Witam,
Mam problem z jazdÄ
na benzynie w Polonezie Atu Plus 1.6 GLI (wtrysk Bosch
Mono-Motronic MA 1.7) - na gazie LPG wszystko jest ok:
Problem z paliwem rozpoczał siÄ gdzieĹ na wiosnÄ 2007 roku. Po wizycie w
warsztacie okazało siÄ, że problemem jest zatkany smok pompy paliwa
(kratka), a zbiornik paliwa jest skorodowany. Po przeczyszczeniu smoka
problem ustÄ
pił. Zalecana byla wymiana zbiornika paliwa, która została
wykonana w innym warsztacie przy okazji wymiany zbiornika gazu LPG. Po
wymianie zbiornika paliwa problem z paliwem siÄ na nowo pojawił! Był
uporczywy do tego stopnia, że zatarła pompa paliwa i została wymieniona na
nowÄ
(i niezgodnÄ
z tym typem samochodu â patrz problemy poniżej!), co
jednak nie poprawiło sytuacji w sposób zbyt znaczÄ
cy.
PROBLEMY:
1. Czasami przy zapalaniu i zimnym zilniku samochód "klinuje siÄ", "dusi" i
nie chce jechaÄ dopóki nie przełÄ
czÄ na gaz. Problem wystepuje raz na
tydzieĹ mniej wiÄcej i na dodatek silnik musi byÄ totalnie zimny (czytaj:
samochód stał nieużywany przez 2 dni co najmniej).
2. Po około 100-150 km jazdy na benzynie samochód zawsze przestaje jezdzic
na beznynie. Konkretnie zaczyna dusiÄ siÄ przy coraz mniejszych obrotach:
najpierw 3500, potem 3000, potem 2500 i trzeba jechac na coraz niższych
biegach. Po jakimĹ czasie nawet pod górÄ na dwójce jechac nie można i
trzeba jechaÄ na jedynce (dusi sie już przy 2500 obrotów), z góry za to
jest lepiej. Zawsze jeździ lepiej z góry niż pod górÄ (mniej siÄ dusi).
Objaw mozna złagodziÄ: zatrzymaÄ siÄ na płaskiej nawierzchni, zrzuciÄ na
luz. Wówczas po minucie postoju znowu obroty siÄ zaczynajÄ
klinowaÄ na 3500
(a nie 2000 jak przed zatrzymaniem siÄ) i proces siÄ powtarza (od
klinowania siÄ obrotów na coraz mniejszej wartoĹci).
UWAGA: nie do sprawdzenia bez przejechania siÄ po autostradzie jednym
ciÄ
giem 100-150 km!!!
3. Czasami nawet po 3 km jazdy potrafi wystÄpowaÄ tego typu âduszenie siÄâ.
Aby to wywołaÄ (uda siÄ w jakichĹ 5% może :-)) trzeba podjechaÄ pod górÄ,
zwolniÄ do 30 km/h, wrzuciÄ bieg nr 2 i spróbowaÄ wjechaÄ na górÄ â wtedy
problem może wystÄ
piÄ. Tylko to potwierdza moje poprzednie spostrzeżenia,
że problem wystÄpuje generalnie najczÄĹciej podczas jazdy pod górÄ.
4. Problem wystepuje znacznie czÄĹciej przy niepełnym zbiorniku paliwa (to
znaczy gdy jest poniżej 50% pojemnoĹci).
5. Zbiornika paliwa został wymieniony na jakiĹ dziwny egzemplarz (âzbiornik
z przelewemâ), maskymalnie mogÄ do niego zatankowaÄ 28 litrów (a nie 45 jak
powinienem!).
6. Pompa paliwa została wymieniona na pompÄ paliwa dajÄ
cÄ
ciĹnienie 250 kPa
(2,5 bara) â jakaĹ pompa noname o nieznanych parametrach. W tym modelu
powinna byÄ stosowana pompa paliwa:
Pompa elektryczna Rochester do wtrysku Bosch Mono Motronic MA 1.7
NapiÄcie: 12V
PrÄ
d: 6A
CiĹnienie: 110 kPa
PrÄdkoć przepływu: 85 dm3/h (minimum, sÄ
też 120 dm3/h).
Ewidentnie wiÄc warsztat pomylił typ poloneza (w typach Polonez 1.6 GLI z
wtryskiem Abimexa stosowało siÄ pompy 250 kPa, tutaj stosuje siÄ 110 kPa).
Za regulatorem ciĹnienia paliwa powinno siÄ utrzymywaÄ STAĹE NIEZMIENNE
ciĹnienie 100 kPa. Nie powinno ono zależeÄ od obciÄ
żenia, czasu wtrysku,
itd. Oto cytat z instrukcji serwisowej:
âRegulator ciĹnienia składa siÄ z przepony dzielÄ
cej go na komorÄ dolnÄ
wypełnionÄ
paliwem i komorÄ górnÄ
wypełnionÄ
powietrzem atmosferycznym, w
górnej komorze jest sprÄżyna dociskajÄ
ca przeponÄ. Przepona przez wspornik
zaworu i kulkÄ dociska płytkÄ zaworu do gniazda zaworu. Gdy ciĹnienie
paliwa w komorze dolnej wzroĹnie ponad 100 kPa, uniesie przeponÄ,
zwalniajÄ
c płytkÄ zaworu. Paliwo uniesie płytkÄ zaworu i wypłynie przez
odpływ do zbiornika paliwa. Charakterystyka sprÄżyny i powierzchnia
przepony sÄ
tak dobrane, że w całym zakresie tłoczenia pompy jest
utrzymywane stałe ciĹnienie. Po wyłÄ
czeniu silnika zawór w regulatorze i
zawór w pompie utrzymujÄ
ciĹnienie w układzie zasilania, zapobiegajÄ
c
tworzeniu siÄ pÄcherzy
par paliwa, co zapewnia niezawodny rozruch silnika. Z uwagi na stałe
ciĹnienie w układzie zasilania iloć wtryskiwanecjo paliwa zależy od czasu
otwarcia wtryskiwacza.â
Wniosek stÄ
d, że teoretycznie regulator powinien sobie poradzic i z
ciĹnieniem pompy 250 kPa obcinajÄ
c go do 100 kPa zawsze, ale nie mam
pojecia jak to w paktyce wyglada (ponieważ obciÄ
Ä 110 kPa do 100 kPa na
oryginalnej pompie to nie to samo co 250 kPa do 100 kPa na tej pompie, nie
wiem czy przewód zwrotny sobie z tym radzi). Poza tym jak wspomniałem mam
wÄ
tpliwoĹci co do własciwego typu tego regulatora paliwa (gdyż wymieniali
go tam przy okazji pompy i nie wiem czy nie wbudowali mi też do wtrysku
Abimexowego, a nie Boschowego). Ponadto chciałbym dodaÄ, że jak na
przewodzie paliwowym kiedyĹ przez przypadek powstało zagiÄcie, powodujÄ
ce,
że do regulatora paliwo dostawało siÄ pod ciĹnieniem niższym (200 kPa, a
nie 250 kPa) wcale nie było lepiej â wrÄcz przeciwnie, samochód z trudem w
ogóle jeżdził na beznynie.
7. Przy odkrÄcaniu korka paliwa nie słychaÄ charakterystycznego zasysania
powietrza, nie ma żadnego podciĹnienia.
8. Wskaźnik poziomu paliwa pokazuje głupoty (również byl wymieniany przy
okazji wymiany zbiornika paliwa, gdyż poprzedni byl uszkodzony), czasami
pełny bak, jezeli nic nie ma. Jego maksymalne wskazanie to 75% zbiornika.
9. Filtr paliwa nie jest problemem â był w tym czasie kilkukrotnie
wymieniany. Filtry, które mogÄ
byc stosowane w tym modelu (obecnie założony
FP-16.21 firmy AB Filter):
- PP-831 firmy Filtron;
- FP-16.21 firmy AB Filter;
- FPW-01 firmy WF-SÄdziszów;
- WK 613 firmy Mann+Hummel;
- KL 60 firmy Knecht/Mahl.
Co może byÄ przyczynÄ
takiego, a nie innego zachowania siÄ samochodu?
--
http://www.orinoco.wlan.webd.pl
Unofficial ORiNOCO Support Page including ORiNOCO USB Classic Client
Simply the best!!!
2 |
Data: Grudzien 08 2007 13:31:41 |
Temat: Re: Problem z benzyną - Polonez Atu Plus 1.6 GLI (wtrysk Bosch Mono-Motronic MA 1.7) |
Autor: |
Co może być przyczyną takiego, a nie innego zachowania się samochodu?
Myślę że przyczyny zostały już podane powyżej: a) "dziwny' egzemplarz
zbiornika na paliwo, b) zła pompa paliwowa
Czyż nie jest najlepszym rozwiązaniem montować w samochodzie takie
części jakie do niego przewidział producent? Proponowałbym wsadzić
seryjny dla tego modelu bak i pompę (a konkretnie zażądać wymiany w
tym 'fachowym' warsztacie na właściwy, w końcu to oni popsuli) - być
może wyeliminuje problem, a jeśli nie to i tak pozwoli na zawężenie
zakresu potencjalnych przyczyn tej usterki.
Nie bardzo wiem na czym polega ten 'przelew' w zbiorniku (jakiś
podział na komory?), ale sam fakt że wchodzi za mało paliwa jest już
podejrzany. Może (zgaduję) auto zdycha przy jeździe pod górę bo paliwo
się gdzieś 'przelewa' i siada jego ciśnienie?
Pozdrawiam i życzę szybkiej naprawy!
3 |
Data: Grudzien 08 2007 23:06:20 | Temat: Re: Problem z benzyną - Polonez Atu Plus 1.6 GLI (wtrysk Bosch Mono-Motronic MA 1.7) | Autor: Ryszard K. |
Można trzeba sprawdzić odpowietrzenie zbiornika paliwa.
Pdobne objawy miałem po wymianie korka wlewu paliwa, był na tyle szczelny że
robiło się podciśnienie
w baku . Pompka nie miała siły podawać paliwa i silnik
się daławił.
Zrobiłem w tym korku maleńki otworek 0.5mm,
pomogło na zawsze.
| |