Witam
Dnia Thu, 15 Oct 2009 13:45:01 +0200, spammtrapp napisał(a):
Panowie, na co zwracac uwage przy wymianie opon? Kierunkowosc i takie
tam to wiem ale spotkalem sie z informacja ze kolorowe linie na obwodzie
opony sa istotne podczas montazu: "nalezy pamietac by były na wszystkich
kołach po zewnetrznej lub wewnetrznej stronie. w przypadku gdy na jednej
osi sa na zewnatrz a na drugiej od wewnatrz mozemy sie liczyc z
sciaganiem auta w strone po ktorej sa paski"
http://prelude3web.com/wordpress/opony-oznaczenia
ostatni akapit
Ale z drugiej strony w nastepnym sezonie tych pasków juz nie bedzie wiec
jak zakladac opony?
Paski na oponie to pomoc w magazynach fabrycznych, taki oponiarski kod
kreskowy i tyle.
Kropki, trójkąciki i inne są nanoszone na boku opony/felgi głównie na
zamówienie producentów samochodów, gdzie każda opona/felga na pierwsze
wyposażenie jest sprawdzana, pod różnymi względami - najcięższy/najlżejszy
punkt, bicia itp.
Na wolny rynek już nie zawsze każda opona przechodzi wszystkie testy np.
wyważenie statyczne każda, a dynamiczne wybrane z partii itp.
W serwisach już nikt nie zwraca na to uwagi, bo mija się to z celem - długo
by pisać.
Najważniejsze, żeby założyli Ci kierunkowe zgodnie z kierunkiem a
asymetryczne odpowiednią stroną na zewnątrz i to wszystko.
Jeżeli zakłasasz opony symetryczne, gdzie dla bieżnika nie ma znaczenia na
którą stronę zakładasz oponę, wtedy można założyć na osi np. obie nr DOT
(tam gdzie jest data produkcji opony) na zewnątrz, lub obie z DOTem do
środka (lub jak to Pan przytoczył z kolorowymi paskami na zewnątrz/do
środka), ma to związek z budową opony a konkretnie z kątem przebiegu
opasania.
W praktyce już praktycznie nikt się tym nie przejmuje i nie jest żadnym
błędem nie zwracanie na to uwagi. Dopiero jak rzeczywiście będzie Ci
samochód wyraźnie ściągał to zacznij zabawę z oponami.
Czy pracownika zmieniajacego opony prosic o oznaczenie opon
zdejmowanych? W sensie przod prawo, przod lewo itd.?
Nie jest to jakoś specjalnie istotne, w następnym sezonie wulkanizator i
tak wybierze Ci dwie lepsze i dwie gorsze. Chyba, że lepiej się po tym
poczujsz.
I wreszcie czy to wszystko ma sens w sytuacji gdy jezdzi sie najczesciej
po miescie i czasami tylko gdzies uda sie rozpedzic do jakichs 120km/h?
Kierunek i asymetryczność opon ma bardzo duże znaczenie.
Reszta nawet ja byś jeździł 250km/h nie jest istotna.
To jest tak, jak ja mam plik wymiany Windowsa na innym, specjalnym do tego
celu dysku. W sumie zapewne nie ma to znaczenia, ale ja się lepiej z tym
czuje ;)
Pozdrawiam