17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
1 | Data: Kwiecien 30 2007 20:23:06 |
Temat: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | |
Autor: andrzej | czesc, 2 |
Data: Kwiecien 30 2007 22:36:43 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: Irokez | Użytkownik "andrzej" napisał w wiadomości czesc, Zależy gdzie jeździsz. U mnie w Wałbrzychu idealne felgi to 3,5 cala i pół metra opony. W każdym razie z 15' i opony 205/60 się tragicznie męczę. Alfa 156 z obniżonym zawieszeniem H&R i kredensy mnie objeżdzają bo nie idzie jechać. Znam na pamięć chyba wszystkie dziury i zapadnięte studzienki. Także jak widzisz, rozmiar felgi to pojęcie względne. W kazdym razie jak ktos chce potestować terenówki tudziez jakieś wozy opancerzone zapraszam do Wałbrzycha, gorszych dróg jeszcze nie udało mi sie osobiście znaleźć w Polsce. Z zamkniętymi oczyma będziecie bardzo dokładnie wiedzieli kiedy miniecie tabliczkę z nazwą miasta nawet jeśli pierwszy raz tutaj zajedziecie. Pozdrawiam. -- Irokez 3 |
Data: Maj 02 2007 15:47:11 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: 666 | Oddajcie Niemcom i stanie się gładko... zapraszam do Wałbrzycha, gorszych dróg jeszcze nie udało mi sie osobiście znaleźć w Polsce. 4 |
Data: Kwiecien 30 2007 22:47:34 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: KrzysiekPP | W ASO odradzają zakup kół 17' zrzucając winę na polskie drogi (szybkie Nie zmieniaj ... w zaden sposob. Samochod na oponach o profilu ponizej 60 to juz jak jazda na gołych deskach. Komfort do bani, a i zawieszenie sypie sie 300% szybciej. Nie mowiac juz o tym, ze na szerokich kapciach po koleinach wciaz sie myszkuje. -- Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl 5 |
Data: Kwiecien 30 2007 23:00:12 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: Damian KoĹkowski | andrzej wrote: W standardzie wyposażenia nowego auta (Skoda Octavia2) dostaje 16' alu. To kup Subaru Impreza WRX STI dostaniesz złote 17' w standardzie i nic im sie i zawieszeniu nie stanie. Wszystko jest zglÄdne. Skoda nie lubi dziur, także nawet 15' z 195/60 czy 65 byłoby wskazane, zależy co producent proponuje. Tak czy inaczej, jak chcesz jeździÄ a nie omijaÄ wszystko na drodze to proponujÄ 15 w tym aucie, zaznaczam w Tym aucie, bo drogi mamy różne, auta też. -- { Damian Kołkowski }{ http://kolkowski.neostrada.pl/ } { echo yc.2b.vxfjbxybxq | rot13 | rev | sed s/\\./@/ } 6 |
Data: Kwiecien 30 2007 17:06:23 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: Pete |
czesc, Rozumiem, że 17-tki kuszą Cię wizualnie? Bo jeśli chodzi o osiągi, to je tylko pogorszysz zazwyczaj cięższymi (większymi) felgami. Jakie są drogi tam gdzie jeździsz, to Ty najlepiej wiesz. Ja, jeżdżąc po podwarszawskich pipidówkach nie miałem wiele przyjemności z 17-tek. Tak jak pisał Irokez - zamiast delektować się jazdą, będziesz z duszą na ramieniu wypatrywał dziur i studzienek i jechał wolno by w razie czego zdążyć je ominąć bądź przed nimi wyhamować. A jak nie zdążysz, to będziesz bulił za prostowanie felg, wymianę opony, ewentualnie częstszą wymianę elementów zawieszenia. Zimą jeździłem na 16" i byłem znacznie spokojniejszy. :) Oczywiście profil opony też się liczy. Przypuszczam, że w Octavii jest minimum 205/55/16. Ja też na takich pomykałem (a latem 225/45/17). Natomiast mamy w rodzinie autko na oponach 205/50/16 (czyli ścianka boczna podobna wysokością do 225/45), i w tym praktycznie po każdej zimie trzeba felgi prostować. Nie wiem, może to po prostu nadwyraz miękkie felgi, ale te, które dostaniesz fabrycznie bardzo twarde też nie będą. Twarde, kute felgi są bardzo drogie i pomijając jakieś ekskluzywne marki/modele, rzadko który producent takie montuje fabrycznie. Pozdr. Pete 7 |
Data: Kwiecien 30 2007 23:29:34 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: Jarek Dabrwoski |
Natomiast mamy w rodzinie autko na oponach 205/50/16 (czyli ścianka boczna podobna wysokością do 225/45), i w tym praktycznie po każdej zimie trzeba Mam ten sam profil! Potwierdzam, tragedia jesli idzie o komfort! Nie wyobrazam sobie 17!! 8 |
Data: Maj 01 2007 12:23:33 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: Hautameki | On 30 Kwi, 22:23, "andrzej" wrote: czesc, Gdybyś kupował swoją octawię kilka lat wcześniej miałbyś dylemat czy 15" felg nie zamienić na 16" ;-) Teraz wszystkie współczesne kompakty są napompowane i wydają się być większe niż w rzeczywistoci, do tego doszły też większe koła. We wcześniejszych VW passatach oraz skodach octawiach montowano seryjnie koła 195/65 R15, jeżdziło się na tym wybornie, a też wybór opon był olbrzymi. Zapewne na tej seryjnej 16" feldze będzie siedziała oponka 205/55, gdybyś się szapnął na 17" opona miałaby profil 50 co przy szerokości 205 powoduje fatalną jazdę na nierównościach ;-)) Uważam, że standardowe 16" felgi zapenią autu należyty komfort oraz dobrą trakcję.Lepiej pieniądze zaoszczędzone na większych felgach przeznaczyć na dobre opony zimowe. Od siebie jeszcze dodam, że gdybym miał wpływ na wybor profilu opony wybrałbym rozmiar 205/60 R16. 9 |
Data: Maj 01 2007 22:15:50 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: PMu. | Hautameki napisał(a): On 30 Kwi, 22:23, "andrzej" wrote:Zgadza się. Właśnie takim zestaw mam (skoda + koła :). Jeździ się całkiem znośnie. Zimią Dunlop Sport M3, latem ContiEcoContact CP. Zapewne na tej seryjnej 16" feldze będzie siedziała oponka 205/55,Czegoś nie rozumiem. Jakby mi to ktoś wyjaśnił drukowanymi literami będę wdzięczny. Wydawało mi się, że większy promień opony oznacza, że koło mniej wpada w dziury, łatwiej najeżdża na nierówności, etc. A może chodzi o to, że większy promień => niższy profil => mniej gumy => łatwiej dobić felgą? Z tego wynika dalej, że minimum gumy na polskie drogi to 120 mm. Skąd to wziąłem? Wartość po ukośniku, np. "/65", jeżeli dobrze jarzę, oznacza jaki procent szerokości opony stanowi jej wysokość. Dla opon, na których się dobrze jeździ, mamy: 195/65 => 126.75, 205/60 => 123 (różnica ~1/3 grubości bieżnika). BTW. Damian napisał, że Skoda nie lubi dziur. Owszem nie lubi, ale wyboru nie ma i je dzielnie znosi. Poniżej zamieściłem badanie techniczne mojej. Tytułem wyjaśnienia: 1999-2006, przez cały okres eksploatacji, nic nie było robione przy podwoziu, żadnych napraw i regulacji. Badanie: Wszystko na zielono. Na badanie - przyznam się - pojechałem jak ostatni lamer. Przykręciłem letnie koła i pognałem, w ostatnim dniu ważności przeglądu, tuż przed zamknięciem, do stacji diagnostycznej. Dopiero później pojechałem do wulkanizatora. Było co wyważać i pompować, oj było. W 7-letniej Skodzie, gdzie koła ani nie są wyważone, ani nie napompowane prawidłowo lub nawet równo, cała diagnostyka na zielono! Może Skody dziur nie lubią, ale po nich dzielnie jeżdżą. Przynajmniej te składane w Polsce. http://czy.dziury.robia.skodzie.skode.pl/octavia_glx_18_20V_zawieszenie.jpg -- Pozdrawiam, PMu. www.Sprzedam.Skode.pl 10 |
Data: Maj 01 2007 22:43:44 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: Irokez | Użytkownik "PMu." napisał w wiadomości Czegoś nie rozumiem. Jakby mi to ktoś wyjaśnił drukowanymi literami będę Tutaj sobie można to policzyć/zobaczyć. http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp Z tego wynika dalej, że minimum gumy na polskie drogi to 120 mm. Skąd to No i tak wyszlo.. BTW. Więc teraz jedź z tymi napompowanymi jeszcze raz na diagnostykę - 'trzepaczkę' Wogóle to trzeba było zotawić tak pół bara w oponach miałbyś 97% skuteczności amorów (sprawdzone organoleptycznie) i zielony z czerwonym paskiem glejt na koniec. Pozdrawiam. -- Irokez 11 |
Data: Maj 01 2007 22:55:55 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: PMu. | Irokez napisał(a): Więc teraz jedź z tymi napompowanymi jeszcze raz na diagnostykę -`Teraz' to miną rok i jutro jadę na diagnostykę. Znowu ostatni dzień. Ale tym razem mam kółka wyważone i napompowane prawidłowo. Zresztą trafiłeś w sedno. Mam nówki amorki, odboje i osłony, ale czekam z wymianą. Czekają na trzepaczkę, żeby porównać ile amorki straciły przez rok i ile skuteczności tracą przy napompowaniu od 1.8 do 2.2. -- Pozdrawiam, PMu. www.Sprzedam.Skode.pl 12 |
Data: Maj 03 2007 23:28:06 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: PMu. | PMu. napisał(a): Irokez napisał(a):Przegląd bez problemu. Żarówki kierunków trzeba będzie wymienić, bo po ośmiu latach zrobiły się za mało żółte :). Jeśli idzie o zawieszenie, znowu wszystko na zielono. Trzeba przyznać, że to co wychodzi z VAG trzyma jakość. Z wyważonymi i równo napompowanymi kołami nawet jest lepiej niż przed rokiem. Mniejsze różnice (oznaczone na wykresie "delta") i 0 m/km to co w zeszłym było 2,6. Amorki straciły po około 2-3 % skuteczności. Wniosek: Koła należy kontrolować (ciśnienie, wyważenie) przynajmniej raz na pół roku. Nieco mnie dziwi, że amorek, na którym widać wyciek, też ma dobrą sprawność. I tak wymienię oba dla świętego spokoju. I tak już je kupiłem. -- Pozdrawiam, PMu. http://www.Sprzedam.Skode.pl 13 |
Data: Maj 03 2007 23:39:06 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 03.05.2007 PMu. napisał/a:
To tylko pokazuje jaki jest sens badania amortyzatorow... -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 14 |
Data: Maj 01 2007 16:48:51 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: Pete |
Czegoś nie rozumiem. Jakby mi to ktoś wyjaśnił drukowanymi literami będę Ale jaki promień? Promień zewnętrzny całego koła? Ten musi pozostać bez zmian, dlatego też stosując większą felgę musisz do niej dobrać oponę o odpowiednio niższym profilu (niższa ścianka boczna). A mniej gumy pomiędzy nawierzchnią a felgą = mniejszy komfort i większe prawdopodobieństwo uszkodzenia felgi. Z tego wynika dalej, że minimum gumy na polskie drogi to 120 mm. Skąd to Trochę za bardzo generalizujesz. Zależy to jeszcze w dużej mierze od masy auta, a co za tym idzie nacisku. Np. w lekkim Cinquencento stosuje się opony 145/70, co daje wysokość ścianki bocznej 101,5mm, i chyba nikt nie narzeka na brak komfortu (przynajmniej nie z winy opon) czy pogięte felgi, a to dlatego, że te opony nie są tak mocno dociskane do podłoża jak np. w przypadku auta o masie 1,5-2 ton. Pozdr. Pete 15 |
Data: Maj 03 2007 23:14:51 | Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi | Autor: PMu. | Pete napisał(a): Użytkownik "PMu."Tak, licząc trochę uogólniłem do aut ważących ok. 1.5 tony (2 z bagażem). p.s. W swojej 25 letniej przygodzie z prowadzeniem samochodów nigdy nie musiałem prostować felg. Wprawdzie jestem kierowcą ostrożnym i nie jeżdżę zawodowo (dużo), ale zdarza się, że mięsem rzucam, gdy dziury nie zauważę. Ale nie żeby wygiąć felgę. -- Pozdrawiam, PMu. http://www.Sprzedam.Skode.pl -- PZDR, PMu. |