Grupy dyskusyjne   »   Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym?

Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym?



1 Data: Luty 09 2010 00:59:13
Temat: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na bie gu jałowym?
Autor: MichaĹ‚ 

Witam

Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe


Pozdrawiam



2 Data: Luty 09 2010 01:17:27
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Yogi(n) 

Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomoĹ›ci

Witam

Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaĽniki.

--
Yogi(n)

3 Data: Luty 09 2010 01:19:58
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: MichaĹ‚ 


Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaĽniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w wiÄ™kszoĹ›ci wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na jałowym? A może nowe silnik działajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu jałowym?


Pozdrawiam

4 Data: Luty 09 2010 08:29:22
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Tomasz Pyra 

Michał pisze:


Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaĽniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w wiÄ™kszoĹ›ci wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na jałowym? A może nowe silnik działajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu jałowym?

Nie bardzo kojarzÄ™ jak wyglÄ…dały silniki dokładnie 20 lat temu, ale sÄ…dzÄ™ że nie były sterowane sondÄ… lambda, a wolne obroty nie były ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba z normami EURO.

MyĹ›lÄ™ że te dwie rzeczy wystarczÄ… żeby zużycie paliwa na biegu jałowym znacznie zmniejszyć.

5 Data: Luty 09 2010 14:00:19
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: J.F. 

On Tue, 09 Feb 2010 08:29:22 +0100,  Tomasz Pyra wrote:

20 lat temu były powszechne gaĽniki.

Nie bardzo kojarzę jak wygl±dały silniki dokładnie 20 lat temu, ale
s±dzę że nie były sterowane sond± lambda, a wolne obroty nie były
ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba
z normami EURO.

20 lat temu wtrysk byl juz powszechny, a gazniki u schylku.
Euro1 zaczelo obowiazywac od 1993.

My¶lę że te dwie rzeczy wystarcz± żeby zużycie paliwa na biegu jałowym
znacznie zmniejszyć.

Ale gaznik trzymal wolne obroty dosc dobrze, a wyregulowac go mozna
bylo na przyzwoity CO - czyli nie przepalal paliwa duzo za duzo.


J.

6 Data: Luty 09 2010 08:36:23
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomoĹ›ci

Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w wiÄ™kszoĹ›ci wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na jałowym? A może nowe silnik działajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu jałowym?

Może teraz precyzyjniej komputer pokazuje?

Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków azotu powstaje w takim przypadku.
Z podobnym problemem zmagali siÄ™ (chyba właĹ›nie około 20 lat temu) konstruktorzy wtrysków bezpoĹ›rednich do silników benzynowych. Potencjalnie były duże możliwoĹ›ci osczÄ™dnoĹ›ci na paliwie, ale normy ekologiczne nie ułatwiały zadania. Nie wiem jak ostatecznie rozwiÄ…zano ten problem, ale pamiÄ™tam, z eksperymentowano z odpowiednim rozłożeniem wtrysku w czasie i specjalnym kształtem górnej części tłoka, tak zby spalanie zachodziło lokalnie, a nie w całej objetoĹ›ci cylindra.
Może niektóre z tych doĹ›wiadczeĹ„ udało siÄ™ zaadoptować do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem?

Pozdrawiam
Wojtek

7 Data: Luty 09 2010 14:04:59
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: J.F. 

On Tue, 9 Feb 2010 08:36:23 +0100,  Wojtekk wrote:

Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków
azotu powstaje w takim przypadku.
Z podobnym problemem zmagali się (chyba wła¶nie około 20 lat temu) konstruktorzy
wtrysków bezpo¶rednich do silników benzynowych. Potencjalnie były duże
możliwo¶ci osczędno¶ci na paliwie, ale normy ekologiczne nie ułatwiały zadania.
Nie wiem jak ostatecznie rozwi±zano ten problem, ale pamiętam, z
eksperymentowano z odpowiednim rozłożeniem wtrysku w czasie i specjalnym
kształtem górnej czę¶ci tłoka, tak zby spalanie zachodziło lokalnie, a nie w
całej objeto¶ci cylindra.

No i tak sie skonczylo - FSI = Fuel Stratified Injection, uwarstwiony
ladunek, ktory ma bogatsza warstwe. Nie wiem czy o tlenki poszlo, czy
bardziej o mozliwosc zaplonu.
A tlenki moze wylapac pulapka NOx, opracowana dla diesli.

Ale to z wtryskiem bezposrednim.

Może niektóre z tych do¶wiadczeń udało się zaadoptować do silników z klasycznym
wielopunktowym wtryskiem?

Raczej nie bardzo, bo mialy wtrysk w kolektor.

Honda cos tam kombinowala z komora posrednia, ale jej nie wyszlo.

J.

8 Data: Luty 09 2010 08:53:26
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: MarcinJM 

Michał pisze:


Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaĽniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w wiÄ™kszoĹ›ci wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na jałowym? A może nowe silnik działajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu jałowym?

To raczej kiedys pracowaly na lambda ~0.8 na biegu jalowym.
Zwiazane bylo to z malym przeplywem powietrza na jalowym i trudnoscia z utrzymaniem w tych warunkach stabilnej pracy silnika.
Wspolczesnie sa odrebne uklady dbajace wylacznie o bieg jalowy, co w polaczeniu z wtyskiem paliwa zapewnia odpowienia prace na jalowym, wiec mozna mieszanke utrzymac w okolicy lambda ~ 1

--
Pozdrawiam
MarcinJM

9 Data: Luty 09 2010 11:36:28
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 09.02.2010 Michał  napisał/a:


Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaĽniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest
Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większo¶ci wtryski.

Wtrysk mechaniczny, nie potrzebuje komputera. W sumie
można to uznać za najdoskonalszy gaĽnik jaki wymy¶lono przed ECU.

Nie znam tych aut, ale to co¶ jak k-jetronic czy jako¶ tak, póĽniej
przeszły w ke-jetronic już może mieć z lambda, krokowcem na jałowym,
cutoff, katalizatory i ecu do zarz±dzania, taka mieszanka
elektoniczno/mechaniczna - nadal membrany i tłoczki zamiast listwy, ale
te mogły już palić jak te z listw±. O ile pamiętam odczyty ze sondy regulowały
ci¶nienie na tłoczkach a tym samym ilo¶ć wtryskiwanego paliwa co
pozwalało dokładnie dawkować ilo¶ć i realizować cutoff i obsługiwać
tym samym katalizator odpowiednimi spalinami. Wtryski były nadal
sterowane mechaniczne, co nie pozwalało w dowolnym zakresie regulować
momentu wtrysku przez ecu - co może wpływać na większe zużycie paliwa.

--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie?
Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest
co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę.

10 Data: Luty 09 2010 12:45:30
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Mario 

Michał pisze:


Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaĽniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp.

a skÄ…d wiesz że paliły wiÄ™cej? Wg komputera? ;-)

pozdrawiam
mario

11 Data: Luty 09 2010 10:06:59
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: krzysiek82 

Michał pisze:

Chodzi o silniki benzynowe

Bo np majÄ… obniżone obroty biegu jałowego, dlatego też stosuje siÄ™ nieszczÄ™sne duwmasy.

--
krzysiek82

12 Data: Luty 09 2010 10:46:50
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Toworek 

W dniu 2010-02-09 10:06, krzysiek82 pisze:

Michał pisze:
Chodzi o silniki benzynowe

Bo np majÄ… obniżone obroty biegu jałowego, dlatego też stosuje siÄ™
nieszczęsne duwmasy.

Niby z ilu na ile obniżyli bo jakoĹ› specjalnie nie widzÄ™ różnicy. chyba ze nawiÄ…zujesz do ssania w starych silnikach, gdzie obroty jałowe potrafiły dochodzić nawet do 3000rpm, ale autor pisał że chodzi o silniki z wielopunktowym wtryskiem a one majÄ… obecnie praktycznie takie same obroty biegu jałowego jak 20 lat temu.
Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna żeby silnik nie telepał całÄ… budÄ… jak klekoty i rzadko jest stosowana wiÄ™c o co ci chodzi?

T.

13 Data: Luty 09 2010 11:20:06
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: krzysiek82 

Toworek pisze:

Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna żeby silnik nie telepał całÄ… budÄ… jak klekoty i rzadko jest stosowana wiÄ™c o co ci chodzi?

T.

Mocniejsze silniki benzynowe w niektórych autach wyposażone sÄ… w dwumasÄ™. JeĹ›li chodzi o obniżenie obrotów na biegu jałowym także tego nie zaobserwowałem ale tak twierdzÄ… producenci na pytanie po co wprowadzono dwumasÄ™.

--
krzysiek82

14 Data: Luty 09 2010 11:07:39
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: P_ablo 

Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomo¶ci

Witam
Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym spalanie
jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?
Chodzi o silniki benzynowe


Po czym wnosisz, ze pala mniej?

--
Picasso

15 Data: Luty 09 2010 13:39:47
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Michal Jankowski 

Ale konkretnie - ile palily kiedys a ile dzis?

  MJ

16 Data: Luty 09 2010 13:45:57
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Jakub Witkowski 

Michał pisze:

Witam

Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?

Może najpierw ustalmy czy aby naprawdÄ™, potem bÄ™dziemy
dyskutować dlaczego.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całoĹ›ci poglÄ…dom ich Autora.

17 Data: Luty 09 2010 13:52:38
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: J.F. 

On Tue, 09 Feb 2010 00:59:13 +0100,  Michał wrote:

Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym spalanie
jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

A jest ?
Wedle J.A.M - naped tych 16 zaworow pochlania wiecej energii.

I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
850.


J.

18 Data: Luty 09 2010 19:16:23
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Karol Y 

I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
850.

A w dużych jak to wygl±da?

--
Mateusz Bogusz

19 Data: Luty 11 2010 10:26:24
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: Marek M. 

Dnia Tue, 09 Feb 2010 19:16:23 +0100, Karol Y napisał(a):

A w dużych jak to wygl±da?

Nie wiem jak w starszych konstrukcjach. U mnie jałowy to około 650.
--
Pozdrawiam
Marek M.
Jeep Grand Cherokee WG 2003 - 4.7 V8 QD

20 Data: Luty 09 2010 19:09:43
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: BydlÄ™ 

Michał wrote:

Witam

Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?


To znaczy ile?


--
BydlÄ™

21 Data: Luty 10 2010 01:11:09
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: MichaĹ‚ 

Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?


To znaczy ile?


Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemnoĹ›ci 3,5 litra pali na jałowym 2.5 litra a troszkÄ™ nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

ten pierwszy: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M30 (ten drugi silnik)

ten drugi: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M60 (ten drugi)

w trasie spalanie bardzo podobne.

Obydwa silniki sterowane komputerem i wielopunktowy wtrysk.

Tylko że ten drugi ma zdaje siÄ™ 650 rpm na jałowym a ten pierwszy 800 rpm.


Pozdrawiam

22 Data: Luty 10 2010 01:26:42
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: P_ablo 

Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomo¶ci


Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno¶ci 3,5 litra
pali na jałowym 2.5 litra a troszkę nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

Skad masz te dane?


--
Picasso

23 Data: Luty 10 2010 01:55:06
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal� du�o mniej n a biegu ja�owym?
Autor: MichaĹ‚ 


Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno�ci 3,5 litra
pali na ja�owym 2.5 litra a troszk� nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

Skad masz te dane?


Z komputerów pokładowych tych aut

24 Data: Luty 10 2010 02:08:08
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal? du?o mniej na biegu ja?owym?
Autor: P_ablo 

Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomo¶ci


Z komputerów pokładowych tych aut

I co one pokazywaly? Spalanie na 100 km czy na godzine? Uwazasz, ze te
urzadzenia sa miarodajne?

Wiesz - czasami koputer pokladowy pokazuje mi "0 km to empty" a auto jedzie
i jedzie i jedzie...


--
Picasso

25 Data: Luty 10 2010 12:43:37
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal� du�o mniej n a biegu ja�owym?
Autor: Jakub Witkowski 

Michał pisze:


Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno�ci 3,5 litra
pali na ja�owym 2.5 litra a troszk� nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

Skad masz te dane?


Z komputerów pokładowych tych aut

Aha :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całoĹ›ci poglÄ…dom ich Autora.

26 Data: Luty 10 2010 16:47:13
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
Autor: BydlÄ™ 

Michał wrote:
>>> Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym?
>>
>>
>>
>> To znaczy ile?
>>
>
> Np. (...)ze starym silnikiem M30(...) pali na jałowym 2.5 litra
>  a  nowszy silnik M60 (...) pali 1,5 litra.



Czyli pytanie sprowadza siÄ™ do tego:

Dlaczego różne silnieki majÄ… różne parametry.
MyĹ›lałem, że coĹ› wiÄ™cej siÄ™ za tym kryje.
:-)

--
BydlÄ™

Re: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym?



Grupy dyskusyjne