Grupy dyskusyjne   »   Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego

Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego



1 Data: Maj 22 2013 11:34:38
Temat: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
Autor: Marek 

Witam,

Zaciekawi³ mnie temat realizacji zdjęć o wysokiej rozpiÄ™toÅ›ci tonalnej. W³aÅ›nie czyniÄ™ pierwsze kroki w tej dziedzinie. Poni¿ej jedno ze zdjęć jakie wczoraj wykona³em:

http://img11.imageshack.us/img11/7051/konarb.jpg

W trakcie przetwarzania zrodzi³ mi siÄ™ spory problem z mapowaniem tonów. Albo Szopa tego nie potrafi, albo ma jakiÅ› b³Ä…d, albo ja nie wiem jak siÄ™ to tematu zabrać. Przy redukcji dynamiki z przestrzeni "nieskoÅ„czonej" do 8 bitów chcia³bym zapanować nad histogramem aby uniknąć przeÅ›wietleÅ„ / niedoÅ›wietleÅ„. Ma³o tego - nawet po przetworzeniu zdjÄ™cia nie wiem jakie jego elementy wykraczajÄ… poza zakres tonalny 8 bitów. W powy¿szym zdjÄ™ciu wystÄ™pujÄ… dwa niewielkie przeÅ›wietlone obszary, które "wykry³em" za pomocÄ… zewnÄ™trznej aplikacji bo nie potrafi³em tego w Szopie dokonać. Moje pytania brzmiÄ…:

1. Jak podÅ›wietlić "exposure warning" w Szopie? Czy w ogóle istnieje ta podstawowa opcja? W Googlach cisza, albo zabawy w dodawanie warstw dopasowaÅ„. Nie chce mi siÄ™ wierzyć, ¿e w zaawansowanym programie graficznym nie ma podstawowych elementów.

2. Jaki jest Waszym zdaniem sensowny program, który pozwala dokonać edycji zdjÄ™cia (retusz najlepiej z podglÄ…dem tego co po kompresji bÄ™dzie) a potem kompresji tonalnej do 8 bitów z kontrolÄ… przeÅ›wietleÅ„ i niedoÅ›wietleÅ„?

3. Jeszcze mo¿e odnoÅ›nie Szopa: czy ktoÅ› z Was ma praktyczne doÅ›wiadczenie z kompresjÄ… zdjęć HDR do 8 bitów? Przy przekszta³caniu do 8 bitów pojawia siÄ™ okno HDR toning. W podglÄ…dzie histogramu widzimy nanoszone zmiany. Gdy ju¿ wszystko jest ok, dokonujemy konwersji a histogram ... zmienia siÄ™ do tego stopnia, ¿e nawet podobny nie jest do zamierzonego. Fuckami rzucam na lewo i prawo bo nawet warningów z p.1 nie potrafiÄ™ w³Ä…czyć / zobaczyć aby chocia¿ metodÄ… prób i b³Ä™dów otrzymać po¿Ä…dany rezultat.

JeÅ›li macie w³asne sugestie co do warsztatu PCtowego dla potrzeb tworzenia takich zdjęć, to chÄ™tnie wys³ucham.

--
Pozdrawiam
Marek



2 Data: Maj 22 2013 17:50:00
Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-05-22 11:34, Marek pisze:

W trakcie przetwarzania zrodzi³ mi siÄ™ spory problem z mapowaniem tonów.
Albo Szopa tego nie potrafi, albo ma jakiÅ› b³Ä…d, albo ja nie wiem jak
się to tematu zabrać.

Mniej wiÄ™cej wyglÄ…da to tak: najpierw mamy obraz rzeczywisty, zastany, widziany przeciÄ™tnymi oczyma, od praktycznie zera (Å›rodek jaskini, latarki zgaszone) do mniej wiÄ™cej 20ev - s³oneczne sceny. Samo s³oÅ„ce oczywiÅ›cie wykracza poza tÄ™ skalÄ™, ale widzimy go jako ''bia³e'' po prostu.

Teraz matryca musi to zarejestrować i jeÅ›li jest dobra, z³apie kilkanaÅ›cie ev, z czego nieco mniej bÄ™dzie mia³o wartoæ obrazotwórczÄ…, a reszta do niczego siÄ™ nie nada (zbyt niska rozdzielczoæ u¿yteczna, czyli po prostu wszystko ginie w szumie). To, co ponad i poni¿ej nie zarejestruje siÄ™ w ogóle. W praktyce jednak sporo wspó³czesnych matryc rejestruje wiÄ™kszoæ scen i robi to dobrze. W tym momencie przestaje mieć znaczenie pojÄ™cie dynamiki rzeczywistej (bo jest zwiÄ…zane z obserwacjÄ…).

Kolejno nale¿y skompresować sygna³ zarejestrowany w przestrzeni 12/14 bitów do oÅ›miu i nale¿y to zrobić nieliniowo, zgodnie z estetykÄ…. Na tym etapie ju¿ nic nie ginie, zmniejsza siÄ™ tylko rozdzielczoæ tonalna, który to problem nie ma praktycznie znaczenia (stosuje siÄ™ mechanizmy dyfuzji).

W koÅ„cu gdzieÅ› ten obraz wyÅ›wietlamy albo drukujemy i przedstawiamy transformacjÄ™ tego, co zobaczy³ aparat na medium docelowe. Jego w³asna dynamika (rzeczywista) nie ma nic wspólnego z dynamikÄ… przedstawionÄ…. Wa¿ne tylko, aby ta druga zosta³a zawarta w ramach wyznaczonych pierwszÄ…, bo inaczej coÅ› nam przepadnie (cienie albo Å›wiat³a). Nie ma jednak z tym problemu, bo kompresjÄ™ mo¿emy przeprowadzać jak chcemy (w szczególnoÅ›ci nawet na tekturÄ™ falistÄ… :)
StÄ…d te¿ np. na kiepskich rzutnikach bÄ™dziemy w stanie ukazać ca³Ä… dynamikÄ™ rejestrowanÄ…, ale sam obraz bÄ™dzie marny, gdy¿ ograniczony do znacznie ni¿szej ni¿ oÅ›miobitowa przestrzeni. ZresztÄ… pojÄ™cie ''bitów'' te¿ nic nie mówi, bo mo¿emy zdjÄ™cia przedstawiać na jednym bicie (na kolor), byle z du¿Ä… rozdzielczoÅ›ciÄ…. W koÅ„cu tak drukujÄ… drukarki.

Do przekszta³ceÅ„ mo¿na u¿ywać krzywych i podobnych narzÄ™dzi, ale nie ''jasnoÅ›ci/kontrastu'' czy automatów. Patrz na histogram i dbaj, by nic nie wyciąć poza przestrzeÅ„.

HDRy to trochÄ™ inna bajka, ale zawsze jest gdzieÅ› etap, gdy trzeba u¿yć oka, a nie automatu.

--
pozdrawia Adam
ró¿ne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/nie chce ci siÄ™ dziÅ› nic robić? - zwal to na ogólnoÅ›wiatowy kryzys/

3 Data: Maj 22 2013 22:51:36
Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
Autor: Marek 

W dniu 2013-05-22 17:50, Janko Muzykant pisze:

Mniej więcej wygląda to tak: najpierw mamy obraz rzeczywisty, zastany,
widziany przeciętnymi oczyma, od praktycznie zera (środek jaskini,
latarki zgaszone) do mniej wiÄ™cej 20ev - s³oneczne sceny. Samo s³oÅ„ce
oczywiÅ›cie wykracza poza tÄ™ skalÄ™, ale widzimy go jako ''bia³e'' po prostu.

No tak... to jasne jak bia³e s³oÅ„ce o +20ev :-D

Teraz matryca musi to zarejestrować i jeÅ›li jest dobra, z³apie
kilkanaÅ›cie ev, z czego nieco mniej bÄ™dzie mia³o wartoæ obrazotwórczÄ…,
a reszta do niczego siÄ™ nie nada (...)

To te¿ jasne. Mniej wiÄ™cej tak postÄ™pujÄ™.

Kolejno nale¿y skompresować sygna³ zarejestrowany w przestrzeni 12/14
bitów do oÅ›miu i nale¿y to zrobić nieliniowo, zgodnie z estetykÄ…. Na tym
etapie ju¿ nic nie ginie, zmniejsza siÄ™ tylko rozdzielczoæ tonalna,
który to problem nie ma praktycznie znaczenia (stosuje siÄ™ mechanizmy
dyfuzji).

A czemu tak? Ja staram siÄ™ dok³adnie odwrotnie postÄ™pować czyli konwertujÄ™ RAWy z domyÅ›lnymi ustawieniami ACR (nazwijmy to konwersjÄ… "liniowÄ…") to postaci 16-bitowej. Potem sk³adam otrzymane obrazy do postaci 32-bitowej (float - czyli powstaje HDR) a dopiero potem konwertujÄ™ nieliniowo do 16 czy 8 bitów. Na tym etapie mam pewien k³opot - o czym wspomina³em i co ni¿ej rozwinÄ™.


Do przekszta³ceÅ„ mo¿na u¿ywać krzywych i podobnych narzÄ™dzi, ale nie
''jasnoÅ›ci/kontrastu'' czy automatów. Patrz na histogram i dbaj, by nic
nie wyciąć poza przestrzeń.
>
> HDRy to trochÄ™ inna bajka, ale zawsze jest gdzieÅ› etap, gdy trzeba u¿yć
> oka, a nie automatu.
>

I tu jest ten problem - przechodzimy do sedna. Mój problem bardziej dotyczy pos³ugiwania siÄ™ narzÄ™dziami ni¿ samej teorii HDRów. Zaka³a rozwoju jakÄ… jest marketing, zablokowa³ masowÄ… produkcjÄ™ monitorów HDR wiÄ™c cholernie kiepsko pracuje siÄ™ na zwyk³ych IPSach czy co tam siÄ™ ma. To równie¿ wp³ywa na sposób pracy. Obraz jaki zaprezentowa³em by³ przetwarzany jako HDR trochÄ™ "na pa³Ä™". Polega³o to mniej wiÄ™cej na tym, ¿e bardziej sobie wyobra¿a³em co otrzymam po konwersji ni¿ widzia³em to na ekranie.

Drugi k³opot to potrzeba przeprowadzenia innego mapowania tonów dla poszczególnych części obrazu. Na przytaczanym przyk³adzie powsta³y dwa obszary: powy¿ej i poni¿ej linii brzegowej morza. Poradzi³em sobie jak góral wiÄ…¿Ä…cy buta d¿d¿ownicÄ…. Wydaje mi siÄ™, ¿e to nie do koÅ„ca w³aÅ›ciwa droga. Mianowicie najpierw ca³oæ skonwertowa³em do postaci 16 bitowej (nieliniowo). Histogram pokazujÄ…cy to co uzyskam nie wykaza³, ¿e niebo zostanie przeÅ›wietlone a wrÄ™cz, ¿e bÄ™dÄ™ mia³ spory zapas dynamiki (na oko 30%). Po konwersji najjaÅ›niejszy obszar nieba wypad³ ni z gruszki ni z pietruszki na poziomie 100%. Ma³o tego... musia³em wizualnie ocenić gdzie sÄ… te obszary gdy¿ w Szopie chyba nie ma opcji, która podÅ›wietla takie w³aÅ›nie miejsca.

Co wiÄ™c zrobi³em? Z obrazu HDR wyciÄ…³em obszar morza i w górÄ™ i skonwertowa³em do 16 bitów w/g innych, przy okazji bardziej zgodnych z mojÄ… wizjÄ… ustawieÅ„. Dalej pracowa³em w 16 bitach jako bardziej przewidywalnych w konwersji do 8 bitów (i przy okazji pozwalajÄ…cych na mniej stratnÄ… pracÄ™). Druga, ca³kowicie automatyczna konwersja z 16 na 8 bitów nie powodowa³a ekscesów. StÄ…d moje pytania w stylu "jak ¿yć" w wÄ…tku otwierajÄ…cym.


--
Pozdrawiam
Marek

4 Data: Maj 22 2013 14:48:55
Temat: Re: Problem z kontrol± zakresu tonalnego
Autor: Slon 



Co wiêc zrobi³em? Z obrazu HDR wyci±³em obszar morza i w górê i

skonwertowa³em do 16 bitów w/g innych, przy okazji bardziej zgodnych z

moj± wizj± ustawieñ. Dalej pracowa³em w 16 bitach jako bardziej

przewidywalnych w konwersji do 8 bitów (i przy okazji pozwalaj±cych na

mniej stratn± pracê). Druga, ca³kowicie automatyczna konwersja z 16 na 8

bitów nie powodowa³a ekscesów. St±d moje pytania w stylu "jak ¿yæ" w

w±tku otwieraj±cym.

Faktycznie, chujowe to twoje zycie z takimi problemami,
jakie od dawna tu przedstawiasz.

Slon

5 Data: Maj 23 2013 00:25:35
Temat: Re: Problem z kontrol± zakresu tonalnego
Autor: Marek 

W dniu 2013-05-22 23:48, Slon pisze:

Faktycznie, chujowe to twoje zycie z takimi problemami,
jakie od dawna tu przedstawiasz.

Dziêki za spostrze¿enia na temat ¿ycia mojego. A teraz wola³bym podyskutowaæ na temat zgodny z tre¶ci± w±tku.


--
Pozdrawiam
Marek

6 Data: Maj 22 2013 15:44:32
Temat: Re: Problem z kontrol± zakresu tonalnego
Autor: Slon 

On Wednesday, May 22, 2013 6:25:35 PM UTC-4, Marek wrote:

W dniu 2013-05-22 23:48, Slon pisze:



> Faktycznie, chujowe to twoje zycie z takimi problemami,

> jakie od dawna tu przedstawiasz.


Dziêki za spostrze¿enia na temat ¿ycia mojego. A teraz wola³bym
podyskutowaæ na temat zgodny z tre¶ci± w±tku.

Tobie to trzeba jak krowie na miedzy...
Mozesz zyc dalej chujowo, albo wyciagnac wnioski z uwag - nie tylko moich.

Slon

7 Data: Maj 23 2013 18:23:37
Temat: Re: Problem z kontrol± zakresu tonalnego
Autor: Marek 

W dniu 2013-05-23 00:44, Slon pisze:


Tobie to trzeba jak krowie na miedzy...
Mozesz zyc dalej chujowo, albo wyciagnac wnioski z uwag - nie tylko moich.

A jakie¿ s± to uwagi?

1. Poczytaj zanim zdjêcia robiæ bêdziesz?

ok poczyta³em i zacz±³em zdjêcia robiæ

2. Wdra¿am wyczytan± wiedzê, robiê zdjêcia, przetwarzam je i konsultujê bie¿±ce kwestie...

Te¿ Ci siê to nie podoba.


--
Pozdrawiam
Marek

8 Data: Maj 23 2013 07:03:51
Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
Autor: Marek Dyjor 

Marek wrote:

A czemu tak? Ja staram siÄ™ dok³adnie odwrotnie postÄ™pować czyli
konwertuję RAWy z domyślnymi ustawieniami ACR (nazwijmy to konwersją
"liniowÄ…") to postaci 16-bitowej. Potem sk³adam otrzymane obrazy do
postaci 32-bitowej (float - czyli powstaje HDR) a dopiero potem
konwertujÄ™ nieliniowo do 16 czy 8 bitów. Na tym etapie mam pewien
k³opot - o czym wspomina³em i co ni¿ej rozwinÄ™.


bo¿e ale masz problemy...


a mo¿e zacznij dla odmiany robić jakieÅ› zdjÄ™cia, wiem, ¿e to ja³owe zajÄ™cie ale w sumie bardzo fajne...

tak sobie chodzisz po świecie i robisz zdjęcia nie myślać o bitach i hdrach.

9 Data: Maj 23 2013 10:21:47
Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
Autor: Marek 

W dniu 2013-05-23 07:03, Marek Dyjor pisze:

a mo¿e zacznij dla odmiany robić jakieÅ› zdjÄ™cia, wiem, ¿e to ja³owe
zajęcie ale w sumie bardzo fajne...

tak sobie chodzisz po świecie i robisz zdjęcia nie myślać o bitach i
hdrach.

No przecie¿ nawet prezentujÄ™ jedno z nich :-)

--
Pozdrawiam
Marek

10 Data: Maj 23 2013 17:11:29
Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
Autor: Marek Dyjor 

Marek wrote:

W dniu 2013-05-23 07:03, Marek Dyjor pisze:

a mo¿e zacznij dla odmiany robić jakieÅ› zdjÄ™cia, wiem, ¿e to ja³owe
zajęcie ale w sumie bardzo fajne...

tak sobie chodzisz po świecie i robisz zdjęcia nie myślać o bitach i
hdrach.

No przecie¿ nawet prezentujÄ™ jedno z nich :-)

tylko ze to zdjÄ™cie jest tylko pretekstem to wywodów teoretycznych.

11 Data: Maj 23 2013 18:24:40
Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
Autor: Marek 

W dniu 2013-05-23 17:11, Marek Dyjor pisze:

tylko ze to zdjÄ™cie jest tylko pretekstem to wywodów teoretycznych.

Praktycznych tym razem. :-)

--
Pozdrawiam
Marek

12 Data: Maj 23 2013 07:37:49
Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-05-22 22:51, Marek pisze:

A czemu tak? Ja staram siÄ™ dok³adnie odwrotnie postÄ™pować czyli
konwertuję RAWy z domyślnymi ustawieniami ACR (nazwijmy to konwersją
"liniowÄ…") to postaci 16-bitowej. Potem sk³adam otrzymane obrazy do
postaci 32-bitowej (float - czyli powstaje HDR) a dopiero potem
konwertujÄ™ nieliniowo do 16 czy 8 bitów. Na tym etapie mam pewien k³opot
- o czym wspomina³em i co ni¿ej rozwinÄ™.

A, bo jak siÄ™ robi HDRy, to siÄ™ robi inaczej ni¿ tak, jak napisa³em wczeÅ›niej. Po pierwsze jednak, po co Ci HDR do takiego zdjÄ™cia jak na poczÄ…tku? Spokojnie wiÄ™kszoæ sprzÄ™tu zdejmie to jednym podejÅ›ciem.
Ale po drugie...

I tu jest ten problem - przechodzimy do sedna. Mój problem bardziej
dotyczy pos³ugiwania siÄ™ narzÄ™dziami ni¿ samej teorii HDRów. Zaka³a
rozwoju jakÄ… jest marketing, zablokowa³ masowÄ… produkcjÄ™ monitorów HDR
wiÄ™c cholernie kiepsko pracuje siÄ™ na zwyk³ych IPSach czy co tam siÄ™ ma.
To równie¿ wp³ywa na sposób pracy. Obraz jaki zaprezentowa³em by³
przetwarzany jako HDR trochÄ™ "na pa³Ä™". Polega³o to mniej wiÄ™cej na tym,
¿e bardziej sobie wyobra¿a³em co otrzymam po konwersji ni¿ widzia³em to
na ekranie.

Ale masz w³aÅ›nie patrzyć, a nie wyobra¿ać sobie :)
Od lat ró¿ne, tak¿e profi zlecenia robiÄ™ na byle jakim monitorze, ustawionym na oko (a Å›ciÅ›lej na to:
http://as.elte-s.com/patrz/kalibrator.htm ) i nie ma problemu. KonwersjÄ™ nale¿y wykonać podczas przejÅ›cia 32>16, masz tam bogate narzÄ™dzia. Potem trzeba tylko doszlifować nieliniowoæ takiego zdjÄ™cia jak ka¿dego ''normalnego''.

Drugi k³opot to potrzeba przeprowadzenia innego mapowania tonów dla
poszczególnych części obrazu. Na przytaczanym przyk³adzie powsta³y dwa
obszary: powy¿ej i poni¿ej linii brzegowej morza. Poradzi³em sobie jak
góral wiÄ…¿Ä…cy buta d¿d¿ownicÄ…. Wydaje mi siÄ™, ¿e to nie do koÅ„ca
w³aÅ›ciwa droga. Mianowicie najpierw ca³oæ skonwertowa³em do postaci 16
bitowej (nieliniowo). Histogram pokazujÄ…cy to co uzyskam nie wykaza³, ¿e
niebo zostanie przeÅ›wietlone a wrÄ™cz, ¿e bÄ™dÄ™ mia³ spory zapas dynamiki
(na oko 30%). Po konwersji najjaÅ›niejszy obszar nieba wypad³ ni z
gruszki ni z pietruszki na poziomie 100%. Ma³o tego... musia³em
wizualnie ocenić gdzie sÄ… te obszary gdy¿ w Szopie chyba nie ma opcji,
która podÅ›wietla takie w³aÅ›nie miejsca.

Cofnij siÄ™ i zrób konwersjÄ™ raz jeszcze, ¿eby mieć zapas. W szopie jest etap zbierania części sk³adowych hdra i tam suwaczek mo¿na postawić z prawej strony, a nawet oszukać trochÄ™ system podajÄ…c zani¿one wartoÅ›ci ev.

Takie zdjÄ™cia czasem lepiej sk³adać rÄ™cznie z dwóch sk³adowych: nieba i ziemi. Osobno obrabiasz oba i potem ³Ä…czysz warstwami. UjÄ™cia z oknami wyglÄ…dajÄ… tak lepiej ni¿ z HDRa.

--
pozdrawia Adam
ró¿ne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/na Å›cianach powiesi³em mazy, zdjÄ™cia to ja mam za oknem.../

13 Data: Maj 23 2013 11:03:30
Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
Autor: Marek 

W dniu 2013-05-23 07:37, Janko Muzykant pisze:

A, bo jak siÄ™ robi HDRy, to siÄ™ robi inaczej ni¿ tak, jak napisa³em
wcześniej. Po pierwsze jednak, po co Ci HDR do takiego zdjęcia jak na
poczÄ…tku? Spokojnie wiÄ™kszoæ sprzÄ™tu zdejmie to jednym podejÅ›ciem.

To akurat by³a przymiarka. PlanujÄ™ wypad w plener, gdzie mo¿e siÄ™ okazać to przydatnÄ… technikÄ…. Chcia³em siÄ™ zmierzyć z tematem aby wiedzieć czy dam sobie radÄ™ zanim zacznÄ™ focić w docelowych miejscach.

Ale masz w³aÅ›nie patrzyć, a nie wyobra¿ać sobie :)

W³aÅ›nie! :-D No i chcia³bym doprowadzić do tej sytuacji. Gdy histogram w PS w ciula mnie robi, to mam z tym k³opot.

Od lat ró¿ne, tak¿e profi zlecenia robiÄ™ na byle jakim monitorze,
ustawionym na oko (a ściślej na to:
http://as.elte-s.com/patrz/kalibrator.htm ) i nie ma problemu. KonwersjÄ™
nale¿y wykonać podczas przejÅ›cia 32>16, masz tam bogate narzÄ™dzia. Potem
trzeba tylko doszlifować nieliniowoæ takiego zdjÄ™cia jak ka¿dego
''normalnego''.

Zerknij tu:
http://img694.imageshack.us/img694/3748/20130523104308.jpg

Pierwszy histogram jest "symulacjÄ…" tego co bÄ™dzie po konwersji. Drugi z nich to jest to co otrzymujÄ™ faktycznie. Czyli "widzÄ™", ¿e bÄ™dzie to obraz z bardzo du¿Ä… przewagÄ… s³abo doÅ›wietlonych obszarów a otrzymujÄ™ obraz z mnóstwem Å›rednich tonów. Ma³o tego, skoro histogram k³amie, to pomyÅ›la³em, ze zweryfikujÄ™ przepalone obszary podÅ›wietlajÄ…c je. Tu te¿ kiszka bo chyba w PS nie ma takiej opcji. To w³aÅ›nie chcia³em przekazać.

Takie zdjÄ™cia czasem lepiej sk³adać rÄ™cznie z dwóch sk³adowych: nieba i
ziemi. Osobno obrabiasz oba i potem ³Ä…czysz warstwami. UjÄ™cia z oknami
wyglÄ…dajÄ… tak lepiej ni¿ z HDRa.

Ha, a ju¿ zak³ada³em, ¿e na okrÄ™¿nÄ… drogÄ… rozwiÄ…za³em problem. :-)

--
Pozdrawiam
Marek

Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego



Grupy dyskusyjne