Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod
1 | Data: Sierpien 14 2007 14:06:10 |
Temat: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | |
Autor: Marcin | Witam! 2 |
Data: Sierpien 14 2007 14:11:05 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
Zamieniac czy nie? Zamieniać. Lepsze na przód oczywiście. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 3 |
Data: Sierpien 14 2007 14:23:44 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Lukasz | Opony nie zniszczone, uzywam je od nowosci i jezdze raczej spokojnie, Przekładać. Jeśli nie masz opon kierunkowych, to na skos: prawy tył na lewy przód. Dziwne, że zużywają się nierównomiernie. Sprawdź, jak zużywa się bieżnik (z brzegu, nierównomiernie na oponie, po bokach, na srodku). W zalezności od tego sprawdź: geometrię, ciśnienie (czy dobrze pompujesz), wyważenie koła. Jeśli z przodu zużywają się bardziej, to sprawdź też geometrię. Ja miałem ostatnio taki przypadek, że na przedostatnim przeglądzie w serwisie A była ustawiana geometria. Dostałem wydruk z ustawiania i teoretycznie wszystko OK. Ale na zakrętach opony piszczały. Po jakimś czasie zaczęły się nierównomiernie zużywać (na zewnątrz). Pojechałem do serwisu B. Ponownie ustawili geometrię i wszystko gra. Przez rok. Dopóki nie pojechałem na kolejny przegląd do serwisu A. Geometria była tylko SPRAWDZONA bez ustawiania (mam wydruk), ale po wyjeździe przednie opony znowu piszczą na zakrętach. Już nie wiem do cholery, czy goście w serwisie A mają jakies profity od producentów opon, czy co? -- Lukasz 4 |
Data: Sierpien 14 2007 14:29:35 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
Jeśli z przodu zużywają się bardziej, to sprawdź też geometrię. Przednie zużywają się bardziej bo są zapewne na osi napędowej. W takim przypadku to przecież normalne. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 5 |
Data: Sierpien 14 2007 14:48:49 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Lukasz | Jeśli z przodu zużywają się bardziej, to sprawdź też geometrię. Racja. -- Lukasz 6 |
Data: Sierpien 14 2007 14:44:12 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Marcin | Użytkownik "Lukasz" napisał w wiadomości Opony nie zniszczone, uzywam je od nowosci i jezdze raczej spokojnie, Bieznik zuzywa sie rownowmiernie, koła wywazam przy zmianie opon zima-lato i odwrotnie, cisnienie staram sie kontrolowac. Logiczna dla mnie sprawa jest ze przednie jako napedowe zuzywaja sie szybciej. Jednak zaciekawilo i zdziwilo mnie gdy dowiedzialem sie od znajomego ze lepsze opony powinny byc na tyle. Dodam ze opony absolutnie nie sa lyse (do tego to im daleko) lecz widoczne są różnice zuzycia tyl a przod. Mają 4 lata zrobione na nich ok. 45kkm. Stąd moja chec przelozenia opon i wyrownania zuzycia. Pozdrawiam, Marcin 7 |
Data: Sierpien 14 2007 15:16:13 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Pete |
Jednak zaciekawilo i zdziwilo mnie gdy dowiedzialem sie od znajomego ze Bo tak właśnie do tego podchodzi branża oponiarska: http://www.michelin.pl/pl/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp Niemniej, gdybyś się do tego stosował, to faktycznie w aucie FWD wykluczałoby to możliwość rotacji opon. Wtedy trzeba by przednie po prostu zedrzeć do końca, a potem kupić dwie nowe i założyć je na tył. Pozdr. Pete 8 |
Data: Sierpien 14 2007 15:16:41 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Marek P. | Marcin wrote: Użytkownik "Lukasz" napisał w wiadomości Każdy gumiarz to potwierdzi. Efekt widoczny zwłaszcza w zimie. Tylne opony mają gorszą przyczepność podczas hamowania i dlatego tylne hamulce są słabsze żeby nie blokować kół. Jak dasz na tył słabsze opony to w sytuacji kryzysowej tył wpadnie w poślizg i masz bum (albo efekt wyprzedzania tyłu przez przód). Przód mocniej dociska i ten sam efekt hamowania jest na słabszych oponach. -- Pozdr Marek P. Mazda 323 2,0 DiTD PMS + President Herbert ASC + WA-27 Mitsubishi Lancer 1,5 GLXi PMS + President Herbert ASC + AT-71 Peugeot Partner 2.0 HDI +Uniden 68 Elite DSC + DV 27 S 9 |
Data: Sierpien 14 2007 15:55:20 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
Każdy gumiarz to potwierdzi. Efekt widoczny zwłaszcza w zimie. Tylne opony Witaj Myślę, że jesteś w duuuużym błędzie. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 10 |
Data: Sierpien 14 2007 16:01:36 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Marek P. | marcinu wrote: Użytkownik "Marek P." napisał w wiadomości Ponieważ nie wyprowadzisz mnie z tego błędu będe żył w nieświadomości i nigdy nie założęna tył słabszych opon. :( -- Pozdr Marek P. 11 |
Data: Sierpien 14 2007 17:13:09 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
Ponieważ nie wyprowadzisz mnie z tego błędu będe żył w nieświadomości i Pewnie i tak bym Cię nie przekonał :) -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 12 |
Data: Sierpien 14 2007 17:16:40 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Marek P. | marcinu wrote: Użytkownik "Marek P." napisał w wiadomości Spróbuj albo podrzuć linka. Całe życie się uczę i umiem (raczej) przyznać komuś rację. -- Pozdr 13 |
Data: Sierpien 14 2007 18:34:06 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
Spróbuj albo podrzuć linka. Całe życie się uczę i umiem (raczej) przyznać Ja rozumuję tak. W samochodzie przednionapędowym przednie koła (opony) muszą znieść olbrzymie przeciążenia: - przyśpieszanie; - hamowanie (sam przyznałeś, że z przodu jest tarcza a z tyłu wystarczy bęben); - skręcanie; Auto przednionapędowe jest również przeważnie podsterowne a co za tym idzie w czasie gwałtownego skrętu przednie zawieszenie i koła są bardzo mocno obciążone. Tył właściwie jest tylko ciągnięty i żeby go wytrącić z równowagi trzeba użyć np. hamulca ręcznego. Uważam więc, że lepsze opony powinno się założyć tam gdzie są bardziej potrzebne. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 14 |
Data: Sierpien 14 2007 18:45:55 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: chriso | Tył właściwie jest tylko ciągnięty i żeby go wytrącić z równowagi trzeba użyć np. hamulca ręcznego. a teraz przeprowadz jeszcze raz ten wywod w odniesieniu do sytuacji podczas gwaltownego hamowania, zwlaszcza to "tylko ciaganiety" moze sam dojdziesz 15 |
Data: Sierpien 14 2007 19:03:35 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
a teraz przeprowadz jeszcze raz ten wywod w odniesieniu do sytuacji Nie dojdę. Wyjaśnij proszę. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 16 |
Data: Sierpien 14 2007 19:44:41 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: chriso | Nie dojdę. Wyjaśnij proszę. sytuacja: gwaltowne hamowanie Przy lepszych oponach z przodu: tylnie kola wpadaja w poslizg, samochod zaczyna sie obracac, w przeszkode walisz bokiem - masakra Przy lepszych oponach z tylu: przednie wpadaja w poslizg, taki poslizg latwiej opanowac, jesli sie nie uda to wali sie przodem gdzie ma sie strefy zgniotu, airbagi itp. Samochod sie nie obraca!!! 17 |
Data: Sierpien 14 2007 19:59:45 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
Przy lepszych oponach z przodu: tylnie kola wpadaja w poslizg, samochod Jak dla mnie to się nie trzyma "kupy" ale każdy może mieć swoje zdanie. Jeszcze dwa pytania. Skoro tył powinien lepiej hamować to czemu jest tam gorszy bębnowy hamulec?? Czy na zimę na oś napędową również zakładasz gorsze opony?? -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 18 |
Data: Sierpien 14 2007 20:14:36 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: chriso | Skoro tył powinien lepiej hamować to czemu jest tam gorszy bębnowy hamulec?? hmm... ja mam tarczowe a za gorsze hamowanie tylnych kol to odpowiada reduktor z poprawka na docisk przedniej osi podczas hamowania przez mase samochodu 60-70% hamowania "idzie" na przod, na tyl "idzie" tyle zeby wlasnie samochod nie zaczal sie obracac jezeli ten stosunek jest zachwiany poprzez kiepskie opony z tylu to zaczynaja sie klopoty Czy na zimę na oś napędową również zakładasz gorsze opony?? mam zawsze dobre cztery opony 19 |
Data: Sierpien 14 2007 20:26:19 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
60-70% hamowania "idzie" na przod, na tyl "idzie" tyle zeby wlasnie Dochodzimy do zupełnie różnych wniosków :) mam zawsze dobre cztery opony Nie możliwe!! Opony z osi napędowej zawsze są bardziej zużyte. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 20 |
Data: Sierpien 14 2007 20:40:28 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: chriso |
Dochodzimy do zupełnie różnych wniosków :) mi sie juz skonczyly argumenty pamietam ze odpowiednie testy swego czasu robil niemiecki ADAC oraz byl odcinek na ten temat Szkoly Auto w TVN Turbo, moze oni Cie przekonaja mam zawsze dobre cztery opony serio? to co z wg Twej teorii z autami napedzanymi na dwie osie? dramat :) a moze uprosciles i przyjales ze wszystkie samochody sa napedzane na przednia os i wtedy przednie opony sie scieraja bardziej bo zarowno od hamowania jak i napedzania? ale co wtedy maja czynic wlasciciele BMW i Mercow? :-P 21 |
Data: Sierpien 14 2007 21:03:55 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: chriso | pamietam ze odpowiednie testy swego czasu robil niemiecki ADAC oraz byl odcinek na ten temat Szkoly Auto w TVN Turbo, moze oni Cie przekonaja prosze bardzo linke http://auto.gazeta.pl/auto/1,48297,3941512.html moze i film znajdziesz na jakims youtubie 22 |
Data: Sierpien 14 2007 21:23:45 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
pamietam ze odpowiednie testy swego czasu robil niemiecki ADAC oraz byl Czytałem. Przyznaję musze zrewidować swoje poglądy :)) Dręczy mnie tylko jedno. Po co w takim razie przekładać opony z przodu na tył skoro lepiej aby z tyłu były te lepsze (dotyczy aut przednionapędowych)?? -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 23 |
Data: Sierpien 14 2007 21:28:57 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: chriso | Czytałem. Przyznaję musze zrewidować swoje poglądy :)) uff :) Dręczy mnie tylko jedno. Po co w takim razie przekładać opony z przodu na podyktowane "oszczednoscia" z czasow polonezow, kiedy trzeba bylo o 4 rano stanac w kolejce do polmozbytu po nowe stomile 24 |
Data: Sierpien 14 2007 21:13:27 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
pamietam ze odpowiednie testy swego czasu robil niemiecki ADAC oraz byl Nie widziałem odcinka o doborze opon. Zobacze to wyciągne wnioski. Nie możliwe!! Opony z osi napędowej zawsze są bardziej zużyte.serio? Serio. Jest to tak oczywiste, że po prostu ....... brak słów. to co z wg Twej teorii z autami napedzanymi na dwie osie? dramat :) Jaki dramat?? Po prosto ścieraja sie równomiernie. a moze uprosciles i przyjales ze wszystkie samochody sa napedzane na Jak to co maja robić. Zakładać lepsze opony na tył bo właśnie tam jest napęd. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 25 |
Data: Sierpien 14 2007 18:48:12 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Marek P. | marcinu wrote: Użytkownik "Marek P." napisał w wiadomości Ale w sytuacjach zagrożenia zazwyczaj hamujesz. Co się wtedy dzieje? -- Pozdr Marek P. 26 |
Data: Sierpien 14 2007 19:01:25 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
Ale w sytuacjach zagrożenia zazwyczaj hamujesz. Co się wtedy dzieje? Samochód przysiada przodem i większość obciążenia przenosi właśnie przód. Tył tylko wspomaga hamowanie. Zjawisko uwidacznia się bardziej w motocyklach. Hamując tyłem zostawiasz czarną krechę na asfalcie i jedziesz dalej. 70-80% roboty w czasie hamowania wykonuje przedni hamulec. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 27 |
Data: Sierpien 14 2007 19:08:31 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 14.08.2007 marcinu <marcin73@[wywalto]> napisał/a:
Kazde cywilne auto jest podsterowne. w czasie gwałtownego skrętu przednie zawieszenie i koła są bardzo mocno Co najwyzej jedno... Tył właściwie jest tylko ciągnięty i żeby go wytrącić z równowagi trzeba Wystarczy odjąć i skręcić. Wystarczy, zeby zamieść tyłem. Można też np. dohamować lewą. Uważam więc, że lepsze opony powinno się założyć tam gdzie są bardziej To było głębokie ;-) -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 28 |
Data: Sierpien 14 2007 19:15:41 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
Wystarczy odjąć i skręcić. Wystarczy, zeby zamieść tyłem. Można też np. Nie skupiałem się na technice jazdy bo sie na tym za bardzo nie znam. Po prostu uważam, że lepsze opony powinno sie zakładać na oś napędową. Jeśli ktoś uważa inaczej niech przedstawi jakieś argumenty za jego teorią. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 29 |
Data: Sierpien 14 2007 19:21:38 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 14.08.2007 marcinu <marcin73@[wywalto]> napisał/a:
To dosc wazne - po prostu nalezy dostosowac technike jazdy do mozliwosci swoich i samochodu ;-) -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 30 |
Data: Sierpien 14 2007 19:24:26 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: marcinu |
To dosc wazne - po prostu nalezy dostosowac technike jazdy do mozliwosci Wiem, że ważne ale nie to jest tematem dyskusji. -- Pozdrawiam -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Marcin / seat cordoba vario tdi marcin73[malpa]op.pl / GG 1364212 Wawa-Bielany zone 31 |
Data: Sierpien 14 2007 14:37:33 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Tomasz Pyra | Marcin pisze: Witam! Zamieniaj, zmieniaj. Różnica w zużyciu nie będzie po jednym sezonie taka duża, a opony dzięki zużyjesz równomiernie i posłużą dzięki temu dłużej. Inaczej co? Poużywasz opony 2x krócej, tylne będą w dobrym stanie, przednie zjechane i co? Wyrzucić dwie dobre opony? Bo jak dokupisz tylko parę to się może okazać że nowe lepsze na deszczu, ale gorsze na suchym i co wtedy? Przekładać przy każdej zmianie pogody? ;> -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 32 |
Data: Sierpien 14 2007 21:30:48 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Marcin | Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości Marcin pisze: Ale rozpetalem dyskusje :-) W kazdym badz razie opony maja 4 lata i przejechane ok. 45kkm. Auto: Punto czyli tarcze z przodu, bebny z tylu. Tylne opony wygladaja b. dobrze, przednie b. dobrze-/dobrze+ i daleko im do łysych. Zamierzeniem moim bylo wyrownaie zuzycia opon aby, jak to zauwazyl jeden z uczestnikow dyskusji, nie trzeba bylo kupowac na przod opon z innej "parafii" i niepotrzebnie wydawac pieniadze. Domyslam sie ze zuzycie opon eliminuje je jako opony tylne (a znaczne zuzycie wogole jako opony :-)) lecz w przypadku ich niewielkiego zuzycia to nie powinno robic roznicy. Co do zimowych poslizgow to mam zimowki i raczej one przezyja pewnie aktualny komplet opon letnich ze wzgledu na krotkie ich wykorzystanie. Powoli sklaniam sie do przelozenia opon. Pozdrawiam, Marcin PS. Po spacerze i podgladaniu opon samochodow na pobliskim parkingu moge stwierdzic ze mam z przodu lepsze opony niz 90% zaobserwowanej populacji aut. 33 |
Data: Sierpien 16 2007 11:58:15 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: Krzysztof L |
PS. Po spacerze i podgladaniu opon samochodow na pobliskim parkingu Tak trzymać! Lepsze załóż na przód. argumenty: 1) auto lepiej trzyma się na złych nawierzchniach ( koleiny!) 2) lepiej hamuje 3) przednionapędowe - pewniejszy wyjazd z dróg gruntowych, mniejszy uślizg przy ruszaniu. Argument, iż podczas hamowania zarzuci tyłem ma się nijak do rzeczywistości. Hamując awaryjnie czasem brakuje 1-2 metry, jedynie dobre przednie opony mogą tu pomóc. Jeśli komuś zarzuca tyłem to niech się zdecyduje: omija czy hamuje? Pozdr Krzych 34 |
Data: Sierpien 17 2007 08:36:35 | Temat: Re: Pytanie - przelozenie opon tyl <-> przod | Autor: | Producenci w instrukcjach obsługi zalecają zamianę co jakiś czas przód/tył. |