Grupy dyskusyjne   »   ściąganie = asymetryczność napędu?

ściąganie = asymetryczność napędu?



1 Data: Grudzien 04 2010 15:39:35
Temat: Ĺ›ciÄ…ganie = asymetrycznoć napÄ™du?
Autor: BartekK 

Pytanie może dziwne, ale pewnie wielu zauważyło to przy obecnej pogodzie.
auto FWD, silnik w poprzek, z boku skrzynia, półosie różnej długoĹ›ci, czyli typowy układ (corsa, astra, itd)
  Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie dużo-za-dużo gazu, koła siÄ™ krÄ™cÄ… dużo bardziej niż auto jedzie ;) I dziwny objaw - zawsze Ĺ›ciÄ…ga wtedy w prawo, nawet przy kierownicy skontrowanej w lewo (jazdÄ™ na wprost uzyskujÄ™ około 90' skrÄ™tu kierownicy!) Wystarczy odpuĹ›cić gaz i nagle auto wyrywa nam w lewo o tyle co kierownica była skrÄ™cona. Trzeba pamiÄ™tać by pracować równomiernie kierownica-kontra i gaz, inaczej siÄ™ zygzakuje...
Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze Ĺ›ciÄ…ga w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub różnicy cisnieĹ„, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym rozkładem silnik-skrzynia-półosie

Czy winÄ… za taki stan rzeczy należy obarczać asymetriÄ™ układu napÄ™dowego (różnej długoĹ›ci półosie?) czy asymetriÄ™ rozkładu masy (silnik po prawej stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca też po lewej a po prawej pustka)?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173



2 Data: Grudzien 04 2010 16:24:31
Temat: Re: Ĺ›ciÄ…ganie = asymetrycznoć napÄ™du?
Autor: Marcin Stankiewicz 

Dnia Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100, BartekK na pl.misc.samochody
napisał(a):

Czy win± za taki stan rzeczy należy obarczać asymetrię układu napędowego
(różnej długo¶ci półosie?) czy asymetrię rozkładu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca też po lewej a po prawej
pustka)?

Hasło-klucz : torque steering.

--
Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ]
m.stankiewicz na pomarańczka [ czyli orange ].pl
"Najlepsze słowa to słowa najkrótsze. Sand George"

3 Data: Grudzien 04 2010 17:51:57
Temat: Re: ściąganie = asymetryczność napędu?
Autor: J.F. 

On Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100,  BartekK wrote:

 Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie dużo-za-dużo
gazu, koła się kręc± dużo bardziej niż auto jedzie ;) I dziwny objaw -
zawsze ¶ci±ga wtedy w prawo,

Czy win± za taki stan rzeczy należy obarczać asymetrię układu napędowego
(różnej długo¶ci półosie?) czy asymetrię rozkładu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca też po lewej a po prawej
pustka)?

A moze najpierw zapros kolege podobnej postury na pasazera, albo
popros kogoz z Anglii o podobny test

J.

4 Data: Grudzien 04 2010 17:57:37
Temat: Re: Ĺ›ciÄ…ganie = asymetrycznoć napÄ™du?
Autor: Kuba (aka cita) 


Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomoĹ›ci

Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze Ĺ›ciÄ…ga w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub różnicy cisnieĹ„, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym rozkładem silnik-skrzynia-półosie



skoro nie pochyłoć drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na wahaczach. Sprawdz zawieszenie.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

5 Data: Grudzien 04 2010 18:24:24
Temat: Re: Ĺ›ciÄ…ganie = asymetrycznoć napÄ™du ?
Autor: BartekK 

W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze:


Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomoĹ›ci

Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze
ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon
lub różnicy cisnieĹ„, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym
rozkładem silnik-skrzynia-półosie



skoro nie pochyłoć drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na
wahaczach. Sprawdz zawieszenie.
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009, Astra (starsza). Wszystkie dokładnie tak samo siÄ™ zachowujÄ…ce - trzeba kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem że przyspieszanie = zerwanie przyczepnoĹ›ci.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

6 Data: Grudzien 04 2010 19:52:55
Temat: Re: Ĺ›ciÄ…ganie = asymetrycznoć napÄ™du?
Autor: Kuba (aka cita) 


Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomoĹ›ci

W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze:
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009, Astra (starsza). Wszystkie dokładnie tak samo siÄ™ zachowujÄ…ce - trzeba kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem że przyspieszanie = zerwanie przyczepnoĹ›ci.


popełniasz jakiĹ› bład w założeniach.

Powodem takiego zachowania napewno nie jest poprzeczne ułożenie silnika i skrzynia z jednej strony.

Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoĹ› nie bierzesz pod uwage.
Sprawdz jeszcze raz pochyłoć drogi (zwróć uwage, ze droga zwykle ma spadek do krawÄ™żnika z jednej i drugiej strony jezdni) oraz sprawdz głÄ™bokoć kolein (tych w asfalcie i tych w Ĺ›niegu).
Na równej prostej drodze efekt nie ma prawa wystÄ™pować.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

7 Data: Grudzien 04 2010 21:26:26
Temat: Re: Ĺ›ciÄ…ganie = asymetrycznoć napÄ™du ?
Autor: BartekK 

W dniu 2010-12-04 19:52, Kuba (aka cita) pisze:

Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009,
Astra (starsza). Wszystkie dokładnie tak samo siÄ™ zachowujÄ…ce - trzeba
kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem że
przyspieszanie = zerwanie przyczepności.
Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoĹ› nie
bierzesz pod uwage.
Sprawdz jeszcze raz pochyłoć drogi (zwróć uwage, ze droga zwykle ma
spadek do krawÄ™żnika z jednej i drugiej strony jezdni) oraz sprawdz
głÄ™bokoć kolein (tych w asfalcie i tych w Ĺ›niegu).
Na równej prostej drodze efekt nie ma prawa wystÄ™pować.
pochyłoć wykluczyłem, bo efekt wystÄ™puje na każdej oblodzonej nawierzchni, albo wyĹ›lizganym Ĺ›niegu, obojÄ™tnie czy to parking marketu, lewy pas jezdni, czy pas "pod prÄ…d" prawy (gdzie spad powinien być w przeciwnÄ… stronÄ™, do lewego rowu, a mnie nadal ciÄ…gnie w prawo). Przyznam że każde z aut testowałem gdzieĹ› i kiedy indziej, nie ten sam odcinek, ale wszystkie zachowywały siÄ™ tak samo.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

8 Data: Grudzien 06 2010 09:43:51
Temat: Re: Ĺ›ciÄ…ganie = asymetrycznoć napÄ™du ?
Autor: CUT_INZ 

W dniu 04-12-2010 17:57, Kuba (aka cita) pisze:


Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomoĹ›ci

Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze
ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon
lub różnicy cisnieĹ„, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym
rozkładem silnik-skrzynia-półosie



skoro nie pochyłoć drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na
wahaczach. Sprawdz zawieszenie.



Dokładnie tak jest jak napisał wczeĹ›niej kolega. Miałem CorsÄ™ C 1.8. Puszczasz kierownice, strzelasz ze sprzÄ™gła ostro dodajÄ…c gazu to kierownica sama skrÄ™ca przez moment.

9 Data: Grudzien 05 2010 05:04:40
Temat: Re: ¶ci±ganie
Autor: to 

begin BartekK

Czy winÄ… za taki stan rzeczy należy obarczać asymetriÄ™ układu napÄ™dowego
(różnej długoĹ›ci półosie?) czy asymetriÄ™ rozkładu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca też po lewej a po prawej
pustka)?

Ja w dwóch FWD (jedno ok. 100 koni drugie ok. 200) nie zauważam nic
takiego.

--
ignorance is bliss

10 Data: Grudzien 05 2010 18:55:03
Temat: Re: Ĺ›ciÄ…ganie = asymetrycznoć napÄ™du ?
Autor: Tomasz Pyra 

W dniu 2010-12-04 15:39, BartekK pisze:

Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze Ĺ›ciÄ…ga
w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub
różnicy cisnieĹ„, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym
rozkładem silnik-skrzynia-półosie

A na siedzeniu pasażera ktoĹ› siedzi, czy pusto?

Jeżeli Ty siedzisz po lewej, a po prawej nikogo nie ma, to masz nierówny rozkład masy prawo-lewo.

I w tej sytuacji na Ĺ›liskim, prawe koła trzymajÄ… słabiej, a lewe bardziej dociÄ…żone koło ma wiÄ™kszy ciÄ…g i powodujÄ… sciÄ…ganie samochodu w prawo na takiej zasadzie na jakiej skrÄ™ca siÄ™ czołgiem.

Nacisk na każde koło można zmierzyć na SKP na przyrzÄ…dzie do badania amortyzatorów (podaje też statyczny nacisk). Wtedy możesz policzyć ile balastu gdzie potrzebujesz i porobić eksperymenty.

Re: ściąganie = asymetryczność napędu?



Grupy dyskusyjne