Grupy dyskusyjne   »   Jak wyciągnąć sworzeń?

Jak wyciągnąć sworzeń?



1 Data: Maj 14 2011 21:07:13
Temat: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: Tomasz Pyra 

Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia zwrotnicy z wahacza?

Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz, młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie udało.

Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie wychodzi.

Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.



2 Data: Maj 14 2011 21:33:46
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: scob 

W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:

Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
zwrotnicy z wahacza?

Swoją drogą ciekawa konstrukcja - we wszystkich samochodach, które robiłem, to sworzeń wahacza właził w zwrotnicę, nie odwrotnie :D

Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
udało.
Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

bo za dużo tych przekładni. Narzędzie markowe, ale nie przemyślane.
Pozbądź się kolejnych 5 dych, i kup w norauto albo innym selgrosie dwa inne sciągacze: z jedną osią,i bez - taki widelec (podobny do tego w twoim sciągaczu) o coraz większej grubości. Wtykasz takiego między sworzeń i a zwrotnicę i działasz impulsatorem kinetycznym (czyli napierdalasz młotem). Zresztą swojego tez powinieneś z młotem używać: naprężasz i napierniczasz - na zmianę..

Przedtem jednak odczyć naokoło szczotką i sprawdź, czy wyciągnąłeś przetyczkę / śrubę wchodzącą w wyżlobienie sworznia i zabezpieczającą go przed wypadnieciem w przypadku odkręcenia właściwej nakrętki (bo może być takowa :)

3 Data: Maj 14 2011 22:12:28
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: Tomasz Pyra 

W dniu 2011-05-14 21:33, scob pisze:

W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:
Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
zwrotnicy z wahacza?

Swoją drogą ciekawa konstrukcja - we wszystkich samochodach, które
robiłem, to sworzeń wahacza właził w zwrotnicę, nie odwrotnie :D

No takie coś wymyślili.
Łatwiej wyjąć sam wahacz, bo w takim Cinquecento gdzie było odwrotnie żeby ściągaczem wyjąć sworzeń, chyba trzeba było najpierw wyjąć półoś.


Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
udało.
Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

bo za dużo tych przekładni. Narzędzie markowe, ale nie przemyślane.

Jest całkiem niezłe - przykłada naprawdę ogromną siłÄ™.

Pozbądź się kolejnych 5 dych, i kup w norauto albo innym selgrosie dwa
inne sciągacze: z jedną osią,i bez - taki widelec (podobny do tego w
twoim sciągaczu) o coraz większej grubości.

Takie to ja miałem wcześniej i połamałem je na tym sworzniu...

Ten co teraz mam, siłÄ™ nacisku ma chyba dużo wyższą niż ta przy której tamte się łamały. Ile taka śruba 10,9 powinna wytrzymać na ścinanie?

Zresztą swojego tez powinieneś z młotem używać:
naprężasz i napierniczasz - na zmianę..

Tak robiłem.

Przedtem jednak odczyć naokoło szczotką i sprawdź, czy wyciągnąłeś
przetyczkę / śrubę wchodzącą w wyżlobienie sworznia i zabezpieczającą go
przed wypadnieciem w przypadku odkręcenia właściwej nakrętki (bo może
być takowa :)

Tak to wygląda:
http://img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg

4 Data: Maj 14 2011 23:15:51
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Tomasz Pyra pisze tak:

Tak to wygląda:
http://img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg

hmm rozciąć fleksą jarzmo i zruszyć szwedem za kulę jak śrubę
no chyba nie ukręci się co? ;)



--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87
    vw passat B5 1.6 '98

5 Data: Maj 15 2011 00:30:28
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: scob 

W dniu 2011-05-14 22:12, Tomasz Pyra pisze:

> Tak to wygląda:
> http://img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg

dopiero jak wysłałem odpowiedź, to przeczytałem kto napisał posta ;-)

I teraz tok rozumowania mam taki: pomyślał se "pan mechanik-fachowiec" : "Jak się ten Pyra ściga w rajdach, to żeby dobrze trzymało, wpierdzielimy mu kleju do gwintów Loctite'a - żeby trzymało.."

Sam w a90 kleiłem takim dużÄ… śrubę wał/koło pasowe/wieloklin..
To se pane - może nie udać zdemontować bez zniszczenia elementów..
Ze swojej - jakiejś tam - grzebulcowo/amatorsko/warsztatowej praktyki tylko napiszę: wyjęcie z samochodu czasem pozwala lepiej dojć, mocniej zadziałać..
Mi się po 3 latach on klej udało "rozkleic" dopiero dopiero po demontażu wału ;)


Ja bym chyba wyjął wahacz i zwrotnicę, wahacz podparł, rozgrzał gniazdo wahacza do czerowności, napierzielał młotem w gwint śruby.. a potem i tak wymienił rozhartowany i zgięty wahacz :P
A może sworzeń da się od zwrotnicy odkręcić i wymienić razem w wahaczem? Czasem czas (masłem masło) stracony na zabawę z gratami nie jest wart tych 2-3 (czy jednej - za używkę) stów..?

6 Data: Maj 15 2011 01:58:23
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: Tomasz Pyra 

W dniu 2011-05-15 00:30, scob pisze:

W dniu 2011-05-14 22:12, Tomasz Pyra pisze:

 > Tak to wygląda:
 > http://img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg

dopiero jak wysłałem odpowiedź, to przeczytałem kto napisał posta ;-)

I teraz tok rozumowania mam taki: pomyślał se "pan mechanik-fachowiec" :
"Jak się ten Pyra ściga w rajdach, to żeby dobrze trzymało,
wpierdzielimy mu kleju do gwintów Loctite'a - żeby trzymało.."

To jeszcze za poprzedniego właściciela było składane.
Tyle że poprzednik serwisował się u jakiś takich rzeźników, że wszystko co ruszali w samochodzie podokręcane było "rurą" i to długą.

Zapewne ten sworzeń przy dokręcaniu też był dokręcany tak długo jak dokręcający miał siłÄ™, to i się osadziło "skutecznie".

Powoli to przywracam do normy, ale ciężko idzie. Dziś odkręcałem tarcze hamulcowe za pomocą wiertarki. Wcześniej kolumny rozbierałem za pomocą spawarki. Ciekawe za pomocą czego wyjmę ten sworzeń ;)

Sam w a90 kleiłem takim dużÄ… śrubę wał/koło pasowe/wieloklin..
To se pane - może nie udać zdemontować bez zniszczenia elementów..

To ja wiem, ale chciałbym na straty spisać tylko sworzeń.
Bo wahacz czy zwrotnica trochę droga.


Ja bym chyba wyjął wahacz i zwrotnicę, wahacz podparł, rozgrzał gniazdo
wahacza do czerowności, napierzielał młotem w gwint śruby.. a potem i
tak wymienił rozhartowany i zgięty wahacz :P

Jak wyjmę, to odetnę ten sworzeń i będę mógł go włożyć w 10t prasę.
Mogę go wtedy też przez środek przewiercić tak żeby na dole miał cienką ściankę.


A może sworzeń da się od zwrotnicy odkręcić i wymienić razem w wahaczem?
Czasem czas (masłem masło) stracony na zabawę z gratami nie jest wart
tych 2-3 (czy jednej - za używkę) stów..?

To też nie jest takie proste.

Bo nówka wahacz wg. cennika ASO to 750zł (niech się uda za 600zł - i tak drogo).

Z używkami nie jest już tak prosto, bo wg. katalogów Hondy wahacz do Type-R jest inny.
A na Allegro sprzedawcy już nie rozróżniają i sprzedają jeden wahacz do wszystkich wersji.
Na forach można znaleźÄ‡ informacje od "są identyczne", do "są różne" ;)

Zamienniki (i tak niewiele tańsze) to, jak znam życie, należy przynajmniej stosować parami - w zależności od silnika OEM ma 3 rodzaje wahaczy, Jakoparts ma 2 rodzaje, a Moog ma jeden do wszystkich...
A czymś się one jednak pewnie różnią - może tylko twardością tulei, pół biedy jak jakimś mocowaniem staba, ale gorzej jak nieco wymiarem (żeby inną geometrię dostać).

Zwrotnica podobnie - też miały być wymienne, kolega do Type-R kupił taką "zwykłÄ…" i coś tam jednak się okazało inne i to chyba dopiero na geometrii.

7 Data: Maj 15 2011 14:24:25
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: wowa 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości


Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie wychodzi.

A w co walisz młotem? Zawsze pomagało wstępne naprężenie jakimś ściągaczem lub brechą, mocno przycisnąć duży młot do obudowy sworznia i jedno solidne uderzenie z drugiej strony obudowy. Sworzeń wyskakuje jak czopek :) Dwie osoby raczej konieczne.
Wojtek

--
sygnaturka oczekuje na natchnienie :)

8 Data: Maj 18 2011 10:59:16
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik 

On 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra wrote:

Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
zwrotnicy z wahacza?

Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
udało.

Z tego co widziałem, to odpowiednie uderzenie młotkiem jest skuteczne.... ale musi być mocne na tyle aby na moment odkształcić otwór i wypchnąć sworzeń.

Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
wychodzi.

Jeśli sworzeń na straty, to może spróbój widelcem (wbijany młotkiem)

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

9 Data: Maj 18 2011 11:28:23
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: Nex@pl 

W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:

Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
zwrotnicy z wahacza?

Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
udało.

Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
wychodzi.

Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

A uzywałeś ściągacza dwu, albo trzy ramiennego...?

Cos jak to, http://allegro.pl/hit-sciagacz-2-raminenny-100mm-4-tanio-i1598490900.html

10 Data: Maj 19 2011 01:17:34
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: Tomasz Pyra 

W dniu 2011-05-18 11:28, Nex@pl pisze:

W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:
Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
zwrotnicy z wahacza?

Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
udało.

Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
wychodzi.

Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

A uzywałeś ściągacza dwu, albo trzy ramiennego...?

Tak, podobny połamałem jako pierwszy ;)

Zagadkę rozwiązałem w taki sposób, że wymontowałem z auta zwrotnicę razem z wahaczem. Szlifierką kątową przeciąłem sworzeń, a potem wahacz włożyłem w prasę 12t i tam już go wypchnąłem.
Siedział po prostu bardzo mocno.

Sworzeń mam już nowy i ogólnie przednie zawieszenie całe zrobione już docelowo :)

11 Data: Maj 18 2011 15:29:50
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: Sebastian Sawicki 

On 14.05.2011 21:07, Tomasz Pyra wrote:

Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
zwrotnicy z wahacza?

Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
udało.

Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
wychodzi.

Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

tylko 'widelcem' w takim razie, czasami trzeba dobrac podkladki jezeli wchodzi za gleboko.
i walic mlotem 2kg, lzejsze moga sie rozklepywac.
Musi puscic.
S

12 Data: Maj 19 2011 23:22:51
Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Sat, 14 May 2011 21:07:13 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
zwrotnicy z wahacza?

Użyć ściągacza do sworzni?


Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
udało.

A rozwiercić sworzeń?
Oraz naprawdę duży młot i porządne uderzenie w ucho powinno dac radę.


--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Re: Jak wyciągnąć sworzeń?



Grupy dyskusyjne