Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
1 | Data: Grudzien 08 2010 20:00:03 |
Temat: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | |
Autor: MarcinJM | Witam 2 |
Data: Grudzien 08 2010 20:09:11 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: bratPit |
Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w jaki chcesz uzyskać czas zadziałania, jaka siła i jaka droga do pokonania? brat 3 |
Data: Grudzien 08 2010 20:36:23 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-08 20:09, bratPit pisze:
czas ok 0.1, max 0.2sek, ok 100kg, 3 cm -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 4 |
Data: Grudzien 08 2010 21:14:20 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: bratPit |
Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w myślę że spokojnie jesteś w stanie załatwić to pneumatyką, niedawno bawiłem się sterowaniem siłowników w maszynie, które wysuwały się w ok 50ms na odległość rzędu 100mm, przy czym pracowało to na ciśnieniu jak w sieciach przemysłowych (rzędu 4-6 Barów), brat 5 |
Data: Grudzien 08 2010 21:25:48 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-08 21:14, bratPit pisze:
Ale ja nie mam tych 4-6bar, mam podcienienie uzywane do wspomagania hampli o nieznanej mi wartosci. Kompresora nie zaloze. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 6 |
Data: Grudzien 09 2010 07:46:10 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: SET |
W dniu 2010-12-08 21:14, bratPit pisze: Niekoniecznie kompresor potrzebny. Mała butla na sprężone powietrze powinna starczyć na długo przy tak małym wymaganym skoku. 7 |
Data: Grudzien 09 2010 07:56:16 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: ToMasz | SET pisze: Użytkownik "MarcinJM" napisał w wiadomościwłaśnie to chciałem zaproponować. trzeba by mieć 6- 10 atm, powietrzem wciskać sprzegło, za pomocą zaworka elektromagnetycznego, powinno być szybko, a puszczać sprzegło wywalając powietrze do atomosfery. nie wiem gdzie Ty sie doszukujesz opóźnień. O elektryce parę postów niżej ToMasz 8 |
Data: Grudzien 08 2010 20:12:57 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Kuba (aka cita) |
Witam wg mnie hydraulika będzie najszybsza. Elektromagnes również tylko możesz mieć problem z siła (i wielkością pobieranego proądu), zaś mała pompa hydrauliczna i siłownik hydrauliczny wydaje mi sie energetycznie będą najsensowniejsze.. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka 9 |
Data: Grudzien 08 2010 20:39:44 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-08 20:12, Kuba (aka cita) pisze:
Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii. Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie, a prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad jest na pokladzie, hydrauliki nie ma. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 10 |
Data: Grudzien 08 2010 20:45:17 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Kuba (aka cita) |
Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii. pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage. Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz miał cisnienie w układzie. A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz ile razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie okazac, ze ... zrobi sie problem. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka 11 |
Data: Grudzien 08 2010 20:54:09 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-08 20:45, Kuba (aka cita) pisze:
Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo. A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz Tez moze byc, ale tego nie da sie wyliczyc, to musze zbadac. Z tym, ze ile trwa zmiana biegu? pol sek.? 100zmian = 50 sek. Mysle, ze mogloby to dac rade. Tym bardziej, ze w gore daje rade bez sprzegla, problem jest, gdy trzeba biegi zbijac i hamowac. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 12 |
Data: Grudzien 09 2010 09:53:46 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Kuba (aka cita) |
Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo. IMO nadcisnienie będzie wydajniejsze, bo będzie (bezwzględnie) wyższe niż podcisnienie. Mały kompresor na pasku i masz sprawe załawtioną. ps. co to jest alternetor od diesla z dedykowaną pompą cisnienia? Taka waku pompa z alternatorem w jednym? Nie widzialem czegoś takiego nigdy. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka 13 |
Data: Grudzien 09 2010 09:58:56 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-09 09:53, Kuba (aka cita) pisze:
Diesle z tego korzystaja, bo nie maja podcisnienia w dolocie. Normalna lopatkowa, mimosrodowa pompa przytwierdzona na przedluzonej osi altka, smarowana olejem pod cisnieniem. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 14 |
Data: Grudzien 09 2010 08:01:58 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: ToMasz | Kuba (aka cita) pisze:
mimo wszystko 100amperx12V to moze być zamało zeby wydajnie przyciągnąć coś oddalonego na 3cm. przytrzymać 100kg już przyklejonego do elektromagnesu - pestka, ale przyciągnąć - kłopot. dlatego w centralnych zamkach stosuje sie silniczki. to może być rozwiazanie dla Ciebie. czyli silnik, który ma wykonać 10 obr zeby wcisnąć i 10 zeby puscić, albo silnik liniowy, ale to już wyższa szkoła jazdy.. Silnik który miałby zrobić np1/4 obrotu i na koncu miałby ruszyć 100kg, gabarytowo moze sie nie zmieścić. (żartuje, ale w praktyce go odrzucisz) ToMasz 15 |
Data: Grudzien 09 2010 08:22:58 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-09 08:01, ToMasz pisze: mimo wszystko 100amperx12V to moze być zamało zeby wydajnie przyciągnąć Chyba bede robil cos w stylu: elektromagnes z rdzeniem + podcisnieniowe wspomaganie z dodatkowym zbiornikiem podcisnienia. Bo to najmniej energochlonne rozwiazanie i korzysta z zasobow, ktore juz sa w samochodzie. No i masa akceptowalna: ca 3kg. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 16 |
Data: Grudzien 08 2010 22:23:04 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: J.F. | On Wed, 08 Dec 2010 20:39:44 +0100, MarcinJM wrote: W dniu 2010-12-08 20:12, Kuba (aka cita) pisze: Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to wszystkie systemy beda potrzebowac sporo. 1000N * 0.03m/0.1s = 300W. Pneumatyka i hydraulika moga miec stosowny akumulator. No i jeszcze drobiazg - w niektorych samochodach silownik sprzegla jest hydrauliczny przeciez. Widac daje rade - przynajmniej od strony wykonawczej. A tak swoja droga - przeciez serwo hamulca ma chyba takie parametry, a w srodku ma raptem dwa zaworki. J. 17 |
Data: Grudzien 08 2010 23:31:49 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Hinek | Użytkownik "J.F." napisał No to policz do konca. To jest 300W przez 0,1 sekundy. To jest moc chwilowa a nie ciagla. Zalozmy, ze przez minute 10 razy sprzeglo bedzie uzyte. Razem czas pracy na minute - 1sek. Na godz 60 sek. Jak sobie przeliczysz to wyjdzie Ci ze to tak jakbys uruchamial silnik rozrusznikiem raz na godzine. Pozdr -- Hinek 18 |
Data: Grudzien 09 2010 09:16:41 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: J.F. | Użytkownik "Hinek" napisał w wiadomości Użytkownik "J.F." napisał No ale jednak przez ten moment musisz tych 300W wydolic. Skad ? Mozna jakis akumulator pnematyczny/hydrauliczny, mozna pobrac z akumulatora elektrycznego - to nie problem, trzeba jednak zapewnic taka moc na urzadzeniach posredniczacych. J. 19 |
Data: Grudzien 08 2010 20:26:16 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-08 20:00, MarcinJM pisze: Witam Silownik pneumatyczny, ale na nadcisnienie, jak w samochodoach ciezarowych. Mozna cos by dobrac od jakiejs ciezarowki, dziala szybko, wybor silownikow duzy. Tylko do tego potrzebna sprezarka jeszcze. -- Karolek 20 |
Data: Grudzien 08 2010 20:41:31 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-08 20:26, Karolek pisze: Tylko do tego potrzebna sprezarka jeszcze. Dlatego odpada: sprezarka, zbiornik, chocby najmniejszy, silownik i robi sie spore wyzwanie. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 21 |
Data: Grudzien 08 2010 20:46:03 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-08 20:41, MarcinJM pisze: W dniu 2010-12-08 20:26, Karolek pisze: I masa, a to chyba tez wazny czynnik? Wychodzi na to, ze jedynie elektryczne rozwiazanie wchodzi w gre. -- Karolek 22 |
Data: Grudzien 08 2010 20:29:28 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 08.12.2010 MarcinJM napisał/a: Witam Kłówka. ;-) -- ___________________________________________ Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net 23 |
Data: Grudzien 08 2010 20:34:06 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-08 20:29, Adam 'Chloru' Drzewososki pisze: Dnia 08.12.2010 napisał/a: Nie umiem obslugiwac klowki i nie stac mnie na nia, to po jeden, po dwa klowka jest bardzo droga w przeliczeniu na przejechane kilometry OSowe. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 24 |
Data: Grudzien 08 2010 20:37:55 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 08.12.2010 MarcinJM napisał/a:
Wniosek: nauczyć się jeździć z kłówką i jeździć więcej! :-) Tak całkiem na poważnie, było jakieś seicento z automatycznym sprzęgłem. Może mechanizm z takiego da sie zaadaptować? Czego życzę :-) -- ___________________________________________ Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net 25 |
Data: Grudzien 08 2010 20:46:51 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-08 20:37, Adam 'Chloru' Drzewososki pisze: Dnia 08.12.2010 napisał/a: Chetnie, zasponsorujesz 2-3 klowki (na poczatek) za ca 12tys/szt? ;) A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/
bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od samego patrzenia na to. Jak to u fiata: zalozenie fajne, wykonanie do dupy Czego życzę :-) A dziekuje :) -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 26 |
Data: Grudzien 08 2010 20:57:39 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 08.12.2010 MarcinJM napisał/a: W dniu 2010-12-08 20:37, Adam 'Chloru' Drzewososki pisze: Musialbym sprzedac 2-3 takie auta jak mam ... a posiadam tylko jedno ;) A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac Za młodu w DFie udawało mi się zmieniać biegi bez sprzegła. Potem w drozszych autach nie próbowałem bo mogłaby to być droga nauka. bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od Panie to sie psuje? Psują to się jabłka, to się pierdoli. ;) -- ___________________________________________ Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net 27 |
Data: Grudzien 08 2010 20:52:46 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-08 20:46, MarcinJM pisze: A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac Bez sensu, musza byc kola zebate z prostymi zebami, a w zwyklej skrzyni takich nie masz. Mowiac krotko, nie wbijesz biegu dopoki nie zrownasz predkosci obrotowych, a majac proste zeby wbijesz. Czyli taka nauka to o kant dupy.
A nie ma czasem jakis zestawow do przerobienia zwyklej skrzyni? Czyli zestaw kol z prostymi zebami? Albo nawet pokusic sie o zrobienie takich kol z prostymi zebami na podstawie tych oryginalnych? -- Karolek 28 |
Data: Grudzien 10 2010 01:08:21 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2010-12-08 20:52, Karolek pisze: A nie ma czasem jakis zestawow do przerobienia zwyklej skrzyni? I ciekawe co by taka zamiana miała dać? To czy koła zębate są proste czy skośne nie ma żadnego wpływu na mechanizm włączania biegów. A MarcinJM chce zrobić mechanizm do sportu, a nie coś co tylko będzie hałasować jak skrzynia sportowa. 29 |
Data: Grudzien 10 2010 11:21:01 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-10 01:08, Tomasz Pyra pisze: W dniu 2010-12-08 20:52, Karolek pisze: Pyta kierowca rajdowy, Tomasz Pyra. To czy koła zębate są proste czy skośne nie ma żadnego wpływu na Ach tak :P Oj mistrzu, widac dwa razy wystartowales w rajdach i juz masz pozjadane wszystkie rozumy :P A MarcinJM chce zrobić mechanizm do sportu, a nie coś co tylko będzie Normalnie bym z toba na ten temat podyskutowal, ale niestety nie odpisujesz na posty w calosci wiec to sensu nie ma. -- Karolek 30 |
Data: Grudzien 10 2010 19:26:44 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2010-12-10 11:21, Karolek pisze: W dniu 2010-12-10 01:08, Tomasz Pyra pisze: A co? Jakiś kompleksik? To czy koła zębate są proste czy skośne nie ma żadnego wpływu na Ano niestety nie ma żadnego. Rodzaj kół zębatych w skrzyni biegów nie ma wpływu na mechanizm ich załączania, bo to nie koła zębate są zazębiane przy zmianie biegu. Zarówno synchronizowane jak i kłowe skrzynie biegów są w wariantach na zębach prostych, skośnych i w takiej konfiguracji gdzie jest trochę takich i trochę innych. Znowu przepisałeś z internetu dość powszechną głupotę "nie wbijesz biegu dopoki nie zrownasz predkosci obrotowych, a majac proste zeby wbijesz". Czyli dość popularny mit, jakoby skrzyni kłowa to była skrzynia o prostych zębach. Koła zębate w skrzyni biegów (czasami wyjątkiem jest wsteczny) są wszystkie na stałe zazębione i nie przesuwają się względem siebie. Koła te są ułożyskowane na wale, a włączanie biegu polega na zablokowaniu jednego z kół na wale. I to dopiero w mechanizmie tego blokowania koło-wał jest różnica między poszczególnymi rodzajami skrzyń biegów - w skrzyni synchronizowanej, za pomocą synchronizatora ze stożkowym sprzęgłem ciernym dopasowywane są obroty wałka do obrotów koła zębatego przed zazębieniem zębnika (czy jak to się tam nazywa). W skrzyni kłowej nie ma synchronizatora, jest tylko specjalny zębnik z tymi "kłami", zbudowany znacznie solidniej niż w skrzyni synchronizowanej, ponieważ musi przejąć ogromne obciążenia w czasie spinania elementów obracających się z różnymi prędkościami. Przerobienie skrzyni na kłową nie polega więc na żadnej wymianie kół zębatych co proponowałeś, a jedynie wymianie mechanizmu blokowania kół zębatych na wale. I owszem takie zestawy są dostępne, zwłaszcza że ten mechanizm w kłowej skrzyni to część eksploatacyjna. Wymiana kół zębatych to zupełnie inna bajka związana jedynie ze zmianą przełożeń w skrzyni biegów. Wtedy wykonuje się koła zębate o zębach prostych. Po pierwsze dlatego że są tańsze. Nie wiem czy te o zębach prostszych są mocniejsze niż skośne, ale raczej na pewno nie są słabsze. 31 |
Data: Grudzien 10 2010 20:54:09 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-10 19:26, Tomasz Pyra pisze: Pyta kierowca rajdowy, Tomasz Pyra. Zadnych. Ale moze u Ciebie? W skrzyni kłowej nie ma synchronizatora, jest tylko specjalny zębnik z Tak, to jest prawie calkowicie poprawny opis. Wracajac do kol, zebatych. Gdzie masz te "kly"? Na przesuwce i na kolach oczywiscie, wiec kola musialby i tak zmienic. Masz racje, ze troche sie zapedzilem z tymi prostymi zebami, ale maja one jednak pewna zalete. Raz, ze latwiej takie kola wykonac, a dwa, ze nie ma przy takich kolach sil osiowych, co przy wbiciu biegu na chama, moze miec duze znaczenie. Maja tez wade, sa slabsze od kol zebatych srubowych. Jezeli piszesz, ze sa takie zestway, to ja bym sie skupil na takim zestawie, zamiast robic nie wiadomo czy legalne przerobki. Zmiana przelozen to juz inna sprawa i nie ma ona nic wspolnego z rodzajem uzebienia kola. -- Karolek 32 |
Data: Grudzien 11 2010 04:06:00 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: kogutek | W dniu 2010-12-10 19:26, Tomasz Pyra pisze:Chyba nie wiesz o czym piszesz. Latwiej wykonać kola o zebach skosnych. Sa duzo mocniejsze, przy okazji ciszej pracuja. Jak cos jest mocniejsze to moze byc mniejsze. Czyli mniej materialu do zdjecia w zasie obrobki. O tym żeby zrobić kolo zebate do samochodowej skrzyni biegow na frezarce uniwersalnej mozna zapomniec. Kola rebate robi sie na specjalnych frezarkach do kol zebatych. Trwa to moment. Inaczej byc nie moze bo jak by w fabrykach kol zebatych do samochodow byly frezarki uniwersalne to polowa ludzi na Ziemi robila by tylko kola zebate do samochodow. Jak sa przesuwki to kola są zawsze zazebione i przesuwkami lazcy sie je z walkiem glownym. Sily osowe jakie powstaja w czasie pracy pary kol o zebach skosnych oddzialywuja jedynie na lozyska i obudowe. A nie na przesuwke. Chcesz sobie zrobc nie synchronizowana klowa skzrynie begow to wyjmij synchronizatory ze zwyklej skrzyni. Synchronizator nie wydluza czasu potrzebnego do wlaczenia biegu. On tylko robi ze latwiej go wrzucic. Z synchronizatorem jak za szybko wrzucac bieg to najwyzej nie zdazy wyhamowac kola. Ale na pewno jak jest pełnosprawny spowoduje zmniejszenie predkosci kola wzgledem przesuwki. I latwiej bedzie sie dawalo na sile wbic bieg. Naucz si e wrzucac biegi z podwojnym wyspzregleniem i miedzygazem a spzreglo Ci bedzie niepotrzebne do niczego z wyjatkiem ruszania. Nie synchronizowanych skrzyn biegow nie robili na dlugo przed wojna. Procedura zmiany biegu byla skomplikowana. W Londynie w jednym z muzeow widzialem wspolczesny samochod wyscigowy. Obok niego byly poprzecinane mechanizmy zeby bylo widac co jest w srodku. Skrzynia tez byla. Roznila sie od takiej ze zwyklego samochodu tym ze czesc kol zebatych miala uzebienie daszkowe. To byla najzwyklejsza klowa synchronizowana skrzynia biegow. Z tym że preselekcyjna. Najpierw sie w takiej wrzuca bieg bez sprzegla a potem wciska sprzeglo i sam rozlacza sie ten co byl z zalacza ten wrzucony. Wajchy do zmiany biegow nie byli. Takie cus jak do spryskiwacza bylo przy kierownicy. Odepchniete od siebie zmiana biegu w gore, przyciagniete zmiana biegu w dol. Pykniete dwa razy do siebie to dwa biegi do dolu itd. Niedawno gdzies czytalem ze do jakiejs wyscigowki formuly 1 zrobili skrzynie w ktorej zmiana biegu polegala na zazebianiu kol zebatych. Tak jak wsteczny w zwyklych samochodach. Tam maszyna biegi zmieniala a nie czlowiek. Wyzsze pierdolenstwo tam bylo bo maszyna sprawdzala w jakim polozeniu wzgledem siebie sa zeby i je zazebiala tylko wtedy jak jedno moglo wejsc w drugie. Amen. Po co wymyslasz jak nie wiesz? -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 33 |
Data: Grudzien 11 2010 16:39:22 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-11 04:06, kogutek pisze: Chyba nie wiesz o czym piszesz. Latwiej wykonać kola o zebach skosnych. No raczej nie latwiej. Sa duzo mocniejsze, przy okazji ciszej pracuja. Przeciez to tez napisalem, ze sa mocniejsze. Jak cos jest mocniejsze to moze byc mniejsze. Ale tam ma byc takie jakie ma byc, ani mniejsze, ani wieksze, takie jak porzeba do zalozonego przelozenia. Czyli mniej materialu do zdjecia w zasie obrobki. O tym żeby zrobić kolo zebate do samochodowej skrzyni biegow na frezarce uniwersalnej mozna Sposobow jest troche. Frezarka obwiedniowa, dlutownica i jeszcze pare wariacji z frezarkami. Kola rebate robi sie na specjalnych frezarkach do kol zebatych. Nie tylko. Trwa Zalezy od sprzetu i jak szybko ktos potrafi go odpowiednio ustawic. Inaczej byc nie moze bo jak by w fabrykach kol zebatych do samochodow byly frezarki uniwersalne to polowa ludzi na Ziemi robila by tylko kola zebate Ale co to ma do rzeczy? Jak sa przesuwki to kola są zawsze zazebione i przesuwkami lazcy sie je z walkiem glownym. Czy ja gdzies zaprzeczam? Sily osowe jakie powstaja w czasie pracy pary kol o zebach skosnych oddzialywuja jedynie na lozyska i obudowe. I o to chodzi. Wiesz czy te lozyska i obudowa wytrzyma przy wbijaniu biegu na chama? A nie na przesuwke. Nigdzie nie napisalem, ze na przesuwke dziala. Chcesz sobie zrobc nie synchronizowana klowa skzrynie begow to wyjmij No tak, ale samo wywalenie synchronizatorow nic nie da, bo biegu i tak nie wbijesz, ta "klowa" wlasnie rozni sie tym, ze nie ma drobnych zabkow tylko grube, duze "klocki", ktore zwane sa klami. Naucz si e wrzucac biegi z No tak, ladnie napisales, ale jezeli moge miec drobna uwage, to nastepnym razem porozdzielaj troche ten tekst, bo sie ciezko czyta. -- Karolek 34 |
Data: Grudzien 11 2010 17:01:09 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: kogutek |
No tak, ladnie napisales, ale jezeli moge miec drobna uwage, toOba samce. Mnie nie uczyli czytac ze zrozumieniem, Uczyli mnie czytac. Potrafie ogarnac caly tekst i ustosunkowac sie do niego bez dzielenia na zdania. Długość czytanego tekstu nie ma dla mnie znaczenia. -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 35 |
Data: Grudzien 11 2010 20:06:03 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-11 17:01, kogutek pisze:
Ze zrozumieniem tez sie przydaje. Potrafie OK, ale troche to sie jednak zlewa jako calosc. -- Karolek 36 |
Data: Grudzien 18 2010 08:58:19 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Fri, 10 Dec 2010 20:54:09 +0100, Karolek napisał(a): Tak, to jest prawie calkowicie poprawny opis. Oczywiście nie. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 37 |
Data: Grudzien 11 2010 18:13:05 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-08 20:52, Karolek pisze: W dniu 2010-12-08 20:46, MarcinJM pisze: Niech jeden obraz przemowi tysiacami slow ;) http://allegro.pl/klowa-sekwencyjna-skrzynia-biegow-peugeot-206-rc-i1332386667.html Choc szczerze mowiac nie wiem co to za kolo z zebami prostymi. Nie wygladaja jak zeby ewolwentowe, no i wykonanie kola zebatego z taka tarcza z klami jest technicznie niewykonalne z jednego kawalka metalu (brak mozliwosci obrobki zeba przy samej tarczy). -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 38 |
Data: Grudzien 11 2010 20:16:40 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-11 18:13, MarcinJM pisze: Niech jeden obraz przemowi tysiacami slow ;) Tez nie wiem co to za zeby. no i wykonanie kola zebatego z taka Jest wykonalne, np. poprzez dlutowanie, ale z zebami prostymi, a nie srubowymi. Ale sa jeszcze inne np. takie jak tu: http://saenztransmissioneurope.com/gallery.html Tego typu da sie zrobic nawet z zebami srubowymi. -- Karolek 39 |
Data: Grudzien 18 2010 08:56:30 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Wed, 08 Dec 2010 20:52:46 +0100, Karolek napisał(a): A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac Bzdura. Mowiac krotko, nie wbijesz biegu dopoki nie zrownasz predkosci Bzdura 2. W skrzyni koła są zazębione cały czas. Czyli taka nauka to o kant dupy. Oj tak. Tyle, że Twoja. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 40 |
Data: Grudzien 10 2010 01:47:14 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: WS | On 8 Gru, 20:46, MarcinJM wrote: Chetnie, zasponsorujesz 2-3 klowki (na poczatek) za ca 12tys/szt? ;) Za tyle to powinno sie dac kupic uzywana skrzynie motocyklowa razem z silnikiem ~1.0litra ~150KM ;) jesli ma byc tylko do zabawy, a nie ~15kkm/rok to na troche wystarczy :) WS 41 |
Data: Grudzien 08 2010 22:16:37 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: J.F. | On Wed, 08 Dec 2010 20:00:03 +0100, MarcinJM wrote: Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne, Solenoid - z wciaganym rdzeniem. Ma stosunkowo duzy skok. Ale to bylaby wielka cewa. Raczej jakies silowniki oparte o silnik elektryczny. Moze wspomaganie kierownicy ? J. 42 |
Data: Grudzien 09 2010 04:11:53 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-08 22:16, J.F. pisze: On Wed, 08 Dec 2010 20:00:03 +0100, MarcinJM wrote: IMHO jedyny rozsadny sposob, ale chyba trzeba by samemu cos nawinac, bo nie wiem czy dostanie taki elektromagnes. Raczej jakies silowniki oparte o silnik elektryczny. To bedzie albo za wolne, albo za slabe. -- Karolek 43 |
Data: Grudzien 09 2010 09:12:59 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: J.F. | Uzytkownik "Karolek" napisal w W dniu 2010-12-08 22:16, J.F. pisze: Goto Raczej jakies silowniki oparte o silnik elektryczny. Tak mi sie wydaje ze wspomaganie kierownicy musi byc szybkie. A dzwignia normalnie tam spora - najwyzej uzyjesz dwoch :-) J. 44 |
Data: Grudzien 09 2010 10:00:50 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Karolek | W dniu 2010-12-09 09:12, J.F. pisze:
Mam watpliwosci, bo wcale takie szybkie byc nie musi. Masz tam zwykly silnik i przekladnie slimakowa, to bedzie potrzebowalo chwile pokrecic, aby wcisnac sprzeglo. -- Karolek 45 |
Data: Grudzien 09 2010 16:03:38 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: J.F. | Uzytkownik "Karolek" napisal w W dniu 2010-12-09 09:12, J.F. pisze: No coz, 0.1 s moze nie uzyska, ale przeciez nie moze sobie pozwolic na 1s zwloke w pokonywaniu zakretow :-) J. 46 |
Data: Grudzien 08 2010 15:09:23 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: WS | On 8 Gru, 20:00, MarcinJM wrote: Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo? moze jakies silne serwo modelarskie ;) np. http://www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html WS 47 |
Data: Grudzien 09 2010 04:12:58 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: kogutek | On 8 Gru, 20:00, MarcinJM wrote:Jak krolem szos byl Polonez to w duzych fiatach i polonezach w wersji dla inwalidow bez jednej sprawnej nogi za wspomaganie sprzegla robilo serowo takie jak od wspomagania hamulca. Dodatkowo byl akumulator podcisnienia w postaci banki o pojemnosci kilku litrow. Szybkie to bylo. Uruchamiane mala dzwignia przy wajsze do zmiany biegow. Szybsze niz przy sterowaniu spzregla noga. Przy serwie o efektywnej srednicy membrany w okolicach 25 centymetrow i podcisnieniue 0,2 atm ponizej cisnienia atmosferycznego sila jaka rozwija jest w okolicach 1000N ( 100kG). We fiatach i polonezach wystarczalo. Jak by bylo za wolne to trzeba zwiekszyc srdnice przewodu podcisnienia. Wez jakies sprawne serwo ze szrotu i spróbuj. Tutaj nikt ci nie pomoze bo nikt czegos takiego nie zrobil. Żeby coś takiego zrobić to musisz najpierw znać sile potrzebna do rozlaczenia spzregla. I to sile na dzwigni sterujacej spzreglem. Tej przy skrzyni. Podcisnieniomirem zmierz na jakie podcisnienie mozesz liczyc. Ale nie na luzie tylko czasie jazy. I nie na kolektorze ssacym a w zbiorniku o pojemnosci kilku litrów. Jak znam życie to nie zrobisz czegos takiego. Jesli tam jest linka to polegniesz na przerobce serwa. Bo ono jest zaprojektowane zeby pchac a nie ciagnac. Jak strowane hydtraulicznie to przynajmniej w tym miejscu nie bedzie problemu. -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 48 |
Data: Grudzien 10 2010 11:09:47 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Albercik | W dniu 09.12.2010 04:12, kogutek pisze: On 8 Gru, 20:00, wrote:Jak krolem szos byl Polonez to w duzych fiatach i polonezach w wersji dla Również wydaje mi się że wykorzystanie serwa wspomagania hamulców będzie najlepszym rozwiązaniem. Dodatkowo będzie potrzebna pompka podciśnienia i zbiornik podciśnienia, owe elementy można znaleźć w dieslach, czy będą problemy z ich podłączeniem mechanicznym to nie wiem. Problem z zamianą pchania na ciągnięcie przy lince można rozwiązać za pomocą zwykłej dźwigni, z hydrauliką też będzie trzeba trochę porzeźbić aby to ze sobą gadało. Jeżeli sprzęgło ma być automatyczne to serwo trzeba by poganiać jakimś elementem wykonawczym, tu powinna pod pasować odpowiedniej wielkości cewka jako elektromagnes, może i starter od rozrusznika by pasował. No i na koniec sterowanie tym, ale pytajnik twierdzi że nie ma z tym problemu. 49 |
Data: Grudzien 10 2010 01:21:28 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2010-12-08 20:00, MarcinJM pisze: Witam Najprościej byłoby zrobić hydraulicznie sterowane sprzęgło z pneumatycznym wspomaganiem. Mógłbyś użyć gotowych komponentów - hydraulikę sprzęgła z jakiegoś nowszego Fiata i serwo hamulcowe do pomocy. Kłopot będzie tylko z tym podciśnieniem. Bo nawet normalny układ wspomagania hamulców potrafi nie wydolić przy używaniu lewej nogi bo raz-dwa i podciśnienie się kończy. A tu zastosowanie jeszcze trudniejsze, bo wtedy kiedy liczy się szybkość zmiany biegów, to jedzie się cały czas z butem w podłodze i podciśnienia nie ma. Z kolei wielka butla w rajdówce to też słaby pomysł, bo więcej stracisz na dokładaniu masy niż zyskasz na tych zmianach biegu. Zwłaszcza że w CC nie bardzo jest miejsce. Jest jeszcze jeden problem, chyba poważniejszy: Art 255 Zał. J do MKS FIA mówi: "Sprzęgło jest dowolne, ale homologowana obudowa i rodzaj sterowania muszą być zachowane." 50 |
Data: Grudzien 10 2010 14:41:13 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-12-10 01:21, Tomasz Pyra pisze: W dniu 2010-12-08 20:00, MarcinJM pisze: Sa elektryczne pompy podcisnienia, to nie problem. Zreszta tak czy inaczej chce zalozyc taka pompe, bo podcienienie nie wyrabia przy hamowaniu lewa noga. Jest jeszcze jeden problem, chyba poważniejszy: Czyli: musze kombinowac cos na bazie oryginalnego citymatic. Poza tym RODZAJ sterowania ma byc zachowany i tu jest pole do popisu, bo nawet jak zrobie cos zupelnie innego, to RODZAJ sterowania pozostaje. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 51 |
Data: Grudzien 10 2010 19:04:35 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2010-12-10 14:41, MarcinJM pisze: Jest jeszcze jeden problem, chyba poważniejszy: Citymatic nie jest homologowany do sportu. W homologacji na temat sterowania sprzęgła jest: Clutch control system: mecanique Swoją drogą - wysłałem Ci już homologacje? Poza tym RODZAJ sterowania ma byc zachowany i tu jest pole do popisu, bo To już nie wiem - tu trzeba rozmawiać z technicznymi z PZM. Takie przeróbki kończą się zazwyczaj tak, że na BK bardzo dużo trzeba się nagadać, a od czasu do czasu sędzia pójdzie w zaparte i powie że albo to zniknie do BK2 albo nie jedziesz. I wtedy albo po nocy demontowanie tego, albo faktycznie nie jedziesz. Ja żeby sobie oszczędzić tych dyskusji zrezygnowałem z hydraulicznego ręcznego, nawet pomimo temu że w homologacji A grupy CC taki ręczny jest. 52 |
Data: Grudzien 11 2010 08:46:47 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Czarek Daniluk | W dniu 2010-12-08 20:00, MarcinJM pisze: WitamInspiracja - garbus halbautomatik i sterowanie ciernym sprzęgłem :) Pozdrawiam ! 53 |
Data: Grudzien 18 2010 08:53:01 | Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Wed, 08 Dec 2010 20:00:03 +0100, MarcinJM napisał(a): Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku? Siłownik hydrauliczny, pomopę wspomagania chyba masz. Zapoznaj się też z Trabantem Hycomatem - tam był taki układ :D -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |