Odpowietrzanie baku.
1 | Data: Lipiec 25 2009 00:03:23 |
Temat: Odpowietrzanie baku. | |
Autor: teste | Jak to jest z odpowietrzaniem układu paliwowego ? 2 |
Data: Lipiec 25 2009 00:21:32 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Tomasz Pyra | teste pisze: Jak to jest z odpowietrzaniem układu paliwowego ? Jeżeli syczy jak zwykle, to jest rzeczą normalną. Jeżeli syczy bardziej niż zwykle, to nie jest :) To działa tak, że korek (albo jakiś inny zaworek), wpuszcza powietrze do zbiornika (na miejsce zużytego paliwa), ale do zadziałania potrzebna jest pewna różnica ciśnień przekraczająca opory własne zaworka. Czyli generalnie w zbiorniku zawsze utrzymywane jest podciśnienie - czasami większe (jak się jedzie i zużywa paliwo), czasami mniejsze (jak samochód chwile postoi), a czasami może go nie być wcale (jak zostawi się auto w upale i paliwo zacznie parować). W sumie jest układ dopalania par paliwa ale w okolicach wlewu samochody Filtr węglowy mający pochłaniać nadmiar par paliwa (w sytuacji kiedy paliwo sobie paruje w zbiorniku), potem po uruchomieniu silnika, zawór podłącza ten pochłaniacz do kolektora dolotowego który podciśnieniowo wyciąga te opary. 3 |
Data: Lipiec 25 2009 11:06:12 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Kuba (aka cita) | Tomasz Pyra wydusił z siebie te słowy: teste pisze: ee tam. Jest ono tak małe, ze pomijalnie małe .. i jak zaworek jest sprawny ... to nie występuje, a syczenie tym bardziej. Nie wspominam już o tym, ze duzo aut ma zbiorniczki odpowietrzające, ktore skutecznie te cisnienia wyrównują Jak po odkręceniu korka słychac syk - tzn ze uklad jest niesprawny (albo choćby mało sprawny) -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r) HONDA VTX 1800S | Omega A R6 3,0 24V | i zwykle jakies TDI 4 |
Data: Lipiec 25 2009 11:10:14 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: marjan | Kuba (aka cita) pisze: ee tam. Jest ono tak małe, ze pomijalnie małe .. i jak zaworek jest sprawny .. to nie występuje, a syczenie tym bardziej. Nie wspominam już o tym, ze duzo aut ma zbiorniczki odpowietrzające, ktore skutecznie te cisnienia wyrównują Ciekawe rzeczy mówisz. Czyli nowe samochody wyjeżdżające z salonu są niesprawne? Pozdrawiam serdecznie, Mariusz Morycz [e-mail bez cyferek] 5 |
Data: Lipiec 25 2009 11:17:23 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: MarcinJM | marjan pisze: Ciekawe rzeczy mówisz. Czyli nowe samochody wyjeżdżające z salonu są niesprawne? Oczywiscie: zauwaz, ze z gory sa wzywane na serwis w okreslonym terminie/przebiegu ;) -- Pozdrawiam MarcinJM 6 |
Data: Lipiec 25 2009 11:18:29 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: marjan | MarcinJM pisze: marjan pisze: ;) 7 |
Data: Lipiec 25 2009 11:26:22 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Kuba (aka cita) | marjan wydusił z siebie te słowy: Kuba (aka cita) pisze: dość interesująe ... zważywszy na to, ze duzo samochodów oglądam, wieloma jeżdze i już naprawde dawno nie słyszałem, zeby po otwarciu korka coś syczało. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r) HONDA VTX 1800S | Omega A R6 3,0 24V | i zwykle jakies TDI 8 |
Data: Lipiec 25 2009 11:38:04 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: red | On 2009-07-25 11:26:22 +0200, "Kuba \(aka cita\)" said: doć interesujÄ e ... zważywszy na to, ze duzo samochodów oglÄ dam, wieloma jeżdze i już naprawde dawno nie słyszałem, zeby po otwarciu korka coĹ syczało. Te powypadkowe nie syczÄ :) P.S. BP, MSPANC. 9 |
Data: Lipiec 25 2009 11:38:34 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Kuba (aka cita) | red wydusił z siebie te słowy: On 2009-07-25 11:26:22 +0200, "Kuba \(aka cita\)" said: :P -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r) HONDA VTX 1800S | Omega A R6 3,0 24V | i zwykle jakies TDI 10 |
Data: Lipiec 25 2009 11:46:54 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Piotr W | dość interesująe ... zważywszy na to, ze duzo samochodów oglądam, wieloma jeżdze i już naprawde dawno nie słyszałem, zeby po Zależy od konstrukcji konkretnego samochodu a w szczególe od sposobu odpowietrzania baku. W FSO-1500 czy Polonezie, które to samochody miałem przed laty, nic nie syczało bo korki wlewu paliwa miały małe dziurki i na bieżąco uzupełniały powietrze w baku w miejsce zużytego paliwa. A jak kupiłem Nissana Sunny to zaczęło syczeć (podciśnienie) jak odkręciłam korek wlewu na stacji aby nalać paliwo. Korek ma zaworek ze sprężynką i tez zaworek musi być sprawny aby podciśnienie nie było za duże. Inni użytkownicy tego modelu potwierdzają syczenie. Aż pewnego razu przestało syczeć.... i po pewnym czasie coś benzyną zaczęło zalatywać w pewnych momentach. I okazało się że obejma zaciskająca gumową rurę na metalowej rurze prowadzącej od wlewu paliwa do zbiornika, puściła.... I w czasie tankowania jak i przy pełnym zbiorniku na złączeniu w/w rur było mokro od paliwa ( i stąd zalatywało benzyną.) Po wymianie obejmy i mocnym jej zaciśnięciu, znów syczy i nie zalatuje benzyną....... Wszystko więc zależy od szczelności układu jak i od modelu samochodu i tym samym od rozwiązania odpowietrzania zbiornika. pozdrowienia Piotr W. 11 |
Data: Lipiec 25 2009 11:55:15 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: teste | Piotr W pisze: I w czasie tankowania jak i przy pełnym zbiorniku na złączeniu w/w rur było mokro od paliwa ( i stąd zalatywało benzyną.) Ok, to rozumiem, że trochę może syczeć ale nie tak jak byś wstrząśniętą nie mieszaną mineralną odkręcił ;) A, są przypadki kiedy ludzie nie mogą odkręcić kurka paliwa, bo jest tak zassany. http://www.mercedes-benz.org.pl/forum/podcisnienie-w-zbiorniku-paliwa-vt34.htm Jak widzę to niektórym baki... pękają ! http://forum.nubira.info/viewtopic.php?t=3614&view=previous&sid=a07ebdd025497918cc9b5a6fc078ef98 12 |
Data: Lipiec 26 2009 15:55:38 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Blyskacz | Kuba (aka cita) wrote: ee tam. Jest ono tak małe, ze pomijalnie małe .. i jak zaworek jest sprawny .. to nie występuje, a syczenie tym bardziej. bzdura - we wspolczesnych, _sprawnych_ samochodach cisnienie atmosferyczne w zbiorniku paliwa moze wystepowac tylko przejsciowo,badz po bardzo dlugim postoju - normalnym stanem jest podcisnienie, lub nadcisnienie w zaleznosci od zastosowanego systemu EVAP i fazy testu/pracy ukladu. Nie wspominam już o tym, ze duzo aut ma zbiorniczki odpowietrzające, ktore skutecznie te cisnienia wyrównująwiesz, ze dzwonia, tylko nie wiesz gdzie i po co ;-) Zakladajac, ze w ukladzie utrzymywalbys cisnienie atmosferyczne, jak wowczas rozwiazalbys uklad sprawdzania szczelnosci wymagany przez obowiazujace OBD2 ? Inczej, jak uklad sprawdzajacy mialby wykryc dziure do atmosfery, skoro roznica cisnien wynosilaby 0 ? Jak po odkręceniu korka słychac syk - tzn ze uklad jest niesprawny (albo choćby mało sprawny)a to juz bzdura kompletna - jest wrecz odwrotnie... Generalnie jesli we wspolczesnym samochodzie po odkreceniu korka nie slychac syczenia, to albo uklad jest nieszczelny,niesprawny, albo akurat sie zdarzylo, ze uklad byl w okreslonej fazie testu w momencie wylaczenia silnika, badz wystapilo szybkie parowanie paliwa itp - szanse na to male, ale moze sie przydarzyc... Uklad EVAP ma na celu glownie monitorowanie szczelnosci ukladu paliwowego, zeby zapobiegac przedostawaniu sie par paliwa do atmosfery - niezaleznie czy silnik pracuje czy nie. Obenie jest co najmniej 5 systemow EVAP plus ich wersje poszczegolnych producentow... VLDS - podcisnieniowy LDP 1.0 - nadcisnieniowy LDPxHF - wysokocisnieniowy VLDS II - podcsisnieowy uklad 2 generacji LDPxST - nadcisnieniowy ze stabilizcja cisnienia pozdrawiam Blyskacz -- Samochody dziela sie na Volvo i pozostale :-) Volvo V70R 2.5 299KM AWD 03' LPG z "popsuta kierownica" ;) Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG 13 |
Data: Lipiec 26 2009 17:12:32 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: J.F. | On Sun, 26 Jul 2009 15:55:38 +0100, Blyskacz wrote: bzdura - we wspolczesnych, _sprawnych_ samochodach cisnienie A o jakich wielkosciach pod/nadcisnienia jest mowa ? I jak taki uklad w calosci wyglada, bo o ile odpompowac latwo, to jakos napowietrzyc w miare zuzycia paliwa trzeba .. J. 14 |
Data: Lipiec 26 2009 16:48:01 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Blyskacz | J.F. wrote: A o jakich wielkosciach pod/nadcisnienia jest mowa ?Konkretne wartosci zaleza oczywiscie od ukladu/producenta, ale podajac za "Pokladowe systemy diagnostyczne pojazdow samochodowych" WKŁ : Podcisnienia sa rzedu 1,7-2,4kPa, Nadcisnienia 1,6-2,4kPa. Standardowe przetworniki do pomiaru cisnienia w tych ukladach maja zakres +/- 3,7kPa. I jak taki uklad w calosci wyglada, bo o ile odpompowac latwo, toDo zwiekszania cisnienia ponad atmosferyczne stosowane sa pompy membranowe i turbinowe. dokladny opis w pozycji jak wyzej... Swoja droga calkiem dobra ksiazka, jesli ktos interesuje sie obd troche bardziej niz tylko "jak odcztac kody" to polecam. pozdrawiam Blyskacz -- Samochody dziela sie na Volvo i pozostale :-) Volvo V70R 2.5 299KM AWD 03' LPG z "popsuta kierownica" ;) Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG 15 |
Data: Lipiec 26 2009 21:09:53 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: teste | Blyskacz pisze: J.F. wrote:Dziwne, w baku ? Może taki pomiar następuje w samym układzie pochłaniania par paliwa. Ale i tu raczej podciśnienie. Do tego jest wykorzystywane jest podciśnienie z kolektora ssącego. I jak taki uklad w calosci wyglada, bo o ile odpompowac latwo, toDo zwiekszania cisnienia ponad atmosferyczne stosowane sa pompy No, w szoku jestem ! To jeszcze do baku jakaś pompka doładowuje powietrze ? Toż jakaś totalna bzdura, a przynajmniej ja sensu nie widzę. Przeszukałem trochę info na ten temat i wszędzie jest opisane, że stosuje się zawory, które nie pozwalają na wydostawanie się par paliwa do atmosfery, a jednocześnie dopuszczają powietrze w miarę ubywania paliwa lub dopalania oparów. Są to proste układy oparte o filtr membranowy lub kulkowy. Jaki sens by był w wytwarzaniu nadciśnienia i stosowaniu do tego dodatkowych układów ? Nie bardzo rozumiem. 16 |
Data: Lipiec 27 2009 00:02:16 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: z | teste pisze: Jaki sens by był w wytwarzaniu nadciśnienia i stosowaniu do tego Normalnie. :-) Ktoś wymyślił produkt. Nie było na niego zbytu więc przekonał (badaniami, statystykami, dal w łapę) urzędników by nakazali montować to w każdym nowym samochodzie. Państwo i społeczeństwo jest dumne z siebie a znajomi królika mają zajęcie. z 17 |
Data: Lipiec 27 2009 13:12:40 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: teste | z pisze: teste pisze: :D No, tak. 18 |
Data: Lipiec 27 2009 13:18:03 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: teste | z pisze: teste pisze: I podobno jakieś normy, o których pisze Blyskacz. Jakie - nie wiem i boję się zapytać ;) 19 |
Data: Lipiec 27 2009 14:46:16 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Blyskacz | teste wrote: I podobno jakieś normy, o których pisze Blyskacz. Jakie - nie wiem iDyrektywa 98/69/EC oraz szczegolowe przepisy CARB OBD2, EPA OBD2, EOBD... w skrocie na dzien dzisiejszy uklad my wykrywac nieszczelnosc do atmosfery odpowiadajaca dziurze o srednicy 0.5mm, w niektorych krajach/stanach do uzyskania homologacji wymagane jest 0.2mm. Dostales nastepna wskazowke, gdzie szukac inf, ale pewnie i tak nie bedzie Ci sie chcialo... Blyskacz -- Samochody dziela sie na Volvo i pozostale :-) Volvo V70R 2.5 299KM AWD 03' LPG z "popsuta kierownica" ;) Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG 20 |
Data: Lipiec 27 2009 06:45:28 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Blyskacz | teste wrote: Dziwne, w baku ?dla jednych dziwne, dla innych oczywiste.... Może taki pomiar następuje w samym układzieech... pisac to piszesz, ale poszukac inf i poczytac to juz nie laska... Ale i tu raczej podciśnienie. Do tego jestzatrzymales sie na ukladach EVAP tak mniej wiecej sprzed 20 lat. No, w szoku jestem ! To jeszcze do baku jakaś pompka doładowujeno coz, ja za Ciebie lekcji nie odrobie - uklady nadcisnieniowe maja okreslone zalety wzgledem podcisnieniowych, wystarczy poczytac. Przeszukałem trochę info na ten temat i wszędzie jest opisane,wszedzie tzn na forum tjuningowcow, czy w art auto swiata ? ;-) w "polskim" internecie trudno o szczegolowe opracowania motoryzacyjne - predzej znajdziesz cos dobrego w ksiegarni... Są to proste układy oparte o filtrw oparciu o takie uklady nie da sie sprostac wspolczesnym normom, stad nowe, zdecydowanie bardziej skomplikowane rozwiazania. Jaki sens by był w wytwarzaniu nadciśnienia i stosowaniu do tegoTytul pozycji w ktorej znajdziesz szczegolowe wyjasnienie, wraz z opisem zalet/wad poszczegolnych ukladow, podalem - jesli jestes zainteresowny tematem to sobie kupisz/wypozyczysz i doczytasz... pozdrawiam Blyskacz -- Samochody dziela sie na Volvo i pozostale :-) Volvo V70R 2.5 299KM AWD 03' LPG z "popsuta kierownica" ;) Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG 21 |
Data: Lipiec 27 2009 13:10:18 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: teste | Blyskacz pisze: ech... pisac to piszesz, ale poszukac inf i poczytac to juz nie laska... zatrzymales sie na ukladach EVAP tak mniej wiecej sprzed 20 lat. no coz, ja za Ciebie lekcji nie odrobie - uklady nadcisnieniowe maja wszedzie tzn na forum tjuningowcow, czy w art auto swiata ? ;-) w oparciu o takie uklady nie da sie sprostac wspolczesnym normom, stad Tytul pozycji w ktorej znajdziesz szczegolowe wyjasnienie, wraz z opisem Wiesz, właśnie szukam informacji i dla tego napisałem na ten temat. Robię to z czystej ciekawości, więc nie potrzebuję dokładnych informacji, które są niezbędne fachowcom. Gdyby tak było pewno biegałbym po księgarniach, bibliotekach uniwersyteckich itp. Napisałeś, że coś jest i działa ale jak to mam sobie doczytać. No i po co mi net i grupy dyskusyjne jak wszystko jest w księgarniach, bibliotekach :) 22 |
Data: Lipiec 27 2009 14:41:32 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: Blyskacz | teste wrote: Wiesz, właśnie szukam informacji i dla tego napisałem na ten temat.o sensowne materialy w necie ciezko, wiec szanse na to, ze ktos Ci podrzuci link nikle... Robię to z czystej ciekawości,jaka ciekawosc takie starania ;-) Napisałeś, że coś jest i działa ale jak to mam sobie doczytać.za ciezko ? No i po co mi net i grupy dyskusyjne jak wszystko jest w księgarniach,a co, myslales, ze ktos Cie tu poprowadzi za raczke, wszystko wyjasni i podziekuje jeszcze za to ? Dostales wskazowki gdzie szukac inf., co z tym zrobisz to Twoja sprawa. Blyskacz -- Samochody dziela sie na Volvo i pozostale :-) Volvo V70R 2.5 299KM AWD 03' LPG z "popsuta kierownica" ;) Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG 23 |
Data: Lipiec 25 2009 08:38:28 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: teste | Tomasz Pyra pisze: teste pisze: Czyli generalnie w zbiorniku zawsze utrzymywane jest podciśnienie - No właśnie.. W jednym samochodzie, który użytkuje nigdy nic nie syczało. W drugim syczy, że mało ręki nie wciągnie ;) Nawet jak parę dni stoi. Czy aby ten odpowietrznik nie powinien utrzymywać ciśnienia w zbiorniku zawsze w pobliżu ciśnienia atmosferycznego, a jednocześnie nie wypuszczać par paliwa do atmosfery ? Wyczytałem, że uszkodzenie (zatkanie) odpowietrznika jest powodem problemów np. z wolnymi obrotami. W innym miejscu czytam, że jakiś gość miał problem z odkształceniem baku z powodu podciśnienia. 24 |
Data: Lipiec 25 2009 11:01:55 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: J.F. | On Sat, 25 Jul 2009 08:38:28 +0200, teste wrote: Wyczytałem, że uszkodzenie (zatkanie) odpowietrznika jest powodem Ja mysle ze zatkany odpowietrznik wessal mi dwa baki. Alternatywnie co prawda mogl byc kamien .. Zrobic dziurke i tyle. J. 25 |
Data: Lipiec 25 2009 11:14:17 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: teste | J.F. pisze: On Sat, 25 Jul 2009 08:38:28 +0200, teste wrote: No właśnie co chwilę w necie znajduję informacje o... uszkodzeniu baku przez wessanie. Normalnie robię wielkie oczy, że coś takiego jest możliwe. No, to na dzisiaj mam zajęcie ;) 26 |
Data: Lipiec 25 2009 20:15:37 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: J.F. | On Sat, 25 Jul 2009 11:14:17 +0200, teste wrote: J.F. pisze: No wiesz, jesli bak ma 50x50cm, i uzyskamy w nim tylko 0.1atm, to to juz daje 250 kG. A on w koncu z cienkiej blachy, chyba ponizej 1mm .. J. 27 |
Data: Lipiec 26 2009 20:57:52 | Temat: Re: Odpowietrzanie baku. | Autor: teste | J.F. pisze: No właśnie co chwilę w necie znajduję informacje o... uszkodzeniu baku No, tak. Sprawdziłem i jest zaworek dopuszczający powietrze do baku (w jedną stronę). Z tego jaka siła jest potrzebna do jego pokonania wynika, że w baku ma być ciśnienie praktycznie równe atmosferycznemu. |