Użytkownik "Agent" napisał w wiadomości
Tak się zastanawiam po co w olejach jest górny zakres temperatur w których
olekj ma dobrą lepkość, znaczy to co jesyt po "W" w znaczeniu np 5W40?
Przecież i tak w każdym samochodzie olej nagrzewa się do co najminej do
100-140 stopni. A to oznacza że jego temp stossowania została przekroczona
5W, 10W oznacza Winter czyli to jak olej się zachowuje w niskich
temperaturach
Kolejna liczba mówi o tym jak się zachowuje w wysokich temperaturach.
nie wiem skąd wziąłeś że temperatura jest przekroczona?
Im większa jaest druga liczba tym większa jest lepkość danego oleju w
wysokich temperaturach. Wyższa lepkość jest potrzeba do powstania grubszego
filmu olejwego (np w silnikach sportowych - BMW Mtechnik zaleca 10W60)
lub uszczelnienia silnika z pewnymi luzami w układzie tłok cylinder (stare
316i z pół mln km)
Wartość po W jest wartością stabelaryzowaną (np 40 oznacza lepkość w 100stC
ZTCP coś pomiędzy 12 a 16cSt a wartość 50 coś do 18 czy 20cSt) nie mam w tej
chwili normy przed oczami więc dokładnej wartości ci nie przytoczę).
Wojtek
3 |
Data: Grudzien 11 2007 09:36:17 |
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co? |
Autor: Agent |
5W, 10W oznacza Winter czyli to jak olej się zachowuje w niskich
temperaturach
Kolejna liczba mówi o tym jak się zachowuje w wysokich temperaturach.
To wiedziałem akurat
Wartość po W jest wartością stabelaryzowaną (np 40 oznacza lepkość w 100stC ZTCP coś pomiędzy 12 a 16cSt a wartość 50 coś do 18 czy 20cSt) nie mam w tej chwili normy przed oczami więc dokładnej wartości ci nie przytoczę).
Wojtek
No tego nie wiedziałem własnie. W instrukcji auta miałem mały wykresik - taki jak na tej stronie http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html że np olej 10W40 zachowuje się przyzwoicie do temp ok 35 stC. Zatem moje pytanie po co to piszą jak w silniku i tak olej ma większą temp.?
4 |
Data: Grudzien 11 2007 09:47:21 | Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co? | Autor: J.F. |
On Tue, 11 Dec 2007 09:36:17 +0100, Agent wrote:
Wartość po W jest wartością stabelaryzowaną (np 40 oznacza lepkość w
100stC ZTCP coś pomiędzy 12 a 16cSt a wartość 50 coś do 18 czy 20cSt)
No tego nie wiedziałem własnie. W instrukcji auta miałem mały wykresik -
taki jak na tej stronie
http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html że np olej 10W40
zachowuje się przyzwoicie do temp ok 35 stC. Zatem moje pytanie po co to
piszą jak w silniku i tak olej ma większą temp.?
No wlasnie. Druga liczba mowi conieco o lepkosci w temperaturze
[zblizonej do] pracy silnika ... ale ta tabelka mi sie durna wydaje.
Dol jest OK, ale gorny zakres .. skad to niby mialobyby wynikac ?
J.
5 |
Data: Grudzien 11 2007 10:43:32 | Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co? | Autor: Agent |
No wlasnie. Druga liczba mowi conieco o lepkosci w temperaturze
[zblizonej do] pracy silnika ...
Na moje to wcale nie jest zbliżona. Zostałem kiedyś przewieziony Alfa Romeo. Tam temp. oleju wzrosła do 130stC - (był wskażnik) ale gość w palnik dawał. W każdym razie zakładam że olej ma ponad 100st.
6 |
Data: Grudzien 11 2007 12:23:54 | Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co? | Autor: Alti |
Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości
On Tue, 11 Dec 2007 09:36:17 +0100, Agent wrote:
Wartość po W jest wartością stabelaryzowaną (np 40 oznacza lepkość w
100stC ZTCP coś pomiędzy 12 a 16cSt a wartość 50 coś do 18 czy 20cSt)
No tego nie wiedziałem własnie. W instrukcji auta miałem mały wykresik -
taki jak na tej stronie
http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html że np olej 10W40
zachowuje się przyzwoicie do temp ok 35 stC. Zatem moje pytanie po co to
piszą jak w silniku i tak olej ma większą temp.?
No wlasnie. Druga liczba mowi conieco o lepkosci w temperaturze
[zblizonej do] pracy silnika ... ale ta tabelka mi sie durna wydaje.
Durna, nie durna, w każdym razie pokazuje temp otoczenia i uwaględnia efekt
chlodzenia oleju przez miskę czy chłodnicę oleju.
Chodzi mniej więcej o to że olej ma różną temperature pracy w zależności od
temperatury otoczenia. I jak jest 0stC to olej zagrzeje się załóżmy do
100stC a jak temp otoczenia będzie wynosic +30stC to olej zagrzeje się do
140stC przy takim samym obciążeniu silnika. D dlatego z pewnym przybliżeniem
można stwietrdzić że wykresik pokazuje temp otoczenia i właściwe przy tej
temp oleje jakie można stosować.
Wojtek
7 |
Data: Grudzien 11 2007 13:22:40 | Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co? | Autor: BremTrans |
Durna, nie durna, w każdym razie pokazuje temp otoczenia i uwaględnia
efekt chlodzenia oleju przez miskę czy chłodnicę oleju.
Chodzi mniej więcej o to że olej ma różną temperature pracy w zależności
od temperatury otoczenia. I jak jest 0stC to olej zagrzeje się załóżmy do
100stC a jak temp otoczenia będzie wynosic +30stC to olej zagrzeje się do
140stC przy takim samym obciążeniu silnika. D dlatego z pewnym
przybliżeniem można stwietrdzić że wykresik pokazuje temp otoczenia i
właściwe przy tej temp oleje jakie można stosować.
Do tego inna gestosc oleju bedzie przy odpalaniu zimnego silnika przy temp
0*C
i inna bedzie "na dzien dobry" latem przy 40*C.
Przy -25*C to juz ma spore znaczenie...
--
venioo
8 |
Data: Grudzien 11 2007 13:47:33 | Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co? | Autor: Alti |
Użytkownik "BremTrans" napisał
Do tego inna gestosc oleju bedzie przy odpalaniu zimnego silnika przy temp
0*C
i inna bedzie "na dzien dobry" latem przy 40*C.
Przy -25*C to juz ma spore znaczenie...
O tym mówi na pierwsza liczba W
Wojtek
9 |
Data: Grudzien 11 2007 14:37:17 | Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co? | Autor: Agent |
Durna, nie durna, w każdym razie pokazuje temp otoczenia i uwaględnia efekt
chlodzenia oleju przez miskę czy chłodnicę oleju.
Chodzi mniej więcej o to że olej ma różną temperature pracy w zależności od temperatury otoczenia. I jak jest 0stC to olej zagrzeje się załóżmy do 100stC a jak temp otoczenia będzie wynosic +30stC to olej zagrzeje się do 140stC przy takim samym obciążeniu silnika. D dlatego z pewnym przybliżeniem można stwietrdzić że wykresik pokazuje temp otoczenia i właściwe przy tej temp oleje jakie można stosować.
Wojtek
To miałoby sens.
10 |
Data: Grudzien 11 2007 15:09:53 | Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co? | Autor: [Cichy] |
temperatury otoczenia. I jak jest 0stC to olej zagrzeje się załóżmy do
100stC a jak temp otoczenia będzie wynosic +30stC to olej zagrzeje się do
140stC przy takim samym obciążeniu silnika. D dlatego z pewnym
przybliżeniem można stwietrdzić że wykresik pokazuje temp otoczenia i
właściwe przy tej temp oleje jakie można stosować.
Niezupelnie tak jest, moze byc tak, ze przy 100st termostat jeszcze nie jest
w 100%ach otwarty, przy 105st moze byc juz na maxa otwarty i wtedy wzrasa
efektywnosc chlodzenia.
Mimo roznicy 30st otoczenia, temp silnika moze roznic sie tylko paroma
stopniami, albo w ogole sie nie roznic.
Pozdrawiam,
Cichy
11 |
Data: Grudzien 11 2007 23:11:20 | Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co? | Autor: mancer |
Użytkownik "Agent" napisał w wiadomości
Przecież i tak w każdym samochodzie olej nagrzewa się do co
najminej do 100-140 stopni. A to oznacza że jego temp stossowania
została przekroczona ponad 2 razy.
Nie wiem jak jest z temperaturą "punktowo", ale ogólnie w normalnych
samochodach temperatura oleju w misce, lub przy filtrze oleju,
NIE przekracza 100C. Powyżej ~110C z większość olejów robi się
woda. AFAIR do 130C wytrzymują nieliczne (Motul 15w60 ? ).
| | | | | | | | |