g³o¶niej. Wynika to
z zu¿ycia zêbów. Zmieniaj± siê k±ty pod jakim wspó³pracuj± zêby i st±d wycie. Ci
co miêli 126p mog± co¶ na ten temat powiedzieæ. W tym samochodzie po pewnym
przebiegu jedynka robi³a siê bardzo g³o¶na. A potem zaczyna³a wyskakiwaæ. By³ to
skutek zu¿ycia prostych zêbów na choince i kole pierwszego biegu.

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

34 Data: Kwiecien 25 2010 22:55:25
Temat: Re: Odg³os jazdy na wstecznym
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Wed, 21 Apr 2010 19:39:51 +0200, =Marcos= napisa³(a):

Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do przodu?

Ekonomia.

Mam wra¿enie, ¿e stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawa³y
równie¿ podobny odg³os na biegach do przodu. Co o tym decydowa³o, dlaczego
teraz ju¿ nie ma tego odg³osu przy je¼dzie do przodu?

Ekonomia.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    os. Jagielloñskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Odg³os jazdy na wstecznym



Grupy dyskusyjne