Grupy dyskusyjne   »   Opony 205 i 215

Opony 205 i 215



1 Data: Luty 13 2008 11:54:16
Temat: Opony 205 i 215
Autor: Bartek 

Witam, zastanawiam się nad zakupem nowych opon - tym razem letnich. Do tej
pory jezdzilem na letnich 215x55x16 (V70) i wrazenia z jazdy byly bardzo
nieciekawe. Otóż samochód bardzo "myszkował" na warszawskich drogach,
praktycznie na każdej drodze wyrywało kierownicę z rąk (opoby miały już
kilka lat i miały dość zurzyty bierznik)
Póżną jesienią założyłem nowe 205x55x16 i roznica jest ogromna - somochodzik
jedzie prosto, nie ma zadnych z opisanych wczesniej objawów. Oczywiście przy
pokonywaniu zakrętów (np. przy skręcaniu w przecznice) różnica w wychyleniu
auta jest znacza - na 215kach nie bylo czuc zadnych przechyłów, na 205 auto
wychyla się znacząco.
No i teraz zastanawiam się nad rozmiarem nowych opon na lato. Zastanawia
mnie na ile problemy z poprzednimi 215kami byly spowodowane rozmiarem, a na
ile winą kilkuletnich i pewnie twardych już opon...
W sumie większość samochódow ma założone max 205 i być może koleiny są już
zbyt wąskie dla 215ek?
Generalnie w 90% jeżdzę w mieście, a szersza opona głownie lepsza na trasę.
No i cena sporo wyższa (100-150zl na sztuce)
Może ktoś miał podobny problem?

Pozdr,

Miki



2 Data: Luty 13 2008 12:31:45
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: zkruk [Lodz] 

Bartek wrote:

Witam, zastanawiam się nad zakupem nowych opon - tym razem letnich.
Do tej pory jezdzilem na letnich 215x55x16 (V70) i wrazenia z jazdy
byly bardzo nieciekawe. Otóż samochód bardzo "myszkował" na
warszawskich drogach, praktycznie na każdej drodze wyrywało
kierownicę z rąk (opoby miały już kilka lat i miały dość zurzyty
bierznik) Póżną jesienią założyłem nowe 205x55x16 i roznica jest ogromna -

a ja sugeruje ze kazda z 50 opon w tym rozmiarze bedzie zachowywac sie inaczej...
ksztalt bieznika, twardosc gumy, rodzaj profilu itp itp itp...

--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

3 Data: Luty 13 2008 12:59:14
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: PaweL 

.... różnica w wychyleniu

auta jest znacza - na 215kach nie bylo czuc zadnych przechyłów, na 205 auto wychyla się znacząco...

No widzisz. A szerokość opony nie ma najmniejszego wpływu na wychylenia nadwozia.
Wielka jest potęga autosugestii.

Paweł

4 Data: Luty 13 2008 14:08:10
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: Bartek 

No widzisz. A szerokość opony nie ma najmniejszego wpływu na wychylenia
nadwozia.
Wielka jest potęga autosugestii.

Paweł

I tu zupelnie sie nie zgadzam. Jak to nie ma wplywu? Moze nie jest
wychalnie, ale roznica prowadzenia kolosalna. Na pewno nie jest to
autosugestia.
Pamietam jak kiedys w starej toyocie zmienilem opony 165 na 175 to pokonujac
stałą trasę z kilkoma zakrętami koparka mi opadła z wrażenia jak bardzo
zmieniła się trakcja auta....

5 Data: Luty 13 2008 23:04:34
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: J.F. 

On Wed, 13 Feb 2008 14:08:10 +0100,  Bartek wrote:

No widzisz. A szerokość opony nie ma najmniejszego wpływu na wychylenia
nadwozia.
Wielka jest potęga autosugestii.
Paweł

Pamietam jak kiedys w starej toyocie zmienilem opony 165 na 175 to pokonujac
stałą trasę z kilkoma zakrętami koparka mi opadła z wrażenia jak bardzo
zmieniła się trakcja auta....

Ale pod jakim wzgledem ?
Moze to sily na kierownicy powodowaly taka autosugestie ?

Bo auta to na roznych oponach jezdza i co .. i nic, przejezdzaja te
same zakrety.

J.

6 Data: Luty 13 2008 12:53:11
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: Dman-666 

Patrze a tu w szybce robal taki:  !
Pewnie kiero jakis, ten Bartek . Tak se patrze i patrze jak nawija
makaron na uszy:


Może ktoś miał podobny problem?

Tak. Tylko ja zszedlem z 205 na 195. Niebo a ziemia.


--
Dman-666
Jarek Srebrny, Stolec

7 Data: Luty 13 2008 14:19:15
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: Tomasz Pyra 

Bartek pisze:

Póżną jesienią założyłem nowe 205x55x16 i roznica jest ogromna - somochodzik jedzie prosto, nie ma zadnych z opisanych wczesniej objawów. Oczywiście przy pokonywaniu zakrętów (np. przy skręcaniu w przecznice) różnica w wychyleniu auta jest znacza - na 215kach nie bylo czuc zadnych przechyłów, na 205 auto wychyla się znacząco.

Po prostu teraz masz lepsze opony - pewnie dlatego że nowe.

Bujanie na boki samochodu praktycznie nie zależy od szerokości opon - a na pewno nie tak żeby 5% różnicy w szerokości miało dawać różnicę pomiędzy "żadnych przechyłów", a "wychyla się znacząco".

To jak samochód się przychyla zależy od zawieszenia (głównie sztywność stabilizatorów) i od siły dośrodkowej (ta może być teraz większa, bo jak masz lepsze opony to po prostu szybciej jeździsz w zakrętach).

Pewien wpływ może też mieć ciśnienie w oponach. Jeżeli te opony 215 miałeś napompowane za mocno, to faktycznie mogły mniej ugiąć się na zakręcie i w dodatku gorzej trzymać się drogi. Jeżeli aktualne opony masz napompowane prawidłowo to bardziej się ugną i lepiej trzymają się drogi.

Generalnie jest tak, że im się ma lepsze opony tym samochód subiektywnie gorzej się prowadzi - głównie ze względu na to że na dobrych oponach będzie dużo bardziej przechylał się na zakrętach, nurkował przy hamowaniu itp (po prostu działają większe siły), jak i trudniej nad samochodem zapanować w poślizgu bo wszystko się szybciej dzieje.

W sumie większość samochódow ma założone max 205 i być może koleiny są już zbyt wąskie dla 215ek?

Kolein nie robi większość samochodów, a ciężarówki w których montuje się znacznie szersze opony niż to co masz.

Generalnie w 90% jeżdzę w mieście, a szersza opona głownie lepsza na trasę. No i cena sporo wyższa (100-150zl na sztuce)
Może ktoś miał podobny problem?

Ja tam jeździłem na chyba wszystkich rozmiarach pomiędzy 165 a 225 :)

Owszem - szersze opony gorzej zachowują się w koleinie, bo najeżdżając na stromy brzeg koleiny znacznie bardziej zmienia się promień zataczania   części stykającej się z nawierzchnią, ale bez żadnego dramatu.

Zacząłbym od sprawdzenia ciśnienia w oponach, tego czy felgi mają prawidłowy rozmiar zalecany przez producenta (głównie chodzi o ET), ewentualnie jeszcze bym sprawdził i podregulował geometrię - to u mnie znacząco pomogło.
Niby żaden parametr nie odstawał bardzo od normy, ale wyregulowanie wszystkiego po kolei na dokładnie tyle ile producent zaleca pomogło.

8 Data: Luty 13 2008 14:21:52
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: Boombastic 


Użytkownik "Bartek"  napisał w wiadomości

Witam, zastanawiam się nad zakupem nowych opon - tym razem letnich. Do tej pory jezdzilem na letnich 215x55x16 (V70) i wrazenia z jazdy byly bardzo nieciekawe. Otóż samochód bardzo "myszkował" na warszawskich drogach, praktycznie na każdej drodze wyrywało kierownicę z rąk (opoby miały już kilka lat i miały dość zurzyty bierznik)
[cut]

Może warto zmniejszyć nieco rozmiar. Jak chcesz mieć sztywną oponę to szukaj taką ze sztywnymi sciankami bocznymi. Lider to opony typu run flat jakie stosuje się m.in. w BMW, ale wszyscy na nie narzekają.

9 Data: Luty 13 2008 09:54:14
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: Pete 


Użytkownik "Bartek" wrote

No i teraz zastanawiam się nad rozmiarem nowych opon na lato. Zastanawia
mnie na ile problemy z poprzednimi 215kami byly spowodowane rozmiarem, a
na ile winą kilkuletnich i pewnie twardych już opon...

Jak już inni pisali, na myszkowanie duży wpływ ma twardość ścianki bocznej.
Jeśli chcesz to zminimalizować, szukaj opon miękkich... czyli nie jakichs
sztywnych sportowych a raczej z kategorii "touring" albo "grand touring".
Minusem takich opon będzie to, że nie będą tak szybko reagować na polecenia
wydawane kierownicą, no ale coś za coś.  Do zwykłej jazdy po mieście to bez
znaczenia.

Pete

10 Data: Luty 13 2008 16:47:52
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: PAndy 


"Bartek"  wrote in message

Może ktoś miał podobny problem?

tak, pamietaj o szerokosci felgi - zbyt szeroka opona moze byc jaka balon dodatkowo pogarszajac trakcje - do wiekszosci typowych felg opony 215 zaczynaja byc ciut za szerokie. kiedys mocno narzekalem na myszkowanie samochodu - po zmianie na 205 problemy minely, zima jezdze na 195 i mam wrazenie ze jezdzi mi sie lepiej niz na letnich 205.

ps
moje letnie to 205/55/r16 yokohama c drive a zimowe to ug 7+ 195/65/r15

11 Data: Luty 14 2008 10:56:34
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: Bartek 

Dzieki za wszystkie opinie. Na pewno wpływ na trakcję ma wiele czynników ale
moim zdaniem szerokość opony również. Gdyby szerokość opony nie miała
różnicy to po co byłyby różne szerokości opon... No i właśnie do samochodów
dużych i z dużą liczbą KM zakładane są w standardzie 215-225 po to aby
pędząc po łukach auto trzymało się drogi jakby jechało po szynach...
U mnie chyba głównie ze względu na cenę i to że żadko kiedy wyjeżdzam z
miasta wybór padnie na 205ki.

Pozdr,

Miki

12 Data: Luty 14 2008 15:31:29
Temat: Re: Opony 205 i 215
Autor: zkruk [Lodz] 

Bartek wrote:

Dzieki za wszystkie opinie. Na pewno wpływ na trakcję ma wiele
czynników ale moim zdaniem szerokość opony również. Gdyby szerokość
opony nie miała różnicy to po co byłyby różne szerokości opon... No i
właśnie do samochodów dużych i z dużą liczbą KM zakładane są w
standardzie 215-225 po to aby pędząc po łukach auto trzymało się
drogi jakby jechało po szynach... U mnie chyba głównie ze względu na cenę i to że żadko kiedy wyjeżdzam
z miasta wybór padnie na 205ki.

generalnie i tak sie Ciebie nie da przekonac - wiec po co pytales ;)

i nikt nie kwestionowal tego ze szerokosc ma wplyw na trakcje - wrecz przeciwnie - moze dlatego ze nikt tu o trakcji wczesniej nie pisal - nawet Ty

wiec generalnie - kilka osob sie napisalo - a Ty i tak masz to gdzies, bo chodzilo Ci o zupelnie cos innego ;) super ;)

--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

Opony 205 i 215



Grupy dyskusyjne