Grupy dyskusyjne   »   Jak nie obci±żać zimnego silnika

Jak nie obci±żać zimnego silnika



1 Data: Pa?dziernik 28 2011 17:30:58
Temat: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Jako że robi siÄ™ coraz ciemniej i zimniej, a wyjazd mam prawie
prosto na drogę z ograniczeniem do 80. To nęka mnie taka rozterka:
Czy wyjeżdżajÄ…c na drogÄ™ lepiej jechać te 80 na pierwszym czy np
na 3 biegu i dlaczego? ObciÄ…żanie zimnego silnika nie jest dobre
i dotÄ…d zakładałem że wystarczy powoli krÄ™cić manetkÄ… że by było
dobrze. Niestety pojawiła siÄ™ w rozmowie kwestia obrotów dobrych
na czas rozgrzewania. I tu proszÄ™ o fachowe sugestie.
Powiedzmy że mamy 0,6 silnika, maks momentu jest ~10krpm, moc
jest gdzieĹ› tam dalej, na jedynce 80, to koło 9krpm. Zakładam że
poniżej tych 5krpm, czyli 3 bieg, obciÄ…żenie bÄ™dzie wiÄ™ksze.

Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

--
kakmaratgmaildotcom



2 Data: Pa?dziernik 28 2011 19:44:42
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: Tytus z domQ 

Siemka

*** "kakmar"
Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

Wyjsc 5 min wczesniej - odpalic moto przed zalozeniem kasku, rekawic etc...


--
         Tytus
żółta motorynka
malagutek RWD

3 Data: Pa?dziernik 28 2011 20:33:51
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 Tytus z domQ  napisał/a:

Siemka

*** "kakmar"
Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

Wyjsc 5 min wczesniej <ciach>

A jakieĹ› poważniejsze pomysły?

--
kakmaratgmaildotcom

4 Data: Pa?dziernik 28 2011 23:59:41
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: Wojtek 

kakmar wrote:

Dnia 28.10.2011 Tytus z domQ  napisał/a:
> Siemka
>
> *** "kakmar"
> Rozgrzewanie na postoju odpada, ¶pieszę się.
>
> Wyjsc 5 min wczesniej <ciach>
>
A jakie¶ poważniejsze pomysły?


Daj spokoj, bedziesz se tabelke z rozpiska na bak przyklejal? Napisali
juz, nie palowac na poczatku...

5 Data: Pa?dziernik 28 2011 19:49:09
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: doomin13 

Zajebisty dylemat :)))

pozdr,
doomin13
smc660
vtr1000f

6 Data: Pa?dziernik 28 2011 20:34:53
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 doomin13  napisał/a:

Zajebisty dylemat :)))

No ba, egzystencjonalny niemalże.

--
kakmaratgmaildotcom

7 Data: Pa?dziernik 28 2011 19:52:44
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: juhass 

W dniu 2011-10-28 19:30, kakmar pisze:

Jako że robi siÄ™ coraz ciemniej i zimniej, a wyjazd mam prawie
prosto na drogę z ograniczeniem do 80. To nęka mnie taka rozterka:
Czy wyjeżdżajÄ…c na drogÄ™ lepiej jechać te 80 na pierwszym czy np
na 3 biegu i dlaczego?

Najlepiej to bÄ™dzie jechać normalnie, a przed jazdÄ… zapalić moto, niech sobie popracuje, choćby te 30s- minutÄ™. PóĽniej spokojnie jechać zmieniajÄ…c biegi nie za wczeĹ›nie ani za póĽno, dać siÄ™ rozgrzać motocyklowi. Gdy temperatura płynu chłodniczego osiÄ…gnie te 70-90st, można Ĺ›mielej odkrÄ™cać, ale z pełnym pałowaniem dobrze poczekać jeszcze troszkÄ™, gdyż olej na ogół grzeje siÄ™ wolniej od płynu w chłodnicy.


--
Pozdrawiam:
juhass (vfr800)
gliwice

8 Data: Pa?dziernik 28 2011 20:42:24
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 juhass  napisał/a:


Najlepiej to będzie jechać normalnie, a przed jazdą zapalić moto, niech
sobie popracuje, choćby te 30s- minutÄ™. PóĽniej spokojnie jechać
zmieniajÄ…c biegi nie za wczeĹ›nie ani za póĽno,

No ale kiedy właĹ›nie zmieniać te biegi? Bo normalnie to, jakby tu,
no każdy jest trochÄ™ inaczej normalny. WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać
na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…żać?

--
kakmaratgmaildotcom

9 Data: Pa?dziernik 28 2011 17:59:44
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: Pete 

On 10/28/2011 3:42 PM, kakmar wrote:

No ale kiedy właĹ›nie zmieniać te biegi? Bo normalnie to, jakby tu,
no każdy jest trochÄ™ inaczej normalny. WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać
na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…żać?

Na wstecznym najlepiej te 80 jechac.

Zajrzyj do instrukcji - bedziesz wiedzial przy jakich predkosciach/obrotach zmieniac jesli naprawde to taki dylemat dla ciebie i sam nie potrafisz tego ocenic.

Pete

10 Data: Pa?dziernik 29 2011 02:44:39
Temat: Re: Jak nie obci±żać zimnego silnika
Autor: Wojtek 

Pete wrote:

On 10/28/2011 3:42 PM, kakmar wrote:
> No ale kiedy wła¶nie zmieniać te biegi? Bo normalnie to, jakby tu,
> no każdy jest trochę inaczej normalny. Więc maj±c te 80, mam jechać
> na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obci±żać?

Na wstecznym najlepiej te 80 jechac.

Zajrzyj do instrukcji - bedziesz wiedzial przy jakich
predkosciach/obrotach zmieniac jesli naprawde to taki dylemat dla ciebie
i sam nie potrafisz tego ocenic.

:)
--
Wojtek Sobociński
Raz na rowerze, raz na motorze :D

11 Data: Pa?dziernik 31 2011 22:38:01
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 Pete  napisał/a:


Na wstecznym najlepiej te 80 jechac.

Patrz mam jakiĹ› niedorobiony model, bez wstecznego.

Zajrzyj do instrukcji - bedziesz wiedzial przy jakich
predkosciach/obrotach zmieniac jesli naprawde to taki dylemat dla ciebie
i sam nie potrafisz tego ocenic.

W instrukcji nic konkretnego nie znalazłem, znaczy jest jak ustawić
zawieszenie itp. Nie ma niestety napisane przy jakich obrotach najlepiej
rozgrzewać silnik. Więc skoro wiesz, to podziel się proszę tą wiedzą
z mniej kumatym kolegÄ….

--
kakmaratgmaildotcoma

12 Data: Pa?dziernik 29 2011 01:55:14
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: marider 

W dniu 2011-10-28 22:42, kakmar pisze:

WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…żać?

Na 1ce az do odciecia, pi razy drzwi 170km/h i wiecej w nowoczesnych motocyklach i nie pekaj, panewka Ci sie nie obroci, chyba ze masz kawal sraki... ;)

Pzdr
--
marider
Wsciekla Rn22 + dodatki

13 Data: Pa?dziernik 29 2011 08:34:07
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: AZ 

On 2011-10-28, marider  wrote:


Na 1ce az do odciecia, pi razy drzwi 170km/h i wiecej w nowoczesnych
motocyklach i nie pekaj, panewka Ci sie nie obroci, chyba ze masz kawal
sraki... ;)

No i po co ten lans? W Kawasaki przynajmniej sie cylindry nie koncza po
50 kkm...

--
Artur
ZZR 1200

14 Data: Pa?dziernik 29 2011 16:30:26
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika [OT]
Autor: marider 

W dniu 2011-10-29 10:34, AZ pisze:

On 2011-10-28,   wrote:

Na 1ce az do odciecia, pi razy drzwi 170km/h i wiecej w nowoczesnych
motocyklach i nie pekaj, panewka Ci sie nie obroci, chyba ze masz kawal
sraki... ;)

No i po co ten lans? W Kawasaki przynajmniej sie cylindry nie koncza po
50 kkm...

Pokaz przyklad ;]

Pzdr
--
marider
Wsciekla Rn22 + dodatki

15 Data: Pa?dziernik 29 2011 20:55:52
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika [OT]
Autor: AZ 

On 2011-10-29, marider  wrote:


No i po co ten lans? W Kawasaki przynajmniej sie cylindry nie koncza po
50 kkm...

Pokaz przyklad ;]

OIDP to Piomay opisywal na grupie. Podpytaj. Jezeli pytasz o przyklad
Kawasaki to jest moje - 90 kkm i kompresja 90% tego co mowi serwisowka.

--
Artur
ZZR 1200

16 Data: Pa?dziernik 30 2011 15:39:40
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika [OT]
Autor: Tytus z domQ 

Siemka

*** "AZ"
Kawasaki to jest moje - 90 kkm i kompresja 90% tego co mowi serwisowka.

No - jak sie zsumuje wszystkie 3 co pracuja to tak wyjdzie...

--
         Tytus
żółta motorynka
malagutek RWD

17 Data: Pa?dziernik 30 2011 15:50:34
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika [OT]
Autor: Songoku 


No - jak sie zsumuje wszystkie 3 co pracuja to tak wyjdzie...


:)
--
_______
Songoku
2011 ZX10R ABS
Power is black

18 Data: Pa?dziernik 31 2011 22:20:42
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 marider  napisał/a:

W dniu 2011-10-28 22:42, kakmar pisze:
WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…żać?

Na 1ce az do odciecia, pi razy drzwi 170km/h i wiecej w nowoczesnych
motocyklach i nie pekaj, panewka Ci sie nie obroci, chyba ze masz kawal
sraki... ;)

Moje 0,6 motocykla tyle na 1 nie da rady. Ale słyszałem też że optymalnie
jest jeĽdzić miÄ™dzy obrotami maks momentu i mocy. Tylko że rondka w centrum
handlowym gdzie mi po drodze po bułki to doć małe sÄ… i co na to reszta
ruchu po mieĹ›cie i piesi, no bo że staruszki nie dadzÄ… rady to już wiem.

--
kakmaratgmaildotcom
;) - tak to dla ciÄ™żkokumatych

19 Data: Listopad 01 2011 08:46:28
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: Marcin N 

W dniu 2011-10-28 22:42, kakmar pisze:

Dnia 28.10.2011   napisał/a:

Najlepiej to będzie jechać normalnie, a przed jazdą zapalić moto, niech
sobie popracuje, choćby te 30s- minutÄ™. PóĽniej spokojnie jechać
zmieniajÄ…c biegi nie za wczeĹ›nie ani za póĽno,

No ale kiedy właĹ›nie zmieniać te biegi? Bo normalnie to, jakby tu,
no każdy jest trochÄ™ inaczej normalny. WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać
na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…żać?

WidzÄ™, że to nie żarty.
JeĽdzij miÄ™dzy 3-4 tys obrotów. Zapewne wiesz, jakie sÄ… minimalne nieszarpiÄ…ce obroty i nie schodĽ poniżej nich.

NieprawdÄ… jest, że w każdych warunkach optymalnie jest jeĽdzić miÄ™dzy maksymalnym momentem i mocÄ….

20 Data: Pa?dziernik 28 2011 20:11:12
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: Songoku 


Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

Ja tam wsiadam i jadÄ™ normalnie i raczej na prÄ™dkoć nie zwracam uwagi tylko na obroty. Zmieniam przy jakiĹ› 4-5 krpm (poczÄ…tek skali)

Tyle.

--
_______
Songoku
2011 ZX10R ABS
Power is black

21 Data: Pa?dziernik 31 2011 22:08:16
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 Songoku  napisał/a:


Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

Ja tam wsiadam i jadÄ™ normalnie i raczej na prÄ™dkoć nie zwracam uwagi
tylko na obroty. Zmieniam przy jakiĹ› 4-5 krpm (poczÄ…tek skali)

No i myĹ›lisz że to tak dobrze obciÄ…żać niedogrzany silnik wysokim biegiem
na tak małych obrotach? Tak tylko pytam.

--
kakmaratgmaildotcom

22 Data: Pa?dziernik 31 2011 23:49:45
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: Songoku 


No i myĹ›lisz że to tak dobrze obciÄ…żać niedogrzany silnik wysokim biegiem
na tak małych obrotach? Tak tylko pytam.


MyĹ›lÄ™, że na pewno nie jest dobrze pałować pod 10 krpm jak olej jeszcze nie dogrzany i właĹ›ciwoĹ›ci nie trzyma. Poza tym imo niedogrzanie silnika to kwestia raczej smarowania a nie zimnego tłoka, wału i gładzi cylindrowej. A jeĹ›li smarowanie to należy mniej silnik obracać, żeby nie zerwać filmu olejowego. Nie jestem mechanikiem, tak na chłopski rozum kminiÄ™...

--
_______
Songoku
2011 ZX10R ABS
Power is black

23 Data: Listopad 01 2011 00:45:35
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 31.10.2011 Songoku  napisał/a:


No i myĹ›lisz że to tak dobrze obciÄ…żać niedogrzany silnik wysokim biegiem
na tak małych obrotach? Tak tylko pytam.


MyĹ›lÄ™, że na pewno nie jest dobrze pałować pod 10 krpm jak olej jeszcze
nie dogrzany i właĹ›ciwoĹ›ci nie trzyma. Poza tym imo niedogrzanie silnika
to kwestia raczej smarowania a nie zimnego tłoka, wału i gładzi
cylindrowej. A jeĹ›li smarowanie to należy mniej silnik obracać, żeby nie
zerwać filmu olejowego. Nie jestem mechanikiem, tak na chłopski rozum
kminiÄ™...

WłaĹ›nie to jest kwintesencjÄ… mojego dylematu ;). Masz niższe obroty
i wiÄ™kszÄ… pracÄ™ ze wzglÄ™du na przełożenie którÄ… musi wykonać nierozgrzany
silnik. Albo wysokie obroty, większe ciśnienie oleju i mniejszą pracę do
wykonania aby utrzymać te 80. Dodatkowo szybciej siÄ™ rozgrzeje na wyższych
obrotach. Więc jak lepiej?

--
kakmaratgmaildotcom

24 Data: Listopad 01 2011 10:22:23
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: Songoku 

WłaĹ›nie to jest kwintesencjÄ… mojego dylematu ;). Masz niższe obroty
i wiÄ™kszÄ… pracÄ™ ze wzglÄ™du na przełożenie którÄ… musi wykonać nierozgrzany
silnik. Albo wysokie obroty, większe ciśnienie oleju i mniejszą pracę do
wykonania aby utrzymać te 80. Dodatkowo szybciej siÄ™ rozgrzeje na wyższych
obrotach. Więc jak lepiej?


JakÄ… wiÄ™kszÄ… pracÄ™? Czy Ci tłoki trzeszczÄ… na niski obrotach? Chyba nie, jest niebezpieczeĹ„stwo, że panwewki siÄ™ obrócÄ… - też nie. wiÄ™c imo obciÄ…żeniu nic do tego. Co do ciĹ›nienia oleju to siÄ™ nie wypowiadam bo nie wiem kiedy pompa ma najwiÄ™kszÄ… sprawnoć. Może jest jak z turbinÄ… - wstaje przy okreĹ›lonych obrotach a póĽniej pompuje już stałe doładowanie - nie wiem.

Nigdy nie spotkałem siÄ™ z twierdzeniem, że zimny silnik ma lżej jak siÄ™ go wyżej krÄ™ci...Z tym szybkim rozgrzewaniem to równie dobrze możesz odkrÄ™cić manetkÄ™ na maxa przez 1 min przed jazdÄ… - silnik siÄ™ ogrzeje szybciej - pytanie jak długo pożyje przy takim traktowaniu?

Wszyscy jak jeden mÄ…ż mówiÄ… Ci, że mniejsze obroty na zimnym silniku to zdrowie silnika. Zrobisz jak zechcesz...

--
_______
Songoku
2011 ZX10R ABS
Power is black

25 Data: Pa?dziernik 30 2011 04:43:33
Temat: Re: Jak nie obci±żać zimnego silnika
Autor: Ryback 

On 28 PaĽ, 18:30, kakmar  wrote:

Jako że robi się coraz ciemniej i zimniej, a wyjazd mam prawie
prosto na drogę z ograniczeniem do 80. To nęka mnie taka rozterka:
Czy wyjeżdżaj±c na drogę lepiej jechać te 80 na pierwszym czy np
na 3 biegu i dlaczego? Obci±żanie zimnego silnika nie jest dobre
i dot±d zakładałem że wystarczy powoli kręcić manetk± że by było
dobrze. Niestety pojawiła się w rozmowie kwestia obrotów dobrych
na czas rozgrzewania. I tu proszę o fachowe sugestie.
Powiedzmy że mamy 0,6 silnika, maks momentu jest ~10krpm, moc
jest gdzie¶ tam dalej, na jedynce 80, to koło 9krpm. Zakładam że
poniżej tych 5krpm, czyli 3 bieg, obci±żenie będzie większe.

Rozgrzewanie na postoju odpada, ¶pieszę się.

--
kakmaratgmaildotcom

Widzisz bo jakby¶ sobie sprawił dużego bandyte olejeka to by¶ tego
dylematu nie miał i przed wyjazdem musiałby¶ go dobrze rozgrzać - bez
rozgrzania nie ruszy nawet z miejsca :P a je¶li pojechał to oznacza ni
mniej nie więcej, że się już ogrzał i można ¶miało pałować ;)

dla sceptyków: mi jest z nim dobrze!

26 Data: Pa?dziernik 30 2011 13:14:31
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: Kuczu 

W dniu 2011-10-30 12:43, Ryback pisze:

Widzisz bo jakbyĹ› sobie sprawił dużego bandyte olejeka to byĹ› tego
dylematu nie miał i przed wyjazdem musiałbyĹ› go dobrze rozgrzać - bez
rozgrzania nie ruszy nawet z miejsca :P

Znaczy masz popsuty motocykl. Wszystkie olejaki ktorymi jezdzilem nie mialy tego problemu.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

27 Data: Pa?dziernik 30 2011 21:10:11
Temat: Re: Jak nie obci±żać zimnego silnika
Autor: Sir Piernik 

Ryback pisze:
....>8

Widzisz bo jakby¶ sobie sprawił dużego bandyte olejeka to by¶ tego
dylematu nie miał i przed wyjazdem musiałby¶ go dobrze rozgrzać...

Oj tam, oj tam. Na ssaniu daje rade. Ale jak na dlugiej prostej wylaczysz ssanie to faktycznie, jak zapomnisz wlaczyc ponownie na swiatlach to potem obciach! Silnik gasnie gdy probujesz ruszyc :)
Albo na tej prostej sprobujesz nieopatrznie cos wyprzedzic.... Brrr!!

Pozdrawiam
Sir Piernik
  Betvelwe

28 Data: Pa?dziernik 31 2011 22:06:06
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 30.10.2011 Ryback  napisał/a:


Widzisz bo jakbyĹ› sobie sprawił dużego bandyte olejeka to byĹ› tego
dylematu nie miał i przed wyjazdem musiałbyĹ› go dobrze rozgrzać - bez
rozgrzania nie ruszy nawet z miejsca :P a jeĹ›li pojechał to oznacza ni
mniej nie wiÄ™cej, że siÄ™ już ogrzał i można Ĺ›miało pałować ;)

dla sceptyków: mi jest z nim dobrze!
 
Miałem motóry z wajchÄ… ssania, w tym chłodzony wiatrem, ale żaden aż
tak siÄ™ nie zachowywał. CieszÄ™ siÄ™ że Ci siÄ™ podoba. Niestety jak dla
mnie to słaby sprzÄ™t, na niedzielne wycieczki raczej nie jeżdżÄ™,
a wizja codziennego pchania takiego kloca zanim siÄ™ rozgrzeje nijak
do mnie nie przemawia. Czekać tym bardziej nie mogę.

--
kakmaratgmaildotcom

29 Data: Pa?dziernik 31 2011 16:47:21
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: wide open 

On 10/28/2011 10:30 AM, kakmar wrote:


Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.


Kilka faktow:

- 80-90% zuzycia silnika nastepuje podczas zminego startu
- 10-15 sekund od czasu startu silnika, zajmuje wytworzenie odpowiedniego cisnienie oleju
- moje pierwsze moto, kilofazer, palowalem na zimno przez pare lat, mam teraz 80kkm+ i bierze mi olej dosc konkretnie (choc kompresja jest w miare ok). Dla porownania, znam osobe, ktora na taki samym egzemplarzu ma juz pona 320kkm i wszytko jest okay.


Najlepiej sprawdz na jakims supersporcie z termometrem silnika, i po prostu zobacz, ile czasu zajmuje rozgrzanie silnika to  temperatury operacyjnej. To otwiera oczy.

Pozr,
A.

30 Data: Listopad 01 2011 00:39:32
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 31.10.2011 wide open  napisał/a:

On 10/28/2011 10:30 AM, kakmar wrote:

Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.


Kilka faktow:

- 80-90% zuzycia silnika nastepuje podczas zminego startu
- 10-15 sekund od czasu startu silnika, zajmuje wytworzenie
odpowiedniego cisnienie oleju

OK, i tyle czekam zanim ruszÄ™.

- moje pierwsze moto, kilofazer, palowalem na zimno przez pare lat, mam
teraz 80kkm+ i bierze mi olej dosc konkretnie (choc kompresja jest w
miare ok). Dla porownania, znam osobe, ktora na taki samym egzemplarzu
ma juz pona 320kkm i wszytko jest okay.

No nie pałujÄ™ na zimno, chodzi mi o praktycznÄ… obserwacjÄ™, silnik na
wysokich obrotach i niskim biegu wydaje siÄ™ być mniej obciÄ…żony niż
na niskich obrotach i wyższym biegu. I tego dotyczy poważna czÄ™ć
pierwotnego pytania.

Najlepiej sprawdz na jakims supersporcie z termometrem silnika, i po
prostu zobacz, ile czasu zajmuje rozgrzanie silnika to  temperatury
operacyjnej. To otwiera oczy.

Mam na wyĹ›wietlaczu temperaturÄ™ płynu, dodatkowe mierzenie temperatury
oleju wydaje siÄ™ być lekkÄ… przesadÄ…. StÄ…d pytanie, czy nie lepiej dopóki
silnik siÄ™ nie rozgrzeje utrzymywać wyższe obroty na niższym biegu aby
zmniejszyć obciÄ…żenie silnika i przyĹ›pieszyć osiÄ…gniÄ™cie optymalnej
temperatury? Bo jednak każde przyĹ›pieszenie na niższych obrotach bardziej
obciÄ…ży silnik.

--
kakmaratgmaildotcom

31 Data: Listopad 01 2011 08:52:12
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: Marcin N 

W dniu 2011-11-01 01:39, kakmar pisze:

Mam na wyĹ›wietlaczu temperaturÄ™ płynu, dodatkowe mierzenie temperatury
oleju wydaje siÄ™ być lekkÄ… przesadÄ…. StÄ…d pytanie, czy nie lepiej dopóki
silnik siÄ™ nie rozgrzeje utrzymywać wyższe obroty na niższym biegu aby
zmniejszyć obciÄ…żenie silnika i przyĹ›pieszyć osiÄ…gniÄ™cie optymalnej
temperatury? Bo jednak każde przyĹ›pieszenie na niższych obrotach bardziej
obciÄ…ży silnik.

Co Ty tak z tym obciÄ…żeniem?
ObciÄ…żenie nie zależy od obrotów, ale od tego, do jakiej pracy zmuszasz silnik. Ĺ»eby SAMOCHĂ“D jechał jednostajnie z prÄ™dkoĹ›ciÄ… 70 km/h potrzebna jest moc zaledwie około 11 KM. Nie chcesz obciÄ…żać zimnego silnika - nie odkrÄ™caj gwałtownie gazu i nie próbuj dynamicznie przyspieszyć.

32 Data: Listopad 01 2011 09:34:20
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: TaDzik 

W dniu 01-11-2011 01:39, kakmar pisze:

No nie pałujÄ™ na zimno, chodzi mi o praktycznÄ… obserwacjÄ™, silnik na
wysokich obrotach i niskim biegu wydaje siÄ™ być mniej obciÄ…żony niż
na niskich obrotach i wyższym biegu. I tego dotyczy poważna czÄ™ć
pierwotnego pytania.

JeĹ›li silnik jest zimny to 'obciÄ…żeniem' dla niego sÄ… wysokie obroty. OczywiĹ›cie zbyt niskie też nie służÄ… zarówno zimnemu jak i rozgrzanemu silnikowi. Ja rozpoczynajÄ…c jazdÄ™ utrzymujÄ™ najmniejsze ale równomierne obroty silnika (bez szarpania) i mam nadziejÄ™, że w ten sposób najmniejszÄ… krzywdÄ™ mu robiÄ™ :)
Potwierdzi ktoĹ›? Zaprzeczy?

--
Pozdro
TaDzik

33 Data: Listopad 01 2011 22:07:11
Temat: Re: Jak nie obciÄ…żać zimnego silnika
Autor: wide open 

On 10/31/2011 05:39 PM, kakmar wrote:

- moje pierwsze moto, kilofazer, palowalem na zimno przez pare lat, mam
teraz 80kkm+ i bierze mi olej dosc konkretnie (choc kompresja jest w
miare ok). Dla porownania, znam osobe, ktora na taki samym egzemplarzu
ma juz pona 320kkm i wszytko jest okay.

No nie pałujÄ™ na zimno, chodzi mi o praktycznÄ… obserwacjÄ™, silnik na
wysokich obrotach i niskim biegu wydaje siÄ™ być mniej obciÄ…żony niż
na niskich obrotach i wyższym biegu. I tego dotyczy poważna czÄ™ć
pierwotnego pytania.

Ja tez chcialem Ci posluzyc praktyczna oberwacja, A mianowicie, ze silnik palowany na wysokich obrotach na zimno bierze mi olej po 80kkm kiedy taki sam po 300kkm dziala sobie zupelnie okay.

Pozdr,
A.

Re: Jak nie obci±żać zimnego silnika



Grupy dyskusyjne