Grupy dyskusyjne   »   Oznaczenie ?W? - po co?

Oznaczenie ?W? - po co?



1 Data: Grudzien 11 2007 07:20:40
Temat: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: Agent 

Tak się zastanawiam po co w olejach jest górny zakres temperatur w których olekj ma dobrą lepkość, znaczy to co jesyt po "W" w znaczeniu np 5W40? Przecież i tak w każdym samochodzie olej nagrzewa się do co najminej do 100-140 stopni. A to oznacza że jego temp stossowania została przekroczona ponad 2 razy.



2 Data: Grudzien 11 2007 08:26:23
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: Alti 


Użytkownik "Agent"  napisał w wiadomości

Tak się zastanawiam po co w olejach jest górny zakres temperatur w których
olekj ma dobrą lepkość, znaczy to co jesyt po "W" w znaczeniu np 5W40?
Przecież i tak w każdym samochodzie olej nagrzewa się do co najminej do
100-140 stopni. A to oznacza że jego temp stossowania została przekroczona

5W, 10W oznacza Winter czyli to jak olej się zachowuje w niskich
temperaturach
Kolejna liczba mówi o tym jak się zachowuje w wysokich temperaturach.
nie wiem skąd wziąłeś że temperatura jest przekroczona?
Im większa jaest druga liczba tym większa jest lepkość danego oleju w
wysokich temperaturach. Wyższa lepkość jest potrzeba do powstania grubszego
filmu olejwego (np w silnikach sportowych - BMW Mtechnik zaleca 10W60)
lub uszczelnienia silnika  z pewnymi luzami w układzie tłok cylinder (stare
316i z pół mln km)
Wartość po W jest wartością stabelaryzowaną (np 40 oznacza lepkość w 100stC
ZTCP coś pomiędzy 12 a 16cSt a wartość 50 coś do 18 czy 20cSt) nie mam w tej
chwili normy przed oczami więc dokładnej wartości ci nie przytoczę).
Wojtek

3 Data: Grudzien 11 2007 09:36:17
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: Agent 


5W, 10W oznacza Winter czyli to jak olej się zachowuje w niskich
temperaturach
Kolejna liczba mówi o tym jak się zachowuje w wysokich temperaturach.

To wiedziałem akurat

Wartość po W jest wartością stabelaryzowaną (np 40 oznacza lepkość w 100stC ZTCP coś pomiędzy 12 a 16cSt a wartość 50 coś do 18 czy 20cSt) nie mam w tej chwili normy przed oczami więc dokładnej wartości ci nie przytoczę).
Wojtek

No tego nie wiedziałem własnie. W instrukcji auta miałem mały wykresik - taki jak na tej stronie http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html  że np olej 10W40 zachowuje się przyzwoicie do temp ok 35 stC. Zatem moje pytanie po co to piszą jak w silniku i tak olej ma większą temp.?

4 Data: Grudzien 11 2007 09:47:21
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: J.F. 

On Tue, 11 Dec 2007 09:36:17 +0100,  Agent wrote:

Wartość po W jest wartością stabelaryzowaną (np 40 oznacza lepkość w
100stC ZTCP coś pomiędzy 12 a 16cSt a wartość 50 coś do 18 czy 20cSt)

No tego nie wiedziałem własnie. W instrukcji auta miałem mały wykresik -
taki jak na tej stronie
http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html  że np olej 10W40
zachowuje się przyzwoicie do temp ok 35 stC. Zatem moje pytanie po co to
piszą jak w silniku i tak olej ma większą temp.?

No wlasnie. Druga liczba mowi conieco o lepkosci w temperaturze
[zblizonej do] pracy silnika ... ale ta tabelka mi sie durna wydaje.

Dol jest OK, ale gorny zakres .. skad to niby mialobyby wynikac ?

J.

5 Data: Grudzien 11 2007 10:43:32
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: Agent 



No wlasnie. Druga liczba mowi conieco o lepkosci w temperaturze
[zblizonej do] pracy silnika ...


Na moje to wcale nie jest zbliżona. Zostałem kiedyś przewieziony Alfa Romeo. Tam temp. oleju wzrosła do 130stC - (był wskażnik) ale gość w palnik dawał. W każdym razie zakładam że olej ma ponad 100st.

6 Data: Grudzien 11 2007 12:23:54
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: Alti 


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości

On Tue, 11 Dec 2007 09:36:17 +0100,  Agent wrote:
Wartość po W jest wartością stabelaryzowaną (np 40 oznacza lepkość w
100stC ZTCP coś pomiędzy 12 a 16cSt a wartość 50 coś do 18 czy 20cSt)

No tego nie wiedziałem własnie. W instrukcji auta miałem mały wykresik -
taki jak na tej stronie
http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html  że np olej 10W40
zachowuje się przyzwoicie do temp ok 35 stC. Zatem moje pytanie po co to
piszą jak w silniku i tak olej ma większą temp.?

No wlasnie. Druga liczba mowi conieco o lepkosci w temperaturze
[zblizonej do] pracy silnika ... ale ta tabelka mi sie durna wydaje.

Durna, nie durna, w każdym razie pokazuje temp otoczenia i uwaględnia efekt
chlodzenia oleju przez miskę czy chłodnicę oleju.
Chodzi mniej więcej o to że olej ma różną temperature pracy w zależności od
temperatury otoczenia. I jak jest 0stC to olej zagrzeje się załóżmy do
100stC a jak temp otoczenia będzie wynosic +30stC to olej zagrzeje się do
140stC przy takim samym obciążeniu silnika. D dlatego z pewnym przybliżeniem
można stwietrdzić że wykresik pokazuje temp otoczenia i właściwe przy tej
temp oleje jakie można stosować.
Wojtek

7 Data: Grudzien 11 2007 13:22:40
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: BremTrans 

Durna, nie durna, w każdym razie pokazuje temp otoczenia i uwaględnia
efekt chlodzenia oleju przez miskę czy chłodnicę oleju.
Chodzi mniej więcej o to że olej ma różną temperature pracy w zależności
od temperatury otoczenia. I jak jest 0stC to olej zagrzeje się załóżmy do
100stC a jak temp otoczenia będzie wynosic +30stC to olej zagrzeje się do
140stC przy takim samym obciążeniu silnika. D dlatego z pewnym
przybliżeniem można stwietrdzić że wykresik pokazuje temp otoczenia i
właściwe przy tej temp oleje jakie można stosować.

Do tego inna gestosc oleju bedzie przy odpalaniu zimnego silnika przy temp
0*C
i inna bedzie "na dzien dobry" latem przy 40*C.
Przy -25*C to juz ma spore znaczenie...

--
venioo

8 Data: Grudzien 11 2007 13:47:33
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: Alti 


Użytkownik "BremTrans"  napisał


Do tego inna gestosc oleju bedzie przy odpalaniu zimnego silnika przy temp
0*C
i inna bedzie "na dzien dobry" latem przy 40*C.
Przy -25*C to juz ma spore znaczenie...

O tym mówi na pierwsza liczba W
Wojtek

9 Data: Grudzien 11 2007 14:37:17
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: Agent 


Durna, nie durna, w każdym razie pokazuje temp otoczenia i uwaględnia efekt
chlodzenia oleju przez miskę czy chłodnicę oleju.
Chodzi mniej więcej o to że olej ma różną temperature pracy w zależności od temperatury otoczenia. I jak jest 0stC to olej zagrzeje się załóżmy do 100stC a jak temp otoczenia będzie wynosic +30stC to olej zagrzeje się do 140stC przy takim samym obciążeniu silnika. D dlatego z pewnym przybliżeniem można stwietrdzić że wykresik pokazuje temp otoczenia i właściwe przy tej temp oleje jakie można stosować.
Wojtek

To miałoby sens.

10 Data: Grudzien 11 2007 15:09:53
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: [Cichy] 

temperatury otoczenia. I jak jest 0stC to olej zagrzeje się załóżmy do
100stC a jak temp otoczenia będzie wynosic +30stC to olej zagrzeje się do
140stC przy takim samym obciążeniu silnika. D dlatego z pewnym
przybliżeniem można stwietrdzić że wykresik pokazuje temp otoczenia i
właściwe przy tej temp oleje jakie można stosować.

Niezupelnie tak jest, moze byc tak, ze przy 100st termostat jeszcze nie jest
w 100%ach otwarty, przy 105st moze byc juz na maxa otwarty i wtedy wzrasa
efektywnosc chlodzenia.
Mimo roznicy 30st otoczenia, temp silnika moze roznic sie tylko paroma
stopniami, albo w ogole sie nie roznic.

Pozdrawiam,
Cichy

11 Data: Grudzien 11 2007 23:11:20
Temat: Re: Oznaczenie ?W? - po co?
Autor: mancer 

Użytkownik "Agent"  napisał w wiadomości

Przecież i tak w każdym samochodzie olej nagrzewa się do co
najminej do  100-140 stopni. A to oznacza że jego temp stossowania
została przekroczona  ponad 2 razy.

Nie wiem jak jest z temperaturą "punktowo", ale ogólnie w normalnych
samochodach temperatura oleju w misce, lub przy filtrze oleju,
NIE przekracza 100C. Powyżej ~110C z większość olejów robi się
woda. AFAIR do 130C wytrzymują nieliczne (Motul 15w60 ? ).

Oznaczenie ?W? - po co?



Grupy dyskusyjne