Baganik dachowy a aerodynamika
1 | Data: Wrzesien 15 2016 05:43:21 |
Temat: Baganik dachowy a aerodynamika | |
Autor: | Nie wydaje się Wam dziwne, e baganiki dachowe montowane są odwrotnie ni powinny? 2 |
Data: Wrzesien 15 2016 15:19:49 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: ddddddddd | W dniu 15.09.2016 o 14:43, pisze: Nie wydaje się Wam dziwne, e baganiki dachowe montowane są odwrotnie ni powinny? to z samochodami te spieprzyli sprawę, bo przd ostry, a ty obcięty :) -- Pozdrawiam Łukasz 3 |
Data: Wrzesien 15 2016 06:26:57 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | Ja bym tu analogii nie szuka. Inne względy mogą przemawiać za kasztatem aut... A baganik atwo mona zamontować inaczej 4 |
Data: Wrzesien 15 2016 22:29:15 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Adam | W dniu 2016-09-15 o 15:19, ddddddddd pisze: W dniu 15.09.2016 o 14:43, pisze: Ale byy auta "jedce do tyu" ;) Co mi wita jakie malestwo podobne do BMW Isetty i troch wiksze, ju z czasw Skody 102. -- Pozdrawiam. Adam 5 |
Data: Wrzesien 16 2016 10:29:23 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: elmer radi radisson | On 2016-09-15 22:29, Adam wrote: Ale byy auta "jedce do tyu" ;) Ogolnie to chyba sporo "bubble cars" tak mialo, bo byly inspirowane konstrukcjami lotniczymi albo poniekad mialy wprost taka proweniencje, np. produkowane byly przez Messerschmitta albo Heinkla, np. KR200 ktory zagral w filmie "Brazil" http://www.conceptcarz.com/images/Messerschmitt/55-Messerschmitt-KR200-DV-08_HHC_01.jpg Cos takiego reprezentowala tez Multipla rocznik 1965 :) https://c1.staticflickr.com/3/2930/13961940022_75e58dc0f3_b.jpg -- memento lorem ipsum 6 |
Data: Wrzesien 16 2016 13:41:50 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "elmer radi radisson" napisa w wiadomoci grup On 2016-09-15 22:29, Adam wrote: Ale byy auta "jedce do tyu" ;) Ogolnie to chyba sporo "bubble cars" tak mialo, bo byly inspirowane Cos takiego reprezentowala tez Multipla rocznik 1965 :) Ale wezcie pod uwage, ze taki tyl byl czyms w miare typowym. Wezmy np 2CV, VW Garbus, https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kapit%C3%A4n J. 7 |
Data: Wrzesien 16 2016 15:45:02 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: elmer radi radisson | On 2016-09-16 13:41, J.F. wrote: Ale wezcie pod uwage, ze taki tyl byl czyms w miare typowym. No raczej nie jest to cos podobnego do ksztaltu kropli wody. -- memento lorem ipsum 8 |
Data: Wrzesien 16 2016 15:49:54 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "elmer radi radisson" napisa w wiadomoci grup On 2016-09-16 13:41, J.F. wrote: Ale wezcie pod uwage, ze taki tyl byl czyms w miare typowym. No raczej nie jest to cos podobnego do ksztaltu kropli wody. Ale "ostry" czy jak kto woli "aerodynamiczny" tyl ma. J. 9 |
Data: Wrzesien 16 2016 16:53:39 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: elmer radi radisson | On 2016-09-16 15:49, J.F. wrote: Ale "ostry" czy jak kto woli "aerodynamiczny" tyl ma. Wyraznie byla mowa o czyms innym ;) -- memento lorem ipsum 10 |
Data: Wrzesien 16 2016 19:09:37 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "elmer radi radisson" napisa w wiadomoci grup On 2016-09-16 15:49, J.F. wrote: Ale "ostry" czy jak kto woli "aerodynamiczny" tyl ma.Wyraznie byla mowa o czyms innym ;) No nie, byla wlasnie mowa o tym, ze tyl powinien byc "ostry". J. 11 |
Data: Wrzesien 15 2016 15:31:28 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: radekp@konto.pl | Thu, 15 Sep 2016 05:43:21 -0700 (PDT), w Nie wydaje si Wam dziwne, e baganiki dachowe montowane s odwrotnie ni powinny? Patrz, w F1 wida te nie znaj si na aerodynamice :) 12 |
Data: Wrzesien 15 2016 15:54:40 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 15:31, wrote: Thu, 15 Sep 2016 05:43:21 -0700 (PDT), w Znaj si. To bardziej zoony problem w przypadku aut. Wane s te waciwoci jezdne, rozoenie rodka ciekoci, hamulce powietrzne itp. A tu z naciskiem na aerodynamik i znw coraz bliej wzorca: http://forum.samochodyelektryczne.org/files/insight_tail_171.jpg Z tym, e ja o autach nie chciaem bo to nie do koca analogiczne. Zastanawiaj mnie te baganiki. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 13 |
Data: Wrzesien 15 2016 06:33:18 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu czwartek, 15 września 2016 14:43:28 UTC+2 uytkownik napisa: Nie wydaje się Wam dziwne, e baganiki dachowe montowane są odwrotnie ni powinny? Ten ksztat kropli wody to jedno z kamstw ktre się serwuje dzieciom w szkole. W zalezności od tego w stosunku do czego się rozpatruje opr aerodynamiczny optymalny ksztat będzie inny. Najbardziej optymalny pod względem objętoi to rura, z zaokrąglonymi końcami. Patrz - korpus jumbojet-a. W praktyce niewielka rnica czy początek ostry czy okrągy. Wane aby cienkie byo raczej z przpdu bo wtedy zachowuje się stabilniej na wietrze. 14 |
Data: Wrzesien 15 2016 15:48:52 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 15:33, wrote: W dniu czwartek, 15 września 2016 14:43:28 UTC+2 uytkownik napisa: O samolot - dobrzy przykad! Przekrj skrzyda samolotu jest niemal identyczny z wzorcem ksztatu aerodynamicznego - tępe do przodu ostre do tyu. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 15 |
Data: Wrzesien 15 2016 16:04:41 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: twistedme | W dniu 2016-09-15 o 15:48, quent pisze: On 15.09.2016 15:33, wrote:Ale w profilu skrzyda chodzi o to, eby wytworzyć się nośną, a nie eby byo opywowo... 16 |
Data: Wrzesien 16 2016 00:54:33 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu czwartek, 15 września 2016 16:04:47 UTC+2 uytkownik twistedme napisa: W dniu 2016-09-15 o 15:48, quent pisze: No nie. Sia nosna to uamek tego co robi pat. Aby nie przynudzać: http://amasci.com/wing/airfoil.html http://amasci.com/wing/lasrWing.gif Tego nie robi profil aerodynamiczny tak jak sie tumaczy ludziom (niskie cisnienie nad, wysokie pod). Tak naprawde większo siy nosnej bierze się z tego e powietrze jest popychane w d. Profil aerodynamiczny jest gwnie po to aby zmniejszać opory. Troche siy nośnej daje. Ale relatywnie nieduo... Temat zresztą jest nawet aktualnie dosyć kontrowersyjny :) Bo nawet mądre gowy dosyć bądzą (temat magiczności wymuszenia tej samej prędkości przepywu nad i pod skrzydem). 17 |
Data: Wrzesien 16 2016 01:05:22 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu piątek, 16 września 2016 09:54:35 UTC+2 uytkownik napisa: W dniu czwartek, 15 września 2016 16:04:47 UTC+2 uytkownik twistedme napisa: O tu masz: https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil lift coefficient. dla zerowego kąta natarcia mamy jakieś 25% siy nośnej osiagalnej dla danego profilu. W efekcie jak tylko szybujemy to rzeczywiście mamy 100% siy nośnej z profilu. Ale jak mamy jakis napęd to moemy mieć dodatkowe 300% siy nośnej. To tak z grubsza. 18 |
Data: Wrzesien 16 2016 11:30:06 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik sczygiel napisa w wiadomości Tak naprawde większo siy nosnej bierze się z tego e powietrze jest popychane w d. Profil aerodynamiczny jest gwnie po to aby zmniejszać opory. lift coefficient. Za bardzo z grubsza. Masz tam wykres sily nosnej i oporu. Czasem prezentowany na jednym wykresie, jako tzw "biegunowa". Jak widac - sila nosna w miare liniowo zalezy od od kata natarcia (i warto pamietac, ze zalezy od predkosci). Ale tylko do pewnej granicy (->przeciagniecie) sila oporu czolowego rosnie wraz z katem natarcia, ale -nieliniowo, -do zera nie schodzi. Samolot czy szybowiec w locie potrzebuje okreslonej sily nosnej, a wiec predkosci i kata natarcia. Wieksza czy mniejsza to juz do manewrow. Z tego wynika tez opor skrzydel, no i kadluba tez. I trzeba go jakos pokonac, czyli naped zapewnic - czy to silnikiem, czy linka, czy grawitacja. J. 19 |
Data: Wrzesien 16 2016 05:25:21 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu piątek, 16 września 2016 11:30:12 UTC+2 uytkownik J.F. napisa: Uytkownik sczygiel napisa w wiadomościZgadza się. W praktyce tam jest sporo zmiennych i nawet szybowiec (czyli zakadamy e raczej korzysta z siy nośnej z profilu a nie z kata natarcia) jak niby leci poziomo to tak naprawde leci coraz niej więc ten kat natarcia jest zerowy ale nie w stosunku do poziomu a w stosunku do kierunku lotu a ten jest lekko opadający. Tak czy siak aerodynamika pata i mechanika lotu jest mocno skomplikowana. I widac to nawet na przykladzie tego jaki ksztat jest najbardziej aerodynamiczny. Bo to optimum zalezy od zastosowania. Wagon kolejowy jest bardzo aerodynamiczny mimo e kanciasty. Bo ma z przodu obą lokomotywe :) Takie oszustwo :) 20 |
Data: Wrzesien 16 2016 14:36:55 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik napisa w wiadomości grup W dniu piątek, 16 września 2016 11:30:12 UTC+2 uytkownik J.F. napisa: >O tu masz: Zgadza się. Nie ma takiego rozroznienia. To jest ze soba polaczone - nawet na powyzszym wykresie widzisz, ze mozesz miec kat ujemny, sila nosna nadal jest, i opor tez jest. W dodatku nieproporcjonalnie duzy. A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, to sile nosna potrzebujesz taka jak ciezar, z predkosci wynika potrzebny w danym momencie kat natarcia, z niego i predkosci opor skrzydla ... i albo silnik/grawitacja taki ciag zapewnia, albo zwalniasz i wkrotce przeciagasz :-) Mozna tez odwrotnie - silniki na moc przelotowa, a dalej to trzeba taki kat kadluba i skrzydel ustawic, aby poziomo leciec. J. 21 |
Data: Wrzesien 16 2016 07:24:35 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu piątek, 16 września 2016 14:37:01 UTC+2 uytkownik J.F. napisa: Uytkownik napisa w wiadomości grup Standardowo sie tego nie rozrnia. nie ma potrzeby. Ale zakadając e pat ustawiamy tak aby profil pracowa tylko jako profil aerodynamiczny a nie jak "latawiec" to i tak sytuacja jest dosyć skomplikowana. To jest ze soba polaczone - nawet na powyzszym wykresie widzisz, zeTo oczywiste. Waśnie na to zwracaem uwage inicjalnie. Sia nośna zawsze jest związana z tym ze powietrze pcha się w d a nie tylko rozrzedza nad skrzydem. A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, toNo wasnie. Ten kat natarcia (troche spaszczając wywd) powoduje e popychamy powietrze w d. I to w sporej częsci wypadkw jest gwne rdo siy nośnej. W końcu latawiece lataja mimo e paskie są :) 22 |
Data: Wrzesien 16 2016 19:16:56 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik sczygiel napisa w wiadomości grup To jest ze soba polaczone - nawet na powyzszym wykresie widzisz, ze To jest oczywista oczywistosc ... ale do czego niby prowadzi ? Jesli cie dobrze rozumiem ... patrz wyzej - kata natarcia UJEMNY, nie ma "pchania w dol", a sila jest. Sa tez profile plaskie pod spodem, kat natarcia zerowy, a sila jest. A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, to Aaaa, o to chodzi ... nie laczylbym. Sila sie bierze z calego profilu i nie ma potrzeby dzielic (choc oczywiscie mozna mierzyc z ktorej czesci ile ). J. 23 |
Data: Wrzesien 16 2016 11:38:42 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu piątek, 16 września 2016 19:17:31 UTC+2 uytkownik J.F. napisa: Uytkownik sczygiel napisa w wiadomości grup To taka uwaga formalna. Bo ludziska myślą e samoloty lataja bo maja wypuke skrzyda. A prawda jest nieco bardziej skomplikowana Jesli cie dobrze rozumiem ... patrz wyzej - kata natarcia UJEMNY, nieBo ten kat mierzy sie wg geometrii profilu. A ta geometria moe być niesymetryczna. No i z profilu jednak sia nośna jest nawet jak ją zmniejszymy ujemnym katem natarcia. Albo inaczej: Zerowy kat natarcia nie oznacza e skrzydo nie daje siy nośnej. Ujemny po prostu psuje dziaanie tego profilu. Choć to i tak zalezy od tego jaki profil jest a profili jest jak mrwkw. >> A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, Sensu nie ma. Ale w powszechnej świadomości nie ma e sia nośna bierze się z "latawcowania" i z profilu a nie tylko z magii profilu. 24 |
Data: Wrzesien 16 2016 21:28:11 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik sczygiel napisa w wiadomości grup Uytkownik sczygiel napisa w wiadomości grup OK, choc po prawdzie - jedyne samoloty o plaskich skrzydlach to te z papieru. Ja do czego innego pilem - nawet te o wypuklych skrzydlach musza kierowac powietrze w dol. Jesli cie dobrze rozumiem ... patrz wyzej - kata natarcia UJEMNY, nie Innymi slowy - wypuklosc u gory dziala, nie trzeba pchac powietrza dolna czescia. Sa jeszcze bezposrednie pomiary cisnien - wiecej jest ssania na gornej wypuklej powierzchni, niz nacisku na dolna skosna. Zreszta w wielu wypadkach ta dolna tez jest wypukla. J. 25 |
Data: Wrzesien 16 2016 14:38:54 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu piątek, 16 września 2016 21:28:59 UTC+2 uytkownik J.F. napisa: Uytkownik sczygiel napisa w wiadomości grup Tak, zgadza się. To bya inicjalna uwaga.
No waśnie. Nie dośc e dolna wypuka to jeszcze caośc jest symetryczna. I w rezultacie taki samolot nie powinien latać :) Oczywiście cao dziaa bo kat natarcia jest odpowiedni i w efekcie nie do e pchamy powietrze w d to kąt natarcia sprawia e niby symetryczny profil nie dziaa jak symetryczny. Diabelska technika w tych skrzydach :) 26 |
Data: Wrzesien 17 2016 08:41:26 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: cef | W dniu 2016-09-16 o 23:38, pisze: Diabelska technika w tych skrzydach :) Od początku czuem, e to o kadry nowej komisji chodzi. 27 |
Data: Wrzesien 18 2016 13:49:38 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: T. | W dniu 2016-09-16 o 14:36, J.F. pisze: Uytkownik napisa w wiadomości grup By kiedyś taki prezydent, ktry twierdzi, e da się latać na drzwiach od stodoy. A jaki one mają kąt natarcia i się nosną? T. 28 |
Data: Wrzesien 21 2016 14:39:42 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Ghost |
Tak naprawde większo siy nosnej bierze się z tego e powietrze jest popychane w d. Profil aerodynamiczny jest gwnie po to aby zmniejszać opory. Gdyby byo inaczej aden samolot nie mgby duej lecieć na plecach, wiadomo ze akrobacyjne robią to bez trudu. 29 |
Data: Wrzesien 21 2016 15:06:05 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 21.09.2016 14:39, Ghost wrote:
Akrobacyjne mają symetryczny profil skrzyda dlatego mogą latać rwnie bezproblemowo podwoziem ku grze. Samoloty rejsowe np. tak nie polecą, nawet te malutkie ;-) -- Pozdr. Q www.elipsa.info 30 |
Data: Wrzesien 15 2016 16:10:13 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: radekp@konto.pl | Thu, 15 Sep 2016 15:48:52 +0200, w quent O samolot - dobrzy przykad! No c, ja syszaem to samo -- ale o kadubie, a nie o skrzydle. Skrzydo nie jest projektowane, aby byo aerodymiczne. 31 |
Data: Wrzesien 15 2016 16:23:01 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 16:10, wrote: Thu, 15 Sep 2016 15:48:52 +0200, w quent Wszystkie zew. elementy samolotu projektowane s z myl o aerodynamice. Przekrj skrzyda ale kadub take. Tu adnie wida: http://lubielatac.pl/wp-content/uploads/2015/10/katastrofa-airbus-synaj-rosja-egipt-katastrofa-rosyjskieggo-samolotu-metrojet-sinai-700x397.jpg Z tym, e znw nie do koca jest tu analogia z baganikami. Samoloty, samochody musz pogodzi mas przernych rzeczy aby funkcjonowa a baganik spokojnie mgby mie aerodynamiczny ksztat a nie ma :-) -- Pozdr. Q www.elipsa.info 32 |
Data: Wrzesien 15 2016 16:19:55 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: T. | W dniu 2016-09-15 o 15:48, quent pisze: On 15.09.2016 15:33, wrote:Ale samochody nie latają! No moe poza wyjątkami: http://glowny-mechanik.pl/2014/10/latajace-auto-ze-slowacji/ T. 33 |
Data: Wrzesien 15 2016 17:00:42 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Kaczin | W dniu 15.09.2016 o 15:48, quent pisze: On 15.09.2016 15:33, wrote: "wzorcem ksztatu aerodynamicznego" o czym ty bredzisz? Skrzydo samolotu ma za zadanie unie go w powietrze. Naprawdę byś chcia, eby zrobi to twj baganik? -- Kaczin 34 |
Data: Wrzesien 15 2016 08:07:21 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | Ja tam tylko cytuję. Aerodynamika to taka nauka. Wszystko jest opisane, nawet w necie ;-) 35 |
Data: Wrzesien 15 2016 18:49:40 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Kaczin | W dniu 15.09.2016 o 17:07, pisze: Ja tam tylko cytuję. No waśnie nie cytujesz. Jakoś wstydzisz się, czy jak? ;P Aerodynamika to taka nauka. Wszystko jest opisane, nawet w necie ;-) Szukaem ale nie znalazem. Nie bąd taki, napisz co to jest "wzorzec ksztatu aerodynamicznego"? Co jak "pomroczno jasna"? :-> -- Kaczin 36 |
Data: Wrzesien 15 2016 20:30:18 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 18:49, Kaczin wrote: Nie bąd taki, napisz co to jest "wzorzec ksztatu aerodynamicznego"? Se Kaczin poszperaj. Wszystko jest w necie. A jak z czytaniem krycho to rybę sobie zap i się zafrapuj albo obserwuj smarki z nosa jak spadają ;-) -- Pozdr. Q www.elipsa.info 37 |
Data: Wrzesien 15 2016 18:39:58 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: masti | quent wrote: On 15.09.2016 18:49, Kaczin wrote: to poka. Przecie masz skoro wiedzę czerpiesz tylko z neta A jak z czytaniem krycho to rybę sobie zap i się zafrapuj albo obserwuj czyli trollujesz -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mwię. To grunt zabija!" T.Pratchett 38 |
Data: Wrzesien 15 2016 20:53:14 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 20:39, masti wrote: czyli trollujesz Piszę wprost. Czasem nie mona inaczej. No i staram się dostasować do rozmwcy,eby poczu się bardziej komfortowo. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 39 |
Data: Wrzesien 15 2016 18:58:50 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: masti | quent wrote: On 15.09.2016 20:39, masti wrote: pieś. nie pisz -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mwię. To grunt zabija!" T.Pratchett 40 |
Data: Wrzesien 15 2016 20:52:56 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Kaczin | W dniu 15.09.2016 o 20:30, quent pisze: A jak z czytaniem krycho Krychy do tego nie mieszaj! ;-) Jak z pisaniem cienko, to otwrz elementarz i poczytaj. -- Kaczin 41 |
Data: Wrzesien 15 2016 20:54:36 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 20:52, Kaczin wrote: W dniu 15.09.2016 o 20:30, quent pisze: Spoko, to z pośpiechu. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 42 |
Data: Wrzesien 15 2016 20:59:55 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Kaczin | W dniu 15.09.2016 o 20:54, quent pisze:
Z pośpiechu, to znalaześ się na tym świecie ;-) -- Kaczin 43 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:08:11 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 20:59, Kaczin wrote: W dniu 15.09.2016 o 20:54, quent pisze: masti to Twj brat? -- Pozdr. Q www.elipsa.info 44 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:17:30 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Kaczin | W dniu 15.09.2016 o 21:08, quent pisze:
Brudziński to twj tatuś? -- Kaczin 45 |
Data: Wrzesien 20 2016 22:44:59 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello quent, O samolot - dobrzy przykad!Nie wydaje się Wam dziwne, e baganiki dachowe montowane są odwrotnie ni powinny?Ten ksztat kropli wody to jedno z kamstw ktre się serwuje dzieciom w szkole. Samochd nie ma się unosić! -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 46 |
Data: Wrzesien 21 2016 12:27:46 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 20.09.2016 22:44, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello quent, Ten samochd solarny, o podobnym profilu, chyba się nie unosi ;-) http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2013/07/Resolution-Solar-Car-1.jpg -- Pozdr. Q www.elipsa.info 47 |
Data: Wrzesien 21 2016 13:00:20 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik quent ... Ten samochd solarny, o podobnym profilu, chyba si nie unosi ;-) Z jednej strony przd ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki. Z drugiej strony zaostrzenie tyu powoduje ogromny spadek wielkoci. Podejrzewac mozna, ze korzysc wynikajca z polepszenia aerodynamiki jest niewspolmierna ze strata pojemnosci. 48 |
Data: Wrzesien 21 2016 15:11:48 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 21.09.2016 15:00, Budzik wrote: Uytkownik quent ... Ale profil jest odwrotny od baganikowego, ktry wyglada przecie tak: https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDY2Nw==/z/Qe4AAOSwiYFXF3~n/$_86.JPG Z drugiej strony zaostrzenie tyu powoduje ogromny spadek wielkoci. Odwcenie baganika (profilu) nie spowoduje utraty poj. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 49 |
Data: Wrzesien 21 2016 16:00:33 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik quent ... Z jednej strony przd ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki. Naprawde nie widzisz rznicy w pojemnosci miedzy bagaznikiem z delikatnie scietym przodem i pionownym tyem a wskazanym pojazdem z delikatnie scietym przodem i bardzo wyduonym i pociagym tyem...? 50 |
Data: Wrzesien 21 2016 20:19:48 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 21.09.2016 18:00, Budzik wrote: Uytkownik quent ... Mowa o pojemnoci w kontekcie profilu i jego lustrzanego odbicia - nie zmienia si. I tyle. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 51 |
Data: Wrzesien 21 2016 21:00:32 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik quent ... Z jednej strony przd ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki. Wybacz ale nie rozumiem. 52 |
Data: Wrzesien 15 2016 15:57:49 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 15:33, wrote: W dniu czwartek, 15 września 2016 14:43:28 UTC+2 uytkownik napisa: Mgbyś jaśniej? -- Pozdr. Q www.elipsa.info 53 |
Data: Wrzesien 16 2016 00:38:58 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu czwartek, 15 września 2016 15:57:47 UTC+2 uytkownik quent napisa: On 15.09.2016 15:33, wrote: Pojemnik - jakaś brya w ktrej cos transportujemy lub tylko wykorzystujemy ruch powietrza wok niej. Przyklady deczko z sufitu ale pokazują ideę. Jesli zaley ci na najmniej opornym przeniesieniu jakiejś objetości to najlepszy jest pręt. Cienki, dugi. Nawet jak będzie mia krzywe końce to będzie lepszym "nośnikiem" objetości ni kula. Bedzie mia mniejszy opr aerodynamiczny niz kula. To sie nadaje do transportowania np. cieczy. Jesli zalezy ci na ograniczeniu powierzchni tego "pojemnika" to lepsza kula.. Ona będzie lepsza do transportu np. Lodu. Jesli zalezy ci na tym aby byo niskie to najlepszy moim zdaniem ksztat waśnie baganika. Jesli zalezy ci aby pojemnik mia duą objęto ale by ustawny to wtedy najlepszy ksztat jest mniej więcej taki: http://www.popsci.com/aerodynamic/article/2005-08/fish-inspired-car Jak potrzebujesz mieć generowana sie nośną to najlepszy jakiś ksztat profilu aerodynamicznego. Ale i tu bardzo duzo zalezy od tego jaka prędkośc powietrza i jakie kąty natarcia będą potrzebne. Wbrew temu co się ludziom wmawia relatywnie nieduo siy nośnej sie tworzy na patach. Sporo więcej jest wytwarzane za pomocą zwykej reakcji czyli ustawienia kata natarcia patu tak aby powietrze odchylac w d. Dlatego pytanie o najbardziej aerodynamiczny ksztat jest trudne a odpowied nie jednoznaczna. Na koniec dodam e gdyby ksztat kropli by idealny to one by się w locie nie rozbijay :) Bo jak lecą w d to się rozczonkowują na mniejsze. A to oznacza ze jednak to nie jest idealny ksztat. Aby temat zaorać na spotkaniach towarzyskich starczy wspomnieć o tzw. Rods of god. https://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_bombardment In the case of the system mentioned in the 2003 Air Force report above, a 6..1 m × 0.3 m tungsten cylinder impacting at Mach 10 has a kinetic energy equivalent to approximately 11.5 tons of TNT (or 7.2 tons of dynamite). The mass of such a cylinder is itself greater than 9 tons, so the practical applications of such a system are limited to those situations where its other characteristics provide a clear and decisive advantage—a conventional bomb/warhead of similar weight to the tungsten rod, delivered by conventional means, provides similar destructive capability and is far more practical and cost effective. takie prety maja bardzo may opr aerodynamiczny. I nie są kulą. Kula czy za/kropla spadaa by duzo trudniej niz taki pręt. 54 |
Data: Wrzesien 15 2016 16:37:26 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik quent napisa w wiadomości grup Nie wydaje się Wam dziwne, e baganiki dachowe montowane są odwrotnie ni powinny? Ogolnie nie. To jest bardziej skomplikowane. Zobacz np na statki czy lodki - tępym z tylu. Zobacz na samochody - od czasow garbusa juz nie ma ostro z tylu, czesto jest wlasnie plasko (hatch-back - "uciety tyl). Kombi tez jakos wiele wiecej od innych wersji nie pali. Zdaje sie, ze z tylu tworza sie wiry i "popychaja" ten tyl. Prawidlowy profil lotniczy tez moglby byc, ale byc moze nie warto - niewielkie polepszenie, a uciazliwosc i koszta sporo wyzsze. Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki. Wydawaloby sie, ze aerodynamika cegly. A jednak - dosc spore auto, napedzane wcale nie bardzo mocnym silnikiem, a potrafi pojechac 160. Ruszaja festiwale nauki - moze na popbliskiej uczelni jest jakis tunel aerodynamiczny i mozna podpytac, a nawet zobaczyc. J. 55 |
Data: Wrzesien 15 2016 07:47:46 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | Łdki to te inna kwestia, tu zaley czy pyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu. 56 |
Data: Wrzesien 15 2016 17:15:03 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: AL | On 2016-09-15 16:47, wrote: Łdki to te inna kwestia, tu zaley czy pyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu.> ksztat te ma wpyw czy szybko wchodzisz w ten ślizg i potrafisz go utrzymać w stabilnym ślizgu (patrz np. deski windsurfingowe ) ale nie wszystko moe być zgodnie z teorią aerodynamiki, bo za baganikiem dachowym przemawia jego praktyczno a nie aerodynamika. Więcej tracisz energii na oporach przepywu powietrza pod autem czy na lusterkach ni na tym boksie. A jak się ju czepiasz tych boxw, to są boksy, ktre są przemyślane - maskują np. drąki poprzeczne baganika i są takie najprostrze, ktre są wielorybami na dachu, świszczącymi w dodatku niemiosiernie... ;) A wracając do tematu - chciabyś aby samochody wygląday tak jak ten z linku? http://moto.pl/Klasyczne/1,137197,16780022,Schlorwagen___Mistrz_aerodynamiki_z_1939.html 57 |
Data: Wrzesien 15 2016 17:59:32 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 17:15, AL wrote: ale nie wszystko moe być zgodnie z teorią aerodynamiki, bo za Stawiasz sprawę na ostro i jeśli tak to te boxy powinny być prostopadościanami. Gdzieś tam *jednak* aerodynamika przemawia (lub szepcze jak wolisz) skoro prostopadościanami jednak nie są ;-) I ja się oglnie nie czepiam ksztatu bo tylko sposobu zamocowania. Profil aerodynamiczny podpowiada, e powinny być zamontowane odwrtonie - vide ksztat kropli wody, ryby ect. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 58 |
Data: Wrzesien 15 2016 19:18:36 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: twistedme | W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze: vide ksztat kropli wody, ryby ect.A pocisk? A myśliwiec? Rakieta? 59 |
Data: Wrzesien 15 2016 20:28:34 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 19:18, twistedme wrote: W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze: A baganik dachowy? Chodzi o konfrontację z teorią wasnie. Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporw aerodynamicznych: https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB Zastanawie mnie dlaczego baganik ma odwrotny ksztat. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 60 |
Data: Wrzesien 15 2016 18:39:21 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: masti | quent wrote: On 15.09.2016 19:18, twistedme wrote: a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym? Bo ja widzę skrzyda -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mwię. To grunt zabija!" T.Pratchett 61 |
Data: Wrzesien 15 2016 20:49:53 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 20:39, masti wrote: quent wrote: Skrzyda?? Ja widzę przekroje poprzeczne czyli profile waśnie. Opr aerodynamiczny - to -- Pozdr. Q www.elipsa.info 62 |
Data: Wrzesien 15 2016 20:51:20 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | Opr aerodynamiczny - to jest klucz. 63 |
Data: Wrzesien 15 2016 18:58:17 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: masti | quent wrote: Opr aerodynamiczny - to jest klucz. topoka. na razie albo usiujesz wykazć e jesteś idiotą albo trollujesz -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mwię. To grunt zabija!" T.Pratchett 64 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:05:06 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 20:58, masti wrote: quent wrote: Ale co mam pokazać? Teorię dot. oporu aerodynamicznego?? Oporu aerodynamicznego ksztatu? Rozumiem, e mona nie znać/pamiętać ale tylko idiota nie poradzi sobie ze znalezieniem. Źle to wry Twojemu udziaowi w dyskusji. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 65 |
Data: Wrzesien 15 2016 19:51:47 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: masti | quent wrote: On 15.09.2016 20:58, masti wrote: to co podajesz. argumenty Rozumiem, e mona nie znać/pamiętać ale tylko idiota nie poradzi sobie skoro twierdzisz, e nim jesteś Źle to wry Twojemu udziaowi w dyskusji. a o czym mielibyśmy dyskutować skoro nie potrafisz wskazać nawet tezy? -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mwię. To grunt zabija!" T.Pratchett 66 |
Data: Wrzesien 16 2016 10:21:57 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "masti" napisa w wiadomości grup quent wrote: A baganik dachowy? a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym? One z reguly maja tez niskie opory. Bo to nie sztuka dac mocny silnik :-) J. 67 |
Data: Wrzesien 16 2016 11:39:31 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: masti | J.F. wrote: Uytkownik "masti" napisa w wiadomości gruptyle, e skrzydo nie jest projektowane do minimalizacji oporu czoowego tylko zwiększania siy nośnej :) -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mwię. To grunt zabija!" T.Pratchett 68 |
Data: Wrzesien 16 2016 13:45:04 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "masti" napisa w wiadomości grup J.F. wrote: Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporw aerodynamicznych: Jedno i drugie. Do zwiekszania sily nosnej to moze w F1 - opory mniej istotne. Trzeba przyznac, ze ten opor maja bardzo maly. Wiec i bagaznik w takim ksztalcie stawialby maly. J. 69 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:04:03 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Kaczin | W dniu 15.09.2016 o 20:28, quent pisze: Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporw aerodynamicznych: To nie jest teoria. To jest wyszukiwarka obrazkw Google. https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB#tbm=isch&q=studio+elipsa -- Kaczin 70 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:07:04 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 21:04, Kaczin wrote: W dniu 15.09.2016 o 20:28, quent pisze: ROTFL Taaaak Kaczin - to JEST wyszukiwarka! Bingo! Moesz albo olać tę dyskusję, do czego Cię namawiam, albo sięgnąć do bibioteczki albo w tę wyszukiwarkę wpisać sowo klucz i przeączyć na szukanie w necie. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 71 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:16:25 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Kaczin | W dniu 15.09.2016 o 21:07, quent pisze: On 15.09.2016 21:04, Kaczin wrote: A mwieś, e teoria ;-) -- Kaczin 72 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:20:06 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: T. | W dniu 2016-09-15 o 20:28, quent pisze: On 15.09.2016 19:18, twistedme wrote:On nie ma odwrotnego ksztatu, tylko ludzie nie wiedzą, jak go poprawnie zamontować. ;-P T. 73 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:23:44 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 15.09.2016 21:20, T. wrote: On nie ma odwrotnego ksztatu, tylko ludzie nie wiedzą, jak go poprawnie No tak to sobie, pki co, tumaczę ;-) -- Pozdr. Q www.elipsa.info 74 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:24:34 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Kaczin | W dniu 15.09.2016 o 21:20, T. pisze: On nie ma odwrotnego ksztatu, tylko ludzie nie wiedzą, jak go poprawnie Doskonale wiedzą. I taki sposb montau jest uzasadniony względami aerodynamiki. -- Kaczin 75 |
Data: Wrzesien 16 2016 09:14:56 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: twistedme | W dniu 2016-09-15 o 20:28, quent pisze: On 15.09.2016 19:18, twistedme wrote:Profil skrzyda ma taki ksztat, eby by w stanie wytwarzać się nośną. Poczytaj o prawie Bernoulliego. Gdyby baganik mia profil skrzyda, tak jak proponujesz to w zaleności od mocowania przy odpowiedniej prędkości albo by się oderwa, albo unisby samochd w powietrze :) https://www.youtube.com/watch?v=lvUNnsIbOU0 https://www.youtube.com/watch?v=J19fibcwTCI 76 |
Data: Wrzesien 16 2016 09:29:05 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 16.09.2016 09:14, twistedme wrote: Gdyby baganik mia profil skrzyda, tak Ju o tym pisaem wcześniej... Wspczynnik siy nośnej zaley, poza ksztatem, od kąta natarcia. Wektor siy nośnej na przykadzie skrzyda samolotu skierowany jest ku grze za względu waśnie na odpowiedni kąt natarcia. Sia nośna skierowana ku doowi mogaby być cakiem poyteczna w samochodzie, wystarczyoby odpowiednie zamocowanie baganika. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 77 |
Data: Wrzesien 16 2016 18:51:34 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: re |
Gdyby baganik mia profil skrzyda, tak Ju o tym pisaem wcześniej... Wspczynnik siy nośnej zaley, poza ksztatem, od kąta natarcia. Wektor siy nośnej na przykadzie skrzyda samolotu skierowany jest ku grze za względu waśnie na odpowiedni kąt natarcia. Sia nośna skierowana ku doowi mogaby być cakiem poyteczna w samochodzie, wystarczyoby odpowiednie zamocowanie baganika. -- - Do czego ? Samochd ju ma odpowiedni docisk 78 |
Data: Wrzesien 16 2016 10:20:15 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "twistedme" napisa w wiadomości grup W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze: vide ksztat kropli wody, ryby ect. Naddzwiekowy. Inna aerodynamika. A myśliwiec? A to akurat roznie bywa, ale ogolnie - "ostre z tylu" obowiazuje. Rakieta? Ta niestety z tylu musi dysze. Poza tym czesto inne czynniki dochodza - np lata poza atmosfera. J. 79 |
Data: Wrzesien 15 2016 21:44:12 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: radekp@konto.pl | Thu, 15 Sep 2016 17:59:32 +0200, w quent Profil aerodynamiczny podpowiada, e powinny by zamontowane odwrtonie - Jak przymocujesz taki baganik bezporednio do ramy auta, to moesz sprbowa. 80 |
Data: Wrzesien 16 2016 10:15:50 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "AL" napisa w wiadomości grup A wracając do tematu - chciabyś aby samochody wygląday tak jak ten z linku? Zobaczysz - jeszcze ropa podrozeje i tak beda wygladaly :-) Ale masz tam tez podane - citroen CX - 0.36, Focus 0.32, Tesla 0.25, powyzszy - 0.186. Niby moze lepiej, ale najpierw by trzeba krawezniki zlikwidowac i dziury w drodze zalepic :-) Wychodzi na to, ze auto moze wygladac miec opor ~20% wiekszy. Opor powietrza - bo patrzac po spalaniu, to inne opory tez sa duze, wrecz dominujace. Jak sie obnizy predkosc na autostradach i troche dopracuje aerodynamike, to przestanie nam zalezec na dalszym dopracowywaniu. P.S. A ta paskuda ... jakby tego bylo wiecej, to bys przywykl :-) J. 81 |
Data: Wrzesien 16 2016 10:28:56 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 16.09.2016 10:15, J.F. wrote: Uytkownik "AL" napisa w wiadomości grup I tu waśnie dobrze to widać. Auto jest zblione ksztatem do profilu aerodynamicznego - tępe z przodu ostre z tyu a baganik dachowy wygląda na odwrt ;-) -- Pozdr. Q www.elipsa.info 82 |
Data: Wrzesien 16 2016 08:05:46 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Mirek Ptak | W dniu 2016-09-15 o 16:47, pisze: dki to te inna kwestia, tu zaley czy pyniesz w lizgu czy w zanurzeniu.Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mie paski spd, a to od razu (przy ksztacie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siy nonej - nie specjalnie podanej w samochodzie :) Pozdrawiam - Mirek -- Mirek Ptak kolczan( a t )outlook(kropek) c om PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++ 83 |
Data: Wrzesien 16 2016 08:38:47 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 16.09.2016 08:05, Mirek Ptak wrote: W dniu 2016-09-15 o 16:47, pisze: Cakiem moliwe, e tak wanie jest. Cho nie do koca mi to pasuje, bo sia nona zwizana jest cile z ktem natarcia, ktry te mona atwo ustawi, montujc baganik tak aby sia nona bya skierowana w d co daje zwikszenie przyczepnoci k. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 84 |
Data: Wrzesien 18 2016 16:28:32 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Axel | Uytkownik "quent" napisa w wiadomoci grup Baganik jednak mgby mie ksztat aerodynamiczny. Taki jak pokazuje Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mie paski spd, Cakiem moliwe, e tak wanie jest. Nie "moliwe" tylko tak jest. I nawet nie chodzi o dociskanie samochodu do drogi, tylko o zmniejszenie si na mocowaniu do baganika i samego baganika do samochodu. Cho nie do koca mi to pasuje, bo sia nona zwizana jest cile z ktem natarcia, ktry te mona atwo ustawi, montujc baganik tak aby sia nona bya skierowana w d co daje zwikszenie przyczepnoci k. Chcesz ustawi box pod ktem np. -30 stopni? Wtedy to dopiero byby duy opr (hint - powierzchnia czoowa) -- Axel 85 |
Data: Wrzesien 18 2016 22:54:26 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: radekp@konto.pl | Sun, 18 Sep 2016 16:28:32 +0200, w "Axel" > Cakiem moliwe, e tak wanie jest. Byem ciekawy kto w kocu si zorientuje :) 86 |
Data: Wrzesien 19 2016 10:43:42 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 18.09.2016 16:28, Axel wrote: Uytkownik "quent" napisa w wiadomoci grup Zajmujesz si tym zawodowo czy tak Ci si wydaje? Siy na mocowaniu do baganika wynikajce z czego? Z ciaru boxu czyli o zwrocie wektora w d czy moe z oporu aerodynamicznego rosncego z szecianem prdkoci skierowanego w bok? A moe jedno i drugie a wic wektor siy o zwrocie bdcym wypadkow? Wypadkowa tej siy, bez uwzgldnienia siy nonej, bdzie skierowana w bok i d a wic sia nona, skierowana ku grze, powinna jeden z tych wektorw znosi co byoby korzystne. Pozostaje pytanie o wielko dziaajcych si dla poszczeglnych zakresw prdkoci. Czy przypadkiem nie jest tak, e wpyw ciaru zaadowanego boxu zaczyna by pomijalny w porwnaniu do siy jak generuje opr powietrza, zwaszcza przy sporych prdkociach? Jaki wtedy byby cel generowania (konstrukcyjnie) siy nonej skierowanej ku grze? Chcesz ustawi box pod ktem np. -30 stopni? Wtedy to dopiero byby duy Ja chc ustawi box odwrotnie! Wanie dla minimalnizowania oporu aerodynamicznego. Czytaj uwanie prosz. To byo ju w pierwotnym pocie. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 87 |
Data: Wrzesien 19 2016 01:51:32 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | -- Ja chcę ustawić box odwrotnie! 88 |
Data: Wrzesien 19 2016 11:00:28 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 19.09.2016 10:51, wrote: -- Ja chcę ustawić box odwrotnie! Ale co poszo? Trwa tu dyskusja, w ktrej take moe mieć swj udzia. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 89 |
Data: Wrzesien 19 2016 12:44:59 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: radekp@konto.pl | Mon, 19 Sep 2016 10:43:42 +0200, w quent > Chcesz ustawi box pod ktem np. -30 stopni? Wtedy to dopiero byby duy No to ustaw, jed na lotnisko i daj zna jak poszo. Moesz sprawdzi wskanikiem spalania w aucie. A potem CV do zespou F1 i rzdzisz w motosporcie :) 90 |
Data: Wrzesien 21 2016 13:37:32 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: AL | On 2016-09-19 10:43, quent wrote: On 18.09.2016 16:28, Axel wrote:box ma by po pierwsze neutralny dla auta (dla jego zachowania, prowadzenia, etc) - ma by ani przygniatajcy ani tym bardziej odrywajcy auto od drogi. Zauwa, e dach-belki, sam baganik ma rwnie swoj nono dopuszczaln (dlatego te w wikszoci boksw masz rwnie podan dop. prdko - wynikajc z samej konstrukcji boxu) To nie ma by spojler. Dodatkowo masz rne opory powietrza wynikajce z faktu, e od gry nad boxem masz przestrze swobodn a od doy baganika szczelin z dachem - std te rne opywy powietrza (cinienia). I dodatkowo - montujesz baganik nie po to aby zwikszy zmniejszy opory powietrza - a ze wzgldw uytkowych i to jest rnie wany czynnik dlaczego np. spd baganika jest paski. Jak chcesz robi dywagacje - to powiniene zmieni tytu tej dyskusji na 'spojler' zamiast 'baganik dachowy' 91 |
Data: Wrzesien 17 2016 21:05:17 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Przyjazny | On 2016-09-16 06:05, Mirek Ptak wrote: W dniu 2016-09-15 o 16:47, pisze: Jak najbardzie niekoniecznie. Nie powinien dobrze dziaa baganik ktry cile przylega do dachu (w praktyce: dziura zasonita jakim deflektorem)? 92 |
Data: Wrzesien 16 2016 09:59:02 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik quent napisa w wiadomości grup Łdki to te inna kwestia, tu zaley czy pyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu. Na wioslach w slizgu nie plyniesz, wieksze statki w slizgu nie plyna, stare zaglowce w slizgu nie plywaja. Baganik jednak mgby mieć ksztat aerodynamiczny. Taki jak pokazuje teoria. Podejrzewam, ze ma, przynajmniej te drozsze. Tylko jest to nieco inny ksztalt aerodynamiczny. A zobacz na samochody - wiele ma z tylu taki maly spojlerek. Tak jakby robiacy tyl bardziej "prostokatny" Tylko element ozdobny ? J. 93 |
Data: Wrzesien 15 2016 20:00:53 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik J.F. ... Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki.Ale przy tych 160 pali z 15... 94 |
Data: Wrzesien 16 2016 10:39:11 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "Budzik" napisa w wiadomoci grup Uytkownik J.F. ... Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki. Duze auto, to i pali. Ale sam fakt, ze potrafi pojechac 160, podczac gdy osobowy z takim silnikiem np 180, o czyms swiadczy. J. 95 |
Data: Wrzesien 16 2016 16:00:42 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik J.F. ... Byc moze.Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki. Ale o czym? 96 |
Data: Wrzesien 16 2016 19:08:12 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "Budzik" napisa w wiadomoci grup Uytkownik J.F. ... Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki. O tym, ze opory nie sa duzo wieksze. Co prawda moc potrzebna do pokonania oporu aerodynamicznego zalezy od predkosci do 3 potegi, i taka drobna roznica sie potraja, ale biorac pod uwage wieksza powierzchnie czolowa takiego dostawczaka, wieksza mase ... to mi wychodzi, ze wspolczynnik Cx ma podobny. P.S. Ciekawa tabelka https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient Wychodzi na to, ze przecietne wspolczesne auto, ma calkiem niezly wspolczynnik, ponizej 0.3, i jest znacznie lepsze od 2CV, garbusa oryginalnego, czy new Beetle. I od Lamborghini Countach czy Ferrari F50. No, niespodzianka ... widac to tylko ladnie wyglada :-) O, jest i VW Vanagon - taki "dostawczak", 0.44 Ale widac tez, ze mozna jeszcze duzo poprawic ... P.S. Od lat mnie ciekawi ... jak sie w samochodzie mierzy Cx, to mierza/licza powierzchnie czolowa dokladnie, czy tak byle jak - szerokosc*wysokosc, i jeszcze bez czy z lusterkami ... J. 97 |
Data: Wrzesien 16 2016 19:00:43 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik J.F. ... Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki. 98 |
Data: Wrzesien 17 2016 22:01:35 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: masti | Budzik wrote: Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny. wszyscy siępodniecają Cx a opory zaleaod Cx razy powierzchnia czoowa -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mwię. To grunt zabija!" T.Pratchett 99 |
Data: Wrzesien 18 2016 09:00:37 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik masti ... To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny. Albowiem czy box zaozysz przodem do przodu czy przodem do tyu to powierzchnia czoowa bedzie ta sama. 100 |
Data: Wrzesien 18 2016 12:17:48 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: RadoslawF | W dniu 2016-09-18 o 11:00, Budzik pisze: Ale opory będą inne a zdaje się to jest tematem tego wątku.To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny. Pozdrawiam 101 |
Data: Wrzesien 18 2016 14:00:32 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik RadoslawF ... Ja zrozumiaem temat inaczej - czy ostry ksztat przodu jest warunkiemAle opory bd inne a zdaje si to jest tematem tego wtku.To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny. koniecznym do uzyskania maego cx. Czy moze wrecz odwrotnie. 102 |
Data: Wrzesien 18 2016 16:39:43 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: RadoslawF | W dniu 2016-09-18 o 16:00, Budzik pisze: Masz świadomo e aby uzyskać mae cx trzeba mieć ostre z przodu ?Ja zrozumiaem temat inaczej - czy ostry ksztat przodu jest warunkiemAle opory będą inne a zdaje się to jest tematem tego wątku.To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny. Bo jak czytam co piszesz to mam wątpliwości. Pozdrawiam 103 |
Data: Wrzesien 18 2016 16:00:33 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik RadoslawF ... Masz wiadomo e aby uzyska mae cx trzeba mie ostre z przodu ?Ja zrozumiaem temat inaczej - czy ostry ksztat przodu jestAle opory bd inne a zdaje si to jest tematem tego wtku.To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny. Intuicyjnie tak si wasnie wydaje. Znaczy ze tak jest i ze tak uwazam. 104 |
Data: Wrzesien 18 2016 11:43:24 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: masti | Budzik wrote: Uytkownik masti ... a Cx będzie inny -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mwię. To grunt zabija!" T.Pratchett 105 |
Data: Wrzesien 18 2016 12:00:19 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Budzik | Uytkownik masti ... To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny. No tak, ale dlaczego podaem przykad ducato? Bo to prawie klocek a jednak Cx bardzo niskie. Co y udowadniao teze, ze wcale nie musi by bardzo ostrego krztatu zeby osignc niskie opory powietrza. I ze wysokie spalanie przy ducato przy wyzszych predkosciach bierze sie nie z wysokiego cx a z duzej powierzchni. 106 |
Data: Wrzesien 17 2016 21:37:46 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Przyjazny | On 2016-09-16 17:08, J.F. wrote: Wychodzi na to, ze przecietne wspolczesne auto, ma calkiem niezly Co do 2CV to nie by projektowany ze szczegln dbaoci o aero, bo nie mia jedzi szybko (Vmax = 65 km/h). 107 |
Data: Wrzesien 16 2016 06:11:10 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: ddddddddd | W dniu 15.09.2016 o 16:37, J.F. pisze:
ale rnicę w spalaniu widać, szczeglnie jak porwnamy auta z takim samym silnikiem i podobną masą, tylko większą budą (np. kangoo i thalia itp.) -- Pozdrawiam Łukasz 108 |
Data: Wrzesien 18 2016 20:59:30 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: Hinek | Uytkownik napisa w wiadomości grup Odkryeś wielki sekret! Okazuje się, e gwodzie o wiele atwiej wbija się bem w drewno! -- Hinek 109 |
Data: Wrzesien 19 2016 10:27:11 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 18.09.2016 20:59, Hinek wrote: Okazuje się, e gwodzie o wiele atwiej wbija się bem w drewno! Ot waśnie w aerodynamice jest odwrotnie ;-) Nikt widzę nie potrafi wyjaśnić problemu postawionego w pierwotnym poście. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 110 |
Data: Wrzesien 19 2016 03:08:24 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu poniedziaek, 19 września 2016 10:27:13 UTC+2 uytkownik quent napisa: On 18.09.2016 20:59, Hinek wrote:Przecie dostaeś wyjasnienie: Taki ksztat jest i aerodynamiczny i pojemny i stabilny aerodynamicznie. Jest kompromisem między uytecznością i optimum pod względem dodatkowego oporu. I jakbyś czyta to bys widzia e i samochody jako takie mają waśnie taki ksztat. Chude z przodu, scięte z tyu. Jak chcesz dokadne wyjasnienie to tnij profil z styropianu i zmierz siy dziaające. Chyba e ktoś w internecie to juz zrobi :) 111 |
Data: Wrzesien 19 2016 12:28:06 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 19.09.2016 12:08, wrote: Przecie dostaeś wyjasnienie: Wyjaśnienie? Same przypuszczenia... Dyskusja ciekawa ale argumentu "przeciw" ciągle brak. I jakbyś czyta to bys widzia e i samochody jako takie mają waśnie taki ksztat. Chude z przodu, scięte z tyu. Samochody to nie jest dobra analogia z oczywistych względw. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 112 |
Data: Wrzesien 19 2016 12:58:15 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: yabba | Uytkownik "quent" napisa w wiadomości On 19.09.2016 12:08, wrote: Producenci baganikw coś tam sobie badali w czasie projektowania. https://www.youtube.com/watch?v=nY3Nm0uR3Io https://www.youtube.com/watch?v=hQFx2QBG8Qg I wyszo im, e taki ksztat będzi enajlepszy. I jakbyś czyta to bys widzia e i samochody jako takie mają waśnie taki ksztat. Chude z przodu, scięte z tyu. Dlaczego nie jest dobrą analogią? Te suy do przewoenia "adunkw" w ograniczonej przestrzeni. -- Pozdrawiam, yabba 113 |
Data: Wrzesien 19 2016 13:15:54 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 19.09.2016 12:58, yabba wrote: Dlaczego nie jest dobrą analogią? Te suy do przewoenia "adunkw" w Ale auto poza puszką ma pierdyliard rzeczy, ktre rzutują na jego wygląd. Od pooenia silnika zaczynając na przepisach odnośnie usytuowania tablicy rejestracyjnej i lamp tylnych kończąc. Gdzieś w środku jest jeszcze wygoda dostępu do baganika z tyu oraz szeroko/wygoda zaadunku. Oglny wygląd ma wpyw na wolumen sprzeday itp itd. Nie dziwi więc, e takie auta się nie przyjey: https://www.wired.com/wp-content/uploads/2014/09/Parked-2.jpg Za to takie jak najbardziej: https://2.bp.blogspot.com/-RKNWOgx5kzE/VrtiUw3PPxI/AAAAAAAAZ_k/xkPKndFuweU/s1600/Volvo_9601.jpg Myślę te sobie, e aerodynamika jest rozpatrywana kompletu baganik+auto i moliwe, e waniejsza ni aerodynamika samego baganika jest jego waściwo zabuania fali powstającej za autem generującej turbulencje. -- Pozdr. Q www.elipsa.info 114 |
Data: Wrzesien 19 2016 13:33:44 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: yabba | Uytkownik "quent" napisa w wiadomości On 19.09.2016 12:58, yabba wrote: A w baganiku najwaniejsza jest jego pojemno, praktyczny ksztat wnętrza, atwo dostępu i zaadunku i wygląd. Baganik z ktrejś strony musi być grubszy, eby mia praktyczny ksztat wnętrza. Z pomiarw w tunelu wyszo, e lepiej jak baganik jest gruby jest z tyu a cienki z przodu. -- Pozdrawiam, yabba 115 |
Data: Wrzesien 19 2016 14:34:31 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 19.09.2016 13:33, yabba wrote: Z pomiarw w tunelu wyszo, e lepiej jak baganik jest gruby Ale uśliślijmy... Piszesz "w tunelu wyszo" - wiesz to czy tak Ci się wydaje? -- Pozdr. Q www.elipsa.info 116 |
Data: Wrzesien 19 2016 14:48:50 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: yabba | Uytkownik "quent" napisa w wiadomości On 19.09.2016 13:33, yabba wrote: Na podstawie posiadanej wiedzy dedukuję, e tak waśnie powstawa projekt baganika. Oglna koncepcja, projekt w AutoCadzie, symulacja komputerowa, poprawki projektu, testy w tunelu, poprawki projektu, skierowanie do produkcji. Chyba, e filmy z badań baganikw Thule w tunelu aerodynamicznym powstay tylko na potrzeby reklamy. :) Jak chcesz wiedzieć na 100%, to skontaktuj się z ktrymś z większych producentw baganikw i zapytaj o proces projektowania. -- Pozdrawiam, yabba 117 |
Data: Wrzesien 19 2016 14:52:52 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: quent | On 19.09.2016 14:48, yabba wrote: Uytkownik "quent" napisa w wiadomości Nie spoko. Tak sobie tylko dyskutujemy. Jednak padają od czasu wypowiedzi, ktre brzmią jak pewno. Tam jeszcze mg być taki przypadek, e przyszed księgowy i powiedzia, e macie robić ostre z przodu bo inne się sabo sprzedają ;-))) -- Pozdr. Q www.elipsa.info 118 |
Data: Wrzesien 19 2016 18:35:05 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "yabba" napisa w wiadomości grup Na podstawie posiadanej wiedzy dedukuję, e tak waśnie powstawa projekt baganika. Oglna koncepcja, projekt w AutoCadzie, symulacja komputerowa, poprawki projektu, testy w tunelu, poprawki projektu, skierowanie do produkcji. Kto wie, kto wie. Skoro to podnosi sprzedaz, to czemu nie zrobic. Zauwaz, ze filmow reklamowych maja duzo, ale tych z tunelu aerodynamicznego to malo :-) Byl taki film o projektowaniu Lotusa Elise. O, ten https://youtu.be/TZ5lxms9xuw?t=2230 trzeba spokojnie obejrzec do ~42 minuty ... argument "moj projekt (artystyczny) jest zatwierdzony przez zarzad" tez tam pada :-) No i mowia cos o krawedzi splywu. Nawiasem mowiac - w tych 2h filmu strasznie malo o testowaniu rozwiazan mechanicznych. Wiekszosc sie sprowadza do wygladu. Zmontowali prototyp i "prowadzi sie wspaniale". Nie wiem - tego woleli nie pokazywac, czy Lotus ma duze doswiadczenie chocby z F1. A moze prochu nie wymyslali i podzespoly wzieli sprawdzone w innych samochodach. Jak chcesz wiedzieć na 100%, to skontaktuj się z ktrymś z większych producentw baganikw i zapytaj o proces projektowania. Jest i druga metoda http://www.thulegroup.com/en/open-positions Oferty zatrudnienia: Graphic Illustrator Simulation Engineer. Czasy takie, ze tunel byc moze juz niepotrzebny - komputery to zrobia. "You will have a key position in a cross functional project organization and will perform static-, crash- and fatigue analysis using software’s like ANSYS, LS-DYNA, ANSA and Mathlab." Aerodynamika nie szukaja, ale ANSYS chyba potrafi to analizowac. J. 119 |
Data: Wrzesien 19 2016 18:57:23 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: J.F. | Uytkownik "yabba" napisa w wiadomości grup A w baganiku najwaniejsza jest jego pojemno, praktyczny ksztat wnętrza, atwo dostępu i zaadunku i wygląd. Aczkolwiek ... sa i takie pomysly https://www.youtube.com/watch?v=nQfHtyMUOUo https://www.youtube.com/watch?v=tOJZWUWjZKw J. 120 |
Data: Wrzesien 19 2016 04:00:28 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: | W dniu poniedziaek, 19 września 2016 12:28:08 UTC+2 uytkownik quent napisa: On 19.09.2016 12:08, wrote:Zobacz sobie to: http://ecomodder.com/forum/showthread.php/aerodynamic-streamlining-template-part-c-9287-64.html Tam jest jeden z obrazkw. http://i1271.photobucket.com/albums/jj622/aerohead2/-2.jpg Zobacz. Rnica w oporze jest nawet jak ksztat jest za mao albo za bardzo poduny. Pytanie ktre zadaeś jest na tyle fikusne e wyjasnienia nie ma wprost. Naley zakadać e producenci wytestowali i taki ksztat im wyszed. Jak nie wierzysz to moesz sprawdzić sam. Starczy ci kawaek styro, odkurzacz i waga elektroniczna wędkarska. Ja obstawiam e taki klinowaty ksztat jest lepszy bo jest stabilny aerodynamicznie. Czyli nie ma tendencji to obrcenia się tyem naprzd. Nawet jesli opr sprawia większy. A to akurat potrzebne bo przy prędkościach autostradowych i wietrze bocznym nie chcemy aby się relingi zerway. Na jednym z odcinkw mythbustersw testowali rakiety. To chyba odcinek z tym turkiem co mial latac na rakietach. I tam brali model rakiety, mocowali go na druciku w środku ciękości i dmuchali na niego. Jesli ustawia się przodem do wiatru to bylo dobrze. Jak mia tendencję do obracania się lub zawracania to by zy. I tu sądzę e odpowied na Twoje pytanie jest waśnie taka. Ten ksztat będzie starać się ustawiać czubkiem do wiatru. Mimo e mo enie być idealnie opywowy. 121 |
Data: Pa?dziernik 04 2016 09:15:25 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Quent75, Nie wydaje się Wam dziwne, e baganiki dachowe montowane są odwrotnie ni powinny? Niech podsumowaniem tego trollingu będzie to: http://www.komputerswiat.pl/nowosci/wydarzenia/2016/40/rower-aerovelo-eta-pobil-rekord-predkosci-pojazdow-napedzanych-sila-ludzkich-miesni.aspx -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 122 |
Data: Pa?dziernik 04 2016 18:11:16 | Temat: Re: Baganik dachowy a aerodynamika | Autor: re |
Nie wydaje się Wam dziwne, e baganiki dachowe montowane są odwrotnie ni powinny? Niech podsumowaniem tego trollingu będzie to: http://www.komputerswiat.pl/nowosci/wydarzenia/2016/40/rower-aerovelo-eta-pobil-rekord-predkosci-pojazdow-napedzanych-sila-ludzkich-miesni.aspx -- - Powinniście te spojrzeć na http://niusy.pl/9tu |