Grupy dyskusyjne   »   GÅ‚adko sunąć po nierównoÅ›ciach

G³adko sunąć po nierównoÅ›ciach



1 Data: Maj 17 2011 14:07:02
Temat: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Technolog 

Lubiê sobie czasem pokombinowaæ o tym, czego w motoryzacji nie ma, a co
mog³oby byæ. Ostatnim razem (z rok temu?) kombinowa³em tu na grupie o
samochodach samoprowadz±cych siê - albo zupe³nie autonomicznie jad±cych,
albo w "sznurku" za pojazdem prowadz±ym. Jaki¶ czas pó¼niej okaza³o siê, ¿e
Google testuje samochód samoprowadz±cy siê, a Volvo technologiê sznura aut
prowadzonych przez kierowcê.

Czas wiêc podsun±æ ¶wiatowym koncernom kolejny pomys³ ;) (przymru¿enie oka
tyczy siê zarówno tego zdania jak i ca³ego powy¿szego akapitu)

Nie wszêdzie drogi s± g³adkie jak w Monte Carlo, a jednym z g³ównych
odbiorców luksusowych samochodów s± Rosjanie, gdzie zapewne nie wszystkie
drogi s± g³adkie jak stó³.

Pomys³ dotyczy systemu niweluj±cego nierówno¶ci na drodze. Nie
amortyzuj±cego, a niweluj±cego, aby jad±c po drodze z dziurami nie
odczuwa³o siê ich w kabinie pasa¿erskiej wcale.

System mia³by mo¿liwo¶æ poruszania ka¿dym ko³em w pionie (np. za pomoc±
si³ownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Po³±czone by to by³o z radarem
omiataj±cym nawierzchniê przed samochodem. Radar odczytywa³by nierówno¶ci
nawierzchni, a si³owniki odpowiednio by reagowa³y wysuwaj±c lub chowaj±c
ko³o. Np w wypadku (typowej, nie za g³êbokiej) dziury ko³o by³oby wysuwane,
a¿ dotknie jej dna, po czym gdy dziura siê koñcy natychmiast chowane.
Dziêki temu systemowi da³oby siê te¿ pokonywaæ bez problemu garby
spowalniaj±ce.

Oczywi¶cie system dzia³by wy³±cznie w normalnych warunkach, tj. na zwyk³ych
nierówno¶ciach na drodze, nie zadzia³a³by przy du¿ych dziurach lub w
terenie. Ale takich zwyk³ych nierówno¶ci na drodze spotyka siê najwiêcej.

Pomys³ wydaje siê byæ technologicznie do zrealizowania, problemem mog³aby
byæ np. szybko¶æ reakcji si³owników, ale dzisiejsza technika chyba
umo¿liwia, aby dzia³o siê to b³yskawicznie.

Co powiecie? Kiedy¶ ABS by³ systemem stosowanym w autach luksusowych. Mo¿e
gdyby taki system istnia³, tak¿e za jaki¶ czas pojawi³by siê w autach klasy
¶redniej? A mo¿e co¶ takiego ju¿ siê wprowadza w seryjnie produkowanych
autach?

Wasze zdrowie!
Technolog



2 Data: Maj 17 2011 13:15:25
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Waldek Godel 

Dnia Tue, 17 May 2011 14:07:02 +0200, Technolog napisa³(a):

Pomys³ dotyczy systemu niweluj±cego nierówno¶ci na drodze. Nie
amortyzuj±cego, a niweluj±cego, aby jad±c po drodze z dziurami nie
odczuwa³o siê ich w kabinie pasa¿erskiej wcale.


zieeeeeeew....
http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Nie pytaj, co rz±d mo¿e zrobiæ dla ciebie.
Zapytaj, czy móg³by tego nie robiæ.

3 Data: Maj 17 2011 15:16:14
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor:





zieeeeeeew....

http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw



--

fajowe. w jakim sensowny aucie mozna to dostac? oczywiscie staruchy..
Tego lexa z tym puszczali czy nie?
ps
usilnie staram sie nie myslec o cenach jesli takie badziewko sie
zj_stosunekplciowy_ebie

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

4 Data: Maj 17 2011 15:34:38
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Konrad L 

Juz to kiedys ogladalem i robi wrazenie, przsynajmniej na wybranych trasach testowych.

Ciekawe co by sie dzialo w przypadku jazdy po dziurach "przykrytych" ka³u¿ami, albo bo grzaskim blotku, gestej trawie itp. Widac tez ze tester/samochod przed przeszkodami dobiera wysokoc zawieszenia, aby nie brak³o "skoku" zawieszenia.

5 Data: Maj 17 2011 19:38:20
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Waldek Godel"  napisa³ w

Dnia Tue, 17 May 2011 14:07:02 +0200, Technolog napisa³(a):
Pomys³ dotyczy systemu niweluj±cego nierówno¶ci na drodze. Nie
amortyzuj±cego, a niweluj±cego, aby jad±c po drodze z dziurami nie
odczuwa³o siê ich w kabinie pasa¿erskiej wcale.

zieeeeeeew....
http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw

Z tym ze tu jest pol systemu - elementy wykonawcze plus troche sterowania.

podejrzewam ze jednak brakuje tego radaru/kamery wraz z odpowiednia sztuczna inteligencja i np "systemem zapobiegania urwania kola" :-)

A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska dacia 1310 (czyli renault 12).


J.

6 Data: Maj 17 2011 22:56:21
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Maciek 

Dnia Tue, 17 May 2011 19:38:20 +0200, J.F. napisa³(a):

A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska
dacia 1310 (czyli renault 12).

A mozesz rozwinac?

--
Maciek

7 Data: Maj 18 2011 01:21:15
Temat: Re: G³adko sun¹æ po nierównoœciach
Autor: J.F. 

On Tue, 17 May 2011 22:56:21 +0200,  Maciek wrote:

Dnia Tue, 17 May 2011 19:38:20 +0200, J.F. napisa³(a):
A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska
dacia 1310 (czyli renault 12).

A mozesz rozwinac?

A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)

J.

8 Data: Maj 17 2011 23:28:57
Temat: Re: G³adko sun¹æ po nierównoœciach
Autor: Micha³ 

J.F.  napisa³(a):

On Tue, 17 May 2011 22:56:21 +0200,  Maciek wrote:
>Dnia Tue, 17 May 2011 19:38:20 +0200, J.F. napisa³(a):
>> A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska
>> dacia 1310 (czyli renault 12).
>
>A mozesz rozwinac?

A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)


yyy????????????

to TAKI Z£OM BY£ ¯E HEJ !!!!!!

mia³em okazje jechaæ (jako pasa¿er), by³o to baaardzo dawno temu
ale to naprawdê niemi³osierny syf by³.
-Taki z³om wychodz±cy z fabryki

lepiej to ju¿ buja³ nawet o zgrozo chrystler sebring 2006 !!!
(jedno z gorszych aut jakim jecha³em jako nowe, dacia te¿ wtedy by³a "nowa")
nie skrêca³, ale z daci± tego nie da siê równaæ


pozdrawiam.

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

9 Data: Maj 18 2011 06:47:45
Temat: Re: G³adko sun¹æ po nierównoœciach
Autor: Maciek 

Dnia Wed, 18 May 2011 01:21:15 +0200, J.F. napisa³(a):

A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)

Ciekawe masz porownania :) Proponuje zamiast tego rumunskiego zlomu
przejechac sie kiedys PORZADNYM, komfortowym autem - np. Citroenem XM, CX
Prestige albo zabytkowym DS-em.

O Dacii mozna powiedzic wiele, ale nie ze byla wygodna...

--
Maciek

10 Data: Maj 18 2011 07:11:42
Temat: Re: G?adko sun?? po nierównoÂœciach
Autor: Robert RÄ™dziak 

On Wed, 18 May 2011 01:21:15 +0200, J.F
 wrote:

A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)

 No to prawie jak BOSE...

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

11 Data: Maj 18 2011 15:04:10
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Robert Rêdziak"  napisa³ w

On Wed, 18 May 2011 01:21:15 +0200, J.F
A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)

No to prawie jak BOSE...

Jedna roznica, dopoki Bose nie ustawi auta odwrotnie i to solidnie, to ze srodka nawet nie odczujesz ile sie przechyla.

Za to pieknie kompensowala wroclawskie dziury.

J.

12 Data: Maj 18 2011 15:06:47
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: Robert RÄ™dziak 

On Wed, 18 May 2011 15:04:10 +0200, J.F.
 wrote:

Jedna roznica, dopoki Bose nie ustawi auta odwrotnie i to solidnie,
to ze srodka nawet nie odczujesz ile sie przechyla.

 Oczywi¶cie, tylko BOSE nie powoduje choroby morskiej i pozwala
 na szybkie pokonywanie zakrêtów czy nierówno¶ci.

Za to pieknie kompensowala wroclawskie dziury.

 Lektyka robi³a to jeszcze lepiej, tylko z napêdem dzi¶ s³abo.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

13 Data: Maj 18 2011 17:19:28
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Robert Rêdziak"  napisa³ w

On Wed, 18 May 2011 15:04:10 +0200, J.F.
Jedna roznica, dopoki Bose nie ustawi auta odwrotnie i to solidnie,
to ze srodka nawet nie odczujesz ile sie przechyla.

Oczywi¶cie, tylko BOSE nie powoduje choroby morskiej

nie "nie powoduje" tylko "zmniejsza tendencje". Musialoby w przeciwna strone przechylac, to wtedy by jeszcze bardziej zmniejszalo.

i pozwala  na szybkie pokonywanie zakrêtów czy nierówno¶ci.

No a dacia nie powodowala choroby morskiej i pozwalala na szybkie pokonywanie nierownosci i zakretow - szybkie na miare silnika ktory miala.

Za to pieknie kompensowala wroclawskie dziury.
Lektyka robi³a to jeszcze lepiej, tylko z napêdem dzi¶ s³abo.

Lektyka to robila bardzo zle, chyba ze miales krzepkich i dobrze oplacanych nosicieli :-)

J.

14 Data: Maj 18 2011 17:31:19
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: Maciek 

Dnia Wed, 18 May 2011 17:19:28 +0200, J.F. napisa³(a):

No a dacia nie powodowala choroby morskiej i pozwalala na szybkie
pokonywanie nierownosci i zakretow - szybkie na miare silnika ktory
miala.

Powodowala za to inna chorobe - k*rwice :)
Wiem, bo mialem Dacie.

--
Maciek

15 Data: Maj 18 2011 15:38:50
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: Robert RÄ™dziak 

On Wed, 18 May 2011 17:19:28 +0200, J.F.
 wrote:

nie "nie powoduje" tylko "zmniejsza tendencje". Musialoby w
przeciwna strone przechylac, to wtedy by jeszcze bardziej
zmniejszalo.

 Jak dla mnie nie jest problemem, ¿e dzia³aj± na mnie du¿e
 przeci±¿enia. Dla mnie jest problemem, jak mi siê takie gówno
 zaczyna bujaæ na ka¿dej nierówno¶ci. Wtedy b³êdnik miewa do¶æ.

No a dacia nie powodowala choroby morskiej i pozwalala na szybkie
pokonywanie nierownosci i zakretow - szybkie na miare silnika ktory
miala.

 Ja, ja... Taki idea³, ¿e w R 12 Gordini musieli inaczej wystroiæ
 zawieszenie?

 Ponton zawsze pozostanie pontonem. Bêdzie siê buja³, na szybkich
 nierównych zakrêtach czy uskokach bêdzie siê gubi³. Taka jego
 natura. Hyundaie tak mia³y, nawet te nowsze nie wyzby³y siê do
 koñca tej przypad³o¶ci.

Lektyka to robila bardzo zle, chyba ze miales krzepkich i dobrze
oplacanych nosicieli :-)

 Op³acanych? Mia³bym p³aciæ mojej w³asno¶ci? Micha, izba, tunika,
 sculponea i miejsce przy lektyce ;>

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

16 Data: Maj 19 2011 14:19:08
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Robert Rêdziak"  napisa³ w

On Wed, 18 May 2011 17:19:28 +0200, J.F.
 wrote:
nie "nie powoduje" tylko "zmniejsza tendencje". Musialoby w
przeciwna strone przechylac, to wtedy by jeszcze bardziej
zmniejszalo.

Jak dla mnie nie jest problemem, ¿e dzia³aj± na mnie du¿e
przeci±¿enia. Dla mnie jest problemem, jak mi siê takie gówno
zaczyna bujaæ na ka¿dej nierówno¶ci. Wtedy b³êdnik miewa do¶æ.

A widzisz - chwale ja m.in. za to ze swietnie dobrali tlumienie amorow.
Nie bylo zadnego bujania, w sensie - powrot do polozenia rownowagi bez zadnego przesterowania.

Ponton zawsze pozostanie pontonem. Bêdzie siê buja³, na szybkich
nierównych zakrêtach czy uskokach bêdzie siê gubi³. Taka jego
natura.

No nie, na uskokach to tylko slyszales jak kola telepaly :-)

Lektyka to robila bardzo zle, chyba ze miales krzepkich i dobrze
oplacanych nosicieli :-)

Op³acanych? Mia³bym p³aciæ mojej w³asno¶ci? Micha, izba, tunika,
sculponea i miejsce przy lektyce ;>

I myslisz ze bedzie im sie wtedy chcialo nosic lektyke na ugietych rekach, amortyzujac ruch ?
No chyba ze dla przykladu zetniesz jedna zaloge po powrocie :-)

J.

17 Data: Maj 17 2011 14:26:05
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:

Pomys³ dotyczy systemu niweluj±cego nierówno¶ci na drodze. Nie
amortyzuj±cego, a niweluj±cego, aby jad±c po drodze z dziurami nie
odczuwa³o siê ich w kabinie pasa¿erskiej wcale.

System mia³by mo¿liwo¶æ poruszania ka¿dym ko³em w pionie (np. za pomoc±
si³ownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Po³±czone by to by³o z radarem
omiataj±cym nawierzchniê przed samochodem. Radar odczytywa³by nierówno¶ci
nawierzchni, a si³owniki odpowiednio by reagowa³y wysuwaj±c lub chowaj±c
ko³o.

To nie tak siê robi.
Sygna³em odniesienia dla uk³adu regulacji powinien byæ akcelerometr, a elementem
wykonawczym si³owniki zawieszenia. Uk³ad powinien zerowaæ przyspieszenie pionowe.
Teoretycznie proste :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

18 Data: Maj 17 2011 14:45:40
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Tomasz Finke 

W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:

Teoretycznie proste :)

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przysz³o¶ci. Dlatego bardzo przydatny by³by mechanizm wykrywania nierówno¶ci
zanim dowie siê o niej ko³o.

T.

19 Data: Maj 17 2011 15:07:47
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Maciek 

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przysz³o¶ci. Dlatego bardzo przydatny by³by mechanizm wykrywania nierówno¶ci
zanim dowie siê o niej ko³o.

....mo¿e czujniki ultrad¼wiêkowe w przednim zderzaku? Ca³o¶æ by³aby trochê przed ko³em. Ciekawe czy mo¿liwe by by³o zrobienie charakterystyki nierówno¶ci ;-)

20 Data: Maj 17 2011 16:48:57
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Pawel "O'Pajak" 

  Powitanko,

...mo¿e czujniki ultrad¼wiêkowe w przednim zderzaku?

Tutaj
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension
pisza (jesli dobrze rozumiem), ze to mierzy ruch kola w pionie i dopiero wtedy reaguje.
Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej wyszukanej (elektro)mechaniki;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznaæ ma³± szkodliwo¶æ spo³eczn±?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mro¿ek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl  <<<<*******

21 Data: Maj 18 2011 15:13:19
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Pawel "O'Pajak""  napisa³ w

 Powitanko,
...mo¿e czujniki ultrad¼wiêkowe w przednim zderzaku?

Tutaj
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension
pisza (jesli dobrze rozumiem), ze to mierzy ruch kola w pionie i dopiero wtedy reaguje.

Jest w tym jeden niuans - na niektore wyboje trzeba reagowac szybko nie zmieniajac wysokosci pojazdu, ale na wszelkich wjazdach i zjadach trzeba reagowac zmieniajac wysokosc kabiny i dostosowujac do profilu drogi.
Czyli trzeba patrzec stosunkowo daleko w przyszlosc, i zauwazyc czy to chwilowa dziura/falda, czy poczatek dluzszego trendu.

Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej wyszukanej (elektro)mechaniki;-)

Trzeba trzeba, bo sam zyroskop dziala specyficznie i nie tak jak sie laikom wydaje. Choc na same zakrety moze wystarczy .. br, wolalbym tym nie jezdzic :-).
Poza tym on tylko przechyly zlikwiduje, wyboje zostana.

J.

22 Data: Maj 18 2011 09:45:42
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2011-05-17 14:45, Tomasz Finke pisze:

W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:

Teoretycznie proste :)

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przysz³o¶ci.

Powiedz to uk³adom stabilizacji, np. po³o¿enia lufy czo³gu. Zapewniam ciê, ¿e
nie ma w nich radaru do wykrywania nierówno¶ci terenowych :) One dzia³aj±
dok³adnie tak, jak opisa³em (w uproszczeniu).
Pomocniczym wej¶ciem (poprawiaj±cym odporno¶æ uk³adu na szumy) bêdzie zapewne
po³o¿enie zawieszenia. To wszystko jest teoretycznie proste i praktycznie wykonalne.
Kwestia sformu³owania wymagañ dok³adno¶ciowych, i dobrania w³a¶ciwych elementów
wykonawczych. Z punktu widzenia teorii sterowania to do¶æ banalny uk³ad, w sam raz
na kolokwium dla studentów 2 roku automatyki :)

Dlatego bardzo przydatny by³by mechanizm wykrywania nierówno¶ci
zanim dowie siê o niej ko³o.

No i co mia³by wtedy zrobiæ? Dopóki ko³o nie wjedzie w nierówno¶æ... NIC, prawda? :)
Wiêc po co ma znaæ przysz³o¶æ? Ma znaæ stan chwilowy, i mieæ minimalne opó¼nienia.
Niezale¿nie od tego czy wiesz o nierówno¶ci d³ugo przed, czy dopiero w momencie
najechania, kluczowym jest aby reakcja podwozia zaczê³a siê równo z przeszkod±,
i co gorsza, *dok³adnie j± odwzorowywa³a*. To jest w mniejszym stopniu problem
czujników, bardziej szybko¶ci elementów wykonawczych (ograniczenia natury energetycznej).

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

23 Data: Maj 18 2011 08:12:47
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciac=?ISO-8859-2??=Q?h
Autor: Massai 

Tomasz Finke wrote:

W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:

> Teoretycznie proste :)

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przysz³o¶ci.
Dlatego bardzo przydatny by³by mechanizm wykrywania nierówno¶ci zanim
dowie siê o niej ko³o.

Eee, wystarczy bardzo szybki czujnik ugiêcia opony. Ot, jaki¶ pasek
zatopiony w boku opony.
Ugiêcie opony jest pierwsze, zanim dojdzie do ruchu ca³ego ko³a.

To w po³±czeniu ze "zwyk³ymi" amorami typu magneride (o zmiennej sile
t³umenia) ju¿ da bardzo dobre efekty.

Przewaga tego rozwi±zania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
si³owniki) zasadza siê w tym ¿e ichni zawias SAM mo¿e wywo³ac ruch
ko³a. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony móg³by rzeczywi¶cie pozwalaæ
na poruszanie siê samochodem bez opon, na go³ych felgach, oblanych
tylko warstewk± gumy ¿eby wyciszyæ ;-)

--
Pozdro
Massai

24 Data: Maj 18 2011 11:47:55
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2011-05-18 10:12, Massai pisze:

Przewaga tego rozwi±zania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
si³owniki) zasadza siê w tym ¿e ichni zawias SAM mo¿e wywo³ac ruch
ko³a. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony móg³by rzeczywi¶cie pozwalaæ
na poruszanie siê samochodem bez opon, na go³ych felgach, oblanych
tylko warstewk± gumy ¿eby wyciszyæ ;-)

Opona i ew. inne elastyczne elementy zawieszenia pe³ni± rolê filtru
dolnoprzepustowego; bez niego wymagania na pasmo dla si³owników i szybko¶æ
ca³ego uk³adu regulacji sta³yby siê wrêcz kosmiczne :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

25 Data: Maj 18 2011 10:18:01
Temat: Re: Gladko sunac po nierownosciach
Autor: Massai 

Jakub Witkowski wrote:

W dniu 2011-05-18 10:12, Massai pisze:

> Przewaga tego rozwi±zania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
> si³owniki) zasadza siê w tym ¿e ichni zawias SAM mo¿e wywo³ac ruch
> ko³a. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony móg³by rzeczywi¶cie
> pozwalaæ na poruszanie siê samochodem bez opon, na go³ych felgach,
> oblanych tylko warstewk± gumy ¿eby wyciszyæ ;-)

Opona i ew. inne elastyczne elementy zawieszenia pe³ni± rolê filtru
dolnoprzepustowego; bez niego wymagania na pasmo dla si³owników i
szybko¶æ ca³ego uk³adu regulacji sta³yby siê wrêcz kosmiczne :)

Gadanie, mój dziadek mia³ wóz na ¿elaznych ko³ach i je¼dzi³ ;-)

--
Pozdro
Massai

26 Data: Maj 18 2011 12:39:47
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Albercik 

W dniu 18.05.2011 10:12, Massai pisze:

 Odpowiednio precyzyjnie zestrojony móg³by rzeczywi¶cie pozwalaæ
na poruszanie siê samochodem bez opon, na go³ych felgach, oblanych
tylko warstewk± gumy ¿eby wyciszyæ ;-)


Obecnie stosuje siê w±¿ ogrodowy nawiniêty na felgê.
:P

27 Data: Maj 17 2011 15:57:56
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Micha³ 

Technolog  napisa³(a):

Lubiê sobie czasem pokombinowaæ o tym, czego w motoryzacji nie ma, a co
mog³oby byæ. Ostatnim razem (z rok temu?) kombinowa³em tu na grupie o
samochodach samoprowadz±cych siê - albo zupe³nie autonomicznie jad±cych,
albo w "sznurku" za pojazdem prowadz±ym. Jaki¶ czas pó¼niej okaza³o siê, ¿e
Google testuje samochód samoprowadz±cy siê, a Volvo technologiê sznura aut
prowadzonych przez kierowcê.

Czas wiêc podsun±æ ¶wiatowym koncernom kolejny pomys³ ;) (przymru¿enie oka
tyczy siê zarówno tego zdania jak i ca³ego powy¿szego akapitu)

Nie wszêdzie drogi s± g³adkie jak w Monte Carlo, a jednym z g³ównych
odbiorców luksusowych samochodów s± Rosjanie, gdzie zapewne nie wszystkie
drogi s± g³adkie jak stó³.

Pomys³ dotyczy systemu niweluj±cego nierówno¶ci na drodze. Nie
amortyzuj±cego, a niweluj±cego, aby jad±c po drodze z dziurami nie
odczuwa³o siê ich w kabinie pasa¿erskiej wcale.

System mia³by mo¿liwo¶æ poruszania ka¿dym ko³em w pionie (np. za pomoc±
si³ownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Po³±czone by to by³o z radarem
omiataj±cym nawierzchniê przed samochodem. Radar odczytywa³by nierówno¶ci
nawierzchni, a si³owniki odpowiednio by reagowa³y wysuwaj±c lub chowaj±c
ko³o. Np w wypadku (typowej, nie za g³êbokiej) dziury ko³o by³oby wysuwane,
a¿ dotknie jej dna, po czym gdy dziura siê koñcy natychmiast chowane.
Dziêki temu systemowi da³oby siê te¿ pokonywaæ bez problemu garby
spowalniaj±ce.

Oczywi¶cie system dzia³by wy³±cznie w normalnych warunkach, tj. na zwyk³ych
nierówno¶ciach na drodze, nie zadzia³a³by przy du¿ych dziurach lub w
terenie. Ale takich zwyk³ych nierówno¶ci na drodze spotyka siê najwiêcej.

Pomys³ wydaje siê byæ technologicznie do zrealizowania, problemem mog³aby
byæ np. szybko¶æ reakcji si³owników, ale dzisiejsza technika chyba
umo¿liwia, aby dzia³o siê to b³yskawicznie.

Co powiecie? Kiedy¶ ABS by³ systemem stosowanym w autach luksusowych. Mo¿e
gdyby taki system istnia³, tak¿e za jaki¶ czas pojawi³by siê w autach klasy
¶redniej? A mo¿e co¶ takiego ju¿ siê wprowadza w seryjnie produkowanych
autach?


Po pierwsze s± auta w których s³abo czuæ dziury bez systemów :)

Z 8 lat ju¿ BOSE robi takie zawieszenie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bose_Corporation#Automotive_suspension_system


Powinno byæ dobre, s³uchawki z aktywnym wyciszeniem s± dobre,
kto ma w aucie aktywne wyciszenie ? daje to du¿o ?

Volva i sznurki itp... to te¿ tak z 10 czy 15 lat ma ca³y ten reserch,
z 10 lat temu to mo¿na by³o kupiæ auta z radarami prawie ka¿dej marki.
tak z 16 lat temu od kiedy wsadzili GPSy do aut to zaczêli kombinowaæ
(na oko).

pozdrawiam.

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

28 Data: Maj 17 2011 22:50:23
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: megrims 

W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:
(ciach)

To zamiast wyprzedzania samochodów, to powinno
siê nad nimi skakaæ. I system unikania zderzeñ
czo³owych. Jak co¶ wali na Ciebie na czo³o, to skok.
I nie bêdzie trzeba budowaæ autostrad i przez dziury
te¿ siê bêdzie skakaæ.

29 Data: Maj 17 2011 22:38:32
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Micha³ 

megrims  napisa³(a):

W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:
(ciach)

To zamiast wyprzedzania samochodów, to powinno
siê nad nimi skakaæ. I system unikania zderzeñ
czo³owych. Jak co¶ wali na Ciebie na czo³o, to skok.
I nie bêdzie trzeba budowaæ autostrad i przez dziury
te¿ siê bêdzie skakaæ.


A VW Phaeton W12 lub V8 wersja hydro nie skaka³ ?

nie wiem czy dobrze pamiêtam, ale mia³ ze 3 radary
(model 2001..2006) jak wykrywa³ bardzo szybkie co¶ co na 100% uderzy
"skaka³" (tz szybko podnosi³ na maksa, od strony kolizji).

Bentley Continental te¿ powinien mieæ ?


pozdrawiam.

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

30 Data: Maj 17 2011 22:57:59
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Micha³ 

Co powiecie? Kiedy¶ ABS by³ systemem stosowanym w autach luksusowych. Mo¿e
gdyby taki system istnia³, tak¿e za jaki¶ czas pojawi³by siê w autach klasy
¶redniej? A mo¿e co¶ takiego ju¿ siê wprowadza w seryjnie produkowanych
autach?

Musicie to zobaczyæ!!:

http://www.youtube.com/watch?v=Lyf4rfT7bHU

wszystkie jaja jakie tu by³y omawiane BOSE zrobi³ to na serio i dzia³a

-t³umi tak ¿e ¿aden phaeton,a8,safrane,c6,xm,thesis,sclass tego nie zrobi !
-elektronicznie sterowane bardzo szybkie zawieszenie
-skacze bardziej ni¿ vw phaeton (serio 2 tonowe auto skacze)
-trzyma siê drogi ¿e HEJ

s class 1998+ z ABC móg³ siê tak odchylaæ na zakrêtach (w przeciwn± stronê)
by³o to gdzie¶ w opcjach kompa ? lub xantia 2 ? czy "wyklikaæ" siê to da³o?


ja chce tego 20letniego LS400 z tym zawieszeniem !!!! ;)


pozdrawiam.

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

31 Data: Maj 17 2011 23:23:52
Temat: Re: G³adko sun±æ po nierówno¶ciach
Autor: Micha³ 

=?ISO-8859-2?Q?_Micha=B3?=  napisa³(a):

> Co powiecie? Kiedy¶ ABS by³ systemem stosowanym w autach luksusowych. Mo¿e
> gdyby taki system istnia³, tak¿e za jaki¶ czas pojawi³by siê w autach klasy
> ¶redniej? A mo¿e co¶ takiego ju¿ siê wprowadza w seryjnie produkowanych
> autach?

Musicie to zobaczyæ!!:

http://www.youtube.com/watch?v=Lyf4rfT7bHU

aaa by³o :)

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

32 Data: Maj 18 2011 07:10:20
Temat: Re: G³adko sunąć po nierównoÅ›ciach
Autor: Robert RÄ™dziak 

On Tue, 17 May 2011 14:07:02 +0200, Technolog
 wrote:

Czas wiêc podsun±æ ¶wiatowym koncernom kolejny pomys³ ;) (przymru¿enie oka
tyczy siê zarówno tego zdania jak i ca³ego powy¿szego akapitu)

 Kup sobie tak± ksi±¿kê:

 http://www.swistak.pl/a3586145,ELEKTRONIKA-W-TECHNICE-MOTORYZACYJNEJ.html

 Zanim pope³nisz jaki¶ ,,wynalazek'', bêdziesz móg³ sprawdziæ,
 czy kto¶ ju¿ o tym nie my¶la³ jakie¶ 20-30 lat temu.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

Re: Gładko sunąć po nierównościach



Grupy dyskusyjne