Jest Mon, 07 Mar 2011 07:06:23 +0100, Jacek Czerwinski pisze:
Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach
trudnych. Dawniej byla TEORIA, trzeba bylo miec walizeczke filtrow
konwersyjnych, mozna bylo sie dopasowac do swiatla. Dzis tego nawet
gdyby ktos chcial, kupic sie nie da.
Sądzę, że przesadzasz. Dziś takie filtry też są dostępne, tak na rynku
pierwotnym, jak i wtórnym. Oczywiście trzeba się za nimi bardziej
,,nachodzić'', nie leżą w pierwszym z brzegu sklepie fotograficznym.
Filtry tego typu nie znikną zresztą zbyt szybko z rynku -- używane są
choćby w przemyśle filmowym.
Chyba jest na rynku ostatni slajd albo dwa do swiatla zarowego, ale i to
nie zalatwia sprawy: nocne miasto, oswietlenia typu "melina" czy
"przemysl".
Przy fotografowaniu "przyjemnosciowym" tez trudno włozyc 36 klatek tylko
do swiatla sztucznego, to rok sie bedzie robic.
Wiadomo, zdjecia tego typu dla klimatu powinny zachowac czesciowo
dominante, ale zrobienie tego bez korekty bedzie postrzegane chyba zbyt
silne.
Kupowac dzienny w typie 'precyzyjnego', delikatnego koloru raczej niz
Velvia z bajerowanym kolorem? Inne tricki?
Jeśli nie chcesz stosować filtrów, to moim zdaniem wielkiego wyboru nie
masz. Czy oddanie barw w trudnych warunkach przez poszczególne emulsje
jest akceptowalne, jest w takiej sytuacji kwestią indywidualną. Ja,
dajmy na to, lubię fotografować nocne miasto Velvią, która ma w takim
przypadku specyficzną kolorystykę. Jednak zdaje sobie sprawę, że nie
każdemu te barwy będą odpowiadały.
Zresztą slajdów nie ma na rynku aż tak dużo, aby nie dało się przeprowa-
dzić własnych prób. W ostatecznym rozrachunku i tak będą niezbędne.
k.
--
Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE
Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005
PGP key at:
http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D
Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg
3 |
Data: Marzec 07 2011 17:20:19 |
Temat: Re: Slajdy w warunkach trudnych |
Autor: JA |
On 2011-03-07 07:06:23 +0100, Jacek Czerwinski said:
Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach trudnych. Dawniej byla TEORIA, trzeba bylo miec walizeczke filtrow konwersyjnych, mozna bylo sie dopasowac do swiatla. Dzis tego nawet gdyby ktos chcial, kupic sie nie da.
Dobre słowo. TEORIA.
Nic się nie zmieniło. Filtry można kupić i zakładać do woli. Tylko po co? Ja na slajdach do światła dziennego robię właśnie dla tego, żeby kolorystyka była khm naturalna.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.
Pozdrawiam
JA
www.skanowanie-35mm.pl
4 |
Data: Marzec 07 2011 12:46:55 | Temat: Re: Slajdy w warunkach trudnych | Autor: Czarek |
Pstryknij syfrą, obrób w kompie i naświetl na slajdzie ;)
Czarek
5 |
Data: Marzec 14 2011 13:16:39 | Temat: Re: Slajdy w warunkach trudnych | Autor: John Smith |
Jacek Czerwinski napisał(a):
Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach
trudnych. Dawniej byla TEORIA, trzeba bylo miec walizeczke filtrow
konwersyjnych, mozna bylo sie dopasowac do swiatla. Dzis tego nawet
gdyby ktos chcial, kupic sie nie da.
Chyba jest na rynku ostatni slajd albo dwa do swiatla zarowego, ale i to
nie zalatwia sprawy: nocne miasto, oswietlenia typu "melina" czy
"przemysl".
Przy fotografowaniu "przyjemnosciowym" tez trudno włozyc 36 klatek tylko
do swiatla sztucznego, to rok sie bedzie robic.
Wiadomo, zdjecia tego typu dla klimatu powinny zachowac czesciowo
dominante, ale zrobienie tego bez korekty bedzie postrzegane chyba zbyt
silne.
Kupowac dzienny w typie 'precyzyjnego', delikatnego koloru raczej niz
Velvia z bajerowanym kolorem? Inne tricki?
Do jak to nazwałeĹ fotografowania "przyjemnoĹciowego" całkiem niedawno (w zeszłym roku) kupiłem nowy konwersyjny 80B i
zakładam go wtedy, gdy dominujÄ
cym Ĺwiatłem jest żarówka lub halogen. Zdecydowanie warto, tylko trzeba siÄ liczyÄ z
czasami rzÄdu sekund.
JeĹli żarówki sÄ
jedynie w tle - zostawiam bez filtra, i mam po prostu "klimat" w tle.
MyĹlÄ jeszcze nad jakimĹ z serii 81 do fotografowania w cieniu, ale jeszcze nie sprawdzałem dostÄpnoĹci.
WiÄcej filtrów konwersyjnych nie przewidujÄ.
Film Kodak EBX.
--
Mirek
6 |
Data: Marzec 23 2011 19:50:41 | Temat: Re: Slajdy w warunkach trudnych | Autor: Firg |
Użytkownik "Jacek Czerwinski" napisał w wiadomości
Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach
trudnych. Dawniej byla TEORIA, trzeba bylo miec walizeczke filtrow
konwersyjnych, mozna bylo sie dopasowac do swiatla. Dzis tego nawet gdyby
ktos chcial, kupic sie nie da.
Chyba jest na rynku ostatni slajd albo dwa do swiatla zarowego, ale i to
nie zalatwia sprawy: nocne miasto, oswietlenia typu "melina" czy
"przemysl".
Przy fotografowaniu "przyjemnosciowym" tez trudno włozyc 36 klatek tylko
do swiatla sztucznego, to rok sie bedzie robic.
Wiadomo, zdjecia tego typu dla klimatu powinny zachowac czesciowo
dominante, ale zrobienie tego bez korekty bedzie postrzegane chyba zbyt
silne.
Kupowac dzienny w typie 'precyzyjnego', delikatnego koloru raczej niz
Velvia z bajerowanym kolorem? Inne tricki?
Może się mylę, ale autor ma raczej problem jak skorygować i na jakim etapie
balans bieli, a nie jak potraktować slajd.
Chyba, że chodzi o slajd dla samego slajdu niż efekt końcowy w postaci
oglądanego
obrazu.
7 |
Data: Marzec 23 2011 20:00:34 | Temat: Re: Slajdy w warunkach trudnych | Autor: Jacek Czerwinski |
W dniu 2011-03-23 19:50, Firg pisze:
Użytkownik "Jacek napisał w wiadomości
Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach
trudnych. Dawniej byla TEORIA, trzeba bylo miec walizeczke filtrow
konwersyjnych, mozna bylo sie dopasowac do swiatla. Dzis tego nawet gdyby
ktos chcial, kupic sie nie da.
Chyba jest na rynku ostatni slajd albo dwa do swiatla zarowego, ale i to
nie zalatwia sprawy: nocne miasto, oswietlenia typu "melina" czy
"przemysl".
Przy fotografowaniu "przyjemnosciowym" tez trudno włozyc 36 klatek tylko
do swiatla sztucznego, to rok sie bedzie robic.
Wiadomo, zdjecia tego typu dla klimatu powinny zachowac czesciowo
dominante, ale zrobienie tego bez korekty bedzie postrzegane chyba zbyt
silne.
Kupowac dzienny w typie 'precyzyjnego', delikatnego koloru raczej niz
Velvia z bajerowanym kolorem? Inne tricki?
Może się mylę, ale autor ma raczej problem jak skorygować i na jakim etapie
balans bieli, a nie jak potraktować slajd.
Chyba, że chodzi o slajd dla samego slajdu niż efekt końcowy w postaci
oglądanego
obrazu.
Ze niby JA ?
Przyznam sie, ze JW Autor ma problem ze zrozumieniem pytania, ale dzieki za zainteresowanie.
Mam na mysli proces zdjeciowy, nie prezentację ... (?)
8 |
Data: Marzec 24 2011 11:46:14 | Temat: Re: Slajdy w warunkach trudnych | Autor: Firg |
Użytkownik "Jacek Czerwinski" napisał w wiadomości
Może się mylę, ale autor ma raczej problem jak skorygować i na jakim
etapie
balans bieli, a nie jak potraktować slajd.
Chyba, że chodzi o slajd dla samego slajdu niż efekt końcowy w postaci
oglądanego
obrazu.
Ze niby JA ?
Przyznam sie, ze JW Autor ma problem ze zrozumieniem pytania, ale dzieki
za zainteresowanie.
Mam na mysli proces zdjeciowy, nie prezentację ... (?)
Rozumiem, ale nie trudno jest się domyśleć z jakiego powodu sytuacja
na rynku jest taka, a nie inna.
Wychodzę z założenia, że jeżeli ma ktoś na tyle funduszy, chęci do pracy,
zacięcia i cierpliwości aby bawić się w slajdy to nie będzie dla niego
problemem
światło żarowe.
| | | | | |