Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego
1 | Data: Maj 22 2013 11:34:38 |
Temat: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego | |
Autor: Marek | Witam, 2 |
Data: Maj 22 2013 17:50:00 | Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego | Autor: Janko Muzykant | W dniu 2013-05-22 11:34, Marek pisze: W trakcie przetwarzania zrodzi³ mi siÄ™ spory problem z mapowaniem tonów. Mniej wiÄ™cej wyglÄ…da to tak: najpierw mamy obraz rzeczywisty, zastany, widziany przeciÄ™tnymi oczyma, od praktycznie zera (Å›rodek jaskini, latarki zgaszone) do mniej wiÄ™cej 20ev - s³oneczne sceny. Samo s³oÅ„ce oczywiÅ›cie wykracza poza tÄ™ skalÄ™, ale widzimy go jako ''bia³e'' po prostu. Teraz matryca musi to zarejestrować i jeÅ›li jest dobra, z³apie kilkanaÅ›cie ev, z czego nieco mniej bÄ™dzie mia³o wartoæ obrazotwórczÄ…, a reszta do niczego siÄ™ nie nada (zbyt niska rozdzielczoæ u¿yteczna, czyli po prostu wszystko ginie w szumie). To, co ponad i poni¿ej nie zarejestruje siÄ™ w ogóle. W praktyce jednak sporo wspó³czesnych matryc rejestruje wiÄ™kszoæ scen i robi to dobrze. W tym momencie przestaje mieć znaczenie pojÄ™cie dynamiki rzeczywistej (bo jest zwiÄ…zane z obserwacjÄ…). Kolejno nale¿y skompresować sygna³ zarejestrowany w przestrzeni 12/14 bitów do oÅ›miu i nale¿y to zrobić nieliniowo, zgodnie z estetykÄ…. Na tym etapie ju¿ nic nie ginie, zmniejsza siÄ™ tylko rozdzielczoæ tonalna, który to problem nie ma praktycznie znaczenia (stosuje siÄ™ mechanizmy dyfuzji). W koÅ„cu gdzieÅ› ten obraz wyÅ›wietlamy albo drukujemy i przedstawiamy transformacjÄ™ tego, co zobaczy³ aparat na medium docelowe. Jego w³asna dynamika (rzeczywista) nie ma nic wspólnego z dynamikÄ… przedstawionÄ…. Wa¿ne tylko, aby ta druga zosta³a zawarta w ramach wyznaczonych pierwszÄ…, bo inaczej coÅ› nam przepadnie (cienie albo Å›wiat³a). Nie ma jednak z tym problemu, bo kompresjÄ™ mo¿emy przeprowadzać jak chcemy (w szczególnoÅ›ci nawet na tekturÄ™ falistÄ… :) StÄ…d te¿ np. na kiepskich rzutnikach bÄ™dziemy w stanie ukazać ca³Ä… dynamikÄ™ rejestrowanÄ…, ale sam obraz bÄ™dzie marny, gdy¿ ograniczony do znacznie ni¿szej ni¿ oÅ›miobitowa przestrzeni. ZresztÄ… pojÄ™cie ''bitów'' te¿ nic nie mówi, bo mo¿emy zdjÄ™cia przedstawiać na jednym bicie (na kolor), byle z du¿Ä… rozdzielczoÅ›ciÄ…. W koÅ„cu tak drukujÄ… drukarki. Do przekszta³ceÅ„ mo¿na u¿ywać krzywych i podobnych narzÄ™dzi, ale nie ''jasnoÅ›ci/kontrastu'' czy automatów. Patrz na histogram i dbaj, by nic nie wyciąć poza przestrzeÅ„. HDRy to trochÄ™ inna bajka, ale zawsze jest gdzieÅ› etap, gdy trzeba u¿yć oka, a nie automatu. -- pozdrawia Adam ró¿ne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /nie chce ci siÄ™ dziÅ› nic robić? - zwal to na ogólnoÅ›wiatowy kryzys/ 3 |
Data: Maj 22 2013 22:51:36 | Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego | Autor: Marek | W dniu 2013-05-22 17:50, Janko Muzykant pisze: Mniej wiÄ™cej wyglÄ…da to tak: najpierw mamy obraz rzeczywisty, zastany, No tak... to jasne jak bia³e s³oÅ„ce o +20ev :-D Teraz matryca musi to zarejestrować i jeÅ›li jest dobra, z³apie To te¿ jasne. Mniej wiÄ™cej tak postÄ™pujÄ™. Kolejno nale¿y skompresować sygna³ zarejestrowany w przestrzeni 12/14 A czemu tak? Ja staram siÄ™ dok³adnie odwrotnie postÄ™pować czyli konwertujÄ™ RAWy z domyÅ›lnymi ustawieniami ACR (nazwijmy to konwersjÄ… "liniowÄ…") to postaci 16-bitowej. Potem sk³adam otrzymane obrazy do postaci 32-bitowej (float - czyli powstaje HDR) a dopiero potem konwertujÄ™ nieliniowo do 16 czy 8 bitów. Na tym etapie mam pewien k³opot - o czym wspomina³em i co ni¿ej rozwinÄ™. > > HDRy to trochÄ™ inna bajka, ale zawsze jest gdzieÅ› etap, gdy trzeba u¿yć > oka, a nie automatu. > I tu jest ten problem - przechodzimy do sedna. Mój problem bardziej dotyczy pos³ugiwania siÄ™ narzÄ™dziami ni¿ samej teorii HDRów. Zaka³a rozwoju jakÄ… jest marketing, zablokowa³ masowÄ… produkcjÄ™ monitorów HDR wiÄ™c cholernie kiepsko pracuje siÄ™ na zwyk³ych IPSach czy co tam siÄ™ ma. To równie¿ wp³ywa na sposób pracy. Obraz jaki zaprezentowa³em by³ przetwarzany jako HDR trochÄ™ "na pa³Ä™". Polega³o to mniej wiÄ™cej na tym, ¿e bardziej sobie wyobra¿a³em co otrzymam po konwersji ni¿ widzia³em to na ekranie. Drugi k³opot to potrzeba przeprowadzenia innego mapowania tonów dla poszczególnych części obrazu. Na przytaczanym przyk³adzie powsta³y dwa obszary: powy¿ej i poni¿ej linii brzegowej morza. Poradzi³em sobie jak góral wiÄ…¿Ä…cy buta d¿d¿ownicÄ…. Wydaje mi siÄ™, ¿e to nie do koÅ„ca w³aÅ›ciwa droga. Mianowicie najpierw ca³oæ skonwertowa³em do postaci 16 bitowej (nieliniowo). Histogram pokazujÄ…cy to co uzyskam nie wykaza³, ¿e niebo zostanie przeÅ›wietlone a wrÄ™cz, ¿e bÄ™dÄ™ mia³ spory zapas dynamiki (na oko 30%). Po konwersji najjaÅ›niejszy obszar nieba wypad³ ni z gruszki ni z pietruszki na poziomie 100%. Ma³o tego... musia³em wizualnie ocenić gdzie sÄ… te obszary gdy¿ w Szopie chyba nie ma opcji, która podÅ›wietla takie w³aÅ›nie miejsca. Co wiÄ™c zrobi³em? Z obrazu HDR wyciÄ…³em obszar morza i w górÄ™ i skonwertowa³em do 16 bitów w/g innych, przy okazji bardziej zgodnych z mojÄ… wizjÄ… ustawieÅ„. Dalej pracowa³em w 16 bitach jako bardziej przewidywalnych w konwersji do 8 bitów (i przy okazji pozwalajÄ…cych na mniej stratnÄ… pracÄ™). Druga, ca³kowicie automatyczna konwersja z 16 na 8 bitów nie powodowa³a ekscesów. StÄ…d moje pytania w stylu "jak ¿yć" w wÄ…tku otwierajÄ…cym. -- Pozdrawiam Marek 4 |
Data: Maj 22 2013 14:48:55 | Temat: Re: Problem z kontrol± zakresu tonalnego | Autor: Slon |
Faktycznie, chujowe to twoje zycie z takimi problemami, jakie od dawna tu przedstawiasz. Slon 5 |
Data: Maj 23 2013 00:25:35 | Temat: Re: Problem z kontrol± zakresu tonalnego | Autor: Marek | W dniu 2013-05-22 23:48, Slon pisze: Faktycznie, chujowe to twoje zycie z takimi problemami, Dziêki za spostrze¿enia na temat ¿ycia mojego. A teraz wola³bym podyskutowaæ na temat zgodny z tre¶ci± w±tku. -- Pozdrawiam Marek 6 |
Data: Maj 22 2013 15:44:32 | Temat: Re: Problem z kontrol± zakresu tonalnego | Autor: Slon | On Wednesday, May 22, 2013 6:25:35 PM UTC-4, Marek wrote: W dniu 2013-05-22 23:48, Slon pisze: Tobie to trzeba jak krowie na miedzy... Mozesz zyc dalej chujowo, albo wyciagnac wnioski z uwag - nie tylko moich. Slon 7 |
Data: Maj 23 2013 18:23:37 | Temat: Re: Problem z kontrol± zakresu tonalnego | Autor: Marek | W dniu 2013-05-23 00:44, Slon pisze:
A jakie¿ s± to uwagi? 1. Poczytaj zanim zdjêcia robiæ bêdziesz? ok poczyta³em i zacz±³em zdjêcia robiæ 2. Wdra¿am wyczytan± wiedzê, robiê zdjêcia, przetwarzam je i konsultujê bie¿±ce kwestie... Te¿ Ci siê to nie podoba. -- Pozdrawiam Marek 8 |
Data: Maj 23 2013 07:03:51 | Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego | Autor: Marek Dyjor | Marek wrote: A czemu tak? Ja staram siÄ™ dok³adnie odwrotnie postÄ™pować czyli bo¿e ale masz problemy... a mo¿e zacznij dla odmiany robić jakieÅ› zdjÄ™cia, wiem, ¿e to ja³owe zajÄ™cie ale w sumie bardzo fajne... tak sobie chodzisz po Å›wiecie i robisz zdjÄ™cia nie myÅ›lać o bitach i hdrach. 9 |
Data: Maj 23 2013 10:21:47 | Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego | Autor: Marek | W dniu 2013-05-23 07:03, Marek Dyjor pisze: a mo¿e zacznij dla odmiany robić jakieÅ› zdjÄ™cia, wiem, ¿e to ja³owe No przecie¿ nawet prezentujÄ™ jedno z nich :-) -- Pozdrawiam Marek 10 |
Data: Maj 23 2013 17:11:29 | Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego | Autor: Marek Dyjor | Marek wrote: W dniu 2013-05-23 07:03, Marek Dyjor pisze: tylko ze to zdjÄ™cie jest tylko pretekstem to wywodów teoretycznych. 11 |
Data: Maj 23 2013 18:24:40 | Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego | Autor: Marek | W dniu 2013-05-23 17:11, Marek Dyjor pisze: tylko ze to zdjÄ™cie jest tylko pretekstem to wywodów teoretycznych. Praktycznych tym razem. :-) -- Pozdrawiam Marek 12 |
Data: Maj 23 2013 07:37:49 | Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego | Autor: Janko Muzykant | W dniu 2013-05-22 22:51, Marek pisze: A czemu tak? Ja staram siÄ™ dok³adnie odwrotnie postÄ™pować czyli A, bo jak siÄ™ robi HDRy, to siÄ™ robi inaczej ni¿ tak, jak napisa³em wczeÅ›niej. Po pierwsze jednak, po co Ci HDR do takiego zdjÄ™cia jak na poczÄ…tku? Spokojnie wiÄ™kszoæ sprzÄ™tu zdejmie to jednym podejÅ›ciem. Ale po drugie... I tu jest ten problem - przechodzimy do sedna. Mój problem bardziej Ale masz w³aÅ›nie patrzyć, a nie wyobra¿ać sobie :) Od lat ró¿ne, tak¿e profi zlecenia robiÄ™ na byle jakim monitorze, ustawionym na oko (a Å›ciÅ›lej na to: http://as.elte-s.com/patrz/kalibrator.htm ) i nie ma problemu. KonwersjÄ™ nale¿y wykonać podczas przejÅ›cia 32>16, masz tam bogate narzÄ™dzia. Potem trzeba tylko doszlifować nieliniowoæ takiego zdjÄ™cia jak ka¿dego ''normalnego''. Drugi k³opot to potrzeba przeprowadzenia innego mapowania tonów dla Cofnij siÄ™ i zrób konwersjÄ™ raz jeszcze, ¿eby mieć zapas. W szopie jest etap zbierania części sk³adowych hdra i tam suwaczek mo¿na postawić z prawej strony, a nawet oszukać trochÄ™ system podajÄ…c zani¿one wartoÅ›ci ev. Takie zdjÄ™cia czasem lepiej sk³adać rÄ™cznie z dwóch sk³adowych: nieba i ziemi. Osobno obrabiasz oba i potem ³Ä…czysz warstwami. UjÄ™cia z oknami wyglÄ…dajÄ… tak lepiej ni¿ z HDRa. -- pozdrawia Adam ró¿ne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /na Å›cianach powiesi³em mazy, zdjÄ™cia to ja mam za oknem.../ 13 |
Data: Maj 23 2013 11:03:30 | Temat: Re: Problem z kontrolÄ… zakresu tonalnego | Autor: Marek | W dniu 2013-05-23 07:37, Janko Muzykant pisze: A, bo jak siÄ™ robi HDRy, to siÄ™ robi inaczej ni¿ tak, jak napisa³em To akurat by³a przymiarka. PlanujÄ™ wypad w plener, gdzie mo¿e siÄ™ okazać to przydatnÄ… technikÄ…. Chcia³em siÄ™ zmierzyć z tematem aby wiedzieć czy dam sobie radÄ™ zanim zacznÄ™ focić w docelowych miejscach. Ale masz w³aÅ›nie patrzyć, a nie wyobra¿ać sobie :) W³aÅ›nie! :-D No i chcia³bym doprowadzić do tej sytuacji. Gdy histogram w PS w ciula mnie robi, to mam z tym k³opot. Od lat ró¿ne, tak¿e profi zlecenia robiÄ™ na byle jakim monitorze, Zerknij tu: http://img694.imageshack.us/img694/3748/20130523104308.jpg Pierwszy histogram jest "symulacjÄ…" tego co bÄ™dzie po konwersji. Drugi z nich to jest to co otrzymujÄ™ faktycznie. Czyli "widzÄ™", ¿e bÄ™dzie to obraz z bardzo du¿Ä… przewagÄ… s³abo doÅ›wietlonych obszarów a otrzymujÄ™ obraz z mnóstwem Å›rednich tonów. Ma³o tego, skoro histogram k³amie, to pomyÅ›la³em, ze zweryfikujÄ™ przepalone obszary podÅ›wietlajÄ…c je. Tu te¿ kiszka bo chyba w PS nie ma takiej opcji. To w³aÅ›nie chcia³em przekazać. Takie zdjÄ™cia czasem lepiej sk³adać rÄ™cznie z dwóch sk³adowych: nieba i Ha, a ju¿ zak³ada³em, ¿e na okrÄ™¿nÄ… drogÄ… rozwiÄ…za³em problem. :-) -- Pozdrawiam Marek |