Jakie współczynniki tarcia przyjąć dla opony na suchym asfalcie, na suchym betonie, na mokrym asfalcie, na mokrym betonie, na szutrze? Powiedzmy dla typowych opon o szerokości 175 - 225.
Na jakiej wysokości od nawierzchni jest środek ciężkości w samochodzie osobowym, w osobowym terenowym, dostawczym, ciężarowym i autobusie?
2 |
Data: Styczen 26 2007 18:13:08 |
Temat: Re: Potrzebne dane obliczeniowe dla samochodow |
Autor: Hipcio |
Użytkownik "aaa" napisał w wiadomości
Jakie współczynniki tarcia przyjąć dla opony na suchym asfalcie, na suchym
betonie, na mokrym asfalcie, na mokrym betonie, na szutrze? Powiedzmy dla
typowych opon o szerokości 175 - 225.
zainstaluj sobie polski program do rekonstrukcji zdarzeń - uzywa go policja
i eksperci, tam uzyskasz odpowiednie dane
3 |
Data: Styczen 26 2007 20:10:07 | Temat: Re: Potrzebne dane obliczeniowe dla samochodow | Autor: Tomasz Pyra |
aaa napisał(a):
Jakie współczynniki tarcia przyjąć dla opony na suchym asfalcie, na suchym betonie, na mokrym asfalcie, na mokrym betonie, na szutrze? Powiedzmy dla typowych opon o szerokości 175 - 225.
Bardzo z grubsza to suchy asfalt/beton 0.9-1
Mokry beton około 0.5-0.6.
Szuter jest bardziej skomplikowany bo zależy od wielu czynników, inny współczynnik w płaszczyźnie przód-tył, inny w bocznej bo samochód zaczyna ryć. Zmiennych się robi sporo.
Na jakiej wysokości od nawierzchni jest środek ciężkości w samochodzie osobowym, w osobowym terenowym, dostawczym, ciężarowym i autobusie?
Takie typowe dane bez wskazania konkretnych modeli
Samochody osobowe około 55-70cm (konkretnie Mondeo AFAIR 66cm) - oczywiście jakieś sportowe zapewne niżej
SUV-y 70-80cm (AFAIR Grand Vitara 74cm)
terenowe to głównie zależy od wysokości zawieszenia.
Ciężarowe nie wiem - sądzę że głównie zależy to od załadowania i zabudowy
Autobusy - pewnie nisko, bo konstrukcja ramowa ze stosunkowo lekką górą.
| |