===Skrócone FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===
Wersja 3.23
Ostatnia aktualizacja: 14.06.2010
Pamiêci An O - Andrzeja Owczuka.
**Spis tre¶ci:**
Wprowadzenie.
Rozdzia³ I - Netykieta grupy pl.rec.motocykle.
Rozdzia³ II - Jaki motocykl kupiæ?
Rozdzia³ III - Co za³o¿yæ? Ubiory, kaski, akcesoria.
Rozdzia³ IV - Porady natury ogólnej.
**Wprowadzenie.**
FAQ - skrót od Frequently Asked Questions zawiera zbiór odpowiedzi na najczê¶ciej zadawane na grupie dyskusyjnej pl.rec.motocykle pytania. Zanim podzielisz siê publicznie nurtuj±cym Ciê problemem sprawd¼ czy czasem wcze¶niej nie zosta³ rozwi±zany, a odpowied¼ znajduje siê w niniejszym opracowaniu lub pod którym¶ z podanych ni¿ej, a bardzo przydatnych adresów:
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj pe³na wersja FAQ
http://www.google.pl/ najpopularniejsza obecnie wyszukiwarka
http://www.dogpile.com/ tzw. "search engine" czyli wyszukiwarka korzystaj±ca z innych wyszukiwarek
Poza tym mo¿esz te¿ szukaæ informacji na stronach zwi±zanych (mniej lub bardziej)z grup± pl.rec.motocykle:
http://www.riders.pl/ webring prowadzony przez Mad Maxa, du¿o informacji,
gie³da, du¿o stron tematycznych, a tak¿e linkami do stron poszczególnych
od³amów regionalnych PRM;
http://www.prmpraga.prv.pl/ stronka Precli z prawobrze¿nej Warszawy;
http://www.lublin.riders.pl/ "Loooblin, kochany Loooblin ..." ;) ;
http://www.prm-poludnie.motocykle.org/joomla/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 grupa PRM Po³udnie;
Inne ciekawe miejsca w sieci:
http://www.forum.motocyklistow.pl/
http://www.wyscigi.motogp.pl/
http://www.skutery.net/
http://www.bikez.com/ - katalog motocykli on-line
http://groups.google.pl/group/technika-i-turystyka-motocyklowa
Ponadto dzia³a (tak sobie) oficjalna strona grupy http://plrecmotocykle.riders.pl/ .
Opinie i uwagi nt. zawarto¶ci i dzia³ania FAQ nale¿y kierowaæ do Magica pod adres który obecnie zajmuje siê redagowaniem dzia³u FAQ na stronie http://www.riders.pl/ . Tam te¿ znajduj± siê odpowiedzi na pytania wymagaj±ce okresowej aktualizacji: adresy sklepów, knajp, serwisów, procedury sprowadzania i rejestracji motocykla itp. Niniejsze FAQ jest obecnie pomy¶lane jako wprowadzenie nowej grupowiczki/nowego grupowicza w ¶wiat obyczajów panuj±cych w naszej do¶æ lu¼nej, ale sympatycznej i z¿ytej rodzinie, a powsta³o na podstawie wyg³oszonych na forum grupy opinii, które mo¿na uznaæ za miarodajne i nie kontrowersyjne. Wielkie i serdeczne podziêkowania nale¿± siê wszystkim, którzy swoimi uwagami przyczynili siê do powstania i ci±g³ego udoskonalania tego opracowania.
Autor oryginalnej wersji: Jacek Ró¿añski
Aktualizowa³: Maciej "Magic" Sajecki
**Rozdzia³ 1. Netykieta pl.rec.motocykle.**
1.1 Nieprzestrzeganie netykiety jest przyczyn± czêstych napiêæ i zgrzytów nawet na tak przyjaznej grupie dyskusyjnej jak ta. Pomni przykrych do¶wiadczeñ chcieliby¶my ich unikn±æ w przysz³o¶ci. W tym celu ka¿dy nowy grupowicz zobowi±zany jest do zapoznania siê z zasadami netykiety w Sieci. Mo¿na j± znale¼æ np. na http://www.grush.one.pl/article.php?id=netykieta lub http://republika.pl/orzechp/netykieta.html .
1.2 Grupowicz w trosce o czytelno¶æ swej wypowiedzi i przez szacunek dla innych u¿ytkowników powinien zwróciæ szczególn± uwagê na nastêpuj±ce zagadnienia:
- obcinaæ cytowane listy pozostawiaj±c jedynie autora i fragment tekstu, do którego odnosi siê komentarz. Komentowaæ nale¿y POD cytatem;
- podpisywaæ swoje posty. Podpis, czyli sygnaturka lub sig, w pierwszej linijce powinien mieæ tzw. delimiter, czyli dwa my¶lniki i spacjê. Czytnik rozpoznaje wtedy, ¿e ma do czynienia z podpisem i nie umieszcza go w cytowanym tek¶cie. Sig powinien mieæ 4 linijki max (+ delimiter);
- powstrzymywaæ siê od nadmiernego rozwlekania w±tków nie zwi±zanych z tematyk± grupy lub odbiegaj±cych od tematu w pierwszym po¶cie w w±tku;
- powstrzymywaæ siê od publicznego prowadzenia dwustronnych rozmów, które nie interesuj± innych czytelników, a które musz± ¶ci±gaæ;
- powstrzymywaæ siê przed szerzeniem tzw. SPAMu, czyli wysy³aniu wiadomo¶ci o zerowej zawarto¶ci informacyjnej i humorystycznej;
- trzykrotnie zastanowiæ siê przed wys³aniem sp³odzonego posta, bo chocia¿ bardzo bawi on autora, niekoniecznie musi bawiæ jego czytelników.
Jak mawia nasz kolega Pietrasik "Nie masz nic do powiedzenia to nie pisz";
- NIE wysy³aæ postów w HTML;
- do dobrego tonu nale¿y uwa¿anie na ortografiê i interpunkcjê. Wypowied¼, sama w sobie interesuj±ca, a napisana z bykami w co drugim s³owie, chaotycznie i bez znaków przestankowych w odpowiednich miejscach, staje siê nieczytelna czy wrêcz irytuj±ca. Epistolografia to trudna sztuka, wiem :) Dlatego m.in. namawiamy do przeczytania posta PRZED wys³aniem, mo¿na wtedy wychwyciæ b³êdy i je poprawiæ.
Kolejna kwestia to u¿ywanie polskich "ogonków". Pozostawiamy to Twojemu wyborowi, je¶li zdecydujesz, ¿e chcesz pisaæ przy pomocy polskich liter pamiêtaj o ustawieniu kodowania znaków na standard ISO 8859-2. Z drugiej strony, nieuzywanie polskich liter ulatwia czytanie grupy przez naszych kolegow rozsianych po swiecie, ktorzy nie zawsze moga ustawic na swoich komputerach wlasciwe kodowanie znakow.
Nastêpna sprawa - tematy postów i w³a¶ciwe ich konstruowanie. Podeprê siê tu tekstem £ukasza Spychalskiego:
"Pojawilo sie ostatnio sporo pytan z fatalnie dobranymi tematami - ze
wymienie tylko np. "Romet - wazne", "125 :P", "Zapytanie" czy "Suzuki
Hayabusa".
Autorzy tych watkow najwyrazniej nie zdaja sobie sprawy, ze przewazajaca
wiekszosc sposrod wielu tysiecy czytelnikow grupy najpierw sciaga same
tematy, a dopiero potem tresci interesujacych ich postow. Nie zdaja sobie
rowniez sprawy, ze wielu z nas korzysta z lacz z limitowanym transferem,
albo wrecz z modemow placac za kazda minute. Nie zdaja sobie wreszcie
sprawy, ze wielu w ogole ignoruje watki o beznadziejnych tematach
rozpoczynane przez szeszej nikomu nie znanych autorow (co innego, gdy
np. Amil napisze "No i dupa" - frekwencja gwarantowana) .
Tak wiec tematy watkow powinny zawierac w sobie wszystkie niezbedne do
podjecia decyzji o sciaganiu (badz nie) tresci postow informacje - dla
wspomnianych wyzej watkow moglyby byc to np: "Romet a licznik z WSK",
"co wybrac do codziennych dojazdow", " 125 - co wybrac", "Hayabusa a
PCII/PCIII - czy warto?".
Wlozcie wiec nieco wysilku w wymyslenie wlasciwego tematu - zwieksza to
szanse, ze ludzie, ktorzy mogliby wniesc cos ciekawego do dyskusji w ogole
do posta zajrza, a pozostalym oszczedza czasu i rozczarowan."
W tematach warto te¿ u¿ywaæ skrótów informuj±cych o zawarto¶ci posta np.:
[TECH] - techniczne;
[INFO] - informacyjne, np. o zlotach, spotkaniach;
[SPAM][NTG] - tekst nie zwi±zany z tematyk± grupy;
[KUPIE][SPRZEDAM] - og³oszenia handlowe;
[ALLEGRO][EBAY] itp. - link do aukcji
W tych dwóch ostatnich przypadkach przyjêli¶my zasadê, ¿e og³oszenia o charakterze handlowym dot. danego przedmiotu powinny byæ zamieszczane na grupie nie czê¶ciej ni¿ raz w miesi±cu. Nie chcemy po prostu traktowania grupy jak tablicy og³oszeñ.
Skoro jeste¶my ju¿ przy skrótach, zapraszam do skorzystania z tego linka http://www.trynek.gliwice.pl/informator/akronimy.php . Dziêki tej stronie wyra¿enia takie jak IMHO,BTW,ZTCW i inne przestan± byæ czarn± magi± ;) Tutaj ograniczê siê tylko do wyja¶nienia ró¿nicy miêdzy skrótami [NTG] i [OT], które s± czêsto (i b³êdnie) u¿ywane zamiennie. [NTG] oznacza Nie Ta Grupa, czyli tekst niezwi±zany z tematyk± grupy, np. link do filmiku podpatrzonego na grupie samochodowej albo pytanie o to gdzie wycentrowaæ ko³o w rowerze (trafiaj± siê i takie :). Natomiast [OT] oznacza Off Topic, czyli "bez zwi±zku z tematem" i jest u¿ywane, gdy w danym w±tku dyskusja zejdzie nagle na inny temat.
I jeszcze jedna dra¿ni±ca kwestia - CAPS LOCK i wykrzykniki. U¿ycie wy³±cznie wielkich liter jest w necie synonimem krzyku i ma podkre¶laæ wagê danego przekazu, warto wiêc zarezerwowaæ ten sposób pisania na WYJ¡TKOWE okazje. Podobnie rzecz ma siê z wykrzyknikami, zw³aszcza, gdy s± umieszczane w temacie postu. Dana kwestia mo¿e byæ istotna dla pisz±cego, ale z perspektywy grupy jest banalna lub wrêcz NTG (Nie Ta Grupa). Poza tym u¿ycie wykrzykników lub wielkich liter w co drugim temacie powoduje, ¿e trudno jest wy³apaæ w zalewie postów w³a¶nie TEN jeden istotny. Smutny, ale najlepszy przyk³ad to sytuacja, w której kto¶ informuje o wypadku grupowiczów. Wtedy czêsto przywieramy wrêcz do monitorów w oczekiwaniu na naj¶wie¿sze informacje o stanie zdrowia, przyczynach, skutkach zdarzenia. Wtedy kwestia Twojego zepsutego amortyzatora albo tego, ¿e lecia³e¶ "czysta na gumie" lata nam ko³o pióra.
Nowi grupowicze powinni uwa¿aæ na tzw. syndrom nowego, który przejawia siê pisaniem postów bez opamiêtania, odpowiadania na ka¿dy inny post, szczegó³owym opisywaniem ostatnich prze¿yæ, a to wszystko zazwyczaj ³ami±c wszystkie zasady netykiety i pisz±c w HTMLu. Takie postêpowanie prowadzi do szybkiego wyczerpania cierpliwo¶ci grupowiczów i nowy, pomimo serdecznego przyjêcia w pierwszej chwili, staje siê obiektem drwin, docinków, uwag i pouczeñ.
1.3 Internet to ¶wietne narzêdzie komunikacji, wykorzystywane tak¿e do wirtualnych spotkañ i wymiany do¶wiadczeñ pomiêdzy u¿ytkownikami takich samych motocykli b±d¼ mi³o¶ników jednej marki. Je¶li znasz jêzyk obcy, choæby nawet rosyjski, nie wahaj siê wstukaæ w wyszukiwarkê marki czy modelu swojego motocykla. KA¯DY popularniejszy model motocykla ma swoj± listê mailingow±, grupê dyskusyjn± czy website. Wiele z problemów, z którymi dopiero bêdziesz siê boryka³ w swoim motocyklu, tam maj± ju¿ opanowane. Pamiêtaj jednak, ¿e zasady netykiety s± niezmienne niezale¿nie od jêzyka, w którym piszesz post, a je¶li to robisz to na grupie zagranicznej, to dodatkowo reprezentujesz nie tylko siebie, ale i kilkadziesi±t milionów swoich Rodaków.
1.4 Funkcjonuje nadal kana³ IRCowy grupy #plrecmotocykle, z którym mo¿na siê ³±czyæ przez serwery IRCowe, np. warszawa.irc.pl albo krakow.irc.pl albo irc.funet.fi
1.5 Z grup± najlepiej komunikowaæ siê przy pomocy odpowiedniego programu do obs³ugi grup dyskusyjnych np. Outlook Express lub Netscape Messenger.
Grupa jest dostêpna m.in. na serwerach news.neostrada.pl i news.icm.edu.pl .
1.6 Do wynajdywania bardzo licznych stron producentów motocykli i akcesoriów s³u¿± rozmaite wyszukiwarki, wiêc lepiej nie mêczyæ grupowiczów o podanie strony takiej lub innej firmy.
1.7 Barany i prowokatorzy.
Co pewien czas trafiaj± na nasz± mi³± i przyjazn± grupê jacy¶ idioci. Osobnicy ci, pchani g³êbokimi kompleksami, wrodzon± nie¶mia³o¶ci± i lêkiem wobec kobiet daj± upust swoim frustracjom na ³amach gwarantuj±cego anonimowo¶æ Internetu. Przejawia siê to w wysy³aniu rozmaitych tekstów w rodzaju "motocykli¶ci to idioci", "rozp****lê ka¿dy napotkany motocykl moim bia³ym merolem" lub podobnych. Celem jest tylko i wy³±cznie zaistnienie i wywo³anie lawiny postów. Nowi zazwyczaj grupowicze, którzy gorliwie odpowiadaj± na takie prowokacje nie¶wiadomie przyczyniaj± siê do jego osi±gniêcia i tym samym nakrêcaj± lawinê idiotycznych postów na denerwuj±cy wszystkich temat. Zjawisko to nosi skrócon± nazwê "karmienie trolla". Jedyn± skuteczn± recept± na tak± prowokacjê jest ca³kowite zignorowanie go¶cia. Kiedy zobaczy, ¿e go olano, pójdzie szukaæ szczê¶cia gdzie indziej. Grupowicz, który nawet w dobrej wierze wda siê w polemikê musi siê liczyæ z opieprzeniem ze strony bardziej zdyscyplinowanych i znaj±cych realia Internetu kolegów-motocyklistów.
1.8 Adresy kilku stron umo¿liwiaj±cych wpisanie trasy, obliczanie odleg³o¶ci, wariantów dróg itp.: http://www.de.map24.com/ , http://www.viamichelin.com/ , http://w.droge.pl , http://wikimapia.org , http://pilot.pl
..
1.9 Co zrobiæ z d³ugimi adresami do stron?
Chcesz podaæ linka do interesuj±cej strony, a jej adres jest za d³ugi i ulega poszatkowaniu przez program pocztowy? Masz dwa wyj¶cia:
- skorzystaj ze strony www.tinyurl.com, która podany przez ciebie link umie¶ci tymczasowo w swojej bazie danych i poda nowy link, znacznie krótszy. Jest to po prostu us³uga przekierowania.
- umie¶æ ten d³ugi link miêdzy znakami < i >. Wtedy powinien on, mimo swojej d³ugo¶ci, funkcjonowaæ jako jeden klikalny link.
**Rozdzia³ II. Jaki motocykl kupiæ?**
Rozdzia³ ten skierowany jest przede wszystkim do pocz±tkuj±cych, a opiera siê na opiniach do¶wiadczonych grupowiczów pl.rec.motocykle.
2.1 Ciuchy to podstawa. Zazwyczaj na pytanie nowicjusza "Jakie moto na pocz±tek?" odpowiadamy najpierw pytaniem "A ciuchy ju¿ masz?". Je¶li nie, spokojnie odlicz 1.5-3 tys. z³otych od kwoty, któr± przeznaczy³e¶ na motocykl, i zajrzyj do rozdzia³u III.
2.2 Cokolwiek wyczytasz za chwilê, pamiêtaj, ¿e jeste¶ motocyklist± niezale¿nie od tego na czym je¼dzisz. Spokojnie mo¿esz zacz±æ sw± karierê od MZ ETZ czy Jawy TS. Za ich wyborem przemawiaj± przede wszystkim przystêpne ceny samych motocykli i bardzo niskie koszty czê¶ci zamiennych, a co za tym idzie, napraw po glebach jakie nieuchronnie ciê czekaj±.
2.3 Decyduj±c siê na kupno motocykla, w jego wyborze nale¿y kierowaæ siê:
- umiejêtno¶ciami jakimi siê dysponuje;
- preferowanym stylem motocyklizmu;
- mo¿liwo¶ciami finansowymi, w tym kosztami ewentualnych napraw.
Generalne zalecenie brzmi - _na_pocz±tek_nie_wiêcej_jak_500_ccm,_nie_wiêcej_jak_50KM._
Przemawia za tym kilka powodów:
- s³abszy motocykl daje wiêcej czasu na reakcjê i wiêcej wybacza;
- motocykle o du¿ych pojemno¶ciach, szczególnie starsze, s± do¶æ ciê¿kie i k³opotliwe w manewrowaniu dla nowicjuszy;
- s± te¿ dro¿sze w utrzymaniu.
Poza tym rzadko kiedy pierwszy motocykl jest wyborem ostatecznym. Nasze oczekiwania i wyobra¿enia o je¼dzie ewoluuj± i konkretyzuj± siê, a argumenty, ¿e "nie staæ mnie na zmianê motocykla co sezon, wiêc kupiê od razu docelowy" s± nietrafione, bo nie ma czego¶ takiego jak motocykl docelowy. Ludzie, którzy zaczynali od czopera przesiadaj± siê na turystyki, potem czêsto na sporty (na które wcze¶niej nawet nie chcieli patrzeæ). Dzia³a to te¿ (choæ rzadziej) w drug± stronê - cz³owiek ma do¶æ jazdy na krawêdzi i kupuje co¶ do spokojnego toczenia siê z miejsca na miejsce.
Polecam lekturê artyku³u pod adresem http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=R1NaPierwszyMotocykl&v=14az . To skrót w±tku, jaki pojawi³ siê na pl.rec.motocykle na prze³omie sierpnia i wrze¶nia 2003r. Daje do my¶lenia.
Z regu³y nie warto kupowaæ jako pierwszego sprzêtu w ¿yciu motocykla nowego. Na pewno w pierwszym sezonie ( i kilku nastêpnych pewnie te¿) zaliczysz jak±¶ glebê, co zawsze boli, oby tylko finansowo. Z tego te¿ powodu lepiej na pierwsze moto kupiæ jakiego¶ "golasa", nie trzeba bêdzie wydawaæ maj±tku na klejenie i lakierowanie owiewek. Warto równie¿ zaopatrzyæ motocykl w gmole, czyli odpowiednio wygiête i przykrêcone rury, które chroni± najbardziej wystaj±ce elementy silnika i nie tylko.
Byæ mo¿e w wyborze pomocna oka¿e siê poni¿sza lista sprzêtów polecanych dla pocz±tkuj±cych.
¶cigacz -> Honda NSR 125, Yamaha YZF R125, Honda CBR 125R
"armatura" -> Yamaha Virago 250, Honda Rebel 250, Kawasaki EL 252
turystyka -> Suzuki GN 250, Yamaha SR/YBR 250, Honda CB/CBF 250
enduro -> Honda MTX 80, Aprilia Pegaso 125, Suzuki DR 125, KTM EXC 125
Osobny rozdzia³ stanowi± propozycje dla ludzi, którzy wracaj± do motocyklizmu po latach przerwy. Tu mo¿na poleciæ motocykle nieco wiêksze, klasy 500-600 ccm.
¶cigacz -> Suzuki GS 500F, Kawasaki GPZ 500, Aprilia RS 250
"armatura" -> Yamaha Virago 535, Kawasaki EN 500, Yamaha Drag Star 650
turystyka -> Kawasaki ER-5, Honda CB 500, Yamaha XJ 600, Suzuki GSF/GSR 600, Honda NTV 650 Revere/Deauville, BMW F650
enduro -> Suzuki DR 350/DR-Z 400, Yamaha WR 250, Husqvarna TE 250
Uwaga!!! Podane typy motocykli maj± charakter przyk³adowy. Mo¿na je zast±piæ dowolnymi innymi o podobnych parametrach, przede wszystkim pojemno¶ci i mocy silnika. Pamiêtajcie, ¿e motocyklizm to do¶æ niebezpieczne hobby, wiêc przy ocenie w³asnych mo¿liwo¶ci i wyborze maszyny nale¿y siê kierowaæ przede wszystkim ZDROWYM ROZS¡DKIEM. Kombinacja: nowy-cholernie napalony to bardzo niebezpieczne zestawienie. Paru takich zd±¿y³o ju¿ sprawiæ k³opot kierowcom, którzy musieli potem pracowicie wyd³ubywaæ ich szcz±tki spomiêdzy kratek ch³odnicy.
2.4 Istotnym kryterium, które mo¿e byæ brane pod uwagê przy kupnie motocykla jest mo¿liwo¶æ wykonywania w³asnorêcznych napraw. Nale¿y siê nim kierowaæ szczególnie przy wyborze weteranów, wszelakich SAMoróbek itp. konstrukcji.
2.5 Pamiêtaj o dostêpno¶ci serwisów. Mo¿esz okazyjnie kupiæ rzadki motocykl i mieæ powa¿ny problem z napraw± lub znalezieniem czê¶ci nie tylko zamiennych ale i eksploatacyjnych.
2.6 Zak³adaj, ¿e podczas pierwszych przeja¿d¿ek prawdopodobnie siê przewrócisz i mo¿esz w motocyklu to i owo uszkodziæ. B±d¼ na to przygotowany finansowo. Zakup motocykla to nie wszystko, przygotuj siê te¿ na jego eksploatacjê. Je¶li ciê to nie przekonuje, zapytaj w serwisie ile kosztuje: prostowanie kierownicy, nowe lampy, kierunkowskazy, lusterka, klamki, owiewki i ich lakierowanie. Wszystko to mo¿e ciê spotkaæ podczas typowej "gleby". Z tego wzglêdu na pocz±tek polecamy raczej "golasy", czyli motocykle bez owiewek, bo naprawa plastików po glebie jest do¶æ kosztowna.
2.7 Je¶li jeste¶ mieszkañcem miasta i motocykl ma s³u¿yæ ci do codziennego przemieszczania po zat³oczonych ulicach raczej nie kupuj smoków o du¿ych wymiarach i pojemno¶ciach. Chodzi o to, ¿eby jechaæ, a nie staæ w sznurze samochodów. Do tego celu najlepiej nadaj± siê ma³e turystyczne motocykle typu Suzuki GN czy Honda CB, a nie pasuj± choppery i cruisery. Równie¿ du¿e przecinaki nie nadaj± siê do ruchu miejskiego. Powodem jest zwyczajny brak miejsca na ulicy. Dla "objechania" wiêkszo¶ci spotykanych u nas samochodów w zupe³no¶ci wystarczy ETZ 251 ze swoimi 21 konikami.
2.8 Ceny motocykli zmieniaj± siê na bie¿±co i najlepszym sposobem ich ¶ledzenia jest lektura og³oszeñ w pismach: "¦wiat Motocykli", "Motocykl", "Dizmar", "Gie³da Motocyklowa".
2.9 Co wybraæ: Yamaha XVS 650 Drag Star czy Suzuki VZ 800 Marauder/Desperado? Na tak postawione pytanie odpowiadaj± zazwyczaj w³a¶ciciele powy¿szych motocykli. Poniewa¿ nie ma miêdzy tymi motocyklami istotnych ró¿nic, wybór pozostaje nierozstrzygniêty i chêtny musi siê kierowaæ w³asnymi preferencjami oraz cen±. Zaleta Yamahy to wa³ek Kardana, zaleta Suzuki to wiêksza moc. Wady Yamahy to ni¿sza moc i ciut mniejszy komfort pasa¿era. Wady Suzuki: twarde kanapy. Ale ogólnie pytanie jest z gatunku: kogo bardziej kochasz, tatusia czy mamusiê?
2.10. Zakup motocykla u¿ywanego to nie tylko najczêstszy sposób rozpoczêcia motocyklowej przygody, ale zazwyczaj równie¿ kolejne jej etapy, bo wci±¿ niewielu z nas staæ na kupno nowego motocykla z salonu. O tym, jak kupowaæ i na co zwracaæ uwagê napisano ju¿ wiele, choæby w ¦wiecie Motocykli, informacje mo¿na te¿ znale¼æ w Sieci, np. na stronie http://www.motobracia.pl/uzywany/index.htm . Tutaj chcia³bym jedynie odnie¶æ siê do kwestii, która by³a czêsto poruszana na PRM, a mianowicie tzw. okazji z zagranicy. Na zagranicznych aukcjach i w og³oszeniach mo¿na znale¼æ oferty sprzeda¿y motocykli z "dostaw± do domu". Ma to wygl±daæ tak, ¿e licytujesz lub odpowiadasz na og³oszenie, wp³acasz kasê za po¶rednictwem zazwyczaj Western Union na konto firmy rzekomo po¶rednicz±cej w transakcji, po czym moto przyje¿d¿a do Ciebie spedycj± miêdzynarodow±. Je¶li nie jeste¶ zadowolony odsy³asz moto i odzyskujesz kasê, je¶li moto jest ok autoryzujesz przelew na konto sprzedawcy. JEST TO OSZUSTWO. Sprzedawca i firma po¶rednicz±ca zazwyczaj maj± fa³szywy adres, podana strona w sieci dzia³a od kilku dni i po nastêpnych kilku(nastu) znika, a kasy nigdy nie odzyskujesz ... Charakterystyczne dla tego rodzaju oszustwa s± te¿ czêste przypadki gdy sprzedawca znajduj±cy siê np. w Anglii oferuje motocykl na niemieckich czy innych tablicach rejestracyjnych.
Prawda jest taka, i to nie tylko w odniesieniu do tego konkretnego rodzaju oszustwa, ¿e OKAZJI NIE MA. Moto zadbane, proste, nie wymagaj±ce wk³adu finansowego musi odpowiednio kosztowaæ. Je¶li cena jest okazyjna, b±d¼ pewien ¿e kwotê "brakuj±c±" do rynkowej ceny za chwilê z nawi±zk± w³o¿ysz w serwis - o ile bêdzie op³acalny ... . Nieliczne wyj±tki potwierdzaj± tylko tê regu³ê.
**Rozdzia³ III. Co za³o¿yæ? Ubiory, kaski, akcesoria.**
NIE WARTO OSZÊCZÊDZAÆ NA CIUCHACH MOTOCYKLOWYCH. To podstawowa zasada rozs±dnego motocyklisty. Dobry ciuch ochroni Ciê przed skutkiem upadku, zimna, deszczu. Z regu³y pos³u¿y d³u¿ej ni¿ motocykl, którym je¼dzisz.
ZAWSZE warto ubieraæ siê dobrze i kompletnie. Statystyki wypadków s± bardzo okrutne i mówi±, ¿e ich wiêkszo¶æ przydarza siê podczas krótkich podró¿y, w ci±gu pierwszych 10 kilometrów. Kask, kurtka, spodnie, buty, rêkawice to minimum. Mo¿na te¿ za³o¿yæ wszelakie pasy nerkowe i "¿ó³wie" na plecy. Upa³ doskwiera tylko wtedy gdy siê stoi w miejscu, poruszanie siê po mie¶cie latem i dobór stroju pozostawiam woli czytelnika. Pamiêtaj jednak, ¿e w mie¶cie jeste¶ szczególnie nara¿ony na wypadki. Na szczê¶cie producenci dostrzegli ju¿ ten segment rynku i w coraz wiêkszym wyborze mamy letnie kurtki i d¿insy z protektorami CE i wstawkami z kevlaru.
3.1 Gdzie na zakupy?
W polskich sklepach mo¿na siê w ca³o¶ci wyekwipowaæ, ich adresy dostêpne s± w gazetkach motocyklowych. Przez ostatnie dwa lata dokona³ siê znaczny postêp w tej dziedzinie i oferta sklepów, zarówno co do cen jak i asortymentu, jest ju¿ na ca³kiem dobrym poziomie. Mimo wszystko nadal po wiêksze zakupy warto pojechaæ na Zachód, np. przy okazji targów BMT. Je¶li masz szczê¶cie mo¿esz niedrogo kupiæ u¿ywan± odzie¿ na cyklicznie organizowanych Motobazarach w Warszawie, £odzi, Poznaniu czy Wroc³awiu. Sporo ciuchów pojawia siê te¿ na aukcjach http://www.allegro.pl/ ale to niestety trochê jak kupowanie kota w worku je¿eli nie masz szans na przymierzenie ciuchów przed zakupem. Ale je¶li oferta jest z Twoich okolic to masz szansê na dobry zakup po umiarkowanej cenie.
3.2 Jaki kask kupiæ?
Przede wszystkim - najlepiej nowy. Kask dopasowuje sie do kszta³tu g³owy i twarzy, u¿ywany kask bêdzie prawdopodobnie za lu¼ny, o wzglêdach higienicznych nie wspominaj±c. Z tego ostatniego wzglêdu warto u¿ywaæ na co dzieñ kominiarki. Wydatek niewielki, a wy¶ciólka kasku bêdzie d³ugi czas jak nowa.
Po drugie - praktyczny i bezpieczny. Tu wybór mamy ograniczony nieco rodzajem naszego motocykla, w integralu trochê dziwnie siê wygl±da na klasycznym chopperze Ale bezpieczeñstwo i wygoda s± najwa¿niejsze wiêc:
kaski integralne - najbezpieczniejsze,najcichsze i najl¿ejsze;
kaski szczêkowe - nieco ciê¿sze i zazwyczaj nieco g³o¶niejsze, ale za to
bardzo praktyczne, zw³aszcza dla okularników;
kaski otwarte - klasyka i ³atwo¶æ zak³adania i zdejmowania, du¿a g³o¶no¶æ,
kiepska ochrona twarzy/szczêki;
kaski enduro - pochodna kasków otwartych, ale zaopatrzona w daszek
przeciwb³otny i os³onê szczêki.
Z rzeczy praktycznych nale¿y zwróciæ uwagê na:
- czy wy¶ció³ka jest wyjmowana do prania;
- czy zapiêcie da siê obs³u¿yæ rêka w rêkawicy;
- czy szyba jest ³atwo wymienialna i dostêpna w handlu.
Po szczegó³y na temat konkretnych modeli odsy³am do pism motocyklowych, oraz do Sieci. Sporo opisów znajdziesz na http://www.skutery.net/ .
Model kasku powinien pasowaæ do rodzaju motocykla. Nie tylko ze wzglêdów estetycznych, ale przede wszystkim ergonomicznych. Trudno pêdziæ 180 km/h w otwartym kasku na motorze bez owiewek.
3.2.1 Ceny.
Mo¿na przyj±æ, ¿e im dro¿szy kask, tym lepszy. Ceny markowych kasków otwartych zaczynaj± siê od 400 z³., za integralny lub szczêkowy zap³acisz od 600 z³. Je¶li kupujesz u¿ywany za ok.300 z³otych powiniene¶ kupiæ co¶ dobrego.
3.2.2 Jak przymierzaæ kask?
Raz kupiony, niedopasowany kask mo¿e byæ udrêk± na d³ugie miesi±ce, do momentu wyczerpania cierpliwo¶ci i sprzeda¿y ze strat±. Przede wszystkim nie warto kupowaæ kasku z firm wysy³kowych. Kask trzeba przymierzyæ. Pasowaæ bêdzie ten, który bêdzie lekko ciasny. Podkre¶lam - lekko. Kask z czasem dopasuje siê do twarzy w³a¶ciciela, ale na samym pocz±tku musi na tyle przylegaæ, ¿eby g³owa nie skaka³a w skorupie jak orzeszek. Dobrze jest gdy przy poruszaniu powoduje lekki ruch skóry w miejscu w którym styka siê ona z poduszkami. Przy lekkich acz energicznych ruchach "potakuj±cych" równie¿ powinien pod±¿aæ za g³ow±.
3.2.3 Kaski dla dzieci ma w ofercie wiêkszo¶æ firm produkuj±cych"doros³e" kaski, np. Airoh, Shoei czy Uvex. Szukaj rozmiarów XXXS lub XXS. Ciuchy dla dzieci znajdziesz w Polo, bardzo ³adne i dobre robi te¿ firma Difi. Rozmiary zaczynaj± siê od 122 cm. Polecam lekturê artyku³u "Dzieciak na motocyklu" w FAQ.
3.3 Jaki ciuch za³o¿yæ? Tu tak¿e najprostszym kryterium jest cena i marka. Wybór wraz ze wzrostem rynku ro¶nie i trudno poleciæ co¶ oprócz konsekwentnego obej¶cia wszystkich dostêpnych sklepów i porównania ró¿nych modeli. Metoda mo¿e prymitywna, ale skuteczna na porównanie ró¿nych ubrañ - popatrz na ilo¶æ metek przyczepionych do danej rzeczy. Ka¿dy producent lubi siê chwaliæ swoimi materia³ami zastosowanymi w danej rzeczy, wiêc im wiêcej metek, tym wiêksza ilo¶æ zastosowanych w niej materia³ów. Warto te¿ zwróciæ uwagê na "firmowe" produkty sklepów Hein Gericke, Louis czy Polo. Zlecaj± one wykonanie ubiorów czy akcesoriów innym, czêsto renomowanym firmom, dziêki czemu w umiarkowanej cenie mo¿emy nabyæ produkt dobrej jako¶ci.
3.3.1 Skóra czy tex? W tym wzglêdzie zdania s± równie¿ podzielone. Skóry oferuj± wiêksz± odporno¶æ na ¶cieranie, a wiêc i wiêksze bezpieczeñstwo. Za to ¶redni standard wyrobów w przypadku syntetyków oferuje lepsze zabezpieczenie przed zimnem, wiatrem i wilgoci± ni¿ skóra. W skrócie - texy s± praktyczniejsze, w skórach zazwyczaj lepiej siê wygl±da :) Czarna skóra dominuje w¶ród weterañsko-cruiserowych-chopperowych tradycjonalistów, kolorowe skórzane kombinezony to domena go¶ci na ¶cigaczach, a syntetyczne ciuchy (czyli texy) najpopularniejsze s± w¶ród turystów i maniaków jazdy w terenie. Muszê zaznaczyæ, ¿e w Polsce skóra jest póki co zwyczajnie modna, wiêc je¶li kto¶ jest w g³êbi duszy troszkê konformist± "w towarzystwie" lepiej wypadnie w skórze.
3.3.2 Wa¿nym elementem stroju powa¿nego motocyklisty jest przeciwdeszczowy "kondonik". Nie jest to drogie (150-300z³), a dodatkowo nie¼le chroni przed wiatrem. Pamiêtaj, ¿e taki ciuch to czysty plastik i nie przepuszcza ani powietrza ani pary wodnej, wiêc nie nale¿y go traktowaæ jako substytut kombinezonu na dalsze wyprawy. Dobr± przeciwdeszczówkê robi Modeka, szwy s± dodatkowo podklejane, co zwiêksza wodoszczelno¶æ. Z osobistego do¶wiadczenia polecam raczej modele dwuczê¶ciowe. Szybciej i ³atwiej siê je zak³ada i zdejmuje, a przy uszkodzeniu wymienia siê tylko spodnie lub bluzê. Poza tym nie zawsze jest potrzebny kompletny "kondonik".
3.4. Podczas kupowania kurtki i spodni zwróæ uwagê na obecno¶æ ochraniaczy na ró¿nych wystaj±cych czê¶ciach cia³a (³okcie, barki, plecy, biodra, kolana, ³ydki) lub przynajmniej specjalnych kieszonek przeznaczonych do ich umieszczenia. Na nogach takie ochraniacze pe³ni± dodatkow± funkcjê - izoluj± od wiatru i ch³odu tak wra¿liwe miejsce jak kolana. Je¶li w spodniach nie ma takowych zabezpieczeñ, pamiêtaj o dodatkowym ich ociepleniu podczas d³u¿szej podró¿y.
3.5 Jakie rêkawice i buty?
Podstawowa funkcja rêkawic to ochrona d³oni w czasie wypadku, ale nie nale¿y zapominaæ o tym, ¿e chroni± d³onie równie¿ przed wiatrem i wod±, i stale ich u¿ywamy. Musz± wiêc byæ wygodne i raczej miêkkie, z mankietami zaopatrzonymi w paski regulacyjne lub ¶ci±gacze zarówno w przegubie jak i u koñca mankietu. Rêkawice powinny byæ zaopatrzone we wzmocnienia chroni±ce kostki i palce, od wewnêtrznej strony powinny mieæ zamsz, by uchwyt kierownicy by³ pewny. Po¿ytecznym dodatkiem jest kawa³ek zamszu lub gumy wszyty na wierzchu palca wskazuj±cego lewej d³oni, przyda siê do wycierania szybki kasku w czasie deszczu. Nale¿y zwróciæ uwagê na jako¶æ szwów, no i przede wszystkim, czy rêkawica dobrze le¿y na d³oni, nie uwiera i nie uciska ¿adnej czê¶ci d³oni. Z czasem mo¿e siê ona u³o¿yæ, ale je¶li mamy do przymierzenia kilka par, warto spróbowaæ, a nu¿ druga para bêdzie uszyta nieco inaczej.
Jednymi z tañszych rêkawic s± Probikery, do kupienia na Motobazarach za 80-100 z³. Niestety, ich trwa³o¶æ jest raczej ¶rednia, a do tego farbuj±. Za lepsze rêkawice zap³acisz 200-300 z³.
Buty oczywi¶cie równie¿ trzeba przymierzyæ przed zakupem. Polecamy modele z wysok± cholew±, chroni±ce piszczel i ³ydkê. Z regu³y im wy¿sza cholewa, tym lepiej. Warto sprawdziæ czy interesuj±ce nas buty maj± poni¿sze cechy:
- antypo¶lizgow± podeszwê;
- wzmocnienie w okolicach palców i kostki;
- dodatkow± "naszywkê" ze skóry lub (lepiej) gumy na wierzchu lewego buta, w miejscu, gdzie but styka siê z d¼wigni± zmiany biegów;
- zakryty rzepem suwak.
Poza tym trzeba okre¶liæ cel, jakiemu bêd± s³u¿y³y buty. Je¶li oprócz jazdy zamierzamy w nich zwiedzaæ atrakcje turystyczne na szlaku naszych woja¿y, trzeba kupiæ buty w których da siê chodziæ, czyli na pewno nie takie rodem z torów wy¶cigowych. Osobi¶cie polecam buty Daytona Flash za ok. 530 z³. Je¶li nie staæ ciê na taki wydatek, a nie chcesz kupowaæ u¿ywanych (te¿ bym nie chcia³) dobrym rozwi±zaniem na pierwsze jazdy s± "glany" lub buty trekkingowe dostêpne w sklepach sportowych. Maj± do¶æ wysok± i sznurowan± cholewkê, dziêki czemu usztywniaj± kostkê. Nale¿y tylko zwróciæ uwagê, by podeszwa nie mia³a zbyt grubego bie¿nika, bo utrudnia on manewrowanie stop± na podnó¿ku, oraz by "jêzyk" by³ przyszyty do cholewki, co utrudni przedostanie siê wody do wnêtrza buta.
3.6 Produkty markowe (kolejno¶æ przypadkowa).
Kaski - Shoei, Suomy, Arai, Schuberth, Nolan, Airoh, Caberg, Lazer, Shark, AGV, Uvex.
Ubrania - Dainese, IXS, Spidi, Uvex, Bering, Orina, Rukka, Wintex, Modeka.
Buty - Daytona, Alpinestars, Sidi, Diadora.
3.7 Wodoszczelno¶æ a konserwacja odzie¿y.
O ka¿da rzecz trzeba dbaæ i odzie¿ nie stanowi wyj±tku. Przede wszystkim nale¿y przeczytaæ zalecenia producenta co do sposobu czyszczenia i konserwacji kurtki czy butów. Z regu³y pranie w detergentach oznacza kres wodoodporno¶ci, któr± trzeba przywróciæ stosuj±c odpowiednie specyfiki w sprayu. S± one dostêpne w sklepach oferuj±cych odzie¿ dla turystów. Dobry i tani impregnat mo¿na kupiæ w sieci sklepów obuwniczych Deichmann. Stosuje siê go zarówno do skór, jak i texów. Inna sprawa to pranie wszelkiego rodzaju membran i goretexu. Tu najlepiej siê sprawdzaj± zwyk³e p³yny do prania i p³ukania NIE ZAWIERAJ¡CE LANOLINY, bo ta zatyka kana³ki we w³óknach materia³u i membrana przestaje dzia³aæ.
**Rozdzia³ IV. Porady natury ogólnej**
Gar¶æ bardzo trafnych, zwiêz³ych i przydatnych porad starego, ¿ywego motocyklisty.
"Cze¶æ, Jestem Witek, czytam listê i od czasu do czasu siê pojawiam. Na moto je¿d¿ê ze 100 lat, to jest z niewielkimi przerwami od 1971. Teraz na XL600R. Poza tym sporo je¿d¿ê samochodem (moja nazwa katamaranu). Po przeczytaniu opisów paru Waszych przygód i po ostatnich przypadkach wpad³em na pomys³ ¿eby spisaæ swoje do¶wiadczenia i obserwacje z jazd tych udanych i nie oraz zaproponowaæ, ¿eby¶cie dopisali swoje. Mo¿e dziêki temu paru z nas uniknie k³opotów. Przy okazji - to co piszê to tylko mój punkt widzenia. Pozdrowienia i do zobaczenia na trasie.
- Wszystkie znaki malowane na jezdni zawsze traktuj jak kawa³ki lodu. Farba kauczukowa do malowania znaków jest potwornie ¶liska. Dodatkowo odrobina wody, trochê piasku i rzeczywi¶cie bywa jak lód, nawet bez deszczu, na przyk³ad po przeje¼dzie polewaczki (sprawdzi³em).
- Nie ¶cigaj siê z katamaranami. Je¶li jaki¶ ambitny kierowca zaczyna siê ¶cigaæ - odpu¶æ. I tak mu do³o¿ysz na najbli¿szych ¶wiat³ach. W bezpo¶rednim starciu nie masz szans (sprawdzi³em)
- Nigdy nie jed¼ w martwym polu katamaranu - kierowca ciê nie widzi. Martwe pole przeje¿d¿aj jak najszybciej. Jed¼ albo z boku - na wysoko¶ci kierowcy lub trochê przed, albo dobrych kilkana¶cie metrów z ty³u. Nigdy na wysoko¶ci tylnego okna czy tu¿ za zderzakiem. Musisz zawsze byæ widoczny.
- Je¼dzij skrajem pasa, nie ¶rodkiem, w przypadku awaryjnego hamowania czasami mo¿e zabrakn±æ kilku - kilkunastu cm, a tak wjedziesz miêdzy katamarany i siê zmie¶cisz, ale uwa¿aj na skraju prawego pasa, szczególnie przed skrzy¿owaniami mog± byæ koleiny, a na ¶rodku mo¿e byæ ¶liski (olej z ciê¿arówek).
- Je¼dzisz du¿o szybciej ni¿ katamarany wiêc licz siê z tym ¿e mog± ciê nie zauwa¿yæ i zajechaæ drogê. Kierowca patrzy w lusterko co pewien czas, tak aby zobaczyæ inne katamarany i nie jest przygotowany na tak± rakietê jak Ty.
- U¿ywaj ¶wiate³ i klaksonu, nawet w mie¶cie, je¶li masz jakie¶ w±tpliwo¶ci co do intencji s±siadów.
- Niektóre ograniczenia prêdko¶ci nale¿y traktowaæ powa¿nie. Zmniejsz szybko¶æ, a je¶li nie masz takiego zwyczaju to chocia¿ wyostrz uwagê i przygotuj siê na awaryjny manewr. Takie znaki to na przyk³ad ograniczenie szybko¶ci przed skrzy¿owaniem czy przej¶ciem dla pieszych, które jest niewidoczne, za górk±, za zakrêtem czy za domem. Wylatujesz zza zakrêtu a tam w poprzek drogi wytacza siê katamaran. Nie zauwa¿y³ Ciê bo by³e¶ za szybki.
- Wystrzegaj siê (omijaj szerokim ³ukiem): starych katamaranów, nowych i l¶ni±cych w niedzielê, jad±cych za wolno, kobitek za kierownic± (nie wszystkich co prawda), kierowców w kapeluszach i dziadków za kierownic±, katamaranów z obc± rejestracj±. Je¶li kilka tych cech siê ³±czy - omijaj bardzo szerokim ³ukiem i bardzo uwa¿aj.
- Mijaj±c stoj±cy autobus patrz pod ko³ami, czy jaki¶ cz³owiek nie stara siê wskoczyæ na jezdniê, patrz tak¿e na cienie.
- Nie wierz migaczom. Wielu ich nie u¿ywa lub zapomina albo nie wy³±cza. Je¶li katamaran zaczyna jechaæ jako¶ niepewnie i zbyt blisko krawêdzi pasa uwa¿aj, bo mo¿e skrêciæ. Je¶li katamaran stoi na poboczu patrz na przednie ko³a, je¶li s± skrêcone - uwa¿aj - mo¿e wyjechaæ. Je¶li doje¿d¿asz do skrzy¿owania, na które stara siê wjechaæ katamaran, to nawet je¶li masz pierwszeñstwo staraj siê patrzeæ na kierowcê, czy Ciê zauwa¿y³, czy popatrzy³ w Twoim kierunku. Mo¿e siê gapiæ gdzie indziej i zajechaæ Ci drogê.
- Je¶li przeciskasz siê miêdzy katamaranami nie wje¿d¿aj miêdzy nie je¶li katamaran ma mo¿liwo¶æ skrêtu na inny pas bo mo¿e ciê tr±ciæ. Musisz nauczyæ siê oceniæ, czy mo¿e skrêciæ, czy mo¿e chcieæ wyprzedziæ inny katamaran, czy te¿ nie ma takiej mo¿liwo¶ci, wtedy gazuuu! Na przyk³ad je¶li wyprzedzasz osobowy samochód jad±cy za ciê¿arówk± (i jedzie szybciej ni¿ ciê¿arówka) to bardzo mo¿liwe jest ¿e bêdzie chcia³ j± wyprzedziæ i zajedzie Ci drogê. Podje¿d¿aj±c do skrzy¿owania miêdzy katamaranami w upalny dzieñ patrz na kierowców (na tyle ile Ci siê to oczywi¶cie uda), który¶ mo¿e otworzyæ drzwi, ¿eby siê och³odziæ. Powinien co prawda sprawdziæ czy nikt nie jedzie ale.....
- Nieznany zakrêt szczególnie na podlejszych drogach mo¿e mieæ zmienny promieñ. Wej¶æ ³atwo, wyj¶æ trudno (sprawdzi³em).
- Poza miastem patrz na ¶wiat³a hamulcowe katamaranów jad±cych przed tob±. Je¶li hamuj± pozornie bez powodu - prawie na pewno patrol z suszark± - prawie ka¿dy na widok patrolu odruchowo ci¶nie hamulec. Je¶li wszyscy jad± podejrzanie wolno to te¿ uwa¿aj - prawdopodobnie gdzie¶ tu stoj±. Warto obserwowaæ samochody wyposa¿one w CB (poznasz po dodatkowej, zazwyczaj d³ugiej antenie), oni wiedz± co siê dzieje na drodze nierzadko z wyprzedzeniem kilkudziesiêciu km. Je¶li jedziesz miêdzy katamaranami, nie powinien ciê namierzyæ - musisz byæ sam na szosie. Przy okazji, je¶li masz antyradar to pamiêtaj, ¿e ty wykryjesz ich ze znacznie wiêkszej odleg³o¶ci ni¿ oni Ciebie (pod warunkiem, ¿e kogo¶ innego namierzaj±).
- My¶l za innych, staraj siê przewidywaæ, nie pakuj siê w sytuacje co do których masz w±tpliwo¶ci. Czasem op³aca siê odpu¶ciæ parê sekund. Jeste¶ du¿o szybszy, zwrotniejszy, szybciej przy¶pieszasz i hamujesz, zajmujesz mniej miejsca na szosie i to Ty kontrolujesz sytuacjê.
- Ostro¿nie wyprzedzaj ciê¿arówki. Na przyk³ad jedziesz lewym pasem i wtedy próba szybkiego wyprzedzenia ciê¿arówki, na zasadzie "z lewego pasa na prawy i gazu", mo¿e siê skoñczyæ najechaniem na katamaran zas³oniêty przez ciê¿arówkê. Uwa¿aj te¿ na zawirowania powietrza przy wyprzedzaniu.
- Je¶li wyprzedzasz co¶, a szczególnie co¶ co jedzie podejrzanie powoli np. katamaran, traktor itp, upewnij siê ¿e nie ma ¿adnej dró¿ki w lewo bo mo¿e skrêciæ. Starsze katamarany i maluchy maj± s³abe ¶wiat³a stop i migacze i ich nie widaæ.
- Wypadki najczê¶ciej nie s± efektem b³êdu jednego kierowcy ale b³êdów kilku u¿ytkowników na raz, na przyk³ad kto¶ nieprawid³owo wyjecha³, a ty jecha³e¶ za szybko i jeszcze s³aba widoczno¶æ itp.
Ale je¶li masz pecha to jak mówi± "i w drewnianym ko¶ciele ceg³a na ³eb
spadnie".
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Pe³n± (oby) i stale uaktualnian± wersjê FAQ znajdziesz pod adresem
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/vfr800['].
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
2 |
Data: Czerwiec 25 2010 17:50:42 |
Temat: Re: [FAQbot] Wersja 3.23 - uwaga, d³ugie. |
Autor: Leszek Karlik |
On Fri, 25 Jun 2010 16:22:14 +0200, Magic wrote:
[...]
1.4 Funkcjonuje nadal kana³ IRCowy grupy #plrecmotocykle, z którym mo¿na siÄ™ ³Ä…czyć przez serwery IRCowe, np. warszawa.irc.pl albo krakow.irc.pl albo irc.funet.fi
Nie funkcjonuje, jest invite only i nie mo¿na siÄ™ na niego dostać.
Funkcjonuje za to #pl.rec.motocykle (chocia¿ w szczytowym momencie to tam
chyba z 6 osób by³o :-))
--
Leszek 'Leslie' Karlik
3 |
Data: Czerwiec 25 2010 17:56:22 | Temat: Re: [FAQbot] Wersja 3.23 - uwaga, d³ugie. | Autor: gildor |
Leszek Karlik pisze:
On Fri, 25 Jun 2010 16:22:14 +0200, Magic wrote:
[...]
1.4 Funkcjonuje nadal kana³ IRCowy grupy #plrecmotocykle, z którym mo¿na siÄ™ ³Ä…czyć przez serwery IRCowe, np. warszawa.irc.pl albo krakow.irc.pl albo irc.funet.fi
Nie funkcjonuje, jest invite only
czyli funkcjonuje
i nie mo¿na siÄ™ na niego dostać.
a to inna sprawa
--
gildor
czarny grzechotnik w litrze k5
4 |
Data: Czerwiec 25 2010 18:36:02 | Temat: Re: [FAQbot] Wersja 3.23 - uwaga, d³ugie. | Autor: Leszek Karlik |
On Fri, 25 Jun 2010 17:56:22 +0200, gildor wrote:
[...]
1.4 Funkcjonuje nadal kana³ IRCowy grupy #plrecmotocykle, z którym mo¿na siÄ™ ³Ä…czyć przez serwery IRCowe, np. warszawa.irc.pl albo krakow.irc.pl albo irc.funet.fi
Nie funkcjonuje, jest invite only
czyli funkcjonuje
Nie, istnieje ale nie funkcjonuje. ;-) Ju¿ wczeÅ›niej zanim by³ invite
only siedzia³y na nim jakieÅ› 3 boty co siÄ™ nie odzywa³y ale kickowa³y
po 15 minutach, a teraz to ju¿ w ogóle, undead channel.
i nie mo¿na siÄ™ na niego dostać.
a to inna sprawa
No ¿eby funkcjonowa³ tak, ¿e warto o nim napisać w FAQu to powinien
jednak być otwarty na ludzi, którzy mogÄ… o nim przeczytać w
rzeczonym FAQ.
--
Leszek 'Leslie' Karlik
| | |