Grupy dyskusyjne   »   Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeń?

Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeń?



1 Data: Wrzesien 25 2009 22:13:27
Temat: Magistrala CAN - sa jakies standardy adre sowania urządzeń?
Autor: Sebastian BiaĹ‚y 

Witam.

Bawie siÄ™ CAN w zupełnie innym zastosowaniu (nie motoryzacyjnym). Ale ponieważ posiadam autko z CANem i mam możliwoĹ›ci sprzÄ™towe to z ciekawoĹ›ci chciałbym zobaczyć jak wyglÄ…da ruch i jakie informacje latajÄ… po kablach.

PomijajÄ…c oczywistoĹ›ci jak budowa protokolu CAN - czy ktokolwiek z grupowiczów spotkał siÄ™ z dokladniejszym opisem CAN, a w szczególnosci adresacjÄ… urzadzeĹ„ na ten magistali typu: "w samochodzie X czujnik ciĹ›nienia posiada adres 0x45 i podaje dane jako dwa bajty". Interesuje mnie do dowolnego samochodu bo po cichu liczÄ™ że przynajmniej w części bÄ™dzie siÄ™ zgadzać z moim (Laguna 2).



2 Data: Wrzesien 25 2009 22:43:15
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeń?
Autor: Pa_blo 


Użytkownik "Sebastian Biały"  napisał w wiadomo¶ci

- czy ktokolwiek z grupowiczów spotkał się z dokladniejszym opisem >CAN,

Zapamietaj sobie jedno - najlepsi kombinatorzy to elektronicy a biorac pod
uwage meritum proponuje pl.misc.elektronika ewentualnie elektrode.

Picasso

3 Data: Wrzesien 25 2009 22:57:19
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeñ?
Autor: Sebastian BiaĹ‚y 

Pa_blo wrote:

Zapamietaj sobie jedno - najlepsi kombinatorzy to elektronicy a biorac pod uwage meritum proponuje pl.misc.elektronika ewentualnie elektrode.

I jak zapewne zauważyłeĹ› jestem tam aktywnym uczestnikiem. Zakladam jednak, że łatwiej trafić na kogoĹ› kto widział tego typu informacje tutaj (i nie musiał ich nawet pojąć, wystarczy ze wpadla mu w łapska jakaĹ› "serwisówka do CANa") niż wĹ›rod elektroników.

CAN ogólnie to zagadnienie elektroniczne, ale CAN samochodowy to po prostu bardzo specyficzna sprawa dla dziedziny samochodowej.

4 Data: Wrzesien 25 2009 23:03:43
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: bratPit[pr] 


Bawie siÄ™ CAN w zupełnie innym zastosowaniu (nie motoryzacyjnym). Ale
ponieważ posiadam autko z CANem i mam możliwoĹ›ci sprzÄ™towe to z ciekawoĹ›ci chciałbym zobaczyć jak wyglÄ…da ruch i jakie informacje latajÄ… po kablach.

PomijajÄ…c oczywistoĹ›ci jak budowa protokolu CAN - czy ktokolwiek z grupowiczów spotkał siÄ™ z dokladniejszym opisem CAN, a w szczególnosci adresacjÄ… urzadzeĹ„ na ten magistali typu: "w samochodzie X czujnik ciĹ›nienia posiada adres 0x45 i podaje dane jako dwa bajty". Interesuje mnie do dowolnego samochodu bo po cichu liczÄ™ że przynajmniej w części bÄ™dzie siÄ™ zgadzać z moim (Laguna 2).

nie takie konkrety ale możesz zerknąć na poniższy artykuł, tyle że on jest interesujÄ…cy dla ludzi którzy nie mieli dotÄ…d stycznoĹ›ci z CAN np w samochodzie bo to podstawy, ale być może znajdziesz w nim coĹ› co CiÄ™ zainteresuje,
http://archives.sensorsmag.com/articles/1000/18/index.htm
brat

5 Data: Wrzesien 25 2009 23:06:24
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: Sebastian BiaĹ‚y 

bratPit[pr] wrote:

http://archives.sensorsmag.com/articles/1000/18/index.htm

To niestety informacje ogólne o CAN ktorych jest na pÄ™czki w internecie.   Brak tam opisu samych komunikatów, standardów, etc.

6 Data: Wrzesien 25 2009 23:20:56
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeń?
Autor: Michał 

bratPit[pr] wrote:
> http://archives.sensorsmag.com/articles/1000/18/index.htm

To niestety informacje ogólne o CAN ktorych jest na pÄ™czki w internecie.
  Brak tam opisu samych komunikatów, standardów, etc.

a tak z ciekawo¶ci co idzie po takich magistralach ?
tz. co jest podł±czone do tego w autach 10 letnich (powiedzmy ta laguna2)
co było podł±czane 20 lat temu a co jest teraz ?

jak patrze na specyfikacje to i video (nie hd) po tym by poszło :)

pozdrawiam.



--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

7 Data: Wrzesien 26 2009 07:15:31
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: Sebastian BiaĹ‚y 

  Michał wrote:

To niestety informacje ogÄ‚łlne o CAN ktorych jest na p�czki w internecie.  Brak tam opisu samych komunikatÄ‚łw, standardÄ‚łw, etc.

a tak z ciekawości co idzie po takich magistralach ?
tz. co jest podłÄ…czone do tego w autach 10 letnich (powiedzmy ta laguna2)
co było podłÄ…czane 20 lat temu a co jest teraz ?

Nie wiem co teraz (pewnie wiÄ™cej) ale u mnie jest z grubsza połowa samochodu. W tym po CANie zapewne dowiem siÄ™ o stanie części czujników silnika zapewne (co moze siÄ™ przydac przy diagnostyce). Przez CANa nie włacze sobie natomiast żadnej żarówki w mojej L2, a w nowych autkach bez problemu.

O ile wiem przez CANa w nowych samochodach da się bez problemu otwierać centralny zamek, więc wystarczy przewiercic sie przez klosz lampy ...

jak patrze na specyfikacje to i video (nie hd) po tym by poszło :)

Za wolne. CAN przesyła na raz max pare bajtów wiÄ™c narzut na protokół jest ogromny.

8 Data: Wrzesien 26 2009 10:53:45
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: J.F. 

On Sat, 26 Sep 2009 07:15:31 +0200,  Sebastian Biały wrote:

O ile wiem przez CANa w nowych samochodach da się bez problemu otwierać
centralny zamek, więc wystarczy przewiercic sie przez klosz lampy ...

Cos mi chodzi po glowie ze tych magistral moze byc w aucie kilka,
wiec niekoniecznie z lampy.

jak patrze na specyfikacje to i video (nie hd) po tym by poszło :)
Za wolne. CAN przesyła na raz max pare bajtów więc narzut na protokół
jest ogromny.

Ale na "video" wystarczalo 128kbps.

J.

9 Data: Wrzesien 26 2009 11:45:46
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: Marcin J. Kowalczyk 

J.F. pisze:

On Sat, 26 Sep 2009 07:15:31 +0200,  Sebastian Biały wrote:
O ile wiem przez CANa w nowych samochodach da się bez problemu otwierać centralny zamek, więc wystarczy przewiercic sie przez klosz lampy ...

Cos mi chodzi po glowie ze tych magistral moze byc w aucie kilka, wiec niekoniecznie z lampy.

I tak jest.
Np. starsze 307 mialy i VAN i CAN ;-)

10 Data: Wrzesien 26 2009 20:57:20
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: R2r 

Sebastian Biały pisze:

a tak z ciekawości co idzie po takich magistralach ?
tz. co jest podłÄ…czone do tego w autach 10 letnich (powiedzmy ta laguna2)
co było podłÄ…czane 20 lat temu a co jest teraz ?

Nie wiem co teraz (pewnie wiÄ™cej) ale u mnie jest z grubsza połowa samochodu. W tym po CANie zapewne dowiem siÄ™ o stanie części czujników silnika zapewne (co moze siÄ™ przydac przy diagnostyce). Przez CANa nie włacze sobie natomiast żadnej żarówki w mojej L2, a w nowych autkach bez problemu.
JesteĹ› pewien? W Megane I ph.2 żarówek nie dawało siÄ™ sterować, ale dawało siÄ™ np. wycieraczki włÄ…czać (bo chyba komunikacja Clipa z samochodem odbywa siÄ™ właĹ›nie przez magistralÄ™ CAN). W Lagunie II to już zdecydowanie dalej było posuniÄ™te...

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

11 Data: Wrzesien 26 2009 10:57:28
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: J.F. 

On Fri, 25 Sep 2009 23:20:56 +0000 (UTC),   Michał wrote:

a tak z ciekawo¶ci co idzie po takich magistralach ?
tz. co jest podł±czone do tego w autach 10 letnich (powiedzmy ta laguna2)
co było podł±czane 20 lat temu a co jest teraz ?

20 lat nie bylo nic.
Teraz to juz moze byc wszystko.

J.

12 Data: Wrzesien 26 2009 09:46:39
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: Michał 

J.F.  napisał(a):

On Fri, 25 Sep 2009 23:20:56 +0000 (UTC),   Michał wrote:
>a tak z ciekawo¶ci co idzie po takich magistralach ?
>tz. co jest podł±czone do tego w autach 10 letnich (powiedzmy ta laguna2)
>co było podł±czane 20 lat temu a co jest teraz ?

20 lat nie bylo nic.
Teraz to juz moze byc wszystko.

to po czym 20 lat temu komunikowały sie fotele, lusterka, kierownica,
klapeczki do nawiewów, wiatraki, klimatroniki, czujniki, zawieszenia itp... ?


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

13 Data: Wrzesien 26 2009 16:35:59
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urzšdzeń?
Autor: J.F. 

On Sat, 26 Sep 2009 09:46:39 +0000 (UTC),   Michał wrote:

J.F.  napisał(a):
>tz. co jest podł±czone do tego w autach 10 letnich (powiedzmy ta laguna2)
>co było podł±czane 20 lat temu a co jest teraz ?

20 lat nie bylo nic.

to po czym 20 lat temu komunikowały sie fotele, lusterka, kierownica,
klapeczki do nawiewów, wiatraki, klimatroniki, czujniki, zawieszenia itp... ?

Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a
kierownica z przekladnia przy pomocy dwoch rurek i przegubu :-)

Lusterka, swiatelka itp mialy po prostu odpowiednia ilosc kabli.

J.

14 Data: Wrzesien 26 2009 19:16:44
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz�dzeń?
Autor: AL 

J.F. pisze:

On Sat, 26 Sep 2009 09:46:39 +0000 (UTC),   Michał wrote:
J.F.  napisał(a):
tz. co jest podłÄ…czone do tego w autach 10 letnich (powiedzmy ta laguna2)
co było podłÄ…czane 20 lat temu a co jest teraz ?
20 lat nie bylo nic.
to po czym 20 lat temu komunikowały sie fotele, lusterka, kierownica, klapeczki do nawiewów, wiatraki, klimatroniki, czujniki, zawieszenia itp... ?

Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a
kierownica z przekladnia przy pomocy dwoch rurek i przegubu :-)

Lusterka, swiatelka itp mialy po prostu odpowiednia ilosc kabli.

J.

mialem kiedys w samarze przednie reflektory sterowane hydraulicznie (przez to b.awaryjne i trudno naprawialne)

W starych beczkach centralny zamek - o ile dobrze pamietam - sterowany byl pneumatyka

--
pozdr
Adam (AL)
TG

15 Data: Wrzesien 26 2009 19:32:27
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeń?
Autor: Alex81 

In article   says...

mialem kiedys w samarze przednie reflektory sterowane hydraulicznie
(przez to b.awaryjne i trudno naprawialne)
Identycznie było w Polonezach (też hydraulika i również awaryjna) - na
marginesie, był to produkt niemiecki ;) Sytuację ratowała możliwo¶ć
przeszczepu systemu elektrycznego z Lanosa.
 
W starych beczkach centralny zamek - o ile dobrze pamietam - sterowany
byl pneumatyka
Dokładnie. W przewodach był płyn hamulcowy.

--
Pzdr
Alex

16 Data: Wrzesien 26 2009 20:00:43
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeń?
Autor: J.F. 

On Sat, 26 Sep 2009 19:16:44 +0200,  AL wrote:

mialem kiedys w samarze przednie reflektory sterowane hydraulicznie
(przez to b.awaryjne i trudno naprawialne)

Hamulce tez masz sterowane hydraulicznie - czy przez to sa b.awaryjne
i trudno naprawialne ? :-)

J.

17 Data: Wrzesien 27 2009 19:07:03
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeń?
Autor: jerzu 

On Sat, 26 Sep 2009 20:00:43 +0200, J.F.
 wrote:

Hamulce tez masz sterowane hydraulicznie - czy przez to sa b.awaryjne
i trudno naprawialne ? :-)

Ja miałem regulację reflektorów w CC sterowan± hydraulicznie. I
praktycznie było to nienaprawialne.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński 
http://jerzu.waw.pl GG:129280 http://bitnova.info/?p=495699
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

18 Data: Wrzesien 27 2009 19:50:57
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeń?
Autor: J.F. 

On Sun, 27 Sep 2009 19:07:03 +0200,  jerzu wrote:

On Sat, 26 Sep 2009 20:00:43 +0200, J.F.
Hamulce tez masz sterowane hydraulicznie - czy przez to sa b.awaryjne
i trudno naprawialne ? :-)

Ja miałem regulację reflektorów w CC sterowan± hydraulicznie. I
praktycznie było to nienaprawialne.

Ale nie dlatego ze hydrauliczne, tylko dlatego ze tak zrobione :-)

J.

19 Data: Wrzesien 27 2009 20:30:04
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeń?
Autor: jerzu 

On Sun, 27 Sep 2009 19:50:57 +0200, J.F.
 wrote:

Ale nie dlatego ze hydrauliczne, tylko dlatego ze tak zrobione :-)

Niby jak? Działało ponad trzy lata, w zimie szlag to trafił, koszt
naprawy w ASO (wymiana) mało zachęcaj±cy, prywaciarz żaden się nie
podj±ł, proponowali przeróbkę na elektryczny układ, jak w CC Sporting.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński 
http://jerzu.waw.pl GG:129280 http://bitnova.info/?p=495699
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

20 Data: Wrzesien 26 2009 20:11:15
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeń?
Autor: Michas 

Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a
kierownica z przekladnia przy pomocy dwoch rurek i przegubu :-)

Tylko mi nie mówcie że teraz to się wszystko komunikuje po CANie???!!! :O
Tzn jak pr±du braknie albo kabelki przetr± to na zakręcie jedziemy prosto? (albo gdzie akurat procesor resztk± pr±du chce..?)

M.

21 Data: Wrzesien 26 2009 20:35:55
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeń?
Autor: J.F. 

On Sat, 26 Sep 2009 20:11:15 +0200,  Michas wrote:

Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a
kierownica z przekladnia przy pomocy dwoch rurek i przegubu :-)

Tylko mi nie mówcie że teraz to się wszystko komunikuje po CANie???!!! :O
Tzn jak pr±du braknie albo kabelki przetr± to na zakręcie jedziemy prosto?
(albo gdzie akurat procesor resztk± pr±du chce..?)

Pedal gazu juz obecnie w wielu autach kreci potencjometrem, a
przepustnica kreci komputer [lub dawkuje paliwo].

Hamulce masz jeszcze hydrauliczne, ale komputer moze je zwolnic [ABS]
lub zahamowac sam [ESP,TCS].

Kierownica jeszcze jest tradycyjna, ale juz ma czujnik obrotu dla
komputera, czasem elektryczne wspomaganie, a czasem samoczynne
parkowanie.

Tak wiec bliski jest czas gdy samochod bedzie mogl sam pojechac.
Ty mu w gaz i na lewo, a on prosto i hamuje.
A komputerek mowi: "usilowanie przekroczenia dozwolonej predkosci 1
pkt karny, usilowanie przejechania przez linie ciagla 3 pkt karne,
przekroczono 24 pkt - oczekiwanie na przyjazd policji" :-)

Zreszta i dzis jak ci sie wspomaganie uszkodzi i zacznie sciagac, to
nie wiem czy nie skonczysz w rowie. Tyle ze to awaria, nie dowiesz sie
"w instrukcji jest wyraznie napisane zeby co 100km zatrzymac sie,
wylaczyc zaplon i wlaczyc ponownie celem resetu systemu" :-)

J.

22 Data: Wrzesien 27 2009 19:14:09
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: Michał 

20 lat nie bylo nic.
Teraz to juz moze byc wszystko.

a z 20 latków (lub prawie) to po szym szła elektronika w:

-lexus ls 89'
-w140 91'
-citroen xm 89'
-safrane 92'
-hmm e32 i v8  było stare a e38 i a8 94' to już 15 latek to nie podchodzi :)


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

23 Data: Wrzesien 26 2009 11:01:32
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: Marcin Ciećwierz 

Sebastian Biały pisze:

Bawie siÄ™ CAN w zupełnie innym zastosowaniu (nie motoryzacyjnym). Ale
ponieważ posiadam autko z CANem i mam możliwoĹ›ci sprzÄ™towe to z
ciekawoĹ›ci chciałbym zobaczyć jak wyglÄ…da ruch i jakie informacje latajÄ…
po kablach.

RobiliĹ›my obsługÄ™ magistrali CAN na potrzeby naszego systemu monitoringu
pojazdów. Z tego co pamiÄ™tam specyfikacja jest doć nieprecyzyjna i w
zależnoĹ›ci od producenta pojazdu różnice w obsłudze mogÄ… być znaczne.

A przykładowe informacje jakie my czytamy to np. nacisk na oĹ›, spalanie,
itp. (sam. ciÄ™żarowe)

Pozdrawiam
Marcin Ciećwierz


24 Data: Wrzesien 27 2009 07:20:39
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: Sebastian BiaĹ‚y 

Marcin Ciećwierz wrote:

A przykładowe informacje jakie my czytamy to np. nacisk na oĹ›, spalanie,
itp. (sam. ciÄ™żarowe)

Ok, a możesz mi powiedziec, czy informacje tego typu opakowane sa wprost w te 8 bajtów CANa czy też moze istnieje jeszcze jakaĹ› warstwa posrednia? CoĹ› w rodzaju dodatkowego protokołu.

25 Data: Wrzesien 27 2009 13:18:48
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń?
Autor: J.F. 

On Sat, 26 Sep 2009 11:01:32 +0200,  Marcin Ciećwierz wrote:

Robili¶my obsługę magistrali CAN na potrzeby naszego systemu monitoringu
pojazdów. Z tego co pamiętam specyfikacja jest do¶ć nieprecyzyjna i w
zależno¶ci od producenta pojazdu różnice w obsłudze mog± być znaczne.
A przykładowe informacje jakie my czytamy to np. nacisk na o¶, spalanie,
itp. (sam. ciężarowe)

A czytacie wprost z czujnikow, czy odbieracie z komputera pokladowego
?

J.

26 Data: Wrzesien 26 2009 20:21:51
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeń?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Dnia Fri, 25 Sep 2009 22:13:27 +0200, Sebastian Biały napisał(a):


Pomijając oczywistości jak budowa protokolu CAN - czy ktokolwiek z
grupowiczów spotkał siÄ™ z dokladniejszym opisem CAN, a w szczególnosci
adresacją urzadzeń na ten magistali typu: "w samochodzie X czujnik
ciśnienia posiada adres 0x45 i podaje dane jako dwa bajty". Interesuje
mnie do dowolnego samochodu bo po cichu liczÄ™ że przynajmniej w części
będzie się zgadzać z moim (Laguna 2).
Haslo: profile OpenCAN moze cos pomoga?

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

27 Data: Wrzesien 27 2009 07:22:46
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy ďż˝
Autor: Sebastian BiaĹ‚y 

Jaroslaw Berezowski wrote:

Haslo: profile OpenCAN moze cos pomoga?

A nie CANOpen ? OglÄ…dalem go ale nie wiem czy stosowany jest powszechnie w samochodach osobowych.

28 Data: Wrzesien 27 2009 20:16:54
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy ďż˝
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Dnia Sun, 27 Sep 2009 07:22:46 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

A nie CANOpen ?
Racja.

OglÄ…dalem go ale nie wiem czy stosowany jest powszechnie
w samochodach osobowych.
No kontrolery silnikow trakcyjnych (elektrycznych) zazwyczaj maja jeden
lub wiecej profili zaimplementowanych :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

29 Data: Wrzesien 27 2009 23:03:36
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy ďż˝
Autor: Sebastian BiaĹ‚y 

Jaroslaw Berezowski wrote:

No kontrolery silnikow trakcyjnych (elektrycznych) zazwyczaj maja jeden lub wiecej profili zaimplementowanych :)

E tam, to raczej automatyka przemysłowa ;)

Interesuje mnie chyba najbardziej to, czy CAN w samochodzie pracuje w trybie "raw" tzn dane z czujników nie sa pakowane innymi protokołami, czy tez wlasnie sa wkladane w jakies wynalazki typu CANOpen.

W zasadzie robie mały sniffer do CANa i akurat idealnie by siÄ™ go testowalo na dzialajÄ…cej sieci a taka mam w samochodzie. A jak juz moge sniffowac, to może też i stwierdzić jakie sÄ… adresy czujników ... Może siÄ™ z tego jakis projekt diagnostyczny urodzi.

30 Data: Wrzesien 27 2009 23:38:00
Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy ďż˝
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:03:36 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

E tam, to raczej automatyka przemysłowa ;)
A gdzie - to w napedach EV bywa stosowane :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeń?



Grupy dyskusyjne