Oszczędzamy na paliwie - jak jeź dzić? - OT
1 | Data: Luty 01 2009 12:32:39 |
Temat: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | |
Autor: maniac | Ostatnio oglądałem na TVN Turbo ciekawy wykład... Jak jeździć oszczędnie, w przypadku rzecz jasna Skody Octavii II, nie wiem niestety jaki silnik było to tak: 2 |
Data: Luty 01 2009 12:53:19 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Mariusz |
Ostatnio oglądałem na TVN Turbo ciekawy wykład... Jak jeździć oszczędnie,Najlepszy i ekonomiczny zakres to 2000obr do 3000obr/min, można użyć silnika do hamowania ale pod warunkiem że wtryski w silniku są w dobrym stanie, można też toczyć się na biegu jałowym na długiej prostej. Warto sprawdzić ciśnienie w oponach. Na treasie włączyć piąty bieg i stale jechać 90km/h, ewentualnie nie jezdzić zimą i pod wiatr, a najlepiej odstawić samochód do garażu. 3 |
Data: Luty 01 2009 13:14:28 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: polopiusz | [...] ewentualnie nie jezdzić zimą i pod wiatr, a najlepiej odstawić samochód do dokładnie ...bo takich oszczedzaczy na drogach coraz wiecej i szlag czlowieka trafia, zwlaszcza jak jada srodkiem drogi lub co gorsza lewym 4 |
Data: Luty 02 2009 08:35:11 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Arek (G) | Mariusz pisze: Najlepszy i ekonomiczny zakres to 2000obr do 3000obr/min, można użyć silnika do hamowania ale pod warunkiem że wtryski w silniku są w dobrym stanie, można też toczyć się na biegu jałowym na długiej prostej. Warto sprawdzić ciśnienie w oponach. Na treasie włączyć piąty bieg i stale jechać 90km/h, ewentualnie nie jezdzić zimą i pod wiatr, a najlepiej odstawić samochód do garażu. O co chodzi z tymi wtryskami w przypadku hamowania silnikiem? Pozdrawiam, A. 5 |
Data: Luty 01 2009 13:06:52 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: .Peeter | maniac wrote: 1 - ruszamy do 10 KM/h Zależy od samochodu, w przypadku mojego to kompletna bzdura. O ile na 3 biegu się da od tych 40km/h, to na 4 już nie ma szans poniżej 55, na 5 biegu właściwie dopiero od 70, 6 od 90. Niżej już szkoda silnika. Ja po prostu staram się nie trzymać silnika na wysokich obrotach bez potrzeby, ale też nie schodzić poniżej 1500, żeby nie zarzynać turbiny i koła dwumasowego. Jak się turlam równo, to w okolicach 1500-1600rpm, od tych obrotów mam już normalne odejście, a silnik pali niewielkie ilości paliwa. Raz na jakiś czas przeganiam go na trasie/obwodnicy, żeby przedmuchać turbinę. Silnik to 1.9 TDI ARL. Po prostu w przypadku każdego auta trzeba sobie samemu wyrobić technikę jazdy, przede wszystkim nie schodzić do obrotów, przy których silnik się męczy, a auto nie jedzie. No i oczywiście hamować silnikiem, nie pałować od świateł do świateł. :) -- Pozdrawiam __ |__)_ _|_ _ _ ..| (-(-|_(-| 6 |
Data: Luty 01 2009 13:30:25 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? - OT | Autor: Stefan Szczygielski | maniac wrote: Jak jeździć oszczędnie Ja nie wiem jak u Was, ale mój samochód pod większą górę na 5tce z prędkością 50km/h nie pojedzie. ;) S. 7 |
Data: Luty 01 2009 13:56:25 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: lublex |
Ostatnio oglądałem na TVN Turbo ciekawy wykład... Jak jeździć oszczędnie <ciach> Chyba przygotowali ten materiał juz w lecie na zaś, no i poooszło. Jeżeli od 3 lat nie tankowałem tak tanio jak ostatnio tzn. iż jeszcze nie jest ze mną tak źle, że nie oglądam TVN Turbo (nie tylko ostatnio). Masz silnik 16V, a takie silniki "lubią" obroty. Chcesz jechać to kręcisz. W mojej Corsie (1,2 1,6V) na piątym biegu najoszczędniej jest przy 120 - 140 km/h to tak 4000+ obr. (sprawdzone na dłuuugiej trasie - ok. 7/100 LPG). W jeździe miejskiej to już jest nieco inaczej: - mity podają: 8 LPG - mój real to 9,5 LPG + 1,5 benzyna (pi x oko) Uświadom sobie także próg komfortu - jedziesz, luzik i wszystko jest O.K. lub dreptasz w miejscu, wszyscy inni się wk..., panewki jęczą, i to wszystko za 8 pięćdziesiąt /mc - warto? pozdr lublex 13 |
Data: Luty 03 2009 19:04:11 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: lublex |
Ja też W mojej Corsie (1,2 1,6V) na piątym biegu najoszczędniej jest przy 120 - 140 buhahahaha :D Coś Ci dolega? - wspólczuję. No to pojedź tą długą trasę z V = 90km/h wtedy zobaczysz gdzie będzie Jeżeli 330 km to dla Ciebie dłuuga trasa... Czym inne długości tak optymistycznie przedłużasz? pokazują ze praktycznie nie jest Skąd wniosek, że pisałem o średniej? powyżej 100 km/h (udało sietylko raz, i oznaczało Czym jeździsz? zbiera sie to to do tych 200 przez 5 minut czy co? standardowo ta srednia to ok 90 km/h, a przy spokojnej wersji ok 80 km/h. Sam Noo, jasno widać, że wersja spokojna jest bardziej zbliżona do jazdy bo ta "pierwsza" to raczej szarpanina nie jazda. jeździe miejskiej to już jest nieco inaczej: Ale mój przykład o jednym, konkretnym (Z12XE) i tyle. kogoś zapytasz ile mu to cacko pali, to prawie na pewno powie mniej niż No to albo nie lubię, albo nie cacko, albo jedno i drugie. A tak reasumując. Czytaj to co napisane bo wyciągasz błędne wnioski. Ale skoro już, to upraszczając jest tak: Silnik jest najoszczędniejszy przy najwiekszej mocy, a ta nie jest liniowa (w funkcji obrotów) i inna dla każdego typu silnika. Np. dla benzynowych 16V ta moc jest przy dość wysokich obrotach. Do tego prędkość pojazdu (opory aerodynamiczne). Jeżeli nałożysz te dwa wykresy to dla konkretnego pojazdu, na konkretnym biegu wyjdzie Ci prędkość ekonomiczna. Podkreślam: p r ę d k o ś ć, a nie prędkość średnia. I to by było na tyle. pozdr lublex 14 |
Data: Luty 05 2009 19:44:42 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Nex@pl | Rafal pisze:
Na pewno takiego, który ma dwumasę.... 15 |
Data: Luty 01 2009 15:18:11 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: | Jakby nie kombinować to opory aerodynamiczne pochłaniają większość mocy i 16 |
Data: Luty 01 2009 16:15:26 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Tomasz Pyra | pisze: Jakby nie kombinować to opory aerodynamiczne pochłaniają większość mocy i rosną z kwadratem prędkości, a silniki mają obroty ekonomiczne, takie przy których spalają najmniej paliwa na konia na godzinę. I nic nie pomoże kombinowanie - trzeba jechać z prędkością ekonomiczną dla danego pojazdu żeby najtaniej przejechać dany odcinek. Pod warunkiem że masz odpowiednio długi odcinek do przejechania, a nie na kilometrowych (a zazwyczaj jeszcze krótszych) odcinkach w mieście gdzie trzeba się zatrzymywać bo światła albo korek. Przy miejskich prędkościach możesz spokojnie zapomnieć o oporach aerodynamicznych. 17 |
Data: Luty 01 2009 18:07:11 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Alti |
Jakby nie kombinować to opory aerodynamiczne pochłaniają większość mocy i rosną z kwadratem prędkości,^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Rosną kwadratowo a nie z kwadratem. Wojtek 18 |
Data: Luty 01 2009 22:13:26 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Bastion |
Jakby nie kombinować to opory aerodynamiczne pochłaniają większość mocy i W TV na kanale discovery byl ciekawy odcinek "Pogromcow mitow". Udowodnili, ze jazda z predkoscia 90km/h w odleglosci 2m za tirem, redukuje zuzycie paliwa o jakies 30% (jezeli dobrze pamietam). Chodzi oczywiscie o redukcje oporow areaodynamicznych. W normalnych warunkch, taka technika jest bez sensu ale przejazd tranzytem przez panstwo gdzie jest drogie paliwo a kasa sie konczy? Ciekawe czy jazda za samochodem osobowym tez daje zauwazalne oszczednosci? 19 |
Data: Luty 01 2009 23:25:13 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: ihi |
Udowodnili, ze jazda z predkoscia 90km/h w odleglosci 2m za tirem, Jak TIR zahamuje zaoszczędzimy :-) 20 |
Data: Luty 02 2009 00:07:14 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Bastion |
Oczywiscie ze taka jazda jest syper ryzykowna!!! Pisze o tym, bo to jest ciekawostka o ktorej nikt wczesniej nie wspomnial. Bywaja sytuacje awaryjne, kiedy taka wiedza moze byc przydatna. 21 |
Data: Luty 02 2009 00:49:31 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: ihi |
Pisze o tym, bo to jest ciekawostka o ktorej nikt wczesniej nie wspomnial. Za innym dużym autem zawsze warto szybko jechać, nawet w bezpiecznej odległości - choć trochę powietrza rozbija przed nami, a to nam zmniejszy zużycie paliwa. 22 |
Data: Luty 02 2009 12:16:00 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: zkruk [Lodz] | Bastion wrote: W TV na kanale discovery byl ciekawy odcinek "Pogromcow mitow". źle pamiętasz 30% to było przy 15m - a tak odległość jest całkiem bezpieczna przy 2m było około 40% wynikało to z tego, że kierowca ciągle dokonywał korekt pedałem gazu -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 23 |
Data: Luty 02 2009 12:05:07 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: kamil |
Tez mi odkrycie - widziales kiedys jak rowerzysta potrafi zapieprzac za autobusem? Pozdrawiam Kamil 24 |
Data: Luty 02 2009 16:09:25 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Jakub Witkowski | Bastion pisze: Użytkownik napisał w wiadomości Albo i więcej, jeśli zdołasz zaczepić sie o tego tira holem. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 25 |
Data: Luty 01 2009 15:45:05 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Bialy | maniac napisal(a): 27 |
Data: Luty 01 2009 16:30:06 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Szczepan | Jakie są techniki jazdy, ... hamowanie silnikiem 28 |
Data: Luty 01 2009 23:12:53 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: LEPEK | maniac pisze: jak to zrobić?Przewidywać sytuacje na drodze i nie rozpędzać samochodu tak, żeby trzeba było hamować hamulcami, tylko odpuszczeniem gazu. Pozdr, -- L E P E K - P r u s z c z G d a n s k i no_spam [maupa] poczta [kropka] fm Toyota Corolla 1,3 sedan -- > cztery kółka Hyundai Atos 0,99 nanovan -- > cztery kółka bez skutera 29 |
Data: Luty 02 2009 09:52:57 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Robert_J | przypadku rzecz jasna Skody Octavii II, nie wiem niestety jaki silnik było to tak: Na V 50/h, nieźle ;-). Akurat mam to auto (TDI) i szczerze mówiąc 50/h to zarzynanie silnika, 1000 obr/min około... Może w benzynowym będzie inaczej, nie wiem, ale nie sądzę żeby było więcej niż 1500 obr na V biegu 30 |
Data: Luty 02 2009 12:16:36 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: zkruk [Lodz] | Robert_J wrote: Na V 50/h, nieźle ;-). Akurat mam to auto (TDI) i szczerze mówiąc no to gdzie ta elastyczność diesla? :P -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 31 |
Data: Luty 02 2009 14:10:16 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello zkruk, Na V 50/h, nieźle ;-). Akurat mam to auto (TDI) i szczerze mówiącno to gdzie ta elastyczność diesla? :P Tam, gdzie ma być - w traktorze na polu i w ciągniku siodłowym na drodze. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.squadack.na.allegro.pl/ :) 32 |
Data: Luty 02 2009 13:12:35 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: kamil |
Hello zkruk, Czyli tam, gdzie miejsce diesla. ;) Pozdrawiam Kamil 33 |
Data: Luty 02 2009 15:08:25 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Robert_J | Tam, gdzie ma być - w traktorze na polu i w ciągniku siodłowym na Ty to masz dowcip ;-). 34 |
Data: Luty 02 2009 14:16:35 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: MichałG | zkruk [Lodz] pisze: Robert_J wrote: poszła na ryby razem ze starymi silnikami bez literki T...... pozdrawiam Michał 35 |
Data: Luty 02 2009 13:07:28 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Grejon | Robert_J pisze: przypadku rzecz jasna Skody Octavii II, nie wiem niestety jaki silnik było to tak: No popatrz, a kiedy ja to zobaczyłem, to pomyślałem właśnie o dieslu :) -- Grzegorz Jońca GG: 7366919 Szara ReniaM 1.4 E7J PMS-edycja limitowana ;) PMS+PJS*+pM-W+P+:+X++L+B+M+Z++TW-CB++ASB+ 36 |
Data: Luty 02 2009 15:11:08 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Robert_J | No popatrz, a kiedy ja to zobaczyłem, to pomyślałem właśnie o dieslu :) Wiesz, na upartego da się tak tym dieslem jechać, ale jak ktoś uzna to za dobry (bo oszczędny) styl jazdy i z takich obrotów będzie często przyspieszał, to blado widzę ten samochód po jakichć 50.000 km ;-). 37 |
Data: Luty 02 2009 22:13:44 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Marcin "Kenickie" Mydlak | Robert_J pisze: No popatrz, a kiedy ja to zobaczyłem, to pomyślałem właśnie o dieslu :) Są tu tacy, którzy twierdzą, że redukcja przy przyspieszaniu to hańba. -- Marcin "Kenickie" Mydlak [WRC] Biały Pug 306 1.4 LPG = http://tnij.org/mojeogloszenie President JFK RS39 + ML 145 GG: 291246 ; kenickie<at>box43<kropek>pl; skype: kenickie_pl 38 |
Data: Luty 02 2009 23:15:30 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Są tu tacy, którzy twierdzą, że redukcja przy przyspieszaniu to hańba.No popatrz, a kiedy ja to zobaczyłem, to pomyślałem właśnie o dieslu :)Wiesz, na upartego da się tak tym dieslem jechać, ale jak ktoś uzna to Po to się diesla kupuje, zeby nie redukować przy przyspieczaniu. Prawa ręka służy do [autocensored] a nie zmieniania biegów. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.squadack.na.allegro.pl/ :) 39 |
Data: Luty 03 2009 09:02:23 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: kamil |
Hello Marcin, Trudno sie dziwic - ktora kobieta wsiadzie do takiego kopcacego i trzesacego sie na zbyt wolnych obrotach samochodu? :p Pozdrawiam Kamil 40 |
Data: Luty 03 2009 10:19:33 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Robert_J | Po to się diesla kupuje, zeby nie redukować przy przyspieczaniu. Prawa Weź już wyluzuj z tym swoim pieprzeniem samych "achów" i "ochów" o swoim cudnym aucie benzynowym i samych wadach diesla, bo rzygać się chce jak się to dłużej czyta :-). Nie podoba Ci się to nie kupuj sobie takiego, ale proszę, daj żyć innym i skończ to swoje p....lenie o "właściwym miejscu diesla", bo to staje się powoli żałosne... Mi takie auto odpowiada, miałem wcześniej kilka "benzyn", nie kupiłem tego dla oszczędności, ale dla przekonania się jak to będzie. I jest dobrze, dlatego zostanę przy tym rodzaju. Odpowiada mi taka charakterystyka auta i dla mnie to jest najważniejsze, a nie Twoje śmieszne "opinie" do czego co służy... Natomiast jeśli chodzi o prawą rękę to moja akurat jest wolna i mogę swobodnie redukować, natomiast jak Ty w czasie jazdy lubisz sobie (autocensored) to już Twój problem życiowy, a nie pozostałych uczestników grupy ;-))) 45 |
Data: Luty 02 2009 22:03:17 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: yabba | Użytkownik "maniac" napisał w wiadomości Ostatnio oglądałem na TVN Turbo ciekawy wykład... Jak jeździć oszczędnie, w przypadku rzecz jasna Skody Octavii II, nie wiem niestety jaki silnik było to tak: Te prędkości graniczne były podane przy rozpędzaniu, czy jako minimalne do jazdy ze stała prędkością? -- Pozdrawiam, yabba 49 |
Data: Luty 02 2009 23:03:55 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Tomasz Pyra | maniac pisze: Ostatnio oglądałem na TVN Turbo ciekawy wykład... Jak jeździć oszczędnie, w przypadku rzecz jasna Skody Octavii II, nie wiem niestety jaki silnik było to tak: To jest taka góralska "tyż prawda". Taki tryb pracy silnika jest bardzo nieekonomiczny, jednak mimo tego jeżeli przeciętny kierowca sobie narzuci taki właśnie styl jazdy to całkiem możliwe że samochód zużyje mu mniej paliwa. Zaletą takiego systemu jest głównie to, że samochód będzie przyspieszał bardzo powoli, co często przełoży się na to że taki kierowca będzie po mieście jeździł wolniej i dzięki temu zużyje mniej paliwa. Kolejne zalety to to że muskając pedał gazu przy niskich obrotach silnik generuje mniej hałasu i mniej szkodliwe spaliny (bo silnik nie przechodzi w tryb pętli otwartej, więc cały czas dobierając dawkę paliwa posługuje się sondą lambda) - jest więc bardziej ekologicznie. Jeżeli chcesz rozpędzić swój samochód do jakiejś tam prędkości zużywając najmniej paliwa to redukcja, gaz i dynamicznie. Może nie gaz na 100% i obroty nie na czerwonym polu obrotomierza, ale tak 3/4 gazu i obroty w granicach 3/4 maksymalnych i będziesz całkiem blisko ideału. Problem jest inny - tak można przyspieszać, ale wtedy to należy robić bardzo krótko. W mieście żeby uzyskać ten sam czas dojazdy do kolejnych świateł można kapeluszniczo rozpędzać się do 60km/h przez cały odcinek , albo dynamicznie przyspieszyć do 50km/h i dalej utrzymywać już tą, niską prędkość. Pierwsza zasada oszczędnej jazdy to jeździć poooowoooooli - technika rozpędzania to już szczegół. 51 |
Data: Luty 03 2009 20:10:51 | Temat: Re: Oszczędzamy na paliwie - jak jeździć? | Autor: Tomasz Pyra | Rafal pisze:
No tak tak, tylko jadąc w mieście to przekłada się po prostu na wolną jazdę, bo i tak szybko trzeba będzie hamować. Dynamiczne przyspieszanie ma sens (z punktu widzenia ekonomiki jazdy) gdy jest szansa na dojście do prędkości podróżnej Dynamiczne przyspieszanie ma zawsze sens. Pytanie tylko czy ta prędkość podróżna w mieście to nie jest np. 20km/h. A jak hamowac? jeśłi przeszkoda relatywnie blisko,albo zjazd nieco stromszej górki - silnikiem, ew wspomaganym hamulcami. Ale jeśli przeszkoda daleko, albo górka niewielka - lepiej wybić na luz. Niby wtedy paliwo jest spalane, ale przejedzie się większy dystans (to samo przy hamowniu silnikie mogłoby się skończyć koniecznością podjechania aby sienie zatrzymać za wczesnie) Trochę jeżdżę, ale takie coś jakoś nie chciało mi się zdarzyć. Jest na gierówce takie jedno miejsce gdzie światła widać chyba z kilometra, więc myślałem że może to tam, ale okazało się że jednak jest mała górka i na V daje się spokojnie tam kulać :) |