Predkosciomierz
1 | Data: Pa?dziernik 13 2011 06:14:02 |
Temat: Predkosciomierz | |
Autor: Tornad | Duzo jezdze wiec do glowy rozne pomysly czasem sie przytegola. Jednym z nich 2 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 08:02:42 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Ramok | W dniu 13.10.2011 06:14, Tornad napisał(a)/has written: Dotychczas stosownane skale predkosci na "zegarach" samochodowych sa liniowe.Nie są, a przynajmniej nie wszystkie... Pozdrawiam! /Ramok 3 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 08:56:34 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: PaweL | Wiele samochodów ma nieliniową skalę. Im szybciej tym gęściej na tarczy. 4 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 16:39:02 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-10-13 08:56, PaweL pisze: Wiele samochodów ma nieliniową skalę. Im szybciej tym gęściej na tarczy. No ale kolega proponuje odwrotnie... ;) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 5 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 09:14:56 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Jacek | IMO niewielu kierowców czuje prawa fizyki. 6 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 11:35:46 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: szerszen |
Kiedyś był pomysł, aby światła stopu nie świeciły ciągle, tylko migały z częstotliwością proporcjonalną do siły hamowania. z tego co widuję wprowadzony w niektórych nowych samochodach, może niekoniecznie w postaci migania stopów, ale przy gwałtownym hamowaniu automatycznie załączają się awaryjne 7 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 18:14:01 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Artur Maśląg | W dniu 2011-10-13 11:35, szerszen pisze: Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości Od dawna stosowane - sygnalizacja hamowania awaryjnego. Bardzo mądry wynalazek. 8 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 12:06:37 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Gotfryd Smolik news | On Thu, 13 Oct 2011, Jacek wrote: IMO niewielu kierowców czuje prawa fizyki. ....podstawy geometrii też. Jak jadę 120 km/h i 10 metrów za mną jedzie jakiś nowy Einstein z zamiarem wyprzedzania, to chyba o czymś świadczy. O tym, że polega na Twoich hamulcach: nim w razie czego on mrugnie okiem, Ty już będziesz hamował oba pojazdy ;) Pomysł dobry, Ten z jazdą 10 m za? ;) (nie bić :)) ale czy takie zagęszczenie skali zadziała na wyobraźnię? Może spowodować "skalowanie w dół", czyli uznawanie prędkości poniżej 100 kmph za nieistotnie małe :] pzdr, Gotfryd 9 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 06:20:05 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Piotr Sieniawski | On Oct 13, 9:14 am, Jacek wrote: IMO niewielu kierowców czuje prawa fizyki.A jaką odległość powinien utrzymać i dlaczego? I czy lewym pasem poruszają się pojazdy jadące w przeciwnym kierunku? 10 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 13:36:03 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: masti | Dnia piÄknego Thu, 13 Oct 2011 06:20:05 -0700 osobnik zwany Piotr On Oct 13, 9:14Â am, Jacek wrote: twierdzisz, że 10m przy 120kmh wystarczy na reakcjÄ przy gwałtownym hamowniu? -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 11 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 15:45:13 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello masti, twierdzisz, że 10m przy 120kmh wystarczy na reakcję przy gwałtownymIMO niewielu kierowców czuje prawa fizyki. Jak jadę 120 km/h i 10A jaką odległość powinien utrzymać i dlaczego? I czy lewym pasem A Ty uważasz, że zatrzymasz się w miejscu? Różnica prędkości w momencie zderzenia przy gwałtownym hamowaniu _MALEJE_ wraz ze zmniejszaniem odległości w jakiej się jechało przed hamowaniem. Najbezpieczniej jest wręcz "przykleić się" do zderzaka poprzednika. Tylko w ten sposób trochę utrudnimy mu hamowanie :) -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 12 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 14:10:05 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: masti | Dnia piÄknego Thu, 13 Oct 2011 15:45:13 +0200 osobnik zwany RoMan Hello masti, Najbezpieczniej jest wrÄcz "przykleiÄ siÄ" do zderzaka poprzednika. dobrze, ze dałeĹ smileya ;) -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 13 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 16:59:16 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello masti, dobrze, ze dałeś smileya ;)twierdzisz, że 10m przy 120kmh wystarczy na reakcję przy gwałtownymA Ty uważasz, że zatrzymasz się w miejscu? Różnica prędkości w momencie Smiley dotyczył utrudniania jedynie - reszta jest całkiem poważna. Mniejsze szkody będą przy mniejszej odległości. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 14 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 18:42:33 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Shrek | On 2011-10-13 16:59, RoMan Mandziejewicz wrote: Smiley dotyczył utrudniania jedynie - reszta jest całkiem poważna. Zależy. W końcu po coś twój poprzednik hamował. Shrek. 15 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 18:51:37 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Sebastian Kaliszewski | RoMan Mandziejewicz wrote: Hello masti, Ale chyba lepiej jednak mieć taką odległość, żeby nie doszło do bezpośredniego kontaktu :) pzdr \SK -- "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang -- http://www.tajga.org -- (some photos from my travels) 16 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 19:14:11 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Sebastian, Ale chyba lepiej jednak mieć taką odległość, żeby nie doszło do bezpośredniegoSmiley dotyczył utrudniania jedynie - reszta jest całkiem poważna.dobrze, ze dałeś smileya ;)twierdzisz, że 10m przy 120kmh wystarczy na reakcję przy gwałtownymA Ty uważasz, że zatrzymasz się w miejscu? Różnica prędkości w momencie Znaczy zrezygnować z wyprzedzania? -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 17 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 20:18:41 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Dykus | Witam, Znaczy zrezygnować z wyprzedzania? Nie, wykonywać ten manewr wtedy, gdy można go bezpiecznie rozpocząć (i zakończyć) będąc 20m za wyprzedzanym samochodem (przy 120km/h). PS lubisz, jak podczas normalnej jazdy ktoś Ci siedzi na dupie? -- Pozdrawiam, Dykus. 18 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 20:57:55 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Dykus, Znaczy zrezygnować z wyprzedzania?Nie, wykonywać ten manewr wtedy, gdy można go bezpiecznie rozpocząć (i Wiesz... Tak rzadko mnie ktokolwiek wyprzedza... Ale - masz rację - nie cierpię takich siedzących na zderzaku. Ale jeszcze nie dałem nikumu okazji do wjazdu w tył. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 19 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 19:12:03 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: 'Tom N' | RoMan Mandziejewicz w Hello masti, Thursday, October 13, 2011, 4:10:05 PM, you wrote: [...] dobrze, ze dałeś smileya ;)twierdzisz, że 10m przy 120kmh wystarczy na reakcję przy gwałtownymA Ty uważasz, że zatrzymasz się w miejscu? Różnica prędkości w momencie Smiley dotyczył utrudniania jedynie - reszta jest całkiem poważna. Czyje szkody? Bo przez jakąś sekundę hamulce tego z przodu będą musiały spowolnić masę zakładaną przez producenta plus masę tego z tyłu... A może chodzi Ci o to, że przodem nie zdążysz zanurkować? -- Tomasz Nycz 20 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 07:21:28 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Piotr Sieniawski | On Oct 13, 3:36 pm, masti wrote: Dnia pięknego Thu, 13 Oct 2011 06:20:05 -0700 osobnik zwany PiotrNo to ile? I czy lewy pas jest mój czy tych z naprzeciwka? 21 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 14:33:34 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: AZ | On 2011-10-13, Piotr Sieniawski wrote: 120 km/h to jest 33 m/s, 10 metrow przejezdzasz w 1/3 sekundy. Nie daje Ci to nic do myslenia? Odwrocisz na sekunde wzrok a ktos nagle zacznie hamowac, jak nie przypierdolisz to moze wywolasz jakas niebezpieczna sytuacje gwaltownym hamowaniem. Np. na takich Wegrzech na autostradzie sa namalowane strzalki takie jak ">" tylko zgodne z kierunkiem ruchu i oznaczenia mowiace o tym by zachowywac odleglosc dwoch takich strzalek. Nie wiem ile tam jest metrow ale tak pi razy drzwi ~100. Ale ludzie to zwierze stadne wiec lubia na autostradzie sie grupowac po 20 samochodow i jechac sobie na zderzakach kiedy przed nimi kilometr pustki i kolejne stado. -- Artur 22 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 15:13:40 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Piotr Sieniawski | On Oct 13, 4:33 pm, AZ wrote: On 2011-10-13, Piotr Sieniawski wrote:Wiem ile przejeżdżam, policzyłem. Gdy "szykuję się do wyprzedzania" to nie odwracam wzroku. Dalej nie wiem czy rozmawiamy o przypadku gdy lewy pas jest mój, czy tych z naprzeciwka. Na Węgrzech, na autostradzie. Jeśli o tym mowa, to rzeczywiście 20m odległość niepotrzebnie męczy bo to bardziej się skupić trzeba itd. Tylko czy my o tym mówimy? Przed nimi? No to wina tego z przodu ;)
23 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 14:38:58 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: masti | Dnia piÄknego Thu, 13 Oct 2011 07:21:28 -0700 osobnik zwany Piotr On Oct 13, 3:36Â pm, masti wrote: w niemczech zalecana jest odległoć w metrach równa połowie prÄdkoĹci w kmh. Czyli w tym wypadku 60m. Zalecenie ma wsparcie w postaci madatów. I czy lewy pas jest mój czy tych z naprzeciwka? wyprzedzanie przy 120kmh 10m za poprzedzajÄ cym pojazdem? ciekawe kiedy kogoĹ zabijesz -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 24 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 17:03:11 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello masti, w niemczech zalecana jest odległość w metrach równa połowie prędkości w>> IMO niewielu kierowców czuje prawa fizyki. Jak jadę 120 km/h i 10No to ile? Ale nie dotyczy wyprzedzania. I czy lewy pas jest mój czy tych z naprzeciwka?wyprzedzanie przy 120kmh 10m za poprzedzającym pojazdem? Kiedyś w końcu musze się znaleźć w takiej a nawet mniejszej odległości. Inaczej nie ma mowy o wyprzedzaniu. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 25 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 15:12:12 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: masti | Dnia piÄknego Thu, 13 Oct 2011 17:03:11 +0200 osobnik zwany RoMan Hello masti, oczywiĹcie, że nie
ja to zrozumiałem, ze obaj sÄ na lewym. Czyli "podwójne" wyprzedzanie. -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 26 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 10:14:26 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: kamil | On 13/10/2011 05:14, Tornad wrote: Na obwodzie tej skali moga byc naniesione kolorowe paski np do predkosci 60 Pójdźmy dalej - niech będą kolory różowy (dla blondynek z tipsami) oraz czarny z mrugającymi czaszkami po przekroczeniu 200km/h. Zależność prędkości i powagi wypadku jest mocno dyskusyjna, zależy od samochodu, warunków i tego, w co się wali. Niejeden zmarł po uderzeniu 70km/h w drzewo, a inny szczęściarz przeżył waląc w coś 160. Na jakiej podstawie to wyskalujesz? 90 to alarm pomarańczowy, 91 już poważny? -- Pozdrawiam, Kamil http://bynajmniej.net 27 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 09:55:58 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: masti | Dnia piÄknego Thu, 13 Oct 2011 10:14:26 +0100 osobnik zwany kamil On 13/10/2011 05:14, Tornad wrote:a tak naprawdÄ to dziwiÄ siÄ, że jeszcze nie upowszechniły siÄ deski rozdzielcze z wyswietlaczem programowalnym. Jaki biznes by powstł przy tworzeniu skórek na prÄdkoĹciomierze, czy możliwoĹciÄ dostosowywania ich do gustów uzytkowników. -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 28 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 10:18:09 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: to | begin masti a tak naprawdÄ to dziwiÄ siÄ, że jeszcze nie upowszechniły siÄ deski Powstały, tylko nie w plebejskich markach. ;) -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 29 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 11:16:32 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: masti | Dnia piÄknego Thu, 13 Oct 2011 10:18:09 +0000 osobnik zwany to wystukał: begin masti choÄ sÄ pewnie taĹsze niż "klasyczne" ;) -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 30 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 18:09:46 | Temat: Predkosciomierz | Autor: Tornad | Pójdźmy dalej - niech będą kolory różowy (dla blondynek z tipsami) oraz czarny z mrugającymi czaszkami po przekroczeniu 200km/h. Zależność prędkości i powagi wypadku jest mocno dyskusyjna, zależy od samochodu, warunków i tego, w co się wali. Niejeden zmarł po uderzeniu 70km/h w drzewo, a inny szczęściarz przeżył waląc w coś 160. Na jakiej podstawie to wyskalujesz? 90 to alarm pomarańczowy, 91 już poważny? Pozdrawiam, KamilDziekuje za odzew i wyrazenie swej opinii. Ano wlasnie. Nawet tak wydawaloby sie doswiadczony kierowca jak Ty pisze, ze zaleznosc predkosci od powagi wypadku jest dyskusyjna. Moim zdaniem jest bezdyskusyjna i oczywista. Takie jest prawo fizyki i zadna uchwala czy dekret tego nie zmieni. Ale to prawo trzeba znac i wykorzystac bo zmienic sie nie da. Niektore firmy go wykorzystuja np wydluzajac droge zgniotu czyli hamowania w czasie zderzenia, ktora ma sie konczyc przed silnikiem. Nie dotyczy to malucha oczywiscie:) Ja podalem tylko idee, optymalna skala nie musi byc taka jak z grubsza opisalem. xcisle kwadratowa. Jej nieliniowosc musi byc okreslona na podstawie statystyk co nie powinno byc trudne ze wzgledu na duza ilosc danych... Te kolorki sa chyba zbedne i byc moze nawet szkodliwe, gdyz kierowca rzutem oka na licznik ma sie zorientowac w sytuacji a percepcja kolorow trwa zncznie dluzej niz polozenia wskazowki. Dlatego m.in. w wiekszosci samochodow zrezygnowano z predkosciomierzy cyfrowych gdyz badania odruchow wyklazaly, ze kierowca czy pilot samolotu traci kilkakrotnie wiecej milisekund na "przetworzenie" liczbowej wartosci predkosci czy wysokosci odczytanej w okienku w porownaniu z lokalizacja czy katem odchylenia wskazowki. To znacznie wieksze wychylenie wskazowki przy wiekszych predkosciach ma temu sprzyjac; kierowca wczesniej podejmie decyzje co zrobic aby w zaistnialej sytuacji wyjsc z najmniejsza szkoda. Mysle, ze takie predkosciomierze bylyby stosowane od poczatku ery motoryzacji gdyby nie fakt, ze mechaniczne nieliniowe przetworzenie predkosci na wychylenie wskaznika bylo praktycznie niemozliwe. Obecnie w dobie wszechogarniajacej elektroniki jest to dziecinnie proste. Pzdr Tornad http://bynajmniej.net -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 31 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 19:06:30 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Sebastian Kaliszewski | Tornad wrote: Pójdźmy dalej - niech będą kolory różowy (dla blondynek z tipsami) oraz Ale nie jest. Zauważ że śmiertelność w wypadkach(!) (procent wypadków śmiertelnych) na autostradach jest o wiele mniejszy niż na zwykłych drogach. Na autostradach jeździ się istotnie szybciej -- jest mniej więcej 2 krotna różnica w energii kinetycznej. Takie jest prawo fizyki i zadna uchwala czy dekret tego nie zmieni. Nonsens. Nie ma takiego prawa fizyki. Ale to prawo trzeba znac i wykorzystac bo zmienic sie nie da. Istotnie, warto prawa fizyki znać. Niektore firmy go wykorzystuja np wydluzajac droge zgniotu czyli hamowania w czasie zderzenia, ktora ma sie konczyc przed silnikiem. Nie dotyczy to malucha oczywiscie:) A budowniczowie autostrad drastycznie ograniczają szanse na kolizje typu czołówka, zderzenie boczne czy uderzenie w przeszkodę. Ja podalem tylko idee, optymalna skala nie musi byc taka jak z grubsza opisalem. xcisle kwadratowa. Jej nieliniowosc musi byc okreslona na podstawie statystyk co nie powinno byc trudne ze wzgledu na duza ilosc danych... Wskazały? Czemu zatem w najbezpieczniejszych samolotach świata mamy szklany kokpit bez zegarów i wskazówek? Różnica w bezpieczeństwie w porównaniu z poprzednikami (gdzie były zegary) jest wielokrotna -- wielokrotnie mniejsza jest również liczba katastrof powodowanych błedem pilota :) To znacznie wieksze wychylenie wskazowki przy wiekszych predkosciach ma temu sprzyjac; kierowca wczesniej podejmie decyzje co zrobic aby w zaistnialej sytuacji wyjsc z najmniejsza szkoda. To by miało sens jakby była jedna kategoria dróg. Ale o ile na wąskiej dróżce na osiedlu 40km/h to bywa stanowczo za dużo o tyle 140km/h jest prędkością normalną i dopuszczoną przez prawo. Mysle, ze takie predkosciomierze bylyby stosowane od poczatku ery motoryzacji gdyby nie fakt, ze mechaniczne nieliniowe przetworzenie predkosci na wychylenie wskaznika bylo praktycznie niemozliwe. Ależ skąd. Jest całkiem proste (stricte mechaniczne). Obecnie w dobie wszechogarniajacej elektroniki jest to dziecinnie proste. Wcześniej też było. pzdr \SK -- "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang -- http://www.tajga.org -- (some photos from my travels) 32 |
Data: Pa?dziernik 14 2011 10:01:24 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: DJ | Wskazały? Czemu zatem w najbezpieczniejszych samolotach świata mamy Widziales kiedykolwiek w zyciu "glass cocpit"? Cyba nie. Dalej sa wyswietlane zegary, wskazowki itp. Tyle tylko, ze na monitorach. Nie wierzysz? Wpisz sobie w Google i zobaczysz np. cos takiego: http://digilander.libero.it/washburn_it/8417/index.html albo takiego: http://www.vectoraerospace.com/helicopters/avionics.aspx Przy okazji nie wiem co masz na mysli piszac najbezpieczniejsze samoloty swiata. Nie wazne czy to beda Airbusy, Boeingi czy inne zapewniam, ze kokpity wygladaja tak samo. Różnica w bezpieczeństwie w porównaniu z poprzednikami (gdzie były zegary) To tak jakby twierdzic, ze liczba wypadkow samochodowych zmalala, bo coraz wiecej samochodow ma podgrzewane fotele. Na to sklada sie wiele czynnikow, w tym oczywiscie lepsza awionika rowniez. Ale lepsza to nie znaczy, ze pozbawiona zegarow, wskazowek. Pozdrawiam Darek 33 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 11:44:19 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: p0li | T->Dnia 2011-10-13 06:14:02 niejaki Tornad napisał: I co Wy na to? cos podobnego bylo w starych citroenach - pod skala predkosciomierza byla druga z dlugoscia drogi hamowania - aha - predkosciomierz byl bebnowy a to o czym piszesz czesciowo jest trealizowane jako nakladka na nawigacie z win.ce na pokladzie np ten watek http://www.my-navia.pl/viewtopic.php?p=317770#317770 i podobne w takiej nakladce wraz ze wzrostem predkosci zmienia sie podswietlenie wskazowki/tarczy/cyfr od zielonego przez zolte do czerwonego -- P0zdrawiam p0li hydro rulez ;) prawdziwy facet nie da odebrać sobie szarlotki 34 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 11:53:09 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Albercik | W dniu 13.10.2011 06:14, Tornad pisze: Jak taka skala bedzie wygladac Czytelnik musi sobie wyobrazic bo jak dotad Wyobrażam sobie jak to by miało wyglądać, ale sama wyobraźnia mi nie wystarcza do zobrazowania jaki wycinek tarczy będzie zajmowała prędkość dajmy na to od 0 do 30km/h jeżeli cała tarcza(~300st) będzie wyskalowana do ~250km/h? Nie chce mi się liczyć, nie mam czasu teraz. Obawiam się że prędkość w niskim zakresie może stać się mało czytelna przy nieco szybszych samochodach - braknie tarczy. 35 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 11:59:47 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Albercik | W dniu 13.10.2011 11:53, Albercik pisze: W dniu 13.10.2011 06:14, Tornad pisze:I jeszcze jedno, Dlaczego tarcze są wyskalowane tak jak są? Otóż podczas prawidłowej pracy/eksploatacji wszelkie wskazówki powinny znajdować się w okolicy połowy skali. Wtedy jedno szybkie spojrzenie na tablicę wystarczy na ocenę stanu pojazdu. Dlatego też wskazówki np temperatury płynu chłodzącego nie są wyskalowane liniowo. Bardzo często wskazówka prędkościomierza jest w pozycji pionowej w okolicy 100km/h, w tej samej pozycji jest wskazówka obrotomierza gdy jedziemy na najwyższym biegu tą prędkością. Są to wartości względnie optymalne i ekonomiczne. Nie mówię że tak jest zawsze, ale często. 36 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 10:17:14 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: to | begin Albercik Bardzo czÄsto wskazówka U mnie jest wtedy w okolicach 140 km/h. Mam popsute auto? ;) -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 37 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 12:25:00 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: PrzemysĹaw Czaja |
Chyba masz popsute bo u mnie jest piĹcet http://piro90.wrzuta.pl/obraz/1k53SFqK3Rz/bugatti_veyron_licznik_koni 38 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 10:27:35 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: to | begin Przemysław Czaja Chyba masz popsute bo u mnie jest piĹcet To nie jest prÄdkoĹciomierz. ;) -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 39 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 12:36:22 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: PrzemysĹaw Czaja |
Teraz wszystko jasne, coĹ mi nie pasowało w tym samochodzie, bo jadÄ niby 500 na jedynce a ledwo tiry wyprzedzam. Też mi to 500 wydawało siÄ przesadzone - jade z tym truchłem do ASO. 40 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 17:39:17 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: DoQ | W dniu 13-10-2011 12:25, Przemysław Czaja pisze: Chyba masz popsute bo u mnie jest pińcet O fak, kontrolka EPC - czuć że to VW ;) Pozdrawiam Paweł 41 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 12:32:20 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: AL | W dniu 2011-10-13 12:17, to pisze: begin Albercik buuu, a ja nie mam wskazowek predkosciomierza wcale ale moge zaprogramowac ostrzezenie o przekroczeniu danej predkosci (gong). A gdyby ten gong pozenic z roznymi informacjami statystycznymi typu: - zuzycie energii dla danej predkosci - przewidywana droga hamowania - % szans przezycia przy zderzebiu czolowym, - .... ? -- pozdr Adam (AL) TG 42 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 19:50:32 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: 'Tom N' | AL w W dniu 2011-10-13 12:17, to pisze: buuu, a ja nie mam wskazowek predkosciomierza wcale ale moge zaprogramowac ostrzezenie o przekroczeniu danej predkosci (gong). OIDP to walec drogowy nie ma prędkościomierza wcale, a nie tylko wskazówek... Informacja głosowa o % szans przeżycia przy zderzeniu czołowym z nim powinna być nadawana jako TA na wszystkich częstotliwościach FM... w promieniu 500 metrów -- Tomasz Nycz 43 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 18:28:51 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Tornad | Wyobrażam sobie jak to by miało wyglądać, ale sama wyobraźnia mi nie wystarcza do zobrazowania jaki wycinek tarczy będzie zajmowała prędkość dajmy na to od 0 do 30km/h jeżeli cała tarcza(~300st) będzie wyskalowana do ~250km/h? Nie chce mi się liczyć, nie mam czasu teraz. Obawiam się że prędkość w niskim zakresie może stać się mało czytelna przy nieco szybszych samochodach - braknie tarczy. Sluszna uwaga czy watpliwosc. Otoz ja podalem idee, rzeczywisty ksztalt skali w sensie jej "do kwadratu predkosci" nie musi byc scisle przestrzegany. Mozna ja zaprojektowac jako funkcje mv2/3 lub nawet przez 4 aby na koncu tej sakli zmiescic dowolnie wieksze wartosci predkosci. Albo tez zamiast potegi 2 we wzorze wprowadzic np. eksponent 1.5. Rowniez uzyska sie nieliniowos ale lagodniejsza. To musi opracowac firma na podstawie statystyk czy nawet odczucia pewnej liczby kierowcow, ktorych odczucie mozna potraktowac jako zaawansowane obliczenia komputerowe. Te odczucia beda moze bardziej wiarygodne od obliczen komputerowych gdyz one uwzglednia wiele dodatkowych danych doswiadczalnych zakodowanych w mozgu, czego komputer nie potrafi. To tak nieco filozoficznie. Oczywiscie przy malych predkosciach gdzie skala bedzie zageszczona, ze byc moze nie zmieszcza sie tam nawet wszystkie malutkie wartosci predkosci, skala bedzie mniej czytelna. Ale z mojego doswiadczenia wynika, ze przy malych predkosciach nigdy na licznik nie patrze; moja uwaga skupia sie wtedy na tym jak i czy mozna np wyprzedzc zawalidroge lub aby nie wjechac w gleboka dziure. Zatem nie bedzie to wielka wada. Dziekuje za wyrazenie swej opinii. Pzdr. Tornad -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 44 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 16:48:44 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: kakmar | Dnia 13.10.2011 Tornad napisał/a:
To teraz lepiej skup siÄ na nauce zerkania na licznik przy małych prÄdkoĹciach. Bo mimo że mogÄ Ci siÄ na razie wydawaÄ mało istotne, to z czasem takie podejĹcie bÄdzie coraz bardziej kosztowne. Wskaźniki z nieliniowÄ skalÄ sÄ , były i pewnie bÄdÄ . Tyle że w odwrotnÄ stronÄ, jak już tutaj inni pisali. Ma to rozwiÄ zanie ważny cel, wyraźnie widzisz czy jedziesz 30, 40 czy 55. A ponieważ zwykle znacznie łatwiej jest przez nieuwagÄ przekroczyÄ 50, niż 140, to nie wróżÄ twojej idei wiÄkszego powodzenia. Niestety z drugiej strony głupsze pomysły już nie raz zyskiwały powszechne poparcie. -- kakmaratgmaildotcom 45 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 10:00:35 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: AZ | On 2011-10-13, Tornad wrote: Po co? Predkosciomierz ma byc czytelny. Idac Twoim tokiem po prostu zrobmy wyswietlacz energi kinetycznej a ograniczenia predkosci zamienmy na ograniczenia energi. Co mu z tego ze on jedzie 40 km/h jak przyladuje mu w kufer ktos jadacy 120 km/h? Takie rzeczy warto uczyc na kursie PJ a nie wdrazac do samochodu. -- Artur 46 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 12:25:30 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: AL | W dniu 2011-10-13 06:14, Tornad pisze: Duzo jezdze wiec do glowy rozne pomysly czasem sie przytegola. Jednym z nich Wykaz pieśni, które należy śpiewać podczas jazdy samochodem, gdy rozwija się następujące prędkości: 80 km/godz.- Pobłogosław Jezu drogi ... 90 km/godz.- To szczęśliwy dzień ... 100 km/godz.- Cóż Ci, Jezu, damy ... 110 km/godz.- Ojcze, Ty kochasz mnie ... 120 km/godz.- Liczę na Ciebie, Ojcze ... 130 km/godz.- Panie, przebacz nam ... 140 km/godz.- Zbliżam się w pokorze ... 150 km/godz.- Być bliżej Ciebie chcę ... 160 km/godz.- Pan Jezus już się zbliża ... 170 km/godz.- U drzwi Twoich stoję, Panie ... 180 km/godz.- Jezus jest tu ... 200 km/godz.- Witam Cię Ojcze ... 220 km/godz.- Anielski orszak niech Twą duszę przyjmie ... UWAGA ! ŚWIĘTY KRZYSZTOF jest z tobą, tylko do prędkości 120 km / godzinę Przy większych prędkościach, swoje miejsce oddaje ŚWIĘTEMU PIOTROWI ! -- pozdr Adam (AL) TG 47 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 17:02:12 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-10-13 06:14, Tornad pisze: Ta prosta zaleznosc fizyczna powinna byc na skali predkosciomierza. Mozna to A ja proponuję logarytmiczną! Uzasadnienie: czowiek odbiera różnicę między dwoma bodźcami proporcjonalnie do stosunku ich wartości, a nie do różnicy między nimi. Czyli logarytmicznie. Zmiana np. z 50 na 60 wydaje się względnie podobna, jak ze 100 na 120. Wszelkie skale dotyczące odbieranych bodźców, np. natężenia dźwięku czy światła są logarytmiczne. Druga sprawa, że jeśli by zrobić skalę taką jak proponujesz, czyli kwadratową, np. z vMax=250, to prędkość 50km/h wypadnie zaledwie w... 4% jej długości :) Czy w komplecie będzie lupa? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 48 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 18:45:18 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Tornad | A ja proponuję logarytmiczną! Uzasadnienie: czowiek odbiera różnicę między dwoma bodźcami proporcjonalnie do stosunku ich wartości, a nie do różnicy między nimi. Czyli logarytmicznie. Zmiana np. z 50 na 60 wydaje się względnie podobna, jak ze 100 na 120. Wszelkie skale dotyczące odbieranych bodźców, np. natężenia dźwięku czy światła są logarytmiczne. Druga sprawa, że jeśli by zrobić skalę taką jak proponujesz, czylikwadratową, np. z vMax=250, to prędkość 50km/h wypadnie zaledwie w... 4% jej długości :) Czy w komplecie będzie lupa? Dzieki za odzew, ciesze sie ze dyskusja dla mnie cenna, sie rozkrecila. Na Twoje sluszne uwagi odpowiedzialem przed chwila Albercikowi prosze zagladnij tam bo szkoda czasu na powtarzanie. Skala logarytmiczna nie strasz:) to tez wzialem pod uwage; mlodzi ludzie w Polsce po reformie szkolnictwa wprowadzonej na wzor hamerykanski tym razem, nie wiedza co to jest logarytm i z czym sie go je... W sumie jesli na osi odcietych zaznaczysz kat wychylenia wskazowki a na rzednych predkosc to wyjdzie prawie na to samo. Z tym, ze skala eksponencjalna umozliwia prostsze empiryczne jej wymodelowania w sensie, ze nie musi to byc scisle "do kwadratu" lecz do jakiejs potegi miedzy 1 a 2. Wtedy skala, jej nieliniowosc, sie zlagodzi tak, ze predkosc 40 wyjdzie dla kata 15 stopni a i 160 sie jesszcze na niej zmiesci, tak szacunkowo oczywiscie. Dzieki za odzew i wyrazenie swej opinii. Pzdr Tornad -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 49 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 17:31:59 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Robert_J | Mlody kierowca, szczegolnie ten po zreformowanej szkole Młody kieowca z reguły w ogóle nie patrzy na prędkościomierz ;-) 50 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 15:35:00 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: to | begin Robert_J Młody kieowca z reguły w ogóle nie patrzy na prÄdkoĹciomierz ;-) Ja nadal nie patrzÄ. ;-) -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 51 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 19:14:18 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Tornad | Młody kieowca z reguły w ogóle nie patrzy na prędkościomierz ;-) Patrzy, patrzy znam to z autopsji. Bliski z rodziny, 18 letni wtedy kierowca tu w USA postanowil przetestowac wypasionego mercedesa 500 czy cos w tym stylu kosztujacego ponad 80 tys ktorym odwiozl na lotnisko wlasciciela. Wracal w niedziele kiedy jest maly ruch "hajwejem". Przekroczyl drobiazg, 180 mil/h. Na szczescie zaplacil tylko 1000 dolarow manat i utracil sporo punktow. Od tej pory jezdzi jak w przyslowiowym zegarku. A co do malych predkosci. Ja tymze mercedesem tez odwozilem wlasciciela tyle ze do stacji kolejowej. Bylo slisko, bardzo slisko, normalna gololedz. Jechalem bardzo wolno i nadwyraz ostroznie. W drodze powrotnej na kawalku prostej drogi postanowilem nieco przyspieszyc. Dodalem gazu i bardzo sie zdziwilem, ze to bydle na to nie reaguje. Docisnalam na moment glebiej a on nic tylko nadal sobie jechal 4-5 mil/h. Zakret pod katem prostym bralem na predkosci zowia a mimo to lekko mnie zarzucilo. Madry ten mercedes byl. Pzdr Tornad -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 52 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 18:20:35 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Pete | On 10/13/2011 12:14 PM, Tornad wrote: Patrzy, patrzy znam to z autopsji. Bliski z rodziny, 18 letni wtedykierowca tu w USA postanowil przetestowac wypasionego mercedesa 500 czy cos w tym stylu A czy przypadkiem ten mercedes nie mial standardowego ogranicznika predkosci do 130 mph? A co do pomyslu ze zmienna skala predkosciomierza, to stosuje sie takie od lat w niektorych autach, tylko akurat w odwrotna stronie niż to co zaproponowałeĹ. Porownaj np. odleglosc pomiedzy 0 a 20 i pomiedzy 200 a 220 na ponizszym zdjeciu: http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2010/08/37audir8spyderfd2011.jpg Chodzi o to, ze jesli tych cyferek jest stosunkowo duzo, to te nizsze predkosci powinno sie dac latwiej odczytac, bo przy takich predkosciach sie najczesciej operuje. Przekroczenie limitu 30 mph o kolejne 30 mph moze byc bardziej katastrofalne niz przekroczenie predkosci 150 mph o kolejne 30 mph - wtedy jestes pewnie i tak na jakims torze i nie ma to wiekszego znaczenia. Jak sie spotkasz z murem, to rezultat tego spotkania przy 150 nie bedzie sie wiele roznil od 180. Pozdr. Pete 53 |
Data: Pa?dziernik 13 2011 22:51:02 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Michał | Tornad napisał(a): przy przekroczeniu predkosci 100 moze wypadku nie przezyc. jak lubię 200 jeździć, gdzie będzie 200 i jak kolor ? -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 54 |
Data: Pa?dziernik 14 2011 02:04:22 | Temat: Re: Predkosciomierz | Autor: Tornad |
jak lubię 200 jeździć, gdzie będzie 200 i jak kolor ? O gustach sie nie dysputuje; jest na to proste rozwiazanie. Liczniki a nawet caly panel mozna wymienic na tradycyjny. I jeszcze silnik podrasowac aby samobojcom ulatwic zadanie:) Pzdr. Tornad -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl |