Grupy dyskusyjne   »   "Palenie sprzegla"- mit czy prawda

"Palenie sprzegla"- mit czy prawda



1 Data: Marzec 18 2008 15:56:38
Temat: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Polon 

Moj styl jazdy samochodem mozna opisac mniej wiecej tak:

- jade po miescie, moj samochod zjezdza troche z gorki, jade za szybko,
naciskam sprzeglo, samochod toczac sie swobodnie zwalnia, gdy jedzie za
wolno
  wtedy puszczam sprzeglo jednoczesnie dodajac gazu

- jade po miescie, widze, ze samochody przede mna hamuja, naciskam sprzeglo,
samochod troche zwalnia, gdy trzeba naciskam hamulec lub przespieszam
  puszczajac sprzeglo i naciskajac jednoczesnie pedal gazu

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

czy ta technika jest jakos krytycznie zla? Czy moge w ten sposob uszkodzic
sprzeglo?

pzdr

Polon



2 Data: Marzec 18 2008 17:04:42
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Lewis 


Użytkownik "Polon"  napisał w wiadomości

Moj styl jazdy samochodem mozna opisac mniej wiecej tak:

- jade po miescie, moj samochod zjezdza troche z gorki, jade za szybko, naciskam sprzeglo, samochod toczac sie swobodnie zwalnia, gdy jedzie za wolno
 wtedy puszczam sprzeglo jednoczesnie dodajac gazu

Ale w jakim celu jedziesz na zaciśniętym sprzęgle, chcesz wyhamować oporami toczenia wyrzuć na luz, a jak chcesz powoli zwalniać pusć gaz silnik wyhamuje.


- jade po miescie, widze, ze samochody przede mna hamuja, naciskam sprzeglo, samochod troche zwalnia, gdy trzeba naciskam hamulec lub przespieszam
 puszczajac sprzeglo i naciskajac jednoczesnie pedal gazu

Ponownie poco zaciskać sprzęgło? Puść gaz auto zwolni nawet szybciej niż na sprzęgle, ewentualnie wyrzuc na luz.

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje tylko naciskajac hamulec

Ponownie, wyrzuć na luz jak chcesz sie toczyć...


--
Pozdrawiam
Lewis
red GSF 400 na sprzedaż

3 Data: Marzec 18 2008 16:22:57
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor:

On Tue, 18 Mar 2008 15:56:38 -0000, "Polon"  wrote:

Moj styl jazdy samochodem mozna opisac mniej wiecej tak:

- jade po miescie, moj samochod zjezdza troche z gorki, jade za szybko,
naciskam sprzeglo, samochod toczac sie swobodnie zwalnia, gdy jedzie za
wolno
 wtedy puszczam sprzeglo jednoczesnie dodajac gazu

- jade po miescie, widze, ze samochody przede mna hamuja, naciskam sprzeglo,
samochod troche zwalnia, gdy trzeba naciskam hamulec lub przespieszam
 puszczajac sprzeglo i naciskajac jednoczesnie pedal gazu

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

czy ta technika jest jakos krytycznie zla? Czy moge w ten sposob uszkodzic
sprzeglo?

Nie, mozesz w ten sposob uszkodzic innych uzytkownikow drogi.

Zapomnij o tym sprzegle, albo przestan trollowac.

Tomek

4 Data: Marzec 18 2008 17:25:55
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: fv 

Polon wrote:

Moj styl jazdy samochodem mozna opisac mniej wiecej tak:

- jade po miescie, moj samochod zjezdza troche z gorki, jade za szybko,
naciskam sprzeglo, samochod toczac sie swobodnie zwalnia, gdy jedzie za
wolno
  wtedy puszczam sprzeglo jednoczesnie dodajac gazu

To bardzo ryzykowne, jeśli jezdnia jest oblodzona - możesz stracić przyczepność,
zwłaszcza w aucie z napędem na tył.

- jade po miescie, widze, ze samochody przede mna hamuja, naciskam sprzeglo,
samochod troche zwalnia, gdy trzeba naciskam hamulec lub przespieszam
  puszczajac sprzeglo i naciskajac jednoczesnie pedal gazu

Lepsza jest odwrotna kolejność - hamować, w razie potrzeby sprzęgło i redukcja.
Problem jest wtedy, gdy przed tobą przyspieszą - trudno jest nie szarpnąć wtedy
autem.

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

Taka sama uwaga jak powyżej, tyle że tu ryzyko utraty przyczepności wzrasta.

czy ta technika jest jakos krytycznie zla? Czy moge w ten sposob uszkodzic
sprzeglo?

Sprzęgło służy do ruszania i zmiany biegów. Nie spali się od takiej jazdy,
co nie znaczy że tak jest dobrze robić. Sprzęgło to można spalić ruszając
z dwójki/trójki i cisnąć gaz w podłogę. Każda duża zmiana obciążenia odbija
się na sprzęgle. Najłatwiej można je załatwić ruszając z tzw. piskiem,czyli
gaz do dechy i strzał ze sprzęgła.

--
fv
Xbox gamertag: fastviper PL
Moto: Suzuki GS 500E
Auto: Nissan Primera 2,0

5 Data: Marzec 18 2008 17:42:49
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Szamal 


Użytkownik "fv"  napisał w wiadomości

Polon wrote:
Moj styl jazdy samochodem mozna opisac mniej wiecej tak:

- jade po miescie, moj samochod zjezdza troche z gorki, jade za szybko,
naciskam sprzeglo, samochod toczac sie swobodnie zwalnia, gdy jedzie za
wolno
  wtedy puszczam sprzeglo jednoczesnie dodajac gazu

To bardzo ryzykowne, jeśli jezdnia jest oblodzona - możesz stracić
przyczepność,
zwłaszcza w aucie z napędem na tył.

- jade po miescie, widze, ze samochody przede mna hamuja, naciskam
sprzeglo,
samochod troche zwalnia, gdy trzeba naciskam hamulec lub przespieszam
  puszczajac sprzeglo i naciskajac jednoczesnie pedal gazu

Lepsza jest odwrotna kolejność - hamować, w razie potrzeby sprzęgło i
redukcja.
Problem jest wtedy, gdy przed tobą przyspieszą - trudno jest nie szarpnąć
wtedy
autem.

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

Taka sama uwaga jak powyżej, tyle że tu ryzyko utraty przyczepności
wzrasta.

czy ta technika jest jakos krytycznie zla? Czy moge w ten sposob
uszkodzic
sprzeglo?

Sprzęgło służy do ruszania i zmiany biegów. Nie spali się od takiej jazdy,
co nie znaczy że tak jest dobrze robić. Sprzęgło to można spalić ruszając
z dwójki/trójki i cisnąć gaz w podłogę. Każda duża zmiana obciążenia
odbija
się na sprzęgle. Najłatwiej można je załatwić ruszając z tzw.
piskiem,czyli
gaz do dechy i strzał ze sprzęgła.


tak mozna zgasic silnik. sprzeglo sie spali gdy dasz gaz do dechy a sprzeglo
powolutku

6 Data: Marzec 18 2008 10:37:18
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: mw 

Polon napisał(a):
[...]
Nie palisz sprzegla, ale o ile dobrze pamietam wycisk dostaje wycisk,
czy jak tam sie nazywa ten element odpowiedzialny za powrot sprzegla
do pozycji pracy.

7 Data: Marzec 20 2008 22:39:17
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: The_EaGle 

mw pisze:

Polon napisał(a):
[...]
Nie palisz sprzegla, ale o ile dobrze pamietam wycisk dostaje wycisk,
czy jak tam sie nazywa ten element odpowiedzialny za powrot sprzegla
do pozycji pracy.

....docisk :P

8 Data: Marzec 18 2008 21:51:37
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: owad 

Mamo, zaraz zapyta czy jazda na zaciągniętym ręcznym niszczy hamulce

9 Data: Marzec 18 2008 21:57:49
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Jackare 

Użytkownik "Polon"  napisał w wiadomości

Moj styl jazdy samochodem mozna opisac mniej wiecej tak:

- jade po miescie, moj samochod zjezdza troche z gorki, jade za szybko, naciskam sprzeglo, samochod toczac sie swobodnie zwalnia, gdy jedzie za wolno
 wtedy puszczam sprzeglo jednoczesnie dodajac gazu

- jade po miescie, widze, ze samochody przede mna hamuja, naciskam sprzeglo, samochod troche zwalnia, gdy trzeba naciskam hamulec lub przespieszam
 puszczajac sprzeglo i naciskajac jednoczesnie pedal gazu

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje tylko naciskajac hamulec

czy ta technika jest jakos krytycznie zla? Czy moge w ten sposob uszkodzic sprzeglo?

pzdr

Polon


Łożysko oporowe i wycisk dostają niepotrzebnie w tyłek. Wymiana sprzęgła w sredniej klasy niestarym samochodzie to ok 600 zł (300 za docisk, 300 za robotę)
Samochód więcej pali - toczy się z silnikiem pracującym na wolnych obrotach który pobiera paliwo. Lepiej jest po prostu zamknąć gaz - silnik będzie wyhamowywał pojazd, paliwo nie jest pobierane. Lepsze dla silnika, sprzęgła i portfela.

10 Data: Marzec 15 2008 22:24:48
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: MK 

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

Nie jedz w w prawdziwe góry... dla wlasnego i innych dobra...

11 Data: Marzec 18 2008 21:33:49
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Tomek 


- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

Wiele osób tak zjeżdżając z górki znalazło się w dołku 1x2m głębokim na jakieś
1,5m. Stara i dobra zasada mówi że z górki zjeżdża się na takim biegu na jakim
się na nią wjechało. A międzyczasie hamulca używa sie jak najmniej.


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

12 Data: Marzec 19 2008 09:49:12
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: J.F. 

On 18 Mar 2008 22:33:49 +0100,  Tomek wrote:

Wiele osób tak zjeżdżając z górki znalazło się w dołku 1x2m głębokim na jakieś
1,5m. Stara i dobra zasada mówi że z górki zjeżdża się na takim biegu na jakim
się na nią wjechało. A międzyczasie hamulca używa sie jak najmniej.

Z tym ze nie nalezy sie zamykac w dogmat dogmatow.

Zdaza mi sie zjezdzac z gorki na luzie - bez hamowania, zdaza mi sie
zjezdzac na 5 biegu 60km/h - bo akurat to sa optymalne parametry
jazdy.

J.

13 Data: Marzec 20 2008 10:50:24
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Jan Kowalski 


Użytkownik "Tomek"  napisał w wiadomości


- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

Wiele osób tak zjeżdżając z górki znalazło się w dołku 1x2m głębokim na
jakieś
1,5m. Stara i dobra zasada mówi że z górki zjeżdża się na takim biegu na
jakim
się na nią wjechało. A międzyczasie hamulca używa sie jak najmniej.

To chyba ta zasada za mało górek widziała.... Nie wszystkie mają symetryczne
kąty nachylenia. Ale to rzadkość.

14 Data: Marzec 20 2008 10:39:01
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor:

Stara i dobra zasada mówi że z górki zjeżdża się na takim biegu na

jakim
się na nią wjechało. A międzyczasie hamulca używa sie jak najmniej.

To chyba ta zasada za mało górek widziała.... Nie wszystkie mają symetryczne
kąty nachylenia. Ale to rzadkość.


NIE, bo ta zasada mowi, ze zjezdza sie na tym biegu, na ktorym BY sie
wjezdzalo. W zasadzie nie ma gorek po obu stronach tak samo
nachylonych............

Tomek

15 Data: Marzec 18 2008 22:50:09
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Adam Szendzielorz 

Dnia Tue, 18 Mar 2008 15:56:38 -0000, Polon napisał(a):

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

Pamietasz tragedie w Grenoble ? Kierowca jechal prawdopodobnie tak samo.
pozdr.

--
Adam Sz.

16 Data: Marzec 19 2008 15:13:22
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: komar 

Adam Szendzielorz pisze:

Dnia Tue, 18 Mar 2008 15:56:38 -0000, Polon napisał(a):

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje tylko naciskajac hamulec

Pamietasz tragedie w Grenoble ? Kierowca jechal prawdopodobnie tak samo.
pozdr.

raczej mało prawdopodobnie zważywszy że miał automatyczną skrzynię biegów. W ASB sytuacja ma się inaczej, silnik nie hamuje po puszczeniu gazu w takim stopniu jak manual, z górki to auto się może nieźle rozbujać na biegu D z puszczonym gazem. Kierowca autokaru spalił hamulce bo cały czas ich używał jadac z górki

17 Data: Marzec 19 2008 14:41:57
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Brzezi 

Śr, 19 mar 2008 o 15:13 GMT, komar napisał(a):

W ASB sytuacja ma się inaczej, silnik nie hamuje po puszczeniu
gazu w takim stopniu jak manual, z górki to auto się może nieźle
rozbujać na biegu D z puszczonym gazem.

Jezdziles kiedykolwiek ASB? chyba ze ja mam jakas popsuta ASB bo u mnie
silnikiem hamuje sie bardzo dobrze, roznica miedzy manualem a ASB
pomijalna...

Pozdrawiam
Brzezi
--
[    E-mail:  ][     * Sex , walenie , narkotyki - to      ]
[       Ekg: #3781111            ][     PODSTAWY polityki                     ]
[ LinuxUser: #249916             ][                                           ]

18 Data: Marzec 22 2008 23:22:22
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Tomasz Pyra 

Brzezi pisze:

Śr, 19 mar 2008 o 15:13 GMT, komar napisał(a):

W ASB sytuacja ma się inaczej, silnik nie hamuje po puszczeniu gazu w takim stopniu jak manual, z górki to auto się może nieźle rozbujać na biegu D z puszczonym gazem.

Jezdziles kiedykolwiek ASB? chyba ze ja mam jakas popsuta ASB bo u mnie
silnikiem hamuje sie bardzo dobrze, roznica miedzy manualem a ASB
pomijalna...

Ja np. widziałem taką skrzynię automatyczną która miała dwa biegi D. Jeden oznaczony jako D, a drugi D w kółeczku.

W tym "samym" D (zalecanym do normalnej jazdy) samochód silnikiem nie hamował (nie wiem czy wcale, w każdym razie bardzo słabo, a obroty po puszczeniu gazu spadały do około jałowych), natomiast w tym D w kółeczku, samochód hamował silnikiem.

Samochód to Ford Escort 1.9 benzyna z rocznika około 1990.

19 Data: Marzec 19 2008 23:23:43
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Adam Szendzielorz 

Dnia Wed, 19 Mar 2008 15:13:22 +0100, komar napisał(a):
 

predkosc reguluje tylko naciskajac hamulec
[...]
Kierowca autokaru spalił hamulce bo cały czas ich używał jadac z górki

Dokladnie o sposob uzywania hamulca mi chodzilo, nie o sprzeglo czy sposob
uzywania skrzyni ;)
pozdr.

--
Adam Sz.

20 Data: Marzec 18 2008 23:59:37
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Tomasz Pyra 

Polon pisze:

czy ta technika jest jakos krytycznie zla?

Jest krytycznie zła z trzech powodów:

- tworzysz sobie nawyk "najpierw sprzęgło, potem hamulec", zaowocuje to tym że wyskoczy Ci coś przed maskę, a Ty wtedy najpierw wciśniesz sprzęgło, a potem hamulec. I ze 100km/h zamiast na 40m wyhamujesz na 60m. I uwierz, że na nic Twoje przekonanie, że jak coś będzie nagle to tak nie zrobisz - zrobisz, bo właśnie na tym polega nawyk który takim zachowaniem wyrabiasz. Stracisz cenne pół sekundy na wciśnięcie najpierw sprzęgła.

- jak wciskasz sprzęgło obroty spadają do obrotów biegu jałowego, puszczenie w takiej sytuacji sprzęgła powoduje szarpnięcie które przy odrobinie pecha może skończyć się poślizgiej

- zjeżdżając z dużej góry możesz zagotować płyn hamulcowy i stracić w ogóle możliwość hamowania


Ma jeszcze takie pomniejsze wady:

- przyspieszone zużycie hamulców (po co je piłować skoro można hamować silnikiem?)
- przyspieszone zużycie sprzęgła
- podwyższone zużycie paliwa (hamując silnikiem nie zużywasz paliwa, trzymając silnik na biegu jałowym paliwo zużywasz)
- nie możesz nagle przyspieszyć (musisz najpierw puścić sprzęgło)

21 Data: Marzec 19 2008 09:30:31
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Polon 

Pieknie dziekuje za opinie.

pzdr

Polon

22 Data: Marzec 19 2008 13:24:30
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Miki 

Moj styl jazdy samochodem mozna opisac mniej wiecej tak:

- jade po miescie, moj samochod zjezdza troche z gorki, jade za szybko,
naciskam sprzeglo, samochod toczac sie swobodnie zwalnia, gdy jedzie za
wolno
  wtedy puszczam sprzeglo jednoczesnie dodajac gazu

- jade po miescie, widze, ze samochody przede mna hamuja, naciskam
sprzeglo,
samochod troche zwalnia, gdy trzeba naciskam hamulec lub przespieszam
  puszczajac sprzeglo i naciskajac jednoczesnie pedal gazu

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

czy ta technika jest jakos krytycznie zla? Czy moge w ten sposob uszkodzic
sprzeglo?

Dużo tu już Koledzy napisali, ja bym dodał jescze ogólną uwagę:
Sprzęgło należy używać jedynie w 3 sytuacjach:
1.Przy ruszaniu,
2.Przy zatrzymaniu
3. Przy zmianie biegów.
I do niczego więcej.
A za nawyki której tu przedstawiłeś powinien oberwać, i to solidnie, Twój
instruktor.

Pozdrawiam
Miki

23 Data: Marzec 19 2008 15:09:25
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: komar 

Polon pisze:

czy ta technika jest jakos krytycznie zla? Czy moge w ten sposob uszkodzic sprzeglo?

sprzegło swoją drogą, ale na śliskiej nawierzchni możesz kiedyś uszkodzić całe auto i to nawet nie jedno ;)

24 Data: Marzec 19 2008 19:55:32
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 18 Mar 2008 15:56:38 -0000, "Polon"  wrote:

- jade po miescie, moj samochod zjezdza troche z gorki, jade za szybko,
naciskam sprzeglo, samochod toczac sie swobodnie zwalnia, gdy jedzie za
wolno
 wtedy puszczam sprzeglo jednoczesnie dodajac gazu

- jade po miescie, widze, ze samochody przede mna hamuja, naciskam sprzeglo,
samochod troche zwalnia, gdy trzeba naciskam hamulec lub przespieszam
 puszczajac sprzeglo i naciskajac jednoczesnie pedal gazu

- jestem poza miastem, jade z gorki, naciskam sprzeglo, predkosc reguluje
tylko naciskajac hamulec

czy ta technika jest jakos krytycznie zla? Czy moge w ten sposob uszkodzic
sprzeglo?

Nie, tylko wcześniej Ci padnie.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

25 Data: Marzec 20 2008 10:46:51
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: Jan Kowalski 


Użytkownik "Polon"  napisał w wiadomości

Moj styl jazdy samochodem mozna opisac mniej wiecej tak:

- jade po miescie, moj samochod zjezdza troche z gorki, jade za szybko,
naciskam sprzeglo, samochod toczac sie swobodnie zwalnia, gdy jedzie za
wolno
 wtedy puszczam sprzeglo jednoczesnie dodajac gazu

Szkoda łożyska. Albo hamuj silnikiem albo wrzuć na luz - jak już musisz

26 Data: Marzec 20 2008 22:36:35
Temat: Re: "Palenie sprzegla"- mit czy prawda
Autor: The_EaGle 

Polon pisze:

Moj styl jazdy samochodem mozna opisac mniej wiecej tak:

Proponuje wybrać sie do Czarnogóry i okolice zatoki Kotor. Tam sa takie zjazdy z różnica poziomów ok 2000m i dlugości 15km. Przy twoim stylu jazdy nie wrócisz do domu. Twój sytl jazdy jest BARDZO ZŁY. Radze czym prędzej oduczyć się tych nawyków .

  Resztę napisali koledzy.

Pozdrawiam
Rafał

"Palenie sprzegla"- mit czy prawda



Grupy dyskusyjne