Grupy dyskusyjne   »   Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?

Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?



1 Data: Grudzien 03 2010 10:22:31
Temat: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: Pszemol 

Wiadomo że gdyby nie tarcie to samochód przemieszczający
się po linii prostej i równej drodze stałą prędkością nie zużywałby
w ogóle paliwa. Niestety to nierealny, szkolny przypadek...

To, że realny samochód musi spalać benzynę bierze się z tego, że
oprócz zużycia energii na przyspieszanie masy musi pokonywać
opory tarcia: tarcie opon o asfalt, tarcie powietrza o maskę itp...

Czy ktoś się orientuje jaki udział w całym spalaniu paliwa mają
opony? Za ile % strat energii odpowiedzialne są opony i ich rodzaj?

Innymi słowy - zmiana opon z gładkich, trasowych na śnieżno-błotne
M+S ile będzie kosztować % spalania? Czy to są różnice istotne
czy zaniedbywalne jakieś pojedyncze procenty?

Kupiłem właśnie nowe opony wielosezonowe a że byłem
w nastroju "śnieżycowym" to wybrałem typ opon M+S i teraz się
zastanawiam jak mnie to uderzy na dłuższą metę po kieszeni gdy
będę jeździł na tych oponach nawet w lecie po autostradach :-)



2 Data: Grudzien 03 2010 17:31:16
Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: Stefan Szczygielski 

W dniu 03.12.2010 17:22, Pszemol pisze:

Innymi słowy - zmiana opon z gładkich, trasowych na śnieżno-błotne
M+S ile będzie kosztować % spalania? Czy to są różnice istotne
czy zaniedbywalne jakieś pojedyncze procenty?

Prowadzę buchalterię z każdego tankowania/kilometrażu i wymiana opon o takim samym rozmiarze letnie relatywnie twarde (Michelin Energy) zimowe relatywnie miękkie (Nokian) to różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na poziomie 7l.

S.

3 Data: Grudzien 03 2010 10:45:32
Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: Pszemol 

"Stefan Szczygielski"  wrote in message

W dniu 03.12.2010 17:22, Pszemol pisze:
Innymi słowy - zmiana opon z gładkich, trasowych na śnieżno-błotne
M+S ile będzie kosztować % spalania? Czy to są różnice istotne
czy zaniedbywalne jakieś pojedyncze procenty?

Prowadzę buchalterię z każdego tankowania/kilometrażu i wymiana opon o takim samym rozmiarze letnie relatywnie twarde (Michelin Energy) zimowe relatywnie miękkie (Nokian) to różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na poziomie 7l.

Dzięki za odpowiedź - to jest dosyć sporo - wychodzi jakieś 7% wzrostu.

A jak oceniasz błąd i rozdzielczość Twojego pomiaru tego spalania?
To jest 7 +/- 0,5? Czy może 7 +/- 0,1?

Ciągle ta sama trasa, itp?

I jeszcze jedno:
Jaki duży wpływ (w procentach) ma niedopompowanie opon?
Spadek ciśnienia w oponie, np. o 20% na ile procent wzrostu
spalania się przekłada? Robił ktoś takie eksperymenty?

4 Data: Grudzien 04 2010 14:35:58
Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: Stefan Szczygielski 

W dniu 03.12.2010 17:45, Pszemol pisze:

różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na poziomie 7l.
A jak oceniasz błąd i rozdzielczość Twojego pomiaru tego spalania?
To jest 7 +/- 0,5? Czy może 7 +/- 0,1?
Ciągle ta sama trasa, itp?

Musiałbym w kółko po torze ze 2 baki jeździć, żeby takie pomiary oceniać. :)

To było mniej więcej tak - samochód używany z tygodnia na tydzień podobnie na wiosnę czy jesieni (w okolicy zmiany) przy zmianie opon paląc na letnich w granicy 7, czasem 6 z dużym ogonkiem pali bardziej 7-8 na zimowych. Co więcej - w moim używaniu na zimowych poza trasą praktycznie nie dało się zejść poniżej 7, a po zmianie na letnie wiosną od razu jest 6-coś. Machając rękoma zmniejszam wynik tego mniej więcej litra o połowę i stąd to +0.5l/100 na rzecz zimówek. :)

S.

5 Data: Grudzien 03 2010 19:58:42
Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: Jacek Bronowski 

Prowadzę buchalterię z każdego tankowania/kilometrażu i wymiana opon o
takim samym rozmiarze letnie relatywnie twarde (Michelin Energy) zimowe
relatywnie miękkie (Nokian) to różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na
poziomie 7l.

Sorry, ale tu pojawia sie zasadnicze pytanie: czy bierzesz pod uwage zmiane
warunkow na drodze, ktore sie zmieniaja zazwyczaj mniej wiecej rownoczesnie
ze zmiana opon?
Niezaleznie od rodzaju opon jazda w warunkach zimowych (mróz, snieg, lod
itp) bedzie zawsze pochlaniala wiecej paliwa niz jazda po suchym asfalcie
(rozgrzewanie silnika, ogrzewanie auta, uslizgi kol na lodzie buksowanie w
sniegu przy wyjezdzaniu z zaspy itp).

pozdr.
Jacek Bronowski
--
Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl -
Aktualnie 14 062 zdjęcia z 21 krajów.
Wydawnictwa autorskie:
http://www.foto-baza.pl/index.php?menu=autorskie

6 Data: Grudzien 04 2010 14:40:06
Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: Stefan Szczygielski 

W dniu 03.12.2010 19:58, Jacek Bronowski pisze:

różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na poziomie 7l.
czy bierzesz pod uwage zmiane warunkow na drodze, ktore sie zmieniaja
zazwyczaj mniej wiecej rownoczesnie ze zmiana opon?

Nie no - jeśli nie zmieniasz kół w momencie kiedy solidnie sypnie, a na zapas, to przez pewien czas (nawet i do paru tankowań) warunki się praktycznie nie zmieniają. Jeśli chodzi o mnie to szczególnie wiosną jest spory okres kiedy wymiana nie jest szczególnie pilna i robię to przy okazji (np. przeglądu/wymian elementów zawieszenia itp). No i jak warunki się popsują to nie było 7 tylko bardziej 9. :>

S.

7 Data: Grudzien 03 2010 09:43:16
Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: arek.pp 

On 3 Gru, 17:22, "Pszemol"  wrote:

Czy kto si orientuje jaki udzia w ca ym spalaniu paliwa maj
opony? Za ile % strat energii odpowiedzialne s opony i ich rodzaj?

Innymi s owy - zmiana opon z g adkich, trasowych na nie no-b otne
M+S ile b dzie kosztowa % spalania? Czy to s r nice istotne
czy zaniedbywalne jakie pojedyncze procenty?

Używam od 2 lat bez przerwy opony Bridgestone LM20 /zimówki/ w
prywatnym aucie. Naprawdę nie zauwazyłem podwyzszonego zuzycia paliwa
latem /jest takie, jakie miałem na letnich/, szumy toczenia też ok.
Jedna uwaga!: jezdze w miarę powoli - do 100-120 i delikatnie.
Bieżnik zużył się jednak do 3-4 mm (ok 25 tys km).
Oczywiscie nie jestem zwolennikiem zimówek latem, chyba nie nadaja sie
do forsownej jazdy w upale, ale mialem w planie pozbyc sie tego auta,
ale nie plany sie zmieniły itd...

8 Data: Grudzien 03 2010 11:59:22
Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: Pszemol 

"arek.pp"  wrote in message

On 3 Gru, 17:22, "Pszemol"  wrote:

Czy kto si orientuje jaki udzia w ca ym spalaniu paliwa maj
opony? Za ile % strat energii odpowiedzialne s opony i ich rodzaj?

Innymi s owy - zmiana opon z g adkich, trasowych na nie no-b otne
M+S ile b dzie kosztowa % spalania? Czy to s r nice istotne
czy zaniedbywalne jakie pojedyncze procenty?

Używam od 2 lat bez przerwy opony Bridgestone LM20 /zimówki/ w
prywatnym aucie. Naprawdę nie zauwazyłem podwyzszonego zuzycia
paliwa latem /jest takie, jakie miałem na letnich/, szumy toczenia też ok.
Jedna uwaga!: jezdze w miarę powoli - do 100-120 i delikatnie.
Bieżnik zużył się jednak do 3-4 mm (ok 25 tys km).
Oczywiscie nie jestem zwolennikiem zimówek latem, chyba nie nadaja sie
do forsownej jazdy w upale, ale mialem w planie pozbyc sie tego auta,
ale nie plany sie zmieniły itd...

Dzięki. Być może przeceniamy te różnice między różnymi typami opon :-)

Choć w porównaniu do moich, Twoje opony mają typowe liczne głębokie
i cienkie nacięcia jak przystało na oponę typowo zimową. Moje mają tylko
gruby bieżnik M+S. Sądzę że u mnie będzie problem z głośnością jazdy
w lecie i większymi oporami toczenia się (większe spalanie) ale przez brak
głębokich i cienkich nacięć w bieżniku nie powinien się on chyba zużywać
szybciej niż normalna opona wielosezonowa. W końcu te moje G019 mają
normalną na opony wielosezonowe gwarancję 50 tyś mil (UTQG 460 AA).
Typowe zimówki nawet nie mają tego życia bieżnika wyspecyfikowanego...

9 Data: Grudzien 03 2010 11:25:40
Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: arek.pp 

On 3 Gru, 18:59, "Pszemol"  wrote:

 Moje maj tylko
gruby bie nik M+S. S dz e u mnie b dzie problem z g o no ci jazdy
w lecie i wi kszymi oporami toczenia si (wi ksze spalanie) ale przez brak
g bokich i cienkich naci w bie niku nie powinien si on chyba zu ywa
szybciej ni normalna opona wielosezonowa.

Mój kolega chyba od 3 lub 2 lat jezdzi ciągle na całorocznych Dunlop
AllSeason (i kupił używane auto juz z tymi uzywanymi oponami) i jakos
nie zuzyły mu się  za bardzo, jezdzi nadal, opony chwali (moze
dlatego, że w góry nie jezdzi), a ma ciężką nogę (i auto 150 KM). Co
do spalania to nie wiem - zawsze narzeka, że wysokie :)

10 Data: Grudzien 04 2010 12:35:53
Temat: Re: Opony - jaki majš udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: J.F. 

On Fri, 3 Dec 2010 10:22:31 -0600,  Pszemol wrote:

Innymi słowy - zmiana opon z gładkich, trasowych na śnieżno-błotne
M+S ile będzie kosztować % spalania? Czy to są różnice istotne
czy zaniedbywalne jakieś pojedyncze procenty?

Spytaj ADAC. Oni oceniaja opony takze pod wzgledem oporow .. ale jak
dokladnie to jest ciekawe pytanie.

Kupiłem właśnie nowe opony wielosezonowe a że byłem
w nastroju "śnieżycowym" to wybrałem typ opon M+S i teraz się
zastanawiam jak mnie to uderzy na dłuższą metę po kieszeni gdy
będę jeździł na tych oponach nawet w lecie po autostradach :-)

Nawet miedzy oponami letnimi ADAC ocenia roznice.

J.

11 Data: Grudzien 04 2010 07:58:31
Temat: Re: Opony - jaki majš udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: Pszemol 

"J.F."  wrote in message

On Fri, 3 Dec 2010 10:22:31 -0600,  Pszemol wrote:
Innymi słowy - zmiana opon z gładkich, trasowych na śnieżno-błotne
M+S ile będzie kosztować % spalania? Czy to są różnice istotne
czy zaniedbywalne jakieś pojedyncze procenty?

Spytaj ADAC. Oni oceniaja opony takze pod wzgledem oporow ..
ale jak dokladnie to jest ciekawe pytanie.

Kupiłem właśnie nowe opony wielosezonowe a że byłem
w nastroju "śnieżycowym" to wybrałem typ opon M+S i teraz się
zastanawiam jak mnie to uderzy na dłuższą metę po kieszeni gdy
będę jeździł na tych oponach nawet w lecie po autostradach :-)

Nawet miedzy oponami letnimi ADAC ocenia roznice.

Gdzie są te raporty?

12 Data: Grudzien 04 2010 16:06:17
Temat: Re: Opony - jaki majš udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: J.F. 

On Sat, 4 Dec 2010 07:58:31 -0600,  Pszemol wrote:

"J.F."  wrote in message
Nawet miedzy oponami letnimi ADAC ocenia roznice.
Gdzie są te raporty?

http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx

Interesuje cie przedostatnia rubryka -  Kraftstoffverbrauch (zyzucie
paliwa), przy czym punktacja tam jest niemiecka - im wyzsza liczba tym
gorzej.  Tylko nie pisza jak to oceniaja :-(

Czasem uzywane Rollwiederstand - opory toczenia.



A tu jeszcze drobiazg:
http://www.adac.de/_mm/pdf/Breit_oder_schmal_23603.pdf

Znow bez konkretow - ale im szersza opona tym wiekszy opor.

J.

13 Data: Grudzien 04 2010 09:25:26
Temat: Re: Opony - jaki maj? udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Autor: Pszemol 

"J.F."  wrote in message

On Sat, 4 Dec 2010 07:58:31 -0600,  Pszemol wrote:
"J.F."  wrote in message
Nawet miedzy oponami letnimi ADAC ocenia roznice.
Gdzie są te raporty?

http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx

Interesuje cie przedostatnia rubryka -  Kraftstoffverbrauch (zyzucie
paliwa), przy czym punktacja tam jest niemiecka - im wyzsza liczba tym
gorzej.  Tylko nie pisza jak to oceniaja :-(

Czasem uzywane Rollwiederstand - opory toczenia.



A tu jeszcze drobiazg:
http://www.adac.de/_mm/pdf/Breit_oder_schmal_23603.pdf

Znow bez konkretow - ale im szersza opona tym wiekszy opor.

Dzięki - przestudiuję sobie w wolnej chwili...

Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?



Grupy dyskusyjne