Witam,
rok temu do autka zalozylem komplecik 4 opon, w tym momencie bieznik
ma ok 3 mm ponad znacznik co oznacza ze w tym tempie w listopadzie
pojda na "gumki do majtek". Pech chcial ze ostatnio jedna z opono
trafil szlag a dokladnie cos mi rozprulo klocek bieznika tak, ze widac
nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa
ktore siedza w 4x4 ?
--
| Pozdrawiam... Jimiasty
| Zielone Mondeo 4x4
| PMS+ PJ S+ p++ M- W P+:++ X+ L+ B+ M+ Z++ T- W- CB++
2 |
Data: Maj 26 2008 12:22:23 |
Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 |
Autor: BartekK |
Jimiasty pisze:
Witam,
rok temu do autka zalozylem komplecik 4 opon, w tym momencie bieznik
ma ok 3 mm ponad znacznik co oznacza ze w tym tempie w listopadzie
pojda na "gumki do majtek". Pech chcial ze ostatnio jedna z opono
trafil szlag a dokladnie cos mi rozprulo klocek bieznika tak, ze widac
nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa
ktore siedza w 4x4 ?
Zalezy jakie auto, czy ma "stały napęd na 4 koła" - bez układu różnicowego międzymostowego lub u¶lizgu międzymostowego. Ale w zasadzie w autach ze sztywnym napędem na wszystkie koła i tak nie powinno się napędu na wszystkie wł±czać na asfalcie, tylko w terenie gdzie i tak mieszaj± koła w miejscu...
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
3 |
Data: Maj 26 2008 03:30:37 | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 | Autor: Jimiasty |
Zalezy jakie auto, czy ma "sta�y nap�d na 4 ko�a" - bez uk�adu
r�nicowego mi�dzymostowego lub u�lizgu mi�dzymostowego. Ale w zasadzie
w autach ze sztywnym nap�dem na wszystkie ko�a i tak nie powinno si�
nap�du na wszystkie w��cza� na asfalcie, tylko w terenie gdzie i tak
mieszaj� ko�a w miejscu...
Auto to mondeo 4x4, ot taki wynalazek :) Uklad czysto mechaniczny,
przekladnie slimakowe, bez zadnych sprzegiel poslizgowych (tak
wyczytalem)
--
| Pozdrawiam... Jimiasty
| Zielone Mondeo 4x4
| PMS+ PJ S+ p++ M- W P+:++ X+ L+ B+ M+ Z++ T- W- CB++
4 |
Data: Maj 26 2008 12:43:02 | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 | Autor: Tomasz Pyra |
Jimiasty pisze:
Zalezy jakie auto, czy ma "sta�y nap�d na 4 ko�a" - bez uk�adu
r�nicowego mi�dzymostowego lub u�lizgu mi�dzymostowego. Ale w zasadzie
w autach ze sztywnym nap�dem na wszystkie ko�a i tak nie powinno si�
nap�du na wszystkie w��cza� na asfalcie, tylko w terenie gdzie i tak
mieszaj� ko�a w miejscu...
Auto to mondeo 4x4, ot taki wynalazek :) Uklad czysto mechaniczny,
przekladnie slimakowe, bez zadnych sprzegiel poslizgowych (tak
wyczytalem)
Jeżeli Ĺ›limakowe, to to siÄ™ chyba nazywa Torsen i jest mechanizmem samoblokujÄ…cym - wiÄ™c jakieĹ› dodatkowe siły mogÄ… siÄ™ tam pojawić z powodu nierównych prÄ™dkoĹ›ci obrotowych (ale z racji niewielkiej różnicy prÄ™dkoĹ›ci, bÄ™dÄ… to niewielkie siły).
Jeżeli to klasyczny dyferencjał z przekładniami zÄ™batymi, to po prostu dodatkowo satelity bÄ™dÄ… siÄ™ powoli krÄ™cić i IMO w takim układzie różnica kilku milimetrów promienia nie bÄ™dzie grać wiÄ™kszej roli.
Ja sÄ…dzÄ™ że wiÄ™ksze różnice niż wynikajÄ…ce z wysokoĹ›ci bieżnika to bÄ™dziesz miał spowodowane tym że dwie różne opony (różny model/wersja) o tym samym rozmiarze mogÄ… siÄ™ nieco różnić faktycznym rozmiarem.
Ale chyba lepiej (pomijajÄ…c koniecznoć szarpniÄ™cia siÄ™ za kieszeĹ„) od razu kupić komplet, bo tak to teraz kupisz dwie, a sam mówisz że za chwilÄ™ bÄ™dziesz musiał kupić kolejne dwie, bo to co masz już siÄ™ nie nadaje do niczego.
--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/
5 |
Data: Maj 26 2008 12:16:21 | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 | Autor: Sen |
Jimiasty wrote:
Witam,
rok temu do autka zalozylem komplecik 4 opon, w tym momencie bieznik
ma ok 3 mm ponad znacznik co oznacza ze w tym tempie w listopadzie
pojda na "gumki do majtek". Pech chcial ze ostatnio jedna z opono
trafil szlag a dokladnie cos mi rozprulo klocek bieznika tak, ze widac
nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa
ktore siedza w 4x4 ?
a co to za auto? ma centralny dyfer?
Jaka jest roznica w wysokosci bieznika przod/tyl?
Jak pare mm to roznice powinny wyelieminowac luzy a zreszta jazda bez centralnego dyferencjalu z zalozenia jest na podlozu umozliwiajacym poslizg, wiec jest to akceptowalne..
S.
6 |
Data: Maj 26 2008 12:27:40 | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 | Autor: Gabriel'Varius' |
a co to za auto? ma centralny dyfer?
Model auta masz w podpisie kolegi :-)
pozdrawiam
--
Mówić prawdę i umieć prawd± żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
Oskar Wilde
7 |
Data: Maj 26 2008 13:02:23 | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 | Autor: Piotr Tyborowski |
Użytkownik "Jimiasty" napisał w wiadomo¶ci
rok temu do autka zalozylem komplecik 4 opon, w tym momencie bieznik
ma ok 3 mm ponad znacznik co oznacza ze w tym tempie w listopadzie
pojda na "gumki do majtek". Pech chcial ze ostatnio jedna z opono
trafil szlag a dokladnie cos mi rozprulo klocek bieznika tak, ze widac
nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa
ktore siedza w 4x4 ?
Generalnie - nie powinno się tak robić, a w niektórych przypadkach wręcz nie wolno. Zależy od samochodu:
- gdy osie spinane s± na sztywno (czyli i tak "po czarnym" nie pojedzie bez szkody dla transmisji) - IMHO można, bo u¶lizg kół na sypkim / ¶liskim podłożu zrobi swoje i "rozproszy" naprężenia.
- gdy jest klasyczny centralny dyfer - da radę, ale mechanizm różnicowy będzie cały czas w stanie aktywnym, nawet podczas jazdy na wprost. Pytanie, czy nie spowoduje to jego przyspieszonego zużycia (będzie tak, jakby¶ w o¶ce jeĽdził cały czas po łuku). To jest chyba Twój przypadek.
- wszelkie sprzęgiełka, wiskozy, etc. - nie wolno. Taka skrzynia rozdzielcza będzie te warunki interpretować jako po¶lizg jednej z osi i "na siłę" dopinać drug±. Skutek - przegrzanie, na dłuższ± metę zniszczenie takiego ustrojstwa.
Pozdrawiam,
Piotr
JGC 4.0 Laredo '96
8 |
Data: Maj 27 2008 17:46:27 | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 | Autor: Adam Płaszczyca |
On Mon, 26 May 2008 02:56:32 -0700 (PDT), Jimiasty
wrote:
nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa
ktore siedza w 4x4 ?
A jeĽdzisz cały czas z napędem na 4 koła?
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
_______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
9 |
Data: Maj 27 2008 19:00:47 | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 | Autor: theStachoo |
Adam Płaszczyca pisze:
A jeĽdzisz cały czas z napędem na 4 koła?
Tak. Napęd jest stały.
--
theStachoo
| | | | | | | |