Kłopot z panoram± poziom±
1 | Data: Pa?dziernik 21 2014 10:22:32 |
Temat: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | |
Autor: Marek | Witam, 2 |
Data: Pa?dziernik 21 2014 03:57:51 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: XX YY | (oczywi¶cie na nowo NPP trzeba
oczywiscie , ze nie i wszystko robisz zle , jak wynika z opisu. nie bardzo rozumiesz sens punktu nodalnego. 3 |
Data: Pa?dziernik 21 2014 06:19:54 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: XX YY |
oczywiscie , ze nie trzeba. wszystko robisz zle , jak wynika z opisu. nie bardzo rozumiesz sens punktu nodalnego. 4 |
Data: Pa?dziernik 21 2014 16:42:06 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Sylwester Zarębski | Dnia Tue, 21 Oct 2014 10:22:32 +0200, Marek napisał(a): A może przy 24mm nie da się po prostu robić panoram obejmuj±cych bliskie NajwyraĽniej nie ustawiłe¶ ¶rodka układu dokładnie w punkcie NPP - każdy obiektyw ma go w innym miejscu i może być zależny od bież±cej ogniskowej. Wystarczy drobne przesunięcie i już wychodzi paralaksa, która uniemożliwia złożenie. -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek 5 |
Data: Pa?dziernik 21 2014 22:00:48 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Marek | W dniu 2014-10-21 o 16:42, Sylwester Zarębski pisze: NajwyraĽniej nie ustawiłe¶ ¶rodka układu dokładnie w punkcie NPP - każdy Bardzo dokładnie ustawiłem NPP. Z pół godziny się bawiłem w ustawianie przed wyj¶ciem w teren. Interesowała mnie tylko najkrótsza ogniskowa. Tak na marginesie: NPP zależy również od k±ta obrotu jakim zamierza się fotografować. Dobrałem więc dla 24mm i 45 stopni. Dla 30 stopni raz jeszcze trzeba ustawiać NPP - o tym wiem. ....a'propos: z ciekawo¶ci zbadałem jak przesunie się NPP dla bodajże 50mm. Szczęka mi opadła gdy okazało się, że spore przesunięcie nast±piło .... ale w kierunku body. Spodziewałem się, że w okolicach przedniej soczewki będzie, podobnie jak dla 24mm. Przesunęło się dokładnie odwrotnie. To dygresja. -- Pozdrawiam, Marek 6 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 03:14:17 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: XX YY |
gdybys ustawil b. dokladnie , to byloby dobrze. skad te idiotyczne informacje ze nastawiasz NPP dla 30 stopni? pewnie z sieci od poldouczonych fachowcow, ktorzy siebie samych nazywaja profesjonalistami ?. jesli uzywasz autopano - tez przezyjesz jeszcze niejedno zaskoczenie. odpowiedz co robic , zeby bylo dobrze jest natychmiastowa. 7 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 17:02:44 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Sylwester Zarębski | Dnia Tue, 21 Oct 2014 22:00:48 +0200, Marek napisał(a): W dniu 2014-10-21 o 16:42, Sylwester Zarębski pisze: Hmm, chyba co¶ pomyliłe¶. NPP jest jednakowe dla każdego obrotu, bo jest centrum układu (vide ¶rodek ciężko¶ci dla układu mas). Z tego wnoszę, że jednak nie ustawiłe¶ prawidłowo, bo zmieniłe¶ ogniskow± albo punkt ostro¶ci (inne położenie soczewek) i przez to zmienił się układ. ...a'propos: z ciekawo¶ci zbadałem jak przesunie się NPP dla bodajże Nic dziwnego, niektóre obiektywy potrafi± mieć ¶rodek układu przed soczewk± przedni±. -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek 8 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 08:47:46 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: XX YY |
qrde co wypisujesz jaki srodek mas? Nie wiesz o czym mowisz. to zrozumiale, ze sie nie wszystko wie , ale tlumaczyc innym nie majac samemu zielonego pojecia o czym mowa?
?????????? ale jaja punkt nodalny znajduje sie w okolicach przedniej soczewki , tuz pod nia. jesli wydluzasz w T 24-70 ogniskowa to wysuwa sie tubus do przodu , a z nim przednia soczewka , a z nia punkt nodalny. odleglosci sie zmieniaja , trzeba aparat cofnac do tylu jesli stosuje sie adapter mocujaca aparat za srube statywowa. jesli stosuje sie adapter mocujacy calosc za obiektyw w punkcie nodalnym przy uzyciu pierscienia , to zmieniajac ogniskowa cofa sie tym samym aparat do tylu , polozenie punktu nodalnego jest niezmienne , lub zmienia sie nieznacznie. w niektorych obiektywach polozenie punktu nodalnego nie zalezy od ogniskowej . 9 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 19:34:00 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: ajt | W dniu 2014-10-22 17:47, XX YY pisze: Nic dziwnego, niektóre obiektywy potrafiÄ… mieć Ĺ›rodek układu przed Hint: teleobiektyw (ale nie w dzisiejszym potocznym znaczeniu) :) -- Pozdrawiam Andrzej www.radom.city 10 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 22:03:23 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Marek | W dniu 2014-10-22 o 17:02, Sylwester Zarębski pisze:
Zerknij na to: http://michel.thoby.free.fr/SAMYANG/Early%20test%20report.html Sprawdziłem to na Samyangu i też mi tak wyszło. NPP bardzo zależy od przyjętego skoku k±towego. Dla Tamrona 24-70 przy 24 - nie sprawdzałem czy NPP się zmienia dla tego obiektywu w funkcji wielko¶ci obrotu. Tak czy owak robiłem pomiary tylko przy przy kroku 45 stopni więc nie powinno to mieć znaczenia w naszej dyskusji. Zdjęcia też robiłem z krokiem 45 stopni. Z tego wnoszę, że Zdecydowanie nie zmieniłem ponieważ NPP (jak napisałem) drastycznie zależy od ogniskowej. Gdybym j± zmienił, to bez sensu byłoby fotografowanie. Nie złożyłbym panoramy z tego w ogóle. albo punkt W sensie odległo¶ci przedmiotu od obiektywu? Tu oczywi¶cie tak. Ołówki, którymi wyznaczałem NPP były na stole więc odległo¶ć do nich to 1-2m a krajobraz, na jakim testowałem - kilometry :-) Jaki bł±d popełniać mogę? Gdy czytam opracowania innych: http://fotoblogia.pl/2011/04/05/fotografie-panoramiczne-ile-wybrac-zdjec-i-jak-znalezc-punkt-bez-paralaksy-poradnik czy tu: http://www.optyczne.pl/32.1-poradnik-Tworzenie_panoram_sferycznych.html To robi± to podobnie jak ja. Nic dziwnego, niektóre obiektywy potrafi± mieć ¶rodek układu przed Ale to był jeden i ten sam obiektyw tylko różne ogniskowe. -- Pozdrawiam, Marek 11 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 22:39:04 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Piotr Kosewski | On 2014-10-22 22:03, Marek wrote: Zerknij na to: Nie zależy. Poważnie. :o Czasem warto po prostu usiÄ…ć i siÄ™ zastanowić. Np.: czym jest obiektyw (podpowiem: układem soczewek). Lub czym jest NPP (podpowiem: pewnÄ… cechÄ… tego układu soczewek). Mówienie, że NPP zależy od kÄ…ta obrotu, to jest po prostu ciÄ™żki nonsens. Równie dobrze zależeć mogłaby ogniskowa albo masa. Obiektywy fisheye nie majÄ… punktu bez paralaksy. MajÄ… za to punkty minimalizujÄ…ce paralaksÄ™, ale te zależÄ… od kÄ…ta od osi optycznej. Inaczej mówiÄ…c: ważne jest to, w którym miejscu łÄ…czysz zdjÄ™cia. Do tego można dopasować ustawienie obiektywu. O tym jest ta stronka, którÄ… znalazłeĹ›. Tu dygresja o szukaniu informacji w Internecie. SÄ… SETKI stron poĹ›wiÄ™conych robieniu panoram. SÄ… strony o optyce. Jest wikipedia. SÄ… strony producentów statywów z opisami NPP. SÄ… podrÄ™czniki fizyki i optyki... A Ty wybrałeĹ› stronkÄ™ jakiegoĹ› Thoby'iego. Zdecydowanie nie zmieniłem ponieważ NPP (jak napisałem) drastycznie ZmieniłeĹ›, bo ostrzyłeĹ› po ustawieniu. Wtedy także zmienia siÄ™ ogniskowa (w niektórych obiektywach drastycznie). pozdrawiam, Piotr Kosewski 12 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 22:50:24 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Marek | W dniu 2014-10-22 o 22:39, Piotr Kosewski pisze:
Kurcze, sprawdzÄ™ raz jeszcze. Co prawda na cropie ostatnio to badałem, wiÄ™c obserwacja spójna nie bÄ™dzie. Obiektywy fisheye nie majÄ… punktu bez paralaksy. Nooo tak...
A tak - szukałem informacji o konkretnym obiektywie kiedyĹ› (Samyangu 8mm). Dlatego tam mi wpadła w rÄ™ce. ZmieniłeĹ›, bo ostrzyłeĹ› po ustawieniu. Wtedy także zmienia siÄ™ Rozumiem, ale jak w takim razie radzić sobie od strony praktycznej z panoramami w różnych, nieprzewidywalnych warunkach? Raczej w terenie nie ustawiasz NPP na bieżÄ…co? -- Pozdrawiam, Marek 13 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 15:12:50 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Marek | W dniu 2014-10-21 o 16:42, Sylwester Zarębski pisze:
P.S. Albo Ľle się za to zabrałem... Zrobiłem tak: 1. Najpierw wycentrowałem obiektyw aby jego o¶ optyczna przecinała o¶ obrotu głowicy. 2. Wyznaczyłem zakres obrotu tak aby poszczególne klatki nakładały się przynajmniej w 20% (na oko). Wyszło mi 45 stopni. 3. Ustawiłem ma stole dwa ołówki w pionie jeden za drugim w odległo¶ci powiedzmy niecałego metra. 4. Obróciłem głowicę do pozycji 0 stopni - ołówki znalazły się dokładnie w jednej linii. 5. Obróciłem głowicę na 45 stopni - gdy ołówki nie były w jednej linii - przesuwałem aparat tył / przód. 6. Regulację zakończyłem gdy w pozycji 0 i 45 ołówki były w jednej linii. Czy co¶ zrobiłem Ľle? -- Pozdrawiam, Marek 14 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 15:52:30 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: ajt | W dniu 2014-10-22 15:12, Marek pisze: W dniu 2014-10-21 o 16:42, Sylwester ZarÄ™bski pisze: ZmieniłeĹ› jakiĹ› parametr (ogniskowÄ…, odległoć ostrzenia) robiÄ…c potem panoramÄ™? -- Pozdrawiam Andrzej www.radom.city 15 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 21:36:10 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Marek | W dniu 2014-10-22 o 15:52, ajt pisze:
Nie, no coĹ› Ty! To by nie miało sensu. -- Pozdrawiam, Marek 16 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 12:17:14 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Marek | W dniu 2014-10-22 o 21:36, Marek pisze: ZmieniłeĹ› jakiĹ› parametr (ogniskowÄ…, odległoć ostrzenia) robiÄ…c potem WidzÄ™, ze moja wypowiedĽ wywołała nieporozumienie. Tak wiÄ™c aby uniknąć kolejnych sprostować powtórzÄ™ tu moje wyjaĹ›nienie. W innej gałÄ…zce dyskusji z kolegÄ… ajt zrozumiałem o co spytał tutaj. BłÄ™dnie założyłem iż pyta o to czy w trakcie robienia zdjęć składowych panoramy zmieniałem coĹ› w obiektywie. Tymczasem chodziło o to czy zmieniałem w/w parametry pomiÄ™dzy procedurÄ… ustawiania NPP a realizacjÄ… panoramy... No i faktycznie odległoć ostrzenia zmieniałem. -- Pozdrawiam, Marek 17 |
Data: Pa?dziernik 24 2014 00:49:12 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: crazy bejbi | W dniu 2014-10-23 12:17, Marek pisze: panoramy... No i faktycznie odległoć ostrzenia zmieniałem. I to jest prawdopodobnie powodem. pewnie obiektyw zmienił położenie soczewek. I stÄ…d siÄ™ rozjechał NPP. Wojtek -- polecam solidny polski hosting: ========== www.smarthost.pl === 18 |
Data: Pa?dziernik 24 2014 12:20:05 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Marek | W dniu 2014-10-24 o 00:49, crazy bejbi pisze: I to jest prawdopodobnie powodem. pewnie obiektyw zmienił położenie To wszystko jest dziwne trochÄ™... Nie do koĹ„ca jestem pewny takiej interpretacji ale przy nastÄ™pnej próbie (jutro zamierzam wyskoczyć w teren) poeksperymentujÄ™. Zrobiłem eksperyment w miÄ™dzyczasie. Może nie super precyzyjny bo dłonie mi zamarzały. Otóż zastosowałem ustawienia NPP takie jak zanotowałem sobie przy posłużeniu siÄ™ ołówkami na stole. Wybrałem tym razem za cel odległe obiekty w postaci prÄ™ta w barierce tarasowej (ze 3m) a w perspektywie okno domu (100m). Ustawiłem ostrzenie na dom - czyli zupełnie inne niż przy ustawianiu NPP. Sprawdzam czy rozjeżdża siÄ™ położenie prÄ™ta na tle okna w funkcji obrotu aparatu - trzyma równiusieĹ„ko. Przynajmniej wizualnie. Może jakieĹ› mikroprzesuniÄ™cie wykryłbym robiÄ…c 2 zdjÄ™cia w skrajnych pozycjach obrotu, robiÄ…c cropa z obu, i szybko je przełÄ…czajÄ…c. W każdym razie nie widzÄ™ jakiegoĹ› zauważalnego wpływu (przy ogniskowej 24mm) odległoĹ›ci ostrzenia na zmianÄ™ NPP. Nie rozumiem za bardzo czemu siÄ™ nie rozjeżdża... Delikatna wydłużenie ogniskowej bardzo wpływa na NPP, który siÄ™ przesuwa w kierunku Ĺ›rodka obiektywu. Aparat wtedy trzeba 3cm do przodu wysunąć (choć spodziewałem siÄ™ w drugÄ… stronÄ™). -- Pozdrawiam, Marek 19 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 15:50:12 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: ajt | W dniu 2014-10-21 10:22, Marek pisze: W zwiÄ…zku z takim stanem rzeczy powinienem wykonać zdjÄ™cia z wiÄ™kszÄ… Położenie NPP nie jest funkcjÄ… kÄ…ta. Można go wyznaczyć metodÄ… dwóch ołówków, tak jak to zrobiłeĹ›, no i w tym celu trzeba obrócić aparat o jakiĹ› kÄ…t. Najlepiej doć spory, żeby te ołówki znalazły siÄ™ w poblizu krawÄ™dzi kadru. Liczba stopni podawana przez różnej maĹ›ci poradniki jest w zasadzie po to, żeby podać jakÄ…Ĺ› wartoć. Jak porawnie wyznaczysz NPP, to bÄ™dzie on w tym samym miejscu, niezaleĽnie od tego, pod jakim kÄ…tem bÄ™dziesz potem patrzył na te ołówki i jak dużÄ… zakładkÄ™ stosował przy panoramie :) Położenie NPP może być, zależnie od konstrukcji obiektywu, doć silnie zaleĽne od ogniskowej w przypadku zoomów oraz od ustawionej odległoĹ›ci ostrzenia. Może wyznaczyłeĹ› NPP ustawiajÄ…c ostroć na ołówki metr od obiektywu, a potem robiłeĹ› zdjÄ™cie przy ustawieniu na nieskoĹ„czonoć (albo odwrotnie)? -- Pozdrawiam Andrzej www.radom.city 20 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 21:38:12 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Marek | W dniu 2014-10-22 o 15:50, ajt pisze: Może wyznaczyłeĹ› NPP ustawiajÄ…c ostroć na ołówki metr od A to dobry trop. Faktycznie tak było. Nie sÄ…dziłem, że zmiana odległoĹ›ci ma znaczenie. -- Pozdrawiam, Marek 21 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 21:48:36 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Piotr Kosewski | On 2014-10-22 21:38, Marek wrote: A to dobry trop. Faktycznie tak było. Nie sÄ…dziłem, że zmiana odległoĹ›ci http://en.wikipedia.org/wiki/Breathing_(lens) pozdrawiam, Piotr Kosewski 22 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 22:10:12 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Marek | W dniu 2014-10-22 o 21:48, Piotr Kosewski pisze: A to dobry trop. Faktycznie tak było. Nie sÄ…dziłem, że zmiana odległoĹ›ci heee... ciekawe... Wobec tego czy jedynÄ… możliwoĹ›ciÄ… jest oddzielne wyznaczanie NPP dla ostrzenia w nieskoĹ„czonoĹ›ci gdy zamierza siÄ™ tworzyć panoramy krajobrazów oraz np. dla 3m gdy robimy to we wnÄ™trzach? Jak to w praktyce robisz? Czy rozpisujesz tabelkÄ™ ustawieĹ„ pozycji obiektywu dla 1,2,3,5,10,15m itd i z tym idziesz w teren? -- Pozdrawiam, Marek 23 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 02:41:11 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Gotfryd Smolik news | On Wed, 22 Oct 2014, Marek wrote: W dniu 2014-10-22 o 15:50, ajt pisze: A zarzekałe¶ się, że NIE :) Nie s±dziłem, że zmiana odległo¶ci ma znaczenie. Nie, zmiana ostrzenia ;) PodejdĽ do tego tak: ostrzenie w "klasycznych" obiektywach stałoogniskowych polega po prostu na odsuwaniu/przysuwaniu CAŁEGO zestawu szkieł, obiektywu jako cało¶ci. Czy przesunięcie się "¶rodka optycznego" jest w takim układzie dziwne? pzdr, Gotfryd 24 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 11:04:33 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Marek | W dniu 2014-10-23 o 02:41, Gotfryd Smolik news pisze:
Wcale nie zarzekałem bo w±tku bym wtedy nie tworzył :-) Od pocz±tku zakładałem, że brakuje jakiego¶ elementu w tej układance, o którego istnieniu nie mam pojęcia. Poczytałem sobie ze 3 czy 4 poradniki dotycz±ce panoram (wszystkie spójne co do tre¶ci), w żadnym nie wspomniano o wpływie odległo¶ci ostrzenia na zmianę NPP, ehhh internet... Być może o to chodziło wła¶nie - jest duża szansa bo zauważyłem, w Tamronie znaczny wpływ zmiany ogniskowej na przesunięcie NPP. Nie s±dziłem, że zmiana odległo¶ci ma znaczenie. Ok - komentarz powyżej. PodejdĽ do tego tak: ostrzenie w "klasycznych" obiektywach Tak, rozumiem teraz w czym rzecz :-) Dzięki za wskazówki. Jeszcze raz spróbuję ustawić NPP - tym razem na boisku a nie w domu. Pewnie dlatego na fisheye zawsze mi panoramy wychodziły bo tam zawsze mam nieskończono¶ć ustawion± :-) Je¶li problem nie zniknie - napiszę raz jeszcze. -- Pozdrawiam, Marek 25 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 11:36:28 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Gotfryd Smolik news | On Thu, 23 Oct 2014, Marek wrote: W dniu 2014-10-23 o 02:41, Gotfryd Smolik news pisze: A to jasne - czepiłem się faktu, że POTEM się zarzekałe¶. +++ cytat +++ W dniu 2014-10-22 o 15:52, ajt pisze:
Nie, no co¶ Ty! To by nie miało sensu. -- - Od pocz±tku zakładałem, że brakuje jakiego¶ elementu w tej układance, Przecież pytanie zawierało ledwie dwa wymienione parametry, nie ma wersji że "przeoczyłe¶ pół pytania" ;) pzdr, Gotfryd 26 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 12:12:18 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Marek | W dniu 2014-10-23 o 11:36, Gotfryd Smolik news pisze: Zmieniłe¶ jaki¶ parametr (ogniskow±, odległo¶ć ostrzenia) robi±c potem Tak, ale w drugiej gał±zce, temu samemu koledze ajt, sprostowałem gdy zaskoczyłem co de facto chciał mi przekazać.
Tak! Dokładnie tak się stało: "przeoczyłem" pół pytania - dlatego sprostowałem :-) A konkretnie chodziło o zupełnie co¶ innego niż my¶lisz. Napisałem w cudzysłowie gdyż nie chodziło o moj± "nieuwagę" czy "zignorowanie" lecz inaczej zrozumiałem "zmianę odległo¶ci ostrzenia". Zrozumiałem, że w trakcie robienia ujęć składowych grzebałem przy obiektywie i zmieniałem odległo¶ć ostrzenia. A tak nie było. Dopiero chwilę póĽniej, w innej gał±zce, zorientowałem się, że to była mylna interpretacja. -- Pozdrawiam, Marek 27 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 16:56:03 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Gotfryd Smolik news | On Thu, 23 Oct 2014, Marek wrote: Tak! Dokładnie tak się stało: "przeoczyłem" pół pytania Dobra :), nie miałem zamiaru Cię zamęczyć ;) To było trochę przy okazji, w sumie istotne że wyja¶nienie dlaczego ostrzenie zmienia punkty nodalne nie jest trudne - na przykładzie "klasycznego stałoogniskowego" wła¶nie. I nie ma na to rady, obiektyw musiałby być specjalnie skonstruowany pod k±tem ich nieprzesuwania, pewnie kosztem innych cech. Pozostaje wybierać obiektywy makro z dostępnym f/64 ;) (żartuję, ale idzie o ostro¶ć "punktów kontrolnych") pzdr, Gotfryd 28 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 19:15:17 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Marek | W dniu 2014-10-23 o 16:56, Gotfryd Smolik news pisze: (żartuję, ale idzie o ostro¶ć "punktów kontrolnych") Domy¶lam się, że algorytm jako¶ musi poł±czyć ze sob± odpowiednie fragmenty więc ostro¶ć jest wskazana. Próbowałem powtórzyć panoramę przy identycznych ustawieniach, takich jak mi nie wyszło na molo lecz w miejscu zamieszkania. Stan±łem blisko barierki - podobnie jak było na molo. No i wszystko ładnie wyszło. Nie wiem w czym rzecz... -- Pozdrawiam, Marek 29 |
Data: Pa?dziernik 24 2014 18:22:26 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: crazy bejbi | W dniu 2014-10-23 19:15, Marek pisze: W dniu 2014-10-23 o 16:56, Gotfryd Smolik news pisze: no cóż. prawo Murphiego :-) W tych ładniejszych miejscach s± czasami takie dziwne rzeczy, że statyw się minimalnie, niezauważalnie poruszy. I potem się nie chce skleić. A żeby powtórzyć trzeba jechać na drugi koniec ¶wiata :-) Wojtek -- polecam solidny polski hosting: ========== www.smarthost.pl === 30 |
Data: Pa?dziernik 24 2014 20:38:58 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: Marek | W dniu 2014-10-24 o 18:22, crazy bejbi pisze: no cóż. prawo Murphiego :-) Nie wykluczone - gdy trz±słem się z zimna, to pewnie całe molo wibrowało wraz z pobliskimi budynkami i statywem wł±cznie :-D -- Pozdrawiam, Marek 31 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 21:16:09 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: JD | W dniu 2014-10-21 10:22, Marek pisze: Witam,I ty nie eksperymentujesz na klientach. -- Pozdrawiam JD 32 |
Data: Pa?dziernik 22 2014 21:38:56 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Marek | W dniu 2014-10-22 o 21:16, JD pisze: I ty nie eksperymentujesz na klientach. Obiektyw mam od kilku dni wiÄ™c jeszcze nie zdÄ…żyłem :-) -- Pozdrawiam, Marek 33 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 15:18:00 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Marek | Może inaczej ujmÄ™ temat. Załóżmy, że nie mam bladego pojÄ™cia o ustawianiu NPP. Czy możecie podać mi jakiĹ› link, który bÄ™dzie poruszał ten temat w sposób zgodny z prawdÄ…. WyglÄ…da na to, że nie sprawdza siÄ™ rada typu "masz tego pełno w Googlach". Gdybym natomiast nie szukał w Googlach, to z pewnoĹ›ciÄ… otrzymałbym zarzuty. 34 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 06:42:40 | Temat: Re: Kłopot z panoram± poziom± | Autor: XX YY | Am Donnerstag, 23. Oktober 2014 15:18:06 UTC+2 schrieb Marek: Może inaczej ujmę temat. Załóżmy, że nie mam bladego pojęcia o olowki sluza do rysowania, nie nastawiania NPP blad jaki robisz jest oczywisty i raczej go w opisach nie znajdziecz , gdyz jest troche zaskakujacy , ale po kolei: 1. ( ten punkt mozesz opuscic , ale warto sprawdzic , moze pozniej ulatwic prace) sprawdz czy os optyczna optyki pokrywa sie ze srodkiem obrazu na matrycy/monitorze LCD na LV. w wielu aparatach w tym w sony tak nie jest . Zrobisz to np zakladajac na obiektyw dekielek z idealnie w srodku przewierconym otworem o srednicy igly. zrob zdjecie . Czy sfotografowany punkt swietlny znajduje sie rzeczywiscie na przecieciu przekatnych zdjecia ? mozesz eventualnie zaznaczyc na monitorze lcd w LV polozenie srodka - np flamastrem robiac wokol niego okrag czy tez jakos podobnie. Ten srodek moze sie pozniej przydac. gdy juz to zrobisz i podaz wynik nastapi c.d. 35 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 18:44:48 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: JDX | Może to: http://www.johnhpanos.com/epcalib.htm 36 |
Data: Pa?dziernik 23 2014 23:42:29 | Temat: Re: Kłopot z panoramÄ… poziomÄ… | Autor: Marek | W dniu 2014-10-23 o 18:44, JDX pisze: Może to: http://www.johnhpanos.com/epcalib.htm DziÄ™kujÄ™. Bardzo ciekawa lektura. Ĺšwietny pomysł z tym plastrem na szybie. Aczkolwiek zwróć uwagÄ™, że autor nie wspomina o tym, że istotne jest aby okreĹ›lać NPP z takimi nastawami odległoĹ›ci ostrzenia, jakie bÄ™dÄ… potem wykorzystywane. Jako niewtajemniczony w temat nigdy nie doszukałbym siÄ™ różnicy pomiÄ™dzy metodÄ… dwóch ołówków na stole i w/w. -- Pozdrawiam, Marek |