Grupy dyskusyjne   »   DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie

DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie



1 Data: Pa?dziernik 19 2016 21:38:22
Temat: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Budzik 

Spotkalem się ostatnio w rozmowie z paroma osobami z twierdzeniem, ze na
zywotnosc DPF dobrze wpływa, zeby jadac po trasie typu autostrada auto
przegnac, czyli ze  zamiast 110km/h lepiej jechac 130-140 (rozmowa
dotyczyła akurat dostawczaka)
Co miałoby to dawac?

Druga sprawa - czy rzeczywi¶cie jest tak, ze jak wł±czy się wypalanie DPFa
to warto nie wył±czac samochodu az wypalanie się nie skonczy?
Jeżeli tak, to dlaczego producenci nie montuj± czujnika pokazuj±cego kiedy
procedura wypalania się rozpoczyna.

Kolejna sprawa - serwis przy okazji wymiany czujnika zaproponował serwisowe
wypalanie DPF twierdzac, ze warto, ze wł±czenie tej procedury da co¶ wiecej 
niz standardowe wypalanie podczas jazdy.
Maja racje? Warto dopłacic do takiej usługi? Co to niby miałoby dac?



2 Data: Pa?dziernik 20 2016 00:13:05
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Myjk 

Wed, 19 Oct 2016 21:38:22 +0000 (UTC), Budzik

Spotkalem siÄ™ ostatnio w rozmowie z paroma osobami z twierdzeniem, ze na
zywotnosc DPF dobrze wpływa, zeby jadac po trasie typu autostrada auto
przegnac, czyli ze  zamiast 110km/h lepiej jechac 130-140 (rozmowa
dotyczyła akurat dostawczaka)
Co miałoby to dawac?

Nic. PrÄ™dkoć nie ma wpływu na wypalanie DPF. Równie dobrze można jechać 50
z obrotami jak przy 130-140. A zamiast tego to lepiej po prostu dbać
ogólnie o auto. ZdecydowanÄ… wiÄ™kszoć problemów z DPF powoduje EGR i lejace
wtryski, wzglÄ™dnie problem z dolotem (za mało powietrza).

Druga sprawa - czy rzeczywiĹ›cie jest tak, ze jak włÄ…czy siÄ™ wypalanie DPFa
to warto nie wyłÄ…czac samochodu az wypalanie siÄ™ nie skonczy?
Jeżeli tak, to dlaczego producenci nie montujÄ… czujnika pokazujÄ…cego kiedy
procedura wypalania siÄ™ rozpoczyna.

Od 8 lat, jak mam auto z DPF, mam to w nosie. Znaczy na początku oczywiście
"oĹ›wieceni" z forum straszyli, że DPF jest problematyczny, wiec siÄ™
pilnowałem. Ale problematyczny DPF to może być w zaniedbanych szrotach, np.
zalanych dziadowskim olejem. Dlatego jak już poznałem ten system, tak od 5
lat lejÄ™ na to kompletnie, nawet ostanio na bagnet oleju od wymiany do
wymiany nie zaglÄ…dam. NIGDY natomiast nie jeĽdziłem jak kołek żeby
przypadkiem procedury nie przerwać (choć dokładnie wiem kiedy siÄ™ odbywa,
bez kontrolki). :P Z _DPF_ mam ZERO kłopotu, nawet teraz, jak w wiÄ™kszoĹ›ci
jeżdżÄ™ po 2x2km dziennie nic siÄ™ nie dzieje.

Kolejna sprawa - serwis przy okazji wymiany czujnika zaproponował serwisowe
wypalanie DPF twierdzac, ze warto, ze włÄ…czenie tej procedury da coĹ› wiecej 
niz standardowe wypalanie podczas jazdy.
Maja racje? Warto dopłacic do takiej usługi? Co to niby miałoby dac?

Takie wypalanie siÄ™ stosuje gdy filtr został zapełniony AFAIR w ponad 80%.
DoĹ›wiadczyłem tego, jak mi siÄ™ EGR zawiesił w pozycji otwartej gdzieĹ› koło
przelotu 140tkm -- bo kwa zapomniałem zlecić jego czyszczenie przy 120tkm,
choć w ksiÄ…żce stało jak byk, by wyczyĹ›cić przy zmianie rozrzÄ…du. :P JeĹ›li
zapełnienie jest (AFAIR) <60% to nie trzeba przepalać, bo przepalenie
obejmie normalna procedura "drogowa".

--
Pozdor
Myjk

3 Data: Pa?dziernik 20 2016 00:00:38
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Budzik 

Użytkownik Myjk  ...

Spotkalem się ostatnio w rozmowie z paroma osobami z twierdzeniem, ze
na zywotnosc DPF dobrze wpływa, zeby jadac po trasie typu autostrada
auto przegnac, czyli ze  zamiast 110km/h lepiej jechac 130-140
(rozmowa dotyczyła akurat dostawczaka)
Co miałoby to dawac?

Nic. Prędko¶ć nie ma wpływu na wypalanie DPF. Równie dobrze można
jechać 50 z obrotami jak przy 130-140. A zamiast tego to lepiej po
prostu dbać ogólnie o auto. Zdecydowan± większo¶ć problemów z DPF
powoduje EGR i lejace wtryski, względnie problem z dolotem (za mało
powietrza).

Tak myslałem.
A dlaczego EGR?

Druga sprawa - czy rzeczywi¶cie jest tak, ze jak wł±czy się wypalanie
DPFa to warto nie wył±czac samochodu az wypalanie się nie skonczy?
Jeżeli tak, to dlaczego producenci nie montuj± czujnika pokazuj±cego
kiedy procedura wypalania się rozpoczyna.

Od 8 lat, jak mam auto z DPF, mam to w nosie. Znaczy na pocz±tku
oczywi¶cie "o¶wieceni" z forum straszyli, że DPF jest problematyczny,
wiec się pilnowałem. Ale problematyczny DPF to może być w zaniedbanych
szrotach, np. zalanych dziadowskim olejem. Dlatego jak już poznałem
ten system, tak od 5 lat leję na to kompletnie, nawet ostanio na
bagnet oleju od wymiany do wymiany nie zagl±dam. NIGDY natomiast nie
jeĽdziłem jak kołek żeby przypadkiem procedury nie przerwać (choć
dokładnie wiem kiedy się odbywa, bez kontrolki). :P Z _DPF_ mam ZERO
kłopotu, nawet teraz, jak w większo¶ci jeżdżę po 2x2km dziennie nic
się nie dzieje.

Ja w jednym aucie wiem, w drugim ciezko wyłapać.
Natomiast własnie ostatnio pewien problem sie pojawił ale to moze wina tego
czujnika.

Kolejna sprawa - serwis przy okazji wymiany czujnika zaproponował
serwisowe wypalanie DPF twierdzac, ze warto, ze wł±czenie tej
procedury da co¶ wiecej  niz standardowe wypalanie podczas jazdy.
Maja racje? Warto dopłacic do takiej usługi? Co to niby miałoby dac?

Takie wypalanie się stosuje gdy filtr został zapełniony AFAIR w ponad
80%. Do¶wiadczyłem tego, jak mi się EGR zawiesił w pozycji otwartej
gdzie¶ koło przelotu 140tkm -- bo kwa zapomniałem zlecić jego
czyszczenie przy 120tkm, choć w ksi±żce stało jak byk, by wyczy¶cić
przy zmianie rozrz±du. :P Je¶li zapełnienie jest (AFAIR) <60% to nie
trzeba przepalać, bo przepalenie obejmie normalna procedura "drogowa".

Aha, czyli zapytac w tym serwisie na jakim poziomie jest wypełnienie.
Jak ponad 80% to zgodzic sie na procedure wypalania.
Jak ponizej 60% to nie ma sensu.
A jak miedzy 60 a 80?

Czyscic EGR? O tym nie wiedziałem. Dzieki.

4 Data: Pa?dziernik 20 2016 09:08:18
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: viktorius 

W dniu 2016-10-20 o 02:00, Budzik pisze:
..


Aha, czyli zapytac w tym serwisie na jakim poziomie jest wypełnienie.
Jak ponad 80% to zgodzic sie na procedure wypalania.
Jak ponizej 60% to nie ma sensu.
A jak miedzy 60 a 80?

Czyscic EGR? O tym nie wiedziałem. Dzieki.

http://autokult.pl/13793,filtry-czastek-stalych-dpffap-czesc-1
http://autokult.pl/13782,filtry-czastek-stalych-dpffap-czesc-2

Całkiem przystępnie opisane.

Jest taki moment w pracy silnika z zapłonem samoczynnym, zwany punktem sadzy.
Starsze diesle, np. VW TDI 110 miały potencjał na 130-150 bez jakiejkolwiek ingerencji w mechanikę i tak były czipowane. Tylko, ze podniesienie mocy przekraczało punkt sadzy i było czarno. Na pewno jakie¶ ówczesne EURO było wtedy przekroczone.

W pełni sprawnym współczesnym wysilonym silniku często jest przekraczany przy przyspieszaniu. Żeby nie kopcił, żeby spełnić współczesne EURO, trzeba tę sadzę zbierać w pojemniku zwanym filtrem DPF.

A że współczesne diesle często maj± drobne usterki, to EGR, to wtrysk, tego dymienia jest więcej i DPF ma więcej roboty.


--
viktorius

5 Data: Pa?dziernik 20 2016 13:06:22
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Myjk 

Thu, 20 Oct 2016 00:00:38 +0000 (UTC), Budzik

Tak myslałem.
A dlaczego EGR?

Ma on za zadanie dopalać m.in. sadzę, a jak się zawiesi, to sadza w
ogromnych iloĹ›ciach leci na filtr. O ile to może nie stanowić problemu jak
auto wyjeżdża z parkingu prosto na trasÄ™, tak przy jeĽdzie w korkach chwila
moment i jest po zawodach. To samo jest z lejÄ…cymi wtryskami, które sadzÄ™
generujÄ…, i to samo jest z brakiem powietrza.
 
Ja w jednym aucie wiem, w drugim ciezko wyłapać.
Natomiast własnie ostatnio pewien problem sie pojawił
ale to moze wina tego czujnika.

Zapewne. Cóż, zdarza siÄ™, trzeba wymienić i jeĽdzić dalej.

Aha, czyli zapytac w tym serwisie na jakim poziomie jest wypełnienie.
Jak ponad 80% to zgodzic sie na procedure wypalania.
Jak ponizej 60% to nie ma sensu.
A jak miedzy 60 a 80?

ZmusiłeĹ› mnie do powrotu na forum i sprawdzenia ;)
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=90&t=65171#11
-- patrz tabele.

OczywiĹ›cie różni producenci mogÄ… mieć różne zalecenia. To zależy zapewne od
konstrukcji katalizatora oraz samej procedury przepalania.

Czyscic EGR? O tym nie wiedziałem. Dzieki.

W ksiażce powinno być zapisane co ile to robić. OczywiĹ›cie to przy
założeniu że znasz auto, że inne podzespoły działajÄ… prawidłowo i nie
kadzÄ…. Także w aucie z drugiej rÄ™ki warto to zrobić po zakupie, podobnie
jak i wymienić olej -- bo zazwyczaj sprzedawcy lejÄ… najgorsze gówno,
niewskazane dla silników gdzie w wydechu jest DPF. Potem kupujÄ…cy
przejeżdża 500km do domu i nagle DPF niedomaga. Zamiast zmienić olej na
właĹ›ciwy czy właĹ›nie wyczyĹ›cić EGR, to głÄ…by lecÄ… wycinać DPF. No, nie
wszyscy, twistedme niedawno niezłÄ… walkÄ™ przeprowadził w poszukiwaniu
problemu (inna sprawa, że to nie była równa walka, bo miał kreta w
samochodzie) ;) i tu szacunek dla Niego. Szkoda, że wiÄ™cej takich
użytkowników nie ma.

Możesz także sprawdzić podkładki pod wtryskami czy nie sÄ… wybite
(generalnie je wymienić po prostu, koszty to żadne, tylko niech to zrobi
ktoĹ›, kto ma doswiadczenie), a także potrafiÄ… w kwestii DPF narozrabiać
(szczególnie jak auto jest narażone na jazdÄ™ w korkach i na małych
odcinkach).

--
Pozdor
Myjk

6 Data: Pa?dziernik 20 2016 18:00:25
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Budzik 

Użytkownik Myjk  ...

Także w aucie z drugiej ręki warto to zrobić po zakupie, podobnie
jak i wymienić olej

Ja po zakupie robie prawie zawsze generalny przeglad - olej, filtry,
rozrzad to podstawa. A przewaznie cos tam innego tez wyjdzie.

7 Data: Pa?dziernik 20 2016 14:14:27
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-10-20 o 00:13, Myjk pisze:

Od 8 lat, jak mam auto z DPF, mam to w nosie. Znaczy na początku oczywiście
"oĹ›wieceni" z forum straszyli, że DPF jest problematyczny, wiec siÄ™
pilnowałem. Ale problematyczny DPF to może być w zaniedbanych szrotach, np.
zalanych dziadowskim olejem. Dlatego jak już poznałem ten system, tak od 5
lat lejÄ™ na to kompletnie, nawet ostanio na bagnet oleju od wymiany do
wymiany nie zaglÄ…dam. NIGDY natomiast nie jeĽdziłem jak kołek żeby
przypadkiem procedury nie przerwać (choć dokładnie wiem kiedy siÄ™ odbywa,
bez kontrolki). :P Z _DPF_ mam ZERO kłopotu, nawet teraz, jak w wiÄ™kszoĹ›ci
jeżdżÄ™ po 2x2km dziennie nic siÄ™ nie dzieje.

Ale inaczej wyglÄ…da jazda u kogoĹ› kto kupił nowy aby przejechać 300
tysiÄ™cy przez cztery lata na trasie a inaczej u oszczÄ™dnego który kupił
używany (bo taniej), dizel (bo mniej pali) i ma pięć kilometrów do pracy
po mieĹ›cie plus kilometr po zakupy. On bÄ™dzie miał problemy DPFem.


Pozdrawiam

8 Data: Pa?dziernik 20 2016 05:50:35
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor:

-- ma pięć kilometrów do pracy
po mieĹ›cie plus kilometr po zakupy. On bÄ™dzie miał problemy DPFem.

nie nazwalbym tego problemem tylko raczej konsekwencjami swiadomego wyboru :-) przy jezdzie typowo miejskiej (w terenie zabudowanym) DPF moze sie zapchac przez ciagle przerywanie procesu wypalania i delikwent musi sprobowac wypalania w trybie serwisowym a jesli to zawiedzie to pozostaje juz tylko wymiana/plukanka/wyciecie

PS Peugeot, VW i Mazda mialy akcje serwisowe z DPF, CDTI Opla niby daje rade ale nie wierze ze przy dystansie 2x2 km w trybie miejskim da rade sie wypalic

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/mazda-rueckruf-partikelfilter-macht-probleme-957129.html

P.

9 Data: Pa?dziernik 20 2016 13:18:00
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Kamil 'Model' 

W dniu 2016-10-19 o 23:38, Budzik pisze:


Bo przy większej prędko¶ci obrotowej silnika po prostu szybciej ten DPF się wypali. Miałem Zafirę B 1,9CDTI z DPF. Jad±c w mie¶cie i staj±c co kawałek na ¶wiatłach, to z 15 minut wypalał się DPF. Na trasie troszkę przeganiaj±c autko trwało to zazwyczaj 5-7 minut.

Przerywaj±c wypalanie spowodujesz to, że następne wypalanie nast±pi szybciej, bo szybciej filtr się zapełni i komp każe auto go wypalić.
W nowych autach niby s± już montowane kontrolki wypalania DPF/FAP.

Podobno po wypalaniu serwisowym trzeba wymienić olej. Nie wiem czy to nie urban legend, nie testowałem.

Przy odpowiednim traktowaniu auta to DPF nie stwarza problemów.
W Zafirze wypalanie miałem ¶rednio co 800-900km, natomiast jak był jaki¶ dalszy wypad i sporo po autostradach czy ekspresówkach to nawet regeneracja filtra odpalała się po jaki¶ 1100km.

Raz przerwałem wypalanie i kolejne wypalanie miałem po jaki¶ 450km.

10 Data: Pa?dziernik 20 2016 13:34:47
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Myjk 

Thu, 20 Oct 2016 13:18:00 +0200, Kamil 'Model'

Bo przy większej prędkości obrotowej silnika po prostu szybciej ten DPF
siÄ™ wypali. Miałem ZafirÄ™ B 1,9CDTI z DPF. JadÄ…c w mieĹ›cie i stajÄ…c co
kawałek na Ĺ›wiatłach, to z 15 minut wypalał siÄ™ DPF. Na trasie troszkÄ™
przeganiajÄ…c autko trwało to zazwyczaj 5-7 minut.

To dlatego, że wypalanie na "biegu jałowym" nie odbywa siÄ™. Z kolei
słusznie zauważasz, że jest tu kwestia prÄ™dkoĹ›ci obrotowej, a nie
prędkości. Powiem więcej, skoro do wypalenia filtra ejst potrzebna
odpowiednio wysoka temperatura, to wyższa prÄ™dkoć negatywnie wpływa na
wypalanie. Dlatego lepiej jechać wolniej, po prostu z wyższymi obrotami. A
najlepiej to olać i po prostu jeĽdzić. Takie mam wnioski po blsko 8 latach
używania auta z DPF.

Podobno po wypalaniu serwisowym trzeba wymienić olej. Nie wiem czy to
nie urban legend, nie testowałem.

Przy wypalaniu serwisowym olej siÄ™ mocno rozrzedza i instrukcja serwisowa
zaleca wymianÄ™ oleju.

--
Pozdor
Myjk

11 Data: Pa?dziernik 20 2016 18:00:24
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Budzik 

Użytkownik Kamil 'Model'  ...

Bo przy większej prędko¶ci obrotowej silnika po prostu szybciej ten DPF
się wypali.

ale to jest odpowiedz na ktore pytanie?

12 Data: Pa?dziernik 25 2016 12:05:23
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Mirek Ptak 

W dniu 2016-10-20 o 13:18, Kamil 'Model' pisze:

W nowych autach niby s± już montowane kontrolki wypalania DPF/FAP.

Jak do tej pory niestety nie w Oplach - niestety, bo w przeciwieństwie do Vactry w Insigni i Astrze dużo trudniej zauważyć moment wypalania.

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

13 Data: Pa?dziernik 20 2016 16:21:18
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Jacek 

W dniu 19.10.2016 o 23:38, Budzik pisze:

Spotkalem się ostatnio w rozmowie z paroma osobami z twierdzeniem, ze na
zywotnosc DPF dobrze wpływa, zeby jadac po trasie typu autostrada auto
przegnac, czyli ze  zamiast 110km/h lepiej jechac 130-140 (rozmowa
dotyczyła akurat dostawczaka)
Co miałoby to dawac?
Chodzi o to, zeby było duże obci±żenie silnika, czyli dużo gor±cych spalin do wypalania DPF. U mnie w 8 letnim doblo widzę, że, jak go mocno pogonię na przykład pod górkę z ładunkiem, to w granicach 4-4,5 tys. obrotów puszcza w rury dym.
Jacek

14 Data: Pa?dziernik 20 2016 19:24:05
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Cavallino 

W dniu 20-10-2016 o 16:21, Jacek pisze:

W dniu 19.10.2016 o 23:38, Budzik pisze:
Spotkalem się ostatnio w rozmowie z paroma osobami z twierdzeniem, ze na
zywotnosc DPF dobrze wpływa, zeby jadac po trasie typu autostrada auto
przegnac, czyli ze  zamiast 110km/h lepiej jechac 130-140 (rozmowa
dotyczyła akurat dostawczaka)
Co miałoby to dawac?
Chodzi o to, zeby było duże obci±żenie silnika, czyli dużo gor±cych
spalin do wypalania DPF. U mnie w 8 letnim doblo widzę, że, jak go mocno
pogonię na przykład pod górkę z ładunkiem, to w granicach 4-4,5 tys.
obrotów puszcza w rury dym.

Wtryski do naprawy.

15 Data: Pa?dziernik 20 2016 18:00:24
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Budzik 

Użytkownik Jacek  ...

Spotkalem się ostatnio w rozmowie z paroma osobami z twierdzeniem, ze na
zywotnosc DPF dobrze wpływa, zeby jadac po trasie typu autostrada auto
przegnac, czyli ze  zamiast 110km/h lepiej jechac 130-140 (rozmowa
dotyczyła akurat dostawczaka)
Co miałoby to dawac?

Chodzi o to, zeby było duże obci±żenie silnika, czyli dużo gor±cych
spalin do wypalania DPF. U mnie w 8 letnim doblo widzę, że, jak go mocno
pogonię na przykład pod górkę z ładunkiem, to w granicach 4-4,5 tys.
obrotów puszcza w rury dym.

Ale skad przekonanie ze akurat wtedy wł±czy sie wypalanie?

16 Data: Pa?dziernik 21 2016 18:58:12
Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
Autor: Przemeq 

W renault, dacia, nissan nie ma tego problemu.
Silniki dci maja dodatkowy 5 wtryskiwacz w układzie wydechowym
i czy się stoi czy jedzie filtr FAP się wypala.
Od 4 lat jeżdżę megane III dci po 11 km do pracy w jedn± stronę
i czasami trasa i nic z filtrem się nie dzieje, oleju też nie przybywa.

Przemeq

Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie



Grupy dyskusyjne