Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym?
1 | Data: Luty 09 2010 00:59:13 |
Temat: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na bie gu jałowym? | |
Autor: Michał | Witam 2 |
Data: Luty 09 2010 01:17:27 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Yogi(n) | Użytkownik "Michał" napisał w wiadomoĹ›ci Witam 20 lat temu były powszechne gaĽniki. -- Yogi(n) 3 |
Data: Luty 09 2010 01:19:58 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: MichaĹ‚ |
Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w wiÄ™kszoĹ›ci wtryski. Czy 4 zawory na cylinder ograniczajÄ… spalanie na jałowym? A może nowe silnik działajÄ… na super ubogiej mieszance na biegu jałowym? Pozdrawiam 4 |
Data: Luty 09 2010 08:29:22 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Tomasz Pyra | Michał pisze:
Nie bardzo kojarzÄ™ jak wyglÄ…dały silniki dokładnie 20 lat temu, ale sÄ…dzÄ™ że nie były sterowane sondÄ… lambda, a wolne obroty nie były ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba z normami EURO. MyĹ›lÄ™ że te dwie rzeczy wystarczÄ… żeby zużycie paliwa na biegu jałowym znacznie zmniejszyć. 5 |
Data: Luty 09 2010 14:00:19 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: J.F. | On Tue, 09 Feb 2010 08:29:22 +0100, Tomasz Pyra wrote: 20 lat temu były powszechne gaĽniki. Nie bardzo kojarzę jak wygl±dały silniki dokładnie 20 lat temu, ale 20 lat temu wtrysk byl juz powszechny, a gazniki u schylku. Euro1 zaczelo obowiazywac od 1993. My¶lę że te dwie rzeczy wystarcz± żeby zużycie paliwa na biegu jałowym Ale gaznik trzymal wolne obroty dosc dobrze, a wyregulowac go mozna bylo na przyzwoity CO - czyli nie przepalal paliwa duzo za duzo. J. 6 |
Data: Luty 09 2010 08:36:23 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Wojtekk |
Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w wiÄ™kszoĹ›ci wtryski. Może teraz precyzyjniej komputer pokazuje? Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków azotu powstaje w takim przypadku. Z podobnym problemem zmagali siÄ™ (chyba właĹ›nie około 20 lat temu) konstruktorzy wtrysków bezpoĹ›rednich do silników benzynowych. Potencjalnie były duże możliwoĹ›ci osczÄ™dnoĹ›ci na paliwie, ale normy ekologiczne nie ułatwiały zadania. Nie wiem jak ostatecznie rozwiÄ…zano ten problem, ale pamiÄ™tam, z eksperymentowano z odpowiednim rozłożeniem wtrysku w czasie i specjalnym kształtem górnej części tłoka, tak zby spalanie zachodziło lokalnie, a nie w całej objetoĹ›ci cylindra. Może niektóre z tych doĹ›wiadczeĹ„ udało siÄ™ zaadoptować do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem? Pozdrawiam Wojtek 7 |
Data: Luty 09 2010 14:04:59 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: J.F. | On Tue, 9 Feb 2010 08:36:23 +0100, Wojtekk wrote: Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków No i tak sie skonczylo - FSI = Fuel Stratified Injection, uwarstwiony ladunek, ktory ma bogatsza warstwe. Nie wiem czy o tlenki poszlo, czy bardziej o mozliwosc zaplonu. A tlenki moze wylapac pulapka NOx, opracowana dla diesli. Ale to z wtryskiem bezposrednim. Może niektóre z tych do¶wiadczeń udało się zaadoptować do silników z klasycznym Raczej nie bardzo, bo mialy wtrysk w kolektor. Honda cos tam kombinowala z komora posrednia, ale jej nie wyszlo. J. 8 |
Data: Luty 09 2010 08:53:26 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: MarcinJM | Michał pisze:
To raczej kiedys pracowaly na lambda ~0.8 na biegu jalowym. Zwiazane bylo to z malym przeplywem powietrza na jalowym i trudnoscia z utrzymaniem w tych warunkach stabilnej pracy silnika. Wspolczesnie sa odrebne uklady dbajace wylacznie o bieg jalowy, co w polaczeniu z wtyskiem paliwa zapewnia odpowienia prace na jalowym, wiec mozna mieszanke utrzymac w okolicy lambda ~ 1 -- Pozdrawiam MarcinJM 9 |
Data: Luty 09 2010 11:36:28 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Sergiusz Rozanski | Dnia 09.02.2010 Michał napisał/a:
Wtrysk mechaniczny, nie potrzebuje komputera. W sumie można to uznać za najdoskonalszy gaĽnik jaki wymy¶lono przed ECU. Nie znam tych aut, ale to co¶ jak k-jetronic czy jako¶ tak, póĽniej przeszły w ke-jetronic już może mieć z lambda, krokowcem na jałowym, cutoff, katalizatory i ecu do zarz±dzania, taka mieszanka elektoniczno/mechaniczna - nadal membrany i tłoczki zamiast listwy, ale te mogły już palić jak te z listw±. O ile pamiętam odczyty ze sondy regulowały ci¶nienie na tłoczkach a tym samym ilo¶ć wtryskiwanego paliwa co pozwalało dokładnie dawkować ilo¶ć i realizować cutoff i obsługiwać tym samym katalizator odpowiednimi spalinami. Wtryski były nadal sterowane mechaniczne, co nie pozwalało w dowolnym zakresie regulować momentu wtrysku przez ecu - co może wpływać na większe zużycie paliwa. -- "A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie? Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu". Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę. 10 |
Data: Luty 09 2010 12:45:30 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Mario | Michał pisze:
a skÄ…d wiesz że paliły wiÄ™cej? Wg komputera? ;-) pozdrawiam mario 11 |
Data: Luty 09 2010 10:06:59 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: krzysiek82 | Michał pisze: Chodzi o silniki benzynowe Bo np majÄ… obniżone obroty biegu jałowego, dlatego też stosuje siÄ™ nieszczÄ™sne duwmasy. -- krzysiek82 12 |
Data: Luty 09 2010 10:46:50 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Toworek | W dniu 2010-02-09 10:06, krzysiek82 pisze: Michał pisze:Niby z ilu na ile obniżyli bo jakoĹ› specjalnie nie widzÄ™ różnicy. chyba ze nawiÄ…zujesz do ssania w starych silnikach, gdzie obroty jałowe potrafiły dochodzić nawet do 3000rpm, ale autor pisał że chodzi o silniki z wielopunktowym wtryskiem a one majÄ… obecnie praktycznie takie same obroty biegu jałowego jak 20 lat temu. Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna żeby silnik nie telepał całÄ… budÄ… jak klekoty i rzadko jest stosowana wiÄ™c o co ci chodzi? T. 13 |
Data: Luty 09 2010 11:20:06 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: krzysiek82 | Toworek pisze: Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna żeby silnik nie telepał całÄ… budÄ… jak klekoty i rzadko jest stosowana wiÄ™c o co ci chodzi? Mocniejsze silniki benzynowe w niektórych autach wyposażone sÄ… w dwumasÄ™. JeĹ›li chodzi o obniżenie obrotów na biegu jałowym także tego nie zaobserwowałem ale tak twierdzÄ… producenci na pytanie po co wprowadzono dwumasÄ™. -- krzysiek82 14 |
Data: Luty 09 2010 11:07:39 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: P_ablo | Użytkownik "Michał" napisał w wiadomo¶ci Witam Po czym wnosisz, ze pala mniej? -- Picasso 15 |
Data: Luty 09 2010 13:39:47 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Michal Jankowski | Ale konkretnie - ile palily kiedys a ile dzis? 16 |
Data: Luty 09 2010 13:45:57 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Jakub Witkowski | Michał pisze: Witam Może najpierw ustalmy czy aby naprawdÄ™, potem bÄ™dziemy dyskutować dlaczego. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całoĹ›ci poglÄ…dom ich Autora. 17 |
Data: Luty 09 2010 13:52:38 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: J.F. | On Tue, 09 Feb 2010 00:59:13 +0100, Michał wrote: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy A jest ? Wedle J.A.M - naped tych 16 zaworow pochlania wiecej energii. I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok 850. J. 18 |
Data: Luty 09 2010 19:16:23 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Karol Y | I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok A w dużych jak to wygl±da? -- Mateusz Bogusz 19 |
Data: Luty 11 2010 10:26:24 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: Marek M. | Dnia Tue, 09 Feb 2010 19:16:23 +0100, Karol Y napisał(a): A w dużych jak to wygl±da? Nie wiem jak w starszych konstrukcjach. U mnie jałowy to około 650. -- Pozdrawiam Marek M. Jeep Grand Cherokee WG 2003 - 4.7 V8 QD 20 |
Data: Luty 09 2010 19:09:43 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: BydlÄ™ | Michał wrote: Witam To znaczy ile? -- BydlÄ™ 21 |
Data: Luty 10 2010 01:11:09 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: MichaĹ‚ | Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemnoĹ›ci 3,5 litra pali na jałowym 2.5 litra a troszkÄ™ nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra. ten pierwszy: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M30 (ten drugi silnik) ten drugi: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M60 (ten drugi) w trasie spalanie bardzo podobne. Obydwa silniki sterowane komputerem i wielopunktowy wtrysk. Tylko że ten drugi ma zdaje siÄ™ 650 rpm na jałowym a ten pierwszy 800 rpm. Pozdrawiam 22 |
Data: Luty 10 2010 01:26:42 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: P_ablo | Użytkownik "Michał" napisał w wiadomo¶ci Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno¶ci 3,5 litra Skad masz te dane? -- Picasso 23 |
Data: Luty 10 2010 01:55:06 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal� du�o mniej n a biegu ja�owym? | Autor: Michał |
Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemnoďż˝ci 3,5 litra Z komputerów pokładowych tych aut 24 |
Data: Luty 10 2010 02:08:08 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki pal? du?o mniej na biegu ja?owym? | Autor: P_ablo | Użytkownik "Michał" napisał w wiadomo¶ci
I co one pokazywaly? Spalanie na 100 km czy na godzine? Uwazasz, ze te urzadzenia sa miarodajne? Wiesz - czasami koputer pokladowy pokazuje mi "0 km to empty" a auto jedzie i jedzie i jedzie... -- Picasso 25 |
Data: Luty 10 2010 12:43:37 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palďż˝ duďż˝o mniej n a biegu jaďż˝owym? | Autor: Jakub Witkowski | Michał pisze:
Aha :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całoĹ›ci poglÄ…dom ich Autora. 26 |
Data: Luty 10 2010 16:47:13 | Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palÄ… dużo mniej na biegu jałowym? | Autor: BydlÄ™ | Michał wrote: |