Pytanie teoretyczne - LOL
1 | Data: Marzec 21 2007 13:17:55 |
Temat: Pytanie teoretyczne | |
Autor: Janusz | Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzie minejsze 2 |
Data: Marzec 21 2007 13:25:50 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzie minejsze cisnienie w kole? zakres odpowiedzi od nie do tak, lub od tak do nie, jak wolisz ;) zalezy to od tego jak bardzo bedzie to cisnienie mniejsze 3 |
Data: Marzec 21 2007 13:27:20 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Kerry | Janusz napisał(a): Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzie Zależy w którym :P -- Pozdrawiam, Kerry 4 |
Data: Marzec 21 2007 13:29:41 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi | Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzie minejsze cisnienie w kole? Dopóki ciśnienie będzie na tyle duże że opona będzie dotykała gleby całym obwodem to nic się nie zmieni. Jednak jeśli zejdzie na tyle powietrza że opona zacznie obracać się na feldze, powstanie ugięcie/załamanie powodujące "oderwanie" się opony na pewnej części obwodu, co pociągnie za sobą zmianę długości obwodowej opony to wtedy się zmieni. 5 |
Data: Marzec 21 2007 14:32:00 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Shreek | El_Kadafi napisał(a): Dopóki ciśnienie będzie na tyle duże że opona będzie dotykała gleby całym obwodem to nic się nie zmieni. Co? Jak niby opona ma dotykać gleby całym obwodem? -- M. GG: 1119311 6 |
Data: Marzec 21 2007 14:38:46 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi |
Dopóki ciśnienie będzie na tyle duże że opona będzie dotykała gleby Misiu, nie bądź, kurwa, głupio-mądry i nie czepiaj się słówek. Gdybyś był choć trochę mądrzejszy niż jesteś to algo byś wstawił emota na końcu wypowiedzi albo pokapowałbyś się że chodzi mi o dotykanie całym obwodem podczas całego obrotu koła. Czyli że nie powstanie zmarszczka lub ugięcie na tyle duże że po obrocie koła będzie na obwodzie opony miejsce które nie miało kontaktu z glebą. 7 |
Data: Marzec 21 2007 14:53:23 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Shreek | El_Kadafi napisał(a): Misiu, nie bądź, kurwa, głupio-mądry i nie czepiaj się słówek. Masz rację, jakbym był trochę mądrzejszy to bym nie wszczynał polemiki z głąbem, który jak się obrazi to zaczyna... -- M. GG: 1119311 8 |
Data: Marzec 21 2007 15:04:15 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi | Misiu, nie bądź, kurwa, głupio-mądry i nie czepiaj się słówek. .... bluzgać. Słownictwa Ci brakuje, czy jak? Przywalasz się do pierdół nie rozumiejąc niczego z prostej wypowiedzi i później płaczesz że ktoś powiedział "kurwa"? Co z Ciebie za facet? Odpowiedziałbym "pizda" ale nie chcę Cię urazić. 9 |
Data: Marzec 21 2007 17:19:34 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Shreek | El_Kadafi napisał(a): ... bluzgać. Słownictwa Ci brakuje, czy jak? Aleś się nabluzgał. Ale co tam ulżyj sobie... dla ułatwienia zacznę wyliczankę, ciekawe jak bardzo bogate masz słownictwo w tym zakresie. Więc: 1. pizda 2. kurwa 3. kutas (co by nie było, że tylko powtarzam) No a teraz ty, mistrzuniu... 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 15. 16. .... -- M. GG 1119311 10 |
Data: Marzec 22 2007 09:20:05 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Artur M. Piwko | In the darkest hour on Wed, 21 Mar 2007 17:19:34 +0100, ... bluzgaÄ. Słownictwa Ci brakuje, czy jak? Gdy brakuje merytoryki to siÄ bluzga (1). Proste. -- Artur 11 |
Data: Marzec 22 2007 09:18:32 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Artur M. Piwko | In the darkest hour on Wed, 21 Mar 2007 14:38:46 +0100, Dopóki ciĹnienie bÄdzie na tyle duże że opona bÄdzie dotykała gleby Innymi słowy jak nastÄpnym razem napiszesz "wielbłÄ d" my mamy wiedzieÄ, że miałeĹ na myĹli "żaba"? TrudnoĹci w wysłowieniu to Twoja prywatna sprawa. -- Artur 12 |
Data: Marzec 21 2007 16:11:20 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: kuba (aka cita) | El_Kadafi wrote: Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzie hmmm to może być bardzo interesująca figura geometryczna (koła lub drogi) ps. w dodatku w funkcji cisnienia w oponie :D -- pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.z.pl gg:tu był numer GG Mam kotka i nie zawaham sie go użyć ! 13 |
Data: Marzec 21 2007 13:45:12 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzieminejsze cisnienie w kole? Wskazanie się nie zmieni, chyba że komuś wolniej koła się kręcą przy mniejszym ciśnieniu. Jeżeli już prędkość ma od czegoś zależeć to od siły nacisku na pedał gazu. neelix 14 |
Data: Marzec 21 2007 13:51:46 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Wskazanie się nie zmieni, no ciekawa koncepcja sugerujesz ze zmiana profilu opony na mniejszy lub wiekszy niz sugerowany przez producenta tez nie ma wplywu na wskazania predkosciomierza? 15 |
Data: Marzec 21 2007 14:02:08 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Mirek Ptak | Dnia 2007-03-21 13:51, *szerszen* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać: Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Ale prawdziwa - nawet jeśli napisał to niejaki neelix KF ciemnolub Google - znajda za Ciebie wyjaśnienie dlaczego
Oczywiście, że ma Pozdrawiam - Mirek -- Mirek Ptak - Astra II '03 kombi 1.8, PMS & Astra Autokącik edition President Herbert *old* on board :) kolczan( a t )wilgnet(kropka)gliwice(kropek)pl 16 |
Data: Marzec 21 2007 14:04:19 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "Mirek Ptak" napisał w wiadomości Ale prawdziwa - nawet jeśli napisał to niejaki neelix KF ciemnolub Oczywiście, że ma no wiec sa tu dwie sprzecznosci 17 |
Data: Marzec 21 2007 14:06:34 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi | Ale prawdziwa - nawet jeśli napisał to niejaki neelix KF ciemnolub Nie ma żadnej 18 |
Data: Marzec 21 2007 14:19:38 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Tomasz Pyra | szerszen napisał(a): Użytkownik "El_Kadafi" napisał w wiadomości Nie zmienia się od tego obwód opony. Oczywiście tak długo jak mówimy o ciśnieniach które na ten obwód nie wpływają - jak napompujesz 10atm w oponę to sądzę że może zwiększyć nieco swój obwód jeżeli szybciej nie wybuchnie. Ale w normalnym zakresie ciśnień obwód opony jest stały, więc i droga przejeżdżana na jednym obrocie opony też. 19 |
Data: Marzec 21 2007 14:30:25 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości Nie zmienia się od tego obwód opony. ok racja, z inne strony kombinowalem 20 |
Data: Marzec 21 2007 14:36:17 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
szerszen napisał(a): To czy obwód koła będzie większy(10atm) czy mniejszy wskazanie i tak nie zmieni się. neelix 21 |
Data: Marzec 21 2007 14:40:51 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości To czy obwód koła będzie większy(10atm) czy mniejszy wskazanie i tak nie piszacy piszac wskaznanie mial na mysli jego prawdziwosc, czyli to co wskazuje licznik i to co sie dzieje z samochodem naprawde, wiec nie mac 22 |
Data: Marzec 21 2007 15:22:16 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości A skąd wiesz co miał na myśli ? Pytanie było o wskazanie. Nie wciskaj kitu. Podchwytliwe pytanie na inteligencję. Prędkość a wskazanie to nie to samo. Podobna dyskusja była wcześniej i padły właściwe wnioski. Dzisiejszy wniosek jest taki, ze wskazanie nie zmieni się. neelix 23 |
Data: Marzec 21 2007 15:25:02 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Podobna dyskusja była wcześniej i padły właściwe wnioski. Dzisiejszy wniosek a co wg ciebie ten predkosciomierz bedzie wskazywal? 24 |
Data: Marzec 21 2007 15:36:11 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Obroty elementu badającego, który jest poza kołem. neelix 25 |
Data: Marzec 21 2007 15:37:59 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Obroty elementu badającego, który jest poza kołem. to znaczy co konkretnie, jaka wartosc? 26 |
Data: Marzec 21 2007 15:58:13 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Jest jakiś wałek w skrzyni i linka do prędkościomierza. 27 |
Data: Marzec 21 2007 16:01:25 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości to znaczy co konkretnie, jaka wartosc? ?? ty wogole rozumiesz ptyanie? pytam sie ciebie co bedzie wskazywal licznik, jaka wartosc, jak bardzo wychyli sie wskazowka, juz nie wiem jak bardziej lopatologicznie ci to przetlumaczyc 28 |
Data: Marzec 21 2007 17:32:24 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Nie. Nie wiem do czego zmierzasz. pytam sie ciebie co bedzie wskazywal licznik, jaka wartosc, jak bardzo Prędkość obrotową pewnego elementu. 29 |
Data: Marzec 21 2007 18:56:57 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen |
ty wogole rozumiesz ptyanie? do tego abys powiedzial jakie wskazanie pokaze predkosciomierz, konkretnie, podaj liczbe Prędkość obrotową pewnego elementu. ja sie nie pytam co bedzie go napedzac, pytam co wskaze, ile jednostek? ile razy mam powtorzyc to samo proste pytanie, tak glosowales ze pytanie autora tematu jest na inteligencje, a nie potrafisz odpowiedziec na proste pytanie podaj wartosc wskazania, liczniki masz wyskalowane od 0 do ilus tam (zalozmy 220), podaj wartosc jaka wskaze, to proste pytanie i powinienes umiec na nie odpowiedziec 30 |
Data: Marzec 21 2007 19:38:14 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
konkretnie, podaj liczbe Ile jednostek to gust depczącego na pedał gazu. ile razy mam powtorzyc to samo proste pytanie, tak glosowales ze pytanie Pytanie nie jest zrozumiałe. podaj wartosc wskazania, liczniki masz wyskalowane od 0 do ilus tam(zalozmy 220), podaj wartosc jaka wskaze, to proste pytanie i powinienes umiec nanie odpowiedziec Nie rozumiem do czego zmierzasz, ale odpowiem. Wskaże przy odpowiednim wyskalowaniu prędkość pojazdu w odpowiednich jednostkach, która odpowiada prędkości obrotowej elementu pomiarowego. W zasadzie jest to prędkość tego elementu. Dopiero wyskalowanie sprawia, że przy zachowaniu warunków producenta pojazdu prędkość rzeczywista pokrywa się z jakąś tam dokładnością ze wskazaną, a w zasadzie wskazaną z rzeczywistą. Pytanie jednak było o wskazanie prędkościomierza. neelix 31 |
Data: Marzec 21 2007 19:54:14 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen |
Pytanie nie jest zrozumiałe. jak dla mnie jest proste Wskaże przy odpowiednim zaraz zaraz, teraz jednak ten samochod sie porusza? przeciez jeszcze przed chwila twierdziles ze nawet kola mu niepotrzebne która odpowiada dokladnie, pytanie bylo o wskazanie predkosciomierza, ktore jak sam zauwazyles, jest scisle powiazane z predkoscia samochodu, a ta zwiazana jest z jego ruchem, do ktorego potrzebne sa kola ty z uporem maniaka twierdzisz ze wskazania sie nie zmienia bo nawet kola sa niepotrzebne "Wskaże taką samą jak z napompowanymi do oporu kołami i jak nawet bez kół. " wiec moze sie zdecyduj na ktoras wersje, bo zdaje sie ze sam sie juz pogubiles to jak w koncu z tym samochodem, porusza sie czy nie i czy wskazania sa zalezne od wielkosci kola czy nie 32 |
Data: Marzec 22 2007 12:39:25 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
A jakby mogło być inaczej ? :-) > Wskaże przy odpowiednim Auto na kołach to wersja dalece skrajna i prześmiewcza. Potrzebna tylko do obalenia, że ciśnienie w kołach wpływa na wskazanie prędkościomierza. zaraz zaraz, teraz jednak ten samochod sie porusza? Można postawić na cegłach, ale wtedy rozbieżność między faktem a wskazaniem będzie poza wszelkimi normami. > która odpowiadatego > elementu. Dopiero wyskalowanie sprawia, że przy zachowaniu warunkówjest z jego ruchem, do ktorego potrzebne sa kola Nie jest powiązane z ruchem samochodu. ty z uporem maniaka twierdzisz ze wskazania sie nie zmienia bo nawet kolasa niepotrzebne "Wskaże taką samą jak z napompowanymi do oporu kołami i Oczywiście. wiec moze sie zdecyduj na ktoras wersje, bo zdaje sie ze sam sie juz Bez znaczenia. to jak w koncu z tym samochodem, porusza sie czy nie i czy wskazania sa Wskazanie nie zależy od wielkości koła. neelix 33 |
Data: Marzec 22 2007 12:59:14 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Nie jest powiązane z ruchem samochodu. a to ju zbardzo ciekawa koncepcja Wskazanie nie zależy od wielkości koła. skoro nie zalezy od wielkosci kola, to wracam do pierwszego pytania, w takim razie jaka wartosc bedzie pokazywal predkosciomierz, chodzi mi o konkretna wartosc, a nit to co bedzie mierzyl 34 |
Data: Marzec 23 2007 15:43:55 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Jesteś uparty. Powiedz do czego zmierzasz to może skumam i odpowiem. :-) 35 |
Data: Marzec 23 2007 15:50:00 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Jesteś uparty. Powiedz do czego zmierzasz to może skumam i odpowiem. :-) napisalem ci juz w drugim temacie 36 |
Data: Marzec 23 2007 17:50:22 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Żeby jeszcze było wiadomo occssochodzi. 37 |
Data: Marzec 21 2007 13:43:04 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: 'Tom N' | neelix w To czy obwód koła będzie większy(10atm) czy mniejszy wskazanie i tak nie Ba, tych kół może nawet nie być albo prędkościomierz może leżeć na półce w sklepie ;-) -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 38 |
Data: Marzec 21 2007 16:10:38 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix w Jak się ktoś uprze. ;-) 39 |
Data: Marzec 21 2007 14:43:32 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi |
Oczywiście tak długo jak mówimy o ciśnieniach które na ten obwód nie Pierwsza zła odpowiedź. Próbuj raz jeszcze. Przypominam że licznik pokazuje prędkość liniową pojazdu i przy odchyleniu obwodu koła od obwodu nominalnego założonego dla licznika jego wskazania będą różne dla tej samej prędkości pojazdu. 40 |
Data: Marzec 21 2007 15:25:45 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
pokazuje prędkość liniową pojazdu i przy odchyleniu obwodu koła od obwodusamej prędkości pojazdu. Pewny jesteś, że liniową ? neelix 41 |
Data: Marzec 21 2007 15:27:47 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi | Pewny jesteś, że liniową ? Nie, obwodową globu. 42 |
Data: Marzec 21 2007 15:49:36 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: pejurek | Człowiek podpisany jako "Tomasz Pyra" napisał: szerszen napisał(a): zmienia się, choć rzeczywiście, zapewne bardzo nieznacznie przy niskim ciśnieniu. zmienia się natomiast też kształt i to zasadniczo. załóż zamiast kół kwadraty albo lepiej trójkąty, wszystkie o tym samym co pierwotne koła obwodzie. wskazania licznikowe przejechanych kilometrów zmienią się w stosunku do faktycznie przejechanych. -- pozdrawiam 43 |
Data: Marzec 21 2007 16:00:26 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi |
załóż zamiast kół kwadraty albo lepiej trójkąty, wszystkie o tym samym co Jeśli ich obwód będzie identyczny to nic się nie zmieni (poza komfortem jazdy :) ) 44 |
Data: Marzec 21 2007 16:10:51 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: pejurek | Człowiek podpisany jako "El_Kadafi" napisał: załóż zamiast kół kwadraty albo lepiej trójkąty, wszystkie o tym samym coJeśli ich obwód będzie identyczny to nic się nie zmieni (poza komfortem jazdy :) ) Bredzisz, ale wybacz tego już nie mam czasu Ci wytłumaczyć... Co do głównego zagadnienia, to popatrz na rysunek http://img255.imageshack.us/my.php?image=oponypx0.gif -- pozdrawiam 45 |
Data: Marzec 21 2007 16:29:43 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: pejurek | Człowiek podpisany jako "pejurek" napisał: Człowiek podpisany jako "El_Kadafi" napisał: Oczywiście, to ja bredzę, sorry Co do głównego zagadnienia, to popatrz na rysunek natomiast tu podtrzymuję swoje zdanie -- pozdrawiam 46 |
Data: Marzec 22 2007 08:03:57 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Mirek Ptak | Dnia 2007-03-21 16:29, *pejurek* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać: Co do głównego zagadnienia, to popatrz na rysunek Więc nadal bredzisz (częściowo) W pierwszym i 2 przypadku wskazania się nie zmienią - w trzecim mogą się zmienić, jeśli przy tak niskim ciśnieniu opona zacznie się obracać na feldze, lub "marszczyć". W przypadku felgi wzór jest oczywiście prawdziwy. Pozdrawiam - Mirek -- Mirek Ptak - Astra II '03 kombi 1.8, PMS & Astra Autokącik edition President Herbert *old* on board :) kolczan( a t )wilgnet(kropka)gliwice(kropek)pl 47 |
Data: Marzec 22 2007 08:03:57 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Mirek Ptak | Dnia 2007-03-21 16:29, *pejurek* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać: Co do głównego zagadnienia, to popatrz na rysunek Więc nadal bredzisz (częściowo) W pierwszym i 2 przypadku wskazania się nie zmienią - w trzecim mogą się zmienić, jeśli przy tak niskim ciśnieniu opona zacznie się obracać na feldze, lub "marszczyć". W przypadku felgi wzór jest oczywiście prawdziwy. Pozdrawiam - Mirek -- Mirek Ptak - Astra II '03 kombi 1.8, PMS & Astra Autokącik edition President Herbert *old* on board :) kolczan( a t )wilgnet(kropka)gliwice(kropek)pl 48 |
Data: Marzec 21 2007 16:28:44 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: pejurek | Człowiek podpisany jako "pejurek" napisał: załóż zamiast kół kwadraty albo lepiej trójkąty, wszystkie o tym samym co pierwotne koła obwodzie. oczywiście tu napisałem bzdurę ;) -- pozdrawiam 49 |
Data: Marzec 21 2007 15:41:44 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: 'Tom N' | pejurek w Człowiek podpisany jako "pejurek" napisał: Tu akurat napisałeś poprawnie. Hint: obwód trójkąta/kwadratu wpisanego w okrąg... -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 50 |
Data: Marzec 21 2007 16:46:26 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: pejurek | Człowiek podpisany jako "'Tom N'" napisał: pejurek w Nie. Jeśli zamiast kół o obwodzie Xcm założę trójkąty o obwodzie Xcm, to wskazania licznika się nie zmienią. Po prostu zawsze 1 obrót takiego "koła" przesunie auto o Xcm. Nie ma siły, aby było inaczej. Natomiast nijak się to ma do sflaczałej opony będącej figurą o kształcie zmiennym w czasie. -- pozdrawiam 51 |
Data: Marzec 21 2007 16:18:22 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: 'Tom N' | pejurek w Człowiek podpisany jako "'Tom N'" napisał: Racja, o czym innym myślałem. Natomiast nijak się to ma do sflaczałej opony będącej figurą o kształcie I w związku z tym podczas pełnego obrotu nie każdy milimetr długości jej obwodu będzie miał kontakt z podłożem? W takim przypadku obwód koła (samochodowego) nie ulega zmianie i droga przebyta podczas jednego obrotu wyniesie... -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 52 |
Data: Marzec 21 2007 23:42:59 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: MichałG |
szerszen napisał(a): Jesteś pewien? :-)))) Moim skromnym zdaniem zrobiłeś zupełnie nieuprawnione założenie.... obwód zmieni sie i to znacznie (o róznice miedzy długością wycinka okręgu a jego cięciwą). a to już skutkuje mniejszą predkością rzeczywistą... Tyle w teorii , Tak naprawde to mieni sie na tyle na ile da sie ścisnąć obwodowo bieżnik na długości stylu z jezdnią, czyli minimalnie..- czy to sie da zmierzyć? pewnie tak... Pozdrowienia Michał 53 |
Data: Marzec 21 2007 14:12:54 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam Płaszczyca | On Wed, 21 Mar 2007 14:04:19 +0100, "szerszen" Oczywiście, że ma Nie ma ani jednej. Obwód się nie zmieni. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/ ___________/ mail: GG: 3524356 54 |
Data: Marzec 21 2007 14:32:19 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Adam Płaszczyca wrote: Nie ma ani jednej. Obwód się nie zmieni. Nie do końca. Jeśli opona się zagnie, to właśnie obwód się zmieni. Opony charakteryzują się pewną dozą elastyczności, a więc jeśli powierzchnia pofałdowana jaka wytworzy się w wyniku zagięcia opony (przy pełnym flaku) nie będzie przemieszczać się względem jezdni, to obwód zmieni się o Pi * r - 1, gdzie r jest promieniem zagięcia... Jak spojrzysz na auta jeżdżące na flaku to sam sobaczysz, że właśnie tak się dzieje. Opona się "marszczy", a "zmarszczki" pozostają w tym samym miejscu na jezdni. -- Cz. 55 |
Data: Marzec 21 2007 13:29:57 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: 'Tom N' | szerszen w Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości Wskazanie się nie zmieni,no ciekawa koncepcja Przeprowadź test: samochód na kołki, zdjąć koła, uruchomić silnik, wrzucić bieg i odczytać wskazanie prędkościomierza. Następnie spuszczać powietrze z kół, tych co z boku leżą, odczytywać wskazania prędkościomierza... ;-) -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 56 |
Data: Marzec 21 2007 14:41:38 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
szerszen wsugerowany > przez producenta tez nie ma wplywu na wskazania predkosciomierza?z kół, tych co z boku leżą, odczytywać wskazania prędkościomierza... Miałem zaproponować podobny test, ale żeby spuszcać powietrze z leżących kół to nie pomyślałem. Myślałem, że samo zdjęcie będzie wystarczająco przekonujące. :-) neelix 57 |
Data: Marzec 21 2007 13:55:45 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cyneq | neelix napisał(a): Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości na pewno? chyba że komuś wolniej koła się kręcą przy Jednak minimalnie to chyba niestety prawda. Obwód opony chyba troche zalezy od ciśnienia, nie? Przecież to guma. Chociaż podejrzewam że wpływ jest mniej więcej taki jak temperatury otoczenia, czyli pomijalny obliczeniowo. Jeżeli już prędkość ma od czegoś zależeć to od siły Zwłaszcza jak wrzucisz luz :P Prędkościomierze i drogomierze w samochodach nie mierzą tak naprawdę prędkości ani przebytej drogi, lecz ilość obrotów koła (i to pośrednio, z reguły po drodze do koła jest jeszcze mechanizm różnicowy, który nie daje stałego i niezmiennego przełożenia). Wskazania zegarów sa poprawne, o ile koła są dokładnie takiego samego obwodu jak producent przewidział (pomijam kwestie pomairu przed przekładnią główną i możliwości jej wymiany) -- Cyneq 58 |
Data: Marzec 21 2007 14:03:08 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "Cyneq" napisał w wiadomości Obwód opony chyba troche zalezy od ciśnienia, nie? tylko ze w tym przypadku nie chodzi o obwod a o srednice, a ta jak najbardziej zalezy od cisnienia 59 |
Data: Marzec 21 2007 14:05:36 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi | Obwód opony chyba troche zalezy od ciśnienia, nie? ROTFL 60 |
Data: Marzec 21 2007 14:06:23 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | On 2007-03-21, szerszen wrote: Użytkownik "Cyneq" napisał w wiadomości Klamiesz... jak jest male cisnienie to powietrza brakuje tylko na dole kola ! ;> -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 61 |
Data: Marzec 21 2007 14:07:25 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "Adam 'Chloru' Drzewososki" napisał w wiadomości Klamiesz... jak jest male cisnienie to powietrza brakuje tylko na dole no chyba ze przyjmiemy taka argumentacje ;) 62 |
Data: Marzec 21 2007 14:15:11 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam Płaszczyca | On Wed, 21 Mar 2007 14:03:08 +0100, "szerszen" tylko ze w tym przypadku nie chodzi o obwod a o srednice, a ta jak Srali muszki. Prędkościomierz pokazuje prędkośc kątowa koła. A ta jest wyrazona przez iloraz S/(O*t) gdzie S to droga, O obwód koła, a t to czas. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/ ___________/ mail: GG: 3524356 63 |
Data: Marzec 21 2007 14:39:31 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Robert J. | Srali muszki. A skąd Ty to wyczarowałeś? Tzn. wzór jest ok, tylko Twoje rozumowanie nie do końca :-). Zauważ że to nie jest KOŁO, ale twór w którym oś nie jest w jednym miejscu, a przesuwa się. Owszem, gdyby to koło bez powietrza "podskakiwało" i jego "środek" nie zmieniał położenia to wtedy masz rację. Ale tak niestety nie jest... 64 |
Data: Marzec 21 2007 19:50:07 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam Płaszczyca | On Wed, 21 Mar 2007 14:39:31 +0100, "Robert J." wrote: Prędkościomierz pokazuje prędkośc kątowa koła. A ta jest wyrazona No własnei tak jest. Pasuje nawet do czołgu, dlatego we wzorze jest OBWÓD. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/rozne/Tecza/ ___________/ mail: GG: 3524356 66 |
Data: Marzec 22 2007 09:28:22 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam Płaszczyca | On Wed, 21 Mar 2007 20:42:03 +0100, Cz wrote: Pozwolę sobie uzupełnić, że w czołgu chodziłoby o obwód koła No własnei ;) Możliwy jest - wystarczy czujnik wykrywający przejście segmentu gąsienicy. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/ ___________/ mail: GG: 3524356 67 |
Data: Marzec 22 2007 11:12:12 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Adam Płaszczyca wrote: No własnei ;) Możliwy jest - wystarczy czujnik wykrywający przejście Ale wtedy będzie mierzona już faktyczna prędkość liniowa. -- Cz. 68 |
Data: Marzec 22 2007 11:23:50 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Tomasz Pyra | Cz napisał(a): Adam Płaszczyca wrote: Żadna różnica - możesz mierzyć na kółku napędowym i odpowiednio przeliczać - tam nie ma poślizgu między kółkiem a gąsienicą. 69 |
Data: Marzec 22 2007 14:36:19 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Tomasz Pyra wrote: Żadna różnica - możesz mierzyć na kółku napędowym i odpowiednio przeliczać - tam nie ma poślizgu między kółkiem a gąsienicą. W praktyce, żadna, w teorii znaczna. Poza tym mierząc jak zaproponował Adam, nic nie musisz przeliczać, a to też ma swoją wartość, nie? ;) -- Cz. 70 |
Data: Marzec 22 2007 12:54:55 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 22 Mar 2007 11:12:12 +0100, Cz wrote: Adam Płaszczyca wrote: Nie zawsze - gąsienica może ślizgać się po podłożu. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/ ___________/ mail: GG: 3524356 71 |
Data: Marzec 22 2007 14:35:23 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Adam Płaszczyca wrote: Nie zawsze - gąsienica może ślizgać się po podłożu. Nie o to chodzi, chodzi o to, że wynik da jaką drogę pokonała gąsienica w ruchu liniowym, no chyba, że na teleskopach zamontujesz sztywne poprzecznie połączenia z kilkoma miejscami gąsienicy i na bazie tego będziesz liczył obroty. -- Cz. 72 |
Data: Marzec 21 2007 14:25:22 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Użytkownik "Cyneq" napisał w wiadomości Trzeba wreszcie powiedzieć ludziom prawdę: obwód nie ma nic wspólnego ze średnicą, a zależy tylko od Pi i ciśnienia. L=2Pi p a nie Pi d ;-) Przypominam, że pytanie było o wskazanie. neelix 73 |
Data: Marzec 21 2007 13:37:10 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Piotrek Roczniak | Dnia 21.03.2007 neelix napisał/a:
Neeliksie. Ty to jesteś wymiatacz! Stwierdzić z przekonaniem że średnica koła nie ma nic do rzeczy z jego obwodem to jest coś! Może na tej samej zasadzie wykoncypowałeś że światła są złe? Przypominam, że pytanie było o wskazanie. Nie rżnij głupa (do kogo ja gadam?), dobrze wiesz o co chodziło, nawet jeśli pytający skrócił zbytnio myśl. -- Piotrek [...] Czytanie prla to jak paranoja na zamowienie [...] patashnik 2006.07.24 74 |
Data: Marzec 21 2007 14:47:54 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Dnia 21.03.2007 neelix napisał/a:obwodem to jest coś! Może na tej samej zasadzie wykoncypowałeś że światła są złe? Ja tylko poparłem szerszenia, który nieśmiało powiedział : " tylko ze w tym przypadku nie chodzi o obwod a o srednice, a ta jak najbardziej zalezy od cisnienia" ;-) > Przypominam, że pytanie było o wskazanie.jeśli pytający skrócił zbytnio myśl. Chodziło o to: "Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzie minejsze cisnienie w kole?" WSKAZANIE. neelix 75 |
Data: Marzec 21 2007 14:15:02 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix napisał(a): Taki założyłem czyli pomijalny. >Jeżeli już prędkość ma od czegoś zależeć to od siły A po co luz ? To tylko najprostszy przykład. Prędkościomierze i drogomierze w samochodach nie mierzą tak naprawdę Ilość obrotów koła czyli wskazanie prędkości nie zależy od ciśnienia w ogumieniu. Mimo, że może zmienić się prędkość wskazanie się nie zmieni. neelix 76 |
Data: Marzec 21 2007 14:46:31 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Robert J. | Ilość obrotów koła czyli wskazanie prędkości nie zależy od ciśnienia w Czyli twierdzisz, że na danym odcinku koło o średnicy powiedzmy 70 cm wykonuje tyle samo obrotów co koło o średnicy np. 50 cm? Zaiste ciekawa matematyka... Poparłeś to badaniami? Zauważcie że w ekstremalnym przypadku, czyli opona bez powietrza, po ziemi toczy się już sama felga. A obwód nałożonej na nią opony jest bez znaczenia. Jeśli to jeszcze nie przekonuje to, podobnie jak nellix kieruje do okulisty, ja niektórych kieruję do podstawówki... Oczywiści cały czas rozmawiamy o TEORII, co autor zaznaczył na wstępie :-). 77 |
Data: Marzec 21 2007 14:56:30 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Robert J. wrote: Zauważcie że w ekstremalnym przypadku, czyli opona bez powietrza, po ziemi toczy się już sama felga. A obwód nałożonej na nią opony jest bez znaczenia. Jeśli to jeszcze nie przekonuje to, podobnie jak nellix kieruje do okulisty, ja niektórych kieruję do podstawówki... Oczywiści cały czas rozmawiamy o TEORII, co autor zaznaczył na wstępie :-). Myślę, że toczyć się mimo wszystko - do momentu pocięcia tej opony będzie się jednak opona. Ujmę to tak, jeśli przykleisz oponę do felgi trochę lepszym klejem niż ten do opon, wynik i tak będzie zależał od długości opony. Co innego, jeśli opona spadnie, albo odklei się od felgi na tyle, żeby jej zewnętrzna część na górze mogła obracać się szybciej (kątowo), niż jej zewnętrzna część na dole. -- Cz. 78 |
Data: Marzec 21 2007 13:59:37 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: 'Tom N' | "Robert J." w Ilość obrotów koła czyli wskazanie prędkości nie zależy od ciśnienia w Czyli twierdzisz, że na danym odcinku koło o średnicy powiedzmy 70 cm A nie może...? Oczywiści cały czas rozmawiamy o TEORII, co autor zaznaczył na wstępie :-) Oczywiście. I jest ślisko a większe koło ma gorszą przyczepność ;-) -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 79 |
Data: Marzec 21 2007 15:10:38 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
> Ilość obrotów koła czyli wskazanie prędkości nie zależy od ciśnienia w A kto warunkował jakimś odcinkiem ? Przeczytaj pytanie autora. Zauważcie że w ekstremalnym przypadku, czyli opona bez powietrza, po ziemiznaczenia. Jeśli to jeszcze nie przekonuje to, podobnie jak nellix kieruje dookulisty, ja niektórych kieruję do podstawówki... Oczywiści cały czas rozmawiamy o Nawet sama felga nie ma wpływu na wskazanie. Ty lepiej poczytaj o co chodziło. Skłonności do zbaczania z tematu prowadzą do absurdu. neelix 80 |
Data: Marzec 21 2007 18:15:57 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Robert J. | A kto warunkował jakimś odcinkiem ? Przeczytaj pytanie autora. Nikt nie warunkował. Ale zauważ że o prędkość jest ilorazem drogi i czasu ;-). Inaczej nie chce być... Nawet sama felga nie ma wpływu na wskazanie. Ty lepiej poczytaj o co "Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzie minejsze cisnienie w kole?" - ekstremalnym przypadkiem mniejszego ciśnienia jest brak powietrza w kole ;-). W tytule wątku zaznaczone jest że pytanie jest teoretyczne, więc i odpowiedzi powinny być rozpatrywane teoretycznie. Nie uwzdlędniać np. tarcia opony o felgę i jej przesuwu względem felgi. A Ty uważasz że jadąc na samej feldze też prędkościomierz wskaże poprawną wartość? Coś nowego... 81 |
Data: Marzec 21 2007 18:52:05 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
> A kto warunkował jakimś odcinkiem ? Przeczytaj pytanie autora. I co z tego ? Przecież nie o to chodzi. > Nawet sama felga nie ma wpływu na wskazanie. Ty lepiej poczytaj o cobrak powietrza w kole ;-). W tytule wątku zaznaczone jest że pytanie jest A kto powiedział, że poprawną ? Przecież autor o to nie pytał. Pytanie jest proste i konkretne. Wskaże taką samą jak z napompowanymi do oporu kołami i jak nawet bez kół. Wskazanie prędkościomierza się nie zmieni, bo nie zależy od ciśnienia w kołach. neelix 82 |
Data: Marzec 22 2007 01:22:24 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Robert, Ilość obrotów koła czyli wskazanie prędkości nie zależy od ciśnienia wCzyli twierdzisz, że na danym odcinku koło o średnicy powiedzmy 70 cm Koło samochodowe to nie balon. Obwód koła samochodowego jest usztywniony przez kord i sie nie rozciąga. [...] -- Best regards, RoMan 83 |
Data: Marzec 21 2007 14:13:21 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam Płaszczyca | On Wed, 21 Mar 2007 13:55:45 +0100, Cyneq wrote: Jednak minimalnie to chyba niestety prawda. Obwód opony chyba troche Zgadza się. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/ ___________/ mail: GG: 3524356 84 |
Data: Marzec 21 2007 14:33:12 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Cyneq wrote: Jednak minimalnie to chyba niestety prawda. Obwód opony chyba troche zalezy od ciśnienia, nie? Przecież to guma. Chociaż podejrzewam że wpływ jest mniej więcej taki jak temperatury otoczenia, czyli pomijalny obliczeniowo. No jeśli mocno przepompujesz oponę, to może nawet nie być pomijalny. ;) -- Cz. 85 |
Data: Marzec 21 2007 23:34:03 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: MichałG |
jak zwykle: nie wiedział ale powiedział............ Pozdr Michał 86 |
Data: Marzec 22 2007 12:42:55 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Właśnie wiedział i powiedział. neelix 87 |
Data: Marzec 21 2007 14:27:24 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Janusz wrote: Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzie minejsze cisnienie w kole? Tak, mniejsza średnica koła na osi (mat)normalnej jezdni. Ale dopóki to nie będzie totalna pana, to w zasadzie nie masz szans zauważyć. -- Cz. 88 |
Data: Marzec 21 2007 14:40:59 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Robert J. | Tak, mniejsza średnica koła na osi (mat)normalnej jezdni. Ale twórca wątku pytał o teorię, a nie praktykę :-). A teoretycznie zależność jest. 89 |
Data: Marzec 21 2007 14:48:54 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Robert J. wrote: Ale twórca wątku pytał o teorię, a nie praktykę :-). A teoretycznie zależność jest. Więc w teorii, mocne przepompowanie będzie powodować przekłamanie w dół (ze względu na wybrzuszenie się opony), co w praktyce nie będzie miało znaczenia, bo zanim osiągnie prędkość umożliwiającą stwierdzenie tego faktu tył dawno wyprzedzi przód, albo stanie się coś równie zabawnego. Z kolei totalna pana daje możliwość powstawania zagięć opony, które pozostaną w spoczynku względem jezdni (będą się przesuwać wraz z kołem), co da z kolei przekłamanie w górę. -- Cz. 90 |
Data: Marzec 21 2007 13:54:54 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: 'Tom N' | "Robert J." w Tak, mniejsza średnica koła na osi (mat)normalnej jezdni.Ale twórca wątku pytał o teorię, a nie praktykę :-). A teoretycznie Teoretycznie to z każdym obrotem ileśtam bieżnika ubywa, obwód się zmniejsza... :-) -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 91 |
Data: Marzec 21 2007 14:43:10 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Cz wrote: Tak, mniejsza średnica koła na osi (mat)normalnej jezdni. Po doczytaniu wątku, nie zmieniam zdania co do odpowiedzi. Zmieniam co do powodu. ;) -- Cz. 92 |
Data: Marzec 21 2007 14:50:44 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
Janusz wrote:minejsze > cisnienie w kole? No nie siej herezji. Wskazanie nie może się zmienić. Mam wrażenie, że pytanie było na inteligencję. :-) neelix 93 |
Data: Marzec 21 2007 15:01:37 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | neelix wrote: No nie siej herezji. Wskazanie nie może się zmienić. Mam wrażenie, że Jak tylko zmieni się efektywny obwód koła to wskazanie się zmieni. Jeśli np. opona odklei się od felgi to zacznie działać jak gąsienica w czołgu. Jeśli trochę nad tym pomyślisz, dojdziesz do wniosku, że dołożenie kolejnych ogniw do takiej gąsienicy nie wpłynie na jej przełożenie, gdyż przełożenie w tym wypadku określa felga. A teraz jeśli tą wiedzę wykorzystasz w przykładzie to stwierdzisz, że dopóki opona jest na feldze to masz średnicę koła = felga + opona, a w momencie kiedy spadnie masz średnicę koła = felga. -- Cz. 94 |
Data: Marzec 21 2007 15:14:07 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix wrote: Nie może zmienić się, bo nie zależy od obwodu. neelix 95 |
Data: Marzec 21 2007 15:16:21 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi | > No nie siej herezji. Wskazanie nie może się zmienić. Mam wrażenie, że Tylko jeśli koło nie dotyka gleby i przyjmujesz że licznik nie pokazuje prędkości pojazdu a obrotową koła. Wtedy wcale nie trzeba koła, wystarczy licznik i skrzynia biegów. Ale wtedy autor pytałby o ciśnienie oleju czy inne ustrojstwo. 96 |
Data: Marzec 21 2007 15:22:09 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Przemek | Pomijajac poboczny watek neelixa ;-) chcialbym zwrocic uwage tym wszystkim, ktorzy twierdza, za obwod sie nie zmienia, na pewna niekonsekwencje. Otoz wszyscy (moze wiekszosc, nie liczylem) twierdzacy, ze po obnizeniu cisnienia obwod sie nie zmienia jednoczesnie zgadzaja sie, ze jak sie nawali 10 atmosfer, to obwod sie zwiekszy. No i racja... ale przeciez tam sa druty?! To co, obwod moze sie zwiekszyc, ale nie zmniejszyc? 97 |
Data: Marzec 21 2007 15:57:50 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Przemek > wrote: Pomijajac poboczny watek neelixa ;-) chcialbym zwrocic uwage tym wszystkim, ktorzy twierdza, za obwod sie nie zmienia, na pewna niekonsekwencje. Otoz wszyscy (moze wiekszosc, nie liczylem) twierdzacy, ze po obnizeniu cisnienia obwod sie nie zmienia jednoczesnie zgadzaja sie, ze jak sie nawali 10 atmosfer, to obwod sie zwiekszy. No i racja... ale przeciez tam sa druty?! To co, obwod moze sie zwiekszyc, ale nie zmniejszyc? Wiesz, te druty nie są ażurową konstrukcją z tytanu potrafiącą wytrzymać nacisk jednostkowy 250 kilogramów na ścianę opony... To zwykłe druty stalowe mające swoją elastyczność i możliwość odkształceń. -- Cz. 98 |
Data: Marzec 21 2007 16:02:54 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Przemek | To co, obwod moze sie zwiekszyc, ale nie zmniejszyc? No wlasnie, czyli co - rozciagac sie opona moze, ale kurczyc nie? Podobny watek byl ostatnio (po raz kolejny, jak i tu) na grupie rowerowej. Tam jest latwiej, bo opona rowerowa bez problemu rozchodzi sie na boki jak ma flaka - wprawdzie nie ma drutow, ale jest inny oplot, ktory tez w pewnym sensie "trzyma" opone w kupie. Krotko mowiac - IMO jezeli jest mozliwosc opasania "sflaczalej" opony tasma/sznurkiem na calym obwodzie tak, aby zmienila sie srednica, to obwod opony w trakcie naszego eksperymentu sie zmienia. -- Przemek www.mmstudio.com.pl 99 |
Data: Marzec 21 2007 16:12:10 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | Przemek > wrote: No wlasnie, czyli co - rozciagac sie opona moze, ale kurczyc nie?To co, obwod moze sie zwiekszyc, ale nie zmniejszyc?Wiesz, te druty nie są ażurową konstrukcją z tytanu potrafiącą wytrzymać nacisk jednostkowy 250 kilogramów na ścianę opony... To zwykłe druty stalowe mające swoją elastyczność i możliwość odkształceń. No właśnie mówię, że może się kurczyć jak najbardziej. -- Cz. 100 |
Data: Marzec 21 2007 15:30:58 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
>> > No nie siej herezji. Wskazanie nie może się zmienić. Mam wrażenie,że >> > pytanie było na inteligencję. :-) Bo nie pokazuje prędkości pojazdu. Jest tylko tak wyskalowany. Przy określonej fabrycznie średnicy kół obroty przedstawiane są jako prędkość. neelix 101 |
Data: Marzec 21 2007 15:36:50 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: El_Kadafi |
Zgodnie z Twoim założeniem żaden przyrząd pomiarowy nie pokazuje prawdziwego stanu rzeczy. Czy to linijka, voltomierz, obrotomierz, zegarek czy kieliszek do sety z robalem. Wszystkie są jakoś wyskalowywane i wszystkie mają błąd pomiaru. I zgodnie z tym założeniem licznik nie mierzy równierz prędkości obrotowej. 102 |
Data: Marzec 21 2007 16:09:31 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
prędkość.
Dobrze kombinujesz. Coś mierzy, ale niekoniecznie to co jest na nim napisane. neelix 103 |
Data: Marzec 21 2007 16:03:57 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | neelix wrote: Bo nie pokazuje prędkości pojazdu. Jest tylko tak wyskalowany. Przy Hmm... Rozumiem, że nie widzisz faktu, że prędkość liniowa obwodu koła jest wprost zależna od jego prędkości kołowej? -- Cz. 104 |
Data: Marzec 21 2007 17:25:32 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix wrote:prędkość.
Tu jest prędkość obrotowa konkretnego elementu(nie koła) zamieniana na ruch wskazówki. 105 |
Data: Marzec 21 2007 18:15:35 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | neelix wrote: Tu jest prędkość obrotowa konkretnego elementu(nie koła) zamieniana na ruch I ten konkretny element nie jest na stałe sprzężony z średnią prędkością obrotową kół napędzanych? -- Cz. 106 |
Data: Marzec 21 2007 18:56:23 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix wrote:ruch > wskazówki. Prędkość jego obrotu nie zależy od średnicy koła i ciśnienia w oponie. 107 |
Data: Marzec 22 2007 09:47:43 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam Płaszczyca | On Wed, 21 Mar 2007 18:56:23 +0100, "neelix" wrote: I ten konkretny element nie jest na stałe sprzężony z średnią prędkością W warunkach normalnego samochodu i owszem, zalezy. Dokładniej - wskazanie klasycznego 'mechanicznego' (w rzeczywistości magnetoelektrycznego) prędkościomierza to wynik równoważenia sił elektrodynamicznych, wytworzonych przez wirujący magnes w paramagnetycznym kubku, przez sprężynę powrotną. Wielkość tego wskazania jest zalezna od następujących czynników - moduły sprężyny (stała), parametrów układu magnetoelektrycznego (stała) i obrotów magnesu. Prędkość obrotowa magnesu jest zaś wprost proporcjonalna do prędkości obrotowej kosza mechanizmu różnicowego (zazwyczaj, bywają wyjątki), gdyż jest on połączony mechanicznie i bezpoślizgowo z tymże przez przekłądnie (też różne, w zalezności od auta, na przykład w RWD najczęściej jest to przekłądnia na osi wałka wyjściowego skrzyni biegów). Z kolei kosz mechanizmu różnicowego obraca się z prędkościa obrotową będącą średnią prędkości obrotowych obydwóch kół. Przy jeździe na wprost, kiedy obydwa koła mają taką samą prędkość obrotową (przy założeniu ich identycznych obwodów), prędkośc ta jest równa prędkości obrotowej kół. Prędkość obrotowa kół jest zaś proporcjonalna do prędkości liniowej pojazdu. Dokładniej, wynosi ona (przyzałożeniu braku poślizgu koła) v/o, gdzie v to prędkość liniowa pojazdu, a o to obwód koła. Obwód koła zaś, to nic innego jak średnica * pi. Oczywiście, mowa o figurze geometrycznej. Aby tak wyliczyć obwód koła samochodu trzeba auto podnieść, żeby zlikwidować ugięcie się opony pod wpływem ciężaru. Zatem - wracając przez wszystkie etapy: Obwód koła zależy od jego średnicy, prędkość obrotowa koła zależy od prędkości liniowej i obwodu koła, prędkość obrotowa magnesu prędkościomierza zależy od prędkości obrotowej kół, a wskazanie prędkościomierza zależy od prędkości obrotowej magnesu. Zatem - wskazanie prędkościomierza zależy od prędkości liniowej pojazdu i średnicy kół. A neelix jest dupa. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/ ___________/ mail: GG: 3524356 108 |
Data: Marzec 21 2007 15:55:13 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | neelix wrote: Nie może zmienić się, bo nie zależy od obwodu.No nie siej herezji. Wskazanie nie może się zmienić. Mam wrażenie, żeJak tylko zmieni się efektywny obwód koła to wskazanie się zmieni. Prędkość liniowa auta, wskazanie licznika, czy oba? Wybacz, ale mam wrażenie, że my tu wszyscy rozmawiamy o czymś, a Ty o czymś zupełnie innym... -- Cz. 109 |
Data: Marzec 21 2007 16:03:15 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix wrote: Was porwało teoretyzowanie na poboczny temat, a pytanie było proste. Odpowiedź jest tak samo prosta. Rozmawiajcie dalej o tym czymś, ale to nie jest na temat. neelix 110 |
Data: Marzec 21 2007 16:14:40 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | neelix wrote: Was porwało teoretyzowanie na poboczny temat, a pytanie było proste. Skąd założenie, że pytający miał na myśli stałe obroty? Bo jakoś wszyscy poza Tobą założyli stałą prędkość i było wszystko w porządku... ....ale nie! Pan neelix musi przyjść i powiedzieć, że wszyscy się mylą (pod warunkiem, że w specyficzny i nieintuicyjny sposób interpretują pytanie). -- Cz. 111 |
Data: Marzec 21 2007 17:27:28 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix wrote:nie > jest na temat. Autor pytał o wskazanie prędkościomierza. Jeśli jest inaczej to udowodnij. neelix 112 |
Data: Marzec 21 2007 18:17:36 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | neelix wrote: Autor pytał o wskazanie prędkościomierza. Jeśli jest inaczej to udowodnij. Dobra, może tak: jedziesz z pewną ustaloną prędkością i w trakcie jazdy momencie zwiększamy ciśnienie w kole. Co się stanie z obrotami silnika i wzkazywaną prędkością? -- Cz. 113 |
Data: Marzec 21 2007 19:02:34 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix wrote:udowodnij.
Nie wiem co stanie się z obrotami silnika. neelix 115 |
Data: Marzec 22 2007 09:25:46 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Tomasz Pyra | Cz napisał(a): A ja wiem i uważam, że to proste. Zwiększy się obwód koła i odwrotnie proporcjonalnie do tego zwiększenia zmniejszą się obroty i wskazywana prędkość na prędkościomierzu. A w jaki sposób ten obwód się zwiększy? Przypomnę że opona nie jest rozciągliwa, posiada stalowy oplot opony który spowoduje że opona szybciej wybuchnie niż się powiększy na skutek działania ciśnienia. 116 |
Data: Marzec 22 2007 10:40:17 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 22 Mar 2007 09:25:46 +0100, Tomasz Pyra A w jaki sposób ten obwód się zwiększy? Tomek, zdziwisz się, ale stal też jest rozciągliwa. Mniej niż guma, co prawda, jednak zawsze... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/ ___________/ mail: GG: 3524356 117 |
Data: Marzec 22 2007 10:52:00 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: kuba (aka cita) | Adam Płaszczyca wrote: On Thu, 22 Mar 2007 09:25:46 +0100, Tomasz Pyra bez przesady - ile moze sie rozciągnąć taki splot jak w oponie przy róznicy cisnien w oponie rzędu 2atm... milimetr ? i to pewnie nie będzie to rozciągliwość samej stali a splotu slatowego. -- pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.z.pl gg:tu był numer GG Mam kotka i nie zawaham sie go użyć ! 118 |
Data: Marzec 22 2007 12:55:48 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 22 Mar 2007 10:52:00 +0100, "kuba \(aka cita\)" Tomek, zdziwisz się, ale stal też jest rozciągliwa. Mniej niż guma, co No ja się zgodzę, że taka zmiana jest pomijalna ;) -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/ ___________/ mail: GG: 3524356 119 |
Data: Marzec 22 2007 11:22:53 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Tomasz Pyra | Adam Płaszczyca napisał(a): On Thu, 22 Mar 2007 09:25:46 +0100, Tomasz Pyra Nie zdziwię się, bo wiem że rozciągliwa to jest nawet porcelana. Mówimy o takiej rozciągliwości która może mieć wpływ na odczyt z prędkościomierza, czyli co najmniej kilka km/h, przy prędkościach do 200km/h. Będzie tego co najmniej 2-3%, a tyle to się opona nie rozciągnie. 120 |
Data: Marzec 22 2007 13:01:16 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix wrote:i >> wzkazywaną prędkością? Nie będę wnikał w konstrukcję auta, bo to nie moja działka. Jeżeli jest jakieś sprzężenie zwrotne to być może wskazanie się zmieni. Może nowe auta mają takie sprzężenie ? Tego nie wiem. Jeśli sprzężenia nie ma to wskazanie nie zmieni się. neelix 121 |
Data: Marzec 22 2007 14:38:17 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | neelix wrote: Nie będę wnikał w konstrukcję auta, bo to nie moja działka. Jeżeli jest Hmm... Sprzężenie zwrotne? Nie pomyliło Ci się z kierownicą do PS2? Sprzeżenie wynika ze stałego połączenia kół ze skrzynią poprzez mechanizm różnicowy. ;) -- Cz. 122 |
Data: Marzec 22 2007 18:16:47 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: neelix |
neelix wrote:auta > mają takie sprzężenie ? Tego nie wiem. Jeśli sprzężenia nie ma towskazanie > nie zmieni się. j.w neelix 123 |
Data: Marzec 22 2007 18:38:52 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | neelix wrote: Hmm... Sprzężenie zwrotne? Nie pomyliło Ci się z kierownicą do PS2?j.w Dobra, EOT, bo twoja niesamowita mechanika wyklucza zrozumienie przez Ciebie tego tematu. ;) -- Cz. 124 |
Data: Marzec 21 2007 14:36:22 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Robert J. | Czy zmieni się wskazanie prędkosciomierza jezeli w pojeździe będzie Nie wiem czy zmieni się wskazanie, bo prędkościomierz najczęściej mierzy obroty w skrzyni biegów, więc jeśli kapcia będziesz miał w kole "nienapędzanym" to pewnie się nie zmieni. Natomiast NA PEWNO teoretycznie zmieni się prędkość obrotowa koła. I to nie ulega wątpliwości :-). Gadanie o niezmienionym odwodzie koła są bez sensu. Wystarczy trochę bardziej pomyśleć i znać matematykę na poziomie podstawówki. Nikt mi nie wciśnie kitu, że na danym dystansie koła o różnych promieniach wykonają taką samą liczbę obrotów :-). A koło napompowane ma zawsze większą średnice od sflaczałego :-). Niedowiarkowie niech sobie narysują... Pozdrawiam 125 |
Data: Marzec 21 2007 14:44:02 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: szerszen | Użytkownik "Robert J." napisał w wiadomości podstawówki. Nikt mi nie wciśnie kitu, że na danym dystansie koła o różnych promieniach wykonają taką samą liczbę obrotów :-). A koło napompowane ma zawsze większą średnice od sflaczałego :-). Niedowiarkowie niech sobie narysują... tez tak myslalem, jednak wez pod uwage ze obwod opony sie nie zmieni, a zakladajac ze opona nie bedzie sie przesuwac na feldzie i nie bedzie na tyle pusta, ze beda powstawac zalamania, to caly obwod musi dotknac asfaltu, a wiec musi byc pokonana ta sama droga, niezaleznie od tego czy jest dobrze napompowana czy nie 126 |
Data: Marzec 21 2007 14:52:02 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: Cz | szerszen wrote: tez tak myslalem, jednak wez pod uwage ze obwod opony sie nie zmieni, a zakladajac ze opona nie bedzie sie przesuwac na feldzie i nie bedzie na tyle pusta, ze beda powstawac zalamania, to caly obwod musi dotknac asfaltu, a wiec musi byc pokonana ta sama droga, niezaleznie od tego czy jest dobrze napompowana czy nie Jak jest za mocno napompowana to powstanie wybrzuszenie. Jak za mało napompowana ścianki opony wygną się do wewnątrz, a powierzchnia styku się zapadnie w skutek czego też zmniejszy się obwód. Zatem obwód zależy od ciśnienia opony, ale w zakresach ciśnienia nadających się do jazdy, w zasadzie nie będzie to mogło być zaobserwowane. -- Cz. 127 |
Data: Marzec 21 2007 14:58:19 | Temat: Re: Pytanie teoretyczne | Autor: | |