Grupy dyskusyjne   »   Jak "docierać" nowe auto?

Jak "docierać" nowe auto?



1 Data: Grudzien 08 2006 17:55:28
Temat: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Akcent 

W³±¶nie odebrali¶cie auto z salonu, macie zalany bak do pe³na. Przez pierwsze kilkadziesi±t (??) kilometrów podniecacie siê nowo¶ci±. Nowy silnik, nowe hamulce, nowa skrzynia biegów, etc. W pewneym momencie przychodzi refleksja: przecie¿ to nopwy silnik...

No w³a¶nie. S± dwie szko³y.
Falenicka mówi o tym, ¿e im autu da siê lepiej w d..ê, tym lepiej siê bêdzie zbiera³o w przysz³o¶ci.

Dla odmiany, szko³a otwocka twierdzi, ¿e przez pierwsze kilka kkm warto oszczêdzaæ silnik. Niech czê¶ci siê spasuj± i podocieraj±...

Zapewne w tytm wypadku, podobnie jak w zyciu, warto zachowaæ umiar staraj±c siê po³±czyæ jedno z drugim. Raz na jaki¶ czas wkrêciæ na 6-7 krpm (mówimy o silniku iVTec, >150KM) ale podczas normalnej jazdy zachowaæ umiar??

Poproszê o Wasze wskazówki, bo od czasu kiedy dane mi by³o odebraæ *nowe* auto z salonu (AF156) trochê wody w Wi¶le up³ynê³o... Czasy siê zmieniaj± - technologia to¿e.

--
Pozdrawiam,
Piotr



2 Data: Grudzien 08 2006 18:07:06
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Ukaniu 


U¿ytkownik "Akcent"  napisa³ w wiadomo¶ci

No w³a¶nie. S± dwie szko³y.
Falenicka mówi o tym, ¿e im autu da siê lepiej w d..ê, tym lepiej siê bêdzie zbiera³o w przysz³o¶ci.

Jest jedna szko³a - traktowaæ silnik delikatnie i tyle.
Pa³owanie w okresie docierania nie ma nic wspólnego z lepszym zbieraniem b±d¼ nie pó¼niej. Wp³ynie jedynie na to czy silnik przejedzie 70 kkm czy 270 bez awarii.

Pozdrawiam £ukasz

3 Data: Grudzien 08 2006 18:14:58
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Tomasz Nowicki 

Ukaniu powiada w dniu 2006-12-08 18:07:

Jest jedna szko³a - traktowaæ silnik delikatnie i tyle.
Pa³owanie w okresie docierania nie ma nic wspólnego z lepszym zbieraniem b±d¼ nie pó¼niej. Wp³ynie jedynie na to czy silnik przejedzie 70 kkm czy 270 bez awarii.

W³asnie - ciekawe niby to z czego mia³oby wynikaæ to "lepsze zbieranie siê pó¼niej". No chyba, ¿e chodzi o zbieranie czê¶ci za samochodem, to mo¿e ;)

T

4 Data: Grudzien 08 2006 18:23:55
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: loli 

W³asnie - ciekawe niby to z czego mia³oby wynikaæ to "lepsze zbieranie siê
pó¼niej".
Oczywiscie ma to znaczenie. Komputer uczy sie stylu jazdy i dobiera
wartosci power/econo :). Zbiera informacje przez caly czas, wiec
gazowanie, zeby sie nauczyl, a potem jezdzenie slimakiem jest bez
sensu.

5 Data: Grudzien 08 2006 18:27:00
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor:

loli napisa³(a):

W³asnie - ciekawe niby to z czego mia³oby wynikaæ to "lepsze zbieranie siê pó¼niej".
Oczywiscie ma to znaczenie. Komputer uczy sie stylu jazdy i dobiera
wartosci power/econo :). Zbiera informacje przez caly czas, wiec
gazowanie, zeby sie nauczyl, a potem jezdzenie slimakiem jest bez
sensu.

Mysleze komputer ma zaprogramowane odpowiednie mapy i w zwyklym cywilnym samochodzie nia ma potrzeby zeby stosowal programy ja kto nazwales "power/econo". Raczej sprawdza warto¶æ mieszanki(rodzaj paliwa) niz styl jazdy.

6 Data: Grudzien 08 2006 18:59:57
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Hektor 

U¿ytkownik "loli"  napisa³

W³asnie - ciekawe niby to z czego mia³oby wynikaæ to "lepsze zbieranie siê pó¼niej".
Oczywiscie ma to znaczenie. Komputer uczy sie stylu jazdy i dobiera
wartosci power/econo :). Zbiera informacje przez caly czas, wiec
gazowanie, zeby sie nauczyl, a potem jezdzenie slimakiem jest bez
sensu.

Nie powtarzaj takich glupot, które kiedys jakis lamer wymyslil i spopularyzowal na grupie.

Zbigniew Kordan

7 Data: Grudzien 08 2006 19:16:59
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: loli 

Nie powtarzaj takich glupot, które kiedys jakis lamer wymyslil i
spopularyzowal na grupie.
Jesli chcesz wiedziec w moim silniku honda 96 vtec-e. Komputer
zalacza vteca wlasnie na podstawie stylu jazdy kierowcy. Np na
autostradzie jadac stala predkoscia 130/140 zalaczal sie vtec (po
przejechaniu kilkudziesieciu km), natomiast obecnie w miescie i
przy 100 km/h nie chce mi sie zalaczyc.
Tym bardziej po kasowaniu pamieci komputera jak sie duzo daje
gazu, to vtec zalacza sie pozniej (lub wcale).
Aha zalaczenie vteca u mnie to bardziej ekonomiczna jazda.

Btw moja honda pali ok 7 l/100 km w miescie.
Pozdrawiam

8 Data: Grudzien 08 2006 19:52:02
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

Jesli chcesz wiedziec w moim silniku honda 96 vtec-e. Komputer
zalacza vteca wlasnie na podstawie stylu jazdy kierowcy. Np na
autostradzie jadac stala predkoscia 130/140 zalaczal sie vtec (po
przejechaniu kilkudziesieciu km), natomiast obecnie w miescie i
przy 100 km/h nie chce mi sie zalaczyc.
Tym bardziej po kasowaniu pamieci komputera jak sie duzo daje
gazu, to vtec zalacza sie pozniej (lub wcale).
Aha zalaczenie vteca u mnie to bardziej ekonomiczna jazda.

Gówno prawda. Vtec w³±cza siê przy okreslonych obrotach silnika, a nie na
podstawie decyzji komputera, a tym bardziej na podstawie stylu jazdy.

9 Data: Grudzien 08 2006 20:19:12
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Ukaniu 


U¿ytkownik "loli"  napisa³ w wiadomo¶ci

Nie powtarzaj takich glupot, które kiedys jakis lamer wymyslil i spopularyzowal na grupie.
Jesli chcesz wiedziec w moim silniku honda 96 vtec-e. Komputer
zalacza vteca wlasnie na podstawie stylu jazdy kierowcy.

Sory ale jak jadê emerycko i chcê depn±æ i wyprzedziæ tira to mi komputer nie pozwoli bo siê nauczy³ innego stylu jazdy :-))).
Komputer adaptuje siê natychmiastowo do warunków jazdy tak by silnik pracowa³ optymalnie.

Pozdrawiam £ukasz

10 Data: Grudzien 08 2006 22:10:47
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Pete 


"loli"  wrote

Jesli chcesz wiedziec w moim silniku honda 96 vtec-e. Komputer
zalacza vteca wlasnie na podstawie stylu jazdy kierowcy. Np na
autostradzie jadac stala predkoscia 130/140 zalaczal sie vtec (po
przejechaniu kilkudziesieciu km), natomiast obecnie w miescie i
przy 100 km/h nie chce mi sie zalaczyc.
Tym bardziej po kasowaniu pamieci komputera jak sie duzo daje
gazu, to vtec zalacza sie pozniej (lub wcale).

ROTFLMAO!!!  Kto¶ Ci tych g³upot naopowiada³ czy sam sobie wyssa³e¶ z palca?

¯eby wyprowadziæ z b³êdu Ciebie i innych, którzy mieli nieszczê¶cie przeczytaæ Twoje bajki:

http://www.leecao.com/honda/vtec/sohcvtece.html

"As the RPMs increase, the demand for more fuel/air rises as well. Once a certain RPM is reached (approximately 2500RPM for the Civic HX), the one-intake-valve configuration starts to become a significant intake restriction. At this time, a solid pin is pushed through the two intake valve rocker arms, thus binding the two rocker arms into a single unit. This causes both intake valves to open and close according to the normal cam profile, while the almost-round cam profile is no longer used."

Pozdr.
Pete

11 Data: Grudzien 09 2006 09:42:03
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Hektor 

U¿ytkownik "loli"  napisa³

Jesli chcesz wiedziec w moim silniku honda 96 vtec-e. Komputer
zalacza vteca wlasnie na podstawie stylu jazdy kierowcy. Np na
autostradzie jadac stala predkoscia 130/140 zalaczal sie vtec (po
przejechaniu kilkudziesieciu km), natomiast obecnie w miescie i
przy 100 km/h nie chce mi sie zalaczyc.
Tym bardziej po kasowaniu pamieci komputera jak sie duzo daje
gazu, to vtec zalacza sie pozniej (lub wcale).
Aha zalaczenie vteca u mnie to bardziej ekonomiczna jazda.

To sa opowiesci z "mchu i paproci", dobre (po kilku piwach) na pozyskanie grona sluchaczy pod trzepakiem. Publicznie ich nie lansuj bo Cie wysmieje byle blondynka.

Zbigniew Kordan

12 Data: Grudzien 09 2006 10:53:45
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Johnny_Chill 


loli napisa³(a):
 Np na autostradzie jadac stala predkoscia 130/140 zalaczal sie vtec
(po

przejechaniu kilkudziesieciu km),

Jad±c autostrad± mia³e¶ wrzucony V bieg i buja³e¶ siê na
obrotach 3 - 3.5 tys. kiedy wlasnie nastêpuje za³aczanie systemu VTEC
- w tych silnikach komputer ma jasno okre¶lone kiedy ma siê
w³±czyæ przeskok z 8V na 16V i jest to w³a¶nie zakres obrotowy ok
3.5 tys oczywi¶cie zale¿y jak mu depniesz - je¿eli gwa³townie
nast±pi to b³yskawicznie, je¿eli bêdziesz dodawa³ gazu baaaardzo
powoli bêdzie czuæ w³±czanie i wy³±czanie systemu VTEC, bo
mielisz go na tych 3.5 tys. ;-))
Co zrobiæ w takiej sytuacji? - Dodaæ gazu ¿eby za³aczyæ VTEC, albo
zdredukowaæ bieg na ni¿szy.

 natomiast obecnie w miescie i przy 100 km/h nie chce mi sie zalaczyc.

Tak je¿eli jedziesz na IV lub V biegu to niby czemu ma siê
za³aczaæ? Spotkaj siê z jakim¶ napalonym hondziarzem w swoim
mie¶cie, który poka¿e ci jak odpowiednio dobraæ obroty dla odp.
biegu.

pozdr. J_civic_C

13 Data: Grudzien 09 2006 13:02:51
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

Jad±c autostrad± mia³e¶ wrzucony V bieg i buja³e¶ siê na
obrotach 3 - 3.5 tys. kiedy wlasnie nastêpuje za³aczanie systemu VTEC
- w tych silnikach komputer ma jasno okre¶lone kiedy ma siê
w³±czyæ przeskok z 8V na 16V i jest to w³a¶nie zakres obrotowy ok
3.5 tys oczywi¶cie zale¿y jak mu depniesz - je¿eli gwa³townie
nast±pi to b³yskawicznie, je¿eli bêdziesz dodawa³ gazu baaaardzo
powoli bêdzie czuæ w³±czanie i wy³±czanie systemu VTEC, bo
mielisz go na tych 3.5 tys. ;-))

Ja pierdolê, kolejny m±dry specjalista od silników Hondy. We¼ ch³opcze
poczytaj co¶ o tym i nie pisz bzdur. Jaki przeskok z 8V na 16V?
http://www.hondapl.org/tech/vtec.html

14 Data: Grudzien 09 2006 12:24:45
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Johnny_Chill 


Boombastic napisa³(a):

Ja pierdolê, kolejny m±dry specjalista od silników Hondy. We¼ ch³opcze
poczytaj co¶ o tym i nie pisz bzdur. Jaki przeskok z 8V na 16V?
http://www.hondapl.org/tech/vtec.html

Najgorsi s± tacy bij±cy pianê ludzie jak ty, zamiast spokojnie
dyskutowaæ i przedstawiaæ swoje argumenty od razu atakujesz. Jest to
bardzo popularne na tym i na pozosta³ych forach - zniszczyæ zbluzgaæ
i wy¶miaæ osobê, której pogl±dy odbiegaj± od w³asnych.

Najpierw naucz siê kulturalnie dyskutowaæ, nie b±d¼ pieniaczem,
widaæ ¿e najlepiej wy³adowujesz swój stres na klawiaturze.
Zamiast pluæ lepiej poszerz swoj± wiedzê i odwied¼ te¿ inne
zak³adki na tej stronie.
Przyznajê siê do blêdu jaki napisa³em, ale chodzi³o mi o tryb
12-zaworowy a powy¿ej 3.5 tys./obr. za³aczenie siê 16-zaworów.
Wcze¶niej napisa³em, ¿e przeskok nastêpuje z 8-zaworów.

"W silniku SOHC VTEC-E na wa³ku znajduje siê tylko jedna krzywka
dolotowa. W rzeczywisto¶ci jest to p³aski pier¶cieñ. W dzia³aniu
objawia siê to w ten sposób, ¿e odpowiadaj±ca jej d¼wignia nie
jest aktywna, przez co silnik pracuje jakby mia³ 12 zaworów. Powoduje
to zawirowanie mieszanki podczas cyklu ssania. VTEC uruchamia
nieaktywne zawory przy wy¿szych obrotach powoduj±c przej¶cie do
cyklu 16-zaworowego"

J_C

15 Data: Grudzien 09 2006 13:34:36
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Johnny_Chill,

Saturday, December 9, 2006, 1:24:45 PM, you wrote:

Ja pierdolê, kolejny m±dry specjalista od silników Hondy. We¼ ch³opcze
poczytaj co¶ o tym i nie pisz bzdur. Jaki przeskok z 8V na 16V?
http://www.hondapl.org/tech/vtec.html
Najgorsi s± tacy bij±cy pianê ludzie jak ty, zamiast spokojnie
dyskutowaæ i przedstawiaæ swoje argumenty od razu atakujesz. Jest to
bardzo popularne na tym i na pozosta³ych forach

Jakich forach?

- zniszczyæ zbluzgaæ i wy¶miaæ osobê, której pogl±dy odbiegaj± od
w³asnych.

Pogl±dy? Tu nie mowa o pogl±dach tylko o konkretnej wiedzy
technicznej.

http://rtfm.killfile.pl/#lajza !

[...]

--
Best regards,
 RoMan                           

16 Data: Grudzien 09 2006 13:47:00
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

Najgorsi s± tacy bij±cy pianê ludzie jak ty, zamiast spokojnie
dyskutowaæ i przedstawiaæ swoje argumenty od razu atakujesz. Jest to
bardzo popularne na tym i na pozosta³ych forach - zniszczyæ zbluzgaæ
i wy¶miaæ osobê, której pogl±dy odbiegaj± od w³asnych.

Nie, najgorsi sa tacy jak ty, co pisz± co im przyjdzie do g³owy. Znalaz³ sie
wujek dobra rada. Przedstawi³em ci swoje argumenty i udowodni³em, ¿e sie
mylisz.

"W silniku SOHC VTEC-E na wa³ku znajduje siê tylko jedna krzywka
dolotowa. W rzeczywisto¶ci jest to p³aski pier¶cieñ. W dzia³aniu
objawia siê to w ten sposób, ¿e odpowiadaj±ca jej d¼wignia nie
jest aktywna, przez co silnik pracuje jakby mia³ 12 zaworów. Powoduje
to zawirowanie mieszanki podczas cyklu ssania. VTEC uruchamia
nieaktywne zawory przy wy¿szych obrotach powoduj±c przej¶cie do
cyklu 16-zaworowego"

Oooo, to widzê, ze z tematu VTEC zszed³e¶ od razu na jedna jego odmianê i na
tej podstawie dyskutujesz o silnikach VTEC.
Je¶li chodzi o VTEC-E to proszê, tutaj masz inn± wersjê. Wszystkie zawory
sie otwieraj±, tylko w ró¿nym stopniu.
VTEC-E SOHC

Silnik
posiada po dwa zawory ss±ce i dwa wydechowe w ka¿dym z 4 cylindrów. System
VTEC w tej wersji steruje tylko prac± zaworów ss±cych, zawory wydechowe
dzia³aj± tak, jak w innych silnikach 16 zaworowych.

Ka¿dy
z 8 zaworów silnika VTEC posiada oddzieln± krzywkê i d¼wigniê do pracy przy
ma³ych i ¶rednich prêdko¶ciach obrotowych. Jeden z dwóch zaworów dolotowych
ka¿dego z cylindrów otwiera siê tylko na tyle, by unikn±æ przegrzewania siê
gniazd zaworowych. Drugi z zaworów ma równie¿ skrócony skok, co powoduje
nadanie du¿ej prêdko¶ci zasysanej mieszance. Zawirowanie jest tak du¿e, ¿e
umo¿liwia spalanie mieszanki o zubo¿onym sk³adzie.

Je¶li
warunki pracy wskazuj±, ¿e potrzebna jest wiêksza moc wyj¶ciowa, to komputer
steruj±cy prac± silnika otwiera zawór elektromagnetyczny, doprowadzaj±c do
d¼wigni zaworowych olej pod ci¶nieniem. D¼wignie zaworów dolotowych ka¿dego
z cylindrów zostaj± dziêki temu spiête w jeden mechanizm, a do pracy wchodzi
trzecia ¶rodkowa d¼wignia zaworowa. Oba zawory dolotowe zaczynaj± wtedy
pracowaæ, w typowy dla wysoko wysilonych silników szybkoobrotowych.
Jednocze¶nie mieszanka paliwowo - powietrzna zostaje wzbogacona do sk³adu
stechiometrycznego.

17 Data: Grudzien 08 2006 19:53:12
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Maks 

U¿ytkownik "loli"  napisa³ w wiadomo¶ci

Oczywiscie ma to znaczenie. Komputer uczy sie stylu jazdy i dobiera
wartosci power/econo :). Zbiera informacje przez caly czas, wiec
gazowanie, zeby sie nauczyl, a potem jezdzenie slimakiem jest bez
sensu.

A to by³o dobre..... komputer siê uczy...... echhhhhhhh :)

Oszczêdzaæ silnik, unikaæ sta³ych prêdko¶ci i obrotów, pozwoliæ dotrzeæ siê
elementom ciernym.
Komputer ma mapy wtrysków i sterowania osprzêtem wprowadzone na sta³e. Nawet
nowy.

--
Pozdrawiam
Maks

18 Data: Grudzien 08 2006 20:08:26
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: przemak 

Oszczêdzaæ silnik, unikaæ sta³ych prêdko¶ci i obrotów, pozwoliæ dotrzeæ siê elementom ciernym.

Czyli jezeli nowym samochodem (<100km przebiegu) jade jutro w trase Poznan-Kielce i z powrotem, to jak jechac (pol autostrada, potem droga krajowa)?


--
Przemek
www.mmstudio.com.pl

19 Data: Grudzien 08 2006 20:44:12
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Maks 

U¿ytkownik "przemak" <""przemak\"@ napisa³ w wiadomo¶ci

Oszczêdzaæ silnik, unikaæ sta³ych prêdko¶ci i obrotów, pozwoliæ dotrzeæ
siê elementom ciernym.

Czyli jezeli nowym samochodem (<100km przebiegu) jade jutro w trase
Poznan-Kielce i z powrotem, to jak jechac (pol autostrada, potem droga
krajowa)?

Zacytowa³em instrukcje docierania. Jed¼, którêdy Ci siê podoba :).


--
Pozdrawiam
Maks

20 Data: Grudzien 08 2006 20:48:18
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: przemak 

Jed¼, którêdy Ci siê podoba :).

No ale jak mam na autostradzie "unikaæ sta³ych prêdko¶ci i obrotów"?

--
Przemek
www.mmstudio.com.pl

21 Data: Grudzien 08 2006 21:16:33
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Bartosz Augustyniak 


U¿ytkownik "przemak" <""przemak\"@ napisa³ w wiadomo¶ci

Jed¼, którêdy Ci siê podoba :).

No ale jak mam na autostradzie "unikaæ sta³ych prêdko¶ci i obrotów"?
U¿ywajac prawego peda³u. Rozpêdzacz powoli do 140 i zwalnaisz do 100 i tak
a¿ dojedziesz do bramek, uiszczasz stosowan± op³atê i kontunujesz podró¿


To taka moja lu¼na propozycja

--
Z powazaniem
Bartosz Augustyniak, £ód¼
C5 2.0 HDi 110 KM '03 145 kkm
C5 2.0 HDi 110 KM '01 146 kkm
Kiedys: Xantia 1,9TD'94 w rodzinie Xantia 1.8i '93 zagazowna

22 Data: Grudzien 09 2006 09:45:00
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Hektor 

U¿ytkownik "przemak" <""przemak\"@ napisa³


No ale jak mam na autostradzie "unikaæ sta³ych prêdko¶ci i obrotów"?

Na polskich drogach przesadnie stale obroty (podobnie jak i predkosc) nie groza. To nie Ameryka. Wiec jedz normalnie, ale bez ostrego poganiania.

Zbigniew Kordan

23 Data: Grudzien 10 2006 00:12:04
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Przemak 

Na polskich drogach przesadnie stale obroty (podobnie jak i predkosc) nie groza. To nie Ameryka. Wiec jedz normalnie, ale bez ostrego poganiania.

Rozsadne ;-)
Ale musialem sprawdzic, ile wyciaga, nie? ;-)

W sumie smiesznie - Toyota Corolla 1,4 to nie jest samochod na autostrade zwlaszcza dla spokojnych ludzi, ktorzy przesiedli sie na nia z Vectry 2.0. Takich obrotow w Vectrze nie widzialem (a w Matizie nie mam obrotomierza ;-)). Moze i tak trzeba, ale ja wole jakos tak na wolniejszych obrotach... Szosty bieg by sie przydal...

--
Przemek.
http://www.mmstudio.com.pl

24 Data: Grudzien 08 2006 20:19:53
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

Oszczêdzaæ silnik, unikaæ sta³ych prêdko¶ci i obrotów, pozwoliæ dotrzeæ
siê elementom ciernym.
Komputer ma mapy wtrysków i sterowania osprzêtem wprowadzone na sta³e.
Nawet nowy.

No niezupe³nie. W minimalnym stopniu jest mo¿liwa adaptacja. Ale w praktyce
niezauwa¿alne.

25 Data: Grudzien 08 2006 20:43:01
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Maks 

U¿ytkownik "Boombastic"  napisa³ w
wiadomo¶ci

No niezupe³nie. W minimalnym stopniu jest mo¿liwa adaptacja. Ale w
praktyce niezauwa¿alne.

Adaptacja? A masz jaki¶ konkretny przyk³ad? Jaki¶ algorytm? Po co adaptowaæ,
skoro to niezauwa¿alne?
Adaptuj± siê do siebie czê¶ci tr±ce. Sterownik ma sta³y program optymalny.
Niczego nie adaptuje. Nie ma w nim na to miejsca. To jest jednostka
logiczna, dla lansu nazywana "komputerem", która tylko sucho reaguje
odpowiednimi nastawami na odpowiednie odczyty parametrów.

--
Pozdrawiam
Maks

26 Data: Grudzien 08 2006 19:50:55
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

Adaptacja? A masz jaki¶ konkretny przyk³ad? Jaki¶ algorytm? Po co adaptowaæ,
skoro to niezauwa¿alne?

Prosze bardzo, kompy w silnikach Hond maj± uk³ady adaptacyjne. Jest nawet pewna
procedura resetu kompa. Parametry pracy silnika mog± byæ nieco modyfikowane. Co
nie oznacza, ¿e silnik po od³±czeniu aku ¼le pracuje. Po prostu powraca do
wyj¶ciowych danych zapisanych na sta³e.

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

27 Data: Grudzien 09 2006 09:48:07
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Hektor 

U¿ytkownik "Boombastic"  napisa³

Prosze bardzo, kompy w silnikach Hond maj± uk³ady adaptacyjne. Jest nawet pewna
procedura resetu kompa. Parametry pracy silnika mog± byæ nieco modyfikowane. Co
nie oznacza, ¿e silnik po od³±czeniu aku ¼le pracuje. Po prostu powraca do
wyj¶ciowych danych zapisanych na sta³e.

W silnikach tej klasy sa to prymitywne algorytmy kojarzenia danych z kilku czujników. Nie ma mowy o zadnym "uczeniu sie".

Zbigniew Kordan

28 Data: Grudzien 09 2006 10:15:51
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

W silnikach tej klasy sa to prymitywne algorytmy kojarzenia danych z kilku
czujników. Nie ma mowy o zadnym "uczeniu sie".

A czy uwzglêdnianie odczytów od kilku czujników nie jest form± uczenia siê?

29 Data: Grudzien 09 2006 10:27:33
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor:


A czy uwzglêdnianie odczytów od kilku czujników nie jest form± uczenia siê?


Nie.
Nie jest to forma uczenia siê bo komputer jest tak zaprogramowany(wczesniej)aby po otrzymaniu informacji z ró¿nych czujników przystosowaæ siê do warunków panuj±cych w silniku i poza nim. Nie mo¿esz "nauczyæ" go nowych sytuacji. W ekstremalnych przypadkach wy¶wietli b³±d. Gdyby bylo tak jak my¶lisz te b³êdy nie pojawia³yby sie poniewa¿ ECU "nauczy³oby siê" nowych odczytów i samo "wymy¶li³oby" jak dostosowaæ prace slnika i jego podzespo³ów.

Pozdrawiam R.

30 Data: Grudzien 09 2006 11:14:05
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

Nie.
Nie jest to forma uczenia siê bo komputer jest tak
zaprogramowany(wczesniej)aby po otrzymaniu informacji z ró¿nych czujników
przystosowaæ siê do warunków panuj±cych w silniku i poza nim.

My¶lê, ¿e jest to zaganienie z pogranicza cybernetyki. Zgodnie z definicja
uczenia siê z wikipedii http://pl.wikipedia.org/wiki/Uczenie_si%C4%99
uczenie siê to m.in. "O tym czy dana czynno¶æ lub proces zachodzi
wnioskujemy na podstawie zaobserwowanych zmian - uczenie wiêc jest procesem
nabywania do¶wiadczeñ wyra¿aj±ce siê modyfikacj± zachowania."
Skoro komp zbiera informacje z otoczenia i modyfikuje swoje zachowanie to w
moim odczuciu uczy siê.

Nie mo¿esz "nauczyæ" go nowych sytuacji. W ekstremalnych przypadkach
wy¶wietli b³±d. Gdyby bylo tak jak my¶lisz te b³êdy nie pojawia³yby sie
poniewa¿ ECU "nauczy³oby siê" nowych odczytów i samo "wymy¶li³oby" jak
dostosowaæ prace slnika i jego podzespo³ów.

Niby masz racjê, ale ECU jest programowane do dzia³ania w pewnym zakresie i
od tego zakresu zale¿y czy zareaguje na zmieniaj±ce siê wszystkie bod¼ce czy
nie. In¿ynierom nie jest potrzebne szerokie spektrum dzia³ania, wiêc mo¿emy
mówiæ o ograniczonych mo¿liwo¶ciach adaptacyjnych, czyli o ograniczonych
mo¿liwo¶ciach uczenia siê. No ale to takie moje lu¼ne przemyslenia.

31 Data: Grudzien 09 2006 11:43:33
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Hektor 

U¿ytkownik "Boombastic"  napisa³

A czy uwzglêdnianie odczytów od kilku czujników nie jest form± uczenia siê?

Aby w takim ukladzie zachodzilo zjawisko "uczenia sie" musi istniec baza wiedzy, co oczywiscie w tak prymitywnym ukladzie jak sterownik silnika nie istnieje. Równie dobrze mozna stwierdzic, ze pralka uczy sie prania czy telefon laczenia.

Zbigniew Kordan

32 Data: Grudzien 09 2006 13:12:38
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

Aby w takim ukladzie zachodzilo zjawisko "uczenia sie" musi istniec baza
wiedzy, co oczywiscie w tak prymitywnym ukladzie jak sterownik silnika nie
istnieje.

No tutaj siê mylisz, ta "baza wiedzy" istnieje, co ³atwo zauwa¿yæ jak
zmienia siê sposób pracy silnika w zale¿no¶ci od np. temperatury otoczenia i
samego silnika.

33 Data: Grudzien 09 2006 13:25:15
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Hektor 

U¿ytkownik "Boombastic"  napisa³

No tutaj siê mylisz, ta "baza wiedzy" istnieje, co ³atwo zauwa¿yæ jak zmienia siê sposób pracy silnika w zale¿no¶ci od np. temperatury otoczenia i samego silnika.

Chyba mylisz algorytm z baza wiedzy.

34 Data: Grudzien 09 2006 13:39:04
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Maks 

U¿ytkownik "Boombastic"  napisa³ w
wiadomo¶ci

No tutaj siê mylisz, ta "baza wiedzy" istnieje, co ³atwo zauwa¿yæ jak
zmienia siê sposób pracy silnika w zale¿no¶ci od np. temperatury otoczenia
i samego silnika.

Heh.... Twoja determinacja jest godna podziwu.....
To, co napisa³e¶ dowodzi tylko tego, ¿e ECU porównuje dane z paru sensorów i
na podstawie wyniku podstawia odpowiedni± mapê.
Podaj jaki¶ sensowny dowód, ¿e program ulega samodzielnej modyfikacji,
czyli, jak Ty to nazywasz, "uczy siê".
Sensowny, to taki, który nie jest oparty na subiektywnych odczuciach
zadowolonych u¿ytkowników. To ¿aden dowód.


--
Pozdrawiam
Maks

35 Data: Grudzien 09 2006 13:56:39
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

Heh.... Twoja determinacja jest godna podziwu.....
To, co napisa³e¶ dowodzi tylko tego, ¿e ECU porównuje dane z paru sensorów
i na podstawie wyniku podstawia odpowiedni± mapê.

Czyli potwierdzasz, ¿e jest ten pewien zasób wiedzy, o którym pisalismy
wy¿ej. Jest mo¿liwo¶æ wyboru.

Podaj jaki¶ sensowny dowód, ¿e program ulega samodzielnej modyfikacji,
czyli, jak Ty to nazywasz, "uczy siê".

Skoro reaguje na zmienne dane dochodzace z zewn±trz i modyfikuje swoje
zachowanie, czyli podstawia inn± mapê to mo¿na lub nie mo¿na powiedzieæ, ¿e
komp sie dowiedzia³ czego¶ i na tej podstawie podj±³ decyzjê. W zalezno¶ci
od wersji definicji uczenia siê mozna wyci±gn±æ rózne wnioski. Ty od razu
myslisz o nawiastce sztucznej inteligencji, ja my¶le o prostej zasadzie
reakcji na bod¼ce.

Sensowny, to taki, który nie jest oparty na subiektywnych odczuciach
zadowolonych u¿ytkowników. To ¿aden dowód.

Nie jestem cybernetykiem i nie znam odpowiednich definicji. Ale mam nieco
inny przyk³ad, ale te¿ z motoryzacji - automatyczne skrzynie biegów. W moim
aucie mam ASB adaptacyjn±, potocznie nazywan± samouczac± siê. Na podstawie
danych o po³o¿eniu peda³u gazu, prêdko¶ci, temperatury i innych informacji
komp odpowiednio steruje prac± skrzyni biegów przyspieszaj±c b±d¼ opó¿niaj±c
zmiane biegu. Czy to jest wg ciebie uczenie siê?
Je¶li tak, to w ECU silnika zachodzi podobny proces, którego wynikiem jest
stosowanie odpowiedniej mapy.
Je¶li nie, to przedstaw swoj± definicjê uczenia siê, bo byæ mo¿e zupe³nie
sie nie rozumiemy.

36 Data: Grudzien 09 2006 16:04:52
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Maks 

U¿ytkownik "Boombastic"  napisa³ w
wiadomo¶ci

Czyli potwierdzasz, ¿e jest ten pewien zasób wiedzy, o którym pisalismy
wy¿ej. Jest mo¿liwo¶æ wyboru.

To jest zwyk³a tablica logiczna. Nie ma nic wspólnego z procesem gromadzenia
i analizy nowych danych.


Skoro reaguje na zmienne dane dochodzace z zewn±trz i modyfikuje swoje
zachowanie, czyli podstawia inn± mapê to mo¿na lub nie mo¿na powiedzieæ,
¿e komp sie dowiedzia³ czego¶ i na tej podstawie podj±³ decyzjê. W
zalezno¶ci od wersji definicji uczenia siê mozna wyci±gn±æ rózne wnioski.
Ty od razu myslisz o nawiastce sztucznej inteligencji, ja my¶le o prostej
zasadzie reakcji na bod¼ce.

Reaguje, bo ma reagowaæ tak, jak jest wtêpnie zaprogramowany i tylko tak.
Nie uczy siê, tylko wykonuje polecenia. Skomplikowane równania warunkowe.
Niczego nowego siê nie uczy.

Nie jestem cybernetykiem i nie znam odpowiednich definicji. Ale mam nieco
No w³a¶nie. To s³uchaj, a nie t³umacz rzeczy, których sam nie rozumiesz.

inny przyk³ad, ale te¿ z motoryzacji - automatyczne skrzynie biegów. W
moim aucie mam ASB adaptacyjn±, potocznie nazywan± samouczac± siê. Na
podstawie danych o po³o¿eniu peda³u gazu, prêdko¶ci, temperatury i innych
informacji komp odpowiednio steruje prac± skrzyni biegów przyspieszaj±c
b±d¼ opó¿niaj±c zmiane biegu. Czy to jest wg ciebie uczenie siê?

Nie. To jest zwyk³a tablica logiczna. Nie ma nic wspólnego z procesem
gromadzenia i analizy nowych danych.

Je¶li tak, to w ECU silnika zachodzi podobny proces, którego wynikiem jest
stosowanie odpowiedniej mapy.

Nieprecyzyjnie siê wyrazi³em. Mapa jest jedna. Trójwymiarowa. Chodzi³o mi o
odpowiedni punkt pracy. To jeszcze wê¿sza specjalizacja ECU.

Je¶li nie, to przedstaw swoj± definicjê uczenia siê, bo byæ mo¿e zupe³nie
sie nie rozumiemy.

Uczenie siê, w pojêciu szt. inteligencji, to gromadzenie i analiza danych,
prowadzone za pomoc± przebytych do¶wiadczeñ, maj±ce s³u¿yæ samodzielnemu
podejmowaniu decyzji.

Twoja honda niczego siê nie uczy, tylko bezmy¶lnie ustawia punkty pracy
silnika na podstawie odczytów czujników.
Jak zresetujesz komputer, bêdzie chodziæ w sposób _identyczny_.

P.S.: Chcesz siê czego¶ dowiedzieæ, czy koniecznie mieæ racje? ;)


--
Pozdrawiam
Maks

37 Data: Grudzien 09 2006 15:16:55
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Boombastic 

P.S.: Chcesz siê czego¶ dowiedzieæ, czy koniecznie mieæ racje? ;)

No dobra, nie ma co tego ci±gn±æ dalej skoro ECU jest takie prymitywne.

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

38 Data: Grudzien 10 2006 00:09:12
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Przemak 

Skoro reaguje na zmienne dane dochodzace z zewn±trz i modyfikuje swoje zachowanie, czyli podstawia inn± mapê to mo¿na lub nie mo¿na powiedzieæ, ¿e komp sie dowiedzia³ czego¶ i na tej podstawie podj±³ decyzjê.

Jak ktos juz slusznie napisal, myslisz automat z automatem samouczacym sie. Automat robi tylko to, co mu zaprogramowali i w kazdej sytuacji zrobi to samo. Najprostszym przykladem automatu jest dlugopis - mamy guzik do naciskania i wysuwajacy lub chowajacy sie wklad. Na podstawie analizy stanu aktualnego i poprzedniego jezeli podamy impuls czyli nacisniemy guzik, to wklad sie wysunie albo schowa. Tak dziala "komputer" w samochodzie czy w skrzyni biegow - oczywiscie ma wiecej danych wejsciowych i moze nawet woecej "pamietac", ale automatyczna skrzynia biegow sie nie uczy. Samouczacy sie automat na przyklad po pewnym czasie zauwazylby, ze codziennie po 16:00 _chowasz_ dlugopis i bez wzgledu na to, czy wklad jest schowany czy wysuniety nacisniecie guzika po 16:00 powodowaloby chowanie wkladu. Samochodzy tak nie dzialaja niestety, choc bysmy chcieli. Ze skrzynia biegow to by bylo tak, ze po np. dwoch dniach by zauwazyla, ze kierowca woli jezdzic na nizszych obrotach - np. jezdzi w dolnym zakresie, powiedzmy 2krpm, np. jak mu sie zmieni bieg, to juz nie przyspiesza - bo np. ma trase, gdzie jezdzi zwykle z predkoscia 50km/h, a to sa obroty najnizsze dla ktoregos biegu. I po tych dwoch dniach by "zrobila" takie biegi, ze przy predkosci 50km/h obroty nie wynosilyby 1950 tylko 2500, bo to korzystniejsze dla silnika...

--
Przemek.
http://www.mmstudio.com.pl

39 Data: Grudzien 08 2006 18:23:35
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor:

Swego czasu kupowalem nowe auto. W salonie przestrzegali mnie zeby przez okres do 3000 przejechanych km nie osiagaæ prêdko¶ci i obrotów "zbli¿onych do maksymalnych"

To tak jak w starym poczciwym komarku. Po wymianie tloka, czy pierscieni...
Jak wymieniles czê¶æ i od razu dawales po "garach" to po tygodniu musiales robiæ szlif cylindra:D

40 Data: Grudzien 08 2006 20:17:59
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: F.T. 


U¿ytkownik "Ukaniu"  napisa³ w wiadomo¶ci


U¿ytkownik "Akcent"  napisa³ w wiadomo¶ci

No w³a¶nie. S± dwie szko³y.
Falenicka mówi o tym, ¿e im autu da siê lepiej w d..ê, tym lepiej siê
bêdzie zbiera³o w przysz³o¶ci.

Jest jedna szko³a - traktowaæ silnik delikatnie i tyle.
Pa³owanie w okresie docierania nie ma nic wspólnego z lepszym zbieraniem
b±d¼ nie pó¼niej. Wp³ynie jedynie na to czy silnik przejedzie 70 kkm czy
270 bez awarii.

Jest jedna szko³a owszem ale nie ta co przytaczasz
Silniki sa juz docierane w fabryce
Wiec jezdzisz normalnie nie zastanawiajac sie jak docierac

41 Data: Grudzien 08 2006 18:16:05
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Robert.Wicik 

U¿ytkownik "Akcent"  napisa³ w wiadomo¶ci

W³±¶nie odebrali¶cie auto z salonu, macie zalany bak do pe³na. Przez
pierwsze kilkadziesi±t (??) kilometrów podniecacie siê nowo¶ci±. Nowy
silnik, nowe hamulce, nowa skrzynia biegów, etc. W pewneym momencie
przychodzi refleksja: przecie¿ to nopwy silnik...

poczytaj instrukcje obs³ugi
a tam zapewne pisz±, aby przez pierwszy tysi±c km raczej oszczêdzaæ silnik
nie zamulaæ, ale i nie wkrêcaæ na zbyt wysokie obroty

42 Data: Grudzien 08 2006 18:28:14
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: nowy140 


"Robert.Wicik"  wrote in message

U¿ytkownik "Akcent"  napisa³ w wiadomo¶ci

> W³±¶nie odebrali¶cie auto z salonu, macie zalany bak do pe³na. Przez
> pierwsze kilkadziesi±t (??) kilometrów podniecacie siê nowo¶ci±. Nowy
> silnik, nowe hamulce, nowa skrzynia biegów, etc. W pewneym momencie
> przychodzi refleksja: przecie¿ to nopwy silnik...

poczytaj instrukcje obs³ugi
a tam zapewne pisz±, aby przez pierwszy tysi±c km raczej oszczêdzaæ silnik
nie zamulaæ, ale i nie wkrêcaæ na zbyt wysokie obroty

Instrukcja nie jest alfa i omega jesli chodzi o samochod. Sa i tu rozne
kwiatki. Nie wiem kto producentom pisze te instrukcjie. Co do docierania to
pewnie tak bedzie napisane jak cytujesz i zreszta zgodne z prawda.
Jesli uzytkownik jest maniakiem nieuleczalnym co do docierania silnika to
moze po pierwszym tysiacu wymienic olej celem wywalenia z motoru miniopilkow
powstalych po ulozeniu sie motoru. Nie wierze ze takie opilki sie nie
pojawiaja. Sa one jednak teraz juz tak malutkie ze producenci zrezygnowali z
formy docierania i wymian olejow po pierwszym tysiacu. nie wierze im jednak
ze takich zjawisk calkiem nie ma.

43 Data: Grudzien 08 2006 21:10:53
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Akcent,

Friday, December 8, 2006, 5:55:28 PM, you wrote:

[...]

Zapewne w tytm wypadku, podobnie jak w zyciu, warto zachowaæ umiar
staraj±c siê po³±czyæ jedno z drugim. Raz na jaki¶ czas wkrêciæ na
6-7 krpm (mówimy o silniku iVTec, >150KM) ale podczas normalnej
jazdy zachowaæ umiar??

Przez pierwsze kilkaset km zachodzaæ zdecydowanie umiar (obroty w
zakresie 1/3 - 2/3 maksymalnych) i pilnie obserwowaæ wska¼niki i
poziomy p³ynów wszelakich. Je¶li wszystko jest ok i nie by³o
jakichkolwiek niepokoj±cych objawów - dawaæ trochê w palnik, trochê
pobawiæ siê w kapelusznika, trochê przegoniæ ile fabryka da³a albo i
wiêcej autostrad±. Moim zdaniem warto ogólnie poje¼dzic ostro ale
dopiero po tych pierwszych kilkuset km i upewnieniu siê, ¿e autku nic
nie dolega.

Choæby instrukcja tego nie nakazywa³a a mechanicy pukaliby siê w
g³owê, po przejechaniu 1-2 kkm koniecznie wymieniæ olej i filtr oleju.


--
Best regards,
 RoMan                           

44 Data: Grudzien 09 2006 00:50:29
Temat: Re: Jak "docierać" nowe auto?
Autor: JohnyK 

Dnia Fri, 8 Dec 2006 17:55:28 +0100
"Akcent"  napisa³(a):

W³Ä…Å›nie odebraliÅ›cie auto z salonu, macie zalany bak do pe³na. Przez
pierwsze kilkadziesiÄ…t (??) kilometrów podniecacie siÄ™ nowoÅ›ciÄ…. Nowy
silnik, nowe hamulce, nowa skrzynia biegów, etc. W pewneym momencie
przychodzi refleksja: przecie¿ to nopwy silnik...


Ja mo¿e jestem maniakiem w tym wzglęðzie, ale jak odebra³em nowe Clio
1.2 16V to pierwsze 2 tyÅ› nie przekracza³em 2750, po¼niej nie wiÄ™cej
3250 przez kolejne 3 kkm i wymiana oleju wraz z filrem na nowy. Byli
tacy co siÄ™ w g³owÄ™ pukali ale... autko ma prawie 400kkm  z czego
200kkm u mnie w 20 miesiÄ™cy i nic siÄ™ z³ego nie dzieje wiÄ™c...


JohnyK

45 Data: Grudzien 10 2006 09:15:45
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: Micha³ 


U¿ytkownik "Akcent"  napisa³ w wiadomo¶ci

W³±¶nie odebrali¶cie auto z salonu, macie zalany bak do pe³na. Przez
pierwsze kilkadziesi±t (??) kilometrów podniecacie siê nowo¶ci±. Nowy
silnik, nowe hamulce, nowa skrzynia biegów, etc. W pewneym momencie
przychodzi refleksja: przecie¿ to nopwy silnik...


A je¼dzij sobie spokojnie, spokojnie hamuj i ju¿ !!! Ca³kowite dotarcie tak
po 6000, wtedy samochodzik ¿wawiej je¼dzi i mniej pali. Bo samochód to nie
tylko silnik, a silnik to nie tylko cylindry i t³oki.

46 Data: Grudzien 10 2006 10:47:28
Temat: Re: Jak "docieraæ" nowe auto?
Autor: ¯ako 

Akcent napisa³(a):

W³±¶nie odebrali¶cie auto z salonu, macie zalany bak do pe³na. Przez pierwsze kilkadziesi±t (??) kilometrów podniecacie siê nowo¶ci±. Nowy silnik, nowe hamulce, nowa skrzynia biegów, etc. W pewneym momencie przychodzi refleksja: przecie¿ to nopwy silnik...

W instrukcjach rzeczywi¶cie podaj±, ¿eby przez pierwszy 1000-2000 km je¼dziæ delikatniej, ale...

Widzia³em kiedy¶ jak traktowane nowe auta, które przywieziono do dilera. Ho³owczyc by siê nie powstydzi³.

Wiem równie¿ jak je¼dzi siê autami podczas portowych prze³adunków. Co prawda akurat w tej materii poprawi³o siê znacznie - jedzie kolumna nowych aut, a z przodu i z ty³u pilotujê je busy, które odwo¿± potem ludzi.

Wcze¶niej w porcie nie jedno auto zawija³o siê na latarni, wzglêdnie innych elementach. Czê¶æ u¿ytkowników nowych aut nawet nie wie, ¿e ich auta, zakupione jako nowe u dilera, mia³y ju¿ ró¿ne przygody w transporcie.

--
Pozdrawiam
¯ako

"It's nice to be home" - Rubens Barrichello - Monza 2002
"The victories belong to all of us" - Michael Schumacher po zdobyciu 7 tytu³u Mistrza ¦wiata

Re: Jak "docierać" nowe auto?



Grupy dyskusyjne