Pytanie o technikę wykonania zdjęcia
1 | Data: Kwiecien 12 2013 10:13:47 |
Temat: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | |
Autor: Marek | Witam, 2 |
Data: Kwiecien 12 2013 10:57:28 | Temat: Re: Pytanie o technikê wykonania zdjêcia | Autor: Pawe³ Paw³owicz | W dniu 2013-04-12 10:13, Marek pisze: Witam, Jako czarne t³o bardzo sympatycznie spisuje siê czarny aksamit, je¶li jest do¶æ daleko od przedmiotu to praktycznie nie daje odblasku. Ale to raczej Photoshop. Brak struktury kropli wody na jab³ku po lewej stronie i wisz±ce w powietrzu jab³ka sk³aniaj± do takiej opinii. Pozdrawiam, Pawe³ 3 |
Data: Kwiecien 12 2013 11:09:04 | Temat: Re: Pytanie o technikê wykonania zdjêcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-12 10:57, Pawe³ Paw³owicz pisze: Jako czarne t³o bardzo sympatycznie spisuje siê czarny aksamit, je¶li W³a¶nie k³opot jest z przedmiotami le¿±cymi na "czerni". Ale to raczej Photoshop. Brak struktury kropli wody na jab³ku po lewej A tego nie dostrzegam akurat. Dostrzegam natomiast na dole "wygryzione" zielone jab³ko. Tak jakby za daleko zosta³o wymazane rêcznie albo materia³ co¶ przes³oni³ o ile w ogóle jest tam jaki¶ materia³. Jab³ko wydaje siê nie mieæ zag³êbieñ aby tak cieñ ukszta³towaæ. -- Pozdrawiam Marek 4 |
Data: Kwiecien 12 2013 10:58:50 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: JD | W dniu 2013-04-12 10:13, Marek pisze: Witam, Najprawdopodobniej szop, co nie znaczy, ¿e samym Å›wiat³em siÄ™ nie da tego osiÄ…gnąć. Åšwiat³a sceny muszÄ… siÄ™ zmieÅ›cić w pojemnoÅ›ci tonalnej matrycy a czerÅ„ i ciemne cienie muszÄ… wyjæ poza zakres rejestracji. -- Pozdrawiam JD 5 |
Data: Kwiecien 12 2013 11:17:39 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-12 10:58, JD pisze: Najprawdopodobniej szop, co nie znaczy, No w³aÅ›nie i w tym problem. Rozumiem, ¿e w Szopie mo¿na pog³Ä™bić cienie ale jeÅ›li te jab³ka le¿Ä… na czymÅ› czarnym, to wydaje mi siÄ™, ze trudno o materia³ / technikÄ™, która spowodowa³aby niewidocznoæ tej czerni. Zawsze materia³ ma jakÄ…Å› strukturÄ™ i trochÄ™ Å›wiat³a wyjdzie. Hipotetycznie mo¿na ustawić przy samym jab³ku ¼ród³o Å›wiat³a tak aby Å›rednica jab³ka stanowi³a odleg³oæ na której spadek jasnoÅ›ci tego Å›wiat³a bÄ™dzie znaczÄ…cy. Ale raczej nie tÄ™dy droga, jak mi siÄ™ wydaje. -- Pozdrawiam Marek 6 |
Data: Kwiecien 12 2013 11:22:20 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: JD | W dniu 2013-04-12 11:17, Marek pisze: W dniu 2013-04-12 10:58, JD pisze: Nie tÄ™dy. Jab³ka na szybÄ™, a oddalić t³o. -- Pozdrawiam JD 7 |
Data: Kwiecien 12 2013 13:07:48 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-12 11:22, JD pisze: Nie tÄ™dy. Sprytne :-) SpróbujÄ™ w ten sposób. DziÄ™ki. -- Pozdrawiam Marek 8 |
Data: Kwiecien 12 2013 11:56:04 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: mt | W dniu 2013-04-12 10:13, Marek pisze: Witam, Jakaś Maya czy inny Maxwell Render i tworzysz! :) -- marcin 9 |
Data: Kwiecien 12 2013 11:57:37 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: mt | W dniu 2013-04-12 11:56, mt pisze: W dniu 2013-04-12 10:13, Marek pisze: Oo, tu nawet masz przyk³ad: http://www.maxwellrender.com/index.php/gallery/images/5/3/11 -- marcin 10 |
Data: Kwiecien 12 2013 13:11:14 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-12 11:57, mt pisze:
eee tam - póki co muszÄ™ siÄ™ nacieszyć fotografiÄ… :-) P.S. A efekt niesamowicie realistyczny. Nawet w programach 3D trzeba g³ówkować nad stworzeniem materia³ów oddajÄ…cych rzeczywiste. Jestem pe³en uznania dla autora :-) -- Pozdrawiam Marek 11 |
Data: Kwiecien 12 2013 13:20:14 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: mt | W dniu 2013-04-12 13:11, Marek pisze: W dniu 2013-04-12 11:57, mt pisze: Tak jak i inne przyk³ady z tej strony programu. Maxwell Render to bardzo dobry silnik renderujÄ…cy, zresztÄ… od niedawna istnieje równie¿ jako darmowa wtyczka do darmowego SketchUp (rozdzia³ka renderu ograniczona do 800 px). OczywiÅ›cie trzeba siÄ™ trochÄ™ wczeÅ›niej pomÄ™czyć nad siatkÄ…. A przyk³ad z pierwszego Twojego postu to te¿ raczej render a nie zdjÄ™cie. -- marcin 12 |
Data: Kwiecien 12 2013 15:37:36 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-12 13:20, mt pisze:
Heh, jeÅ›li tak, to autor zdjÄ™cia zadba³ o najdrobniejsze detale. RozÅ›wietlenie u góry zdradza ¼ród³o Å›wiat³a o wiÄ™kszej powierzchni. Zwykle w programach 3D ludzie wstawiajÄ… Å›wiat³o typu omni lub spotlight i pozamiatane. -- Pozdrawiam Marek 13 |
Data: Kwiecien 12 2013 16:01:24 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: mt | W dniu 2013-04-12 15:37, Marek pisze: W dniu 2013-04-12 13:20, mt pisze: No i? Zwykle w programach 3D ludzie wstawiajÄ… Å›wiat³o typu omni lub spotlight Bzdura. Przejrzyj sobie resztÄ™ przyk³adowych renderów na stronie, którÄ… Ci poda³em, to zobaczysz, ¿e nad ¼ród³ami Å›wiat³a i odblaskami mo¿na panować praktycznie dowolnie. -- marcin 14 |
Data: Kwiecien 12 2013 16:43:40 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek Dyjor | mt wrote: W dniu 2013-04-12 15:37, Marek pisze: facet nie widzia³ nigdy efektów pracy programu do renderingu... 15 |
Data: Kwiecien 12 2013 19:51:08 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-12 16:43, Marek Dyjor pisze:
3D Studio Max by³o kilka lat temu podstawowym narzÄ™dziem mojej pracy przy tworzeniu videoklipów, projektowaniu ikon 3D itp. -- Pozdrawiam Marek 16 |
Data: Kwiecien 12 2013 20:18:12 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-12 19:51, Marek pisze: facet nie widzia³ nigdy efektów pracy programu do renderingu... P.S. Nie wiem jakimi torami podÄ…¿a Twoja logika. Na podstawie czego takie twierdzenie? Odbieram to jako TwojÄ… chęć bycia na si³Ä™ uszczypliwym nawet w sytuacjach, w których trudno siÄ™ niÄ… wykazać. Napisa³em, ¿e niewiele osób dba o detale tworzÄ…c tak wierne renderingi - a zamiast tego idÄ… na ³atwiznÄ™ wybierajÄ…c ¼ród³a typu omni lub spotlight. Prawda? Jaka jest Twoja dedukcja co do tego co widzia³em a czego nie? A mo¿e chodzi Ci o statystyki jakieÅ›, ¿e w/g np. badaÅ„ GUS wiÄ™kszoæ grafików dba o detale przy renderowaniu a skoro na mnie robi wra¿enie taka dba³oæ, to znaczy, ¿e w ¿yciu nie widzia³em efektów pracy programów??? To chore wnioski. -- Pozdrawiam Marek 17 |
Data: Kwiecien 13 2013 01:59:43 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek Dyjor | Marek wrote: W dniu 2013-04-12 16:43, Marek Dyjor pisze: wiem wiem... a fotografiÄ… sie zawodowo zajmowa³eÅ› ju¿ w podstawówce... 18 |
Data: Kwiecien 13 2013 13:33:03 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-13 01:59, Marek Dyjor pisze:
WidzÄ™, ¿e uparcie kontynuujesz swojÄ… politykÄ™ lekcewa¿enia... -- Pozdrawiam Marek 19 |
Data: Kwiecien 13 2013 13:54:04 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek Dyjor | Marek wrote: W dniu 2013-04-13 01:59, Marek Dyjor pisze: mam wredny z³oÅ›liwy charakter :) i czyta³em twoje wynurzenia o audiofili¼mie... niestety dla mnie ktoÅ› kto sie porzyznaje publicznie do bycia audiofilem ustawia sie na tej samej pó³ce co ktoÅ› kto wierzy w zamach w smoleÅ„sku czy w jakiegos boga/bogów. 20 |
Data: Kwiecien 13 2013 15:24:23 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-13 13:54, Marek Dyjor pisze: i czyta³em twoje wynurzenia o audiofili¼mie... Taaa... i to mówi ten, kto wierzy, ¿e reaktancja to ruch zawiÄ…zany przez Coulomba, który doczeka³ siÄ™ rezonansu po podpisaniu paktu z impedancjÄ… :-D A Ohm stawia³ temu wszystkiemu bierny opór! haha Z takim podejÅ›ciem nie dziwiÄ™ siÄ™ Twojemu niezrozumieniu podstawowych praw z dziedziny akustyki. Szczerze mówiÄ…c traktowa³em CiÄ™ jako powa¿nego cz³owieka mimo umiarkowanej inklinacji ku trolowaniu. JeÅ›li jednak naÅ›miewasz siÄ™ z osób, które ukoÅ„czy³y wydzia³y uczelni zwiÄ…zanych z akustykÄ… wnÄ™trz, in¿ynieriÄ… d¼wiÄ™ku itp traktujÄ…c ich wiedzÄ™ jako szarlataneriÄ™, to wybacz... ale jest to obciachowe. Masz jednÄ… paskudnÄ… cechÄ™: na si³Ä™ próbujesz obracać kota ogonem po to aby z kogoÅ› g³upka robić. Dwa ostatnie przyk³ady. 1. W tym wÄ…tku stwierdzi³eÅ›, ¿e mój zachwyt nad czyimÅ› dbaniem o detale przy renderowaniu sceny oznacza mojÄ… ciemnotÄ™ - ¿e nigdy programu renderujÄ…cego na oczy nie widzia³em. 2. Wmawiasz mi, ¿e okreÅ›li³em siÄ™ mianem audiofila. Nigdy to nie nastÄ…pi³o. Nigdzie tego nie napisa³em. Korzystam z wiedzy jakÄ… na uczelni zdoby³em w celu zapewnienia sobie mo¿liwie du¿ej wiernoÅ›ci ods³uchu. Traktujesz w zwiÄ…zku z tym mnie jak jakiegoÅ› przyg³upa. JakoÅ› nie chcÄ™ uczestniczyć w Twoim obciachowym Å›wiecie. Sorki. -- Pozdrawiam Marek 21 |
Data: Kwiecien 13 2013 16:31:01 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek Dyjor | Marek wrote: W dniu 2013-04-13 13:54, Marek Dyjor pisze: Z takim podejÅ›ciem nie dziwiÄ™ siÄ™ Twojemu niezrozumieniu podstawowych zwykle nie trzeba z nikogo g³upka robić... ;-) 2. Wmawiasz mi, ¿e okreÅ›li³em siÄ™ mianem audiofila. Nigdy to nie pa pa... cmok cmok... 22 |
Data: Kwiecien 13 2013 17:25:49 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: JD | W dniu 2013-04-13 15:24, Marek pisze: 23 |
Data: Kwiecien 13 2013 23:10:35 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-13 17:25, JD pisze:
To nie tak. Widywa³em w codziennej pracy, ¿e graficy wcale nie tak rzadko stosowali najbardziej prymitywne Å›wiat³a przy renderowaniu scen. A bo czas ich ogranicza³ albo chcieli "tylko" zobaczyć coÅ› tam, co potem zosta³o w scenie. Scena wyglÄ…da przekonujÄ…co gdy ka¿dy jej detal jest przekonujÄ…cy. Wystarczy zaniedbać jakÄ…Å› pierdo³Ä™ i ca³y projekt jest sztuczny nawet w oczach osób niezwiÄ…zanych z grafikÄ…. Nawet jeÅ›li te osoby nie sÄ… w stanie powiedzieć co jest nie tak, mówiÄ…, ¿e wyglÄ…da sztucznie. Praktycznie zawsze chodzi o Å›wiat³a. Np. jeÅ›li bias jest ¼le ustawiony to powstaje efekt, ¿e pod postaciÄ… nie ma cienia. Postać "unosi siÄ™" nad pod³o¿em. Itd itp JeÅ›li wiem, ¿e scena jest syntetyczna, to ju¿ z nawyku analizujÄ™ w pierwszej kolejnoÅ›ci rozk³ad cieni i rozÅ›wietleÅ„. Nie bardzo rozumiem dlaczego uwa¿asz, ¿e konfabulujÄ™ jeÅ›li wyrazi³em swoje uznanie dla autora zdjÄ™cia jakie przytaczam? (o ile to w ogóle rendering). Goæ zadba³ o wa¿ny aspekt pracy i brawo mu za to. Tymczasem spotykam siÄ™ z krytykÄ…, ¿e bijÄ™ brawo. JeÅ›li jest dla mnie oczywiste, ¿e 2+2=4 a jakiÅ› uczeÅ„ w podstawówce dostanie za to wysokÄ… ocenÄ™, to te¿ bÄ™dÄ™ mu bi³ brawo, ¿e to pojÄ…³. Czy takie moje zachowanie mo¿e być podstawÄ… do naÅ›miewania siÄ™? Czy pochwa³a nawet za pierdo³y nie jest naturalnym zachowaniem siÄ™ cz³owieka wobec innych? Gdzie tu jest miejsce na konfabulacje? Przyznam siÄ™, ¿e ju¿ siÄ™ zabiera³em, za wyrenderowanie ba³wana z napisem Dyjor na kapeluszu ze ¼le skonfigurowanymi Å›wiat³ami aby udowodnić mu, ¿e bardzo ³atwo o takie b³Ä™dy. OdpuÅ›ci³em sobie aby nie nasiÄ…kać i nie trÄ…cić niepotrzebnÄ… z³oÅ›liwoÅ›ciÄ…. > Gdyby ktoÅ› mnie o to spyta³, to jestem osobÄ… technicznÄ…. Studiowa³em in¿ynieriÄ™ d¼wiÄ™ku na elektronice. Nie wierzÄ™ w jakieÅ› cuda typu, ¿e kabel g³oÅ›nikowy odwrotnie pod³Ä…czony gra lepiej (to nie ¿art - s³ysza³em to na w³asne uszy :-D ). To co zbudowa³em dla siebie poparte jest wiedzÄ… ksiÄ…¿kowÄ… i wyliczeniami matematycznymi. MogÄ™ zacytować strony podrÄ™czników. Wszystko co robi³em, to czysta fizyka a nie magia. Marek natomiast wk³ada w moje usta jakieÅ› magiczne teorie i co gorsze obra¿a kolegów po fachu.
Tak zapewne w jakimÅ› jest ale ja go nie mam. Wielokrotnie podkreÅ›la³em, ¿e sÄ… to moje poczÄ…tki. Wydaje mi siÄ™, ¿e fora sÄ… tak¿e a mo¿e i przede wszystkim dla osób niedoÅ›wiadczonych. JeÅ›li dana osoba wie wszystko w temacie to nie bÄ™dzie mia³a potrzeb zadawania pytaÅ„. Prawda? Jeszcze co do podrÄ™cznika: mam ich przeczytanych kilka(naÅ›cie) sztuk. Jednak¿e interesuje mnie fotografia ludzi a to zdjÄ™cie zaciekawi³o mnie od strony technicznej wiÄ™c spyta³em o detale. Czy Twoim zdaniem nie powinienem tego robić? Poczytaj sobie ostatnie wÄ…tki. Praktycznie ka¿dy z nich jest do wyjaÅ›nienia poza forum. Czy w zwiÄ…zku z tym forum nale¿y zamknąć? Chyba nie tÄ™dy droga, prawda? -- Pozdrawiam Marek 24 |
Data: Kwiecien 14 2013 00:40:57 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: trolling tone | W dniu 2013-04-13 23:10, Marek pisze: Gdyby ktoÅ› mnie o to spyta³, to jestem osobÄ… technicznÄ…. Studiowa³em Sorki, ¿e podepnÄ™ siÄ™ trochÄ™ OT, nigdy nie potrafi³em zrozumieć tej pogoni za perfekcyjnÄ… jakoÅ›ciÄ… d¼wiÄ™ku. Muzyki, która mnie krÄ™ci, mogÄ™ s³uchać w du¿ym rozrzucie jakoÅ›ciowym, ró¿nice s³yszÄ™, ale nie majÄ… dla mnie kluczowego znaczenia. Czy coÅ› jest ze mnÄ… nie tak? Na in¿ynierii d¼wiÄ™ku siÄ™ nie znam, ale raczej s³oÅ„ mi na ucho nie nadepnÄ…³, skoÅ„czy³em szko³Ä™ muzycznÄ… II stopnia, wciÄ…¿ jestem doæ aktywny muzycznie (choć nie zawodowo). Zwyczajnie nie rozumiem tych wszystkich "koniecznie lampowych wzmacniaczy" itp. teorii. Czy dla ludzi z audiofilskich krÄ™gów s³uchanie muzyki na sprzÄ™cie z niskiej pó³ki to naprawdÄ™ jakaÅ› tortura? JeÅ›li tak, to wyrazy wspó³czucia. 25 |
Data: Kwiecien 14 2013 11:37:44 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-14 00:40, trolling tone pisze:
Zapraszam :-) nigdy nie potrafi³em zrozumieć tej No coÅ› Ty! :-) Ka¿dy ma jakiegoÅ› Å›wira mniejszego lub wiÄ™kszego. Ja zwykle miewa³em wiÄ™kszego i to w nie jednym kierunku. Na in¿ynierii d¼wiÄ™ku siÄ™ nie znam, ale raczej s³oÅ„ mi na ucho nie Mia³em taki przedmiot: teoria i historia muzyki. By³ on prowadzony przez starszego profesora. ZajÄ™cia polega³y m.in. na s³uchaniu muzyki a potem omawianiu jej. Muzyka by³a odtwarzana z kiepskich jakoÅ›ciowo ¼róde³. Widzia³em jak mocno oddzia³uje ta muzyka na profesora mimo niskiej jakoÅ›ci reprodukcji. Ja natomiast dos³ownie a¿ w koÅ›ciach czu³em jak bardzo przeszkadza mi to gdy fortepian brzmi bardziej jakby ktoÅ› w garnek t³uk³. UlgÄ… dla ucha by³o gdy ktoÅ› siad³ do tego fortepianu w audytorium zamiast odtwarzać z g³oÅ›ników ten sam utwór. Mimowolnie bardziej skupia³em siÄ™ nad tym co mo¿na poprawić na sali od strony akustycznej aby choć trochÄ™ zbli¿yć do siebie brzmienie z obu tych ¼róde³. Wtedy ja zadawa³em sobie pytanie takie jak Ty to zrobi³eÅ›: czy ze mnÄ… coÅ› jest nie tak :-D Zwyczajnie nie rozumiem tych Tak! Dok³adnie tak jest! :-D To katastrofa wrÄ™cz cholernie komplikujÄ…ca ¿ycie :-D Skoro poruszy³eÅ› kwestiÄ™ sprzÄ™tu lampowego (podobnie jak p³yt winylowych, taÅ›m), to ze mnÄ… tu nie pogadasz. Tu mój Å›wir idzie w ca³kiem przeciwnÄ… stronÄ™: cyfrowego, krystalicznego d¼wiÄ™ku (choć o taki ju¿ trudno -> marketing + loudness war zniszczy³y Å›wiat muzyczny). Wzmacniacze lampowe brzmiÄ… inaczej bo generujÄ… charakterystyczne zniekszta³cenia. P³yty podobnie. Niektórzy nazywajÄ… to lepszym brzmieniem a ja pora¿kÄ…. Ale rozumiem to i nie krytykujÄ™ w odró¿nieniu od przypadków gdzie ludzie s³yszÄ… poprawÄ™ jakoÅ›ci gdy pod odtwarzacz DVD pod³o¿Ä… podk³adki lub odwrócÄ… przewód g³oÅ›nikowy. WracajÄ…c do zniekszta³ceÅ„. ZrobiliÅ›my na uczelni ciekawy eksperyment. RozebraliÅ›my w studio nagraniowym jednÄ… parÄ™ g³oÅ›ników ods³uchowych i rozstroiliÅ›my zwrotnicÄ™ tak ¿eby pojawi³y siÄ™ dziury w charakterystyce. ZaprosiliÅ›my grupÄ™ studentów do okreÅ›lenia, które z g³oÅ›ników brzmiÄ… lepiej. Zdecydowana wiÄ™kszoæ wskaza³a na te rozregulowane twierdzÄ…c, ¿e majÄ… "charyzmÄ™" itp :-D Wtedy znalaz³em uzasadnienie istnienia wzmacniaczy lampowych :-) Na koniec chcia³bym Ci wyjaÅ›nić co ja dostrzegam w jakoÅ›ci brzmienia, co równie¿ mo¿esz traktować jako powód z³o¿enia mi kondolencji :-D Otó¿ nie tylko zale¿y mi na tym aby brzmienie by³o wierne: czyli jak walnie perkusja to mam to poczuć we flakach tak jakby muzyk siedzia³ naprzeciwko mnie. Jak coÅ› zagra subtelnie, to nie ma to ginąć w charczeniu kiepskiej koÅ„cówki mocy lub szumie przedwzmacniacza. Jest jeszcze jeden czynnik: lokalizacja ¼róde³ pozornych. Na CD o to coraz trudniej ale mam sporo p³yt SACD - tam jeszcze marketing nie dokona³ masakry. LubiÄ™ s³yszeć gdzie jaki muzyk "znajduje siÄ™" w scenie akustycznej i jak daleko ode mnie. Gdy siedzisz na sali koncertowej to "widzisz" s³uchem tych ludzi i mo¿esz ich palcem wskazać nawet po ciemku. JeÅ›li sprzÄ™t tego nie oddaje to s³yszysz muzykÄ™ ale nie daje to z³udzenia bycia na sali. Przeprowadzi³em eksperyment: zaprosi³em do testu osobÄ™, która nie ma nic wspólnego z muzykÄ…. S³ucha jej z radia w biurze i nie przywiÄ…zuje do tego ¿adnej wagi. Poprosi³em aby zamknÄ™³a oczy (wzrok sprowadza na ziemiÄ™ gdy zobaczysz Å›cianÄ™ zamiast sceny) i wskaza³a gdzie znajduje siÄ™ sekcja smyczkowa w jakimÅ› utworze. No i wskaza³a to miejsce: za kaloryferem. Ku mojemu rozbawieniu by³a przekonana, ¿e mam g³oÅ›nik w grzejniku :-D Eksperyment by³ tym ciekawszy, ¿e fizycznie g³oÅ›niki frontowe mam w 1/4 d³ugoÅ›ci pomieszczenia a fizycznie d¼wiÄ™k by³o s³ychać daleko przed tymi g³oÅ›nikami - tak jakby nie by³o Å›ciany frontowej. Czy moja odpowied¼ jest satysfakcjonujÄ…ca? :-) -- Pozdrawiam Marek 26 |
Data: Kwiecien 14 2013 12:49:13 | Temat: Re: Pytanie o technikê wykonania zdjêcia | Autor: Mariusz [mr.] |
nigdy nie potrafi³em zrozumieæ tej pogoni za perfekcyjn± jako¶ci± Nale¿ysz do zdecydowanej wiêkszo¶ci, to nic z³ego... :) [...] Zwyczajnie nie rozumiem tych wszystkich "koniecznie lampowych A tu ju¿ zmiesza³e¶ zjawisko (nad)wra¿liwo¶ci na jako¶æ odtwarzania z voodoo-audiofilstwem, które opiera siê niemal wy³±cznie na wierze i WIEDZY o s³uchanym sprzêcie - za to dziwnie niewykrywalnej w ¶lepych testach. Zauwa¿y³em, ¿e voodoo-audiofili cechuje specjalny typ osobowo¶ci - osoby ³atwo popadaj±ce w skrajno¶ci, niechêtne na wiedzê i zrozumienie problemu, za to ³atwo ulegaj±ce praktykom magicznym, sekciarskim. Psycholodzy mogliby to lepiej sprofilowaæ, ale rzecz nie ulega w±tpliwo¶ci - istnieje typ osobowo¶ci podatny na voodoo audiofilstwo niewykrywalne w ¶lepych testach. Czy dla ludzi z audiofilskich krêgów s³uchanie muzyki na sprzêcie z Có¿, witam - widzê, ¿e tu mo¿emy sobie podaæ rêce! Jest dok³adnie tak jak piszesz... :)) Skoro poruszy³e¶ kwestiê sprzêtu lampowego (podobnie jak p³yt No dok³adnie tak! :)) Wzmacniacze lampowe brzmi± inaczej bo generuj± charakterystyczne Voodoo-analogowcy maj± kilka prostych "liczmanów" do wierzenia w swojego bo¿ka. G³ówne to jitter i kwantyzacja sygna³u. Jittera ca³kowicie za³atwia buforowanie. A ponoæ "analogowy tor sygna³u" nigdy nie poddany kwantyzacji (a¿ do ostatecznego wybrzmienia) to kolejny b³±d w my¶leniu (efekt radykalizacji). Kwantyzacja oczywi¶cie zuba¿a sygna³, jednak prawid³owo przeprowadzona na samym pocz±tku procesu pozwala na idealnie cyfrowe przetwarzanie (bit-perfect) na ka¿dym etapie a¿ do samego koñca ³añcucha. Co tu zreszt± gadaæ - dzi¶ ju¿ nawet w studiu ¶cie¿ki nagrywane s± cyfrowo. Tym samym "analogowo¶æ" staje siê czystym zaklêciem. A sygna³ analogowy? Ulega zniekszta³ceniom i przyciêciom pasma na ka¿dym kroku. Co gorsza, degraduje siê wraz z ka¿dym odtworzeniem! Up³yw czasu te¿ robi swoje... Wiêc ju¿ lepiej mieæ cyfrow± perfekcjê, tym bardziej, ¿e trudno ju¿ dzi¶ o dobre ¼ród³o muzyki w postaci analogowej - je¿eli chcemy s³uchaæ tego, czego chcemy, a dopiero potem zapewniæ sobie jak najlepsz± jako¶æ ods³uchu, to trudno obej¶æ kwantyzacjê p³yt CD, a nawet dobrze zrobionej kompresji stratnej. Wracaj±c do zniekszta³ceñ. Zrobili¶my na uczelni ciekawy eksperyment. Prawda jest taka, ¿e niemal wszyscy w pierwszym podej¶ciu ³apiemy siê na prymitywne bajery (st±d taka popularno¶æ kompresji dynamiki itp. fatalnego masteringu). Dopiero d³u¿sze ws³uchiwanie (dla jeszcze niewytrenowanego ucha) pozwala doj¶æ do przekonania, ¿e to by³y tylko tanie sztuczki... A to zupe³nie tak samo, jak ze zdjêciami! Te¿ przecie¿ nierzadko ³apiemy siê na krzykliwe bajery! (du¿y kontrast, mocna saturacja, mocne ostrzenie, chwyty techniczne...) Dopiero d³ugotrwa³e patrzenie "otwiera nam oczy" - obraz przegrywaj±cy na starcie okazuje siê mocniejszy, lepiej, ³agodniej "wchodz±cy" (i kolejne porównanie: jak stare wino... :)) "Pocz±tkowo wydaje mi siê, ¿e poszczególne fotografie nie ró¿ni± siê zbytnio miêdzy sob±. Ale po trzech dniach ogl±dania okazuje siê, ¿e znaczna czê¶æ straci³a ca³y urok, a dwa lub trzy dzia³aj± na moj± wyobra¼niê coraz mocniej. Tak ju¿ jako¶ jest. Jak to dzia³a? Na pewno nie dziêki pospiesznemu przegl±daniu w biegu. Wybór dokonuje siê sam dziêki d³ugim dniom, a zdarza siê, ¿e i tygodniom uwa¿nego patrzenia w skupieniu. W tym wypadku nie da siê zaoszczêdziæ czasu." http://www.fotopolis.pl/drukuj.php?n=5382&fotograf-niedzielny-tablica-prawdy Na koniec chcia³bym Ci wyja¶niæ co ja dostrzegam w jako¶ci brzmienia,[...] Eksperyment by³ tym ciekawszy, ¿e fizycznie g³o¶niki frontowe mam w A przy okazji - móg³bym zadaæ aktualne dla mnie pytanie? Szukam nausznych s³uchawek do peceta - w³a¶nie maksymalnie analitycznych i do stosunkowo cichego s³uchania. Obecne maj± impedancjê 32 omy i s³ucham ich systemowo ¶ciszonych do po³owy. No i zastanawiam siê, czy nie szukaæ po¶ród s³uchawek w granicy 60 omów (jak np. Koss UR40), tylko mam w±tpliwo¶ci, czy starczy energii z PC-ta na pe³ne wybrzmienie... Przy okazji ciekawostka: szuka³em dobrej muzy do sprawdzenia przysz³ych s³uchawek - oprócz sprawdzenia zakresu w sopranach i basach bardzo zale¿y mi te¿ na "rozdzielczo¶ci" d¼wiêku. Ze swoich zasobów znalaz³em do tego celu "Die Another Day" Madonny, ale po do¶æ mêcz±cych poszukiwaniach znalaz³em chyba nawet lepsz± propozycjê "The Perfect Drug" Nine Inch Nails (w wersji zremiksowanej by Nine Inch Nails). Niez³y hardkor dla sprzêtu... :)) pozdrawiam Mariusz [mr.] 27 |
Data: Kwiecien 14 2013 14:03:04 | Temat: Re: Pytanie o technikê wykonania zdjêcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-14 12:49, Mariusz [mr.] pisze:
Ba³agan dyskusji siê tworzy. Je¶li komentujesz s³owa "trolling tone", to podepnij siê pod niego. Bo tak nawet nie wiem czy oczekujesz komentarza ode mnie w Twoim dialogu ze wspomnianym koleg±?
Oj tak... wiele o tym dyskusji by³o. Je¶li kto¶ preferuje wiarê w to co s³yszy, to nie ma sensu wychylaæ siê w takich sytuacjach z wiedz± bo mo¿na zostaæ ukamienowanym :-) Jittera ca³kowicie za³atwia buforowanie. Ryzykujesz ukamienowaniem :-D (...) Co tu zreszt± gadaæ - dzi¶ Tego nie zd±¿y³em dopisaæ. Wszystko jest obecnie cyfrowe wiêc stosowanie w torze analogów jest ni przypi±³ ni wypi±³. Mo¿na tylko co¶ zepsuæ ale nigdy poprawiæ takim wtr±ceniem. Prawda jest taka, ¿e niemal wszyscy w pierwszym podej¶ciu ³apiemy Da³e¶ siê z³apaæ na kompresjê dynamiki? Jako¶ nie wierzê :-D Mo¿e wskutek d³ugotrwa³ego braku odniesienia. Jak dla mnie to jeden wielki ha³as. Zauwa¿y³em, ¿e wystêpuje efekt swego rodzaju przyzwyczajenia do dyskomfortu i zaprzestanie dostrzegania go przy braku odniesienia. Ja mam "pecha" s³uchaæ p³yt SACD - jak pisa³em. Czasem z ciekawo¶ci prze³±czam siê na CD gdzie ta sama ¶cie¿ka d¼wiêkowa jest chyba zawsze w wersji "komercyjnej" - skompresowana. Jeden wielki ³oskot to przypomina. Miesza siê wokal z instrumentami - s³uchaæ siê nie daje. G³owa boleæ zaczyna. A to zupe³nie tak samo, jak ze zdjêciami! Te¿ przecie¿ nierzadko Tylko nie za stare gdy¿ zmienia siê w ¿el :-D "Pocz±tkowo wydaje mi siê, ¿e poszczególne fotografie nie ró¿ni± siê Mo¿na by spróbowaæ zastosowaæ powy¿sz± tezê przyzwyczajenia do dyskomfortu i preferowania go po pewnym czasie obcowania. Po prze³±czeniu siê do "tradycyjnej techniki" nagle odkrywamy jej walory, które wcze¶niej maskowali¶my sztuczkami technicznymi. Dlatego uwa¿am, ¿e jedno i drugie ma sens. Trzeba podzia³aæ od czasu do czasu innym bod¼cem aby doceniæ to co zaczê³o siê stawaæ "nudne" dla nas. Na pewno ¦wietny artyku³. To samo mo¿na przenie¶æ do audio w moim przypadku. Tak± tablic± prawdy jest w³a¶ciwa ekspozycja d¼wiêku. To z kolei zapewni± wy³±cznie ¶rodki techniczne. Wiele osób uwa¿a inaczej. Nie razi ich s³uchanie na "bele czym". Tak ju¿ jest.
Niestety nie pomogê Ci :-( S³uchawki s± poza zakresem mojego zainteresowania. Praktycznie nie robi siê nagrañ na s³uchawki - choæ efekty s± zaje... Mia³em okazjê pos³uchaæ takich nagrañ w ramach zajêæ uczelnianych. Te¿ jako ciekawostkê przytoczê banalne nagranie. Kto¶ dzwoni³ pêkiem kluczy wokó³ "mikrofonu" typu sztuczna g³owa. Potem s³uchali¶my tego na s³uchawkach stereo. Dos³ownie czary: klucze nawet z ty³u by³o s³ychaæ :-D Ja nie bardzo wyobra¿am sobie mo¿liwo¶æ wysterowania s³uchawek wysokooporowych. Ryzykowne jest te¿ to, ¿e wzmacniacze zwykle optymalzowane s± do np. 8 omów i mog± zacz±æ zniekszta³caæ "bez obci±¿enia". Wiesz pewnie co mam na my¶li. Z ciekawo¶ci spytam: czy z PCta nie masz jaki¶ przyd¼wiêków? Tam zawsze by³ k³opot z separacj± zasilania. Dlatego lepiej sprawdzaj± siê zewnêtrzne puszki pod³±czone optycznie. Przy okazji ciekawostka: szuka³em dobrej muzy do sprawdzenia hahaha - nie u¿ywaj takich terminów bo mój imiennik siê przekrêci :-) Albo podkabluje Ciebie do antysekcierskich organizacji :D Ze swoich zasobów No to ja móg³bym Ci zaproponowaæ Depeche Mode w wersji SACD/DVD audio nawet wersji stereo. Oni maj± tam ¶wira na punkcie akustyki i zabawy technologi±. W dynamice 24ro bitowej zakazali marketingowi dostêpu do studia :-D W dodatku maj± te¿ ró¿norodno¶æ brzmienia. Maj± nagrania z udzia³em orkiestry jak czystej elektroniki. Mo¿na ich nie lubiæ ale szacunek siê nale¿y za to. Niestety na CD dupa... niczego nie us³yszysz, marketing zaatakowa³ studio i zniszczy³ wszystkie wersje CD :-D -- Pozdrawiam Marek 28 |
Data: Kwiecien 15 2013 15:48:55 | Temat: Re: Pytanie o technikê wykonania zdjêcia | Autor: Mariusz [mr.] |
Voodoo-analogowcy maj± kilka prostych "liczmanów" do wierzenia w Ja tam nie nadajê siê do wojowania... :)) Chêtnie s³ucham innych i nie czujê przymusu przerabiania ich na w³asne kopyto, ale tez nie czujê oporów, by podzieliæ siê swoimi przekonaniami. Zw³aszcza je¶li konieczna by³a pewna praca intelektualna, ¿eby do tego doj¶æ - mo¿e pozwoli to innym b³±dziæ krócej pod warunkiem, ¿e sami tylko zechc± skorzystaæ. :) (...) Co tu zreszt± gadaæ - dzi¶ ju¿ nawet w studiu ¶cie¿ki nagrywane To w³a¶nie mia³em na my¶li. W pewnym momencie rozum i percepcjê zastêpuje wiara. Wiar±, która stoi za wiedz± czego siê s³ucha, a nie tym, co naprawdê siê s³yszy. Ale to w ogóle ciekawe (dla psychologów) zjawisko dotycz±ce (tak w muzyce, jak i w fotografii) uznania dla zniekszta³ceñ generowanych przez techniki analogowe. Niejeden audiofil ledwie us³yszy charakterystyczne dla p³yty winylowej "obciêcie", a ju¿ ocena ro¶nie! To samo z foto: B&W, winiet±, defektami "technik szlachetnych" i od razu jest uznanie! (BTW: czysto psychologicznie mamy podwy¿szone uznanie dla dzie³, które wymaga³y du¿ego nak³adu pracy ("Eee, takie byle co? Sam bym takie cykn±³..."; "Taki ma³y obrazek? Taki wielki malarz to powinien chyba namalowaæ co¶ wielkiego..." ;) Na ile jest to wdrukowane "treningiem" z przesz³o¶ci, a na ile jest to odpowied¼ na naturalne dla cz³owieka zniekszta³cenia w odbiorze rzeczywisto¶ci? Mo¿e rzeczywi¶cie niektóre techniki analogowe przesz³y zwyciêsko pewn± "selekcjê naturaln±" i teraz cyfrowa jako¶æ wcale nie musi byæ dla wszystkich najlepsz± odpowiedzi±? Prawda jest taka, ¿e niemal wszyscy w pierwszym podej¶ciu ³apiemy Bo masz na my¶li dzisiejsze sytuacje ekstremalne, ³ubudu, którego nie da siê s³uchaæ na trze¼wo nawet przez 5 sekund, ale kiedy zjawisko dopiero siê zaczyna³o, to cz³owiek ³atwo wpada³ w schemat: "G³o¶niej? To chyba lepiej? Wszystko równomiernie bardziej podbite..." Dopiero po d³u¿szym s³uchaniu cz³owiek siê przekonywa³, ¿e wcale nierównomiernie i tylko tych ³agodnych nagrañ mo¿na s³uchaæ niemal w nieskoñczono¶æ... Zauwa¿y³em, ¿e wystêpuje efekt swego rodzaju przyzwyczajenia do Zdecydowanie tak! I znowu odniosê siê do fotografii (cyfrowej) dla której sformu³owa³em pewne "prawo" chyba dzi¶ ju¿ nie tak mocne, jak w jej pocz±tkach. :)) Brzmia³o ono mniej wiêcej tak: Bez wiêkszych problemów akceptujemy jako¶æ zdjêæ nie tylko naszej obecnej cyfrówki, ale i ka¿dej nastêpnej. Obrzydzenie pojawia siê dopiero, gdy musimy wróciæ do starego aparatu. :)) Czyli wedle starej zasady, ¿e ³atwo przyzwyczajamy siê do lepszego i traktujemy to jako poziom naturalny. Dopiero powrót do ni¿szej jako¶ci staje siê bolesny. Ci, którym niska jako¶æ muzyki nie przeszkadza albo nie mieli okazji s³uchaæ wyra¼nie lepszej jako¶ci, albo faktycznie ju¿ sobie byle czym s³uch zniszczyli... BTW: Znowu po¿yteczna ciekawostka: nie tylko nie niszczê sobie s³uchu na przedecybelowanych koncertach, czy g³o¶nym odtwarzaniem z s³uchawek, ale zauwa¿y³em, ¿e w wyniku u¿ywania od czasów studenckich stoperów do uszu mój s³uch jeszcze siê poprawi³ (jakby wcze¶niej nie by³ najczulszym moim zmys³em... A to wcale niedobrze w dzisiejszych czasach, gdy nic nam na sawannie nie grozi, nie potrafimy "przymykaæ uszu..."). Gdyby kto¶ jednak mia³ z tym problem, to polecam. :) Z ciekawo¶ci spytam: czy z PCta nie masz jaki¶ przyd¼wiêków? Tam Nic, co by³bym w stanie nawet my¶leæ o us³yszeniu w trakcie odtwarzania. A poniewa¿ to megawygoda... (tak, to te¿ ma znaczenie ;) Ale w sensie technicznym s±. S³uchaj±c "ca³kowitej ciszy" noc± mo¿na us³yszeæ leciutk± grê cewek czy zasilacza, które wycisza dopiero "Mute". Mia³em nawet kiedy¶ ochotê zrobiæ próbê kablem po pêtli odtwarzanie-nagrywanie, ale da³em sobie spokój ze sztucznym szukaniem problemów - podczas odtwarzania przebicie sygna³u do szumu jest tak du¿e, ¿e jak wspomnia³em - praktycznie nie do wykrycia. pozdrawiam Mariusz [mr.] 29 |
Data: Kwiecien 15 2013 19:57:17 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Krzysztof Halasa | "Mariusz [mr.]" writes: To w³aÅ›nie mia³em na myÅ›li. W pewnym momencie rozum i percepcjÄ™ Ja to w to wÄ…tpiÄ™. Nie ¿ebym chcia³ kogoÅ› obrazić czy coÅ› takiego, ale mam wra¿enie, ¿e znakomita wiÄ™kszoæ lub wszyscy audiofile majÄ… po prostu jakiÅ› kompleks, przypuszczalnie wielokrotny, i koniecznie chcÄ… znale¼Ä‡ sobie uznanie w jakiejÅ› dziedzinie. Skoro nie da siÄ™ (a przynajmniej tak myÅ›lÄ…) w ¿adnej mo¿liwej do obiektywnej oceny, to wymyÅ›lili sobie takÄ… dziedzinÄ™, której wed³ug (g³ównie) ich mniemania ocenić siÄ™ nie da. Podobnie jest chyba z pseudoartystami od sztuki typu "rzut mas³em na Å›cianÄ™" itp. By³bym zdziwiony gdyby oni (przynajmniej na poczÄ…tku swojej psychozy) w to wierzyli. ZresztÄ… to jest ogólnie wystÄ™pujÄ…ce zjawisko, w którym dana osoba najpierw podczas zakupu czegokolwiek kieruje siÄ™ irracjonalnymi przes³ankami (np. reklamami, wysokÄ… cenÄ… - snobizm, brzmieniem nazwy firmy itp), a nastÄ™pnie, ju¿ po zakupie, nie chce wyjæ na "frajera" i koniecznie musi szukać kolejnych uzasadnieÅ„ tego, ¿e jej wybór by³ najlepszy z mo¿liwych. Tak jest przecie¿ ze wszystkim, prawie nikt nie chce siÄ™ przyznać, ¿e wdepnÄ…³ w g*. A szkoda, bo by³oby ostrze¿enie dla nastÄ™pnych. http://sklep.rms.pl/index.php?p5471,wireworld-platinum-eclipse-peb-przewod-glosnikowy-bi-wiring-4x5-4mm2-6m-hi-end-2szt Cena: 155 599,00 z³ Albo jeÅ›li ktoÅ› nie uwa¿a³ na fizyce, to mo¿e to, ca³kowicie cyfrowa transmisja przecie¿ (brak b³Ä™dów w kablu z Reala jest takim samym brakiem b³Ä™dów jak z tego): http://sklep.rms.pl/index.php?p8269,wireworld-platinum-starlight-6-kabel-cyfrowy-hdmi-hdmi-1-4-plaski-cat2-kanal-ethernet-3d-9m Cena: 19 999,00 z³ Kable zasilajÄ…ce (siecowe 230V) mo¿e? Te to dopiero mogÄ… poprawić jakoæ: http://sklep.rms.pl/index.php?p6455,wireworld-gold-electra-5-power-cord-przewod-zasilajacy-sieciowy-z-uziemieniem-gep-3m Cena: 12 799,00 z³ Aczkolwiek podejrzewam, ¿e tego dok³adnie nikt nie kupuje, a takie pozycje w katalogu sÄ… tylko po to, by uzasadnić istnienie takich za 1000 z³ (te ludzie kupujÄ…, na poczÄ…tku by³em zdziwiony). -- Krzysztof Halasa 30 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:06:24 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-15 19:57, Krzysztof Halasa pisze: Kable zasilajÄ…ce (siecowe 230V) mo¿e? Te to dopiero mogÄ… poprawić Plus koszty przesy³ki ha ha ha -- Pozdrawiam Marek 31 |
Data: Kwiecien 16 2013 07:08:30 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: h.w.d.p. | Plus koszty przesy³ki ha ha ha jak na moje to ty smiejesz sie z siebie. 32 |
Data: Kwiecien 16 2013 09:17:37 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-16 07:08, h.w.d.p. pisze: Plus koszty przesy³ki ha ha ha jak na moje to ty smiejesz sie z siebie. Rozumiem, ¿e jesteÅ› posiadaczem kabla zasilajÄ…cego za 13 tys. z³ i stÄ…d ten komentarz? JeÅ›li tak, to wspó³czujÄ™ kosztów :-D -- Pozdrawiam Marek 33 |
Data: Kwiecien 16 2013 13:18:47 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | P.S. 34 |
Data: Kwiecien 16 2013 23:44:12 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: h.w.d.p. | Rozumiem, ¿e jesteÅ› posiadaczem kabla zasilajÄ…cego za 13 tys. z³ i stÄ…d nie rozumiesz. smiejesz sie z idiotyzmow, do ktorych sam sie modlisz, tylko tanszych. przeciez jestes audiofilem. tak czy nie ? zreszta eot. 35 |
Data: Kwiecien 17 2013 07:26:54 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-16 23:44, h.w.d.p. pisze:
Tak, u¿ywam ciut taÅ„szych kabli zasilajÄ…cych. Konkretnie da³em za taki 3z³. Zauwa¿, ¿e sam zapewne korzystasz z takich 3-z³otowych idiotyzmów - jak to okreÅ›li³eÅ› - w swoim sprzÄ™cie audio. JeÅ›li u¿ywasz podobnego lub dro¿szego kabla, to rozumiem, ¿e mo¿na okreÅ›lić Ciebie audiofilem? A czy siebie okreÅ›li³bym audiofilem? Zdecydowanie nie. Audiofil pos³uguje siÄ™ przede wszystkim wiarÄ… w doborze sprzÄ™tu. Ja natomiast przyrzÄ…dami pomiarowymi. -- Pozdrawiam Marek 36 |
Data: Kwiecien 17 2013 18:32:38 | Temat: Re: Pytanie o technikê wykonania zdjêcia | Autor: J.R. | Marek pisze: 37 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:20:53 | Temat: Re: Pytanie o technikê wykonania zdjêcia | Autor: Mariusz [mr.] |
Kable zasilaj±ce (siecowe 230V) mo¿e? Te to dopiero mog± poprawiæ Tak, tak to w³a¶nie dzia³a - wiêkszo¶æ klientów wchodzi w "¶rednie" ceny (zw³aszcza mê¿czy¼ni) (choæ i na najwy¿sz± pó³kê pewnie czasem szarpnie siê synek tatusia, który ju¿ nie wie co robiæ z pieniêdzmi. :) pozdrawiam Mariusz [mr.] 38 |
Data: Kwiecien 15 2013 22:25:39 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek Dyjor | Krzysztof Halasa wrote: "Mariusz [mr.]" writes: nie doceniasz pewnych cech ludzkiego umys³u... audiofilie mo¿na wsadzić do tego samego wora co wiarÄ™ w boga/bogów. dzia³enie irracjonalne, nie przet³umaczalne. 39 |
Data: Kwiecien 15 2013 09:55:52 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: trolling tone | W dniu 2013-04-14 11:37, Marek pisze: Mia³em taki przedmiot: teoria i historia muzyki. By³ on prowadzony przez Uff, moje coÅ› nie tak przynajmniej jest taÅ„sze. Skoro poruszy³eÅ› kwestiÄ™ sprzÄ™tu lampowego (podobnie jak p³yt Generalnie to mówimy o odczuciach subiektywnych, niemierzalnych. Percepcja zmys³owa zale¿y w du¿ym stopniu od aktualnego stanu emocjonalnego, uprzedzeÅ„ itp. Wcale nie wÄ…tpiÄ™, ¿e audiofil po wydaniu majÄ…tku na kolejne kable autentycznie wierzy, ¿e teraz s³yszy lepiej. Musi być lepiej, skoro tyle kosztowa³o. Inaczej ¿ycie nie ma sensu. Na koniec chcia³bym Ci wyjaÅ›nić co ja dostrzegam w jakoÅ›ci brzmienia, co Ja tam wolÄ™, jak perkusja fajnie, inteligentnie synkopuje, tworzy w³asne tematy itp., a nie jak bije mnie w ¿o³Ä…dek. StÄ…d ju¿ bardzo blisko do doæ powszechnej maniery tzw. jebania basem w kategoriach sejsmicznych. To mo¿e być kwestia gatunków muzycznych, a o gustach, wiadomo. Jest Mam nawet takÄ… p³ytÄ™. Jedno z arcydzie³ baroku, rozbudowana orkiestra, zacne wykonanie. Puszczam pierwsze Kyrie, dochodzi do tego magicznego momentu, brawurowe wejÅ›cie drugiego sopranu... i wtedy w³aÅ›nie tamten facet z 19-go krzes³a w trzecim rzÄ™dzie dostaje napadu kaszlu... Czy moja odpowied¼ jest satysfakcjonujÄ…ca? :-) Nie, i nie sÄ…dzÄ™, ¿ebyÅ› spodziewa³ siÄ™ innej odpowiedzi :) 40 |
Data: Kwiecien 15 2013 12:00:20 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-15 09:55, trolling tone pisze:
ZazdroszczÄ™ :-D
W³aÅ›nie, ze mierzalnych. Zniekszta³cenia do takich siÄ™ zaliczajÄ…. Niemierzalne jest natomiast to czy dany osobnik woli czysty d¼wiÄ™k czy zniekszta³cony. O to trzeba siÄ™ go zapytać. Choć odpowiedzi siÄ™ obawia³bym. Przypuszczam, ze posiadacz wzmacniacza lampowego odpowie, ¿e woli czysty d¼wiÄ™k i dlatego kupi³ wzmacniacz, który jego zdaniem nie zniekszta³ca i ¿aden miernik go o tym nie przekona :-D Percepcja zmys³owa zale¿y w du¿ym stopniu od aktualnego stanu To mogÄ™ te¿ zrozumieć, ¿e percepcja zale¿y od iloÅ›ci zainwestowanej kasy :-D Jednak¿e nie mogÄ™ pojąć przypadku, który nie jest zwiÄ…zany z kasÄ…: ktoÅ› zamieni³ koÅ„ce przewodu g³oÅ›nikowego (to co by³o w kolumnie trafi³o do wzmacniacza) i uzna³, ¿e teraz sprzÄ™t gra lepiej :-D Tu ju¿ wyjaÅ›nienia nie zdefiniujÄ™ :-D :-D > StÄ…d ju¿ bardzo > blisko do doæ powszechnej maniery tzw. jebania basem w kategoriach > sejsmicznych. To mo¿e być kwestia gatunków muzycznych, a o gustach, > wiadomo. Ja nie mówiÄ™ o sztucznym uwypuklaniu basów. JeÅ›li ktoÅ› wali w bÄ™ben basowy to przecie¿ wszystko siÄ™ trzÄ™sie wokó³. No i teraz jeÅ›li sprzÄ™t ³adnie odtwarza brzmienie "mniej agresywnych" sk³adowych perkusji a nie potrafi odtworzyć bÄ™bna basowego, to szlag trafia ca³y klimat danego utworu. To mia³em na myÅ›li. JeÅ›li utwór w oryginale trzÄ™sie flakami, to jego "kopia" na sprzÄ™cie audio te¿ powinna. Ponadto jestem zwolennikiem eliminacji subwooferów jeÅ›li to tylko mo¿liwe. Sam go posiadam, ale trzymam na strychu zakurzonego. Uzna³em, ¿e zakup ten by³ g³upim pomys³em. Lepiej zadbać o akustykÄ™ wnÄ™trza - choć znacznie dro¿ej. Mam nawet takÄ… p³ytÄ™. Jedno z arcydzie³ baroku, rozbudowana orkiestra, haha - no wiÄ™c w³aÅ›nie. Potem wkracza marketing ze swoim loudness war i ta sama p³yta zaczyna być jednym wielkim ³oskotem. Facet przestaje siedzieć w trzecim rzÄ™dzie a zaczyna w g³oÅ›niku - podobnie jak ca³a orkiestra. Ca³e szczęście, ¿e muzyka klasyczna w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków nie podlega pod dzia³ marketingu - choć ju¿ s³ysza³em i takie wersje.
Racja :-D -- Pozdrawiam Marek 41 |
Data: Kwiecien 15 2013 14:07:57 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: trolling tone | W dniu 2013-04-15 12:00, Marek pisze: Generalnie to mówimy o odczuciach subiektywnych, niemierzalnych. JeÅ›li tak mu siÄ™ dobrze i przyjemnie s³ucha, to ma ca³kowitÄ… racjÄ™. Dlatego pisa³em o odczuciach, które sÄ… niemierzalne, w odró¿nieniu od zjawisk, które je wywo³ujÄ…. Percepcja zmys³owa zale¿y w du¿ym stopniu od aktualnego stanu Chcia³em kiedyÅ› zatrolować na p.r.a i wymyÅ›li³em najbardziej kretyÅ„ski (jak mi siÄ™ wydawa³o) wynalazek tj. mro¿one kable. Dobrze, ze mam odruch sprawdzania w guglu :) Ja nie mówiÄ™ o sztucznym uwypuklaniu basów. JeÅ›li ktoÅ› wali w bÄ™ben OK, rozumiem. Z tym, ¿e ja na koncertach nie k³adÄ™ siÄ™ u nóg perkusisty. Mam nawet takÄ… p³ytÄ™. Jedno z arcydzie³ baroku, rozbudowana orkiestra, Szczerze, to wola³bym wersjÄ™ mono, ale bez tego kaszlu. PÄ™d do pe³nego z³udzenia powinien mieć swoje granice. Chodzi o to, ¿e nie kupuje siÄ™ takiej p³yty dla jednorazowego przes³uchania, a ja poma³u nabieram przeÅ›wiadczenia, ¿e móg³bym starać siÄ™ o specjalizacjÄ™ z pulmonologii. Koncert na ¿ywo jest zjawiskiem jednorazowym, szanse na to, ¿e nastÄ™pnym razem ten sam facet w tym samym miejscu i momencie zakaszle, sÄ… bliskie zeru. Rozumiem, ¿e ca³kowite wyciÄ™cie takich artefaktów mo¿e być niemo¿liwe, ale jakoÅ› rozsÄ…dnie wyciszyć na pewno siÄ™ da. Co do oddania rozmieszczenia ¼róde³ w przestrzeni, to jeÅ›li dobrze znasz typowe schematy orkiestry, bÄ™dziesz to "s³ysza³" nawet jednym uchem. Przez analogiÄ™ - patrzysz na zwyk³Ä… fotkÄ™ znanych, widzianych wielokrotnie wczeÅ›niej obiektów i Twój biologiczny CPU rozkminia wzajemne relacje przestrzenne, nie potrzebujesz fotki 3D. To odnoÅ›nie przyk³adu starego profesora. 42 |
Data: Kwiecien 15 2013 15:30:44 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-15 14:07, trolling tone pisze:
Å»artujesz ? :-D Chodzi³o Ci o g³oÅ›nikowe? Jest ju¿ coÅ› takiego???? :-D Co do oddania Widzia³em (co prawda nie s³ysza³em efektów) technikÄ™ nagrywania wielokana³owego orkiestry polegajÄ…cÄ… na nie tylko oddaniu akustyki sali ale równie¿ mikrofony rozmieszczono wÅ›ród muzyków. Od strony przestrzennej z pewnoÅ›ciÄ… mo¿na by uzyskać efekt niedostÄ™pny z widowni - mog³o to by być ciekawe. Choć z drugiej strony mia³em pewne wÄ…tpliwoÅ›ci co do sensu tej operacji. W koÅ„cu instrument z bliska (nawet jeÅ›li mikrofony by³y na wysokich statywach) brzmi inaczej. Jednak¿e sÄ…dzÄ™, ¿e techniki tego typu mogÄ… uatrakcyjnić odbiór. Podobnie jak z fotografiÄ…: zwyk³a rzecz sfotografowana niezwykle pobudza wyobra¼niÄ™. Przez Tak, zgadza siÄ™. Niesamowita to "maszyna". Najbardziej jest to zauwa¿alne gdy pozbawimy mózg dop³ywu "standardowych" informacji. Mega ciekawym doznaniem by³y zajÄ™cia w komorze bezechowej. Siada ca³a percepcja s³uchu przy braku pog³osu / rewerberacji :-) Dopiero wtedy zdajemy sobie sprawÄ™ jak wiele informacji nasz mózg przetwarza aby budować wyobra¿enie przestrzeni. -- Pozdrawiam Marek 43 |
Data: Kwiecien 15 2013 15:40:27 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: trolling tone | W dniu 2013-04-15 15:30, Marek pisze: Chcia³em kiedyÅ› zatrolować na p.r.a i wymyÅ›li³em najbardziej kretyÅ„ski http://www.frozen-banana.co.uk/ 44 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:11:07 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-15 15:40, trolling tone pisze:
CoÅ› tam jest mro¿onego poza nazwÄ… firmy? A tak na marginesie: Krzysiek poda³ linki, które i tak przes³aniajÄ… mro¿enie kabli. http://sklep.rms.pl/index.php?p6455,wireworld-gold-electra-5-power-cord-przewod-zasilajacy-sieciowy-z-uziemieniem-gep-3m To masz przewód zasilajÄ…cy za 13 tys. z³ hahaha -- Pozdrawiam Marek 45 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:21:41 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: trolling tone | W dniu 2013-04-15 21:11, Marek pisze: CoÅ› tam jest mro¿onego poza nazwÄ… firmy? "most our cables have been deep cryogenically treated" Co ciekawe, kabli USB czemuÅ› nie wymra¿ajÄ…. 46 |
Data: Kwiecien 15 2013 17:11:03 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: trolling tone | W dniu 2013-04-15 15:30, Marek pisze: Widzia³em (co prawda nie s³ysza³em efektów) technikÄ™ nagrywania Bawi³em siÄ™ kiedyÅ› w taki sposób - nagrywa³em partie kilku instrumentów w Logic Pro, po czym ka¿edmu przypisa³em oddzielne ¼ród³o d¼wiÄ™ku w Unity 3D, rozmieÅ›ci³em wszystko jak na scenie, odpali³em jako grÄ™ FPP i ³azi³em sobie wirtualnie po scenie i sali :) 47 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:09:45 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: JD | W dniu 2013-04-15 17:11, trolling tone pisze: W dniu 2013-04-15 15:30, Marek pisze: Ch³opcy, wy naprawdÄ™ macie coÅ› pod sufitem nie teges. ;) A co, to powie wam laryngolog, jak wam test audio zrobi. O ile pamiÄ™tacie (¿eby by³o ca³kiem NTG) czasy fotografii chemicznej, to z pewnoÅ›ciÄ… nie us³yszycie wiele wiÄ™cej ponad 13KHz i mniej ni¿ 20Hz. Marku, wymyÅ›l nowe ciekawsze pytanie :P -- Pozdrawiam JD 48 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:23:52 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: trolling tone | W dniu 2013-04-15 21:09, JD pisze: W dniu 2013-04-15 17:11, trolling tone pisze: ??? Chyba nie bardzo zrozumia³eÅ› treæ posta, na który odpowiadasz. 49 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:51:26 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: JD | W dniu 2013-04-15 21:23, trolling tone pisze: W dniu 2013-04-15 21:09, JD pisze:Mo¿liwe, wczytywanie siÄ™ w niuanse akustyczne zaczÄ™³o mnie nudzić. Dziwi CiÄ™ to? na tej grupie? -- Pozdrawiam JD 50 |
Data: Kwiecien 16 2013 17:09:15 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Bydlê | On 2013-04-15 21:51:26 +0200, JD said: W dniu 2013-04-15 21:23, trolling tone pisze: Nie marud¼ i siê przebadaj: <http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html> A potem: <http://jakemandell.com/tonedeaf/> ;-) -- Bydlê 51 |
Data: Kwiecien 16 2013 18:43:56 | Temat: Re: Pytanie o technikê wykonania zdjêcia | Autor: JD | W dniu 2013-04-16 17:09, Bydlê pisze: On 2013-04-15 21:51:26 +0200, JD said:Nic nie widzia³em, nic nie s³ysza³em ;-P -- Pozdrawiam JD 52 |
Data: Kwiecien 15 2013 19:22:46 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Krzysztof Halasa | Marek writes: Ponadto jestem zwolennikiem eliminacji subwooferów jeÅ›li to tylko No ale po to w³aÅ›nie sÄ… subwoofery - ¿eby by³o taniej. Podobnie procesory DSP we wzmacniaczach (np. takie podpiÄ™te do mikrofonów dla kalibracji ca³ego zestawu wraz z pomieszczeniem). Zrobienie (wzglÄ™dnie) liniowego systemu dla ca³ego potrzebnego pasma u¿ytecznego kosztuje nie wiem nawet ile razy wiÄ™cej ni¿ u¿ycie tanich elementów (np. g³oÅ›ników, koÅ„cowek) oraz postawienie prostego i taniego (ale szybkiego) DSP, który to bÄ™dzie linearyzowa³ korzystajÄ…c z feedbacku (wczeÅ›niejszej kalibracji). Dobre parametry musi mieć tylko mikrofon :-) -- Krzysztof Halasa 53 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:28:29 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-15 19:22, Krzysztof Halasa pisze:
Jest taniej ale nie wiem czy mo¿na powiedzieć czy przypadkiem nie gorzej ni¿ bez subwoofera. Chcia³em poczÄ…tkowo minimalizować koszty - mia³em wa¿niejsze cele. Kupi³em wiÄ™c zestawy g³oÅ›nikowe, za³ama³em siÄ™, dokupi³em subwoofer - by³o jeszcze gorzej. Sprzeda³em to wszystko w diab³y i sam zaprojektowa³em nag³oÅ›nienie. Podobnie Mam to we wzmacniaczu. Jedyna rzecz jaka siÄ™ przydaje to automatyczna regulacja przesunięć fazowych na podstawie pomiarów akustyki pomieszczenia. Reszta to bajer dla bajeru z racji tego, ¿e nie da siÄ™ wielu wad akustycznych pomieszczenia zniwelować: np. fali stojÄ…cej czy pog³osu. Zrobienie (wzglÄ™dnie) Linearyzacja charakterystyki to wierzcho³ek góry lodowej. A zresztÄ… i to praktycznie jest niewykonalne z prostego powodu: jeÅ›li hipotetycznie uda Ci siÄ™ doprowadzić do liniowej charakterystyki w jakimÅ› punkcie, to 10cm (dos³ownie!) dalej szlag trafia ca³Ä… liniowoæ z ró¿nych powodów. Jak chcesz to napiszÄ™. ZresztÄ… - tak jak wspomnia³em - charakterystyka mo¿e być liniowa a s³uchać siÄ™ nie da jeÅ›li inne parametry le¿Ä…. -- Pozdrawiam Marek 54 |
Data: Kwiecien 15 2013 22:04:20 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek Dyjor | Marek wrote: W dniu 2013-04-15 19:22, Krzysztof Halasa pisze: tak z ciekawoÅ›ci zrobi³Ä™Å› sobie pe³nÄ… adaptacjÄ™ akustycznÄ… pomieszczenia. bo zasadniczym problemem sÄ… w³Ä…Å›nie odbicia i fale stojÄ…ce. Mam wra¿enie ¿e mój salon sie fajnie sprawdza jako baza ods³uchowa ze wzglÄ™du na drewniany skoÅ›ny dach z belkami, a po przeciwnej stronie do g³oÅ›ników jest du¿e okno z zas³onami. Ten sufit skutecznie ³amie wszelkie fale stojÄ…ce, tak ze uzyskac jakieÅ› dudnienie rezonansowe jest bardzo ciÄ™¿ko. 55 |
Data: Kwiecien 16 2013 09:47:20 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-15 22:04, Marek Dyjor pisze:
Nie no coÅ› Ty - otrzyma³em veto na zakres adaptacji :-D GdzieÅ› mieszkać muszÄ™ wiÄ™c potrzebny by³ kompromis miÄ™dzy estetykÄ… a akustykÄ…. bo zasadniczym problemem sÄ… w³Ä…Å›nie odbicia i fale stojÄ…ce. Tu najciÄ™¿szÄ… walkÄ™ stoczy³em. Mam wra¿enie ¿e mój salon sie fajnie sprawdza jako baza ods³uchowa ze U mnie salon jet obszerny lecz z niewielkÄ… iloÅ›ciÄ… skosów. Znaczna czÄ™æ sufitu jest p³aska i tu musia³em dokonać najwiÄ™kszych zmian bo fala stojÄ…ca zabija³a natÄ™¿eniem. Teraz mam pewnego rodzaju skosy. PrzesuniÄ™cie kolumn (w zasadzie nie sÄ… to kolumny w "sklepowym" znaczeniu lecz filary stanowiÄ…ce konstrukcjÄ™ budynku - o masÄ™ obudowy m.in. chodzi³o) w kierunku Å›rodka pomieszczenia (oddalenie od naro¿ników) znacznie poprawi³o problem zdudnieÅ„. T³umienie Å›rednich i wysokich tonów stara³em siÄ™ osiÄ…gnąć na dwa sposoby. Zastosowa³em du¿e g³oÅ›niki wstÄ™gowe, które sÄ… bardzo kierunkowe - szczególnie w jednej p³aszczy¼nie (niestety coÅ› za coÅ›). Przy okazji zyska³em krystalicznÄ… reprodukcjÄ™ d¼wiÄ™ku powy¿ej 2.5 kHz. Umieszczone sÄ… one bli¿ej Å›rodka pomieszczenia aby oddalić odleg³oæ od Å›cian. Z kolei na Å›cianie zamiast filcopodobnych ekranów zastosowa³em zas³ony i odpowiednie meble aby nie robić z mieszkania pomieszczenia technicznego. Brakuje jednej rzeczy - rezonatora na Å›cianie bocznej lecz tego rodzinie nie wolno mi zrobić wiÄ™c mam w jednym (ca³e szczęście, ¿e tylko w jednym) miejscu pomieszczenia nieprzyjemne wzmocnienie na najni¿szych tonach. No ale kiszka... muszÄ™ z tym ¿yć. -- Pozdrawiam Marek 56 |
Data: Kwiecien 19 2013 21:30:37 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Krzysztof Halasa | Marek writes: Jest taniej ale nie wiem czy mo¿na powiedzieć czy przypadkiem nie Przynajmniej teoretycznie basy powinny siÄ™ poprawić. Generalnie to jest kwestia miÄ™dzy lepiej-gorzej oraz dobrze-¼le. Nie podejmujÄ™ siÄ™ argumentować :-) -- Krzysztof Halasa 57 |
Data: Kwiecien 14 2013 13:51:30 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek Dyjor | trolling tone wrote: W dniu 2013-04-13 23:10, Marek pisze: problemem jest to ¿e audiofile nie s³uchajÄ… muzyki, oni s³uchajÄ… sprzÄ™tu. moze trzeba stworzyć pojÄ™cie fotofila. 58 |
Data: Kwiecien 14 2013 14:04:33 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-14 13:51, Marek Dyjor pisze:
By³ taki ¿art swego czasu: czym ró¿ni siÄ™ meloman od audiofila. Meloman s³ucha muzyki a audiofil sprzÄ™tu :-D -- Pozdrawiam Marek 59 |
Data: Kwiecien 14 2013 14:04:54 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek Dyjor | Marek wrote: Sam siÄ™ nie okreÅ›li³eÅ› audiofilem, wiÄ™c jesteÅ› in¿ynierem? takim prawdziwym? :) przyjmij tylko do wiadomoÅ›ci, ¿e pojÄ™cie audiofilia ma negatywnÄ… konotacjÄ™. :) przeczyta³em twoje wyjaÅ›nienia, hm... albo jesteÅ› szczery albo sie tylko bronisz. dodam, ¿e aby sie zajmować sztukÄ…, muzykÄ…, fotografiÄ…, architekturÄ… czy grafikÄ… trzeba mieć wra¿liwoæ. Sama technicznoæ bez wra¿liwoÅ›ci sprowadza na manowce, prowadzi do fascynacji narzÄ™dziami a nie procesem twórzenia i wynikiem. Gromadzeniem kolejnych gad¿etów które majÄ… spowodować, ¿e dzieki nim stworzymy w koÅ„cu upragnione dzie³o sztuki. Niestety super aparat za 50 000 nie uczyni z nas fotografa, imac z najlepszÄ… drukarkÄ… laserowÄ… pisarza, najdro¿sze pÄ™dzle i farby malarza itd... 60 |
Data: Kwiecien 14 2013 14:29:50 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-14 14:04, Marek Dyjor pisze:
No wiÄ™c teraz rozumiesz mojÄ… irytacjÄ™ na Twoje s³owa.
To pierwsze. Wspomina³em kiedyÅ› w naszej dyskusji, ¿e ja nie mam nigdy problemu z przyznaniem siÄ™ do b³Ä™dów lub te¿ zmianÄ… poglÄ…du wskutek racjonalnej argumentacji drugiej strony. dodam, ¿e aby sie zajmować sztukÄ…, muzykÄ…, fotografiÄ…, architekturÄ… czy OczywiÅ›cie! Jednak¿e na forum nie da siÄ™ przekazywać informacji o wra¿liwoÅ›ci wiÄ™c rozmawiamy o technice. Mo¿e dlatego odnosisz wra¿enie, ¿e ja skupiam siÄ™ wy³Ä…cznie na technice. Sama technicznoæ bez wra¿liwoÅ›ci Pisa³eÅ› ju¿ o tym parÄ™ razy. Zawsze siÄ™ zgadza³em z tym. Jednak¿e uzupe³nia³em tÄ… tezÄ™ o argument sprzÄ™towy uzasadniajÄ…c, ¿e sprzÄ™t daje nam wolnoæ twórczoÅ›ci (tzn. minimalizujemy ograniczenia póki co). A to czy potrafimy z niej skorzystać czy nie - to ju¿ inna sprawa. A co do ods³uchu audio: to tam wy³Ä…cznie technika siÄ™ liczy gdy¿ s³uchamy biernie, nie tworzymy muzyki. Nasza wra¿liwoæ mo¿e być jedynie pasywna i o niÄ… mo¿emy jedynie zadbać. Praktycznie ka¿da osoba us³yszy ró¿nicÄ™ miÄ™dzy sprzÄ™tem dopieszczonym a sprzÄ™tem ot tak z³o¿onym - jeÅ›li zwróci siÄ™ jej uwagÄ™ na czym siÄ™ skupić. Przyk³adowo przeciÄ™tna osoba nie wie nawet o tym, ¿e da siÄ™ lokalizować w scenie akustycznej gdzie kto gra i jak daleko od nas bo to wymaga odpowiedniego sprzÄ™tu. Konkretnie chodzi g³ównie o zadbanie o charakterystyki fazowe - co jest istnym koszmarem projektowym - plus akustyka otoczenia. CzÄ™æ osób ma to równie¿ gdzieÅ› - woli s³uchać muzyki nawet z MP3 i tyle. Nie dziwiÄ™ siÄ™, nie krytykujÄ™. Natomiast audiofile wykraczajÄ… poza zakres mojego zrozumienia. Zdecydowanie siÄ™ do nich nie zaliczam w mojej ocenie. -- Pozdrawiam Marek 61 |
Data: Kwiecien 14 2013 15:45:09 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek Dyjor | Marek wrote: dodam, ¿e aby sie zajmować sztukÄ…, muzykÄ…, fotografiÄ…, architekturÄ… to wra¿enie jest nieodparte... Być mo¿e musisz siÄ™ wyzbyć nadmiernej sk³onnoÅ›ci dÄ…¿enia do perfekcji. nawet w dzia³aniach in¿ynierskich godzimy sie czÄ™sto z tym ¿e nasze dzie³a nie sÄ… doskona³e, od tego mamy np dopuszczalne tolerancje wymiarów :) 62 |
Data: Kwiecien 14 2013 19:16:13 | Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-14 15:45, Marek Dyjor pisze:
Nie da rady. Mo¿e w nastÄ™pnym wcieleniu. :-) -- Pozdrawiam Marek 63 |
Data: Kwiecien 15 2013 00:04:13 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Krzysztof Halasa | Marek writes: Przyk³adowo To tylko zabawa naszego centralnego komputera, który potrafi sobie wyobrazić scenÄ™ tylko na podstawie ró¿nic faz i ew. amplitudy. Nie dotyczy zresztÄ… niskich czÄ™stotliwoÅ›ci. Z oczami zresztÄ… jest podobnie. Sprytnie to jest obmyÅ›lone. -- Krzysztof Halasa 64 |
Data: Kwiecien 15 2013 00:17:28 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-15 00:04, Krzysztof Halasa pisze: To tylko zabawa naszego centralnego komputera, który potrafi sobie .... i naszych doÅ›wiadczeÅ„ ¿yciowych, dziÄ™ki którym kojarzymy doznania wzrokowe ze s³uchowym i potrafimy lepiej lub gorzej odleg³oæ wyznaczyć nie widzÄ…c ¼ród³a d¼wiÄ™ku. Nie dotyczy zresztÄ… niskich czÄ™stotliwoÅ›ci. Pewnie - bo przesuniÄ™cie fazowe miÄ™dzy jednym a drugim uchem jest minimalne wiÄ™c nie ma jak wykryć. I tu te¿ podam ciekawostkÄ™. SÄ… osoby, które basu nie potrafiÄ… w ogóle zlokalizować: nawet ty³/przód. Sam siebie testowa³em w komorze bezechowej: ró¿nice rzÄ™du 45 stopni spokojnie wykrywam (chyba by³o to 35Hz - nie pamiÄ™tam ju¿). Tak wiÄ™c jest to cecha osobnicza. Z oczami zresztÄ… jest podobnie. Sprytnie to jest obmyÅ›lone. Jest to maksymalna utylizacja danych jakie do nas docierajÄ… :-) -- Pozdrawiam Marek 65 |
Data: Kwiecien 15 2013 19:10:24 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Krzysztof Halasa | Marek writes: To tylko zabawa naszego centralnego komputera, który potrafi sobie SwojÄ… drogÄ…, sÄ… te¿ inne ciekawe mechanizmy, np. zarzÄ…dzania tlenem. W warunkach niedotlenienia mniej krytyczne dla powodzenia misji funkcje organizmu sÄ… zawieszane. Cz³owiek np. czasowo traci zdolnoæ widzenia barw (widzenie B&W jest uznawane za krytyczne), zatrzymywane jest trawienie, wiÄ™ksza czÄ™æ tlenu jest kierowana do mózgu i mięśni. Po powrocie poziomu O2 do normy zawieszone funkcje sÄ… wznawiane. -- Krzysztof Halasa 66 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:17:16 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: JD | W dniu 2013-04-15 19:10, Krzysztof Halasa pisze: Marek writes: Potwierdzam, dozna³em organoleptycznie. Letni, gorÄ…cy, mÄ™czÄ…cy, pracowity dzieÅ„ i chęć och³odzenia w basenie. Gdybym wskoczy³, to bym zszed³, ale ¿e z³azi³em po drabince, to mia³em Å›wiadomoæ tego, ¿e tracÄ™ widzenie koloru i mięśnie mi s³abnÄ…. Ledwo wylaz³em o w³asnych si³ach. Tzw szok termiczny. -- Pozdrawiam JD 67 |
Data: Kwiecien 15 2013 21:32:41 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-15 19:10, Krzysztof Halasa pisze: Marek writes: LubiÄ™ eksperymenty ale na ten nie jestem gotów :-D -- Pozdrawiam Marek 68 |
Data: Kwiecien 19 2013 21:34:19 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Krzysztof Halasa | Marek writes: LubiÄ™ eksperymenty ale na ten nie jestem gotów :-D Nie, no ten z trawieniem to chyba zna ka¿dy, kto by³ kiedykolwiek w wy¿szych górach. Ma to te¿ zaletÄ™ :-) Z mięśniami (i mo¿e mniej mózgiem) te¿ chyba praktycznie ka¿dy ćwiczy³. Jedynie ten z widzeniem barw mo¿e nie być rutynowy. -- Krzysztof Halasa 69 |
Data: Kwiecien 12 2013 19:48:32 | Temat: Re: Pytanie o technikÄ™ wykonania zdjÄ™cia | Autor: Marek | W dniu 2013-04-12 16:01, mt pisze: Heh, jeÅ›li tak, to autor zdjÄ™cia zadba³ o najdrobniejsze detale. No i uk³ony mu za to, ¿e dba o detale. Zwykle w programach 3D ludzie wstawiajÄ… Å›wiat³o typu omni lub spotlight Mo¿na - nie przeczÄ™ i nigdy tego nie robi³em. Napisa³em tylko, ¿e ludzie nierzadko olewajÄ… takie detale. W wielu renderingach to widywa³em. -- Pozdrawiam Marek |