On 2012-01-17, Hinek wrote:
Po angielsku, ale jak ktoĹ› ma problem to tłumacz google pomoże :)
Warto też poszukać o specyfikacji olejowej JASO i wyrobić sobie
własne zdanie. Klasyfikacja JASO m.in. podaje czy olej nadaje siÄ™
do mokrego sprzÄ™gła: MA-tak MB-nie
Sie zgadza. Od jakiegos czasu tez jest MA2 ktorej wyznacznikiem jest
wspolczynnik tarcia 1.7-2.5, zwykla MA to 1.15-2.5 a MA1 to 1.15-1.7.
ZasiÄ™gnÄ…łem też opini mÄ…drych ludzi (nie w internecie...)
Fajno.
Generalnie wnioski sÄ… takie:
Oleje w/g klas.API -do SG mogÄ… być używane w moto, sÄ… to jednak raczej
oleje mineralne. Nie majÄ… dodatków zmniejszajÄ…cych tarcie.
Oleje w/g klasyfikacji API od SH mogÄ… być używane jeĹ›li w/g
japońskiej klasyfikacji JASO są oznaczone jako JASO MA - oznacza to
że nie majÄ… dodatków zmniejszajÄ…cych tarcie (czyli nie szkodzÄ…
sprzÄ™głu) Niestety, trudno znależÄ‡ taki olej.
Juz kiedys to komus pisalem tutaj, u mnie w serwisowce stoi:
Engine oil type: API SE, SF, SG / API SH or SJ with JASO MA.
W tamtej dyskusji nie rozbijalo sie o motocyklowy vs samochodowy ino o
jakosc i parametry owych olejow. Jak mi ktos znajdzie dobry syntetyk
samochodowy z JASO MA to moge lac tylko one wlasnie z reguly maja
dodatki zmniejszajace tarcie zeby bardziej eco itp. itd.
W praktyce na samochodowym półsyntetyku sprzÄ™gło może siÄ™ Ĺ›lizgać,
ale nie musi. Zależy to od motocykla, stanu samego sprzÄ™gła i
oczywiście sposobu jazdy :)
Ano.
W moim wypadku sprzÄ™gło nie Ĺ›lizgało siÄ™ w Deauvilce, BMW F650, ZR7,
chyba ZRX 1200(ale pewny nie jestem bo krótko nim jeĽdziłem) lecz
uogólniać moich doĹ›wiadczeĹ„ nie bÄ™dÄ™.
Na ten sezon wlejÄ™ sobie pewnie jakiegoĹ› "motocyklowego" oleju :)
A probowales kiedykolwiek ruszyc powiedzmy z 6-7krpm? Ja probowalem
majac wlasnie domieszke samochodowego syntetyka i po puszczeniu
calkowice sprzegla i odkreceniu manetki obroty poszly sobie na 10krpm a
przy mocnym przyspieszaniu sprzeglo lapalo uslizgi.
--
Artur
ZZR 1200
3 |
Data: Styczen 17 2012 22:07:22 |
Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy |
Autor: AZ |
On 2012-01-17, AZ wrote:
A probowales kiedykolwiek ruszyc powiedzmy z 6-7krpm? Ja probowalem
majac wlasnie domieszke samochodowego syntetyka i po puszczeniu
calkowice sprzegla i odkreceniu manetki obroty poszly sobie na 10krpm a
przy mocnym przyspieszaniu sprzeglo lapalo uslizgi.
Oczywiscie wracajac do domu i jadac jak bog przykazal zadnych problemow
ze sprzeglem nie mialem.
--
Artur
ZZR 1200
4 |
Data: Styczen 17 2012 23:34:37 | Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy | Autor: Hinek |
Użytkownik "AZ" napisał
W tamtej dyskusji nie rozbijalo sie o motocyklowy vs samochodowy ino o
jakosc i parametry owych olejow.
No wiesz olej, samochodowy kontra motocyklowy to odwieczny temat :)
Teraz przypomniało mi siÄ™, że kiedyĹ› chciałem przypalić gumÄ™ w
Deauvilce i nie dało siÄ™ właĹ›nie z powodu sprzÄ™gła. PrzyjÄ…łem, że
te typy tak majÄ… - bo to w koĹ„cu turystyk był. W normalnej jeĽdzie
było OK - ale faktycznie to mogła być kwestia oleju.
--
Hinek
5 |
Data: Styczen 17 2012 22:50:43 | Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy | Autor: AZ |
On 2012-01-17, Hinek wrote:
W tamtej dyskusji nie rozbijalo sie o motocyklowy vs samochodowy ino o
jakosc i parametry owych olejow.
No wiesz olej, samochodowy kontra motocyklowy to odwieczny temat :)
Teraz przypomniało mi siÄ™, że kiedyĹ› chciałem przypalić gumÄ™ w
Deauvilce i nie dało siÄ™ właĹ›nie z powodu sprzÄ™gła. PrzyjÄ…łem, że
te typy tak majÄ… - bo to w koĹ„cu turystyk był. W normalnej jeĽdzie
było OK - ale faktycznie to mogła być kwestia oleju.
Ano, czyli to samo co u mnie. Na Motulu wszystko jest w porzadku, mozna
i gume spalic, ruszyc z 6-7 krpm na gumie czy przyspieszyc odkrecajac
manetke do konca. Problemy ktore mialem nie sa wina sprzegla bo po
ostatnim sezonie rozbieralem sprzeglo bo zmienialem lancuszek napedu
alternatora i przy okazji pomierzylem wszystko - sprezyny jak fabryka
je stworzyla, tarcze bodaj 2.9mm gdzie service limit jest 2.7, przekladki
proste.
--
Artur
ZZR 1200
6 |
Data: Styczen 18 2012 20:38:52 | Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy | Autor: Ivam |
Użytkownik "AZ" napisał w wiadomoĹ›ci grup
Sie zgadza. Od jakiegos czasu tez jest MA2 ktorej wyznacznikiem jest
wspolczynnik tarcia 1.7-2.5, zwykla MA to 1.15-2.5 a MA1 to 1.15-1.7.
Wiem, ze teraz sie czepiam, ale czy te wartosci Ci sie nie pomylily? Serio to nie wiem jak sie sprawa ma z normami MA, ale te wartosci to jak na wspolczynnik tarcia do tego z uwzglednieniem oleju to troche wysokie sa.
Przykladowe wartosci:
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Tribology/co_of_frict.htm
A jakbys mial jakiegos linka do tych informacji dotyczacych MA1, MA2, etc. to daj - chetnie poczytam.
--
pzdr:
Ivam
7 |
Data: Styczen 19 2012 03:21:19 | Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy | Autor: amos |
On 17 Sty, 22:36, "Hinek" wrote:
Tylko krowa nie zmienia pogl±dów.
Szacun, ze powiedziales to "glosno", bo swoich racji broniles niczym
Rejtan ;)
Nie wszystkich na to stac.
--
zdrowka
amos
| | | | |