Pytanie mo¿e dziwne, ale pewnie wielu zauwa¿y³o to przy obecnej pogodzie.
auto FWD, silnik w poprzek, z boku skrzynia, pó³osie ró¿nej d³ugoÅ›ci, czyli typowy uk³ad (corsa, astra, itd)
Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie du¿o-za-du¿o gazu, ko³a siÄ™ krÄ™cÄ… du¿o bardziej ni¿ auto jedzie ;) I dziwny objaw - zawsze Å›ciÄ…ga wtedy w prawo, nawet przy kierownicy skontrowanej w lewo (jazdÄ™ na wprost uzyskujÄ™ oko³o 90' skrÄ™tu kierownicy!) Wystarczy odpuÅ›cić gaz i nagle auto wyrywa nam w lewo o tyle co kierownica by³a skrÄ™cona. Trzeba pamiÄ™tać by pracować równomiernie kierownica-kontra i gaz, inaczej siÄ™ zygzakuje...
Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze Å›ciÄ…ga w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie
Czy winÄ… za taki stan rzeczy nale¿y obarczać asymetriÄ™ uk³adu napÄ™dowego (ró¿nej d³ugoÅ›ci pó³osie?) czy asymetriÄ™ rozk³adu masy (silnik po prawej stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej pustka)?
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
2 |
Data: Grudzien 04 2010 16:24:31 |
Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du? |
Autor: Marcin Stankiewicz |
Dnia Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100, BartekK na pl.misc.samochody
napisa³(a):
Czy win± za taki stan rzeczy nale¿y obarczaæ asymetriê uk³adu napêdowego
(ró¿nej d³ugo¶ci pó³osie?) czy asymetriê rozk³adu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej
pustka)?
Has³o-klucz : torque steering.
--
Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ]
m.stankiewicz na pomarañczka [ czyli orange ].pl
"Najlepsze s³owa to s³owa najkrótsze. Sand George"
3 |
Data: Grudzien 04 2010 17:51:57 | Temat: Re: œci¹ganie = asymetrycznoœæ napêdu? | Autor: J.F. |
On Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100, BartekK wrote:
Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie du¿o-za-du¿o
gazu, ko³a siê krêc± du¿o bardziej ni¿ auto jedzie ;) I dziwny objaw -
zawsze ¶ci±ga wtedy w prawo,
Czy win± za taki stan rzeczy nale¿y obarczaæ asymetriê uk³adu napêdowego
(ró¿nej d³ugo¶ci pó³osie?) czy asymetriê rozk³adu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej
pustka)?
A moze najpierw zapros kolege podobnej postury na pasazera, albo
popros kogoz z Anglii o podobny test
J.
4 |
Data: Grudzien 04 2010 17:57:37 | Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du? | Autor: Kuba (aka cita) |
U¿ytkownik "BartekK" napisa³ w wiadomoÅ›ci
Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze Å›ciÄ…ga w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie
skoro nie pochy³oæ drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na wahaczach. Sprawdz zawieszenie.
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
5 |
Data: Grudzien 04 2010 18:24:24 | Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du ? | Autor: BartekK |
W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze:
U¿ytkownik "BartekK" napisa³ w wiadomoÅ›ci
Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze
ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon
lub ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym
rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie
skoro nie pochy³oæ drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na
wahaczach. Sprawdz zawieszenie.
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009, Astra (starsza). Wszystkie dok³adnie tak samo siÄ™ zachowujÄ…ce - trzeba kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem ¿e przyspieszanie = zerwanie przyczepnoÅ›ci.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
6 |
Data: Grudzien 04 2010 19:52:55 | Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du? | Autor: Kuba (aka cita) |
U¿ytkownik "BartekK" napisa³ w wiadomoÅ›ci
W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze:
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009, Astra (starsza). Wszystkie dok³adnie tak samo siÄ™ zachowujÄ…ce - trzeba kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem ¿e przyspieszanie = zerwanie przyczepnoÅ›ci.
pope³niasz jakiÅ› b³ad w za³o¿eniach.
Powodem takiego zachowania napewno nie jest poprzeczne u³o¿enie silnika i skrzynia z jednej strony.
Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoÅ› nie bierzesz pod uwage.
Sprawdz jeszcze raz pochy³oæ drogi (zwróć uwage, ze droga zwykle ma spadek do krawÄ™¿nika z jednej i drugiej strony jezdni) oraz sprawdz g³Ä™bokoæ kolein (tych w asfalcie i tych w Å›niegu).
Na równej prostej drodze efekt nie ma prawa wystÄ™pować.
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
7 |
Data: Grudzien 04 2010 21:26:26 | Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du ? | Autor: BartekK |
W dniu 2010-12-04 19:52, Kuba (aka cita) pisze:
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009,
Astra (starsza). Wszystkie dok³adnie tak samo siÄ™ zachowujÄ…ce - trzeba
kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem ¿e
przyspieszanie = zerwanie przyczepności.
Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoÅ› nie
bierzesz pod uwage.
Sprawdz jeszcze raz pochy³oæ drogi (zwróć uwage, ze droga zwykle ma
spadek do krawÄ™¿nika z jednej i drugiej strony jezdni) oraz sprawdz
g³Ä™bokoæ kolein (tych w asfalcie i tych w Å›niegu).
Na równej prostej drodze efekt nie ma prawa wystÄ™pować.
pochy³oæ wykluczy³em, bo efekt wystÄ™puje na ka¿dej oblodzonej nawierzchni, albo wyÅ›lizganym Å›niegu, obojÄ™tnie czy to parking marketu, lewy pas jezdni, czy pas "pod prÄ…d" prawy (gdzie spad powinien być w przeciwnÄ… stronÄ™, do lewego rowu, a mnie nadal ciÄ…gnie w prawo). Przyznam ¿e ka¿de z aut testowa³em gdzieÅ› i kiedy indziej, nie ten sam odcinek, ale wszystkie zachowywa³y siÄ™ tak samo.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
8 |
Data: Grudzien 06 2010 09:43:51 | Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du ? | Autor: CUT_INZ |
W dniu 04-12-2010 17:57, Kuba (aka cita) pisze:
U¿ytkownik "BartekK" napisa³ w wiadomoÅ›ci
Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze
ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon
lub ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym
rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie
skoro nie pochy³oæ drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na
wahaczach. Sprawdz zawieszenie.
Dok³adnie tak jest jak napisa³ wczeÅ›niej kolega. Mia³em CorsÄ™ C 1.8. Puszczasz kierownice, strzelasz ze sprzÄ™g³a ostro dodajÄ…c gazu to kierownica sama skrÄ™ca przez moment.
9 |
Data: Grudzien 05 2010 05:04:40 | Temat: Re: ¶ci±ganie | Autor: to |
begin BartekK
Czy winÄ… za taki stan rzeczy nale¿y obarczać asymetriÄ™ uk³adu napÄ™dowego
(ró¿nej d³ugoÅ›ci pó³osie?) czy asymetriÄ™ rozk³adu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej
pustka)?
Ja w dwóch FWD (jedno ok. 100 koni drugie ok. 200) nie zauwa¿am nic
takiego.
--
ignorance is bliss
10 |
Data: Grudzien 05 2010 18:55:03 | Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du ? | Autor: Tomasz Pyra |
W dniu 2010-12-04 15:39, BartekK pisze:
Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze Å›ciÄ…ga
w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub
ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym
rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie
A na siedzeniu pasa¿era ktoÅ› siedzi, czy pusto?
Je¿eli Ty siedzisz po lewej, a po prawej nikogo nie ma, to masz nierówny rozk³ad masy prawo-lewo.
I w tej sytuacji na Å›liskim, prawe ko³a trzymajÄ… s³abiej, a lewe bardziej dociÄ…¿one ko³o ma wiÄ™kszy ciÄ…g i powodujÄ… sciÄ…ganie samochodu w prawo na takiej zasadzie na jakiej skrÄ™ca siÄ™ czo³giem.
Nacisk na ka¿de ko³o mo¿na zmierzyć na SKP na przyrzÄ…dzie do badania amortyzatorów (podaje te¿ statyczny nacisk). Wtedy mo¿esz policzyć ile balastu gdzie potrzebujesz i porobić eksperymenty.
| | | | | | | | |