Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-)
1 | Data: Marzec 13 2017 10:46:50 |
Temat: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | |
Autor: T. | Grupa PSA jest pierwszym producentem, który uzyska³ zezwolenie w³adz francuskich na przeprowadzenie eksperymentalnych testów w trybie jazdy autonomicznej z udzia³em niezawodowych kierowców. Jazdy rozpocznÄ… siÄ™ w marcu 2017 r. z udzia³em klientów, którzy bÄ™dÄ… testowali samochody autonomiczne Grupy. 2 |
Data: Marzec 13 2017 16:10:51 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: robot | W dniu 2017-03-13 o 10:46, T. pisze: Grupa PSA jest pierwszym producentem, który uzyska³ zezwolenie w³adz Bardzo ekologiczny plan 10-letni. W etapie 2020 samochody bÄ™dÄ… je¼dzić samoczynnie bez zbÄ™dnego baga¿u w postaci ludzi. DziÄ™ki temu wydzielÄ… mniej co2 i uratuje siÄ™ panda w d¿ungli. W kolejnym, ostatecznym etapie, samochody przestanÄ… je¼dzić, no bo na co tak same majÄ… jechać i uratuje siÄ™ druga panda w d¿ungli. 3 |
Data: Marzec 13 2017 17:46:41 | Temat: [OT] Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | coÅ› przebÄ…kiwano o zapotrzebowaniu na programistów, 4 |
Data: Marzec 13 2017 18:00:58 | Temat: Re: [OT] Francuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-) | Autor: niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | ooo, liderzy 5 |
Data: Marzec 14 2017 07:46:20 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: miumiu |
http://tinyurl.com/gkvrye2 Nie widze tego. Technologia jest jeszcze zbyt prymitywna, a wszystkiego zaprogramowaæ siê nie da. Takie samochody mialyby sens na dedykowanych drogach wyposazonych w czujniki i elektronike wspolpracujaca z samochodami. Jazda po normalnych drogach sie nigdy nie sprawdzi bo zbyt wiele jest rzeczy ktorych nie da sie zaprogramowac. 6 |
Data: Marzec 14 2017 05:51:45 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: | To sÄ… beta testy których celem jest zbieranie doÅ›wiadczenia .... Mo¿na zacząć od autostrad, potem drogi szybkiego ruchu, odcinki tranzytowe miÄ™dzy du¿ymi miastami, wydzielone trasy w okreÅ›lonych dzielnicach itd 100 % pokrycie nie jest wymagane to jak z Windowsem w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków dzia³a poprawnie :-) 7 |
Data: Marzec 14 2017 19:14:36 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | sugerujesz Panie Szanowny Kolego, ¿e liderzy (pieñkowski/wnuczek) nie dadz± rady (swoj± zmienn± pomocnicz±)? wstyd¼ siê bo zostaniesz przez euro ostro skompromitowany! 8 |
Data: Marzec 18 2017 00:25:43 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Tue, 14 Mar 2017 07:46:20 +0100, miumiu napisa³(a): Jazda po normalnych drogach sie nigdy nie sprawdzi bo zbyt wiele jest rzeczy Tzn. czego na przyk³ad mia³oby nie daæ siê zaprogramowaæ? 9 |
Data: Marzec 18 2017 00:50:33 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: Liwiusz | W dniu 2017-03-18 o 00:25, Tomasz Pyra pisze: Dnia Tue, 14 Mar 2017 07:46:20 +0100, miumiu napisa³(a): Prawid³owej reakcji na polskie oznakowanie poziome. -- Liwiusz 10 |
Data: Marzec 18 2017 01:31:23 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Sat, 18 Mar 2017 00:50:33 +0100, Liwiusz napisa³(a): W dniu 2017-03-18 o 00:25, Tomasz Pyra pisze: A czemu siê nie da? I dlaczego problem dotyczy tylko programowania, a nie kierowców "¿ywych"? 11 |
Data: Marzec 23 2017 15:52:22 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: Shrek | W dniu 18.03.2017 o 01:31, Tomasz Pyra pisze: Prawid³owej reakcji na polskie oznakowanie poziome. Na przyk³ad temu - choæ to akurat nie najbardziej drastyczny przyk³ad: I dlaczego problem dotyczy tylko programowania, a nie kierowców "¿ywych"? Dlatego, ¿e trudno zaimplementowaæ zdrowy rozs±dek algorytmami. Raczej potrzebne jest tu prawdziew AI - a wtedy nie ma pewno¶ci, ¿e ten rozs±dek to bêdzie taki zdrowy;) Shrek 12 |
Data: Marzec 23 2017 16:32:20 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: radekp@konto.pl | Thu, 23 Mar 2017 15:52:22 +0100, w Shrek Na przyk³ad temu - choæ to akurat nie najbardziej drastyczny przyk³ad: http://obrazky.pl/upload/3c6f0b66d65839d568de36a37d6920a4.jpg :) 13 |
Data: Marzec 23 2017 16:38:41 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: radekp@konto.pl | Thu, 23 Mar 2017 16:32:20 +0100, w Thu, 23 Mar 2017 15:52:22 +0100, w Shrek https://www.youtube.com/watch?v=ORznkr8zvKI 14 |
Data: Marzec 20 2017 08:46:22 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: miumiu |
Dnia Tue, 14 Mar 2017 07:46:20 +0100, miumiu napisa³(a): Poprawnego w 100% rozpoznawania drogi i obiektow na niej. Reakcji w sytuacjach kryzysowych, gdy na drodze robi sie bajzel. 15 |
Data: Marzec 20 2017 22:15:13 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Mon, 20 Mar 2017 08:46:22 +0100, miumiu napisa³(a): U¿ytkownik "Tomasz Pyra" napisa³ w wiadomo¶ci A dlaczego mia³oby to byæ w 100% poprawne? W ilu % poprawnie rozpoznaje drogê i obiekty przeciêtny kierowca samochodu obecnie? Wystarczy ¿eby pojazd autonomiczny robi³ to lepiej, a to ju¿ nie powinno byæ trudne. Sytuacje kryzysowe czy ró¿ne inne nierozpoznane pewnie bêdzie przeje¿d¿aæ bardzo zachowawczo - tu faktycznie pewnie u³añsk± fantazj± pojazdy autonomiczne siê nie wyka¿±. Pytanie czy to tak bardzo ¼le :) Z algorytmicznego punktu widzenia, kierowanie samochodem na drodze jest do¶æ proste. Z technicznego punktu widzenia takie rzeczy jak orientacja w przestrzeni i rozpoznawanie obiektów te¿ ¿aden kosmos. To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei statystycznie nadrobi brakiem dekoncetracji, zmêczenia, doskona³ym "wzrokiem" w nocy, zerowym czasem reakcji itd. 16 |
Data: Marzec 21 2017 00:00:49 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: RadoslawF | W dniu 2017-03-20 o 22:15, Tomasz Pyra pisze: Z algorytmicznego punktu widzenia, kierowanie samochodem na drodze jest Niektórzy tak twierdzÄ…, ja uwa¿am ¿e proste jest trzymanie siÄ™ drogi czy pasa ruchu. Z technicznego punktu widzenia takie rzeczy jak orientacja w przestrzeni i Ale odró¿nienie ciÄ™¿arówki od t³a wydaje siÄ™ być nie opanowane do koÅ„ca. To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei statystycznieI to wszystko na nic jak uzna ciÄ™¿arówkÄ™ stojÄ…cÄ… w poprzek jako krajobraz. Mam wra¿enie ¿e z autonomicznymi pojazdami eksperymentować zaczÄ™li w poprzednim stuleciu. I okaza³o siÄ™ ¿e nie jest to tak proste jak autopilot w samolocie na pustym niebie. Pozdrawiam 17 |
Data: Marzec 21 2017 00:41:09 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Tue, 21 Mar 2017 00:00:49 +0100, RadoslawF napisa³(a): W dniu 2017-03-20 o 22:15, Tomasz Pyra pisze: Nigdy nic nie jest "opanowane do koñca", hamulce w Twoim samochodzie równie¿ nie, a pewnie nie panikujesz za ka¿dym razem wiedz±c ¿e Twoje ¿ycie wisi na kawa³ku gumowego wê¿yka. Tak naprawdê istotna jest pewna akceptowalna awaryjno¶æ i tyle. Na dzi¶ nale¿a³oby przyj±æ ¿e wystarczy ¿eby wypadki zdarza³y siê rzadziej ni¿ powodwane przez ludzi, chocia¿ z punktu widzenia PR i marketingu musi byæ to du¿o rzadziej i dlatego jeszcze takie pojazdy nie s± masowo wprowadzane na rynek. Bo to co dzi¶ siê testuje, pewnie ju¿ mog³oby je¼dziæ i to pewnie statystycznie bezpieczniej ni¿ ludzie. Natomiast producenci trochê siê czaj±, bo niestety ten pierwszy który to wprowadzi na rynek zbierze ciê¿kie baty jak tylko kto¶ w takim wynalazku zginie, obojêtnie z czyjej winy i w jakich okoliczno¶ciach - a prêdzej czy pó¼niej kto¶ tam zginie, nie ma siê co oszukiwaæ. Prawdê mówi±c nawet nie musi zgin±æ - wystarczy ¿e siê robot zamota i nie bêdzie umia³ wyjechaæ z parkingu i ju¿ w mediach "¶miechom nie bêdzie koñca". Do tego jeszcze niegotowe na autnomiczne samochody prawo no i po prostu nikomu siê nie spieszy do bycia pionierem. Natomiast wszyscy nad tym pracuj±, bo równie jasne jak to ¿e dzi¶ nie op³aca siê pchaæ siê z tym na rynek jest to, ¿e za 20 lat bêdzie to funkcjonalno¶æ pojazdu taka jak dzi¶ klimatyzacja albo automatyczna skrzynia biegów - mo¿e nadal nie w ka¿dym samochodzie, ale brak tego w ofercie bêdzie powa¿nym mankamentem dla wielu klientów. To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei statystycznieI to wszystko na nic jak uzna ciê¿arówkê stoj±c± w poprzek jako krajobraz. Pamiêtaj ¿e mówisz o bran¿y elektroniki-informatyki. Ta bran¿a ka¿dego roku dokonuje postêp porównywalny ze 50 latami rozwoju motoryzacji ;) I okaza³o siê ¿e nie jest to tak proste jak Mimo wszystko du¿o bardziej ni¿ bezpieczeñstwa wynikaj±cego z b³êdów, obawia³bym siê bezpieczeñstwa pod k±tem nieuprawnionego wykorzystania. Flota pojazdów autonomicznych, zdalnie programowalnych, to bêdzie piêkna rzecz dla wroga. Uruchomiæ nagle miliony pojazdów na atakowany terenie i u¿yæ ich do ataków na wybrane cele, albo chocia¿ do parali¿u transportu. I o ile dzi¶ robi siê jakie¶ wydumane i raczej bezsensowne rozkminy kogo samochód autonomiczny ma wybraæ do zabicia gdyby mia³ "wybieraæ", to warto by by³o raczej opracowaæ skuteczne standardy przeciwdzia³ania takim atakom wroga na infrastrukturê samochodów autonomicznych. Bo chyba pod tym wzglêdem ma³o kto na to patrzy. 18 |
Data: Marzec 21 2017 03:12:38 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: RadoslawF | W dniu 2017-03-21 o 00:41, Tomasz Pyra pisze: Z technicznego punktu widzenia takie rzeczy jak orientacja w przestrzeni i Raczej "¿ycie" zderzaka w moim aucie. Tak naprawdÄ™ istotna jest pewna akceptowalna awaryjnoæ i tyle. B³Ä…d "kierowcy" nie jest awariÄ…. Na dziÅ› nale¿a³oby przyjąć ¿e wystarczy ¿eby wypadki zdarza³y siÄ™ rzadziej Za dwadzieÅ›cia lat to raczej bÄ™dziemy rowerami je¼dzić ni¿ samochodami. Pseudo ochrona Å›rodowiska wszak najwa¿niejsza. To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei statystycznieI to wszystko na nic jak uzna ciÄ™¿arówkÄ™ stojÄ…cÄ… w poprzek jako krajobraz. Ju¿ nie. PostÄ™p w komputerach skoÅ„czy³ siÄ™ kiedy weszli w procesy wielojÄ…drowe. Bo marketingowo procesor z czterema jÄ…drami jest cztery razy szybszy od takiego z jednym. Ale tylko marketingowo. I okaza³o siÄ™ ¿e nie jest to tak proste jak ProÅ›ciej bÄ™dzie unieruchomić i nie dojada na czas. A skoro zabraknie tam cz³owieka to zatrzymasz taki pojazd k³adÄ…c na drodze kilka pustych tekturowych opakowaÅ„. I o ile dziÅ› robi siÄ™ jakieÅ› wydumane i raczej bezsensowne rozkminy kogoNa razie wszyscy patrzÄ… jak u³atwić przejÄ™cie samochodu przez osobÄ™ nieuprawnionÄ…. Taka moda. Pozdrawiam 19 |
Data: Marzec 21 2017 10:02:43 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Tue, 21 Mar 2017 03:12:38 +0100, RadoslawF napisa³(a): pewnie nie panikujesz za ka¿dym razem wiedz±c ¿e Twoje ¿ycie Nie je¶li siê nie zatrzymasz na czerwonym w wjedziesz pod nadje¿d¿aj±cego z boku. Tak naprawdê istotna jest pewna akceptowalna awaryjno¶æ i tyle. W samochodzie autonomicznym jest. Do tego jeszcze niegotowe na autnomiczne samochody prawo no i po prostu Jako¶ siê nie bojê Temat ¿e za 20 lat tylko rowerami jest ca³y czas znany i aktualny - od jaki¶ 100 lat ;) Ci±gle siê ma "za 20 lat ropa skoñczyæ" i póki co jako¶ siê nie koñczy. Tyle ¿e dzi¶ faktycznie napêd spalinowy zaczyna traciæ ostatnie zalety przed napêdem elektrycznym. Pamiêtaj ¿e mówisz o bran¿y elektroniki-informatyki. Ta bran¿a ka¿dego roku Mhm :) BTW to co mylisz z tym co nie rozumiesz jak dzia³a nazywa siê "rdzeñ". Istotnie byæ mo¿e w zastosowaniach typu Word+Internet Explorer nie zauwa¿ysz zalet posiadania wielordzeniowego procesora - zw³aszcza ¿e wraz z postêpem w procesorach ro¶nie postêp w marnowaniu mocy obliczeniowej przez jeden z systemów operacyjnych z którego pewnie korzystasz. St±d takie powiedzonko ¿e komputery coraz szybsze, ale uruchamiaj± siê coraz d³u¿ej ;) Ale je¶li mowa o zastosowaniach czysto obliczeniowych, czyli m.in. o samochodach autnomicznych to tu ju¿ te kwestie maj± siê zupe³nie inaczej. W ka¿dym razie warto pamiêtaæ ¿e plotki o tym jakoby "ju¿ wszystko zosta³o wynalezione" s± zazwyczaj znacznie przesadzone ;) Uruchomiæ nagle miliony pojazdów na atakowany terenie i W³a¶nie dlatego wróg mo¿e chcieæ zaprogramowaæ te pojazdy po swojemu. I niekoniecznie musi to robiæ prze³amuj±c zabezpieczenia elektroniczne, a mo¿e np. umie¶ciæ agentów tam gdzie siê je legalnie programuje, albo zrobiæ tam desant. I o ile dzi¶ robi siê jakie¶ wydumane i raczej bezsensowne rozkminy kogoNa razie wszyscy patrz± jak u³atwiæ przejêcie samochodu przez osobê No moda i oczekiwanie rynku na to ¿eby nie trzeba by³o kluczyka z kieszeni wyci±gaæ Producentom ³atwiej samochody diagnozowaæ i serwisowaæ maj±c zdalny dostêp do samochodu, natomiast mizeria implementacji powoduje ¿e staje siê to podatne na atak ze strony z³ych, ale m±drzejszych którzy buduj± urz±dzenia do przejmowania kontroli. I dok³adnie te przyk³ady pokazuj± ¿e bran¿a sama nie narzuci sobie rozwi±zañ maj±cych na celu zabezpieczenie elektroniki struj±cej przed penetracj±. Bo oni to projektuj± nie tak ¿eby by³o dobrze, a ¿eby nie oni byli winni. W przypadku wrogego przejêcia samochodu czy kradzie¿y, winny nie jest producent samochodu, a "wróg", wiêc oni formalnie s± czy¶ci. Natomiast liczê nadal ¿e rynek to zweryfikuje nag³a¶niaj±c takie przypadki i samemu testuj±c takiego mo¿liwo¶ci. A ludzie zag³osuj± portfelem nie kupuj±c aut które ka¿dy mo¿e otworzyæ albo zdalnie wy³±czyæ w nich hamulce. Póki co ciê¿ko g³osowaæ portfelem, bo problemy dotycz± wszystkich. 20 |
Data: Marzec 21 2017 11:27:12 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: RadoslawF | W dniu 2017-03-21 o 10:02, Tomasz Pyra pisze: pewnie nie panikujesz za ka¿dym razem wiedzÄ…c ¿e Twoje ¿ycie Przy 50km/h ? bo tyle obowiÄ…zuje w mieÅ›cie. Tak naprawdÄ™ istotna jest pewna akceptowalna awaryjnoæ i tyle. Nie koniecznie. JeÅ›li ten b³Ä…d nie wynika z awarii a z niedoskona³oÅ›ci oprogramowania to jest b³Ä™dem "kierowcy" a nie awariÄ…. Do tego jeszcze niegotowe na autnomiczne samochody prawo no i po prostu Jeszcze nie traci. Tylko eko oszo³omy takÄ… wizjÄ™ propagujÄ…. PamiÄ™taj ¿e mówisz o bran¿y elektroniki-informatyki. Ta bran¿a ka¿dego roku Jak wprowadzali okreÅ›la³o siÄ™ to równie¿ jako jÄ…dro. Istotnie być mo¿e w zastosowaniach typu Word+Internet Explorer nie Nie twierdzÄ™ ¿e wszystko zosta³o wynalezione. Uruchomić nagle miliony pojazdów na atakowany terenie i A bran¿a dba marketingowo ¿eby wszyscy uwa¿ali ¿e tak musi być. Przyk³adem jest forsowanie mody na internet rzeczy. Natomiast liczÄ™ nadal ¿e rynek to zweryfikuje nag³aÅ›niajÄ…c takie przypadkiNie zag³osujÄ…. Nie majÄ… lub lada moment nie bÄ™dÄ… mieli wyboru. No chyba ¿e ktoÅ› majÄ…cy dzisiaj dwieÅ›cie czy trzysta tysiÄ™cy na samochód kupi Dacie na piećdziesiÄ…t tysiÄ™cy. Bo jeszcze nie ma kompa wpiÄ™tego w internet. Pozdrawiam 21 |
Data: Marzec 21 2017 23:43:02 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Tue, 21 Mar 2017 11:27:12 +0100, RadoslawF napisa³(a): Raczej "¿ycie" zderzaka w moim aucie. Tego który nadjedzie z boku niestety nie musi to wiele obchodziæ. Zatrzymasz siê 2m za daleko i przy odrobinie pecha z boku nadjedzie co¶ dowolnie szybko i dowolnie ciê¿kiego. A zdarza siê to, jak uszkodzeniu ulegnie byle który z gumowych wê¿yków zwisaj±cych gdzie¶ przy ko³ach. Ale na tyle rzadko, ¿e nikt rozs±dny nie panikuje ¿e "co¶ z tymi niedopracowanymi hamulcami trzeba zrobiæ". Postêp w komputerach skoñczy³ siê kiedy weszli w procesy wieloj±drowe. Czyli ¿e "j±dro mózgu elektronowego"? Bo oni to projektuj± nie tak ¿eby by³o dobrze, a ¿eby nie oni byli winni. No nie wydaje siê to byæ najm±drzejsze. Tyle ¿e telewizory w IoT nas nie pozabijaj±, gorzej w³a¶nie z samochodami. Póki co ciê¿ko g³osowaæ portfelem, bo problemy dotycz± wszystkich.Nie zag³osuj±. Nie maj± lub lada moment nie bêd± mieli wyboru. Nie mam nawet na my¶li powrotu do samochodów które nie s± pod³±czone do sieci, ale o to ¿eby kto¶ zadba³ o zabezpieczenie tego. Bo to ¿e da siê kra¶æ samochody uruchamiane "bez kluczka" prostym urz±dzeniem, to nie jest konieczna cena któr± trzeba p³aciæ za wygodê, a bezmy¶lno¶æ po³±czona z lenistwem u projektuj±cych system. 22 |
Data: Marzec 22 2017 01:50:26 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: RadoslawF | W dniu 2017-03-21 o 23:43, Tomasz Pyra pisze: Raczej "¿ycie" zderzaka w moim aucie. Dowolnie szybkie i dowolnie ciÄ™¿kie to jednak przesada. A zdarza siÄ™ to, jak uszkodzeniu ulegnie byle który z gumowych wÄ™¿yków W samochodzie naszpikowanym elektronikÄ… z uszkodzonym wÄ™¿ykiem p³ynu hamulcowego nie pojedziesz. PostÄ™p w komputerach skoÅ„czy³ siÄ™ kiedy weszli w procesy wielojÄ…drowe. Nie. JÄ…dro procesora. Bo oni to projektujÄ… nie tak ¿eby by³o dobrze, a ¿eby nie oni byli winni. Skoro planujesz zginąć z powodu pÄ™kniÄ™tego wÄ™¿yka z p³ynem hamulcowym to powinieneÅ› gard³ować za samochodami nowoczesnymi gdzie komputer ostrze¿e kierowcÄ™ ¿e nie ma tego p³ynu a w ostatecznoÅ›ci zatrzyma mu maszynÄ™. Póki co ciÄ™¿ko g³osować portfelem, bo problemy dotyczÄ… wszystkich.Nie zag³osujÄ…. Nie majÄ… lub lada moment nie bÄ™dÄ… mieli wyboru. Bez sensu takie podejÅ›cie. Najpierw robisz dziurÄ™ w Å›cianie a potem chcesz aby zabezpieczyli jÄ… oknem lub drzwiami. Bezpieczniej bez tej dziury. Bo to ¿e da siÄ™ kraæ samochody uruchamiane "bez kluczka" prostymZ tym siÄ™ zgadzam, ale projektanci nowych maszyn jeszcze nie. Pozdrawiam 23 |
Data: Marzec 22 2017 10:29:06 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Wed, 22 Mar 2017 01:50:26 +0100, RadoslawF napisa³(a): Tego który nadjedzie z boku niestety nie musi to wiele obchodziæ. Wystarczaj±co szybkie i ciê¿kie ¿eby powiedzieæ ¿e ¿ycie ka¿dego wisi na gumowym wê¿yku ;) W samochodzie naszpikowanym elektronik± z uszkodzonym wê¿ykiem No w³a¶nie póki co one takie naszpikowane ¿e powie Ci ¿e siê ¿arówka w pod¶wietleniu tablicy przepali³a, ale przewodów hamulcowych akurat nie sprawdzi. Kolejna sprawa ¿e te wê¿yki to one raczej pêkaj± w³a¶nie w trakcie hamowania, a jeszcze czê¶ciej w trakcie awaryjnego, wiêc informacja o tym nawet gdyby by³a, to spó¼niona. Postêp w komputerach skoñczy³ siê kiedy weszli w procesy wieloj±drowe. To jaki¶ t³umacz z niez³± fantazj± musia³ byæ. Pewnie mu siê z j±drem ziemi pomyli³o. No w ka¿dym razie to co ma procesor jest to "rdzeñ" (core). "J±dro" (kernel) w informatyce ma system operacyjny i oznacza co¶ zupe³nie innego. I równie¿ nie jest prawd± jakoby od ilu¶nastu lat w dziedzinie elektroniki, wy³±cznie marketingowcy oszukiwali Ciê na temat ilo¶ci rdzeni procesora ;) Nie mam nawet na my¶li powrotu do samochodów które nie s± pod³±czone do Id±c tym tropem mo¿na by zauwa¿yæ, ¿e w ogóle samochody jako takie s± niebezpieczne i ¿e bezpieczniej by by³o bez. IoT niesie za sob± nowe mo¿liwo¶ci i funkcjonalno¶ci - tyle ¿e nale¿y po prostu robiæ to dobrze, a nie ¼le. Bankowo¶æ elektroczna potrafi³± odrobiæ lekcjê i obecnie zapewnia przyzwoity poziom bezpieczeñstwa i IoT te¿ pewnie pójdzie t± drog± bo siê ludzie zdenerwuj± jak siê bêd± masowo dziaæ z³e rzeczy. Bo to ¿e da siê kra¶æ samochody uruchamiane "bez kluczka" prostymZ tym siê zgadzam, ale projektanci nowych maszyn jeszcze nie. Ca³a nadzieja w rynku afer. Kto¶ poka¿e jak u¿ywaj±c aplikacji na smartfona rozbiæ zdalnie samochód s±siada, albo wywo³aæ po¿ar w gara¿u i powinni siê opamiêtaæ. 24 |
Data: Marzec 22 2017 12:22:24 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: RadoslawF | W dniu 2017-03-22 o 10:29, Tomasz Pyra pisze: Tego który nadjedzie z boku niestety nie musi to wiele obchodzić. NaprawdÄ™ przesadzasz. Ile znasz wypadków Å›miertelnych spowodowanych pÄ™kniÄ™tym wÄ™¿ykiem ? W samochodzie naszpikowanym elektronikÄ… z uszkodzonym wÄ™¿ykiem Powie ¿e sÄ… ubytki p³ynu hamulcowego. Kolejna sprawa ¿e te wÄ™¿yki to one raczej pÄ™kajÄ… w³aÅ›nie w trakcie I uwa¿asz ¿e w przeciÄ…gu u³amka sekundy spadnie ciÅ›nienie w uk³adzie hamowania ? Porozmawiaj z kimÅ› zorientowanym. Jak coÅ› pÄ™knie w trakcie mocnego depniÄ™cia, ja trafi³em na uszczelkÄ™ t³oczka to poczujesz to dopiero przy kolejnym hamowaniu. A na to elektronika pomo¿e. PostÄ™p w komputerach skoÅ„czy³ siÄ™ kiedy weszli w procesy wielojÄ…drowe. To ¿e nie spotka³eÅ› siÄ™ z takim nazewnictwem nie oznacza ¿e nie by³o stosowane. A teorie ¿e ktoÅ› pomyli³ sprzÄ™t z oprogramowaniem nie Å›wiadczÄ… o tonie najlepiej. I równie¿ nie jest prawdÄ… jakoby od iluÅ›nastu lat w dziedzinie elektroniki, Nie twierdzÄ™ ¿e mnie oszukiwali. Nie mam nawet na myÅ›li powrotu do samochodów które nie sÄ… pod³Ä…czone do Ale miej wygodniej. IoT niesie za sobÄ… nowe mo¿liwoÅ›ci i funkcjonalnoÅ›ci - tyle ¿e nale¿y po Dziura w Å›cianie te¿. Dostajesz nowy widok, polepsza siÄ™ wentylacja. Bankowoæ elektroczna potrafi³Ä… odrobić lekcjÄ™ i obecnie zapewnia Zapewnia, pomijajÄ…c wpadki co jakiÅ› czas. https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/polityka-komercja-i-niekompetencja-czyli-echa-ataku-na-polskie-banki/ https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/techniczna-analiza-scenariusza-przebiegu-ataku-na-polskie-banki/ CoÅ› nie bardzo w to wierzÄ™.Bo to ¿e da siÄ™ kraæ samochody uruchamiane "bez kluczka" prostymZ tym siÄ™ zgadzam, ale projektanci nowych maszyn jeszcze nie. Sieci komputerowej nikt nie likwiduje mimo ¿e w wielu przypadkach s³u¿y do pope³niania przestÄ™pstw. Pozdrawiam 25 |
Data: Marzec 23 2017 00:50:08 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Wed, 22 Mar 2017 12:22:24 +0100, RadoslawF napisa³(a): Wystarczaj±co szybkie i ciê¿kie ¿eby powiedzieæ ¿e ¿ycie ka¿dego wisi na No w³a¶nie w tym rzecz - jest ich pewnie na tyle ma³o, ¿e mo¿na zostawiæ wê¿yki takie jakie s± i przy nich nie kombinowaæ. Nawet je¶li czasem siê zdarzaj± wypadki. No w³a¶nie póki co one takie naszpikowane ¿e powie Ci ¿e siê ¿arówka w A to te "naszpikowane elektronik±" to masz na my¶li np. 125p z kontrolk± minimalnego poziomu p³ynu hamulcowego? Ale to wiesz, ¿e kontrolka siê zapali d³ugo, d³ugo po urwaniu wê¿yka? Zabezpiecza tylko przed przypadkiem jak kto¶ w nocy przyjdzie i przetnie wê¿yk i powolnymi ubytkami p³ynu na skutek wycieków, a nie pe³nego rozszczelnienia. Kolejna sprawa ¿e te wê¿yki to one raczej pêkaj± w³a¶nie w trakcie Oczywi¶cie ¿e spadnie do zera - zgodnie z prawem Pascala spadnie natychmiast i to we wszystkich obwodach hamowania w chwili powstania przerwy w którymkolwiek miejscu uk³adu. Uk³ad hamulcowy jest dwuobwodowy, wiêc zostaje jeszcze mo¿liwo¶æ wci¶niêcia peda³u du¿o g³êbiej ni¿ normalnie i gdzie¶ przed pod³og± mo¿esz liczyæ na wymagane chyba 30% skuteczno¶ci hamowania z jednego obwodu dzia³aj±cego na dwa ko³a po przek±tnej. Uwierz - s³abo to wtedy hamuje i bardzo krzywo. Jak co¶ pêknie w trakcie mocnego depniêcia, ja trafi³em na uszczelkê Uszczelka t³oczka to zupe³nie inna bajka i jej awaria nie spowoduje nag³ej utraty ci¶nienia, jedynie wyciek, raczej do¶æ powolny. Utratê ci¶nienia to by¶ mia³ jakby¶ wypchn±³ ca³y t³oczek z cylinderka. A na to elektronika pomo¿e. Jedyny zapasowy uk³ad który mo¿e jakkolwiek sterowaæ hamulcami w przypadku braku ci¶nienia w uk³adzie hydraulicznym to hamulec awaryjny, tzw. rêczny. Ale jego nie uruchamia elektronika, a kierowca - chocia¿ w nowych autach na pr±d, ale jednak manualnie. No w ka¿dym razie to co ma procesor jest to "rdzeñ" (core). Tak szeroko by³o stosowane, ¿e a¿ Google znalaz³o jeden przyk³ad na "procesor wieloj±drowy" i dwa na "wieloj±drowy procesor". I równie¿ nie jest prawd± jakoby od ilu¶nastu lat w dziedzinie elektroniki, No pisa³e¶ ¿e ¿e od wielu lat od kiedy na rynku pojawi³y siê procesory wielordzeniowe, nie ma postêpu w dziedzinie komputerów ;) Do tego "wieloj±drowo¶æ" i ja wtedy tylko nie¶mia³o przypominam, ¿e ja np. o balecie nie staram siê dyskutowaæ, zw³aszcza z tancerzami :) Id±c tym tropem mo¿na by zauwa¿yæ, ¿e w ogóle samochody jako takie s± No czyli zupe³nie jak bez IoT, czy internetu w ogóle - wszystko siê da, ale mniej wygodnie. IoT niesie za sob± nowe mo¿liwo¶ci i funkcjonalno¶ci - tyle ¿e nale¿y po To ¿e nie widzisz zastosowania dla IoT, nie znaczy ¿e ich nie ma. Ja tam w zasadzie móg³bym siê z Tob± zgodziæ, bo mi te¿ to do szczê¶cia nie wydaje siê byæ potrzebne, ale jednak ludzie u¿ywaj± i siê ciesz±. Nie masz czasem wra¿enia ¿e za m³odu trawa by³a zieleñsza, jab³ka smaczniejsze, a teraz tylko wszystko ta elektronika oszukana i w ogóle cz³owieka w krzy¿u ³upie od tych wszystkich komputerów we wszystkim? Bankowo¶æ elektroczna potrafi³± odrobiæ lekcjê i obecnie zapewnia Oczywi¶cie, zawsze bêd± "napady na bank" takie czy inne - chodzi o to ¿eby nie by³y ³atwie i nagminne, a z tych co siê zdarzy³y wyci±gaæ wnioski na przysz³o¶æ. Zauwa¿ ile wy¿szy jest poziom bezpieczeñstwa dla u¿ytkownika indywidualnego zapewniany przez bankowo¶æ internetow±, ni¿ poziom bezpieczeñstwa samochodu z systemem bez kluczyka. Ca³a nadzieja w rynku afer.Co¶ nie bardzo w to wierzê. Ale póki co t± sieci± nie mo¿na Ci zrobiæ krzywdy przy niewielkim nak³adzie si³ i ¶rodków. Z³o¶liwy s±siad tak ³atwo nie ukradnie Twoich pieniêdzy przez sieæ, ani nie pods³ucha Twojego ruchu sieciowego nawet jak u¿ywasz WiFi, pod warunkiem ¿e w miarê poprawnie to masz skonfugirowane, co nie jest trudne. A póki co samochód z systemem bez kluczyka okazuje siê ¿e stoi otworem praktycznie dla ka¿dego kto chce. 26 |
Data: Marzec 23 2017 13:55:10 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: RadoslawF | W dniu 2017-03-23 o 00:50, Tomasz Pyra pisze: WystarczajÄ…co szybkie i ciÄ™¿kie ¿eby powiedzieć ¿e ¿ycie ka¿dego wisi na A zdarzajÄ… siÄ™ wypadki Å›miertelne z powodu pÄ™kniÄ™cia ? Bo nie znam i dlatego dopytuje. No w³aÅ›nie póki co one takie naszpikowane ¿e powie Ci ¿e siÄ™ ¿arówka w Nie mam na myÅ›li takiego. Ale wymieniony zabytek mia³ dwa uk³ady, wiÄ™c nawet jak z jednego p³yn wyby³ to drugi pozwoli³ na zwolnienie. A kolejny niezale¿ny czyli rÄ™czny pozwoli³ stanąć. Kolejna sprawa ¿e te wÄ™¿yki to one raczej pÄ™kajÄ… w³aÅ›nie w trakcie Czyli jednak. Uwierz - s³abo to wtedy hamuje i bardzo krzywo. S³abo owszem, krzywo nie, przynajmniej jeÅ›li masz te hamulce wyregulowane. Jak coÅ› pÄ™knie w trakcie mocnego depniÄ™cia, ja trafi³em na uszczelkÄ™ Nie mia³em na myÅ›li zahamowanie przez elektronikÄ™ a informacjÄ™ ¿e uk³ad hamulcowy jest niesprawny lub wymaga uzupe³nienia. Jak kierowca to oleje przestaje to być wy³Ä…czna winÄ… braku p³ynu. No w ka¿dym razie to co ma procesor jest to "rdzeÅ„" (core). Czyli przyznajesz ze jednak by³o stosowane. To teraz przeproÅ› i po sprawie. I równie¿ nie jest prawdÄ… jakoby od iluÅ›nastu lat w dziedzinie elektroniki, Bo takiego jak kiedyÅ› kiedy przyrost mocy by³ odczuwalny dla wszystkich nie ma. IdÄ…c tym tropem mo¿na by zauwa¿yć, ¿e w ogóle samochody jako takie sÄ… Znowu przeginasz. Tylko patrzeć kiedy zaproponujesz likwidacje okien. Ewentualnie napisz co dla ciebie robi IoT i dlaczego tego brak bÄ™dzie nie wygodny ? Mo¿e faktycznie coÅ› przegapi³em ? IoT niesie za sobÄ… nowe mo¿liwoÅ›ci i funkcjonalnoÅ›ci - tyle ¿e nale¿y po WidzÄ™ zastosowania. Tyle ¿e na dzieÅ„ dzisiejszy dla wiÄ™kszoÅ›ci sÄ… warte tyle co podana jako przyk³ad dziura w Å›cianie. Bankowoæ elektroczna potrafi³Ä… odrobić lekcjÄ™ i obecnie zapewnia Kiedy naprawdÄ™ jest ni¿szy ni¿ taki tradycyjny gdzie musisz przyjæ osobiÅ›cie, wylegitymować siÄ™ i z³o¿yć dyspozycjÄ™. Ca³a nadzieja w rynku afer.CoÅ› nie bardzo w to wierzÄ™. Kradzie¿e nie sÄ… ³atwe. Faktem jest ¿e ktoÅ› z wiedzÄ… mo¿e mnie okraæ nie oznacza ¿e bÄ™dzie to ka¿dy sÄ…siad. A póki co samochód z systemem bez kluczyka okazuje siÄ™ ¿e stoi otworemNie dla ka¿dego, jakÄ…Å› wiedze trzeba posiadać i urzÄ…dzenie które mo¿e nie być tanie. Tylko siÄ™ pogubi³em, jesteÅ› za "nowoczesnoÅ›ciÄ…" czy przeciw ? Pozdrawiam 27 |
Data: Marzec 24 2017 00:47:33 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Thu, 23 Mar 2017 13:55:10 +0100, RadoslawF napisa³(a): No w³a¶nie w tym rzecz - jest ich pewnie na tyle ma³o, ¿e mo¿na zostawiæ Próba statystyczna jest na tyle du¿a ¿e na pewno siê zdarzaj±. Pewnie nie na tyle czêsto ¿eby robiæ i np. hamulce czterobwodowe, ale te¿ nie na tyle rzadko ¿eby rezygnowaæ z dwóch niezale¿nych obwodów hydraulicznych. Ja tam np. by³em raz ca³kiem blisko. Uk³ad hamulcowy jest dwuobwodowy, wiêc zostaje jeszcze mo¿liwo¶æ wci¶niêcia No to sobie kiedy¶ tak zahamuj, to zobaczysz :) Tylko przygotuj sobie jakie¶ d³ugie lotnisko na tak± naukê. Wykrêæ odpowietrznik dowolnego ko³a, rozpêd¼ siê w okolice najwy¿szej prêdko¶ci jakie rozwijasz i zahamuj. Uczucie ¶rednio fajne, zw³aszcza jak siê to stanie nagle i niespodziewanie w trakcie hamowania. Uwierz - s³abo to wtedy hamuje i bardzo krzywo. Bardzo krzywo, bo hamuje tylko jedno przednie ko³o. Nawet przy niewielkim promieniu zataczania przednich kó³, jaki jest w obecnych samochodach, kierownicê trzeba mocno trzymaæ, samochód hamuje bardzo s³abo i silnie ¶ci±ga. W ciê¿szych pojazdach, ¿eby o po³owê zmniejszyæ ten efekt, przednie hamulce posiadaj± dwut³oczkowe zaciski (oba po jednej stronie tarczy) i doprowadzone do nich oba obwody hydrauliczne. Ale takie rozwi±zanie ma tyle zalet co i wad. Nie mia³em na my¶li zahamowanie przez elektronikê a informacjê ¿e Masz b³êdn± wiedzê na temat dzia³ania takiego uk³adu. Kontrolka hamulców (czerwony wykrzyknik w kó³ku w nawiasach) zapali siê dopiero gdy poziom p³ynu hamulcowego spadnie poni¿ej minimalnego. Na to, nawet przy przerwaniu obwodu hydraulicznego, potrzeba do¶æ sporo czasu, bo p³yn ucieka po kropelce, bo jest lepki, a wycieka przez milimetrowego przekroju przewód o d³ugo¶ci kilku metrów pod wp³ywem grawitacji. Dopiero naci¶niêcie hamulca powoduje ¿e peda³ wpadnie do ziemi, a p³yn zostanie wypchniêty w wiêkszej ilo¶ci dziur± zamiast trafiæ do hamulców. Kilka-kilkana¶cie naci¶niêæ hamulca dopiero wypompuje na tyle du¿o p³ynu ¿eby zapali³a siê lampka. Tak wiêc ta lampka z grubsza zabezpiecza Ciê tylko przed mysz± która przyjdzie w nocy i przegryzie wê¿yk - wtedy do rana p³yn ucieknie i lampka siê zapali. Jak wê¿yk pêknie w czasie jazdy to raczej nic Ciê nie ostrze¿e. Tak szeroko by³o stosowane, ¿e a¿ Google znalaz³o jeden przyk³ad na Raczej ¿e trzy osoby w historii internetu pope³ni³y tak± pomy³kê jak Ty. Zreszt± jakby¶ tego nie nazywa³. Twierdzenie ¿e wielordzeniowa architektura nic nie wnosi, to trochê tak jakby, rzutuj±c to na motoryzacjê, twierdziæ ¿e w motoryzacji te¿ nic siê nie zmieni³o od przed wojny. No pisa³e¶ ¿e ¿e od wielu lat od kiedy na rynku pojawi³y siê procesory Przyrost mocy obecnie jest taki (w³a¶nie dziêki tym wielordzeniowym procesorom, równie¿ w architekturze SIMD), ¿e dopiero obecne procesory pozwalaj± dokononywaæ tak pracoch³onnych obliczeñ jak analiza obrazu w czasie rzeczywistym. I w³a¶nie dziêki temu mo¿na konstruowaæ pojazdy autonomiczne - wcze¶niej nie by³o dostêpnej potrzebnej mocy obliczeniowej. No czyli zupe³nie jak bez IoT, czy internetu w ogóle - wszystko siê da, ale No taki sztandarowy produkt IoT który mog³e¶ przegapiæ to np. smartfony. Bardziej motoryzacyjnie - nawigacjê samochodow± która zna aktualn± sytuacjê drogow± dziêki m±dremu obrobieniu masowych danych pochodz±cych od innych u¿ytkowników systemu. To ¿e nie widzisz zastosowania dla IoT, nie znaczy ¿e ich nie ma. Widzê zastosowania. Tyle ¿e na dzieñ dzisiejszy dla wiêkszo¶ci s± No jako¶ na tyle istotna ilo¶æ ludzi p³aci za te wynalazki w³asnymi pieniêdzmi, ¿e widocznie op³aca siê je rozwijaæ. Prywatnie mo¿na mieæ rozmaite zdanie na temat np. pojazdów autonomicznych, zw³aszcza jak siê lubi prowadziæ auto. Ale prawda jest taka, ¿e obecna szajba koncernów w tym temacie bierze siê z tego, ¿e kto nie dopracuje na czas tej funkcjonalno¶ci ten zniknie z rynku masowego. Kto nie idzie do przodu ten siê cofa, 40 lat temu te¿ by³y fajne samochody, wielu uwa¿a ¿e nawet fajniejsze ni¿ dzi¶, a jednak jako¶ jako¶ nie ma dla nich masowego miejsca. Zauwa¿ ile wy¿szy jest poziom bezpieczeñstwa dla u¿ytkownika indywidualnego Pytanie czy na pewno ³atwiej zgadn±æ Twoje has³o dostêpowe, czy jednak zamotaæ pani± w okienku fa³szywym dowodem osobistym? A póki co samochód z systemem bez kluczyka okazuje siê ¿e stoi otworemNie dla ka¿dego, jak±¶ wiedze trzeba posiadaæ i urz±dzenie które Np. $40 i otwierasz ka¿de VW: https://www.documentcloud.org/documents/3010178-Volkswagen-amp-HiTag2-Keyless-Entry-System.html#document/p1 Tylko siê pogubi³em, jeste¶ za "nowoczesno¶ci±" czy przeciw ? Nowoczesno¶æ jako taka nadchodzi nieprzerwanie od wieków i co by siê nie wydawa³o, to dyskusja z tym zjawiskiem zawsze bêdzie postaw± ch³opa ze wsi, co to protestowa³ przeciw elektryfikacji wsi, bo mu krowy zaczn± dawaæ skwa¶nia³e mleko, a kury przstan± siê nie¶æ. 28 |
Data: Marzec 24 2017 02:17:55 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: RadoslawF | W dniu 2017-03-24 o 00:47, Tomasz Pyra pisze: No w³aÅ›nie w tym rzecz - jest ich pewnie na tyle ma³o, ¿e mo¿na zostawić Ca³kiem blisko nie udowadnia ¿e takie przypadki wystÄ™pujÄ…. Uk³ad hamulcowy jest dwuobwodowy, wiÄ™c zostaje jeszcze mo¿liwoæ wciÅ›niÄ™cia Co ty nie powiesz. KiedyÅ› wraca³em po ciemku tylko z rÄ™cznym. I nie by³o to po lotnisku. A rÄ™czny by³ najgorszego typu z mo¿liwych, zaciska³ taÅ›mÄ™ na specjalnej wypuk³oÅ›ci wa³u napÄ™dowego. Wykręć odpowietrznik dowolnego ko³a, rozpÄ™d¼ siÄ™ w okolice najwy¿szej Zrób to sam i opisz ile metrów potrzebowa³eÅ› do zatrzymania. BÄ™dziesz zdziwiony ¿e tak ma³o. Co i tak nie odda efekty pÄ™kniÄ™cia i ciekniÄ™cia przez przewód hamulcowy. Uwierz - s³abo to wtedy hamuje i bardzo krzywo. W jakim aucie tak jest ? W ciÄ™¿szych pojazdach, ¿eby o po³owÄ™ zmniejszyć ten efekt, przednie hamulce Ale masz Å›wiadomoæ ¿e p³yn najpierw skoÅ„czy siÄ™ w zbiorniczku wyrównawczym a dopiero potem w pompie ? Dopiero naciÅ›niÄ™cie hamulca powoduje ¿e peda³ wpadnie do ziemi, a p³yn o nie bÄ™dzie taka wielka dziura jak myÅ›lisz. BÄ™dzie ciek³o a nie la³o siÄ™. Kilka-kilkanaÅ›cie naciÅ›nięć hamulca dopiero wypompuje na tyle du¿o p³ynu Ostrze¿e. Tak szeroko by³o stosowane, ¿e a¿ Google znalaz³o jeden przyk³ad na A tutaj ju¿ siÄ™ oÅ›mieszasz. ZresztÄ… jakbyÅ› tego nie nazywa³. ZwiÄ™kszy³ siÄ™ stopieÅ„ sprÄ™¿ania, benzyniaki dosta³y wtryski i pogrzebali silnik Wankla. Plus te parÄ™ drobiazgów zepsutych z powodu ochrony Å›rodowiska. Ale dalej silniki pracujÄ… na etylinÄ™ i ropÄ™ a nie na wodór czy wrÄ™cz reaktor atomowy. No pisa³eÅ› ¿e ¿e od wielu lat od kiedy na rynku pojawi³y siÄ™ procesory Ale to interesuje raczej s³u¿by i policjÄ™ a nie u¿ytkowników w domach. I w³aÅ›nie dziÄ™ki temu mo¿na konstruować pojazdy autonomiczne - wczeÅ›niej A fakt ¿e smartfony zastÄ…pi³y PDA zauwa¿y³em. Nawet u¿ywam smartfona a przesta³em u¿ywać PDA. Tyle ¿e funkcjÄ™ Å›ledzÄ…ce mam wy³Ä…czone wiÄ™c nie miesza³ bym tego teledonu wÅ›ród IoT. Bardziej motoryzacyjnie - nawigacjÄ™ samochodowÄ… która zna aktualnÄ… sytuacjÄ™ Jak ostatnio sprawdza³em to informacje o korkach dzia³a³y ¼le. Ju¿ dzia³ajÄ… dobrze ? Na czym ? To ¿e nie widzisz zastosowania dla IoT, nie znaczy ¿e ich nie ma. A jakaÅ› istotna czÄ™æ p³aci w³asnymi pieniÄ™dzmi za papierosy, alkohol i narkotyki ¿e warto by zwiÄ™kszyć krajowÄ… produkcjÄ™ tych jak¿e wa¿nych dla części specja³ów. Prywatnie mo¿na mieć rozmaite zdanie na temat np. pojazdów autonomicznych, Przepisy ekologiczne ich zakaza³y. Zauwa¿ ile wy¿szy jest poziom bezpieczeÅ„stwa dla u¿ytkownika indywidualnego Na pewno w okienku nie zmotasz. :-)A póki co samochód z systemem bez kluczyka okazuje siÄ™ ¿e stoi otworemNie dla ka¿dego, jakÄ…Å› wiedze trzeba posiadać i urzÄ…dzenie które 29 |
Data: Marzec 24 2017 19:09:39 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: J.F. | U¿ytkownik "RadoslawF" napisa³ w wiadomoÅ›ci grup A zdarzajÄ… siÄ™ wypadki Å›miertelne z powodu pÄ™kniÄ™cia ?Próba statystyczna jest na tyle du¿a ¿e na pewno siÄ™ zdarzajÄ…. No to sobie kiedyÅ› tak zahamuj, to zobaczysz :)Uk³ad hamulcowy jest dwuobwodowy, wiÄ™c zostaje jeszcze mo¿liwoæ wciÅ›niÄ™ciaCzyli jednak. Co ty nie powiesz. KiedyÅ› wraca³em po ciemku tylko z rÄ™cznym. Ale wiedziales ze nie masz hamulcow, jechales wolno i z reka na recznym. Pojedz kiedys 150 i obudz sie bez hamulcow. Reczny jest slaby, a w tych dwuobwodowych jakos dziwnie gleboko pedal wpada. Co prawda to przy odpowietrzeniu - jak mi kiedys wezyk pekl czy hamulce sie zagotowaly, to jakos resztki hamowania byly i dalo sie zatrzymac, ale szczesliwie bylo miejsce i predkosc tez byla mniejsza. wiec jakies smiertelne wypadki na pewno byly - ale raczej w znikomej ilosci. Uwierz - s³abo to wtedy hamuje i bardzo krzywo.S³abo owszem, krzywo nie, przynajmniej jeÅ›li masz te hamulce wyregulowane. W jakim aucie tak jest ? Tej krzywosci to tez sobie nie przypominam. Ale Tomasz rajdowo jezdzi :-) Nie mia³em na myÅ›li zahamowanie przez elektronikÄ™ a informacjÄ™ ¿eMasz b³Ä™dnÄ… wiedzÄ™ na temat dzia³ania takiego uk³adu. Ale masz Å›wiadomoæ ¿e p³yn najpierw skoÅ„czy siÄ™ w zbiorniczku wyrównawczym a dopiero potem w pompie ? Ale cisnienia w ukladzie nie bedzie od razu. Wiec jedziesz z urwanym przewodem, plyn jest, a hamowania nie ma. Po czym sie okaze, ze dwuobwodowa pompa dziwnie gleboko daje sie wcisnac i nie bardzo wiadomo na czym pedal sie opiera .. Dopiero naciÅ›niÄ™cie hamulca powoduje ¿e peda³ wpadnie do ziemi, a p³yn o nie bÄ™dzie taka wielka dziura jak myÅ›lisz. BÄ™dzie ciek³o a nie la³o siÄ™. Bez cisnienia. Jak wcisniesz pedal to trysnie. Kilka-kilkanaÅ›cie naciÅ›nięć hamulca dopiero wypompuje na tyle du¿o p³ynu Ostrze¿e. Po pewnym czasie. A pieszy moze sie pojawic wczesniej. ZresztÄ… jakbyÅ› tego nie nazywa³. ZwiÄ™kszy³ siÄ™ stopieÅ„ sprÄ™¿ania, benzyniaki dosta³y wtryski i pogrzebali Na etyline to juz od dawna nie pracuja. Na bezolowiowa bezyne. J. 30 |
Data: Marzec 24 2017 23:24:52 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: RadoslawF | W dniu 2017-03-24 o 19:09, J.F. pisze: No to sobie kiedyÅ› tak zahamuj, to zobaczysz :) Nie mam w okolicy autostrady a po rodzinnym mieÅ›cie jednÄ… trzeciÄ… tego co proponujesz. wiec jakies smiertelne wypadki na pewno byly - ale raczej w znikomej Spowodowanych pÄ™kniÄ™ciem przewodu nie znam. Uwierz - s³abo to wtedy hamuje i bardzo krzywo.S³abo owszem, krzywo nie, przynajmniej jeÅ›li masz te hamulce Pisze i rozumuje te¿ rajdowo. Nie mia³em na myÅ›li zahamowanie przez elektronikÄ™ a informacjÄ™ ¿eMasz b³Ä™dnÄ… wiedzÄ™ na temat dzia³ania takiego uk³adu. Nie dyskutujemy o urwanym przewodzie tylko o pÄ™kniÄ™tym. A ró¿nica bÄ™dzie spora. Po czym sie okaze, ze dwuobwodowa pompa dziwnie gleboko daje sie wcisnac Ale nie ca³Ä… Å›rednica przewodu jak usi³ujecie mi wmówić a tylko Å›rednicÄ… pÄ™kniÄ™cia. Kilka-kilkanaÅ›cie naciÅ›nięć hamulca dopiero wypompuje na tyle du¿o p³ynu Kto pierwszy mo¿e siÄ™ pojawić ? Znajdziesz o³owiowÄ…, wlejesz i popracujÄ….ZresztÄ… jakbyÅ› tego nie nazywa³. Pozdrawiam 31 |
Data: Marzec 24 2017 23:37:04 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Fri, 24 Mar 2017 19:09:39 +0100, J.F. napisa³(a): kierownicê trzeba mocno trzymaæ, samochód hamuje bardzo s³abo i A jakie auto? Bo kiedy¶ obwody by³y osiowo, a teraz s± po przek±tnej. 32 |
Data: Marzec 24 2017 08:38:53 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: Shrek | W dniu 23.03.2017 o 00:50, Tomasz Pyra pisze: Naprawdê przesadzasz. Pytanie ile wypadków by³o spowodowanych wê¿kiem, a napisali ¿e "niedostosowaniem prêdko¶ci". Kiedy¶ czyta³em, ze sworznie w zawiasach pêkaj± przy ma³ych prêdko¶ciach, bo wtedy ponoiæ bardziej obci±¿one, a drugi obóz mówi³, ¿e jak pêkaj± przy du¿ych to nikt nie dojdzie czemu w krajobraz pojecha³;) Shrek 33 |
Data: Marzec 21 2017 09:11:47 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: miumiu | Natomiast producenci trochê siê czaj±, bo niestety ten pierwszy który to No i ciekawe kto mialby bulic odszkodowanie w takiej sytuacji. Wlasciciel samochodu, czy producent samochodu? 34 |
Data: Marzec 21 2017 09:41:19 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Tue, 21 Mar 2017 09:11:47 +0100, miumiu napisa³(a): Natomiast producenci trochê siê czaj±, bo niestety ten pierwszy który to Pewnie tak jak obecnie - cywilna odpowiedzialno¶æ spadnie na w³a¶ciciela pojazdu (czyli ubezpieczyciela), a ewentualna karna na indywidualnych winnych zaniedbania (czyli w tym wypadku pewnie na nikogo, je¶li faktycznie bêd± to wypadki, a nie morderstwa). 35 |
Data: Marzec 21 2017 10:10:46 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: J.F. | U¿ytkownik "Tomasz Pyra" napisa³ w wiadomo¶ci grup Poprawnego w 100% rozpoznawania drogi i obiektow na niej. A dlaczego mia³oby to byæ w 100% poprawne? Z algorytmicznego punktu widzenia, kierowanie samochodem na drodze jest Raczysz zartowac. Rozpoznawanie obiektow na obrazku z kamery to jest inna galaktyka a nie kosmos. A algorytmy do tego to tez inna galaktyka. A jak ma jeszcze rozpoznawac w kazdych warunkach, we dnie, w nocy, na asfalcie, na sniegu ... i nie pomylic dziury w drodze z czlowiekiem, widoczku na naczepie z krajobrazem. To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei statystycznie No chyba, ze mu sie odsmiecanie pamieci wlaczy, aktualizacja przyjdzie itp :-) J. 36 |
Data: Marzec 22 2017 00:08:00 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Tue, 21 Mar 2017 10:10:46 +0100, J.F. napisa³(a): U¿ytkownik "Tomasz Pyra" napisa³ w wiadomo¶ci grup Wbrew pozorom nie jest to takie skomplikowane. Taki podstawowy, do¶æ prosty, ale daj±cy ca³kiem dobre wyniki algorytm analizy obrazu: Dwie kamery daj±ce obraz stereoskopowy i analiza klatki obecnej i poprzedniej - czyli w sumie cztery obrazy. Na wszystkich czterech obrazach identyfikuje siê wiele (dziesi±tki-setki tysiêcy) charakterystycznych punktów (dowolnych), które algorytm odnajduje we wszystkich czterech obrazach. Dla ka¿dego z takich punktów mo¿na obliczyæ trójwymiarowy wektor pozycji i prêdko¶ci w przestrzeni (bardzo mniej-wiêcej). Nastêpnie grupuj±c punkty charakterystyczne pod wzglêdem podobnej pozycji i prêdko¶ci one grupuj± siê w punkty nale¿±ce do konkretnych obiektów na analizowanej scenie, na ich podstawie mo¿na okre¶liæ pozycjê, prêdko¶æ i zarys tych obiektów. Dodatkowo okre¶la siê odometriê w³asnego pojazdu. B³êdnie przyporz±dkowane punkty które w rzeczywisto¶ci nie wskazuj± tego samego obiektu daj± wyniki daleko rozproszone i ³atwo je wykryæ i nie braæ pod uwagê. W praktyce algorytm jest oczywi¶cie bardziej skomplikowany, np. ¿eby potrafi³ rozró¿niaæ np. dwa bardzo podobne obiekty na scenie. Oczywi¶cie ma te¿ swoje s³abo¶ci (np. lustra na scenie). Obecnie dostêpne komputery maj± moc obliczeniow± wystarczaj±c± do przeprowadzenia takiej analizy w czasie rzeczywistym w ca³kiem sporych rozdzielczo¶ciach. To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei No wiadomo ¿e wszystko mo¿na zrobiæ ¼le ;) 37 |
Data: Marzec 20 2017 22:33:14 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: spider | W dniu 2017-03-20 o 08:46, miumiu pisze: Poprawnego w 100% rozpoznawania drogi i obiektow na niej. Ja jestem ciekaw jak zachowa siÄ™ taki automat przy je¼dzie na suwak :) i w przypadku gdy to jego trzeba wpuÅ›cić (i np nikt nie chce) i w przypadku gdy to on wpuszcza. Å»eby nie skoÅ„czy³o siÄ™ jak z robotem kolejkowym z "Alternatywy 4" :) 38 |
Data: Marzec 21 2017 08:47:21 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: Maciek | Ja jestem ciekaw jak zachowa siê taki automat przy je¼dzie na suwak :) ....albo inna prosta sprawa z ¿ycia a do oprogramowania skomplikowana. Za³ó¿my, miasto, 70tka, okres roztopów i g³êboka wyrwa asfaltu zalana wod± a mo¿e otwarta studzienka? ;-) Dalej, kawa³ek suchy, potem koleina z wod±, no i trochê lodu... ;-) 39 |
Data: Marzec 14 2017 10:05:19 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: z | W dniu 2017-03-13 o 10:46, T. pisze: Grupa PSA jest pierwszym producentem, który uzyska³ zezwolenie w³adzKto¶ tu podawa³ linka czy pisa³ ¿e wypuszczenie na drogê autonomicznego z zaspanym zawodowym to masakra a co dopiero "Kowalski" :-) z 40 |
Data: Marzec 17 2017 22:27:36 | Temat: Re: Francuzi wypuszczaj± na drogi samochody autonomiczne z kierowc± :-) | Autor: ±æê³ñ󶼿 | Ale w przypadku bl±dynek mo¿e siê sprawdziæ ;-) Kto¶ tu podawa³ linka czy pisa³ ¿e wypuszczenie na drogê autonomicznego z zaspanym zawodowym to masakra a co dopiero "Kowalski" 41 |
Data: Marzec 17 2017 22:26:36 | Temat: Re: Francuzi wypuszczajÄ… na drogi samochody autonomiczne z kierowcÄ… :-) | Autor: ąćęłńóśźż | Nie bÄ™dzie jakiÅ› Elon protekcjonistycznie plu³ Francuzom w ¿aby. Grupa PSA jest pierwszym producentem, który uzyska³ zezwolenie w³adz francuskich |