Grupy dyskusyjne   »   Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różnist e AWD

Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różnist e AWD



1 Data: Luty 12 2009 19:41:51
Temat: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 

Przedni napęd i tylny oraz różniste AWD

Jak już zostało wielokrotnie napisane -- w WFD te same koła przenoszą siły
poprzeczne, i wzdłużne, podczas gdy w RWD koła tylne przenoszą siły wzdłużne
(prostopadłe do osi obrotu koła) a przednie koła przenoszą siły poprzeczne
(równoległe do osi obrotu koła) przez co RWD jest lepszym napędem do
sterownia niż FWD. Ponadto FWD jest lepszy do napędzania przy jeździe
do przodu a RWD do hamowania. :)

No i dochodzę do wniosku, że niepotrzebnie upierałem się przy przewadze
RWD nad FWD, bo jednak nie po to człowiek płaci kilkadziesiąt (lub kilka
razy po kilkadziesiąt) tysięcy złotych, aby hamować czy sterować, a po
to, aby jeździć!! Czasami bywa i tak, że człowiek jedzie pół dnia -- po
autostradzie, a hamuje przy okazji tej długiej jazdy raptem kilka czy
kilkanaście sekund!!!

Czy więc ;) dla tych kilku chwil warto przenosić napęd z przodu na tył?
Nie warto!!! Samochodem trzeba jeździć, nie hamować czy sterować -- mówi
choćby o tym sama nazwa 'samochód', nie 'samoster' czy 'samostop'. ;)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....



2 Data: Luty 12 2009 20:14:59
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: DoQ 

Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

Czy więc ;) dla tych kilku chwil warto przenosić napęd z przodu na tył?
Nie warto!!! Samochodem trzeba jeździć, nie hamować czy sterować -- mówi
choćby o tym sama nazwa 'samochód', nie 'samoster' czy 'samostop'. ;)


Jeszcze ze 3 wątki załóż na ten temat i koniecznie czwarty o obowiązku włączania świateł w dzień.


Pozdrawiam
Pawel

3 Data: Luty 12 2009 21:18:38
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Tomasz Pyra 

Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

Przedni napęd i tylny oraz różniste AWD

Jak już zostało wielokrotnie napisane -- w WFD te same koła przenoszą siły
poprzeczne, i wzdłużne, podczas gdy w RWD koła tylne przenoszą siły wzdłużne
(prostopadłe do osi obrotu koła) a przednie koła przenoszą siły poprzeczne
(równoległe do osi obrotu koła) przez co RWD jest lepszym napędem do
sterownia niż FWD. Ponadto FWD jest lepszy do napędzania przy jeździe
do przodu a RWD do hamowania. :)

No tak, tylko jak wyjaśnisz że FWD wygrywają na rajdach z RWD właśnie o wyższe prędkości na łukach. ;)
Inna sprawa że na torach wyścigowych wygrywają RWD.

Druga sprawa - to RWD jest lepszy do napędzania, wystarczy popatrzeć że FWD chociaż by miał 1000KM nie przyspieszy szybciej niż w około 6s do 100km/h. W przypadku RWD można przyspieszać dwa razy szybciej.
No i w RWD nie będzie wyszarpywać kierownicy z rąk przy ruszaniu.

Hamowanie to jeden pies - hamuje się i tak hamulcami, a to na których kołach dopięty jest silnik to już ma mniejsze znaczenie.

RWD ma tą niezaprzeczalną zaletę że rozkłada lepiej obciążenie pomiędzy dwie osie - przód skręca i hamuje, a tył przyspiesza.

4 Data: Luty 13 2009 00:08:27
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Kocureq 

Tomasz Pyra pisze:

wystarczy popatrzeć że FWD chociaż by miał 1000KM nie przyspieszy szybciej niż w około 6s do 100km/h.

http://team.vtg.pl/samochody.html

Honda Civic jak rozumiem właśnie znika?

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=
      /   | [   GG# 1365999 ICQ# 31547220   ] |   \
(___(|_|_| [             ] |_|_|)___)

5 Data: Luty 13 2009 00:10:49
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: DoQ 

Kocureq pisze:

http://team.vtg.pl/samochody.html
Honda Civic jak rozumiem właśnie znika?

Hehe i prawie polowe slabsza :)


Pozdrawiam
Pawel

6 Data: Luty 13 2009 00:25:19
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Grzegorz Prędki 

Kocureq pisze:

Tomasz Pyra pisze:

wystarczy popatrzeć że FWD chociaż by miał 1000KM nie przyspieszy szybciej niż w około 6s do 100km/h.

http://team.vtg.pl/samochody.html

Honda Civic jak rozumiem właśnie znika?


A skrecac potrafi?

7 Data: Luty 13 2009 13:38:04
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Kocureq 

Grzegorz Prędki pisze:

wystarczy popatrzeć że FWD chociaż by miał 1000KM nie przyspieszy szybciej niż w około 6s do 100km/h.
http://team.vtg.pl/samochody.html
Honda Civic jak rozumiem właśnie znika?
A skrecac potrafi?

Co to ma za znaczenie? Tomasz nic o skręcaniu nie pisał, tylko formułował jakieś opinie na temat limitów przyspieszeń samochodów FWD.

Z tego co wiem, to tak - skręca i hamuje jak normalny samochód, tylko jest na konstrukcji rurowej + powłoka z włókna / innego tworzywa.

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=
      /   | [   GG# 1365999 ICQ# 31547220   ] |   \
(___(|_|_| [             ] |_|_|)___)

8 Data: Luty 13 2009 13:53:44
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Grzegorz Prędki 

Kocureq pisze:

Grzegorz Prędki pisze:
wystarczy popatrzeć że FWD chociaż by miał 1000KM nie przyspieszy szybciej niż w około 6s do 100km/h.
http://team.vtg.pl/samochody.html
Honda Civic jak rozumiem właśnie znika?
A skrecac potrafi?

Co to ma za znaczenie? Tomasz nic o skręcaniu nie pisał, tylko formułował jakieś opinie na temat limitów przyspieszeń samochodów FWD.

Z tego co wiem, to tak - skręca i hamuje jak normalny samochód, tylko jest na konstrukcji rurowej + powłoka z włókna / innego tworzywa.


Takie ma znaczenie, ze mowilismy o przenoszeniu mocy w miare cywilnych samochodach a nie wydumkach robionych do konkretnego celu. Seryjnie przeniesc np 300KM na tyl to nie jest wiekszy problem, na przod - nie wiem czy jest cos seryjnego z taka moca.

9 Data: Luty 13 2009 14:37:43
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Kocureq 

Grzegorz Prędki pisze:

Takie ma znaczenie, ze mowilismy o przenoszeniu mocy w miare cywilnych samochodach a nie wydumkach robionych do konkretnego celu.

Nie. W poście Tomka jest nawet mowa o rajdach - tam nie jeżdżÄ… cywilne samochody.

Seryjnie przeniesc np 300KM na tyl to nie jest wiekszy problem, na przod - nie wiem czy jest cos seryjnego z taka moca.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neon_SRT-4#Performance ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Cobalt_ss#SS_Turbocharged ?

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=
      /   | [   GG# 1365999 ICQ# 31547220   ] |   \
(___(|_|_| [             ] |_|_|)___)

10 Data: Luty 13 2009 15:30:04
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Grzegorz Prędki 

Kocureq pisze:

Grzegorz Prędki pisze:
Takie ma znaczenie, ze mowilismy o przenoszeniu mocy w miare cywilnych samochodach a nie wydumkach robionych do konkretnego celu.

Nie. W poście Tomka jest nawet mowa o rajdach - tam nie jeżdżÄ… cywilne samochody.

Seryjnie przeniesc np 300KM na tyl to nie jest wiekszy problem, na przod - nie wiem czy jest cos seryjnego z taka moca.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neon_SRT-4#Performance ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Cobalt_ss#SS_Turbocharged ?


Ja tam widze max 260KM.

11 Data: Luty 13 2009 15:44:08
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Kocureq 

Grzegorz Prędki pisze:

Ja tam widze max 260KM.

Ja też, i co z tego? Nie było warunku seryjnych samochodów, nie było warunku skręcania ani hamowania...

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=
      /   | [   GG# 1365999 ICQ# 31547220   ] |   \
(___(|_|_| [             ] |_|_|)___)

12 Data: Luty 13 2009 16:01:14
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Grzegorz Prędki 

Kocureq pisze:

Grzegorz Prędki pisze:
Ja tam widze max 260KM.

Ja też, i co z tego? Nie było warunku seryjnych samochodów, nie było warunku skręcania ani hamowania...


Mialem kiedys seryjna turbobenzyne 245KM i FWD, zachcialo mi sie wiecej KM, zrobilem chipa na 280KM i przyspieszac normalnie to juz sie nie dalo. Przod sie za mocno odciazal i cala moc szla w gwizdek.

13 Data: Luty 13 2009 15:06:56
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Robert Rędziak 

On Fri, 13 Feb 2009 16:01:14 +0100, Grzegorz Prędki
<"klark[USUN"@TO> wrote:

Mialem kiedys seryjna turbobenzyne 245KM i FWD, zachcialo mi sie wiecej
KM, zrobilem chipa na 280KM i przyspieszac normalnie to juz sie nie
dalo. Przod sie za mocno odciazal i cala moc szla w gwizdek.

 Może pomyliłeś kolejność: najpierw przerabia się zawieszenie,
 hamulce, przeniesienie napędu, a na końcu silnik?

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

14 Data: Luty 13 2009 16:20:02
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Grzegorz Prędki 

Robert Rędziak pisze:

On Fri, 13 Feb 2009 16:01:14 +0100, Grzegorz Prędki
<"klark[USUN"@TO> wrote:

Mialem kiedys seryjna turbobenzyne 245KM i FWD, zachcialo mi sie wiecej KM, zrobilem chipa na 280KM i przyspieszac normalnie to juz sie nie dalo. Przod sie za mocno odciazal i cala moc szla w gwizdek.

 Może pomyliłeś kolejność: najpierw przerabia się zawieszenie,
 hamulce, przeniesienie napędu, a na końcu silnik?


Seryjnie mial szpere, wieksze hamulce, inne sprezyny, amortyzatory, grubsze stabilizatory niz wersja 15KM slabsza. Mysle, ze zapas z fabryki byl wieksze niz na te 15KM.

15 Data: Luty 13 2009 15:24:59
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Robert Rędziak 

On Fri, 13 Feb 2009 16:20:02 +0100, Grzegorz Prędki
<"klark[USUN"@TO> wrote:

Seryjnie mial szpere, wieksze hamulce, inne sprezyny, amortyzatory,
grubsze stabilizatory niz wersja 15KM slabsza. Mysle, ze zapas z fabryki
byl wieksze niz na te 15KM.

 Jak widać, niekoniecznie. Prawdopodobnie trzeba było popracować
 jeszcze popracować nad zawieszeniem (sztywniej, anti-lift kit),
 dać jeszcze mocniejszą szperę (jaką miałeś), zmienić przełożenia
 i dać przyczepniejsze opony? Co to za auto?

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

16 Data: Luty 15 2009 00:40:18
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Grzegorz Prędki 

Robert Rędziak pisze:

On Fri, 13 Feb 2009 16:20:02 +0100, Grzegorz Prędki
<"klark[USUN"@TO> wrote:

Seryjnie mial szpere, wieksze hamulce, inne sprezyny, amortyzatory, grubsze stabilizatory niz wersja 15KM slabsza. Mysle, ze zapas z fabryki byl wieksze niz na te 15KM.

 Jak widać, niekoniecznie. Prawdopodobnie trzeba było popracować
 jeszcze popracować nad zawieszeniem (sztywniej, anti-lift kit),
 dać jeszcze mocniejszą szperę (jaką miałeś), zmienić przełożenia
 i dać przyczepniejsze opony? Co to za auto?


Stwierdzilem, ze nie warto, autem chcialem jezdzic na codzien. Ciezko sie nie zgodzic z tym, ze RWD lepiej przenosza wieksze moce, teraz czesto ujezdzam takie E680 3,0 biturbo diesel, chyba 260KM i jest duzo fajniej nawet jak wylacze elektronike.

17 Data: Luty 15 2009 00:51:41
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Grzegorz Prędki 

E60 mialo byc :)

18 Data: Luty 15 2009 01:11:09
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Robert Rędziak 

On Sun, 15 Feb 2009 00:40:18 +0100, Grzegorz Prędki
<"klark[USUN"@TO> wrote:

Stwierdzilem, ze nie warto, autem chcialem jezdzic na codzien. Ciezko
sie nie zgodzic z tym, ze RWD lepiej przenosza wieksze moce,

 Oczywiście, ale to nie znaczy, że się nie da. 330KM Focus MkI RS
 i 500+KM Civic jeżdżą po polskich ulicach.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

19 Data: Luty 13 2009 16:34:33
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Kocureq 

Grzegorz Prędki pisze:

Mysle, ze zapas z fabryki byl wieksze niz na te 15KM.

Zależy. Są auta w których możesz kręcić wysoko i martwisz się tylko o paliwo, są takie gdzie po dodaniu 10 koni tracisz trakcję / sypie się skrzynia.

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=
      /   | [   GG# 1365999 ICQ# 31547220   ] |   \
(___(|_|_| [             ] |_|_|)___)

20 Data: Luty 13 2009 16:13:38
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Kocureq 

Grzegorz Prędki pisze:

Mialem kiedys seryjna turbobenzyne 245KM i FWD, zachcialo mi sie wiecej KM, zrobilem chipa na 280KM i przyspieszac normalnie to juz sie nie dalo. Przod sie za mocno odciazal i cala moc szla w gwizdek.

Bardzo podobnie się dzieje, gdy masz turbobenzynę 150 KM i zachce ci się 200 KM. To nie jest problem napędu, ale jego niedostosowania do zmienionego silnika.

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=
      /   | [   GG# 1365999 ICQ# 31547220   ] |   \
(___(|_|_| [             ] |_|_|)___)

21 Data: Luty 14 2009 22:42:14
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Grzegorz Prędki"

Mialem kiedys seryjna turbobenzyne 245KM i FWD, zachcialo mi
sie wiecej KM, zrobilem chipa na 280KM i przyspieszac normalnie to
juz sie nie dalo. Przod sie za mocno odciazal i cala moc szla w gwizdek.

W moim Volvo też idzie w gwizdek. (włącza się ASR)
Ale na letnich oponach zimą. :) Ciekawe, jak będzie latem.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

22 Data: Luty 13 2009 22:36:42
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Przemek V 


Użytkownik "Grzegorz Prędki"  napisał
w wiadomości


Takie ma znaczenie, ze mowilismy o przenoszeniu mocy w miare cywilnych
samochodach a nie wydumkach robionych do konkretnego celu. Seryjnie
przeniesc np 300KM na tyl to nie jest wiekszy problem, na przod - nie wiem
czy jest cos seryjnego z taka moca.

News z 21 stycznia:

"Produkcja najostrzejszego Focusa rozpoczęła się wczoraj w Saarlouis w
Niemczech. Nowy RS ma pod maską 2,5-litrowy motor wspomagany turbosprężarką.
Dzięki temu kierowca ma pod nogą stado 300 koni mechanicznych i 440 Nm
momentu obrotowego. Focus RS pierwsze 100 km/h "robi" w 5,9 sekundy,
pojedzie zaś maksymalnie 263 km/h."

A czy skręca to polecam artykuł w najnowszym "CAR". Wyjątkowo dobrze skręca.

23 Data: Luty 16 2009 00:43:16
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni nap?d i tylny oraz ró?niste AWD
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki 

Dnia 13.02.2009 Grzegorz Pr?dki <"klark[USUN"@TO> napisał/a:

Co to ma za znaczenie? Tomasz nic o skr?caniu nie pisa?, tylko
formu?owa? jakie? opinie na temat limitów przyspiesze? samochodów FWD.

Z tego co wiem, to tak - skr?ca i hamuje jak normalny samochód, tylko
jest na konstrukcji rurowej + pow?oka z w?ókna / innego tworzywa.


Takie ma znaczenie, ze mowilismy o przenoszeniu mocy w miare cywilnych
samochodach a nie wydumkach robionych do konkretnego celu. Seryjnie
przeniesc np 300KM na tyl to nie jest wiekszy problem, na przod - nie
wiem czy jest cos seryjnego z taka moca.

Cadillac Seville ;)

--
___________________________________________
Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net

24 Data: Luty 13 2009 01:20:02
Temat: Re: Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD
Autor: Bet 

W dniu 2009-02-12 21:18, Tomasz Pyra pisze:

RWD ma tą niezaprzeczalną zaletę że rozkłada lepiej obciążenie pomiędzy
dwie osie - przód skręca i hamuje, a tył przyspiesza.

ehh...teoria jedno, a praktyka drugie.

samochód RWD bez dodatkowych wspomagań (oprócz ukł. hamulcowego), czysta forma i sztuka prowadzenia,
w ciągłej, kilkuletniej eksploatacji:

zastanawiam się czy miałeś okazję obserwować jego/takiego zachowanie przy dynamicznej jezdzie: wczesnych redukcjach i jednoczesnym hamowaniu lub wczesnych redukcjach na niepewnej nawierzchni (mokrej lub sypkiej) albo z niedogrzanymi oponami. Zapewniam Cię, że dużo lepiej radzi sobie wtedy FWD.

Pal licho rozpędzanie - wystarczy generowane przez FWD - zdecydowanej większości wystarczy - i nie mówię wyłącznie o amatorach.

FWD ma niezaprzeczalną zaletę: już hamowanie silnikiem powoduje dociążenie przodu, przez co możemy agresywniej redukować - z większymi obrotami silnika - z mniejszym niebezpieczeństwem zablokowania kół. Spróbuj zrobić to samo RWD: u mnie mokra nawierzchnia+hamowanie i redukcja przy 50 kmh na II daje piękny odjazd tyłu (jeżeli jesteśmy w łuku) lub wyraźny pisk tylnych opon.

Inna sprawa: RWD potrafi tak samo ładnie ześliznąć się przodem na zewnętrzną stronę zakrętu. W FWD w tym przypadku puszczasz gaz i w większości pzypadków sytuacja sama się naprawi - samochód odzyska przyczepność (zaznaczam, że nie mówię o nawierzchni o zerowej przyczepności).

Tyle mojej praktyki. Dodatkowo patrzę w telewizor, oglądam rajd norwegii i nie widzę następców forda sierry i podobnych. Albo czterołapy, albo FWD. FWD naprawdę nie dlatego, że taniej.

RWD zabawniej, przyjemniej, może dlatego, że częściej musisz mieć się na baczności. Za to go lubię.

--
Bet

Przeprosiny --> przedni napęd i tylny oraz różniste AWD



Grupy dyskusyjne