Grupy dyskusyjne   »   Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod

Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod



1 Data: Sierpien 14 2007 14:06:10
Temat: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Marcin 

Witam!

Chcialem przelozyc opony z tylu na przod ze wzgledu na
szybsze zuzycie opon przednich tak aby rownomiernie sie zuzywaly.
Lecz dowiedzialem sie ze podobno tylne opony powinny byc lepsze
(czyt. mniej zuzyte). Troche mnie to zdziwilo wiec mam problem.
Zamieniac czy nie?

Opony nie zniszczone, uzywam je od nowosci i jezdze raczej spokojnie,
lecz widac roznice zuzycia przednich opon w stosunku do tylnich.

Pozdrawiam,
Marcin



2 Data: Sierpien 14 2007 14:11:05
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "Marcin"  napisał w wiadomości

Zamieniac czy nie?

Zamieniać. Lepsze na przód oczywiście.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

3 Data: Sierpien 14 2007 14:23:44
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Lukasz 

Opony nie zniszczone, uzywam je od nowosci i jezdze raczej spokojnie,
lecz widac roznice zuzycia przednich opon w stosunku do tylnich.

Przekładać. Jeśli nie masz opon kierunkowych, to na skos: prawy tył na lewy przód. Dziwne, że zużywają się nierównomiernie. Sprawdź, jak zużywa się bieżnik (z brzegu, nierównomiernie na oponie, po bokach, na srodku). W zalezności od tego sprawdź: geometrię, ciśnienie (czy dobrze pompujesz), wyważenie koła.

Jeśli z przodu zużywają się bardziej, to sprawdź też geometrię.

Ja miałem ostatnio taki przypadek, że na przedostatnim przeglądzie w serwisie A była ustawiana geometria. Dostałem wydruk z ustawiania i teoretycznie wszystko OK. Ale na zakrętach opony piszczały. Po jakimś czasie zaczęły się nierównomiernie zużywać (na zewnątrz). Pojechałem do serwisu B. Ponownie ustawili geometrię i wszystko gra. Przez rok. Dopóki nie pojechałem na kolejny przegląd do serwisu A. Geometria była tylko SPRAWDZONA bez ustawiania (mam wydruk), ale po wyjeździe przednie opony znowu piszczą na zakrętach.

Już nie wiem do cholery, czy goście w serwisie A mają jakies profity od producentów opon, czy co?

--
Lukasz

4 Data: Sierpien 14 2007 14:29:35
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "Lukasz"  napisał w wiadomości

Jeśli z przodu zużywają się bardziej, to sprawdź też geometrię.

Przednie zużywają się bardziej bo są zapewne na osi napędowej. W takim
przypadku to przecież normalne.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

5 Data: Sierpien 14 2007 14:48:49
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Lukasz 

Jeśli z przodu zużywają się bardziej, to sprawdź też geometrię.

Przednie zużywają się bardziej bo są zapewne na osi napędowej. W takim przypadku to przecież normalne.

Racja.

--
Lukasz

6 Data: Sierpien 14 2007 14:44:12
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Marcin 

Użytkownik "Lukasz"  napisał w wiadomości

Opony nie zniszczone, uzywam je od nowosci i jezdze raczej spokojnie,
lecz widac roznice zuzycia przednich opon w stosunku do tylnich.

Przekładać. Jeśli nie masz opon kierunkowych, to na skos: prawy tył na lewy przód. Dziwne, że zużywają się nierównomiernie. Sprawdź, jak zużywa się bieżnik (z brzegu, nierównomiernie na oponie, po bokach, na srodku). W zalezności od tego sprawdź: geometrię, ciśnienie (czy dobrze pompujesz), wyważenie koła.

Jeśli z przodu zużywają się bardziej, to sprawdź też geometrię.

Ja miałem ostatnio taki przypadek, że na przedostatnim przeglądzie w serwisie A była ustawiana geometria. Dostałem wydruk z ustawiania i teoretycznie wszystko OK. Ale na zakrętach opony piszczały. Po jakimś czasie zaczęły się nierównomiernie zużywać (na zewnątrz). Pojechałem do serwisu B. Ponownie ustawili geometrię i wszystko gra. Przez rok. Dopóki nie pojechałem na kolejny przegląd do serwisu A. Geometria była tylko SPRAWDZONA bez ustawiania (mam wydruk), ale po wyjeździe przednie opony znowu piszczą na zakrętach.

Już nie wiem do cholery, czy goście w serwisie A mają jakies profity od producentów opon, czy co?

-- Lukasz

Bieznik zuzywa sie rownowmiernie, koła wywazam przy zmianie opon zima-lato
 i odwrotnie, cisnienie staram sie kontrolowac.
Logiczna dla mnie sprawa jest ze przednie jako napedowe zuzywaja sie szybciej.
Jednak zaciekawilo i zdziwilo mnie gdy dowiedzialem sie od znajomego ze lepsze
opony powinny byc na tyle.
Dodam ze opony absolutnie nie sa lyse (do tego to im daleko) lecz widoczne są różnice
zuzycia tyl a przod. Mają 4 lata zrobione na nich ok. 45kkm. Stąd moja chec przelozenia opon i wyrownania zuzycia.

Pozdrawiam,
Marcin

7 Data: Sierpien 14 2007 15:16:13
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Pete 


Użytkownik "Marcin" wrote

Jednak zaciekawilo i zdziwilo mnie gdy dowiedzialem sie od znajomego ze
lepsze
opony powinny byc na tyle.

Bo tak właśnie do tego podchodzi branża oponiarska:

http://www.michelin.pl/pl/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp


Niemniej, gdybyś się do tego stosował, to faktycznie w aucie FWD
wykluczałoby to możliwość rotacji opon.  Wtedy trzeba by przednie po prostu
zedrzeć do końca, a potem kupić dwie nowe i założyć je na tył.

Pozdr.
Pete

8 Data: Sierpien 14 2007 15:16:41
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Marek P. 

Marcin wrote:

Użytkownik "Lukasz"  napisał w wiadomości

Opony nie zniszczone, uzywam je od nowosci i jezdze raczej
spokojnie, lecz widac roznice zuzycia przednich opon w stosunku do
tylnich.

Przekładać. Jeśli nie masz opon kierunkowych, to na skos: prawy tył
na lewy przód. Dziwne, że zużywają się nierównomiernie. Sprawdź, jak
zużywa się bieżnik (z brzegu, nierównomiernie na oponie, po bokach,
na srodku). W zalezności od tego sprawdź: geometrię, ciśnienie (czy
dobrze pompujesz), wyważenie koła.

Jeśli z przodu zużywają się bardziej, to sprawdź też geometrię.

Ja miałem ostatnio taki przypadek, że na przedostatnim przeglądzie w
serwisie A była ustawiana geometria. Dostałem wydruk z ustawiania i
teoretycznie wszystko OK. Ale na zakrętach opony piszczały. Po jakimś
czasie zaczęły się nierównomiernie zużywać (na zewnątrz). Pojechałem
do serwisu B. Ponownie ustawili geometrię i wszystko gra. Przez rok.
Dopóki nie pojechałem na kolejny przegląd do serwisu A. Geometria
była tylko SPRAWDZONA bez ustawiania (mam wydruk), ale po wyjeździe
przednie opony znowu piszczą na zakrętach.

Już nie wiem do cholery, czy goście w serwisie A mają jakies profity
od producentów opon, czy co?

--
Lukasz

Bieznik zuzywa sie rownowmiernie, koła wywazam przy zmianie opon
zima-lato i odwrotnie, cisnienie staram sie kontrolowac.
Logiczna dla mnie sprawa jest ze przednie jako napedowe zuzywaja sie
szybciej.
Jednak zaciekawilo i zdziwilo mnie gdy dowiedzialem sie od znajomego
ze lepsze
opony powinny byc na tyle.

Każdy gumiarz to potwierdzi. Efekt widoczny zwłaszcza w zimie. Tylne opony
mają gorszą przyczepność podczas hamowania i dlatego tylne hamulce są
słabsze żeby nie blokować kół. Jak dasz na tył słabsze opony to w sytuacji
kryzysowej tył wpadnie w poślizg i masz bum (albo efekt wyprzedzania tyłu
przez przód). Przód mocniej dociska i ten sam efekt hamowania jest na
słabszych oponach.

--
Pozdr

Marek P.
Mazda 323 2,0 DiTD PMS + President Herbert ASC + WA-27
Mitsubishi Lancer 1,5 GLXi PMS + President Herbert ASC + AT-71
Peugeot Partner 2.0 HDI +Uniden 68 Elite DSC + DV 27 S

9 Data: Sierpien 14 2007 15:55:20
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "Marek P."  napisał w wiadomości

Każdy gumiarz to potwierdzi. Efekt widoczny zwłaszcza w zimie. Tylne opony
mają gorszą przyczepność podczas hamowania i dlatego tylne hamulce są
słabsze żeby nie blokować kół. Jak dasz na tył słabsze opony to w sytuacji
kryzysowej tył wpadnie w poślizg i masz bum (albo efekt wyprzedzania tyłu
przez przód). Przód mocniej dociska i ten sam efekt hamowania jest na
słabszych oponach.

Witaj
Myślę, że jesteś w duuuużym błędzie.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

10 Data: Sierpien 14 2007 16:01:36
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Marek P. 

marcinu wrote:

Użytkownik "Marek P."  napisał w wiadomości

Każdy gumiarz to potwierdzi. Efekt widoczny zwłaszcza w zimie. Tylne
opony mają gorszą przyczepność podczas hamowania i dlatego tylne
hamulce są słabsze żeby nie blokować kół. Jak dasz na tył słabsze
opony to w sytuacji kryzysowej tył wpadnie w poślizg i masz bum
(albo efekt wyprzedzania tyłu przez przód). Przód mocniej dociska i
ten sam efekt hamowania jest na słabszych oponach.

Witaj
Myślę, że jesteś w duuuużym błędzie.

Ponieważ nie wyprowadzisz mnie z tego błędu będe żył w nieświadomości i
nigdy nie założęna tył słabszych opon. :(
--
Pozdr

Marek P.

11 Data: Sierpien 14 2007 17:13:09
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "Marek P."  napisał w wiadomości

Ponieważ nie wyprowadzisz mnie z tego błędu będe żył w nieświadomości i
nigdy nie założęna tył słabszych opon. :(

Pewnie i tak bym Cię nie przekonał :)

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

12 Data: Sierpien 14 2007 17:16:40
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Marek P. 

marcinu wrote:

Użytkownik "Marek P."  napisał w wiadomości

Ponieważ nie wyprowadzisz mnie z tego błędu będe żył w
nieświadomości i nigdy nie założęna tył słabszych opon. :(

Pewnie i tak bym Cię nie przekonał :)

Spróbuj albo podrzuć linka. Całe życie się uczę i umiem (raczej) przyznać
komuś rację.
--
Pozdr

13 Data: Sierpien 14 2007 18:34:06
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "Marek P."  napisał w wiadomości

Spróbuj albo podrzuć linka. Całe życie się uczę i umiem (raczej) przyznać
komuś rację.

Ja rozumuję tak. W samochodzie przednionapędowym przednie koła (opony) muszą
znieść olbrzymie przeciążenia:
- przyśpieszanie;
- hamowanie (sam przyznałeś, że z przodu jest tarcza a z tyłu wystarczy
bęben);
- skręcanie;
Auto przednionapędowe jest również przeważnie podsterowne a co za tym idzie
w czasie gwałtownego skrętu przednie zawieszenie i koła są bardzo mocno
obciążone.
Tył właściwie jest tylko ciągnięty i żeby go wytrącić z równowagi trzeba
użyć np. hamulca ręcznego.
Uważam więc, że lepsze opony powinno się założyć tam gdzie są bardziej
potrzebne.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

14 Data: Sierpien 14 2007 18:45:55
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: chriso 

Tył właściwie jest tylko ciągnięty i żeby go wytrącić z równowagi trzeba użyć np. hamulca ręcznego.
Uważam więc, że lepsze opony powinno się założyć tam gdzie są bardziej potrzebne.

a teraz przeprowadz jeszcze raz ten wywod w odniesieniu do sytuacji podczas gwaltownego hamowania, zwlaszcza to "tylko ciaganiety"

moze sam dojdziesz

15 Data: Sierpien 14 2007 19:03:35
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "chriso"  napisał w wiadomości

a teraz przeprowadz jeszcze raz ten wywod w odniesieniu do sytuacji
podczas gwaltownego hamowania, zwlaszcza to "tylko ciaganiety"

moze sam dojdziesz

Nie dojdę. Wyjaśnij proszę.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

16 Data: Sierpien 14 2007 19:44:41
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: chriso 

Nie dojdę. Wyjaśnij proszę.

sytuacja: gwaltowne hamowanie

Przy lepszych oponach z przodu: tylnie kola wpadaja w poslizg, samochod zaczyna sie obracac, w przeszkode walisz bokiem - masakra

Przy lepszych oponach z tylu: przednie wpadaja w poslizg, taki poslizg latwiej opanowac, jesli sie nie uda to wali sie przodem gdzie ma sie strefy zgniotu, airbagi itp. Samochod sie nie obraca!!!

17 Data: Sierpien 14 2007 19:59:45
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "chriso"  napisał w wiadomości

Przy lepszych oponach z przodu: tylnie kola wpadaja w poslizg, samochod
zaczyna sie obracac, w przeszkode walisz bokiem - masakra

Przy lepszych oponach z tylu: przednie wpadaja w poslizg, taki poslizg
latwiej opanowac, jesli sie nie uda to wali sie przodem gdzie ma sie
strefy zgniotu, airbagi itp. Samochod sie nie obraca!!!

Jak dla mnie to się nie trzyma "kupy" ale każdy może mieć swoje zdanie.
Jeszcze dwa pytania.
Skoro tył powinien lepiej hamować to czemu jest tam gorszy bębnowy hamulec??
Czy na zimę na oś napędową również zakładasz gorsze opony??

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

18 Data: Sierpien 14 2007 20:14:36
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: chriso 

Skoro tył powinien lepiej hamować to czemu jest tam gorszy bębnowy hamulec??

hmm... ja mam tarczowe
a za gorsze hamowanie tylnych kol to odpowiada reduktor z poprawka na docisk przedniej osi podczas hamowania przez mase samochodu

60-70% hamowania "idzie" na przod, na tyl "idzie" tyle zeby wlasnie samochod nie zaczal sie obracac
jezeli ten stosunek jest zachwiany poprzez kiepskie opony z tylu to zaczynaja sie klopoty

Czy na zimę na oś napędową również zakładasz gorsze opony??

mam zawsze dobre cztery opony

19 Data: Sierpien 14 2007 20:26:19
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "chriso"  napisał w wiadomości

60-70% hamowania "idzie" na przod, na tyl "idzie" tyle zeby wlasnie
samochod nie zaczal sie obracac
jezeli ten stosunek jest zachwiany poprzez kiepskie opony z tylu to
zaczynaja sie klopoty

Dochodzimy do zupełnie różnych wniosków :)

mam zawsze dobre cztery opony

Nie możliwe!! Opony  z osi napędowej zawsze są bardziej zużyte.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

20 Data: Sierpien 14 2007 20:40:28
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: chriso 


Dochodzimy do zupełnie różnych wniosków :)

mi sie juz skonczyly argumenty

pamietam ze odpowiednie testy swego czasu robil niemiecki ADAC oraz byl odcinek na ten temat Szkoly Auto w TVN Turbo, moze oni Cie przekonaja

mam zawsze dobre cztery opony

Nie możliwe!! Opony  z osi napędowej zawsze są bardziej zużyte.

serio?
to co z wg Twej teorii z autami napedzanymi na dwie osie? dramat :)

a moze uprosciles i przyjales ze wszystkie samochody sa napedzane na przednia os i wtedy przednie opony sie scieraja bardziej bo zarowno od hamowania jak i napedzania?
ale co wtedy maja czynic wlasciciele BMW i Mercow? :-P

21 Data: Sierpien 14 2007 21:03:55
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: chriso 

pamietam ze odpowiednie testy swego czasu robil niemiecki ADAC oraz byl odcinek na ten temat Szkoly Auto w TVN Turbo, moze oni Cie przekonaja

prosze bardzo linke
http://auto.gazeta.pl/auto/1,48297,3941512.html

moze i film znajdziesz na jakims youtubie

22 Data: Sierpien 14 2007 21:23:45
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "chriso"  napisał w wiadomości

pamietam ze odpowiednie testy swego czasu robil niemiecki ADAC oraz byl
odcinek na ten temat Szkoly Auto w TVN Turbo, moze oni Cie przekonaja

prosze bardzo linke
http://auto.gazeta.pl/auto/1,48297,3941512.html

Czytałem. Przyznaję musze zrewidować swoje poglądy :))
Dręczy mnie tylko  jedno.  Po co w takim razie przekładać opony z przodu na
tył skoro lepiej aby z tyłu były te lepsze (dotyczy aut
przednionapędowych)??

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

23 Data: Sierpien 14 2007 21:28:57
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: chriso 

Czytałem. Przyznaję musze zrewidować swoje poglądy :))

uff :)

Dręczy mnie tylko  jedno.  Po co w takim razie przekładać opony z przodu na
tył skoro lepiej aby z tyłu były te lepsze (dotyczy aut przednionapędowych)??

podyktowane "oszczednoscia" z czasow polonezow, kiedy trzeba bylo o 4 rano stanac w kolejce do polmozbytu po nowe stomile

24 Data: Sierpien 14 2007 21:13:27
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "chriso"  napisał w wiadomości


pamietam ze odpowiednie testy swego czasu robil niemiecki ADAC oraz byl
odcinek na ten temat Szkoly Auto w TVN Turbo, moze oni Cie przekonaja

Nie widziałem odcinka o doborze opon. Zobacze to wyciągne wnioski.

Nie możliwe!! Opony  z osi napędowej zawsze są bardziej zużyte.
serio?

Serio. Jest to tak oczywiste, że po prostu ....... brak słów.

to co z wg Twej teorii z autami napedzanymi na dwie osie? dramat :)

Jaki dramat?? Po prosto ścieraja sie równomiernie.

a moze uprosciles i przyjales ze wszystkie samochody sa napedzane na
przednia os i wtedy przednie opony sie scieraja bardziej bo zarowno od
hamowania jak i napedzania?
ale co wtedy maja czynic wlasciciele BMW i Mercow? :-P

Jak to co maja robić. Zakładać lepsze opony na tył bo właśnie tam jest
napęd.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

25 Data: Sierpien 14 2007 18:48:12
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Marek P. 

marcinu wrote:

Użytkownik "Marek P."  napisał w wiadomości

Spróbuj albo podrzuć linka. Całe życie się uczę i umiem (raczej)
przyznać komuś rację.

Ja rozumuję tak. W samochodzie przednionapędowym przednie koła
(opony) muszą znieść olbrzymie przeciążenia:
- przyśpieszanie;
- hamowanie (sam przyznałeś, że z przodu jest tarcza a z tyłu
wystarczy bęben);
- skręcanie;
Auto przednionapędowe jest również przeważnie podsterowne a co za tym
idzie w czasie gwałtownego skrętu przednie zawieszenie i koła są
bardzo mocno obciążone.
Tył właściwie jest tylko ciągnięty i żeby go wytrącić z równowagi
trzeba użyć np. hamulca ręcznego.
Uważam więc, że lepsze opony powinno się założyć tam gdzie są bardziej
potrzebne.

Ale w sytuacjach zagrożenia zazwyczaj hamujesz. Co się wtedy dzieje?
--
Pozdr

Marek P.

26 Data: Sierpien 14 2007 19:01:25
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "Marek P."  napisał w wiadomości

Ale w sytuacjach zagrożenia zazwyczaj hamujesz. Co się wtedy dzieje?

Samochód przysiada przodem i większość obciążenia przenosi właśnie przód.
Tył tylko wspomaga hamowanie.
Zjawisko uwidacznia się bardziej w motocyklach. Hamując tyłem zostawiasz
czarną krechę na asfalcie i jedziesz dalej. 70-80% roboty w czasie hamowania
wykonuje przedni hamulec.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

27 Data: Sierpien 14 2007 19:08:31
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki 

Dnia 14.08.2007 marcinu <marcin73@[wywalto]> napisał/a:


Użytkownik "Marek P."  napisał w wiadomości

Spróbuj albo podrzuć linka. Całe życie się uczę i umiem (raczej) przyznać
komuś rację.

Ja rozumuję tak. W samochodzie przednionapędowym przednie koła (opony) muszą
znieść olbrzymie przeciążenia:
- przyśpieszanie;
- hamowanie (sam przyznałeś, że z przodu jest tarcza a z tyłu wystarczy
bęben);
- skręcanie;
Auto przednionapędowe jest również przeważnie podsterowne a co za tym idzie

Kazde cywilne auto jest podsterowne.

w czasie gwałtownego skrętu przednie zawieszenie i koła są bardzo mocno
obciążone.

Co najwyzej jedno...

Tył właściwie jest tylko ciągnięty i żeby go wytrącić z równowagi trzeba
użyć np. hamulca ręcznego.

Wystarczy odjąć i skręcić. Wystarczy, zeby zamieść tyłem. Można też np.
dohamować lewą.

Uważam więc, że lepsze opony powinno się założyć tam gdzie są bardziej
potrzebne.

To było głębokie ;-)


--
___________________________________________
Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net

28 Data: Sierpien 14 2007 19:15:41
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "Adam 'Chloru' Drzewososki"  napisał w
wiadomości

Wystarczy odjąć i skręcić. Wystarczy, zeby zamieść tyłem. Można też np.
dohamować lewą.

Nie skupiałem się na technice jazdy bo sie na tym za bardzo nie znam.
Po prostu uważam, że lepsze opony powinno sie zakładać na oś napędową. Jeśli
ktoś uważa inaczej niech przedstawi jakieś argumenty za jego teorią.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

29 Data: Sierpien 14 2007 19:21:38
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki 

Dnia 14.08.2007 marcinu <marcin73@[wywalto]> napisał/a:


Użytkownik "Adam 'Chloru' Drzewososki"  napisał w
wiadomości
Wystarczy odjąć i skręcić. Wystarczy, zeby zamieść tyłem. Można też np.
dohamować lewą.

Nie skupiałem się na technice jazdy bo sie na tym za bardzo nie znam.
Po prostu uważam, że lepsze opony powinno sie zakładać na oś napędową. Jeśli
ktoś uważa inaczej niech przedstawi jakieś argumenty za jego teorią.

To dosc wazne - po prostu nalezy dostosowac technike jazdy do mozliwosci
swoich i samochodu ;-)

--
___________________________________________
Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net

30 Data: Sierpien 14 2007 19:24:26
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: marcinu 


Użytkownik "Adam 'Chloru' Drzewososki"  napisał w
wiadomości

To dosc wazne - po prostu nalezy dostosowac technike jazdy do mozliwosci
swoich i samochodu ;-)

Wiem, że ważne ale nie to jest tematem dyskusji.

--
Pozdrawiam
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Marcin / seat cordoba vario tdi
marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212
Wawa-Bielany zone

31 Data: Sierpien 14 2007 14:37:33
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Tomasz Pyra 

Marcin pisze:

Witam!

Chcialem przelozyc opony z tylu na przod ze wzgledu na
szybsze zuzycie opon przednich tak aby rownomiernie sie zuzywaly.
Lecz dowiedzialem sie ze podobno tylne opony powinny byc lepsze
(czyt. mniej zuzyte). Troche mnie to zdziwilo wiec mam problem.
Zamieniac czy nie?

Zamieniaj, zmieniaj.
Różnica w zużyciu nie będzie po jednym sezonie taka duża, a opony dzięki zużyjesz równomiernie i posłużą dzięki temu dłużej.

Inaczej co? Poużywasz opony 2x krócej, tylne będą w dobrym stanie, przednie zjechane i co? Wyrzucić dwie dobre opony?
Bo jak dokupisz tylko parę to się może okazać że nowe lepsze na deszczu, ale gorsze na suchym i co wtedy? Przekładać przy każdej zmianie pogody? ;>

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

32 Data: Sierpien 14 2007 21:30:48
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Marcin 

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

Marcin pisze:
Witam!

Chcialem przelozyc opony z tylu na przod ze wzgledu na
szybsze zuzycie opon przednich tak aby rownomiernie sie zuzywaly.
Lecz dowiedzialem sie ze podobno tylne opony powinny byc lepsze
(czyt. mniej zuzyte). Troche mnie to zdziwilo wiec mam problem.
Zamieniac czy nie?

Zamieniaj, zmieniaj.
Różnica w zużyciu nie będzie po jednym sezonie taka duża, a opony dzięki zużyjesz równomiernie i posłużą dzięki temu dłużej.

Inaczej co? Poużywasz opony 2x krócej, tylne będą w dobrym stanie, przednie zjechane i co? Wyrzucić dwie dobre opony?
Bo jak dokupisz tylko parę to się może okazać że nowe lepsze na deszczu, ale gorsze na suchym i co wtedy? Przekładać przy każdej zmianie pogody? ;>

-- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

Ale rozpetalem dyskusje :-)
W kazdym badz razie opony maja 4 lata i przejechane ok. 45kkm.
Auto: Punto czyli tarcze z przodu, bebny z tylu. Tylne opony wygladaja
b. dobrze, przednie b. dobrze-/dobrze+ i daleko im do łysych.
Zamierzeniem moim bylo wyrownaie zuzycia opon aby, jak to zauwazyl
jeden z uczestnikow dyskusji, nie trzeba bylo kupowac na przod opon z innej "parafii"
i niepotrzebnie wydawac pieniadze.
Domyslam sie ze zuzycie opon eliminuje je jako opony tylne (a znaczne zuzycie wogole jako opony :-))
lecz w przypadku ich niewielkiego zuzycia to nie powinno robic roznicy.
Co do zimowych poslizgow to mam zimowki i raczej one przezyja pewnie aktualny
komplet opon letnich ze wzgledu na krotkie ich wykorzystanie.
Powoli sklaniam sie do przelozenia opon.

Pozdrawiam,
Marcin

PS. Po spacerze i podgladaniu opon samochodow na pobliskim parkingu moge stwierdzic ze mam
z przodu lepsze opony niz 90% zaobserwowanej populacji aut.

33 Data: Sierpien 16 2007 11:58:15
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor: Krzysztof L 


PS. Po spacerze i podgladaniu opon samochodow na pobliskim parkingu
moge stwierdzic ze mam
z przodu lepsze opony niz 90% zaobserwowanej populacji aut.

Tak trzymać!
Lepsze załóż na przód.
argumenty:
1) auto lepiej trzyma się na złych nawierzchniach ( koleiny!)
2) lepiej hamuje
3) przednionapędowe - pewniejszy wyjazd z dróg gruntowych,
mniejszy uślizg przy ruszaniu.

Argument, iż podczas hamowania zarzuci tyłem ma się nijak do rzeczywistości.
Hamując awaryjnie czasem brakuje 1-2 metry, jedynie dobre przednie opony mogą tu pomóc.
Jeśli komuś zarzuca tyłem to niech się zdecyduje: omija czy hamuje?


Pozdr
Krzych

34 Data: Sierpien 17 2007 08:36:35
Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
Autor:

Producenci w instrukcjach obsługi zalecają zamianę co jakiś czas przód/tył.
I nie jest to bez przyczyny. Masz w ten sposób wszystkie opony w takim samym
stanie zużycia. To chyba najlepsza opcja?
Podczas prywatnego użytkowania wystarczy, że zamienisz co sezon przy każdej
zmianie opon letnie/zimowe. Nawet przy intensywnym użytkowaniu służbowych aut,
zwykle to wystarcza. W moim przypadku po sezonie i kilkudziesięciu tys. kkm tył
ma zwykle ok. 0,5 - 1mm wyższy bieżnik. Na początku sezonu jest więc
odwrotnie... Jeżdżę służbowymi autami od 10 lat, 50-100kkm rocznie. Trochę już
tego było.
Niezależnie czy były to autka FWD czy 4WD zawsze opony przedniej osi zużywały
się szybciej. Sądzę, że hamowanie zużywa opony najmocniej, dlatego nie widać
było wpływu napędu 4WD. Napęd taki zużywa opony mniej więcej równomiernie. W
autkach RWD zużycie było równomierne lub większe na tylnej osi. Jednak raczej w
wyniku innej konstrukcji zawieszenia. Z przodu zużywały się brzegi (McPerson) z
tyłu środek (sztywna oś). Dlatego tam aby wyrównać sposób zużycia także
zamieniałem przód/tył co sezon z dobrym skutkiem.
Tyle moich doświadczeń.
Pozdrawiam.

Sebastian

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod



Grupy dyskusyjne