Grupy dyskusyjne   »   Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³odniczego.

Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³odniczego.





4 Data: Sierpien 07 2009 18:01:12
Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³odniczego.
Autor: WIHEDCNF 


U¿ytkownik "Jackare"

Je¿eli p³ynu bêdzie zbyt du¿o to w wyniku rozszerzalno¶ci wyleje siê ze zbiorniczka wyrównawczego bo zbiorniczek wyrównawczy to uk³ad otwarty i co bêdzie ?

otwarty, to mo¿e by³ kiedy¶ w centralnym ogrzewaniu w domach na wsi ;-)

w uk³adzie ch³odzenia wystêpuje NADCI¦NIENIE, miêdzy innymi dlatego, aby podwy¿szyæ temperaturê wrzenia cieczy

5 Data: Sierpien 07 2009 21:36:01
Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³ odniczego.
Autor: Kocureq 

WIHEDCNF pisze:

w uk³adzie ch³odzenia wystÄ™puje NADCIÅšNIENIE, miÄ™dzy innymi dlatego, aby podwy¿szyć temperaturÄ™ wrzenia cieczy

W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy jest poza uk³adem ciÅ›nieniowym...

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=
      /   | [   GG# 1365999 ICQ# 31547220   ] |   \
(___(|_|_| [             ] |_|_|)___)

6 Data: Sierpien 07 2009 22:32:39
Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³odniczego.
Autor: WIHEDCNF 


U¿ytkownik "Kocureq"


w uk³adzie ch³odzenia wystÄ™puje NADCIÅšNIENIE, miÄ™dzy innymi dlatego, aby podwy¿szyć temperaturÄ™ wrzenia cieczy

W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy jest poza uk³adem ciÅ›nieniowym...

Przyznam, ze nie spotka³em siÄ™ z takim rozwiÄ…zaniem - mo¿esz coÅ› bli¿ej?

Pozdrawiam

7 Data: Sierpien 07 2009 23:49:59
Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³odniczego.
Autor: Wmak 

W wielu amerykañskich i japoñskich autach bywa stosowany bezci¶nieniowy
zbiorniczek wyrównawczy.
Na naszym rynku taki uk³ad ma np. Kia Ceed.

W uk³adach ci¶nieniowych (np. pojazdy Daewoo) p³yn kr±¿y przez zbiorniczek
(ze szczelnym korkiem z zaworkami ci¶nieniowymi) - z góry siê nalewa, z do³u
zasysa.
Po nagrzaniu uk³adu i przekroczeniu granicznego ci¶nienia zaworka na
zewn±trz wydostaje siê powietrze i pary p³ynu.
Przy stygniêciu drugi zaworek w tym samym korku, o znacznie ci¶nieniu
otwarcia wpuszcza do zbiorniczka powietrze.

Bezci¶nieniowy zbiorniczek zakryty jest pokrywk± zabezpieczaj±c± tylko przed
wychlapywaniem p³ynu, czasem pokrywka mocniej siê trzyma ale (chyba) zawsze
dodatkowo jest rurka przelewowa wyprowadzona z górnej czê¶ci zbiorniczka pod
podwozie - na wypadek zagotowania p³ynu przy awarii uk³adu ch³odzenia.
Zaworki ci¶nieniowe s± pod solidnym metalowym korkiem umieszczonym na samej
ch³odnicy albo na rurze ³±cz±cej g³owicê z termostatem i ch³odnic±.
Korek ma t³oczek (z uszczelnieniem na obwodzie), na sprê¿ynie, wchodz±cy na
ok 2 cm, do przewê¿enia, "szyjki" gniazda na którym korek jest zamykany.
W tym gnie¼dzie, powy¿ej t³oczka a poni¿ej zewnêtrznego uszczelnienia korka
jest króciec do rurki prowadz±cej do najni¿szej czê¶ci zbiorniczka
wyrównawczego.
Gdy po rozgrzaniu silnika p³yn ch³odz±cy zwiêksza swoj± objêto¶æ, wzrasta
ci¶nienie w uk³adzie, w/w t³oczek jest unoszony i p³yn jest wypychany do
zbiorniczka.
Gdy silnik i ch³odnica stygn±, p³yn siê kurczy, w uk³adzie wystêpuje
podci¶nienie i poprzez dodatkowy zaworek w t³oczku (o przeciwnym kierunku
przepuszczania i niskim ci¶nieniu otwarcia) p³yn ze zbiorniczka jest
zasysany do ch³odnicy i bloku silnika, t± sam± rurk± od spodu zbiorniczka.
W zbiorniczku, dziêki lu¼nemu korkowi i otwartej rurce przelewowej nigdy nie
ma nad- ani pod-ci¶nienia.
P.S.
Opis mo¿e d³ugi, ale rysunku nie znalaz³em.
Wmak





--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

8 Data: Sierpien 08 2009 06:07:18
Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³ odniczego.
Autor: Kocureq 

  Wmak pisze:

BezciÅ›nieniowy zbiorniczek zakryty jest pokrywkÄ… zabezpieczajÄ…cÄ… tylko przed wychlapywaniem p³ynu, czasem pokrywka mocniej siÄ™ trzyma ale (chyba) zawsze dodatkowo jest rurka przelewowa wyprowadzona z górnej części zbiorniczka pod podwozie - na wypadek zagotowania p³ynu przy awarii uk³adu ch³odzenia.

Nie zawsze, Mazda MX-6 nie mia³a.

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=
      /   | [   GG# 1365999 ICQ# 31547220   ] |   \
(___(|_|_| [             ] |_|_|)___)

9 Data: Sierpien 07 2009 23:17:20
Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³ odniczego.
Autor: Kocureq 

WIHEDCNF pisze:

W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy jest poza uk³adem ciÅ›nieniowym...

Przyznam, ze nie spotka³em siÄ™ z takim rozwiÄ…zaniem - mo¿esz coÅ› bli¿ej?

Ja osobiÅ›cie widzia³em w Mazdach z lat 90. Na ch³odnicy jest korek ciÅ›nieniowy, który w zale¿noÅ›ci od ciÅ›nienia upuszcza bÄ…d¼ zasysa p³yn ze zbiorniczka, który znajduje siÄ™ obok ko³a, opuszczony w dó³, pod akumulatorem.

Na górze wystaje tylko "szyjka" z plastikowym bagnetem do sprawdzania poziomu - z racji braku nadciÅ›nienia mo¿na podczas pracy dolewać tam p³ynu bÄ…d¼ sprawdzać stan :)

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=
      /   | [   GG# 1365999 ICQ# 31547220   ] |   \
(___(|_|_| [             ] |_|_|)___)

12 Data: Sierpien 07 2009 12:15:57
Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³odniczego.
Autor: Jakub Witkowski 

krzysiek82 pisze:

Witajcie
Gdy silnik jest zimny np po nocnym postoju poziom p³ynu jest minimalnie poni¿ej minimum, gdy sie rozgrzeje wychodzi trochê powy¿ej max.
Zawsze sprawdza³em poziom p³ynu na zimno i wtedy ewentualne braki uzupe³nia³em. W aso jednak twierdz±, ¿e je¶li na gor±cym silniku bêdzie powy¿ej max to trzeba wybraæ tyle ¿eby by³o pomiêdzy min i max. Jak to jest. Przecie¿ wtedy na zimnym poka¿e sporo poni¿ej minimum. Pacjent to kropek 1.9JTD. Wycieków brak bo na 60ty¶ przejechane nic nie dolewa³em w ostatnim czasie.

Moim zdaniem sama rozszerzalno¶æ cieplna p³ynu nie usprawiedliwia
a¿ takich wahañ, i poszuka³bym czy nie jest jednak zapowietrzony,
co wcale niekoniecznie musi siê objawiaæ np. przegrzaniem.
Za to niestety gaz rozszerza siê znacznie chêtniej ni¿ p³yn
i st±d wiêksze ró¿nice zimno-ciep³o.

No chyba, ¿e do tego silnika wchodzi stosunkowo du¿o p³ynu, kreski
min i max za¶ umieszczono do¶æ blisko siebie. Je¶li powy¿ej max
jest jeszcze du¿o miejsca - wtedy bym siê w ogóle nie przejmowa³
utrzymywa³ w³a¶ciwy poziom na zimnym (zreszt± zobacz w instrukcji...)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

13 Data: Sierpien 07 2009 13:21:32
Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³odniczego.
Autor: krzysiek82 

Jakub Witkowski pisze:

No chyba, ¿e do tego silnika wchodzi stosunkowo du¿o p³ynu, kreski
min i max za¶ umieszczono do¶æ blisko siebie. Je¶li powy¿ej max
jest jeszcze du¿o miejsca - wtedy bym siê w ogóle nie przejmowa³
utrzymywa³ w³a¶ciwy poziom na zimnym (zreszt± zobacz w instrukcji...)


Ksi±¿kê kupi³em, poczyta³em, po¿yczy³em i teraz nie pamiêtam komu ;D

--
krzysiek82

Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu p³ynu ch³odniczego.



Grupy dyskusyjne