Grupy dyskusyjne   »   I to jest cos ciekawego

I to jest cos ciekawego



1 Data: Sierpien 17 2015 22:58:31
Temat: I to jest cos ciekawego
Autor: atm 

Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu, ale teraz wydaje sie, ze trafia na rynek konsumencki:
http://www.spidersweb.pl/2015/08/toyota-mirai-europa-premiera.html
Nie bedzie klockow w postaci zestawu akumulatorow (ktore w utylizacji pewnie nie sa zbyt ekologiczne). Pozostaje ewentualna wybuchowosc, choc biorac pod uwage ilosc eksplozji LPG powinno byc ok tym bardziej, ze za montaz nie bedzie odpowiedzialny pan Zenon czy Kazimierz, ktory dzisiaj moze byc po imieninach. Pozyjemy zobaczymy ale cenie takie ruchy w przeciwienstwie do "blyskotek dla Indian" w postaci zaprezentowantowanego przez Audi systemu oswietlenia.



2 Data: Sierpien 18 2015 06:23:19
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: Jacek 

W dniu 2015-08-17 o 22:58, atm pisze:

Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu,
"pojazd napędza energia elektryczna, która powstaje w wyniku reakcji wodoru z tlenem, a jej jedynym efektem ubocznym jest… para wodna."
Motyla noga! A to ciekawe. Para wodna.
Jacek

3 Data: Sierpien 25 2015 15:48:00
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: masti 

Jacek wrote:

W dniu 2015-08-17 o 22:58, atm pisze:
Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu,
"pojazd napędza energia elektryczna, która powstaje w wyniku reakcji
wodoru z tlenem, a jej jedynym efektem ubocznym jest… para wodna."
Motyla noga! A to ciekawe. Para wodna.
Jacek

a co według Ciebie jest produktem reakcji?

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

4 Data: Sierpien 18 2015 09:12:31
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: T. 

W dniu 2015-08-17 o 22:58, atm pisze:

Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu, ale teraz
wydaje sie, ze trafia na rynek konsumencki:
http://www.spidersweb.pl/2015/08/toyota-mirai-europa-premiera.html
Nie bedzie klockow w postaci zestawu akumulatorow (ktore w utylizacji
pewnie nie sa zbyt ekologiczne). Pozostaje ewentualna wybuchowosc, choc
biorac pod uwage ilosc eksplozji LPG powinno byc ok tym bardziej, ze za
montaz nie bedzie odpowiedzialny pan Zenon czy Kazimierz, ktory dzisiaj
moze byc po imieninach. Pozyjemy zobaczymy ale cenie takie ruchy w
przeciwienstwie do "blyskotek dla Indian" w postaci
zaprezentowantowanego przez Audi systemu oswietlenia.

Sprzedaż Mirai zaczęła się w grudniu ub.r.

Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

A tu trochę zdjęć:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai/

Tu nieco danych rynkowych:
http://glowny-mechanik.pl/popyt-na-wodorowa-toyote-mirai-przekroczyl-oczekiwania/

Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie - jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/

Teraz zatem podjeżdżając na taką stację masz w dystrybutorach: benzynę, ON, LPG, CNG i H2 w dwóch postaciach. Nie daj Boże pomylić dystrybutor :-)

T.

5 Data: Sierpien 18 2015 09:26:09
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: T. 

W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:

W dniu 2015-08-17 o 22:58, atm pisze:
Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu, ale teraz
wydaje sie, ze trafia na rynek konsumencki:
http://www.spidersweb.pl/2015/08/toyota-mirai-europa-premiera.html
Nie bedzie klockow w postaci zestawu akumulatorow (ktore w utylizacji
pewnie nie sa zbyt ekologiczne). Pozostaje ewentualna wybuchowosc, choc
biorac pod uwage ilosc eksplozji LPG powinno byc ok tym bardziej, ze za
montaz nie bedzie odpowiedzialny pan Zenon czy Kazimierz, ktory dzisiaj
moze byc po imieninach. Pozyjemy zobaczymy ale cenie takie ruchy w
przeciwienstwie do "blyskotek dla Indian" w postaci
zaprezentowantowanego przez Audi systemu oswietlenia.

Sprzedaż Mirai zaczęła się w grudniu ub.r.

Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

A tu trochę zdjęć:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai/

Tu nieco danych rynkowych:
http://glowny-mechanik.pl/popyt-na-wodorowa-toyote-mirai-przekroczyl-oczekiwania/


Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/


Teraz zatem podjeżdżając na taką stację masz w dystrybutorach: benzynę,
ON, LPG, CNG i H2 w dwóch postaciach. Nie daj Boże pomylić dystrybutor :-)

T.

Ps. I jeszcze dystrybutor z AdBlue :-)
T.

6 Data: Sierpien 18 2015 11:36:12
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: J.F. 

Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:

Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/


Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki zbiornik ?
Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

J.

7 Data: Sierpien 18 2015 13:05:19
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: T. 

W dniu 2015-08-18 o 11:36, J.F. pisze:

Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup

W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/



Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki zbiornik ?
Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

J.


W grudniu, ale zeszłego roku.
Zbiorniki są dwa. Chodzi o różny sposób ich tankowania, a nie same zbiorniki (chociaż zapewne będą inne w przypadku tych dwóch technologii). Generalnie - jak jest mocno schłodzone to więcej wchodzi do zbiornika. Choć - jak piszą - technologia kriogeniczna dopiero jest badana i rozwijana. No ale do badań też trzeba gdzieś zatankować... :-)
A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.
T.

Ps. Tu jeszcze trochę informacji jest, włącznie z obrazkami: http://www.fch.europa.eu/sites/default/files/3-BRUNNER%20%28ID%20193389%29_0.pdf

8 Data: Sierpien 18 2015 13:09:08
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: Marcin N 

W dniu 2015-08-18 o 13:05, T. pisze:

A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.

Pamiętam książkę "5 tygodni w balonie". To Verne napisał? W każdym razie tam w balonie mieli "aparaturę" do rozdzielania wody na tlen i wodór, żeby napędzać tym swój pojazd.

Ani słowa nie było o zbiorniku, który musi wytrzyma 350 atmosfer...
;)

--
MN

9 Data: Sierpien 18 2015 13:13:24
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: T. 

W dniu 2015-08-18 o 13:09, Marcin N pisze:

W dniu 2015-08-18 o 13:05, T. pisze:
A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.

Pamiętam książkę "5 tygodni w balonie". To Verne napisał? W każdym razie
tam w balonie mieli "aparaturę" do rozdzielania wody na tlen i wodór,
żeby napędzać tym swój pojazd.

Ani słowa nie było o zbiorniku, który musi wytrzyma 350 atmosfer...
;)


Dzisiejsze zbiorniki CNG pracują z ciśnieniem 300 bar, więc to nie taka nowość... Są z kompozytów.
T.

10 Data: Sierpien 18 2015 14:58:07
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: J.F. 

Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości
W dniu 2015-08-18 o 13:05, T. pisze:

A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.
Pamiętam książkę "5 tygodni w balonie". To Verne napisał? W każdym razie tam w balonie mieli "aparaturę" do rozdzielania wody na tlen i wodór, żeby napędzać tym swój pojazd.
Ani słowa nie było o zbiorniku, który musi wytrzyma 350 atmosfer...
;)

Verne przypominam byl fantasta.
Taki balon na pare osob plus zapasy, kosz, powloka - z kilkaset kg.
No to wodoru potrzebuje kilkadziedziat kg.
A aparatura chemiczna do produkcji kilkudziesieciu kg wodoru bedzie wymagala kilkaset kg odczynnikow - albo i kilka ton.
No chyba ze woda z otoczenia, a energia ... nuklearna ?

No i w efekcie zalogi balonow w 1 i 2 wojnie jezdzily z butlami ... choc chemiczne wytwornice tez byly.

J.

11 Data: Sierpien 18 2015 15:21:08
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: J.F. 

Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup
W dniu 2015-08-18 o 11:36, J.F. pisze:

Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/

Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki zbiornik ?
Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

W grudniu, ale zeszłego roku.
Zbiorniki są dwa. Chodzi o różny sposób ich tankowania, a nie same zbiorniki (chociaż zapewne będą inne w przypadku tych dwóch technologii).

Sa rozne. I nie tylko one - wiec trzeba wiedziec jaki zamontowac jeszcze w fabryce.

Generalnie - jak jest mocno schłodzone to więcej wchodzi do zbiornika.

Pewnie tak. Choc zbiornik musi miec grubsze scianki :-)

Choć - jak piszą - technologia kriogeniczna dopiero jest badana i rozwijana. No ale do badań też trzeba gdzieś zatankować... :-)

No i taki plynny dlugo nie polezy - dwa tygodnie na sloneczku i paliwo ulecialo ?
Chyba, zeby tak to co ulatuje kierowac do ogniwa, i ... pokladowa chlodziarke uruchamiac :-)

J.

12 Data: Sierpien 20 2015 10:16:12
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: T. 

W dniu 2015-08-18 o 15:21, J.F. pisze:

Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup
W dniu 2015-08-18 o 11:36, J.F. pisze:
Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/


Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki
zbiornik ?
Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

W grudniu, ale zeszłego roku.
Zbiorniki są dwa. Chodzi o różny sposób ich tankowania, a nie same
zbiorniki (chociaż zapewne będą inne w przypadku tych dwóch technologii).

Sa rozne. I nie tylko one - wiec trzeba wiedziec jaki zamontowac jeszcze
w fabryce.

Generalnie - jak jest mocno schłodzone to więcej wchodzi do zbiornika.

Pewnie tak. Choc zbiornik musi miec grubsze scianki :-)

Choć - jak piszą - technologia kriogeniczna dopiero jest badana i
rozwijana. No ale do badań też trzeba gdzieś zatankować... :-)

No i taki plynny dlugo nie polezy - dwa tygodnie na sloneczku i paliwo
ulecialo ?
Chyba, zeby tak to co ulatuje kierowac do ogniwa, i ... pokladowa
chlodziarke uruchamiac :-)

J.



Tu jest trochę dzisiejszych nowości w temacie zbiorników, wodoru i bezpieczeństwa.

http://glowny-mechanik.pl/jak-rozwiazano-problemy-z-bezpieczenstwem-w-wodorowej-toyocie-mirai/

Faktem jest, że technologia wykonania zbiornika zapewnia nieprzenikanie wodoru. Swoją drogą ciekawe jest sformułowanie "zbiorniki są obłożone dookoła czujnikami wodoru"... :-)

T.

13 Data: Sierpien 20 2015 13:54:20
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: Marcin N 

W dniu 2015-08-20 o 10:16, T. pisze:

Faktem jest, że technologia wykonania zbiornika zapewnia nieprzenikanie
wodoru. Swoją drogą ciekawe jest sformułowanie "zbiorniki są obłożone
dookoła czujnikami wodoru"... :-)

Swoją drogą niesamowity jest ten wodór.
Jednoprotonowe jądro, przeciśnie się przez każdą szparę i do tego zawiera taką energię...

--
MN

14 Data: Sierpien 20 2015 21:26:45
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: re 



Użytkownik "T."

....
Tu jest trochę dzisiejszych nowości w temacie zbiorników, wodoru i
bezpieczeństwa.

http://glowny-mechanik.pl/jak-rozwiazano-problemy-z-bezpieczenstwem-w-wodorowej-toyocie-mirai/

Faktem jest, że technologia wykonania zbiornika zapewnia nieprzenikanie
wodoru. Swoją drogą ciekawe jest sformułowanie "zbiorniki są obłożone
dookoła czujnikami wodoru"... :-)
-- -
"
Tankowanie

Tankowanie Toyoty Mirai przebiega nieco inaczej niż napełnianie standardowego baku benzyną czy olejem napędowym. Aby uniknąć wszelkich możliwych błędów, jakie może popełnić użytkownik podczas tej procedury, zastosowano wiele różnych zabezpieczeń. Dysza na końcu dozownika ma mechaniczny zamek, który zapewnia doskonałe połączenie z wlotem paliwa w samochodzie. Jeżeli zamek nie zostanie prawidłowo zamknięty, tankowanie się nie rozpocznie. Czujniki ciśnienia wykrywają najmniejsze wycieki na złączu między dozownikiem a wlotem, które przerywają tankowanie w razie wykrycia nieprawidłowości. Ściśle kontrolowane jest tempo pompowania, aby uniknąć niebezpiecznego wzrostu temperatury.
"

Czyż nie przypomina to tankowania LPG ? Kiedyś, jak mi się nie zatrzasnęło to potem stacja przez 2 godziny była nieczynna :-)

15 Data: Sierpien 18 2015 12:54:52
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: Marcin N 

W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:

Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Te nowe eko-samochody skupiają się zawsze na kształcie pojazdy. Starają się zrobić niski współczynnik oporu, żeby poprawić zasięgi.

Czemu tak się nie starają w zwykłych samochodach, tylko często budują klocki z oporem cegły?

Zrobiliby jakiś mały lekki samochód w kształcie kropli wody i spalałby 4 litry na 100 po mieście i 3 litry w trasie. Benzyny!

No tak, ale kto wtedy kupiłby te eko-cuda za grubą kasiorę...

--
MN

16 Data: Sierpien 19 2015 02:27:22
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Tue, 18 Aug 2015 12:54:52 +0200, Marcin N napisał(a):

W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Te nowe eko-samochody skupiają się zawsze na kształcie pojazdy. Starają
się zrobić niski współczynnik oporu, żeby poprawić zasięgi.

Czemu tak się nie starają w zwykłych samochodach, tylko często budują
klocki z oporem cegły?

Pewnie dlatego że ludzie chcieliby mieć w aucie bagażnik, albo trochę
miejsca na nogi.
A i sama aerodynamika współczesnych pojazdów jest już całkiem dobra.

Zrobiliby jakiś mały lekki samochód w kształcie kropli wody i spalałby 4
litry na 100 po mieście i 3 litry w trasie. Benzyny!

W mieście istotna jest masa a nie aerodynamika.
Aerodynamika to tak naprawdę dopiero na autostradzie gra istotną rolę.

17 Data: Sierpien 27 2015 20:45:41
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: Pszemol 

"Marcin N"  wrote in message

W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Te nowe eko-samochody skupiają się zawsze na kształcie pojazdy. Starają się zrobić niski współczynnik oporu, żeby poprawić zasięgi.

Czemu tak się nie starają w zwykłych samochodach, tylko często budują klocki z oporem cegły?

Zrobiliby jakiś mały lekki samochód w kształcie kropli wody i spalałby 4 litry na 100 po mieście i 3 litry w trasie. Benzyny!

No tak, ale kto wtedy kupiłby te eko-cuda za grubą kasiorę...

Jak taka Toyota Mirai za $60000 USD wygląda przy Tesla Model S
za podobne pieniądze?

18 Data: Sierpien 18 2015 13:21:40
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: Myjk 

Mon, 17 Aug 2015 22:58:31 +0200, atm

Pozostaje ewentualna wybuchowosc

....oraz koszt wytworzenia paliwa.

--
Pozdor
Myjk

19 Data: Sierpien 18 2015 13:32:34
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: T. 

W dniu 2015-08-18 o 13:21, Myjk pisze:

Mon, 17 Aug 2015 22:58:31 +0200, atm

Pozostaje ewentualna wybuchowosc

...oraz koszt wytworzenia paliwa.

Nie wiem jak to przeliczyć, ale napisali, że "Koszt litra skroplonego wodoru wynosi ok 1 Euro". Generalnie wodór uzyskuje się z gazu ziemnego, a nie z elektrolizy wody (bo to się nie opłaci). W dodatku przy produkcji gazu wodór jest (chyba) produktem ubocznym.
Poza tym jeśli OZE się upowszechni, to zamiast np. zwracać do sieci wytworzoną energię elektryczną to może będzie sobie można produkować wodór. Jeden problem, to "krzywizna banana", czyli wszelkie możliwe utrudnienia, jakie nam nałożÄ… nasi miłościwie nam panujący.
T.

20 Data: Sierpien 18 2015 13:46:03
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: T. 

W dniu 2015-08-18 o 13:32, T. pisze:

W dniu 2015-08-18 o 13:21, Myjk pisze:
Mon, 17 Aug 2015 22:58:31 +0200, atm

Pozostaje ewentualna wybuchowosc

...oraz koszt wytworzenia paliwa.

Nie wiem jak to przeliczyć, ale napisali, że "Koszt litra skroplonego
wodoru wynosi ok 1 Euro". Generalnie wodór uzyskuje się z gazu ziemnego,
a nie z elektrolizy wody (bo to się nie opłaci). W dodatku przy
produkcji gazu wodór jest (chyba) produktem ubocznym.
Poza tym jeśli OZE się upowszechni, to zamiast np. zwracać do sieci
wytworzoną energię elektryczną to może będzie sobie można produkować
wodór. Jeden problem, to "krzywizna banana", czyli wszelkie możliwe
utrudnienia, jakie nam nałożÄ… nasi miłościwie nam panujący.
T.

Miało być "z gazu" - generalnie przy produkcji np. nawozów.  Ale tu mogę się mylić, bo tylko gdzieś o tym czytałem, a nie jestem fachowcem. Proszę o sprostowanie, jeśli jest inaczej.
T.

21 Data: Sierpien 18 2015 05:35:12
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: Zenek Kapelinder 

Jeśli z gazu to miejskiego a nie ziemnego. W miejskim wodór jest skladnikiem mieszaniny w ziemnym wchodzi w skład cząsteczki i trzeba wlożyć sporo energii żeby rozerwać cząsteczkę. Gdzieś czytałem że fabryki produkujące nawozy sztuczne są jednymi z większych odbiorców gazu ziemnego. Ale jakoś mi nie pasuje odzyskiwanie z gazu ziemnego zaazotowanego azotu jeśli w powietrzu jest go kilka razy więcej. Poza tym jest wiele związków azotu które się wydobywa jako ciało stałe. Nie znam się ale podejrzewam że gaz ziemny w fabrykach nawozów służy za paliwo. Jeśli miam rację to informacja że z takich fabryk można brać wodór mija się z prawdą. Myk z wodorem polega na tym że razem z tlenem jest paliwem i najwyższej wartości opałowej, trzy razy wyższej niż gaz, węgiel czy paliwa z ropy. Przy spalaniu z powietrzem rewelacji energetycznej nie będzie, za to będzie wysoka temperatura. To w takim razie pozostaje elektroliza alba jakiś inny sposób pozyskiwania tlenu i wodoru z wody. I to ma sens przy elektrowniach atomowych czy jakiś wiatrakach.

22 Data: Sierpien 18 2015 14:51:52
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: J.F. 

Użytkownik "Zenek Kapelinder"  napisał w wiadomości grup

Jeśli z gazu to miejskiego a nie ziemnego.
W miejskim wodór jest skladnikiem mieszaniny w ziemnym wchodzi w skład cząsteczki i trzeba wlożyć sporo energii żeby rozerwać cząsteczkę.
Gdzieś czytałem że fabryki produkujące nawozy sztuczne
są jednymi z większych odbiorców gazu ziemnego. Ale jakoś
mi nie pasuje odzyskiwanie z gazu ziemnego zaazotowanego
azotu jeśli w powietrzu jest go kilka razy więcej.

No i dobrze, ze ci nie pasuje.
Zwiazanie azotu z powietrza wymaga sporo energii.
Najtaniej robi sie to wiaząc azot do amoniaku.
Ale to wymaga wodoru.
A wodor najlepiej uzyskac z metanu, nawet jak obok mamy ocean wody :-)

I wcale tak wiele energii nie trzeba, aby rozerwac wiazania w metanie .... wystarczy troche wody :-)

Poza tym jest wiele związków azotu które się wydobywa jako ciało stałe.

Niewiele. Odkad lowimy ryby przemyslowo, to poklady saletry sie skonczyly.
Pozostaje gnojowka :-)

Nie znam się ale podejrzewam że gaz ziemny w fabrykach nawozów służy za paliwo. Jeśli miam rację to informacja że z takich fabryk można brać wodór mija się z prawdą.

Use the google, Kogutek.

Myk z wodorem polega na tym że razem z tlenem jest paliwem i najwyższej wartości opałowej, trzy razy wyższej niż gaz, węgiel czy paliwa z ropy.
Przy spalaniu z powietrzem rewelacji energetycznej nie będzie, za to będzie wysoka temperatura.

Nie taka znow wysoka - duzo azotu do ogrzania :-) Plus pare innych wad.

Myk polega na tym, ze jak sie wodor spala w ogniwie paliwowym, to sie pomija etap maszyny cieplnej o malej sprawnosci.

To w takim razie pozostaje elektroliza alba jakiś inny sposób pozyskiwania tlenu i wodoru z wody.
I to ma sens przy elektrowniach atomowych czy jakiś wiatrakach.

Albo ogniwach slonecznych.

J.

23 Data: Sierpien 18 2015 20:50:30
Temat: Re: I to jest cos ciekawego
Autor: JK 

W dniu 2015-08-18 o 13:21, Myjk pisze:

Mon, 17 Aug 2015 22:58:31 +0200, atm

Pozostaje ewentualna wybuchowosc

...oraz koszt wytworzenia paliwa.


http://biznes.trojmiasto.pl/Wodor-magazynowany-w-kawernach-napedzi-rafinerie-n93354.html

JK

Re: I to jest cos ciekawego



Grupy dyskusyjne