Grupy dyskusyjne   »   Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości

Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości



1 Data: Sierpien 21 2008 19:19:52
Temat: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: kffiatek 


Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna
prędkość samochodu osobowego to (zależnie od źródła) 95, 90-110 i 90-130
[km/h].
Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałą prędkością.

pozdrawiam
--
kffiatek



2 Data: Sierpien 21 2008 19:25:45
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: DoQ 

kffiatek pisze:

Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna
prędkość samochodu osobowego to (zależnie od źródła) 95, 90-110 i 90-130
[km/h].
Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałą prędkością.

Zajrzyj do fizyki i poszukaj wzoru na opor aerodynamiczny.


Pozdrawiam
Pawel

3 Data: Sierpien 21 2008 19:42:46
Temat: Re: Prędkoœć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoœci spalania od prędkoœci
Autor: J.F. 

On Thu, 21 Aug 2008 19:25:45 +0200,  DoQ wrote:

kffiatek pisze:
Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałą prędkością.

Zajrzyj do fizyki i poszukaj wzoru na opor aerodynamiczny.

Lepiej poszukac samochodu z "komputerem", bo te wzory to jakies
nierealne wyniki dawalyby.

J.

4 Data: Sierpien 21 2008 19:48:28
Temat: Re: Prędko�ć ekonomiczna - wykres funk cji zależnoďż˝ci spalania od prędkoďż˝ci
Autor: DoQ 

J.F. pisze:


się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałÄ… prędkością.
Zajrzyj do fizyki i poszukaj wzoru na opor aerodynamiczny.
Lepiej poszukac samochodu z "komputerem", bo te wzory to jakies
nierealne wyniki dawalyby.

Komputerek to chyba jedyna metoda zeby dokladnie to oszacowac, a z fizyki mozna wydumac, ze im szybciej tym drozej ;>


Pozdrawiam
Pawel

5 Data: Sierpien 21 2008 19:54:19
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: kffiatek 

Dnia Thu, 21 Aug 2008 19:25:45 +0200, DoQ napisał(a):

kffiatek pisze:
Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna
prędkość samochodu osobowego to (zależnie od źródła) 95, 90-110 i 90-130
[km/h].
Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałą prędkością.

Zajrzyj do fizyki i poszukaj wzoru na opor aerodynamiczny.

Co mi z oporu aerodynamicznego (który jest funkcją kwadratową prędkości),
jak nie wiem nic o innych oporach i stratach mocy w tym ruchu? Licząc z
oporu aerodynamicznego wyszłoby, że im wolniej tym lepiej, a najlepiej to
jechać 2km/h.
Twój pomysł jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy
130km/h a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.

Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole średniej już
byłem i fizykę na tym poziomie znam.

pozdrawiam
--
kffiatek

6 Data: Sierpien 21 2008 20:07:50
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello kffiatek,

Thursday, August 21, 2008, 7:54:19 PM, you wrote:

[...]

Twój pomysł

Pomysł? Fizyki nie oszukasz.

jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h
a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.

Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości
byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości.

Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole
średniej już byłem i fizykę na tym poziomie znam.

Chyba jednak słabiutko.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

7 Data: Sierpien 21 2008 20:22:51
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: kffiatek 

Dnia Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Hello kffiatek,

Thursday, August 21, 2008, 7:54:19 PM, you wrote:

[...]

Twój pomysł

Pomysł? Fizyki nie oszukasz.

No tak. Jeżdżąc z prędkością 5km/h spalę najmniej paliwa...

jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h
a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.

Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości
byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości.

No to ciekawe:) Spalanie podawane na jednostkę czasu, a nie odległości to
widziałem raczej w katalogach maszyn budowlanych i statków. W samochodach
osobowych to zdaje egzamin wyłącznie w korku. Rozumiem, że można rozmawiać
teoretycznie, ale nie przesadzajmy.
Jeśli chciałbym takiej dyskusji, zacząłbym posta pisać od "załóżmy nieważki
samochód o kształcie idealnej kuli". Są wykresy dla momentu obrotowego,
mocy, dla spalania względem prędkości pewnie też są. Chciałem je tylko
obejrzeć, a nie mogę znaleźć.

Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole
średniej już byłem i fizykę na tym poziomie znam.

Chyba jednak słabiutko.

Fajnie, że jesteś taki mądry, uznaję, że Twoja wiedza z fizyki na poziomie
szkoły średniej jest bogatsza, i ogólnie jesteś wielkim uczonym. Dziękuję
też, że poświęciłeś swój czas, żeby mi wzór składający się z 4 zmiennych
objaśnić, ale... -> to mnie nie przybliża do odpowiedzi!

Dobra, bo się dałem zapędzić w bicie piany, które nie doprowadzi mnie do
niczego konstruktywnego. To, że spala więcej wiedziałem już wcześniej, nic
mi nie pomogliście, nie wiedziałem tylko o ile więcej... I nie wiem dalej.
Ale dzięki za poświęcony czas.

pozdrawiam
--
kffiatek

8 Data: Sierpien 21 2008 20:30:50
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: MarcinJM 

kffiatek pisze:

Dnia Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Hello kffiatek,

Thursday, August 21, 2008, 7:54:19 PM, you wrote:

[...]

Twój pomysł
Pomysł? Fizyki nie oszukasz.

No tak. Jeżdżąc z prędkością 5km/h spalę najmniej paliwa...

Owszem, jesli zastosujesz silnik ca 50ccm.
Wiekszy silnik ma na tyle duze opory, ze jazda 5kmph powoduje, ze glownie silnik walczy z oporami wlasnymi i skrzyni biegow i jka ktos ladnie zauwazyl spali on co prawda ok 1,5 ltr/godzine. Ale to bedzie 1,5 /5km * 20 = 30 ltr/100km

--
Pozdrawiam
MarcinJM
____________________________
gg: 978510, Skype: marcin.jm

9 Data: Sierpien 21 2008 23:17:54
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello kffiatek,

Thursday, August 21, 2008, 8:22:51 PM, you wrote:

Twój pomysł
Pomysł? Fizyki nie oszukasz.
No tak. Jeżdżąc z prędkością 5km/h spalę najmniej paliwa...

Oczywiście. W warunkach idealnych przy uwzględnieniu tylko oporu
powietrza.

jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h
a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.
Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości
byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości.
No to ciekawe:) Spalanie podawane na jednostkę czasu, a nie odległości to
widziałem raczej w katalogach maszyn budowlanych i statków.

Pytasz o teoretyczne podstawy związku spalania z prędkością. I te
teoretyczne podstawy dostajesz. Tylko, że się niestety pomyliłem :(

Ilość energii potrzebna na pokonanie oporu powietrza na określonym
odcinku jest proporcjonalna do kwadratu prędkości.
Ilość energii potrzebna na pokonanie innych oporów jest w przybliżeniu
proporcjonalna do prędkości.
Przyjmuje się za graniczną dla samochodów osobowych prędkość 100 km/h,
przy której opory powietrza zaczynają odgrywać znaczącą rolę.
Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze przebieg sprawności silnika -
niska na niskich obrotach, osiągająca zazwyczaj maksimum na obrotach
maksymalnego momentu obrotowego i potem opadająca.

[...]

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

10 Data: Sierpien 21 2008 20:37:00
Temat: Re: Prędkoœć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoœci spalania od prędkoœci
Autor: J.F. 

On Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200,  RoMan Mandziejewicz wrote:

Twój pomysł
Pomysł? Fizyki nie oszukasz.

jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h
a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.

Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości
byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości.

Na jednostke czasu to jednak do trzeciej potegi, czy 2.2x wiecej.
na odleglosc ciagle pozostaje kwadratowo.

Na szczescie rzeczywiscosc jest inna.


J.

11 Data: Sierpien 21 2008 20:49:51
Temat: Re: Prędko�ć ekonomiczna - wykres funk cji zależnoďż˝ci spalania od prędkoďż˝ci
Autor: Paweł 

J.F. pisze:

On Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200,  RoMan Mandziejewicz wrote:
Twój pomysł
Pomysł? Fizyki nie oszukasz.

jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h
a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.
Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości
byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości.

Na jednostke czasu to jednak do trzeciej potegi, czy 2.2x wiecej. na odleglosc ciagle pozostaje kwadratowo.

Chyba się mylisz. Moim zdaniem
- spalanie na jednostkę czasu jest proporcjonalne do kwadratu prędkości
- spalanie na jednostkę odległości będzie sumą dwóch składników. Jednego proporcjonalnego do prędkości a drugiego odwrotnie proporcjonalnego do prędkości

Paweł

12 Data: Sierpien 21 2008 21:06:24
Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci
Autor: J.F. 

On Thu, 21 Aug 2008 20:49:51 +0200,  Paweł wrote:

J.F. pisze:
Na jednostke czasu to jednak do trzeciej potegi, czy 2.2x wiecej.
na odleglosc ciagle pozostaje kwadratowo.

Chyba się mylisz. Moim zdaniem
- spalanie na jednostkę czasu jest proporcjonalne do kwadratu prędkości

Sila oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu predkosci,
moc potrzebna na ich pokonanie - juz do szescianu.
Gdyby silnik mial stala sprawnosc, to spalanie na jednostke czasu tez
byloby do szescianu, a podzieleniu przez dystans - kwadrat zostaje.

No ale sprawnosc jest zmienna.

- spalanie na jednostkę odległości będzie sumą dwóch składników. Jednego
proporcjonalnego do prędkości a drugiego odwrotnie proporcjonalnego do
prędkości

Jesli sa stale opory toczenia to owszem - bylby taki skladnik.

J.

13 Data: Sierpien 21 2008 21:18:13
Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci
Autor: Paweł 


Na jednostke czasu to jednak do trzeciej potegi, czy 2.2x wiecej. na odleglosc ciagle pozostaje kwadratowo.
Chyba się mylisz. Moim zdaniem
- spalanie na jednostkę czasu jest proporcjonalne do kwadratu prędkości

Sila oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu predkosci,
moc potrzebna na ich pokonanie - juz do szescianu.
Gdyby silnik mial stala sprawnosc, to spalanie na jednostke czasu tez
byloby do szescianu, a podzieleniu przez dystans - kwadrat zostaje.

Przekonałeś mnie.

Paweł

14 Data: Sierpien 21 2008 21:35:54
Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci
Autor: Hinek 


Użytkownik "J.F."  napisał


Sila oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu predkosci,
moc potrzebna na ich pokonanie - juz do szescianu.


Nieprawda.
Przypomnij sobie wzor na  moc:
Moc = sila x droga/ czas [Nm/s] -- > tu chyba widac to wyraznie?
Lopatologicznie: dwukrotny wzrost oporu wymaga dwukrotnie
wiekszej mocy! Zaleznosc miedzy wzrostem oporu a zapotrzebowana
moca jest LINIOWA.

Zapotrzebowanie na moc zwieksza sie proporcjonalnie w stosunku do
KWADRATU przyrostu predkosci (w przyblizeniu)
Pozdr

--
Hinek

15 Data: Sierpien 21 2008 12:47:38
Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci
Autor: arek.pp 

http://www.hamburger-bildungsserver.de/klima/energie/a-abb28.gif

na tym wykresie jest typowa krzywa zuzycia paliwa dla samochodu
osobowego.
Kiedys mialem instrukcje do dwoch modeli BMW z lat 80 tych (wsp. cx
ok. 0.36-38) - tam krzywa była podobna - najmniejsze spalanie przy
60-70 km/h
i potem delikatnie w górę ( od 6l do18l/100km). Przy bardziej
aerodynamiczniejszych autach (cx 0.27-.30) na pewno krzywa spalania
nie wzrasta tak gwałtownie.

16 Data: Sierpien 21 2008 22:03:31
Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci
Autor: J.F. 

On Thu, 21 Aug 2008 21:35:54 +0200,  Hinek wrote:

Użytkownik "J.F."  napisał

Sila oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu predkosci,
moc potrzebna na ich pokonanie - juz do szescianu.

Nieprawda.
Przypomnij sobie wzor na  moc:
Moc = sila x droga/ czas [Nm/s] -- > tu chyba widac to wyraznie?

cyli moc=sila * predkosc.

Lopatologicznie: dwukrotny wzrost oporu wymaga dwukrotnie
wiekszej mocy! Zaleznosc miedzy wzrostem oporu a zapotrzebowana
moca jest LINIOWA.

Ale my o zaleznosci oporu i mocy od predkosci.

Dwukrotny wzrost predkosci to 4x wzrost sily oporu aerodynamicznego
[cisnieniowego].

I 8x wzrost mocy zgodnie z powyzszym wzorem.

J.

17 Data: Sierpien 21 2008 23:01:50
Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci
Autor: Hinek 


Użytkownik "J.F."  napisał


I 8x wzrost mocy zgodnie z powyzszym wzorem.


Fakt. Uwzglednilem opor pomijajac wzrost predkosci :]
Pozdr

--
Hinek

18 Data: Sierpien 21 2008 22:35:14
Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci
Autor: pavellz 

Użytkownik "Hinek"  napisał w wiadomości


Użytkownik "J.F."  napisał

Sila oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu predkosci,
moc potrzebna na ich pokonanie - juz do szescianu.


Nieprawda.
Przypomnij sobie wzor na  moc:
Moc = sila x droga/ czas [Nm/s] -- > tu chyba widac to wyraznie?
Lopatologicznie: dwukrotny wzrost oporu wymaga dwukrotnie
wiekszej mocy! Zaleznosc miedzy wzrostem oporu a zapotrzebowana
moca jest LINIOWA.

Zapotrzebowanie na moc zwieksza sie proporcjonalnie w stosunku do
KWADRATU przyrostu predkosci (w przyblizeniu)


Zaraz, zaraz... W przypadku silnika elektrycznego to się zgodzę,
bo ten ciągnie prąd kiedy faktycznie wykonuje pracę, natomiast
w przypadku spalinowego nie ma tu takiego myku czasami, że optymalna prędkość
jednak jest wyższa od 0 km/h, tzn. w pewnym zakresie praca własna silnika
(np. oddawanie energii w postaci ciepła)  generuje tyle spalania,
że bardziej jednak opłaca się przyspieszyć? Pytanie tylko przy jakiej
prędkości zyski zaczynają być widoczne z powolnej jazdy?

19 Data: Sierpien 21 2008 23:29:12
Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Hinek,

Thursday, August 21, 2008, 9:35:54 PM, you wrote:

Sila oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu predkosci,
moc potrzebna na ich pokonanie - juz do szescianu.
Nieprawda.

Prawda.

Przypomnij sobie wzor na  moc:
Moc = sila x droga/ czas [Nm/s] -- > tu chyba widac to wyraznie?
Lopatologicznie: dwukrotny wzrost oporu wymaga dwukrotnie
wiekszej mocy! Zaleznosc miedzy wzrostem oporu a zapotrzebowana
moca jest LINIOWA.

Mylisz moc z energią. Przy wzroście prędkości maleje czas w
mianowniku.

Zapotrzebowanie na moc zwieksza sie proporcjonalnie w stosunku do
KWADRATU przyrostu predkosci (w przyblizeniu)

Na pokonanie oporów powietrza - do sześcianu.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

20 Data: Sierpien 22 2008 16:09:26
Temat: Re: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji za leżno?ci spalania od prędko?ci
Autor:

Nieprawda.
Przypomnij sobie wzor na  moc:
Moc = sila x droga/ czas [Nm/s] -- > tu chyba widac to wyraznie?
Lopatologicznie: dwukrotny wzrost oporu wymaga dwukrotnie
wiekszej mocy! Zaleznosc miedzy wzrostem oporu a zapotrzebowana
moca jest LINIOWA.

Zapotrzebowanie na moc zwieksza sie proporcjonalnie w stosunku do
KWADRATU przyrostu predkosci (w przyblizeniu)
Pozdr

--

Tak, ale skoro P=Fv, to P jest proporcjonalne do v^3, a (v+dv)^3 jest
rowne w przyblizeniu v^3+3dv*v^2. Odjawszy i podzieliwszy przez v^3
mamy dP/P = 3dv/v.

Czyli aby jechać np. o 5% szybciej, potrzeba 15% mocy wiecej.


I to na tyle.



Tomek

21 Data: Sierpien 22 2008 19:26:07
Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello lleksem,

Friday, August 22, 2008, 6:09:26 PM, you wrote:

[...]

Tak, ale skoro P=Fv, to P jest proporcjonalne do v^3, a (v+dv)^3 jest
rowne w przyblizeniu v^3+3dv*v^2. Odjawszy i podzieliwszy przez v^3
mamy dP/P = 3dv/v.
Czyli aby jechać np. o 5% szybciej, potrzeba 15% mocy wiecej.

Ale to jest prawdą dla małych przyrostów. Powyżej 15.7625% a nie 15% -
im większy przyrost tym większy błąd.

[...]

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

22 Data: Sierpien 21 2008 22:11:03
Temat: Re: Prędko�ć ekonomiczna - wykres funk cji zależnoďż˝ci spalania od prędkoďż˝ci
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. pisze:

Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości
byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości.

Na jednostke czasu to jednak do trzeciej potegi, czy 2.2x wiecej. na odleglosc ciagle pozostaje kwadratowo. Na szczescie rzeczywiscosc jest inna.

Bo sprawnoć rośnie wraz z obciążeniem.

23 Data: Sierpien 21 2008 23:20:51
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello J,

Thursday, August 21, 2008, 8:37:00 PM, you wrote:

[...]

Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości
byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości.
Na jednostke czasu to jednak do trzeciej potegi, czy 2.2x wiecej.
na odleglosc ciagle pozostaje kwadratowo.

Wiem, już się poprawiłem.

Na szczescie rzeczywiscosc jest inna.

Jasne 40l/h. Ale przy 100 km/h do 5l/100km raczej byś nie zszedł.
Tylko, że przy 100 km/h istotna rolę jeszcze odgrywają inne opory i
stąd spożycie na poziomie 6-7 l/100 km.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

24 Data: Sierpien 21 2008 20:08:22
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: DoQ 

kffiatek pisze:

Co mi z oporu aerodynamicznego (który jest funkcją kwadratową prędkości),
jak nie wiem nic o innych oporach i stratach mocy w tym ruchu? Licząc z
oporu aerodynamicznego wyszłoby, że im wolniej tym lepiej, a najlepiej to
jechać 2km/h.

No bo tak wlasnie jest. A co myslales moze, ze jadac 125km/h spalisz mniej niz jadac 90km/h?

Twój pomysł jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy
130km/h a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.
Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole średniej już
byłem i fizykę na tym poziomie znam.

Skoro znasz fizyke, to jak wyobrazasz sobie ogolny wykres zaleznosci spalania od predkosci?  Bo chyba od powierzchni stawiajacej opor jak i wspolczynnika Cx powinienes zaczac.

Pozdrawiam
Pawel

25 Data: Sierpien 21 2008 20:27:55
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: kffiatek 

Dnia Thu, 21 Aug 2008 20:08:22 +0200, DoQ napisał(a):

kffiatek pisze:

Co mi z oporu aerodynamicznego (który jest funkcją kwadratową prędkości),
jak nie wiem nic o innych oporach i stratach mocy w tym ruchu? Licząc z
oporu aerodynamicznego wyszłoby, że im wolniej tym lepiej, a najlepiej to
jechać 2km/h.

No bo tak wlasnie jest. A co myslales moze, ze jadac 125km/h spalisz
mniej niz jadac 90km/h?

Napisałem, że tak myślałem? Zerknąłem sprawdzić na początek, napisałem:
"Jak duża JEST RÓŻNICA spalania między jazdą z prędkością 100km/h a 120,
130, 140?"
Wiem, że spali więcej, pytanie za 100pkt jakiego rzędu są to różnice (10%
50% 100%?). Wiesz? Bo ja nie... Nie potrafię sobie tego wykresu wyobrazić,
ale wiem na pewno, że kształt wykresu spalania nie będzie się pokrywał z
kształtem wykresu oporu aerodynamicznego.

pozdrawiam
--
kffiatek

26 Data: Sierpien 21 2008 20:33:45
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: DoQ 

kffiatek pisze:

Wiem, że spali więcej, pytanie za 100pkt jakiego rzędu są to różnice (10%
50% 100%?). Wiesz? Bo ja nie... Nie potrafię sobie tego wykresu wyobrazić,
ale wiem na pewno, że kształt wykresu spalania nie będzie się pokrywał z
kształtem wykresu oporu aerodynamicznego.

15%

Pozdrawiam
Pawel

27 Data: Sierpien 21 2008 21:08:42
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: fuen 

w googlu wpisz :

bsfc map

pomogło ?

28 Data: Sierpien 21 2008 21:43:17
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: Tomasz Pyra 

fuen pisze:

w googlu wpisz :

bsfc map

pomogło ?

bsfc na to pytanie nie odpowie (a przynajmniej nie wprost).

29 Data: Sierpien 21 2008 21:56:32
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: Tomasz Pyra 

kffiatek pisze:

Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna
prędkość samochodu osobowego to (zależnie od źródła) 95, 90-110 i 90-130
[km/h].

Dziwne źródła.
Samochody ze słabymi silnikami (takie moje 1.3) najmniej zużywa przy 50-55km/h. Taka trochę większa Vectra C 3.2 zużywa najmniej przy 65-70km/h.
Przy 90-130km/h to nie wiem co ma prędkość ekonomiczną... może Veyron? ;)

Ta "ekonomiczna 90" bierze się stąd że w zakresie 60-90 zużycie paliwa rośnie niewiele, a prędkość jednak o połowę i po prostu w tych okolicach wypada prędkość rozsądnie ekonomiczna. Z tym że jak koniecznie zależy Ci na rekordzie zużycia paliwa, to musisz jeszcze zwolnić.

Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?

Jeżeli chodzi o zużycie paliwa to mniej-więcej liniowa, przynajmniej przy tych wyższych prędkościach gdzie jedziesz już na najwyższym biegu.
Jak przy 100km/h pali ci 10l/100km, to przy 140km/h spali 14l/100km.
Liniowość załamuje się tam gdzie trzeba redukować biegi.

Takie trochę uproszczenie, ale w warunkach bojowych wystarczy.

30 Data: Sierpien 21 2008 22:47:27
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: venioo 

Tomasz Pyra pisze:

kffiatek pisze:
Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna
prędkość samochodu osobowego to (zależnie od źródła) 95, 90-110 i 90-130
[km/h].

Dziwne źródła.
Samochody ze słabymi silnikami (takie moje 1.3) najmniej zużywa przy 50-55km/h. Taka trochę większa Vectra C 3.2 zużywa najmniej przy 65-70km/h.
Przy 90-130km/h to nie wiem co ma prędkość ekonomiczną... może Veyron? ;)

Ta "ekonomiczna 90" bierze się stąd że w zakresie 60-90 zużycie paliwa rośnie niewiele, a prędkość jednak o połowę i po prostu w tych okolicach wypada prędkość rozsądnie ekonomiczna. Z tym że jak koniecznie zależy Ci na rekordzie zużycia paliwa, to musisz jeszcze zwolnić.

Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?

Jeżeli chodzi o zużycie paliwa to mniej-więcej liniowa, przynajmniej przy tych wyższych prędkościach gdzie jedziesz już na najwyższym biegu.
Jak przy 100km/h pali ci 10l/100km, to przy 140km/h spali 14l/100km.
Liniowość załamuje się tam gdzie trzeba redukować biegi.

Takie trochę uproszczenie, ale w warunkach bojowych wystarczy.

Ja sie zgadzam, zaryzykowalbym tez stwierdzenie, ze najbardziej ekonomiczna predkosc to jest taka, z ktora samochod "toczy sie" na najwyzszym biegu gdy kierowca nie dotyka pedalu gazu.

pzdr

--
venioo +Mondeo MkI +LPG +PMS
-> http://venioo.ovh.org
-- > http://veni00.fotka.pl

31 Data: Sierpien 21 2008 23:23:04
Temat: Re: Prędkoœć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoœci spalania od prędkoœci
Autor: J.F. 

On Thu, 21 Aug 2008 22:47:27 +0200,  venioo wrote:

Ja sie zgadzam, zaryzykowalbym tez stwierdzenie, ze najbardziej
ekonomiczna predkosc to jest taka, z ktora samochod "toczy sie" na
najwyzszym biegu gdy kierowca nie dotyka pedalu gazu.

Ale tak sie nie da, chyba ze z gorki :-)

J.

32 Data: Sierpien 22 2008 15:50:42
Temat: Re: Prędkoœć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoœci spalania od prędkoœci
Autor:

On Thu, 21 Aug 2008 23:23:04 +0200, J.F.
 wrote:

On Thu, 21 Aug 2008 22:47:27 +0200,  venioo wrote:
Ja sie zgadzam, zaryzykowalbym tez stwierdzenie, ze najbardziej
ekonomiczna predkosc to jest taka, z ktora samochod "toczy sie" na
najwyzszym biegu gdy kierowca nie dotyka pedalu gazu.

Ale tak sie nie da, chyba ze z gorki :-)

J.


Ciekawe ile osob wypowiada sie, nie wiedzac o czym. A probowales?????

Nawet poldek tak sie turlal bez wiekszych klopotow. Byle po plaskim.

Tomek

33 Data: Sierpien 22 2008 20:44:37
Temat: Re: Prędkoœć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoœci spalania od prędkoœci
Autor: J.F. 

On Fri, 22 Aug 2008 15:50:42 GMT,   wrote:

On Thu, 21 Aug 2008 23:23:04 +0200, J.F.
Ja sie zgadzam, zaryzykowalbym tez stwierdzenie, ze najbardziej
ekonomiczna predkosc to jest taka, z ktora samochod "toczy sie" na
najwyzszym biegu gdy kierowca nie dotyka pedalu gazu.

Ale tak sie nie da, chyba ze z gorki :-)

Ciekawe ile osob wypowiada sie, nie wiedzac o czym. A probowales?????
Nawet poldek tak sie turlal bez wiekszych klopotow. Byle po plaskim.

Moze byl zle wyregulowany ?

probowalem. Za niskie obroty, auto zaczyna szarpac.

J.

34 Data: Sierpien 23 2008 16:30:51
Temat: Re: Prędko�ć ekonomiczna - wykres funk cji zależnoďż˝ci spalania od prędkoďż˝ci
Autor: Tomasz Pyra 

 pisze:

Nawet poldek tak sie turlal bez wiekszych klopotow. Byle po plaskim.

A co to za kryterium "nawet poldek"?
Uno 1.0 było w stanie bez gazu jechać nawet pod górę, maluch jak go ktoś "wyregulował" to w ogóle mógł dowolne rzeczy robić.

I co z tego skoro praktycznie każdy samochód w takim wypadku będzie się dusił? Może i nawet silnik nie zgaśnie przy 200-300rpm, ale co z tego?
Już nie mówiąc o tym że coś takiego obok ekonomicznej jazdy to nawet nie stało ;)

35 Data: Sierpien 22 2008 00:02:53
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: Tomasz Pyra 

venioo pisze:

Takie trochę uproszczenie, ale w warunkach bojowych wystarczy.

Ja sie zgadzam, zaryzykowalbym tez stwierdzenie, ze najbardziej ekonomiczna predkosc to jest taka, z ktora samochod "toczy sie" na najwyzszym biegu gdy kierowca nie dotyka pedalu gazu.

Oj raczej nie - to będzie miało miejsce przy obrotach w okolicach i poniżej obrotów biegu jałowego w warunkach kiedy ECU kombinuje nie dać zgasić silnika za pomocą różnych zabiegów.
Silnik jest przystosowany do pracy bez obciążenia przy tych obrotach, a nie pracy pod sporym obciążeniem.
Po prostu silnik nie będzie pracował wystarczająco stabilnie.

Moja Corolla najmniejsze zużycie paliwa miała na IV biegu, Vectra na III biegu przy w miarę normalnych obrotach (powyżej 1500rpm).
Żadnego pałowania silnika przy 500rpm.

36 Data: Sierpien 22 2008 12:58:49
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: venioo 

Tomasz Pyra pisze:

venioo pisze:

Takie trochę uproszczenie, ale w warunkach bojowych wystarczy.

Ja sie zgadzam, zaryzykowalbym tez stwierdzenie, ze najbardziej ekonomiczna predkosc to jest taka, z ktora samochod "toczy sie" na najwyzszym biegu gdy kierowca nie dotyka pedalu gazu.

Oj raczej nie - to będzie miało miejsce przy obrotach w okolicach i poniżej obrotów biegu jałowego w warunkach kiedy ECU kombinuje nie dać zgasić silnika za pomocą różnych zabiegów.
Silnik jest przystosowany do pracy bez obciążenia przy tych obrotach, a nie pracy pod sporym obciążeniem.
Po prostu silnik nie będzie pracował wystarczająco stabilnie.

Moja Corolla najmniejsze zużycie paliwa miała na IV biegu, Vectra na III biegu przy w miarę normalnych obrotach (powyżej 1500rpm).
Żadnego pałowania silnika przy 500rpm.


No ale przy mocy 115KM da sie na 5-tym biegu jechac 50km/h przy bardzo niskich obrotach, dotykajac minimalnie gaz.
Przetestowane na silniku OPEL c20ne i teraz na fordowskim 1.8 dohc ;)

--
venioo

37 Data: Sierpien 22 2008 15:49:28
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres f unkcji zależności spalania od prędkości
Autor:

Oj raczej nie - to będzie miało miejsce przy obrotach w okolicach i
poniżej obrotów biegu jałowego w warunkach kiedy ECU kombinuje nie dać
zgasić silnika za pomocą różnych zabiegów.
Silnik jest przystosowany do pracy bez obciążenia przy tych obrotach, a
nie pracy pod sporym obciążeniem.
Po prostu silnik nie będzie pracował wystarczająco stabilnie.

E tam. Zalezy jaki silnik.....

Jazda na maks biegu na wolnych obrotach wymaga znacznie mniej mocy niz
krecenie klima. Zaryzykuje, ze jazda po rownym okolo 40 km/h wymaga
okolo 5 KM. Nie sa to istotnie zauwazalne obciazenia, tym bardziej, ze
na samo krecenie sie silnik potrzebuje wtedy mniej wiecej dwa razy
tyle (opory ruchu plus uklad wodny plus olejowy, ze o alternatorze,
klimie i graj-pudle nie wspomne).

Tomek

38 Data: Sierpien 21 2008 21:03:37
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
Autor: Seweryn 

"kffiatek"

Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie
znajdę
przybliżony wykres zależności spalania od prędkości?

Można przyjąć, że dla większości aut najniższe jednostkowe zużycie paliwa
przypada w okolicach 60 km/h.  Później ze wzrostem prędkości spalanie
wzrasta.

Pozdrawiam,
SPB

39 Data: Sierpien 23 2008 19:12:36
Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcjizależności spalania od prędkości
Autor: Irek 

Zrobilem kiedys taki test na swoim i wyszlo mi, ze przy 100km/h pali 5.7l/100km
i kazde 20 wiecej kosztuje mnie prawie litr. Tak naprawde przy 140km/h bylo
7.6l/100km. Wskazania wg kompa (bardzo wiarygodny na trasie, w miescie myli sie
czasami nawet o 0.5l/100km), przy okazji sprawdzilem predkosciomierz/licznik
drogi wzgledem slupkow na autostradzie i wyszko, ze 5% zaniza przy 100km/h - w
miare jednakowo w calym zakresie uzytecznych predkosci (40-160), licznik drogi
idealnie sie pokryl. Test przeprowadzony duzym kombi, dizlem na trasie A4
Katowice-Boleslawiec (troche przed konczy sie A4 - trzeba zjechac) i
tempomatem. Strasznie ciezko bylo jechac godzine 140km/h i nie hamowac, nawet w
nocy.
Dla porownania w miescie przy totalnym braku poszanowania ekonomii nie
przekraczam 9.5l/100km.

__
Pzd, Irek.N.

Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości



Grupy dyskusyjne